Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2014

Tribunekultur igjennom sesongen

er det noen som vet om start/suporterne har søkt om bruk av pyro denne sesongen. med tanke at nff har endret regler for bruk av pyro kan klubben nå søke for en hel sesong av gangen. da hadde dette vært rått å fått kunne bruke på hjemmekampene mot viking og vålerenge hvertfall.

Member
    Ble medlem
    Feb 2014
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Markusbukken Vis innlegg
    er det noen som vet om start/suporterne har søkt om bruk av pyro denne sesongen. med tanke at nff har endret regler for bruk av pyro kan klubben nå søke for en hel sesong av gangen. da hadde dette vært rått å fått kunne bruke på hjemmekampene mot viking og vålerenge hvertfall.
    Tror man stadig er i dialog med Start om dette, men etter hva jeg har hørt gjemmer de seg bak brannvesenet som nekter. Skal ha noe med brannvarslingsanlegget på stadion å gjøre. Personlig er jeg helt sikker på at det er gjennomførbart, dette handler ene og alene om velvilje fra klubbens side. Vil man så får man det til.

Stabæks pyro i forrige runde var lovlig, det samme var Enga mot Lillestrøm og Godset mot Start i fjor høst. Vil nok se mange flere eksempler i år (og vi snakker ikke om tinnsoldatblussing på indre bane).

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg tipper også det er gjennomførbart, og jeg antar at styret er på saken, og hører med brannvesenet, hvis Start skylder på dem, og hører på hvem brannvesenet skylder på, og når det er blitt en sirkel, burde man ta et møte med dem alle sammen samtidig, og få en orden på det.
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Junior Member
    Ble medlem
    Mar 2014
    Det har i hvert fall blitt fyrt av en røykbombe i 2007 uten at det ble noe trøbbel med brannvarslingsanlegget!
    Godt det er snakk om annet enn tinnsoldat, for det er så flaut at man heller kan la være å blusse. Det er jo ikke farlig hvis blusseren står med blusset i hånda, verre er det hvis blussene blir kastet rundt på tribunen og evt mot banen.
    Bluss er fedt når spillerne kommer inn, men enda bedre om det fyres opp rett etter scoring!
    JA til pyro, det skaper bedre stemning og mere trøkk, noe vi sårt trenger!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av ikstart Vis innlegg
    Det har i hvert fall blitt fyrt av en røykbombe i 2007 uten at det ble noe trøbbel med brannvarslingsanlegget!
    Godt det er snakk om annet enn tinnsoldat, for det er så flaut at man heller kan la være å blusse. Det er jo ikke farlig hvis blusseren står med blusset i hånda, verre er det hvis blussene blir kastet rundt på tribunen og evt mot banen.
    Bluss er fedt når spillerne kommer inn, men enda bedre om det fyres opp rett etter scoring!
    JA til pyro, det skaper bedre stemning og mere trøkk, noe vi sårt trenger!
    Og bedre sikt.. du imponerer

Organisert pyro før kamp er ok, alt annet blir kun ville tilstander

Junior Member
    Ble medlem
    Mar 2014
    Steinar Lindgren, har vi noen gang opplevd "ville tilstander" de gangene et bluss har kommet opp under en kamp? Det er høyt under taket og ikke mange mennesker på feltet i forhold til de få som faktisk kunne fyrt opp noen bluss, så ser ikke hva som er negativt med det (annet enn bøter fra NFF)

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Tja, med mindre man regner selve blusset blant publikum i seg selv som ville tilstander, selvfølgelig.
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    så ser ikke hva som er negativt med det (annet enn bøter fra NFF)
    Bare det at Start garantert får bot fra NFF er grunn nok til å droppe det.
    (skjer det så er det forresten helt riktig at den som tenner blussen må betale bota som garantert kommer og ikke Start)

Bluss i organisert form i forkant av kamp er kult og det tror jeg alle er enige i, men uorganisert bluss midt i kamp (etter scoring e.l) vil ikke bli godtatt av Start, NFF eller politi. Dessuten mener jeg at vi ikke har kultur til at dette blir kult i Kr.sand. Vet at det gjores i bl.a Sor Amerika, Tyrkia og andre steder, men det er en helt annen supporterkultur der - som vi aldri vil få i Norge - uansett hvor mange bluss som fyres opp etter scoring.

Nå er det ikke lov med noen blussing, og skal vi få gjennomslag for organisert bluss i forkant av kamp (som mot FFK i 2005) da vil vi garantert gjore den muligheten mindre hvis man begynner med ulovlig og tilfeldig blussing under kamp.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Dessuten mener jeg at vi ikke har kultur til at dette blir kult i Kr.sand. Vet at det gjores i bl.a Sor Amerika, Tyrkia og andre steder, men det er en helt annen supporterkultur der - som vi aldri vil få i Norge - uansett hvor mange bluss som fyres opp etter scoring.
    Totalt skivebom.
    Mjelde må gå!

Ultras 1905
    Christianssand

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Steinar Lindgren, har vi noen gang opplevd "ville tilstander" de gangene et bluss har kommet opp under en kamp? Det er høyt under taket og ikke mange mennesker på feltet i forhold til de få som faktisk kunne fyrt opp noen bluss, så ser ikke hva som er negativt med det (annet enn bøter fra NFF)
    Den dagen det blir lovlig, uten risiko for bøter til den som blusser og klubben. Da vil vi oppleve ikke ett enkelt bluss men mange. Da får vi en ukontrollert situasjon med banner, flagg, klær og personskader.
    Dagen etter det tragiske i Sverige nylig måtte det evakueres en hel stadion pga bluss som tok fyr i bannere.
    Er ikke overbevist om at blussing er sunt i den settingen. Men før kamp er røykgranater mm. noe som får stemningen til topp

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2014

uenig

Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Den dagen det blir lovlig, uten risiko for bøter til den som blusser og klubben. Da vil vi oppleve ikke ett enkelt bluss men mange. Da får vi en ukontrollert situasjon med banner, flagg, klær og personskader.
    Dagen etter det tragiske i Sverige nylig måtte det evakueres en hel stadion pga bluss som tok fyr i bannere.
    Er ikke overbevist om at blussing er sunt i den settingen. Men før kamp er røykgranater mm. noe som får stemningen til topp
    uenig i det du sier. første gang på lenge at noen ble skadet av bluss i sverige nå. som du ser i andre land er bluss vanligt uten at det skjer skader av det.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Det dagen det blir lovlig, uten risiko for bøter til den som blusser og klubben. Da vil vi oppleve ikke ett enkelt bluss men mange. Da får vi en ukontrollert situasjon med banner, flagg, klær og personskader.
    Det er jo lovlig, man må bare søke og få den godkjent først!
    Det har faktisk vært mange fyringer med mange bluss involvert på stadioner i Norge etter at det ble lovlig på tampen av sesongen i fjor. Selvfølgelig må man være skikket til å holde et bluss med tanke på at det er flere hundre grader varmt men kommer ikke til å bli slik du beskriver.
    Ukontrollerte farlige situasjoner kan man oppleve daglig. Alt fra hente posten til å kjøre på butikken kan forbindes med en viss grad risiko og fare. Handler bare om å være skikket og ta viktige forhåndsregler.
    Bluss hører hjemme på tribunen,ikke på indre bane. (var fett i 05 på indre så finnes noen unntak men)

Her følger den siste fyringen til Stabæk forrige helg:
    https://www.youtube.com/watch?v=3se9Py3bjgI
    Sist endret av Mental : 04-07-2014 kl 21:21
    Mjelde må gå!

Ultras 1905
    Christianssand

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mental Vis innlegg
    Det er jo lovlig, man må bare søke og få den godkjent først!
    Det har faktisk vært mange fyringer med mange bluss involvert på stadioner i Norge etter at det ble lovlig på tampen av sesongen i fjor. Selvfølgelig må man være skikket til å holde et bluss med tanke på at det er flere hundre grader varmt men kommer ikke til å bli slik du beskriver.
    Ukontrollerte farlige situasjoner kan man oppleve daglig. Alt fra hente posten til å kjøre på butikken kan forbindes med en viss grad risiko og fare. Handler bare om å være skikket og ta viktige forhåndsregler.
    Bluss hører hjemme på tribunen,ikke på indre bane. (var fett i 05 på indre så finnes noen unntak men)

Her følger den siste fyringen til Stabæk forrige helg:
    https://www.youtube.com/watch?v=3se9Py3bjgI
    Er jo kult å se litt av kampen og da Vil altid være en som ikke er skikket og kaster den på banen. i ren skjær frustrasjon

Junior Member
    Ble medlem
    Mar 2014
    Du nevner ett eksempel på en gang det gikk galt! Det er naturligvis ikke bra, men det er også episoder av personskader når fans hopper på tribunen (enten ved slagskader ved uhell og i noen få tilfeller en tribunekollaps).
    Hvis det blir fyrt opp 6-7 bluss etter en scoring, vil feltet være røykfullt i 5 minutter, så da får du jo sett litt av kampen også ;-)
    Det er ikke kun i Tyrkia og i Sør-Amerika blussing foregår, det foregår i store deler av Øst-Europa og ikke minst ofte i Sverige og Danmark!
    Jeg kan jo også kaste andre ting på banen som jeg har i lommene, og det er jo heller ikke greit?
    Forstår ikke hvorfor folk har slik frykt for romerlys, når det bare er å sørge for at sidemannen ikke veiver med et flagg og at man sørger for å holde hånden høyt under blussingen.
    Mange Start-fans ønsker bedre stemning, men er negative til de nødvendige tiltakene (pyro, tvungen sangkontrakt for å stå på feltet, ingen innleide kor osv.).
    Virker som om folk ønsker at vi skal stå i samtlige 90 minutter å rope "Heia Start" med 70% styrke og samtidig alltid stille oss bak ledelsens beslutninger og ikke minst klappe for spillerne etter et 0-3 tap...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Mange Start-fans ønsker bedre stemning, men er negative til de nødvendige tiltakene (pyro, tvungen sangkontrakt for å stå på feltet, ingen innleide kor osv.).
    Virker som om folk ønsker at vi skal stå i samtlige 90 minutter å rope "Heia Start" med 70% styrke og samtidig alltid stille oss bak ledelsens beslutninger og ikke minst klappe for spillerne etter et 0-3 tap...
    Når jeg leser innleggene her, så ser man jo fort hvorfor det blir som det blir.
    Først må man lage seg en oversikt over alt man har kontroll på:

1. Hva slags personer har man på tribunene?
    - Hva er poenget med sangkontrakt, hvorfor kan man ikke bruke et eget felt med sangkontrakt?
    - Hvorfor skal man blande alle type supportere?`
    - Noen vil ha aldersgrense, noen vil bare ha syngende, noen vil ikke ha gamlinger, noen vil se kamp og ønsker ikke flagg og så videre.

Man kan ikke gjøre alle fornøyd, men hva kan man gjøre for å få flest mulig fornøyd?
    Du kan gjerne innføre sangkontrakt, men da forsvinner samtidig 2/3 av de som var der mot Haugesund

2. Kasting på banen
    Selvsagt er all kasting på banen fornøyd, og flere er utestengt for blant annet snusboks og lighter kasting o.l.

3. Bluss
    Man kan ikke bruke argumentet om at man kan ha tribune kollaps, og derfor bør ha ukontrollert blussing?
    Ei heller at man kan kaste andre ting på banen.

Du må heve nivået på argumentene dine hvis du skal komme noe vei med dette, for saken er vinnes kun med slagkraftige argumenter!

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ja, jeg er veldig enig med Rebell her. Hvis man skal overbevise noen, er det ganske nytteløst å ikke underbygge argumentene sine, og argumenter som angår helt andre ting, er ikke gode argumenter heller.

Forøvrig er det første gang jeg har hørt om en slik sangkontrakt, er dette en diskusjon som har vært tidligere? Uansett synes jeg det er rimelig ironisk å skrive i samme parentes at man skal ha tvungen sangkontrakt, samtidig som man ikke skal ha innleide kor. For hva er egentlig forskjellen på de? Koret er profesjonelt, og derfor uaktuelt? :-P

Apropos koret, så forstod jeg det slik at det største problemet var hvordan pengene tok veien i denne saken. Hvordan stiller styret, GL og U seg til å ganske enkelt invitere start-interesserte fra forskjellige kor (eller for den saks skyld bedrifter, eller hva som helst) til å komme og stå på sangfeltet? En direkte henvendelse kan ofte være effektivt :-) Men etter forrige eskapade, skjønner jeg jo at folk ikke vil føle at de er velkomne, med mindre det spesifiseres at dette er noe supportergrupperingene er enige om å gjøre.

Selv er jeg aktiv på å synge på feltet, men en slik sangkontrakt høres ganske bingo ut for meg. Jeg tipper at de fleste jeg går med utenfor kamp, som også er på kamp og synger og står i, ikke ville signert, eller tolerert, en slik kontrakt. Det blir ganske enkelt for dumt.
    Hva skulle en slik kontrakt inneholdt? "Jeg forplikter meg til å synge så stemmen min er ubrukelig dagen etterpå, på hver eneste kamp jeg er på"? Jeg kan ikke se for meg at man skal klare å skrive én kontrakt som det både er hensiktsmessig å ha, óg samtidig faktisk er mulig å holde folk ansvarlig for. Og hvis ikke man kan holde folk ansvarlig for den, så er den jo ganske enkelt fullstendig poengløs.

Og avstanden fra en kontrakt til at det skal være stor takhøyde på supporterfeltet, er rimelig gigantisk.

Forøvrig synes jeg det er rart du mener dette er nødvendig for bedre stemning. Spørsmålet mitt vil være: Tror du det fungerer slik at med en sangkontrakt, så blir alle som er på feltet værende, men at alle synger for full hals? Tror du at alle som allerede synger, vil skrive under en slik kontrakt? Tror du det innbyr til flere folk på feltet, hvis man må skrive en kontrakt for å komme inn?
    Tror du ikke det er mer effektivt å få flest mulig på feltet i utgangspunktet, og deretter få flere av de gamle og nye til å lære sangene, så det blir lettere å bli med i utgangspunktet, og underveis igjennom hele prosessen oppmuntre alle til å bli med å synge?
    Tror du det er mest effektivt å ha en høy terskel for å komme inn, eller lav terskel for å komme inn?
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det finnes andre måter å skape stemning enn de du nevner over her. Se til England! Der er det verken pyro eller sangkontrakter, men der er kjaerligheten til laget sitt så stort at de fleste blir med på sanger og rop - iallefall nok til at det blir sinnsyk bra stemning (og JA, det går ann å lage bra stemning uten pyro).

Se på et lag som Stoke. Ikke den storste tribunen, ikke noe lag som kjemper i toppen, men som har en rå stemning på hjemmekampene sine.

Vi må få flere og flere som ser viktigheten av at mange synger. At man får inn en kultur der det er kult å bli med på sanger og at man får et forhold til klubben der man ser at det faktisk hjelper at folk er med på sanger/rop.

En annen viktig ting er valg av sanger/rop. Jo flere som kan bli med på disse uten at man må ha teksten foran seg - jo bedre. I 2005 var dere flere rop/sanger som folk ble med på rundt om på stadion. En av disse var "IK Start - te æ dør - te æ dør - te æ døør". En enkel sang som folk ble med på mange steder rundt forbi på stadion. Får vi til flere slike gode og enkle sanger som folk kan bli med på så kan det bli bra stemning - også i Kr.sand. Det vil aldri bli som i England, men der er iallefall beviset at man kan få bra stemning uten pyro og andre effekter.

Som sagt er det helt OK med pyro i organiserte former når lagene kommer inn på banen, men er helt i mot at det brukes på tribunen underveis. Da tror jeg faktisk at man "tar to steg bakover" og at mange dropper å bli med på feltet og/ved å synge.

Bruk stemmen, flagg og skjerf, og det kan bli utrolig kult på stadion. Bare det å ha et par hundre mennesker som veiver skjerf rundt og rundt samtidig ser kult ut fra andre steder på stadion - og slike tiltak tror jeg vil dra folk ned på feltet!

Det er i allefall min mening!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Leifen Vis innlegg
    Apropos koret, så forstod jeg det slik at det største problemet var hvordan pengene tok veien i denne saken. Hvordan stiller styret, GL og U seg til å ganske enkelt invitere start-interesserte fra forskjellige kor (eller for den saks skyld bedrifter, eller hva som helst) til å komme og stå på sangfeltet? En direkte henvendelse kan ofte være effektivt :-) Men etter forrige eskapade, skjønner jeg jo at folk ikke vil føle at de er velkomne, med mindre det spesifiseres at dette er noe supportergrupperingene er enige om å gjøre.
    Det var ikke bare pengene (trustbuddy) men hele pakka og for å svare på spørsmålet ditt om å invitere forskjellig start fans fra forskjellige kor er dette totalt uaktuelt så lenge vi står på feltet. Feltet er for alle nå og folk som vil stå på feltet bør komme av fri vilje og ikke for å få en gulrot.

Det finnes andre måter å skape stemning enn de du nevner over her. Se til England! Der er det verken pyro eller sangkontrakter, men der er kjaerligheten til laget sitt så stort at de fleste blir med på sanger og rop - iallefall nok til at det blir sinnsyk bra stemning (og JA, det går ann å lage bra stemning uten pyro).
    " SE TIL ENGLAND! SE TIL ENGLAND! " Man hører det så ofte og så får mangt. Det er ikke noe god tribunekultur i England, særlig ikke hos slike lag som alle anglofile nordmenn følger som Liverpool,Man Utd etc... Finnes noen oppgjør der det er god kok men se heller til sør-europa. Og jo det er pyro i England. Både bluss og røykbomber har fått en oppsving i England, nå sist i helga som var (nettopp fordi de vil ha skape god stemning med de virkemidlene man kan ta i bruk).

PS: Snakker ikke på vegne av styret men personlig. Mange gode synspunkter her så hadde vært flott om en moderator klistret denne trådet og kanskje endret navn på tråden så den kan brukes til å diskutere tribunekultur på feltet gjennom sesongen.
    Sist endret av Mental : 04-08-2014 kl 21:52
    Mjelde må gå!

Ultras 1905
    Christianssand

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Både bluss og røykbomber har fått en oppsving i England, nå sist i helga som var
    Etter det jeg vet er det ulovlig med bluss og røykbomber på kamper i England, og det forekommer uhyre sjeldent. Eller tar jeg feil?

Ellers så kan man jo diskutere hva som er "god tribunekultur". Bluss? Røykbomber? Synging? Roping? Banning? Urinering? Kasting av gjenstander? Slåssing? Applaus? Hopping opp og ned? Bølgen? Buing?
    Sist endret av jbasma : 04-08-2014 kl 23:02

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det var ikke bare pengene (trustbuddy) men hele pakka og for å svare på spørsmålet ditt om å invitere forskjellig start fans fra forskjellige kor er dette totalt uaktuelt så lenge vi står på feltet. Feltet er for alle nå og folk som vil stå på feltet bør komme av fri vilje og ikke for å få en gulrot.
    Jeg ser ikke hvilken gulrot du sikter til? Med mindre du regner det å faktisk bli invitert som en gulrot? Jeg tenkte i hvert fall ikke på noen gulrot, men bare en direkte henvendelse, ikke noe mer..

Og ja, hva som er god tribunekultur er det veldig tydelig at det er delte meninger om.
    Personlig er nok jeg av den mer ekstreme typen, men i retning støtte laget. Jeg mener selv det er ukultur å bue generelt, både på motstander og eget lag. Jeg har full forståelse for at dette er mer ekstremt enn de fleste mener.

Jeg mener en god tribunekultur består av:

- Masse sang og rop, men alltid positivt ladd (i det minste til egne spillere og lag).
    - Prøve å likestille spillerne i størst mulig grad (selv om jeg også forstår at yndlinger vil være helt naturlig, og jeg sikter nok mer til at det ikke skal komme i negativ forstand).
    - Tiltak som hopping med armene over skuldra, alle setter seg ned, og andre lignende tiltak.
    - Å synge sangen til hver enkelt spiller når vedrørende forlater banen, for så å skifte til spilleren som kommer på banen. Samt å synge sangen til hver enkelt spiller som første respons etter at vill jubel har lagt seg ved målscoring.
    - Å få hele stadion til å delta, være seg på "Hele stadion", bølgen eller Sørlandsvisa, for min del.

Jeg mener dårlig tribunekultur består av:

- Buing og piping (I hvert fall ikke på egne spillere eller lag).
    - Å bli personlig imot motspillere (Altså grove fornærmelser, som rett og slett er stygge, av personlig art).
    - Å bryte regler.

Jeg mener at sånn som pyro egentlig ikke har så mye med god eller dårlig tribunekultur, å gjøre. Jeg mener at det er hjelpemiddel til å få god stemning. Jeg er i utgangspunktet for, og håper blant annet at vi får muligheten til å søke etter pyro, etter å ha tatt en runde med alle som har noe de skulle sagt i den saken. Det gir god stemning, men jeg skiller for eksempel ikke så mye på pyro, klappere og flagg. Noen slenger ut om at klappere gir kunstig stemning, for eksempel. Men de synes ofte at flagg er helt topp. Jeg mener flagg også er "kunstig stemning", i form av at det er noe som bidrar til å øke stemninga, mer enn hva kroppen og stemmen gjør. Men det virker som om det er noen typer kunstig stemning som er helt fantastisk, og andre ting som ikke er godtatt. Jeg skjønner ikke helt hvor dette skillet går. Hvis klappere får det til å bli mer stemning på hele stadion igjennom hele kampen, synes jeg det er mer konstruktivt enn hvis det blir bedre stemning rett bak mål fordi vi brukte pyroteknikk i et minutt...

Jeg hadde satt veldig pris på om noen kunne forklart meg hvor denne grensa går, da jeg aldri har diskutert dette med noen. For meg virker det mer som om det handler om tradisjoner og slikt, som i praksis betyr at det ikke er lov til å tenke nytt, men at man er tvunget til å bare bruke de virkemidlene som ble brukt akkurat når denne kulturen ble dannet. Det høres rart ut for meg.

Gjorde denne til klistret og endra tittel :-)

Jeg synes forresten en uttalelse som "Feltet er for alle nå og folk som vil stå på feltet bør komme av fri vilje og ikke for å få en gulrot" faller på sitt eget grunnlag. "Feltet er for alle, så lenge de følger disse kriteriene". Jeg har sett denne typen uttalelser flere ganger. Det virker mer som det er slik at feltet skal ha én type A4-supporter, men den supporteren er da ikke den typen som gjerne blir trukket fram i slike sammenhenger, som sannsynligvis jeg havner under. Det blir litt á la "Det skal ikke være deres type A4 som skal passe, men vår type".
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Lignende tråder

1. Forventninger til 2017-sesongen
    By Stig Hornnes in forum IK Start
    Svar: 4
    Siste innlegg: 04-01-2017, 19:25
  2. Sesongen 2015
    By Bob Affe in forum IK Start
    Svar: 49
    Siste innlegg: 11-27-2014, 00:17
  3. Hva er en forøyd medi 2013 sesongen?