Vis avstemningsresultater: Hvor havner Start på tabellen?

Stemmere
20. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • 7.Plass

0 0%
  • 8.Plass

2 10,00%
  • 9.Plass

0 0%
  • 10.Plass

2 10,00%
  • 11.Plass

2 10,00%
  • 12.Plass

5 25,00%
  • 13.Plass

5 25,00%
  • Kvalik

3 15,00%
  • 15.Plass (nedrykk)

1 5,00%
  • 16.Plass (nedrykk)

0 0%
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

24.Serierunde: Start - Sogndal (kamptråd)

TID: Søndag 22.September kl.1800
    STED: Sør Arena
    FØR KAMP: http://www.tigerberget.no/oppvarming...dal-til-sondag
    __________________________________________________ ___________________
    TABELLEN:
    10. Sogndal...... 23 7-8-8 28-33 29 poeng
    14. Start.......... 23 6-7-10 35-41 25 poeng
    LINKER
    Sogndal's hjemmeside: www.sogndalfotball.no
    Saftkokaradn's hjemmeside: www.saftkokaradn.no
    Saftkokaradn's kamptråd: http://www.saftkokaradn.com/forum/in...showtopic=5813
    SOGNDAL
    Sogndal er et av de bedre bortelagene i Tippeligaen og har faktisk tatt flere poeng på fremmed gress enn hjemme på Fosshaugane Campus. De vant bl.a borte mot Molde og Haugesund og det er sterke seire.
    De har to strake tap (Brann borte og LSK hjemme) og ligger foran denne kampen kun 4 poeng foran Start. En seier til Saftlaget vil sende dem opp i trygg sone, mens de med tap er med i bunnstriden.
    Den klart største profilen er Malick Mane som har scoret hele 9 mål denne sesongen og med 3 målgivende så er han absolutt en spiller Start må passe på.
    Laget har ingen karantener og heller ingen store skadeproblemer og kan trolig stille sitt sterkeste lag på Sør Arena.

Sesongens første møte mellom disse lagene var den 26.Mai på Fosshaugane Campus. Sogndal tok ledelsen etter 33 minutter ved Azar Karadas, mens Matthias Vilhjalmsson utlignet etter 69 minutter. Start trykket på for et vinnermål mot slutten av kampen, men det ebbet ut med 1-1.

Start har tatt i mot Sogndal 9 ganger til seriespill på hjemmbane, og har vunnet 5 av disse. 2 har endt med poengdeling og 2 har endt med borteseier. Målforskjellen er 13-8.

Slik startet Sogndal i sin forrige seriekamp hjemme mot LSK: (Formasjon: 4-4-2)

Keeper:
    (26) Erik Dahlin
    Forsvar:
    (24) Erik Skaasheim, (3) Bjørn Inge Utvik, (17) Gustav Valsvik, (2) Taijo Teniste,
    Midtbane:
    (22) Malick Mane, (6) Sidy Sagna, (7) Rune Bolseth (K), (19) Magnus Stamnestrø,
    Angrep:
    (9) Azar Karadas, (8) Ulrik Flo,

SOGNDAL's 5 SISTE KAMPER
    10.August: Sogndal - Molde 1-2 (Serie)
    18.August: Sarpsborg08 - Sogndal 0-1 (Serie)
    24.August: Sogndal - Viking 1-0 (Serie)
    30.August: Brann - Sogndal 1-0 (Serie)
    14.September: Sogndal - Lillestrøm 1-2 (Serie)

IK START
    Start har ingen skader eller karantener og stiller trolig med samme lag som har vunnet sine 2 siste kamper.

Håkon Opdal

Glenn Andersen
    Jesper Mathisen
    Bismark Acosta
    Rolf Daniel Vikstøl

Ernest Asante
    Markus Heikkinen
    Solomon Owello
    Espen Børufsen

Espen Hoff
    Matthias Vilhjalmson

I FARESONEN
    Her er de spillerne på Start og vår neste motstander som står i fare for å miste neste kamp dersom de får gult kort denne runden.
    Start spiller neste seriekamp borte mot Tromsø: (Tromsø spiller borte mot Sarpsborg 08 søndag kl.1530)
    START: Jesper Mathisen, Espen Børufsen, Glenn Andersen, Solomon Owello, Rolf Daniel Vikstøl, Gudmundur Kristjansson
    TROMSØ: Miika Koppinen, Hans Norbye, Josh Pritchard, Thomas Kind Bendiksen

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Etter at alt så veldig mørkt ut for 3 uker siden, så har plutselig Start vunnet to kamper og håpet er tilbake hos supportere og andre som heier på Sørlandets stolthet. Vi imponerte stort i forrige hjemmekamp da vi feiet Sandnes Ulf av banen med 7-0. I forrige kamp vant vi den utrolig viktige kampen mot Hønefoss og fikk dermed en luke på 5 poeng ned til direkte nedrykk.
    Nå overrasket Hønefoss og vant borte mot LSK denne runden så avstanden er igjen kun 2 poeng ned til nest-siste plass så det er ingen grunn til å slappe av nå - men det er jeg helt sikker på at Mjelde er klar over og at gutta ikke tar lett på noen kamper i innspurten.

Det som jeg synes er det mest positive i det siste er at vi har tettet igjen bakover og faktsik holdt nullen i to kamper på rad. Sist det skjedde var i August 2011 da vi slo LSK 3-0 og så spilte 0-0 i Aalesund runden etter. Sist vi vant 2 kamper på rad og samtidig holdt nullen var så langt tilbake som 10 og 17 september 2006. Da vant vi 2-0 hjemme mot LSK og Ham Kam uka etter. Klarer vi å holde nullen for tredje gang på rad, tror jeg at jeg må rådføre meg med Arne Scheie for å finne ut når det sist skjedde...

Mye av suksessen er absolutt Markus Heikkinens inntreden på midtbanen til Start. Det tror jeg de fleste er enige om. Han knytter sammen forsvar og midtbane på en flott måte og vinner mange dueller. Dette gjør også at en spiller som Owello kan slippe seg mer løs framover og det merkes. At han i tillegg har scoret 2 ganger som har gitt oss uavgjort i Aalesund og seier på Hønefoss - viser hvor mye den rutinerte finnen har betydd for Start.
    La oss håpe dette fortsetter!

Normalt bruker jeg ganske mange bokstaver på å oppfordre Sørlendingene til å komme på Sø Arena, men denne gangen slipper jeg det. Det er allerede solgt rundt 10 000 billetter - og det er gode muligheter for at Sør Arena blir smekk full. Start og deres gode sponsorer la ut et agn i form av 50-kronersbilletter og Sørlendingene bet rett på. Ved hjelp av et par gode resultater i det siste så fant plutselig mange tusen Sørlendinger ut at de ville gi Start en ny sjanse og tar turen til Sør Arena når Saftlaget Sogndal kommer. Jeg håper inderlig at Start har dagen, at sola skinner og at klubben lager en flott ramme foran kamp og i pausen som gjør at dette blir en fest som gir folk lyst til å komme tilbake.

Får vi en ny Start-seier foran fulle tribuner så vil det hjelpe meget godt på utsiktene til Tippeligaspill i 2014 samt at det vil bety mye for økonomien i IK Start. Tusen takk til alle dere som har kjøpt billett til kampen. Jeg håper ikke dere blir skuffet og at dere kommer tilbake i de 3 siste hjemmekampene. Sammen SKAL vi klare fornyet Tippeligaplass og det starter med 3 poeng mot Sogndal.

God kamp alle Start-venner.

Delta i den store Tippekonkurransen med flotte premier:
    http://tigerberget.no/forum/showthre...kurransen-2013
    Sist endret av Frankieboy : 09-21-2013 kl 17:49

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Det jeg synes er det mest positive i det siste er at vi har tettet igjen bakover og faktisk holdt nullen i to kamper på rad. Sist det skjedde var i August 2011 da vi slo LSK 3-0 og så spilte 0-0 i Aalesund runden etter. Sist vi vant 2 kamper på rad og samtidig holdt nullen var så langt tilbake som 10 og 17 september 2006. Da vant vi 2-0 hjemme mot LSK og Ham Kam uka etter. Klarer vi å holde nullen for tredje gang på rad, tror jeg at jeg må rådføre meg med Arne Scheie for å finne ut når det sist skjedde...
    Dette er jo helt utrolig. Det sier jo litt om den spillestilen vi assosierer med Start.
    Og det sier også at dette ikke akkurat er første året vi sliter defensivt.

Altså.. Jeg visste det var dårlig, men at det var så dårlig var jeg ikke klar over. At vi ikke holdt nullen tre kamper på rad, selv i 05 (som jeg bare antar at Frank også har sjekket :-P), overrasker meg.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sist gang Start holdt nullen i tre kamper på rad i toppserien var i nittenåttiseks.

http://www.sogndalfotball.no/news/ar...-start-sogndal
    Sist endret av Stormchaser : 09-21-2013 kl 23:41

Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stormchaser Vis innlegg
    Sist gang Start holdt nullen i tre kamper på rad i toppserien var i nittenåttiseks.

Da er det på høy tid å pynte på den statistikken i kveld

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Er vel det viktigste at vi scorer flere mål enn Sogndal. Men for all del tar gjerne en ny kamp med null bakover.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Laget:

Håkon Opdal

Glenn Andersen - Bismark Acosta - Jesper Mathisen - Rolf Daniel Vikstøl

Ernest Asante - Solomon Owello - Markus Heikkinen - Espen Børufsen

Espen Hoff - Matthias Vilhjalmsson

Ingen overraskelser!
    --

Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Yesss 1-0 Håpe vi vinner. Graus saftkokarane

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vi er desidert best, og burde ledet mer!
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2013
    Herlig og fortjent seier, nå tror jeg vi faktisk at vi er nære på å sikre plassen. Synd at Mjelde ikke lar verken Tronstad eller Tveit få prøve seg, litt feigt rett og slett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Må bare gi honnør til de og dem som har gjordt laget til fra å være et lag i stor krise med dype spor av nedbrutte spillere. Til å være et lag med god selvtillit med godt spill og fin formkurve. Det var rett å skrike, nå kan vi skryte

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Joda, Mjelde kunne (og burde nok) gitt unggutta litt spilletid mot slutten, men akkurat nå skal vi la den diskusjonen ligge og heller nyte vår 3 strake seier - med null baklengs. Hvem hadde trodd det da Haugesund rundspilte oss i 1.omg for under en mnd siden. Nå er vi på 12.plass med kun 3 poeng opp til 8.plass, og 5 poeng ned til nedrykk. I tillegg har vi bedre målforskjell enn mange av lagene rundt oss så dette ser bra ut. Vi har dog 2 nokkelkamper de neste to helgene og taper vi begge disse så er vi midt i dritten igjen - med et veldig vanskelig kampprogram igjen. Klarer vi dog 4 poeng på de neste 2 kampene, tror jeg vi minst er garantert kvalik.

Ingen blendende kamp i dag, men vi er meget gode defensivt og Sogndal skaper veldig lite. Vi har i tillegg et par kjempesjanser som burde gitt scoring så helt fortjent seier.

Jeg må trekke fram en situasjon i dag. 2-0 scoringen til Matthias. Ikke bare var den utrolig viktig, men du verden for en presasjon det var. Innlegget fra Vikstol skifter retning og kommer på skrått mot Vilhjalmsson som ikke ser ballen, men allikevel timer brassesparket (eller hva man kaller et slikt spark) perfekt og får til et skudd mot mål som spretter nydelig inn i hjornet. Utrolig imponerende prestasjon!

Det negative i dag er Vikstol som kaster seg hodelost inn i takling et minutt på overtid som gir et soleklart gult kort. Rett og slett idiotisk, da dette setter han utenfor den viktige kampen i Tromso. Vikstol hadde forresten en god kamp og vil bli savnet neste runde. Blir nok Amin Nouri som der kommer inn.

Utrolig deilig seier og så får vi håpe mange av de 10 345 tilskuerne som kom i dag, også tar turen om 2 uker da Sarpsborg kommer på besok.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Herlig med 3 poeng og der de viser en vis stabilitet. Men med mot Tromsø så kan de fort være ned på kvalik og da er veien kort ned på direkte nedrykk. Begge bunnlagene vant i dag også. Og seieren til Hønefoss på Åråsen var sterkt. Taper vi mot Tromsø borte som jeg er litt redd for at det gjør, så kanskje usikkerheten igjen kommer tilbake?. Det ser for øyeblikket ganske lyst ut, men jeg føler meg langt i fra trygg.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stormchaser Vis innlegg

Skulle vi klare fire på rad så tangerer man altså gullsesongen i 1978 der man for øvrig hadde null baklengs i 14 av 22 kamper! Totalt antall baklengsmål den gang var 13. (0,6 i snitt per kamp).

At vi i det hele tatt kan snakke om dette vitner om hvillken totalforvandling vi opplever nå. Måtte det vare.
    Sist endret av SpennEnde : 09-23-2013 kl 07:38

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Plutselig er vi 3 poeng bak 8.plassen laget har blitt latterliggjort av enkelte her inne for å ha satt som mål før sesongen...
    Personlig tror jeg ikke vi kommer så høyt opp, men det viser vel at målet ikke var så håpløst som enkelte her inne har trodd?

Enig med bosve angående Tromsø-kampen. Jeg frykter tap der, spesielt siden Tromsø vil revansjere det pinlige tapet mot Sarpsborg. Bedre om de hadde tapt knepent der. Og hvor lenge selvtilliten varer ved et tap aner jeg ikke. Tar vi 6 poeng på de neste to kampene tror jeg vi redder plassen uten kvalikk. 4 poeng og vi er nesten sikret kvalikk eller bedre. Taper vi en av dem er det helt åpent, og taper vi begge frykter jeg nedrykk. Stoler ikke mer på laget enda, dessverre.

Men herlig med 3 seiere på rad og 0 baklengs!!!

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Dette er jo helt utrolig. Start knekker ikke sammen under press, men klarer istede å lokke 10 000 sørlendinger til stadion. Seieren var selvsagt fullt fortjent. Start virker faktisk solide.

Tromsø på Alfheim blir tøft, men slik Start fremstår nå så bør hvertfall uavgjort være realistisk. Det vil være et kjemperesultat for oss.

Bare å ta av seg hatten for Mjelde, spillerne og ledelsen nå.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Tre seire på rad, og uten å slippe inn mål. Det er nesten litt uvirkelig! Jeg var helt sikker på at dette laget var ferdig etter tapet hjemme mot Odd. Jeg er fryktelig glad for at jeg tok feil! Måten de har reist seg på er imponerende og utypisk Start! Nå står spillerne frem slik vi har visst at de kan.

Men det er viktig å holde fokus fremover. Vi trenger fremdeles flere poeng. S08 og Hønefoss fir seg ikke uten kamp, og det blir et bikkjeslagsmål for å unngå kvaliken!

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vi er to poeng unna den berømte 30-poengsgrensa.

Her er en oversikt over de siste fire plassene siden 2000:

2012: 17, 30, 32, 33
    2011: 21, 26, 34, 34
    2010: 12, 20, 27, 34
    2009: 16, 28, 34, 36 (Første året med 16 lag)
    2008: 21, 25, 28, 29
    2007: 16, 26, 27, 30
    2006: 25, 28, 29, 29
    2005: 24, 27, 30, 31
    2004: 22, 27, 27, 31
    2003: 22, 28, 28, 29
    2002: 11, 24, 27, 30
    2001: 16, 19, 22, 26
    2000: 19, 21, 24, 27

Det ser ut som om kanskje 30-poengsgrensa var mer før Tippeligaen ble utvidet. Da ble det 12 ekstra poeng å spille om.
    Ser ut som om 35-poengsgrense er det nye, kanskje? I så fall har vi strengt tatt enda 7 poeng igjen... Men igjen, så er det bare i 2011 det ikke er en veldig klar taper av TL, så det kan jo være at når det er så jevnt som det er nå, så kan det være at man ikke trenger så mye som 34-35 poeng... Per nå, med 6 kamper og 12 poeng igjen, ligger 6. plass med 34 poeng. Det kan jo også tolkes som at dersom vi har 30 poeng om to runder, ligger vi i skjema til den berømte 30-poengsgrensa, i det minste.

Og siden vi ligger foran Tromsø på scorede mål, bak Odd og LSK, og foran resten fra 8. plass og nedover, så kan det være vi har en liten fordel der også.
    Men igjen... Det er MASSE som kan skje enda... Det er jo en hel bunke med kamper igjen, og vi har en veldig hard slutt på sesongen.
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Det var absolutt en deilig seier, som vi virkelig trengte! Med de andre resultatene i runden ville et tap i går vært ulidelig. Nå er vi i førersetet og har faktisk en luke ned til nedrykk. Det er lenge siden sist

Flott kamp i går, selv om det ikke akkurat var festfotball. Seieren var ihvertfall fullt fortjent etter spill og sjanser.
    Det mest positive i går:
    Midtforsvaret vårt; Jesper dominerte stort der bak, som han faktisk har pleid å gjøre denne sesongen. Acosta var derimot ikke mye dårligere. Han var "overalt" og virket mye mer komfortabel i posisjonen sin enn jeg har sett før. Det virker virkelig som om konstellasjonen bakerst har satt seg skikkelig nå.

Andre positive ting å trekke frem må være Vilhjalmsson, som viser seg å være en habil tippeligaspiller med målteft. Det har vært tider hvor dette ikke akkurat har vært åpenbart. Asante var også friskt frempå, selv om han ikke har finstilt skuddfoten sin. Han var veldig ofte ledig offensivt og har nok utviklet seg mest det siste året av alle våre spillere (men det har vel blitt sagt flere ganger her inne).

Det mest negative:
    Byttene til Mjelde; igjen er han utrolig defensiv når han gjør byttene sine, selv på hjemmebane. I en periode der Sogndal må frem og score bytter han ut vår raskeste spiller, som også hadde vært blant våre farligste i kampen frem til da. At Castro ble byttet inn kom vel ikke som noen overraskelse, siden disse to byttene (Gummi og Castro) skjer "hver kamp", som også kommentatoren på C-More påpekte. Uforutsigbar er det ihvertfall umulig å påstå at Mjelde er. Til slutt bytter han inn Sarr, som er enda en defensiv midtbanespiller helt på tampen. Vi leder 2-0 og det er under 5 minutter igjen. Da skal du være bra defensiv i hodet for å tro at vi kan tape kampen hvis ikke vi spiller med TRE defensive midtbanespillere på banen. Det er skuffende å se at de samme "grepene" blir gjort hver kamp, og at det aldri er de unge som får muligheten når den er der. Tronstad er nok tapt for klubben etter sesongen så lite han får spille og så langt bak i køen han er. Det er trist

Senior Member
    Ble medlem
    May 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Flott kamp i går, selv om det ikke akkurat var festfotball. Seieren var ihvertfall fullt fortjent etter spill og sjanser.
    Kan være enig i at festfotballen manglet etter 2-0, men frem til da må det vel kunne kalles festfotball, til og med VG omtalte det som overkjøring av Start. Nå er kanskje ikke VG Norges mest pålitelige avis, men sjeldent de skriver noe godt om Start. Sjeldent jeg har sett så mange fine angrep i en omgang som vi så i første omgangen igår. Det ble rullet opp mye bra og nesten et under at vi ikke scoret mer. Owello og Assante trenger visst litt avslutningstrening.

Fantastisk kamp Start!!!! Håper de klarer å fortsette i Tromsø, kjenner jeg gleder meg til søndag kl 18:00 allerede.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Det mest negative:
    Byttene til Mjelde; igjen er han utrolig defensiv når han gjør byttene sine, selv på hjemmebane. I en periode der Sogndal må frem og score bytter han ut vår raskeste spiller, som også hadde vært blant våre farligste i kampen frem til da. At Castro ble byttet inn kom vel ikke som noen overraskelse, siden disse to byttene (Gummi og Castro) skjer "hver kamp", som også kommentatoren på C-More påpekte. Uforutsigbar er det ihvertfall umulig å påstå at Mjelde er. Til slutt bytter han inn Sarr, som er enda en defensiv midtbanespiller helt på tampen. Vi leder 2-0 og det er under 5 minutter igjen. Da skal du være bra defensiv i hodet for å tro at vi kan tape kampen hvis ikke vi spiller med TRE defensive midtbanespillere på banen. Det er skuffende å se at de samme "grepene" blir gjort hver kamp, og at det aldri er de unge som får muligheten når den er der. Tronstad er nok tapt for klubben etter sesongen så lite han får spille og så langt bak i køen han er. Det er trist
    Asante var i ferd med å gå tom, og Sogndal kom lettere til innlegg fra den kanten. Ved å sette innpå Gummi stengte Mjelde effektivt vår høyrekant. Både Hoff og Vilhjelmsson la ned en enorm innsats i kampen, og ble naturlig nok slitne. Da er det naturlig å slippe til Castro for å holde han i kamp-form. Sarr inn de siste 5 min var vel delvis for å drøye tid også. Han har tidligere gjort glimrende innhopp, og hans duellstyrke var viktig å ha helt på slutten da Sogndal pumpet baller fremover og satset på hodestyrke og dødballer. Men å se han bli plassert på kanten er trist. Minner meg om hvordan Oladapo ble plassert der. Sarr er ingen ving. Så der kunne jeg tenkt meg at Mjelde byttet inn en annen, f.eks Tronstad. Men da hadde sikkert folk kritisert han for å bare gi Tronstad 5 min på banen. Man finner alltid ting man kan klage på hvis man leter lenge nok.
    Jeg synes Mjelde gjør gode bytter. Vi leder 2-0, da er det ikke dumt å tette igjen defensivt spør du meg. En utligning til Sogndal, og plutselig blir det spennende, selv om det bare er 5 min igjen. (ikke kom å si at dere aldri har vært borti en kamp som har snudd de siste 5 min). Det viktigste var å vinne, og på 2-0 mente Mjelde at det var viktigere å hindre Sogndal i å redusere enn å score det tredje målet. Jeg har liten forståelse for folk som mener noe annet.

Mest negativt for meg var Vikstøl sitt idiotiske gule kort på slutten. Totalt unødvendig.

Lignende tråder

1. 21. Serierunde: IK Start - Sogndal Fotball
    By EternalSunshine in forum IK Start
    Svar: 26
    Siste innlegg: 08-23-2016, 08:44
  2. 12. Serierunde: SOGNDAL - START (kamptråd)
    By Frankieboy in forum Kamptråder
    Svar: 49
    Siste innlegg: 05-23-2016, 22:31
  3. 22.Serierunde: START - SOGNDAL (kamptråd)
    Svar: 79
    Siste innlegg: 09-01-2014, 17:39
  4. 8.Serierunde: SOGNDAL - START (kamptråd)
    Svar: 89
    Siste innlegg: 05-13-2014, 15:20
  5. 12. Serierunde: Sogndal - Start (kamptråd)
    Svar: 62
    Siste innlegg: 05-27-2013, 09:33

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •