Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Esben Vis innlegg
    Med fare for at det er tatt ut av sin sammenheng, uttalte Bjarne Molnes forleden at supporterne ikke bryr seg om hvor spillerne kommer fra. Med all respekt, dette er jeg veldig uenig i. Jeg klarer også å se at økonomi og kvalitet i perioder gjør at man må velge import kontra lokale spillere, men ingenting ville glede meg mer enn om spillere i talentgruppa eller andre lokale spillere var gode nok til å være med å prege Start. Jeg er derfor veldig glad for at klubben har tatt grep i forhold til satsing på talenter, og forventer at det vil ta to-tre år før man ser resultater av dette, men å si at vi ikke bryr oss synes jeg er drøyt. Så jeg spør meg hvilken legitimitet dette har, jeg tviler på at Molnes har flertallet med seg i denne uttalelsen.
    Talenter i mengder. Se til G landslagene i diverse trinn. Spesielt nå Joachim Holberg Eriksen.
    Start har hele tiden hatt spiller innom G-landslagene. Men det stagnerer helt når man skal ta steget opp til U21 og inn på A laget.
    Jeg vil ikke si klubben ikke satser, men klubben har ikke evnen og mangler tydeligvis personen som skal til for å løfte dem. Nå har de fått svensken jeg ikke husker hva heter, mulig han kan gi de ett løft hele veien.
    Er stolt av klubben som får frem så mange spirer, men vordene gartnere finnes ikke

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Styret2014 Vis innlegg
    Se det.

Nå er kommentarene til Molnes tatt ut av en lengre setning der han sier "Om vi vinner serien eller cupen så..."

Uansett så har styret valgt å kommentere debatten HER.
    Jeg må innrømme at jeg egentlig reagerer vel så mye på denne uttalelsen... Jeg velger å anta at det er skrevet med et glimt i øyet når ikke Randesund er godt nok. Allikevel kommer poenget rimelig tydelig fram; Start er et kristiansandslag, og sørlendinger er ikke godt nok. Det er Kristiansandere som er viktig.

Dette synes jeg ganske enkelt blir galt, og det ser ut til å være en rimelig tydelig holdning til supporterene, dømt ut ifra hvordan det er snakket i denne tråden, i hvert fall. Jeg skjønner ikke helt poenget med å komme med en uttalelse for å rette på en uttalelse, og komme med slike ting som dette. Det virker mer imot sin hensikt. Jeg ser liksom ikke helt hvorfor det er slik at hvis det er blitt sagt en ekstrem (vi bryr oss ikke hvor de kommer fra), så er det smart å si den motsatte ekstreme (Start er et Kristiansandslag)... Det burde vel kanskje heller blitt lagt litt mer vekt på å nyansere uttalelsen, og sette den i kontekst, slik som det er gjort i den siterte posten her.

Utenom dét, synes jeg det er veldig bra at styret tar mer initiativ enn tidligere.
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Leifen Vis innlegg
    Jeg må innrømme at jeg egentlig reagerer vel så mye på denne uttalelsen... Jeg velger å anta at det er skrevet med et glimt i øyet når ikke Randesund er godt nok. Allikevel kommer poenget rimelig tydelig fram; Start er et kristiansandslag, og sørlendinger er ikke godt nok. Det er Kristiansandere som er viktig.
    hehe riktig. Det er vel akkuratt slik det er skrevet, med et glimt i øyet. At vi er sørlandets stolthet er en ting men Start er først og fremst en klubb fra Kristiansand.
    Mjelde må gå!

Ultras 1905
    Christianssand

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg synes Hoff litt illustrerer det jeg mener her. Nå har han forlenget kontrakten til 2016 og det ser ut til å være tydelig at han også har ting i kontrakten som vil være utenomsportslige ting i forbindelse med utdannelsen sin som han tar. Han ser altså ut til å fortsette her på Sørlandet selv etter endt fotballkarriere, og som det også kommer fram i intervjuet med ham på ikstart.no, så skarrer dattera, og det skal vel mye til å ikke si at dattera er sørlending.
    Nå blir også Start den klubben Hoff har spilt lengst for, 8 år.
    Jeg synes det er viktigere at spillerene ønsker å spille for Start og føler tilhørighet for klubben, framfor at de absolutt skal være fra Kristianby.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Det va møe ber i gamle daer, da kom alle fra Lond!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    .... og bodde i Dronningensgate

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av vinne Vis innlegg
    Det viktigste er at spillerne er gode nok til å unngå nedrykk og at det er stabilitet rundt de og gradvis forbedret gruppe.
    Deretter at de spiller leken og offensiv fotball.
    Så tilhørighet (som jeg regner som bonus).

Nå kom det jo en ny sørlending så jeg klager ikke. Hvis de ikke er Sørlendinger er det litt uvesentlig for meg om de er norske eller utenlandske. Økonomien her spiller jo også inn mye. Hva kan vi få for pengene vi har til rådighet.

Ønsker ikke ungdommer eller sørlendinger fordi de er det, men ønsker de voldsomt hvis de faktisk er gode nok.
    Jeg pirker litt rundt i de ulmende kullbitene i denne fine debatten, ettersom jeg hoerte paa radioen at Sarpsborg spilte med to--2--nordmenn fra start i sist kamp. Hva tenker fansen om slikt, kanskje spesielt de som er foreldre til eller kompiser med 18-aaringen som sitter paa benken?

Naa har jeg ikke akkurat den store oversikten over hvor mange drammensere og moldensere og siddisser som briljerer i landets beste klubber. men for meg kan det virke som om debatten om lokale spillere i hoeyeste grad ogsaa beroerer den om unge spillere, spesielt all den tid der synes aa vaere unison enighet om at det for en nedrykkstruet klubb (og der er en god del av dem i Tippeligaen) i ti av ti tilfeller er "fornuftig" aa hanke inn erfarne menn fra Island, Finland eller Costa Rica.

Jeg er ikke direkte uenig i selve konservatismen eller realismen i slike vurderinger, for all del, men man undres: Naar er det paa tide aa ta "et hvileaar" eller to og vaere fornoeyd med, tja, en anstendig niendeplass for aa la den lokale ungdommen virkelig blomstre?

Var ikke fem-seks "pyttsann-sesonger" nettopp det som gjorde Stroemsgodset saa gode til slutt? Hva slags valium var det de hadde i drikkevannet i Drammen, siden de tilsynelatende ikke hadde saa hvitknoket panikk som alle andre?

Hva slags plasseringer skal til de neste to sesongene for Start for at vi skal unne oss luksusen med langsiktighet og lokal forankring?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Sitat Opprinnelig skrevet av Raoul Duke Vis innlegg
    Var ikke fem-seks "pyttsann-sesonger" nettopp det som gjorde Stroemsgodset saa gode til slutt? Hva slags valium var det de hadde i drikkevannet i Drammen, siden de tilsynelatende ikke hadde saa hvitknoket panikk som alle andre?
    Strømsgodset var vel nærmest tvunget til å satse ungt og lokalt også pga økonomien? De satset på noen få erfarne spillere (f.eks Andersen, Storflor), og fyllte opp med unge spennnende spillere (fra hele landet, ikke bare lokalt). Og de ansatte en trener som har spisskompetanse på å utvikle spillere (Deila). I vårt tilfelle har vi også slitt med økonomien, men har satset på erfaring fremfor ungdom, og ansatt en trener som har spillerutvikling som kanskje sin største svakhet.

Så man kan trygt si at Start og Strømsgodset valgte to totalt ulike veier, og det er vel liten tvil om hvilken som har vist seg best til nå...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Det blir spennende å se hvor stor interessen blir for start neste år nå som vi nærmest er tvunget til å satse ungt og lokalt. Vil dette føre til mer penger inn i form av sponsorer og publikum? Jeg skal ærlig innrømme at jeg er skeptisk med tanke på publikum. Økte sponsorinntekter derimot kan vi nok få

Junior Member
    Ble medlem
    Jan 2014
    Sitat Opprinnelig skrevet av jbasma Vis innlegg
    Det blir spennende å se hvor stor interessen blir for start neste år nå som vi nærmest er tvunget til å satse ungt og lokalt. Vil dette føre til mer penger inn i form av sponsorer og publikum? Jeg skal ærlig innrømme at jeg er skeptisk med tanke på publikum. Økte sponsorinntekter derimot kan vi nok få
    Tror det å satse ungt kombinert med ny trener hadde gjort susen. Kristisnsanderene i flertall har avslørt Mjelde og hans mangel på fotballfaglig kompetanse. Det beste kuttet de kunne gjort var å forhandle frem en sluttpakke med Mjelde og ansatt f.eks Viggo strømme, dristigt, men spennende.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Hehe. Snublet over denne tråden. Vi kan vel konkludere med at publikum ikke bryr seg om hvor spillerne kommer ifra ihvertfall... Har jo ikke direkte vært utsolgt selv med flere lokale spillere og lokal trener.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av jbasma Vis innlegg
    Hehe. Snublet over denne tråden. Vi kan vel konkludere med at publikum ikke bryr seg om hvor spillerne kommer ifra ihvertfall... Har jo ikke direkte vært utsolgt selv med flere lokale spillere og lokal trener.
    Grei konklusjon.

Kanskje det skjer på andre forum, men det er vanvittig stille fra hylekoret som vil sparke den ene og andre.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Grei konklusjon.
    Tja. Om man ser bort fra at sportslige resultater påvirker tilskuertallene og ignorerer det faktum at Starts bruk av lokale spillere ikke er merkbart høyere i år enn hva som har vært vanlig de siste sesongene, så er det kanskje en grei konklusjon. Ellers er det vel en tabloid feilslutning trukket på gale premisser.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Tabloid feilslutning trukket på gale premisser? Utdyp gjerne hvilke premisser du mener man skal ta med, når publikumstall og antall unge på banen i dine øyne blir feil.

Selvfølgelig vil resultater påvirke antall publikum. Men man skulle tro at folk ville gå mann av huse for å få med seg de første kampene denne sesongen (FØR resultatene spilte inn) hvor Start stilte med lokale spillere som Rasmussen, Wichne, Vikstøl, Robstad, Sigurdsen m.fl. I motsetning til tidligere år hvor stort sett Børufsen og Vikstøl sto for de lokale innslagene (ispedd litt hodnemyr). Endelig satses det lokalt. Eller?
    Lillestrøm, Molde og Viking hjemme de 3 første kampene er jo bedre enn Sandefjord, Vålerenga og Tromsø også?
    Dessverre viser tilskuertallene det motsatte. Færre tilskuere i år til tross for at kampen mot Viking naturlig nok trekker opp med 3000 ekstra. SÅ opptatt var vi altså av at Start stilte med lokale unge spillere og lokal trener...
    Sist endret av jbasma : 09-11-2016 kl 20:29

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Poenget er at Start alltid har hatt en relativ høy andel sørlendinger på laget, og at årets sesong i så måte ikke skiller seg merkbart fra foregående sesonger.

Tilskuersnittet på Sør Arena har stupt siden åpningen i 2007 og frem til idag. Andelen sørlendinger i førsteelleveren har variert fra 50 % i 2007 til 25 % i 2015. I mellomårene har andelen variert mellom 33 og 44%.

For inneværende sesong er andelen 39%. Dette er altså hverken spesielt høyt eller lavt sammenlignet med andre år.

Det er helt meningsløst å se på utviklingen i tilskuertall som funksjon av lokal tilhørighet alene. Man er naturligvis nødt til å korrigere for andre faktorer. Velger man likevel en slik primitiv tilnærming, viser empirien fra nyere historie tvert imot en solerklar tendens til at høy andel lokale spillere gir høye publikumstall.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Ingen har heller påstått at lokale spillere er det eneste som spiller inn. Diskusjonen slik jeg tolket den, var om publikum og sponsorer ville komme hvis man satset lokalt. Det har klubben gjort i større grad enn de gjorde under Mjelde (hva de gjorde i 2007 synes ikke jeg er veldig viktig), UTEN at dette fikk flere på kamp (faktisk mange færre). Disse funnene går derfor imot den teorien. Så det vel på Odd da de fikk suksess med lokale spillere for 2 år siden. Publikumstallet startet like lavt som foregående sesonger, men etterhvert som resultatene kom økte tilskuertallet, og toppet seg når de var i gullkampen. Da de på slutten var ute av denne gikk de tilbake til "vanlige" tall. Hadde folk kommet for å se lokale telemarkinger hadde de vel stilt opp fra kamp 1? Samme med Start i år. Vi doblet antall sørlendinger i startoppstillinga, uten at publikum møtte opp av den grunn.
    Min primitive og tabloide konklusjon blir derfor at publikum ikke bryr seg om hvor spillerne kommer fra. Det som betyr noe er resultater. Er spillerne i tillegg lokale er dette mer en bonus enn en forutsetning for publikumsoppmøte.
    Sist endret av jbasma : 09-12-2016 kl 11:00

Lignende tråder

1. Svar: 68
    Siste innlegg: 12-03-2017, 15:53
  2. Hvor på tabellen ender vi i år?
    By Fish in forum IK Start
    Svar: 31
    Siste innlegg: 11-02-2016, 17:15
  3. Bryr vi oss ikke om hvordan Start spiler fotball?
    By Peder A. Sten in forum IK Start
    Svar: 15
    Siste innlegg: 03-30-2014, 15:11
  4. Svar: 10
    Siste innlegg: 07-21-2013, 20:25

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •