Side 10 av 24 FørstFørst ... 8910111220 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 476
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av SpennEnde Vis innlegg
    4700-spillerne glipper da ikke. Skal bare innom 2-3 andre klubber før de ender i Start.
    Lurer på hvor mange klubber som ble oppringt før denne interessen fra RBK kom

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Kan ikke se at det er Vinbjarts oppgave å fore Start med spillere. Hva slags gjenytelse får de ??
    Selvsagt kjedelig for oss alle som har lyst til å se lokale spillere på Sør Arena. Prøver bare å se dette med venneslaøyne.

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg antar for eksempel at de ikke går gratis til Start? Og er det noen andre klubber som betaler blodpris for å få tak i sine lokale?
    Virker som om Vennesla er langt mer ute etter å få fatt i hver krone de kan få, enn å pleie sørlandsfodball.
    Det er forsåvidt greit, det. Men det er surt for oss. Hva annet vil du de skal få? Start-spillere tilbake? De får nok ikke noe særlig med RBK-spillere heller, antar jeg.
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjusken Vis innlegg
    Prøver bare å se dette med venneslaøyne.
    Da skal du drikke tett i tolv tilmer, sparke paa deg treskoene og bevege deg elegant ned trappa fra La Scala en isfylt vinterdag, med sveisebrillene godt festet i hockeynakken...

Men over til mindre alvorligere ting: Du har rett i at det ikke er Vindbjarts jobb aa selge unna egne stjerner for aa gjoere MIMs iskalde benk litt varmere. Jeg kan godt forstaa at det gaar "en faen" i flere soerlandsklubber naar de ser 1. hvor lite man har igjen for "samarbeidet" i form av klingende mynt; 2. hvor lite spilletid disse lokale spillerne selv nyter i Start; og 3. hvilket sportslig tap man lider som liten klubb ved aa la de beste spillerne gaa. Det er sjeldent verd bryderiet.

Der var kanskje en tid da det aa produsere eliteseriespillere (for ikke aa snakke om utenlandsproffer) var heder og beloenning nok i seg selv for smaa lokale klubber. Hvis inntrykket blandt soerlandsklubbene er at Start fortsatt lever i en slik arrogant mental verden hvor de forventer takknemlige talenter paa rekende fjoel, kan det kanskje forklare hvorfor enkelte trenere ser ut til aa gjoere det til sitt kall aa sende sine haapefulle vekk fra Soerlandet og Start. Om de lykkes i aa bringe inn flere kroner og sende spillerne til bedre sportslige vilkaar hva utvilking gjelder, ser jeg egentlig bare at tendensen forsterker seg, og at Start gaar over bekken etter vann til Island, USA og Afrika.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Da forsvinner Alexander Jones. Han er ikke fornøyd med å spille i tredjedivisjon. Tris, men forståelig at han velger dette. En ting jeg derimot ikke forstår er hvorfor Start ikke låner ut talentene til andre klubber.

http://www.fvn.no/sport/xfotball/sta...l#.UsvRBfTuJXU

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Nå må dette tullet snart ta slutt! Ikke bare glipper talenter fra andre klubber på vei inn men nå mister vi også våre mest lovende fra egen klubb.

Jones har jo lenge vært en av de aller mest lovende spillerne og dette er bare trist og gjør meg forbanna!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er uforståelig for meg også at ikke Start låner ut en spiller som Jones. Jeg har full forståelse for at han trenger en bedre kamparena enn tredjedivisjon. Da må det da finnes utlånsalternativer for en U18 landslagsspiller!? Det er utrolig frustrerende å sitte på sidelinjen og se på.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Leifen Vis innlegg
    Virker som om Vennesla er langt mer ute etter å få fatt i hver krone de kan få, enn å pleie sørlandsfodball.
    Vindbjart mener vel de best pleier Sørlandsfotballen ved å tilby best mulig utvklingsmuligheter for unge, lokale talenter og produsere kommende eliteseriespillere. Dette er et arbeid som koster penger, og kan neppe videreføres med mindre klubben blir kompensert når de beste tar et steg opp. Det klubben tjener på salg av Larsen og Hodnemyr pløyes nok tilbake og er med på å lønne spillerutviklere som gir kommende årganger samme gode utviklingsmuligheter.

Det er vel de færreste som med hånden på hjertet fortsatt tror at Start kommer til å få frem nye førstelagsspillere fra talentutvikling så lenge Mjelde sitter med treneransvaret.

Mange synes dette er trist, og skulle ønske Mjelde var mer villig til å investere i unge spillere. Men gitt disse realitetene er det liten vits i å fyre seg opp over juniorspillere som forlater klubben eller lokale talenter som glipper. Det er vel likegyldig om Jones forlenger kontrakten eller Hodnemyr velger Start fremfor RBK. Eliteseriespillere blir de neppe uansett om de velger Start.

Da er det etter mitt syn langt bedre at slike spillere reiser ut for å få oppfølgingen som kreves for å lykkes. For Start sin del er nok bedre at de finnes eksilsørlendinger i andre toppklubber enn at disse talentene skusles bort og går til grunne. For sørlendinger kommer ofte hjem. Spillere som Hodnemyr, Jones, Tronstad, Schultze og Ramsland har vel fremdeles en fair mulighet for eliteseriespill i Start. Denne muligheten ville nok vært vesentlig mindre om de hadde valgt å bli på Sørlandet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Du får det nesten til å høres positivt ut at de største talentene reiser fra landsdelen Peder. Men jeg skjønner at det ikke er helt det du mener. Jeg er enig i at det er bedre at disse spillerne reiser ut for å forløse potensialet sitt enn at det skusles vekk på sørlandet. Men det er noe grunnleggende galt når det skjer. Og det ihvertfall noe galt dersom Start ikke engang forsøker å få til utlånsavtaler.

Det er kjipt å se at det som kunne vært ryggraden i lagaet vårt om 5-6 år heller må dra andre steder fordi MIM ikke satser ungt. Og jeg er heller ikke så sikker på at så mange av disse nødvendigvis kommer hjem igjen for å spille for Start. Jeg tror det er like stor, eller større sjanse for at disse er tapt for klubben permanent.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Vi er sannsynligvis ved (eller nærmer oss) et vannskille når det gjelder talentutvikling i Start. Det satses mer systematisk nå enn på veldig lenge har jeg inntrykk av - men det kommer nok til å ta litt tid før vi ser at unge Startere faktisk blir gode nok for å kjempe om en plass på A-laget. Paradoksalt nok starter denne "satsingen" nå under Mjelde som ikke virker å ha hast med å gi de unge og lovende særlig med spilletid. Mer her ligger vel også logikken, for muligens er de heller ikke gode nok (eller tålmodige nok) til å ta steget, men satsingen vil uansett bære frukter på sikt og særlig hvis talentutviklingsarbeidet og "modningsprosessen" integreres tettere mot A-laget fremover.

Mjelde har jo stadig aspiranter innom som trener med de beste, og vi må jo tro at dette er utviklende selv om listen for å "slå igjennom" for et talent nå ligger høyere enn den muligens burde. At gode talenter velger bort Start fordi "veien er for lang" er kjipt, men dette er kompleks materie - hva som passer klubben best i den situasjonen vi er i og har vært i kan diskuteres. En målsetning om å stabilisere klubben i øverste divisjon er kanskje ikke forenlig med tung satsing på unge talenter.

Det viktigste er uansett at det kommer opp nye spillere som er nærmere nivået som trengs for å bli toppspillere (uavhengig av hvem som trener A-laget), og det arbeidet er man jo nå godt igang med, får man håpe.
    Sist endret av SpennEnde : 01-08-2014 kl 14:25

Member
    Ble medlem
    Dec 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Spillere som Hodnemyr, Jones, Tronstad, Schultze og Ramsland har vel fremdeles en fair mulighet for eliteseriespill i Start..
    Jeg tror du er litt optimistisk. Av disse tror jeg kun Jones på sikt blir en stabil og god eliteseriespiller.

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    For meg virker det som om det SpennEnde her sier, basically er hele saken slik den er.
    Jeg forstod det også slik at når Mjelde kom til klubben snakka han en del om nettopp det som nå er blitt satt ut i praksis i forhold til talentene. I mine øyne ser det ut som om det er Mjelde som har fått i gang denne satsingen.
    Men jeg ser ironien.. Det blir spennende å se hvordan ting endelig utvikler seg.
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Leser i dag at Tronstads overgang til Huddersfield drøyer og potensielt havarerer fordi klubben krever for mye i utdanningskompensasjon. Fair nok om han hadde spilt fast og deretter bestemt seg for å dra videre til en større klubb som bosmanspiller, men her er det klubbens egne prioriteringer som har presset ham ut. Uspiselig.

Junior Member
    Ble medlem
    Jan 2014
    At klubbens prioriteringer har presset Tronstad ut av klubben er noe vas. Her handler det mer om en utålmodig spiller og andre som presser på. Så vidt jeg vet så var han blant de som spilte mest eliteseriefotball i sinaldersgruppe forrige sesong. I tillegg fikk han et godt kontraktsforslag fra klubben. Hvem skulle man vrake fra midtbanen den siste del av sesongen? Owello? Heikkinen? Er det noen som virkelig tror at Tronstad ville bære mannen som hadde snudd trenden for Start i fjor? Når vi kritiserer Start så er det viktig å se på hvilke forutsetninger som har ligget til grunn. 2012 opprykk var et must. 2013 handlet om overlevelse i Tippeligaen og klubbens eksistens. I mine øyne er detderfor alt for tidlig å kritisere Start m Mjelde når det gjelder talentutvikling.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    I 2012 var opprykket klart 6-7 runder før slutt. Sondre har mistet landslagsplassen etter lite spilletid.
    <enig i at Mjelde får muligens vel mye pepper for talentutvikling ( selv om han på dette området har en noe frynsete cv ). Start derimot er pissedårlig på talentutvikling, noe de også har innrømmet. Siste spiller som kom opp bærer navnet Rolf Daniel .... !

Klubben har derimot tatt grep. Bra !!! Håper dette kan bære frukter om 2-3 år.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av BruerVockid Vis innlegg
    Uspiselig.
    Vel. Tror ikke vi skal legge allverden i hva som blir sagt i en forhandlingssituasjon. Vi kan ikke bebreide Start for å prøve å tyne mest mulig penger ut av overgangen selv om klubben må ta en stor del av ansvaret for at Tronstad ønsket seg bort.

Om dette ender med at Tronstads overgang går i vasken, er kritikken muligens berettiget. Men foreløpig dreier det seg vel først og fremst om forhandlinger.

I følge Fevennen har Start krav på nær 2 millioner kroner i utdanningskompensasjon. Alternativt har klubben krav på 3-400 000 om Tronstad går til en eliteserieklubb. Da sier det seg selv at Start har alt å vinne på at denne overgangen går i orden. Om Tronstad heller forlater Start til fordel for en klubb i Norge, vil Start tape mye penger. Og det er vel liten grunn til å tro at Tronstad blir i Start dersom klubben stopper overgangen til Huddersfield.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Leser i dag at Tronstads overgang til Huddersfield drøyer og potensielt havarerer fordi klubben krever for mye i utdanningskompensasjon. Fair nok om han hadde spilt fast og deretter bestemt seg for å dra videre til en større klubb som bosmanspiller, men her er det klubbens egne prioriteringer som har presset ham ut. Uspiselig.
    Selvsagt blir de ikke enige i første forsøk. Jeg foventer at Start får mer penger i utdanningskompensasjon ved en overgang til Huddersfield enn ved en overgang til Sandnes Ulf.

jeg er 100% sikker på at Sondre går til Huddersfield. Slik er det i alle overgangssaker. Første bud blir sjeldent godtatt, men det er ikke alltid dette kommer frem i media!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bob Affe Vis innlegg
    At klubbens prioriteringer har presset Tronstad ut av klubben er noe vas. Her handler det mer om en utålmodig spiller og andre som presser på. Så vidt jeg vet så var han blant de som spilte mest eliteseriefotball i sinaldersgruppe forrige sesong. I tillegg fikk han et godt kontraktsforslag fra klubben. Hvem skulle man vrake fra midtbanen den siste del av sesongen? Owello? Heikkinen? Er det noen som virkelig tror at Tronstad ville bære mannen som hadde snudd trenden for Start i fjor? Når vi kritiserer Start så er det viktig å se på hvilke forutsetninger som har ligget til grunn. 2012 opprykk var et must. 2013 handlet om overlevelse i Tippeligaen og klubbens eksistens. I mine øyne er detderfor alt for tidlig å kritisere Start m Mjelde når det gjelder talentutvikling.
    Klart han er presset ut. Det er ingen hemmelighet at han er misfornøyd med spilletiden han har fått. Ingen skulle vært vraket fra midtbanen høsten 2013 (selv om han burde vært byttet innpå oftere og tidligere i visse kamper), men det er helt umulig å forsvare at han (og flere andre i hans situasjon) ble prioritert bak Olufemi Oladapo i fjor. Det er en totalt hjernedød prioritering. Man kan med andre ord ikke helt og holdent forklare dette med formen til Owello/Heikkinen, når Mjelde i en totalt upresset situasjon i fjor høst valgte å prioritere en avskiltet spiller på utløpende kontrakt. Klippekortet til Owello i vår var også latterlig. Det er lite eller ingenting som tyder på at Tronstad hadde fått særlig med spilletid uansett.

Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Vel. Tror ikke vi skal legge allverden i hva som blir sagt i en forhandlingssituasjon. Vi kan ikke bebreide Start for å prøve å tyne mest mulig penger ut av overgangen selv om klubben må ta en stor del av ansvaret for at Tronstad ønsket seg bort.

Om dette ender med at Tronstads overgang går i vasken, er kritikken muligens berettiget. Men foreløpig dreier det seg vel først og fremst om forhandlinger.

I følge Fevennen har Start krav på nær 2 millioner kroner i utdanningskompensasjon. Alternativt har klubben krav på 3-400 000 om Tronstad går til en eliteserieklubb. Da sier det seg selv at Start har alt å vinne på at denne overgangen går i orden. Om Tronstad heller forlater Start til fordel for en klubb i Norge, vil Start tape mye penger. Og det er vel liten grunn til å tro at Tronstad blir i Start dersom klubben stopper overgangen til Huddersfield.
    Utdanningskompensasjonens intensjon er å forhindre at utviklende klubb står tomhendt igjen om større beilere kommer og lokker med penger og store ord. En forutsetning her er imidlertid at spilleren blir tilbudt en kontrakt med et visst lønns- og generelt betingelsesnivå; ellers frafaller retten til en kompensasjon, slik at utviklende klubb ikke har urimelig stor makt over spillerens videre karriere. Her drar Start fordel av en logisk brist i regelverket som følge av Tronstads talent og tidlige utvikling. Kontrakten han kunne fått hevdes å være den beste noen i hans situasjon noensinne har fått i Start, men hvem sammenligner man da med? Andre 18-åringer? 18-åringer som vanligvis er milevis unna fast førstelagsspill? Sammenlignes det med kontraktene Strømstad og Hæstad fikk for et drøyt tiår siden? Alderen er ikke nøkkelen her; det som er relevant er at han har vært seniorspiller i to år allerede, tilfeldigvis som 18-åring. Som tredjeårssenior tror jeg neppe de har tilbudt ham den fantastiske kontrakten de liker å gi inntrykk av. Tronstads talent er så stort at sammenligningen og forsøkene på å fremstille ham som utålmodig og kravstor blir feil. Han har fått for lite spilletid i to år, har en trener som er helt åpen om at unge spillere ikke prioriteres (og som også mener han er utålmodig) og må også se at underpresterende konkurrenter får klippekort. Det er klubbens og trenerens feil at han er presset til å dra videre.

For et signal Start sender ut i disse dager. To juniorlandslagsspillere forlater klubben mot dens vilje, samtidig som man forsøker å "tyne mest mulig penger ut av overgangen". Er det dette som er å bygge sten på sten?

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

For et signal Start sender ut i disse dager. To juniorlandslagsspillere forlater klubben mot dens vilje, samtidig som man forsøker å "tyne mest mulig penger ut av overgangen". Er det dette som er å bygge sten på sten?
    Nå skal vi ikke svartmale fullstendig her. At Tronstad dro videre er nok positivt for alle parter. Han var ikke god nok for en plass på forstelaget til Start - og dermed hadde det trolig blitt innhopp også i 2014. (Hva som skjedde i 2012 er helt uinteressant akkurat nå selv om alle ser at Tronstad da burde fått mer spilletid)
    Jeg tror Tronstad fremdeles har et gult/svart fotballhjerte og tror det er gode muligheter for at han kommer tilbake til Start en gang - og da som en forsterkning på forstelaget. Akkurat nå er han ikke bedre enn Owello (som han måtte ha konkurrert med).
    Hvem er den andre juniorlandslagspilleren som forlater klubben mot dens vilje?

At Start onsker å få mest mulig penger (som den har rett til) fra Huddersfield er jo ikke noe å kritisere. Det ville jo alle klubber ha gjort.

For å dra inn noe positivt siden BuerVockid svartmaler det meste i Start så var det hyggelig å lese den artikkelen under her:

http://www.fvn.no/sport/xfotball/sta...l#.Us8NiHkg3hk

(for dem som ikke får lest den så handler det om 16 år gamle Mathias Rasmussen som nå trener med A-laget. Han var onsket i både Viking og VIF, men valgte Start. Det er vel blant annet slike stener klubben onsker å bygge klubben rundt i fremtiden. Start har jo forbedret talentarbeidet kraftig de siste par sesongene, men man har jo sagt at det vil ta litt tid fQr man kan se fruktene av dette. Jeg vil tro at en spiller som Mathias Rasmussen vil få mye bedre oppfolging enn det Henrik Dahlum m flere fikk nå som klubben har egen trener som skal jobbe med de yngste spillerne i A-stallen og på Start 2)

Selvsagt kan ting forbedres (det kan de overalt) men at alt skal svartmales fordi et par spillere går til andre klubber og klubben onsker mest mulig penger i kompensasjon for Tronstad blir jo helt feil. Det er lett å peke på det negative, men samtidig å glemme det positive...

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg må innrømme at jeg er spent på hvem som blir tatt opp i år. Jeg tipper (i hvert fall nå som Jones ikke er med lenger) at Markovic blir den yngste som vil spille størst rolle. Det jeg er litt bekymra for, er hvor stor rolle dette blir. Jeg ser ikke helt for meg at han kommer til å få halvparten så mye tillitt som Tronstad og Tveit har fått... Eller regner vi med Lind i denne gruppen? Han er jo strengt tatt enda to-tre år eldre enn Tveit.

Utenom det, lurer jeg på hvorfor det er å presse noen ut hvis de er misfornøyde med spilletiden? Det i seg selv burde ikke ha noe med å presse ham ut. Man kan si at han burde hatt, og fortjente mer spilletid, eller til og med at det var direkte idiotisk i perioder, eller til og med i hele sesongen. Dersom man mener at han til og med burde blitt prioritert som nummer 1 gjennom hele sesongen, men aldri spilte mer enn få innhopp, da er det utpressing. Men dersom jeg er møkkadårlig, men mener selv at jeg fortjener å være førsteposisjon, betyr ikke det at klubben presser meg ut.

I Tronstads tilfelle vet jeg ikke om det å si at han ble presset ut, er helt riktig... Jeg er enig i at han kunne fått mer spilletid, absolutt! Og jeg ser den med at spesielt i vår var det mye som sa at han med fordel kunne blitt gitt sjansen på midten. Men er det virkelig utpressing når han spiller 300 minutter som 18 år? Du vektlegger at han har spilt senior i 3 år. Jeg antar du med det mener at han er på vei inn i sitt tredje år? For etter hva jeg kan se, spilte han 350 minutt i fjor, og 300 minutt i år, men ikke før det. Han debuterte som 16-åring på Start. Og han har spilt to år. Vil du sammenligne det med når Børufsen hadde spilt to ferdige sesonger, hvor han spilte 60 minutt i 06 og 1200 minutt i 07?
    Jeg skjønner at det går an å stille tvil til kriteriene dem har satt til at han har fått den beste kontrakten "en i hans situasjon" har fått før. Jeg tipper at det de sikter til, er nok at han er 18 år, og ikke hvor mange sesonger han har spilt. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor hvor mange sesonger han har spilt egentlig er relevant, bortsett fra å konstantere at han er et svært godt talent. Mener du at han kan sammenlignes med for eksempel Larsen, eller Lind, som selv om de har spilt på seniorlag, ikke akkurat har spilt for noen nevneverdige lag. Jeg vet ikke hvor mye lønn de har i Donn og Vindbjart, om de har noe i det hele tatt? Det er i hvert fall vanlig å ha en jobb ved siden av, vet jeg. Eller mer korrekt. De spiller fotball ved siden av jobb...

Jeg er enig i at det at både Tronstad og Jones går, er dumt. Men som jeg har sagt tidligere, kan det være at det er det beste for spillerene. Jeg er redd for at Tronstad muligens har tatt til seg litt for mye, men dersom det funker for ham, så har han gjort det bra! :-) Og det håper jeg selvfølgelig :-)
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Lignende tråder

1. Kamper mot topp- og bunnlagene i 2013 og 2014
    By stoltesoldater in forum IK Start
    Svar: 10
    Siste innlegg: 11-01-2015, 23:02
  2. Overgangsvinduet 2014/15
    By jbasma in forum IK Start
    Svar: 605
    Siste innlegg: 04-20-2015, 21:57
  3. Overgangsvinduet sommeren 2014