Vis avstemningsresultater: Hvor mange seriemål scorer Vilhjalmsson i 2013 sesongen?

Stemmere
18. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • 1-4 scoringer

0 0%
  • 5-7 scoringer

0 0%
  • 8-10 scoringer

3 16,67%
  • 11-13 scoringer

10 55,56%
  • 14-16 scoringer

4 22,22%
  • 17 eller flere

1 5,56%
Side 2 av 4 FørstFørst 1234 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 80
    Administrator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Støtter frankiboy 100% her, jeg har å vært en av de som har støttet matti i tider å utider, og ment Castro er en katastrofe å har ingenting på en tippeligaarena å gjøre. Mannen eier ikke teknikk, styrke eller teft nok(at mannen ble kalt tanksen i costa rica er en gåte) . Ønsker gjerne en bakromsspiss og en 18 åring som kan slipes til en diamant er spennende. Vi måkke tru at vi kan være et solid tippeligalag bare med sørlendinger på banen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Det er også mulig at Matthias ikke onsker å dra til Russland. Selv om det er godt med penger der, så er det vel ikke altfor lukrativt for han og familien å slå seg ned i en mindre by i Russland...
    Penger og en ny utfordring på slutten av karrieren er nok fristende. Dessuten har "den mindre byen" over 1 million innbyggere

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av jbasma Vis innlegg
    Penger og en ny utfordring på slutten av karrieren er nok fristende. Dessuten har "den mindre byen" over 1 million innbyggere
    Joda, men det er ikke akkurat det beste stedet å ta med familien. Hva gjor de med skole? Språk? Russland er jo ikke akkurat som Norge/Island og kan se at det kan vaere utfordringer for en ny familie å etablere seg. Mulig de er fornoyd med det de har i Norge eller håper at godt spill vil gi mulighet et annet sted i Europa?
    Jeg kan se at det er greit for et ungt par eller en som er alene, men tror ikke det er ideelt å ta med familie til Russland med tanke på språk og kultur.
    Men hvis tilbudet er lukrativt nok så takker han nok ja...

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Vel, Castro spilte vel 16 kamper for Sarpsborg 08 i fjor der han fikk den betingelseslose tilliten du prater om. Da scoret han 2 mål så at han plutselig skulle lykkes i Start om han fikk full tillit er ikke sikkert.
    Castro fikk tillit i Sarpsborg. Men kjente ingen da han kom, var der kun i fire måneder og startet kun 9 eliteseriekamper. Det er vel ikke akkurat tillit over tid og sammenlignbart med klippekortet til Vilhjalmsson.

Castro scoret tross alt fire eliteseriemål i fjor, mot Vilhjalmssons fem. Han startet elleve kamper mot Vilhjalmssons nitten. Og der Vilhjalmsson slet med ryggproblemer, mistet Castro oppkjøringen med kneskade.

Castro og Vilhjalmsson var Starts spisspar første åtte kamper i 2013. De fungerte ikke særlig bra sammen, men noterte seg tross alt for seks mål på åtte kamper, og Castro sto for fire av dem. Det var vel ingen som med hånden på hjertet rangerte Vilhjalmsson som Starts beste spiss på den tiden, og den eneste grunnen til at det var Castro som måtte vike plassen var vel at Vilhjalmsson hadde en god link med Espen Hoff fra 2012.

Ferdighetsmessig mener jeg Castro hadde like gode forutsetninger for å lykkes som Vilhjalmsson. Jeg mener det er litt tilfeldig at Castro ender opp som flopp, mens Vilhjalmsson plutselig ser ut som en hit. Og så handler det mye om at Vilhjalmsson har fått sjanse etter sjanse, mens Castro raskt havnet ute i kulden.

Nå er det sannsynligvis for seint for Castros del. Men jeg tror Start skal slite med å finne en ny klubb til ham om han tilbringer høsten på benken i Brann der konkurransen om spissplass er vesentlig tøffere enn i Start. Og det kunne derfor være en god investering å hente ham hjem og gi ham en høst med eliteseriefotball.

Dersom Start imidlertid ønsker å erstatte Vilhjalmsson med en tilsvarende spiller uten å svekkes sportslig, bør de ta en telefon til Peter Kovacs og få ham på lån ut sesongen. Han er jo ekstremvarianten av Vilhjalmsson og ønsker førstelagsfotball. Ideelt sett burde Start vente med å hente en permanent erstatter til klubben har ansatt ny hovedtrener og vet hva slags spillertype han trenger.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Ikke lett for en spiller på lån å konkurrere med Marcus Pedersen, Jakob Orlov og Azar Karadas om den ene spiseplassen i 4-3-3-formasjonen de bruker etter trenerbyttet.
    Leif Arne Nilsen arbeider for å kunne beholde det som for ham er drømmejobben. At Castro ikke er permanent eller har det samme navnet som Karadas eller Pedersen tror jeg har minimal betydning. De blir nok vurdert på rent sportslige grunnlag og da ser vi at Castro har veldig svak konkurranse i Brann. For det er jo ingen av de nevnte alternativene som har levert. Castro burde passe fint inn i 4-3-3 han.

Problemet er at Castro igjen ikke klarer å gripe sjansen. I Sarpsborg klarte han knapt å utkonkurrere Wiig og i Start klarte han ikke å spille seg inn på laget selv da Vilhjalmsson gikk småskadd.

Nå har Castro floppet under den fjerde treneren på rad. Dette potensialet hans er mao ganske vanskelig å få ut.

Jeg tror Start gjør lurest i å innse at Castro var et feilkjøp. Å hente ham tilbake fremfor å satse på f.eks Salvesen vil jo være et hån mot den uttalte strategien om ungt og lokalt. Vi kan ikke gi utlendinger ekstra sjanser bare fordi dem er dyre i drift.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Er helt enig at Castro neppe blir en å fortelle om til barnebarna. Men faktum er en kontrakt ut 2016, og det må hensyntas når vi vurderer høsten 2015.
    Tror alle er enig om at Salvesen ikke kan være eneste spissen i troppen. Hoff er best på kant.

Salvesen og en tilfeldig 18-åring som kom rekende på en fjøl ved hjelp av en medruss til Brandsdal, synes jeg også er noe tynt for Tippeligaen.

Hvis Start har råd og teft til en klassespiller, er jo det det beste. Men tror vi på det? Og bør ikke slike investeringer vente til vi har ny trener på plass?

Jeg ser at Gausdal og Lind kan være alternativ i høst. Men er slett ikke sikker på om de vil. Eller om de er bedre enn Castro.

Ellers er det naturligvis mulig å hente benkevarmere fra Danmark, på lån eller korttidskontrakt. Christensen har jo vært en av de bedre signeringene de siste årene.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Hvis Matthias bestemmer seg for å ta med familien til Russland mener jeg at vi bør hente Castro hjem! Det sparer oss for overgangspenger, som man må forvente for å kunne erstatte Matthias med nogenlunde kvalitet (det er begrenset hva som er tilgjengelig på free-transfer), og gir oss kun lønnsutgifter (på en spiller som allerede er under kontrakt med Start). Med Castro og Salvesen har vi kanskje ikke det mest ekstreme spissparet i verden, men vi har to spillere med ok nivå som kjemper om en plass. Det kalles dobbel dekning og er hva vi har råd til pdd.
    Dersom vi skal bruke penger på en spiller, ser jeg heller at dette brukes på en midtbanespiller (eller høyre ving).
    En oppsummering av spillerene slik stallen er nå, dersom Matthias drar:
    Høyre Back: Gummi, med Hodnemyr som backup.
    Midtforsvar: Christensen, DeJohn, Vikstøl og Norheim
    Venstre back: Vikstøl, Rindarøy og Sandnes.
    Sentral midtbane: Hollingen, Owello, Rasmussen (og Ajer)
    Høyre ving: Hoff og Rasmussen
    Venstre ving: Børufsen og Sandnes.
    Offensiv Midtbane/Hengende spiss: Ajer og Rasmussen
    Spiss: Salvesen (og Norheim? (og Castro om han hentes hjem))

Hollingen og Owello har ikke imponert over tid, selv om det har vært gode kamper fra dem begge. Problemet er stabiliten deres. Ingen av dem har vært stabile over tid. At Owello også er veteranen på midtbanen, med Ajer, Hollingen og Rasmussen som unggutter, tilsier at vi trenger mer rutine i dette leddet. Mattias vil jeg gjerne se fremover på banen, og Ajer vil jeg se defensivt selv om han virkelig har gjort sakene sine bra som offensiv midtbane/hengende spiss.
    Høyre siden i angrep er skral, med Hoff langt unna toppnivået vi vet han har hatt inne og mest sannsynlig en nedadgående kurve, og Rasmussen som backup.

Siden jeg vil ha Rasmussen inn i midten, vil høyre siden vår være svak. Dersom Rasmussen beholdes som backup for Hoff, behøver vi en erstatter for Hollingen/Owello/Ajer i midten. Og da en som oser Autoritet og Rutine! Mattias, Andreas og Kristoffer blir altfor unge til å styre en midtbane i tippeligaen, selv om Kristoffer kanskje viser lederegenskaper utover sin alder. To av tre midtbanespillere bør uansett være rutinerte i min bok.
    Å satse på at Owello/Hollingen/Rasmussen klarer å styre midtbanen vår resten av sesongen er en større gambling i min bok, enn det er å hente Castro hjem og hente inn en rutinert midtbanespiller. I tillegg er Owello klar på at han vil reise og må erstattes uansett, så heller før enn senere.
    Hoff er ikke den fantastiske høyrevingen han engang var, og Rasmussen er fremdeles ung, så dette er definitivt plass nummer to vi behøver å forsterke.
    Resten er på plass, når målsetningen er å holde seg i Tippeligaen.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Dersom Matthias reiser tror jeg det er mer sannsynlig at vi henter Aase og at Castro hentes tilbake. Vi har ikke økonomi til å sitte med Castro i tillegg til en ny etablert spiss til neste år. Optimalt sett vil jeg heller at Salvesen får sjansen ut sesongen, men det er litt i overkant risikabelt med tanke på hvor mye av sesongen som gjenstår. Mye kan fremdeles skje. Det må være bedre å gjøre Castro interessant for andre.klubber ved å gi han spilletid enn at han skal sitte på benken i Bergen...

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Swans Till I Die Vis innlegg
    Det må være bedre å gjøre Castro interessant for andre.klubber ved å gi han spilletid enn at han skal sitte på benken i Bergen...
    Og hva om han ikke gjor seg interessant? Hva om han ikke scorer eller presterer for Start. Da er sjansen til stede for at vi må bruke Castro i Obos-ligaen neste sesong. Jeg synes Castro har fått plenty av sjanser i Start, Sarpsborg 08 og i Brann til å vise at han er god nok. Jeg mener han har misbrukt alle sjansene og onsker ikke spilleren tilbake til Start av sportslige årsaker. Han er en sympatisk og hyggelig fyr men er ikke god nok for Tippeligaen. Når han ikke er god nok (etter å ha fått flere sjanser) for et obos-lag så er det ikke en spiller jeg vil hente tilbake. Vil også tro at Castro har ganske hoy lQnn og at det dermed er ekstra kostbart for Start å hente han tilbake. Hvis ikke Brann vil forlenge låneoppholdet etter sesongen (noe de trolig ikke vil) så kan vi heller se om det finnes andre og mindre klubber som er interesserte i å låne han ut kontraktstiden. Kanskje Jerv?

Da onsker jeg heller en mer "ukjent" 18-åring som har god fart, teknikk og et hardt skudd. Han har fremtiden foran seg og man kommer alltid langt i fotball med fart og et godt skudd. Det er for meg mye mindre risikabelt enn å hente Castro tilbake.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg synes Castro har fått plenty av sjanser i Start.
    Jeg er uenig. Castro startet de første 8 eliteseriekampene i 2013 før han ble benket. Da hadde han scoret fire mål, var lagets toppscorer og så ut som en ok investering. Siden den gang har han kun spilt en eneste full eliteseriekamp for Start.

Salget av Vilhjalmsson viser vel med all tydelighet at enhver spiss som får ubegrenset spilletid år ut og år inn før eller siden finner flytsonen og avanserer på toppscorerlistene. Vilhjalmsson som har slitt tungt med måltørke og formsvikt i Start, og ikke fant nettmaskene før i serierunde 15 i fjor har tilsynelatende aldri stått i fare for å bli vraket. Nå er han i sin livs form, har en anstendig målrate og er attraktiv for større ligaer. Det kunne like gjerne vært Castro.

Hvorvidt Start bør hente Castro hjem kommer an på avtalen med Brann og tabellposisjonen. Tap på Alfheim flytter nedrykksstreken ubehagelig nær, og da er det neppe rom for spillerutvikling. Men om Start fortsetter den positive trenden, synes jeg Start burde vurdere å gi Castro en reell sjanse.

Alternativet er fort at de må kjøpe ham ut av kontrakten slik de måtte med Paniagua i vår. Det er jo penger rett ut av vinduet, og ekstremt unødvendig. Når Start henter spillere fra den andre siden av jordkloden, synes jeg klubben har en moralsk forpliktelse til å legge forholdene til rette og gi dem en reell sjanse.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Castro var aldri prioritert av MIM.
    Det må jo være bedre å se om man finner gull i noe annet, selv synes jeg mye om Castro men slik MIM liker å sette opp laget fungerte han aldri som noe annet en frustert ensom spiss, Salvesen er vel så god med mye av det samme.
    Rettvendt, god balanse og gode avsluttninger. Sats på Salvesen, ikke hent Castro eller finn en som passer i dagens formasjon

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg er veldig usikker på om Castro er riktig man å satse på. Jeg hadde fremdeles troa på han da han gikk til Sarpsborg, men han lyktes ikke der heller og er benkesliter i Bergen. Hvorfor skal han plutselig lykkes i start nå? Det et ikke umulig, men det er en risiko å ta.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Jeg er uenig. Castro startet de første 8 eliteseriekampene i 2013 før han ble benket. Da hadde han scoret fire mål, var lagets toppscorer og så ut som en ok investering. Siden den gang har han kun spilt en eneste full eliteseriekamp for Start.

Salget av Vilhjalmsson viser vel med all tydelighet at enhver spiss som får ubegrenset spilletid år ut og år inn før eller siden finner flytsonen og avanserer på toppscorerlistene. Vilhjalmsson som har slitt tungt med måltørke og formsvikt i Start, og ikke fant nettmaskene før i serierunde 15 i fjor har tilsynelatende aldri stått i fare for å bli vraket. Nå er han i sin livs form, har en anstendig målrate og er attraktiv for større ligaer. Det kunne like gjerne vært Castro.

Hvorvidt Start bør hente Castro hjem kommer an på avtalen med Brann og tabellposisjonen. Tap på Alfheim flytter nedrykksstreken ubehagelig nær, og da er det neppe rom for spillerutvikling. Men om Start fortsetter den positive trenden, synes jeg Start burde vurdere å gi Castro en reell sjanse.

Alternativet er fort at de må kjøpe ham ut av kontrakten slik de måtte med Paniagua i vår. Det er jo penger rett ut av vinduet, og ekstremt unødvendig. Når Start henter spillere fra den andre siden av jordkloden, synes jeg klubben har en moralsk forpliktelse til å legge forholdene til rette og gi dem en reell sjanse.
    Peder. Du kan ikke forandre sitatet mitt. Jeg skrev at Castro fikk plenty av sjanser i Start, Sarpsborg og Brann. Jeg er enig i at han ikke spilte allverdens i Start, men han fikk massevis av kamper i Sarpsborg. Det var et komma etter Start, og ikke et punktum.

Ellers så kritiserer du Vilhjalmsson for sin måltorke, men "glemmer" at han spilte store deler av 2014 med ryggskade. Han har jo sagt at han ikke kunne gi mer enn 80 %, og det kan selvfolgelig diskuterers om Mjelde burde gitt Castro flere sjanser på bekostning av Vilhjalmsson i fjor da Matthias var skadet, men det viser vel litt om hva Mjelde mente om Castro da han prioriterte en halvskadet spiller foran Costa Ricaneren. Og tallene Castro viste i Sarpsborg viser jo at Castro selv med masse spilletid ikke produserte allverdens. Vilhjalmsson leverte til tider bra prestasjoner både i 2012 da han ble årets spiller i Start og i 2013 da han scoret mye spesielt på hQsten..
    Hva har Castro prestert bortsett fra 4 mål på de forste 8 kampene i 2013? Hva har han vist i Sarpsborg og hva har han vist i Brann?
    Jeg tror absolutt ikke at det "like gjerne kunne vaert" Castro som hadde prestert som Vilhjalmsson nå gjor.
    Et annet punkt som du vel ikke nevner er at Castro vel har en ganske bra lQnn i Start, og henter vi han tilbake så må jo betale dette i motsetning til å prove den 18-åringen som trolig blir langt billigere og som har mye bedre framtidsutsikter med sin unge alder. En spiller som var å provespilte i Italiensk toppdivisjon er absolutt verdt å ta sjansen på - i motsetning til en spiller som har fått bra med sjanser i 3 forskjellige klubber de siste par årene uten å levere...

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    For meg har det å ha prøvespilt i italiensk toppdivisjon like mye å si som å ha prøvespilt i litauisk 4. divisjon... Det sier ingenting om kvalitet. Vi kan like så godt satse på en norsk 18-åring som en nigeriansk 18-åring. For meg er det enten Castro eller Salvesen. Vi har forsøkt å hente utenlandsk talent så mange ganger og det feiler stort sett hver gang. Nå er det virkelig på tide å gjøre som man har sagt. Talentsatsingen må opp og fram.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Vi kan ikke kun ha Salvesen som eneste spiss i troppen. Det er alt for tynt. Det må opplagt inn erstatter for Vilhjalmsson.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Swans Till I Die Vis innlegg
    For meg har det å ha prøvespilt i italiensk toppdivisjon like mye å si som å ha prøvespilt i litauisk 4. divisjon... Det sier ingenting om kvalitet. Vi kan like så godt satse på en norsk 18-åring som en nigeriansk 18-åring. For meg er det enten Castro eller Salvesen. Vi har forsøkt å hente utenlandsk talent så mange ganger og det feiler stort sett hver gang. Nå er det virkelig på tide å gjøre som man har sagt. Talentsatsingen må opp og fram.
    Ja, selvfolgelig er det beste å ha god talentsatsing og det tror jeg Start vet, men så vidt jeg vet finnes det ingen gode spisser i egne rekker utenom Salvesen og dermed er det naturlig at vi henter en utenifra.

Når det gjelder provespill i Cagliari så er det vel ikke som i Start eller i en litauisk 4.divisjonsklubb der man normalt bare kan dukke opp og få prove seg. Han ble vel invitert til provespill fordi man så et eller annet? Cagliari er på et mye hoyere nivå enn Start og jeg synes det sier litt om potensialet til den guttan at han en serie-A-klubb onsket å se mer av han. At han ikke fikk kontrakt betyr ikke at han ikke er en god spiller. Det gir uansett meg bedre referanse enn en spiller som aldri har spilt andre steder enn på Hellemyr..

Når det er sagt så har han vel imponert tidvis på Start-treninger med et hardt skudd og god teknikk. Han er vel ganske rask også og vil trolig ikke koste allverdens i lonnsutgifter. Uansett så vil jeg tro at Mjelde, Berg og de andre tar den rette beslutningen. Om Vilhjalmsson forsvinner så må vi ha inn minst en spiss til. Vi kan ikke kun stole på Salvesen i de resterende 14 kampene..

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Peder. Du kan ikke forandre sitatet mitt. Jeg skrev at Castro fikk plenty av sjanser i Start, Sarpsborg og Brann. Jeg er enig i at han ikke spilte allverdens i Start, men han fikk massevis av kamper i Sarpsborg. Det var et komma etter Start, og ikke et punktum.
    Jeg beklager. Det var nok ikke tilsiktet. Mulig jeg feiltolket deg, men du gjentar jo at Castro har fått bra med sjanser i tre forskjellige klubber. Og da er det vel litt vanskelig å ikke lese dette som at du mener han har fått bra med sjanser i hver av de tre klubbene. Selv om du altså i ditt siste innlegg også sier at han ikke fikk allverdens sjanser i Start, som jo forøvrig er klubben han har fått mest spilletid. Men i Sarpsborg fikk han tillit over en viss tid.

Nok om det. Alle vet at Vilhjalmsson slet med måltørke også i 2013 da han sto med 4 mål etter 21 serierunder. I fjor sto han med 0 mål etter halvspilt serie. Sikkert mye pga ryggskaden, men han spilte jo nær 400 målløse minutter før skaden også.

Ellers kan vi vel være enige om å være uenige. Jeg tror Castro kunne levert på nivå med Vilhjalmsson og vel så det om han hadde fått like mye tillit. Det betyr ikke at jeg mener Castro er en potensiell verdensstjerne, men at Vilhjalmssons prestasjoner i Start jevnt over har vært ganske blasse. 16 eliteseriemål fordelt på første to sesonger er ikke stort mer enn hva man kan forvente av en hodesterk midtstopper, og selv Øyvind Gausdal ville i mine øyne sniffet på den målraten med lik spilletid.

Nå er det vel ting som tyder på at han velger å bli. Men om han spilte sin siste kamp på Alfheim, kan vi vel i det minste glede oss over at han leverte en signaturforestilling som neppe blir veldig savnet. Resultatet gjør imidlertid at Start må forsterke om han drar, og da går min stemme til Peter Kovacs på lån ut sesongen.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Resultatet gjør imidlertid at Start må forsterke om han drar, og da går min stemme til Peter Kovacs på lån ut sesongen.
    Jeg synes Kovacs er et godt forslag, selv om jeg ikke har sansen for personen. En god spiller som vel er interessert i mer spilletid, og som kunne passet i 4-4-1-1 systemet til Mjelde.

Dersom Start hadde gått for den 18-årige provespilleren hadde det trolig passet bedre å gått over til 4-4-2.

Hoset og Kovacs inn på lån ut sesongen hadde gitt oss bra rutine

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Da har Vilhjalmson takket nei. Blir i IK Start! Håper han forsetter flyten. I mine øyne står denne fyren stadig høyere i kurs. Leverer bra scoringssnitt. Assisterer flere scoringer enn en ren goalgettet. Jobber knallhardt og virker veldig proffesjonell. Nå potensiell legende!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Dette er en god nyhet for supporterne og en middels nyhet for ledelsen.

Dersom Vilhjalmsson fortsetter i samme stil, er han nok fort verdt mer for Start enn de 3(?) millionene Start ville fått for ham. Da kan han utgjøre forskjellen på nedrykk og sikker plass. Men det er jo også en viss fare for at han faller tilbake til et lavere nivå, og at Start ville kommet styrket ut av et salg.

Start har uansett behov for frisk kapital, og et salg ville kanskje reddet profflisensen alene. Det kan bli vanskelig å sikre positiv egenkapital på annet vis. Men Vilhjalmsson har kontrakt ut 2017, og vil være like mye verdt etter sesongen. Og det kan jo komme andre klubber på banen om han fortsetter å score mål.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •