Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

Spørsmål til Mjelde

Hei, jeg brukte en del tid med Mjelde etter kamp i dag, og snakket litt løst og fast. Dette var kun fordi jeg personlig hadde lyst til å snakke med ham og høre litt om hva han mente.
    Vi ble blant annet enige om at jeg skal ta kontakt med ham om litt over en uke (når han er ferdig med ferien sin), og rett og slett ta en del spørsmål fra supporterne, uansett hvem du er.

Han vil få tid til å svare som han vil, og han sa også allerede i dag i fra om at det selvfølgelig ikke er alt han kan svare på kanskje spesielt på enkeltting, men at han ønsker å svare etter beste evne.
    Dette er både slik at Mjelde skal få muligheten til å svare, og slik at vi skal få lov til å få svar på spørsmål vi sitter med, fordi det virker ikke som om media er spesielt interessert i å spørre de riktige spørsmålene.

Jeg kommer til å samle spørsmålene slik jeg vil spørre dem, her i førsteposten, og jeg vil prøve å få med alle spørsmålene, men dersom to spørsmål er helt, eller så godt som, like, vil jeg velge det spørsmålet som er mest velbegrunnet. Et eksempel er: "Hvorfor spiller ikke Tronstad mer?" vil vike for "Owello har ikke akkurat hatt karrierens beste sesong, hvorfor velger du ikke å la Tronstad slippe mer til?". Det er mye det samme spørsmålet, men mer spesifikt, og gir grunnen til spørsmålet i spørsmålet.

Håper på en god dose spørsmål her, og jeg vil gjerne åpne muligheten til også å gi ros (Kritikken kommer jo i form av spørsmål). Det hadde vært veldig fint om vi også kunne samle en del positive ting, når vi først skal ta en slik runde :-) Det er også mye mulig at dette er noe vi vil fortsette med, slik at vi har en slags type dialog (Det var i hvert fall slik jeg forstod det). Håper folk engasjerer seg, for å få svar på det de lurer på!

Det er mulig jeg lurer fram noen spørsmål ifra andre tråder også, men i utgangspunktet hadde det vært fint å få spørsmål i klarformat her.

Spørsmålene så langt

Spillerene

** Hvorfor har ikke Amin Nouri spilt mere? Han viser mot Brann at han er en offensiv trussel med lange innkast og utrolig bra løpskapasitet. Selv etter gode kamper, har han blitt vraket med mindre det er andre i forsvaret som er skadet. (denne gang Jesper)

** Espen Børufsen blir alltid byttet ut - og ofte tidlig i 2. omg, selv om han som regel er vår beste spiller. Han jobber veldig bra og er alltid en trussel offensivt. Når han går ut, blir heller ikke Vikstøl like farlig. Er det Espen som selv ønsker å bytte eller tar du han ut av taktiske årsaker?

** Hvorfor virker det som om enkelte spillere nærmest har klippekort på laget (som Hoff) selv om de ikke fungerer overhodet, mens andre nærmest må være Starts beste for å få en kamp til (som Asante).

** Hvorfor har du spilt så mye med Vilhjalmsson som overhodet ikke lukter mål på bekostning av Castro? Når Castro begynte å score tok du ham ut av laget og han har mest hatt innhopp etter det. Vilhjalmsson er ingen eliteseriespiss og bør heller anvendes på midtbanen. Joda Castro brenner mye, men til forskjell fra de andre kommer han til sjanser og lukter mål. Han brenner mindre med tillitt.

** Er det tid for å sette inn Reinhertsen for Oppdal? Det er ganske mange mål han burde tatt til nå.

Taktikk

** Du snakket foran Brann-kampen at du ville begynne med Asante som spiss for å tru bakrommet, men det var vel bare 5-10 minutter før Hoff og Asante byttet plass igjen? Hvorfor gav du opp så tidlig, da Brann ofte sendte mange fram og gav mye rom bakover - spesielt da vi ledet! (jeg vet Asante scoret et fint mål mot Brann, men mener at han vi burde utnytte hans ekstreme fart i bedre grad ved å sette han på topp - spesielt da vi leder)

** I kampen mot Brann fikk Opdal sola i ansiktet i 2.omgang, og ville mest sannsynlig reddet 2-3 scoringen om han hadde stått på motsatt banehalvdel. Jeg vet ikke om Start fikk valget, men i slike kamper med lav kveldssol burde dere avslutte mot havet - slik at vi får den fordelen med lav sol for motstandernes keeper. Hva er tankene dine rundt dette?

** Foran kampen mot LSK (i cupen) sa du at formspilleren Asante var en av dem du satte opp først når du satte opp laget. 3 dager senere ble han allikevel satt på benken i den viktige kampen mot Sandnes Ulf - selv om hjemmelagets faste venstreback (Bjørnar Holmvik) var ute med karantene. Hva var begrunnelsen for det valget, og ville du gjort et annet valg om du hadde fått sjansen igjen?

** Owello har noen forferdelige pasninger til tider som har kostet laget mange poeng i år.
    Glenn har 3 selvmål i år.
    Det er veldig mange personlige feil som har gjort at laget ligger der de gjør på tabellen.
    Jeg mener du må slå hardt ned på slike feil og gjerne benke personene slik at de ikke gjør dette igjen.
    Hvordan behandler du disse situasjonene?

** Vi har slitt voldsomt defensivt i hele år. Dette begynner å bli ett kjennetegn på IK Start. Slik jeg ser det består problemet av flere faktorer. Personlige feil, usikkerhet på def. dødball og til tider dårlig struktur/posisjonering. Branns 2-3 mål ser for meg ut som et eksempel på det siste: Andersen følger løpet til Finne inn i Vikstøls sone (spiller mann - mann), mens Vikstøl slipper Larsen når han skjærer inn i Andersens sone. På 0-1 målet skyver både Sarr og Owello for mye ut mot venstre, og skaper total ubalanse. Slike feil løses ikke ved å hente inn en ny midtstopper.
    Hvordan vil dere jobbe med å bedre det kollektivet defensive arbeidet i alle ledd?

** I det offensive spillet har kantspillet tidvis fungert glimrende, spesielt de gangene Asante og Børufsen bruker ferdighetene sine riktig. Det virker som dere har en klar plan om å spille bredt og være sterke i boks. Dette fungerer tidvis utmerket.
    Imidlertid er det enkelte kamper (spesielt mot Sarpsborg borte og Lillestrøm i cupen) hvor motstanderen forsvarer seg glimrende mot denne planen. Synes det var spesielt frustrerende å se at man fortsatte å komme rundt på kant gang på gang og slo høye innlegg som Kerr plukket lett ned. I slike kamper virker det som om man ikke evner å endre den offensive slagplanen, og kreativitet er en stor mangelvare. Kan det være at fokus på kampplan og "lydige" og disiplinerte spillere dreper kreativiteten og uforutsigbarheten? Hvordan vurderer du dette forholdet, og kan du evt se for deg noen i dagens Start-tropp i en mer kreativ fri rolle?

** Hvorfor tar du ikke ut spillerne som opplagt sprer usikkerhet med et utall merkelige involveringer som Glenn Andersen og Sarr. I en tid med mye dårlig selvtillit kan en ikke spille med slike spillere.

** Hvorfor har du ikke prøvd med en formasjon som 4-1-4-1 når Start er så kleine bak. Ser for meg Gudmundur foran forsvaret.

** Hvorfor spiller du sjelden, eller nærmest aldri, med de beste offensive spillerne samtidig som Asante, Castro, Vilhjalmson og Børufsen. Når Start får flyt i det offensive slipper de også motstanderne til færre sjanser

Generelt

** Det er veldig lite Acosta prater og han virker utrolig beskjeden, og for oss utenforstående er han ikke en ledertype som gir beskjeder. Hvordan ligger det an med hans Norsk/Engelsk kunnskaper? For meg virker det som om spesielt Glenn sliter når han spiller sammen med Bismark i midten - noe jeg vil tro skyldes kommunikasjonsproblemer.

** Hvordan tenker du om satsingen på unge talenter i klubben? I år er det jo kun Tronstad og Tveit som har fått spilletid, og da ganske lite. Er det å få frem unge lokale talenter noe du ser på som viktig, eller tenker du ikke langsiktig på dette?

** Hvor mye trener spillerne? Hvor mange treningstimer legger de ned gjennom et år? Hvorfor trener de ikke mer? Jeg syns flere av spillerne virker relativt dårlig trent, og da spesielt hoff som slenger med hue etter 25-30 min.

** Det virker som du er opptatt av gode relasjoner i førsteelveren og at ett lag skal drilles for å fungere sammen. Etter sommerpausen (U-21 em) og Tronstads gode forestilling mot sarpsborg, kan det virke som du har rullert mer på laget. Hvordan vurderer du forholdet mellom gode relasjoner i førsteellveren og matching av hele troppen?

** Er det en fare for at prioriteringen av en sammenkjørt førsteelver fører til at veien fra benken til banen blir for "bratt", og at dette gjør det vanskeligere å slå igjennom i IK Start for unge talenter?

** Mot Brann hadde vi 9 cornere. Det eneste som var farlig med disse var at Brann kontret på to av disse ....
    Vi er ikke i nærheten av å være farlig på cornere. Når tid scoret vi sist ? På tide å prøve noe nytt ??? (Nå ser det ut som om vi har scoret en del, men jeg vil spørre allikevel, fordi poenget med at vi har dårlig uttelling på cornere står)

** Er du stolt av jobben du har gjort i Start? Mener du laget som ligger sist nå, er bedre enn laget du overtok på kvalikk plass for to år siden? Hvorfor er det i så fall bedre nå? Hvorfor er du isåfall stolt av jobben du har gjort?

** Har du en visjon for Start på 3 års sikt? Isåfall, hva er denne?

** Har du fått mal fra ledelsen for hva som skal være klubbens kultur, profil og visjon på lang sikt?
    Isåfall, hva er dette?

** Hvordan påvirker all det negative deg som person?

** Hvordan ser du på oss som reiser rundt med dere på kamper?

** Kan det være aktuelt å starte opp noe lignende som din forgjenger hadde hvor man kunne sende inn spørsmål hver uke og få svar?

Skryt

Veldig bra initiativ, og at du tar deg tid til dette! En kommentar som har kommet fra så godt som samtlige som har kommentert i tråden.
    Sist endret av Leifen : 07-18-2013 kl 13:46 Årsak: Lagt til spørsmål per klokka 14, 18. Juni
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Veldig bra initiativ! Jeg har savnet et sted hvor man kan spørre Mjelde om forskjellige ting, så dette er strålende. Jeg kommer sikkert på mer etterhvert, men her er noen:

** Hvorfor har ikke Amin Nouri spilt mere? Han viser mot Brann at han er en offensiv trussel med lange innkast og utrolig bra løpskapasitet. Selv etter gode kamper, har han blitt vraket med mindre det er andre i forsvaret som er skadet. (denne gang Jesper)

** Espen Børufsen blir alltid byttet ut - og ofte tidlig i 2.omg, selv om han som regel er vår beste spiller. Han jobber veldig bra og er alltid en trussel offensivt. Når han går ut, blir heller ikke Vikstøl like farlig. Er det Espen som selv ønsker å bytte eller tar du han ut av taktiske årsaker?

** Det er veldig lite Acosta prater og han virker utrolig beskjeden, og for oss utenforstående er han ikke en ledertype som gir beskjeder. Hvordan ligger det ann med hans Norsk/Engelsk kunnskaper? For meg virker det som om spesielt Glenn sliter når han spiller sammen med Bismark i midten - noe jeg vil tro skyldes kommunikasjonsproblemer.

** Du snakket foran Brann-kampen at du ville begynne med Asante som spiss for å tru bakrommet, men det var vel bare 5-10 minutter før Hoff og Asante byttet plass igjen? Hvorfor gav du opp så tidlig, da Brann ofte sendte mange fram og gav mye rom bakover - spesielt da vi ledet! (jeg vet Asante scoret et fint mål mot Brann, men mener at han vi burde utnytte hans ekstreme fart i bedre grad ved å sette han på topp - spesielt da vi leder)

** I kampen mot Brann fikk Opdal sola i ansiktet i 2.omgang, og ville mest sannsynlig reddet 2-3 scoringen om han hadde stått på motsatt banehalvdel. Jeg vet ikke om Start fikk valget, men i slike kamper med lav kveldssol burde dere avslutte mot havet - slik at vi får den fordelen med lav sol for motstandernes keeper. Hva er tankene dine rundt dette?

** Foran kampen mot LSK (i cupen) sa du at formspilleren Asante var en av dem du satte opp først når du satte opp laget. 3 dager senere ble han allikevel satt på benken i den viktige kampen mot Sandnes Ulf - selv om hjemmelagets faste venstreback (Bjørnar Holmvik) var ute med karantene. Hva var begrunnelsen for det valget, og ville du gjort et annet valg om du hadde fått sjansen igjen?
    Sist endret av Frankieboy : 07-14-2013 kl 02:59

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    **hvordan tenker han om satsingen på unge talenter i klubben? I år er det jo kun tronstad og tvedt som har fått spilletid, og da ganske lite. Er det å få frem unge lokalectalenter noe han ser på som viktig, eller tenker han ikke langsiktig på dette?

Senior Member
    Ble medlem
    Sep 2012
    Frankieboy: de kaster kron og mynt om hvilken side man begynner på. Den som vinner der kan velge hvilken side man begynner på. Og de er vel de som spiller på den siden start begynte på i 2.omgang som starter med ballen.

Edit
    Forvøvrig kjempebra initiativ

Jeg har også et spørsmål, men dette kan sikkert flere her inne svare på. Hvor mye trener spillerne? Hvor mange treningstimer legger de ned gjennom et år? Hvorfor trener de ikke mer? Jeg syns flere av spillerne virker relativt dårlig trent, og da spesielt hoff som slenger med hue etter 25-30min
    Sist endret av stefan1989 : 07-14-2013 kl 09:31 Årsak: Tillegg

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Owello har noen forferdlige passninger til tider som har kostet laget mange poeng i år.
    Glenn har 3 selvmål i år.
    Det er veldig mange personlige feil som har gjort at laget ligger der de gjør på tabellen.
    Jeg mener du må slå hardt ned på slike feil og gjerne benke personene slik at de ikke gjør dette igjen.
    Hvordan behandler du disse situasjonene?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Veldig bra intiativ, og bra av Mjelde. Jeg har noen spørsmål:

*Det virker som du er opptatt av gode relasjoner i førsteelveren og at ett lag skal drilles for å fungere sammen. Etter sommerpausen (U-21 em) og Tronstads gode forestilling mot sarpsborg, kan det virke som du har rullert mer på laget. Hvordan vurderer du forholdet mellom gode relasjoner i førsteellveren og matching av hele troppen?

**Er det en fare for at prioriteringen av en sammenkjørt førsteellver fører til at veien fra benken til banen blir for "bratt", og at dette gjør det vanskeligere å slå igjennom i IK Start for unge talenter?

*** Vi har slitt volsomt defensivt i hele år. Dette begynner å bli ett kjennetegn på IK Start. Slik jeg ser det består problemet av flere faktoirer. Personlige feil, usikkerhet på def. dødball og til tider dårlig struktur/posisjonering. Branns 2-3 mål ser for meg ut som et eksempel på det siste: Andersen følger løpet til Finne inn i Vikstøls sone (spiller mann - mann), mens Vikstøl slipper Larsen når han skjærer inn i Andersens sone. På 0-1 målet skyver både Sarr og Owello for mye ut mot venstre, og skaper total ubalanse. Slike feil løses ikke ved å hente inn en ny midtstopper.
    Hvordan vil dere jobbe med å bedre det kolektivet defensive arbeidet i alle ledd?

****I det offensivet spillet har kantspillet tidvis fungert glimrende, spesielt de gangene Asante og Børufsen bruker ferdighetene sine riktig. Det virker som dere har en klar plan om å spille bredt og være sterke i boks. Dette fungerer tidvis utmerket.
    Imidlertid er det enkelte kamper (spesielt mot Sapsborg borte og Lilelstrøm i cupen) hvor motstanderen forsvarer seg glimrende mot denne planen. Synes det var spesielt frustrerende å se at man fortsatte å komme runt på kant gang på gang og slo høye innelegg som Kerr plukket lett ned. I slike kamper virker det som om man ikke evner å endre den offensive slagplanen, og kreativitet er en stor mangelvar. Kan det være at fokus på kampplan og "lydige" og disiplinerte spillere dreper kreativiteten og uforutsigbarheten? Hvordan vurderer du dette forholdet, og kan du evt se for deg noen i dagens Start-tropp i en mer kreativ fri rolle?

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av stefan1989 Vis innlegg
    Frankieboy: de kaster kron og mynt om hvilken side man begynner på. Den som vinner der kan velge hvilken side man begynner på. Og de er vel de som spiller på den siden start begynte på i 2.omgang som starter med ballen.
    stefan1989: Jeg vet at det kastes kron og mynt, men vinneren av kron/mynt kastet har muligheten til å velge side eller kan velge å begynne med ballen. Tidligere når Start har vunnet myntkastet så har man valgt å starte med å spille mot havet og så spille mot Tigerberget i 2.omgang. (Det er vanlig over hele verden at lag avslutter kampen mot supporterne - hvis man får muligheten til det)
    Sporsmålet mitt er om det er bevisst at Start velger å avslutte mot Tigerberget, og i såfall om man vil vurdere å "bytte" dette i kamper der det er lav kveldssol (slik som mot Brann). Mot Brann var det en klar fordel å spille mot havet i 2.omgang da sola var ekstrem lav (det så vi jo på 2-3 scoringen da Opdal ikke så mye av skuddet)

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Mons, mot Brann hadde vi 9 cornere. Det eneste som var farlig med disse var at Brann kontret på to av disse ....
    Vi er ikke i nærheten av å være farlig på cornere. Når tid scoret vi sist ? På tide å prøve noe nytt ???

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjusken Vis innlegg
    Vi er ikke i nærheten av å være farlig på cornere. Når tid scoret vi sist ?
    Jeg satt i kampen mot Odd og klagde på det samme; så kom 0-1 målet etter en corner.
    Videre var målet i 1-1 kampen mot Sogndal på en corner. Og skuddet til Asante borte mot Sarpsborg kom i returrommet etter en corner.

Det betyr at 3 av de siste 9 målene IK Start har scoret har kommet etter corner. Men er enig i at vi har forbedringspotensialet her, når vi ikke klarer å skape noen farligheter på 9 forsøk mot brann.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av iekksil Vis innlegg
    Jeg satt i kampen mot Odd og klagde på det samme; så kom 0-1 målet etter en corner.
    Videre var målet i 1-1 kampen mot Sogndal på en corner. Og skuddet til Asante borte mot Sarpsborg kom i returrommet etter en corner.

Det betyr at 3 av de siste 9 målene IK Start har scoret har kommet etter corner. Men er enig i at vi har forbedringspotensialet her, når vi ikke klarer å skape noen farligheter på 9 forsøk mot brann.
    Cornerne i starten av sesongen var direkte latterlige. Tror Start spilte seks kamper før de slo en anstendig corner. Men etter at Jesper og Owello ble fjernet fra hjørneflagget og Børufsen overtok ansvaret, har det blitt mye bedre. Ikke dritbra, men bra nok til at det ramler inn et mål i ny og ne.

Cornerne mot Brann var ikke så aller verst, men det ble ikke de store farlighetene. Start scoret dog to av tre mål på dødball. Målet mot Sandnes kom også etter dødball. Start har scoret seks av sine siste ni mål etter dødball. Det må være godkjent, og Mjelde fortjener ros for å ha gjort laget sterkere på faste situasjoner. Et lag i Starts situasjon trenger slike billige mål.

Når det gjelder spørsmål til Mjelde synes jeg absolutt tiltaket er positivt, men jeg synes kanskje timingen er litt uheldig. Mjelde bør få arbeidsro og ikke dynges ned med kritiske spørsmål nå som det koker som verst. Man kan saktens spørre ham om hvorfor Nouri blir såpass stemoderlig behandlet og hvorfor Tronstad ikke får spille mer. Men svaret gir seg vel selv. Han mener andre spillere er bedre.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Jeg lurer på om Mjelde er stolt av jobben han har gjort i Start. Om han mener laget som ligger sist nå er bedre enn laget han overtok på kvalikk plass. Hvorfor er det i såfall bedre nå? Hvorfor er han isåfall stolt av jobben han har gjort?

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Da har jeg oppdatert førsteposten med spørsmålene som er kommet fram. Det er foreløpig 15 spørsmål (Eller grupper med spørsmål). Angående at det kanskje er dårlig timing, sa Mjelde at han syntes det var bra det kom nå, og at han hadde savnet en slik mulighet, så jeg tipper nok at han skal klare å besvare spørsmålene :-) Han var klar over at spørsmålene i utgangspunktet ble kritiske. Det er jo gjerne derfor man spør. Fordi det er noe man enten er uenig med, eller ikke forstår.

Jeg har foreløpig kategorisert etter tre grupper, det kan bli flere. Det er bare for å lettere få litt oversikt, både for meg, og for dere.
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Sep 2012
    Jeg har endel spørsmål.

1. Hvorfor virker det som om enkelte spillere nærmest har klippekort på laget (som Hoff) selv om de ikke fungerer overhodet, mens andre nærmest må være Starts beste for å få en kamp til (som Asante).

2. Hvorfor har han spilt så mye med Wilhjalmsson som overhodet ikke lukter mål på bekostning av Castro? Når Castro begynte å score tok han han ut av laget og han har mest hatt innhopp etter det. Wilhjalmsson er ingen eliteseriespiss og bør heller anvendes på midtbanen. Joda Castro brenner mye, men til forskjell fra de andre kommer han til sjanser og lukter mål. Han brenner mindre med tillitt.

3. Hvorfor han ikke tar ut spillerne som opplagt sprer usikkerhet med et uttall merkelige involveringer som Glenn Andersen og Sarr. I en tid med mye dårlig selvtillitt kan en ikke spille med slike spillere.

4 Hvorfor han ikke har prøvd med en formasjon som 4-1-4-1 når Start er så kleine bak. Ser for meg Gudmundur forran forsvaret.

5 Kanskje noen har spurt om det, men er Børufsen dårlig trent og blir sliten? Kan ikke forstå ellers hvorfor han tas ut så tidlig i mange kamper når han er Starts beste. (Dette er spurt om)

6 Hvorfor han sjelden eller nærmest aldri spiller med de beste offansive spillerne samtidig som Asante, Castro, Wilhjalmson og Børufsen. Når Start får flyt i det offansive slipper de også motstanderne til færre sjanser.

7. Er det tid for å sette inn Reinhertsen for Oppdal? Det er ganske mange mål han burde tatt til nå.
    Sist endret av Leifen : 07-18-2013 kl 13:43

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    1. Hvordan påvirker all det negative deg som person?
    2. Hvordan ser du på oss som reiser rundt med dere på kamper?
    3. Kan det være akutelt å starte opp noe lignende som din forgjenger hadde hvor man kunne sende inn spørsmål hver uke og få svar?

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Har nå lagt til alle spørsmål som er spurt her (inklusive to spørsmål fra Comeback, som han slettet selv, men som rett og slett var så bra, at jeg gjerne ville ha dem med).
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Hvorfor venter du (stort sett) til min det 80 minutt med å ta ut underpresterende spillere? Og tror du det at enkelte spillere kan spille for halv maskin og stadige feil uten å bli satt på benken kan virke negativt på både innbyttere, og innsats på trening (og kamp)?
    Er du for god venn med spillerne slik at du ikke tør ta ut, eller kritisere endel spillere i første 11en?
    Du klager ofte på liten stall og få spillere i troppen med erfaring. Likevel har Start vært en av klubbene i Tippeligaen som har benyttet færrest spillere. Du velger heller ikke å gi unge spillere anledning til å prøve seg i allerede avgjorde kamper. Det værste eksempelet er i fjoråret når Ola på utgående kontrakt ble valgt foran både Tronstad på sentral midtbane og feks Dahlum på kant. Hvorfor? Og synes også du at det du driver med er selvmotsigende om skulle hatt større stall, uten å benytte den du har?
    Siden få unge spillere (under 22) gis tilitt til å prøve seg i eliteserien, og ungdomslaget ikke akkurat har imponert, opplever du at klubben har problemer med å hente talenter der flere eliteserie klubber er interessert?
    I kamper der vi sliter fra start av ser det ut som laget ikke evner å omstille seg eller endre mønster. Det ser også ofte ut som at det taktiske ikke justeres avhengig av motstanderen, evt dette evner ikke spillerene å få ut. Opplever du også det slik?
    Hele våren slo vi noen merkelige cornere som vi nok er alene om, hvis man ser vekk fra bedriftsfotballen. Alle så at enten ble det frispark for keeper, eller Start ikke klarte å få ballen helt inn i fem meteren. Likevel fortsatte vi med det, og samme dødballtager i evigheter.
    Start tar raske frispark, noe som selvsagt er bra hvis man har en plan og dårlig tid. Men Start gjør også dette når vi henger i repene eller uten gode planer. Evaluerer dere kampene deres godt nok?
    Start er kjent for teknisk fin fotball. For tiden mener mange at det minner mere om Drillo fotball der ballen bankes opp. Syns du fotballen Start spiller er underholdende og tror du at Sør Arena fylles med noe mange mener er gampe fotball(les fotballen vi spiller nå).
    Vi hadde vel ca 67 prosent av pasningene nådde frem i sist kamp. Skremmer dette deg også hvor dårlige vi er på å holde på ballen evt hvor dårlig trent/basisferdigheter Startsppillerene er/har?
    Viser du kampene i etterkant for spillerene hvor både gode og dårlige involveringer vises? Og spør du spillerene om de selv hadde betalt inngangsbilletten for å se?
    Det er blitt lovet innsats og fullt trøkk flere ganger i forkant av kamper og fridd til publikum. På kampen ser det ut som innsats og trøkk er brukt kvelden før på byens uteliv. Føler du selv at Start har en stadig synkende troverdighet?
    Fra du kom og til dagens situasjon er vi vel litt lavere på tabellen og litt lavere publikumstall. litt eldre spillergruppe, samt kjøpt inn et par nye spillere. Hvis du synes noe er fobedret, hva er det?
    Syns du selv at du har gjort en godkjent jobb?

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av DelPiero Vis innlegg
    Hvorfor venter du (stort sett) til min det 80 minutt med å ta ut underpresterende spillere? Og tror du det at enkelte spillere kan spille for halv maskin og stadige feil uten å bli satt på benken kan virke negativt på både innbyttere, og innsats på trening (og kamp)?
    Er du for god venn med spillerne slik at du ikke tør ta ut, eller kritisere endel spillere i første 11en?
    Du klager ofte på liten stall og få spillere i troppen med erfaring. Likevel har Start vært en av klubbene i Tippeligaen som har benyttet færrest spillere. Du velger heller ikke å gi unge spillere anledning til å prøve seg i allerede avgjorde kamper. Det værste eksempelet er i fjoråret når Ola på utgående kontrakt ble valgt foran både Tronstad på sentral midtbane og feks Dahlum på kant. Hvorfor? Og synes også du at det du driver med er selvmotsigende om skulle hatt større stall, uten å benytte den du har?
    Siden få unge spillere (under 22) gis tilitt til å prøve seg i eliteserien, og ungdomslaget ikke akkurat har imponert, opplever du at klubben har problemer med å hente talenter der flere eliteserie klubber er interessert?
    I kamper der vi sliter fra start av ser det ut som laget ikke evner å omstille seg eller endre mønster. Det ser også ofte ut som at det taktiske ikke justeres avhengig av motstanderen, evt dette evner ikke spillerene å få ut. Opplever du også det slik?
    Hele våren slo vi noen merkelige cornere som vi nok er alene om, hvis man ser vekk fra bedriftsfotballen. Alle så at enten ble det frispark for keeper, eller Start ikke klarte å få ballen helt inn i fem meteren. Likevel fortsatte vi med det, og samme dødballtager i evigheter.
    Start tar raske frispark, noe som selvsagt er bra hvis man har en plan og dårlig tid. Men Start gjør også dette når vi henger i repene eller uten gode planer. Evaluerer dere kampene deres godt nok?
    Start er kjent for teknisk fin fotball. For tiden mener mange at det minner mere om Drillo fotball der ballen bankes opp. Syns du fotballen Start spiller er underholdende og tror du at Sør Arena fylles med noe mange mener er gampe fotball(les fotballen vi spiller nå).
    Vi hadde vel ca 67 prosent av pasningene nådde frem i sist kamp. Skremmer dette deg også hvor dårlige vi er på å holde på ballen evt hvor dårlig trent/basisferdigheter Startsppillerene er/har?
    Viser du kampene i etterkant for spillerene hvor både gode og dårlige involveringer vises? Og spør du spillerene om de selv hadde betalt inngangsbilletten for å se?
    Det er blitt lovet innsats og fullt trøkk flere ganger i forkant av kamper og fridd til publikum. På kampen ser det ut som innsats og trøkk er brukt kvelden før på byens uteliv. Føler du selv at Start har en stadig synkende troverdighet?
    Fra du kom og til dagens situasjon er vi vel litt lavere på tabellen og litt lavere publikumstall. litt eldre spillergruppe, samt kjøpt inn et par nye spillere. Hvis du synes noe er fobedret, hva er det?
    Syns du selv at du har gjort en godkjent jobb?
    Her er det mange gode spørsmål, men jeg må bruke litt tid på å sette det sammen, fordi en del av spørsmålene er allerede skrevet opp. Jeg skal imidlertid sørge for at ingen av disse spørsmålene forblir uspurt, men jeg trenger litt tid til å organisere dem :-)
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ifølge BT lørdag er Brann nest best i Norge på bruk av talenter. (Spilletid på spillere under 21 år).
    Start er nest dårligst. Brann er 15 ganger bedre.
    Bare Strømsgodset er dårligere, men har til gjengjeld flere spillere som er akkurat litt for gamle til å komme med i statistikken.

Da Mjelde var Brann-trener, var vel situasjonen motsatt?

Hvorfor tror Mjelde at han i mindre grad enn andré trenere bruker unge spillere?
    Favoriserer han stabilitet og krigeregenskaper mer enn fart og teknikk?

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Spørsmålene blir spurt i morgen, så siste sjanse til å slenge inn noen spørsmål denne runden :-)

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Viser til denne artikkelen: http://www.fvn.no/sport/xfotball/sta...l#.Ue5wpY3ZRF8

Hvorfor forteller du media om planene om å endre spillestil og bli mer kyniske. Ville det ikke være bedre å holde kortene tett til brystet for å overraske motstanderne? Man ser aldri lag i de store ligaene fortelle om kampforberedelsene sine, og hvordan de har tenkt å legge opp spillestilen fremover. Er positivt med en åpen klubb, men akkurat endring av spillestil osv ville kanskje vært lurere å holde for seg selv så langt det lar seg gjøre, slik at forhåpentligvis motstanderen blir tatt litt på senga?
    Sist endret av TroNnY : 07-23-2013 kl 13:03 Årsak: Skrivefeil

Lignende tråder

1. Mons Ivar Mjelde
    By Starten in forum IK Start
    Svar: 1030
    Siste innlegg: 10-02-2016, 18:52
  2. Bra uttalelse fra Mjelde angående neste sesong
    By Swans Till I Die in forum IK Start
    Svar: 29
    Siste innlegg: 11-26-2014, 23:24
  3. Svar: 11
    Siste innlegg: 08-20-2014, 03:04