Side 1 av 13 12311 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 246
    Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2012

Starts målsetting for sesongen 2013

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article268222.ece

Er det ikke flere enn meg her inne som reagerer på denne veldig "hårete" målsettingen til Mjelde og spillerne?

Vi er nyopprykket, har ett lite budsjett sammenlignet med våre motstandere, er tidenes heis-lag i Norge, og plutselig skal vi liksom bare være ett topplag??

Burde ikke målsettingen heller være "å holde seg oppe"? Det hadde vel vært mye mer realistisk med tanke på historien og alt som har skjedd i klubben de site ti-årene? Husker tilbake til Stig Ingo/Soler sine målsettinger om gull og Champions League innen en viss periode, vi vet alle hvordan det endte...

Jeg er bare så ufattelig lei av lovnader og store ord fra ledelsen/trenere/spillere, de klarer jo aldri å holde det!! Så spørsmålet er: Hvorfor skal jeg tro på dem denne sesongen??

Stikk fingeren i jorda, Mjelde, Kristiansen - og resten av spillergruppa! 2013 sesongen kommer til å bli tung og vanskelig, og det blir høyst sannsynlig en kamp for å overleve. All logikk/statistikk/erfaring tilsier dette!!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    "Vi vet at vi er nyopprykket og målet er å etablere seg i eliteserien. Men vi ønsker også å ha noe å strekke oss etter." Jeg synes dette er greit nok. Et prestasjonsmål som nås for lett, er kanskje satt for lavt i utgangspunktet.

Tror jeg de kommer blant topp åtte? Neppe!
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    "Vi vet at vi er nyopprykket og målet er å etablere seg i eliteserien. Men vi ønsker også å ha noe å strekke oss etter." Jeg synes dette er greit nok. Et prestasjonsmål som nås for lett, er kanskje satt for lavt i utgangspunktet.

Tror jeg de kommer blant topp åtte? Neppe!
    Jeg mener det er ett ekstremt sjansespill klubben holder på med nå, og det er trolig kun "hardcore" supporterene som vil finne seg i at IK Start ikke når målene sine i 2013! "Mannen i gata", majoriteten av publikum på Sør Arena og den store innteksbringeren til klubben, sine holdninger er svært tynnslitte nå. Det er bare å se på publikumssnittet de siste årene, og hvordan Sørlendinger prater om IK Start på. Engasjementet og troa er liksom bare blitt mer og mer borte i årenes løp, og folk bryr seg dessverre lite om klubben. Og hvorfor er det blitt sånn? Jo nettopp fordi klubben aldri har klart å nå sine mål og holde sine lovnader til folket!

Er bare å se på vår reaksjon til målsettingen, vi tror rett og slett ikke på det...
    Sist endret av Glazer : 02-18-2013 kl 10:01

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg kan ikke se noe galt i at Start sikter mot øvre halvdel. Jeg tror folk flest vil være fornøyd dersom laget holder plassen, og tviler på at årets målsetting endrer folks forventninger i særlig grad.

Forrige gang Start var nyopprykket, havnet laget på 9. plass, a poeng med Tromsø på 6. plass. Det er vel liten tvil om at Tørum den gangen hadde vesentlig dårligere utgangspunkt og rammebetingelser enn det Mjelde har i år. Start var nederlagsdømt av absolutt alle objektive aktører. Men overrasket positivt.

Mjeldes utgangspunkt er langt bedre. Han overtok et lag som rykket ned ene og alene på grunn av dårlig moral, og brukte den første tiden på å bygge holdninger. Sportslig sett var Adecco-laget hans vel så bra på papiret som eliteserielaget han overtok sommeren 2011. Han mistet riktignok en svært målfarlig, men akk så dårlig Ole Matrin Årst. Øvrige spillere som forsvant ut etter nedrykket var ikke særlig til bidragsytere. Og Andersen, Kristjansson og Wilhjalmsson hevet førsteelleveren vesentlig. Foran denne sesongen har han hentet ytterlige forsterkninger i hver lagdel og beholdt alle de beste. Slike rammebetinger burde tilsi at en plass midt på tabellen burde være innenfor rekkevidde.

Så spørs det jo selvsagt om Mjelde har brukt pengene fornuftig, og om han evner å få ut det beste av spillerne sine. Men i utgangspunktet mener jeg at Start bør ha forutsetninger til å prestere bedre enn lag som Sogndal, Hønefoss, Sandnes-Ulf og Sarpsborg. Om man lykkes med det, er det ofte svært lite som skiller en 12. plass fra en 8. plass. Det kan fort dreie seg om 3 poeng på sluttabellen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Try
    Kan faktisk ikke se, noe problem, med sette et mål. som dette!

Lillestrøm-Songdal-Sandnes ulf-Sarpsborg-Hønefoss er lag vi bør slå i 2013.
    ålesund-Haugesund-Viking- er lag som kan gjøre det veldig bra eller veldig dårlig.
    Eneste lagene som er klart bedre en oss(på papiret, samt leverer fast) er
    Molde-Rosenborg.
    Tromsø har mistet Høgmo(så hvorden deres sesong blir er ikke godt å si)
    Vålerenga(ræka, tror de får en kjempe sesong men er usikker)

Ut fra det lille jeg kan lese. Å fra fotball historien i norsk serie.
    Det er altid 1-2 lag som overasker.
    Ofte er et av disse lagene et nyopprykket lag.
    Lag som bytter trenere, Som har vært markante i klubben. går ofte på en smell.
    (trømsø-ålesund)
    Start har styrket hver lagdel.
    å ut fra det vi har sett i treningskamper til nå.
    Er det kun Sarr som er usikkerhetsmomentet. i forhold til å være en rein forsterkning eller ikke.
    Opdal første keeper.
    Evens mittstopper-mye bedre en sp. åtrolig første valg som stopper.
    Gummi defansiv mittbane-første valg.
    Wilhjamsson første valg.
    Castor første valg.

Sarr vs Gummi vs Tronstad. ser ut som gummi er den beste. (noe jeg gjør regning med.)

alt i alt et harmonisk lag, å mere en realistisk å satse øvre halvdel.

Junior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sted
    Bryne
    når vi rykket ned hadde vi jo elendig forsvar... endelig begynner det å komme på plass så forhåpentligvis slipper vi ikke inn så mange mål. Dette laget er jo mye bedre enn det vi hadde da vi rykket ned og er vel og bedre enn 2009 (9 plass) og 2010 (8 plass).

Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2012
    Det hele handler om klubbens troverdighet, og hva som skjer når klubben gjentatte ganger ikke når målene den setter seg! Merkevaren Start har frem til nå ikke blitt assosiert med noe stabilt og positivt, men snarere en cowboyvirksomhet preget av rot og altfor høy sigarføring. Joda, det har blitt tatt store grep de siste årene - og vi er på rett vei. All honnør til Magne Kristiansen og Co for det! Uten Magne hadde trolig ikke Start eksistert i dag, i hvert fall ikke i nærheten av den tilstanden den er nå. Men det har kostet!! Og det er derfor jeg reagerer såpass kraftig. Hvorfor skal man legge lista så forbanna høyt?? Jeg tror de fleste vil være mer enn fornøyd bare klubben havner over nedrykkingsstreken i 2013 sesongen. Stallen er syltynn, og det er fortsatt veldig mange spørsmålstegn knyttet til våre nye spillere. Hvorfor ta så hardt i? Det handler om å bygge troverdighet! Er som Krs sier det: Tror jeg de kommer blant topp åtte? Neppe!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Synes det er positivt at klubben setter seg mål de kan strekke seg etter. Alle vet at hovedmålet er å holde seg i Tippeligaen, men som Mjelde sier må man ha noe å strekke seg etter. Å begynne å sammenligne målet med å havne på øvre halvdel med tidligere uttalte mål som medalje og CL er bare tull. Dette er et helt greit mål, og når man det ikke helt har man likevel vist at man ikke er fornøyd med å akkurat holde seg. Med så mye positivt som skjer i tiden i klubben ville et uttlt mål at "vi er kjempefornøyd med å unngå nedrykk" være en pessimistisk og negativ holdning.
    Hadde det uttalte målet vært medalje eller europacupspill, ja da hadde jeg skjønt kritikken enkelte her inne kommer med. Øvre halvdel (hvilket vil si bedre enn nr 9) er etter min mening et perfekt mål. Det er ikke sikkert vi når det (jeg tror ikke vi når det), men mål skal være vanskelig å nå. IMHO

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Alt er negativt i dine øyne glazer!

Jeg tror ikke det har noen negativ innvirkning med en litt ambisiøs målsetting. Å ha mål om å beholde plassen er ganske defensivt, viktig å ha noe å strekke seg etter. Vi har nettopp hatt en runde på jobb om verdier og visjoner, det var Hans Trygve Kristiansen som kjørte den biten. Han var også i Start i forkant av visjonen "Europa inn på Sør Arena". Det er sundt å sette seg mål der en har noe å strekke seg etter!
    Selv om målet er 8. plass, så tror jeg de aller fleste på sørlandet blir fornøyde om klubben beholder plassen i årets sesong, uavhengig av målsetningen. En 8. plass er ikke helt urealistisk, det er fullt mulig å få det til!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Helt grei målsetning. Prestasjonsbonusen ligger vel i år på 40 poeng (ca. fjorårets 8.plass) og da er ihvertfall ledelse og prestasjonsgruppe samstemte. Man er også nødt til å være litt offensive i forhold til sørlandspublikummet og entusiasme foran sesongstart. Men dette er edruelig.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av SpennEnde Vis innlegg
    Man er også nødt til å være litt offensive i forhold til sørlandspublikummet og entusiasme foran sesongstart. Men dette er edruelig.
    Godt poeng. Sportslig sett hadde det kanskje vært like greit å dyrke underdog-stemplet og slå nedenfra. Men Start er avhengig av et godt sesongkortsalg om publikumsbudsjettet skal realiseres, og må til en viss grad hype opp forventningene.

Ellers er det interessant å lese ekspertenes dom etter La Manga. Tjærnås og Fredheim mener Start kommer til å bite bra fra seg. Tjærnås trekker frem fysikken og organiseringen. Dette fremstår som en åpenbar forbedring fra 2011. Man kan nok ikke forvente de magiske fotballestetiske øyeblikkene med dagens lag. Det er litt trist i forhold til kultur og tradisjoner, men første bud er å etablere seg i eliten.

Ellers kan nok Fredheim ha et poeng i at Matti og Castro blir litt like. Det er nok dessverre en del som tyder på at scoutingen har vært for mangelfull, og at Start ikke helt fikk hva de ønsket seg i Castro. Men det ser vel i hvert fall ut som om Castro har eliteserienivået innen rekkevidde, selv om Start ideelt sett skulle hentet inn en raskere og mer utpreget bakromsspiss.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Castro og vilhjalmsson er svært ulike spør du meg. Castro er bevegelig og arbeidssom mens matthias kun står inne i boksen og venter på ballen. Men enig vi trenger en med fart og "punch" i bakrommet..

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Glazer Vis innlegg
    Det hele handler om klubbens troverdighet, og hva som skjer når klubben gjentatte ganger ikke når målene den setter seg!
    Hva var klubbens målsetting foran 2012, og hvordan gikk det?

Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Hva var klubbens målsetting foran 2012, og hvordan gikk det?
    År Div Pl. Total Status
    1996 EL 14 3- 1- 9 24- 35 10 2- 2- 9 13- 36 8 18 Rykket ned
    1997 1 4 7- 3- 3 19- 19 24 4- 4- 5 22- 25 16 40
    1998 1 5 8- 4- 1 22- 9 28 3- 2- 8 15- 20 11 39
    1999 1 3 8- 5- 0 21- 9 29 6- 2- 5 21- 20 18 47 Rykket opp
    2000 EL 13 2- 5- 6 24-31 11 3- 1- 9 16-35 10 21 Rykket ned
    2001 1 2 9- 4- 2 32-18 31 9- 4- 2 27-15 31 62 Rykket opp
    2002 EL 14 1-4-8 12-35 7 1-1-11 21-72 4 11 Rykket ned
    2003 1 9 15-8-1 33-23 25 4-3-8 20-27 15 40
    2004 1 1 13-1-1 40-10 40 11-1-3 31-18 34 74 Rykket opp
    2005 EL 2 9-2-2 35-18 29 4-4-5 12-17 16 45 Sølv
    2006 EL 6 7-3-3 17-11 24 3-4-6 12-31 13 37
    2007 EL 13 4-5-4 17-15 17 2-3-8 17-29 9 26 Nedrykk
    2008 1 3 10-3-1 30-11 33 7-5-3 28-23 26 59 Opprykk
    2009 EL 9 6-6-3 26-16 24 4-4-7 20-36 16 40 .
    2010 EL 8 8-5-2 34-21 29 3-4-8 23-39 13 42
    2011 EL 15 6-2-7 29-30 20 1-3-11 10-31 6 26 Nedrykk
    2012 1 1 12-2-1 46-14 38 8-4-3 25-21 28 66 Opprykk

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Jeg regner med at de 5 gangene vi rykket ned nådde vi ikke målet og de 5 gangene vi rykket vi opp nådde vi målet. Jeg vet at året vi tok sølv var dette mye bedre enn målsetting før sesongen, så det året kan vi si at vi lykkes. Det vil si at de 11 sesongene innfridde vi 6 ganger.
    Da er det store spørsmålet hvor ofte vi nådde målsettingen de gjenstående 6 sesongene? Skal Glazers påstand om at klubben mangler troverdighet fordi vi gjentatte ganger ikke når målene våre så regner jeg med at de aller fleste av disse sesongene nådde vi ikke målet. Stemmer det?

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Jeg syntes ikke det er noe galt med målsettingen. En målsetting må også være noe å strekke seg etter. Jeg tror faktisk den er helt realistisk og der jeg tipper de selv (rundt 8 plass). Uten at La Manga ga noen bastante svar ser en konturene av følgende:

1. Mange klager på at Nouri ser ut til å miste plassen mot Glenn. Jeg syntes ikke det er tvil om at Nouri er svakeste ledd bak per i dag-
    2. Mange (inkludert meg selv) stilte store spørsmålstegn rundt Matias i eliten. Så langt ser det ut som om vi får rett. Han er for usynlig og skaper for lite selv. Han må heve seg mange hakk skal han lykkes i eliten.
    3. De nye spillerne virker alle som en som gode forsterkninger. De ser ut til å ha truffet blink med henblikk på hva de hadde til rådighet. Til og med Sarr som jeg var veldig skeptisk til har potensiale til å bli en av de bedre eliteseriespilelrne.
    4. Den forbannede ukonsentrasjonen bakover ser ut til å fortsette. År etter år slipper Start inn enormt mange mål i eliten med henblikk på sjanser mot. For meg helt uforstålig. Det hjelper ikke om en best i banespill når en slipper inn det som kommer mot. I rettferdighetens navn så har det vært mye andre keeper i mål under innslepp (Sørlandslaget og LSK)

Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lynet Vis innlegg
    Alt er negativt i dine øyne glazer!

Jeg tror ikke det har noen negativ innvirkning med en litt ambisiøs målsetting. Å ha mål om å beholde plassen er ganske defensivt, viktig å ha noe å strekke seg etter. Vi har nettopp hatt en runde på jobb om verdier og visjoner, det var Hans Trygve Kristiansen som kjørte den biten. Han var også i Start i forkant av visjonen "Europa inn på Sør Arena". Det er sundt å sette seg mål der en har noe å strekke seg etter!
    Selv om målet er 8. plass, så tror jeg de aller fleste på sørlandet blir fornøyde om klubben beholder plassen i årets sesong, uavhengig av målsetningen. En 8. plass er ikke helt urealistisk, det er fullt mulig å få det til!
    Nei, alt er ikke negativt. Jeg skriver jo at klubben har gjort veldig mye riktig de siste årene. Og at jeg setter stor pris på jobben som Magne Kristiansen har gjort for IK Start - han har på mange måter reddet klubben vår!

Men det jeg er ute etter er hva som blir konsekvensen av at klubben gjentatte ganger ikke når målene som den setter seg? Jo, den mister den troverdigheten hos oss! De fleste her inne på forumet har store gule og svarte briller, det er ikke dere jeg tenker på. Dere går på kamp uansett hvordan det går med klubben, det gjør ikke resten av Sørlendingene. Feks på jobben min er det mange som bare ler av målsettingen til Start, de har ikke troa i det hele tatt. Jeg vil påstå at personene på jobben er representative for "mannen i gata", de som går på kamp av og til om det passer eller om ikke været er for fint/dårlig. Det er jo heller ikke akkurat første gangen klubben har hatt "hårete" målsettinger og feilet...

I treningskampene har vi fått sett mye fint spill, men vi har faktisk tapt 3 av 5 kamper(godt det bare er treningskamper, for det blir ikke mange poeng av slikt). Klubbene vi har vunnet mot er Nordsjælland sitt B-lag og Adeccolaget Bryne. Det er ikke noe imponerende over det... IK Start historisk sett er en klubb uten vinnermentalitet og evne til å prestere stabilt godt over tid. Det er fakta, ikke bare noe jeg sier for å være negativ! Tabellen jeg la ut illustrerer nettopp dette - IK Start er heis-lag nr.1 i Norge og når sjeldent eller aldri de målsettingene som settes. Hvorfor skal det være noe ennerledes i 2013?

Min personlige mening er at jeg skulle ønske klubben la lista lavere, det er altfor stor sjans for å rive i opphoppet nok en gang! Troverdigheten til IK Start hos "mannen i gata" er mer eller mindre lik null(sesongkortsalg, publikumstall og engasjement hos Sørlendinger bekrefter dette), og da hadde det vel det beste vært å lage en målsetting som man vet at man klarer å oppnå. Ergo: For 2013 burde den være å beholde plassen, for så å gjennomføre dette på en imponerende måte (komme så høyt som overhode mulig på tabellen) - og med dette vinne tilbake tilliten hos Sørlendingene!¨

Jeg er dessverre stygt redd for at klubben ikke vil takle en ny nedtur, og det vil i hvert fall ikke Sørlendingene. Men nå er jo forventningene bygd opp av klubben selv, ikke supporterne, og det er opp til spillerene å levere varene utpå matta! Jeg tror de aller fleste her inne på forumet faktisk forventer at klubben skal klare en 8 plass i 2013 sesongen. Det er vanvittig høyt for en nyopprykket klubb som har gjennomgått slike radikale endringer som IK Start de siste årene.
    Sist endret av Glazer : 02-19-2013 kl 22:30

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Enig med Glazer i at tilliten til Start har fått seg noen skudd for baugen de siste årene og at "mannen i gata" nok er litt lei av å bli skuffet og deprimert hvert tredje år fordi Start rykker ned, eller fordi utenomsportslige faktorer setter klubben i dårlig lys.
    Slikt tærer på - vi er kanskje landets mest prøvede fotballpublikum i så måte.

Men se - jammen har vi ikke fått en frelser inn døren i Mons Ivar Mjelde. På kort tid mener jeg han har snudd mye av det negative i Start til noe positivt (sammen med ledere som kan dette med bedriftsøkonomi). Treningskultur, mentalitet og samhold virker flere knepp opp med Mons, og da må det være lov å sette seg mål om bedre tider, løfte blikket over horisonten og faktisk TRO på at man komme seg opp i lyset etter en lang ferd i skyggenes dal.

Men for all del, Glazer, bra at du holder oss nede på jorda. Nedturen kan, som alle Start-fans inderlig godt vet, være like rundt hjørnet...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    I Start har det vært få sesonger hvor stallen har vært for dårlig for å nå målsettingene. I mine øyne er også stallen god nok for det i år. Det som pleier å felle oss er manglende trening, innsats og evne til å lære av egne feil. Hvis klubben i helhet legger ned nok innsats slik at vi også er i Norgestoppen der er dette fullt mulig å oppnå.
    Dessverre pleier en seier eller to få frem et overdrevent selvbilde, og deretter blir restitusjon, teambuulding og bortforklaringer det vanlige. Tror derfor flertallet av sørlendinger venter tvilende for å se om de denne gangen walk the walk before talk the talk..
    Dessuten er sørlendinger ikke så interesserte i kjedelig spill. De aller fleste har tilbragt mang en søndag på Sør arena og betalt for å se spillere som ser mere ut som de er på vei hjem fra nachspiel enn i underholdningsindustrien. Det må gnistrende spill og flere seire på rad før stadion fylles. Ingen pressemelding kan gjøre dette. Bare 22 fotball legger...

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Glazer Vis innlegg
    I treningskampene har vi fått sett mye fint spill, men vi har faktisk tapt 3 av 5 kamper(godt det bare er treningskamper, for det blir ikke mange poeng av slikt). Klubbene vi har vunnet mot er Nordsjælland sitt B-lag og Adeccolaget Bryne. Det er ikke noe imponerende over det...
    Man skal ikke legge mye i treningskampene så tidlig. Dersom man skulle gjort det, så måtte vi virkelig tatt med at fjorårets seriemester Molde ble knust 5-0 av nyopprykkede Adeccolaget Kristiansund i dag - som ikke var et mål for lite i forhold til rapportene.

Rosenborg tapte vel også 1-2 mot Ranheim her om dagen og Ulf Sandnes banket Viking med 5-0 for et par uker siden, og sammenligner vi Start sine resultater mot dette, så er det flere enn oss som sliter!

Det er en 4 uker til seriestart og Start skal spille flere treningskamper. Jeg mener at Start har vist mye positivt til nå, selv om resultatene ikke har gått veien og jeg mener det er helt greit av klubben å sikte mot midten av tabellen. Det er ikke noe urealistisk målsetting og som andre sier, så er det viktig at klubben viser at de har litt ambisjoner utover å redde plassen - selv om det sikkert ikke er krisestemning om vi ender på 10 eller 11 plass i 2013.

Jeg synes Mons Ivar Mjelde skal ha ros. Det virker som om han har veldig stor tillit i gruppa og han setter krav til spillerne sine. Får vi en god start på sesongen så er det langt fra urealistisk at vi ender rundt midten. Det er veldig ofte at lag som har rykket opp, kommer med selvtillit og entusiasme og dermed ender langt hoyere enn man skulle tro på forhånd. Jeg tror Start på sitt beste kan slå hvem som helst, og selv om vi sikkert går på noen flaue tap mot svakere motstand, så synes jeg det vi har sett i de siste treningskampene gir grunn til optimisme og jeg vil iallefall ikke kritisere Start for å ha for "hårete" mål...

Lignende tråder

1. starts økonomi
    By Markusbukken in forum IK Start
    Svar: 213
    Siste innlegg: 03-09-2020, 12:56
  2. Tribunekultur igjennom sesongen
    By Markusbukken in forum Tigerberget
    Svar: 65
    Siste innlegg: 02-13-2015, 20:08
  3. Sesongen 2015
    By Bob Affe in forum IK Start
    Svar: 49