Side 4 av 5 FørstFørst ... 2345 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 99
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Start har stolte tradisjoner. Klubben har historisk sett fått frem mange spennende unge spillere, spilt underholdende og attraktiv fotball og tidvis levert småpene resultater.

En gang ble klubben kalt Sørlandets stolthet. I dette historiske lyset kan man kanskje hevde at enkelte supportere har overdrevne forventninger. Men hva skal man egentlig forvente?

Start er en landsdelsklubb som kan plukke talenter fra et relativt omfattende omland. Klubben har fire andredivisjonsklubben i umiddelbar nærhet. Budsjett, lønnsnivå og transfermidler står neppe vesentlig tilbake for de fleste andre klubbene i eliteserien. Rammebetingelsene burde sikre Start en plass midt på treet i eliteserien, noe som også er klubbens målsetting.

Dette betyr vel at man burde kunne ha realistiske forventninger om at Start vinner like ofte som de taper. At Start evner å produsere spillersalg og egne talenter på linje med gjennomsnittet av norske eliteserielag. Og at laget burde få på plass grunnspill, pasningskvalitet og underholdningsverdi på nivå med de mange klubbene det er naturlig å sammenligne seg med ut fra rammer.

Faktum er at Start i liten grad oppfyller noen av disse forventningene. Det handler definitivt ikke om rammebetingelser.

Så kan man saktens ergre seg over at forumet oversvømmes med misnøye når laget taper, mens stemningen er avmålt etter seier. Til en viss grad kan dette kanskje forklares med for høye forvetninger og typisk sørlandsk sutrekultur. Men kritikken mot Mjelde stikker nok for mange vesentlig dypere enn mangel på resultater. De som mener Mjelde er feil mann blir ikke omvendt av en enslig seier i ny og ne. Så lenge Mjelde står for en fotball- og talentfilosofi han plukket opp i Lillestrøm under Ivar Hoff, så nytter det ikke med resultater i underkant av eller i tråd med forventingene. Han må levere godt over forventning om han skal kompensere for alle de områdene han systematisk forsømmer.
    Ja da. Jeg er også en av dem som skulle ønkse at ting var annerledes. At vi fostret den ene lettbente midtbaneeleganten etter den andre og at den neste Pele faktisk kom fra Valle. Men vi er ikke der. Men unntak av 3/4 av 2005 sesngen har vi fa.. ikke vært der siden midten av nittitallet! Vi har i realiteten vært en parantes i norsk topfotball i 20 år. Til tross for befolkningsgrunnlaget og nedslagsfeltet skulle tilsi noe annet. Vi har kun fostret én stabil tippeligaspiller på de siste 10 årene (Doffen). Disse talentene som skal få sjansen i alle kamper vi ledere var ikke gode nok.

Å kreve Mjelde fjernet fordi vi ikke spiller som på begynneslen og midten av 90-tallet, eller vi produserer myggen-kloninger i hopetall, blir like tåpelig som om Kjernen krever Perrys avgang fordi RBK ikke kommer til CL, slik de gjorde årlig under Eggen.

Vi kan drømme om en ny gullalder, men tatt i betraktning hva som har skjedd de siste 20 årene, er jeg enn så lenge godt fornøyd med å være en "midt-på-treet-klubb" i Tippeligaen.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Sitat Opprinnelig skrevet av start05 Vis innlegg
    Syntes du virkelig det er rart?
    Ja.

Ellers så er jeg helt enig med krs sine to siste innlegg her.
    Sist endret av jbasma : 06-10-2014 kl 21:47

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Å kreve Mjelde fjernet fordi vi ikke spiller som på begynneslen og midten av 90-tallet, eller vi produserer myggen-kloninger i hopetall, blir like tåpelig som om Kjernen krever Perrys avgang fordi RBK ikke kommer til CL, slik de gjorde årlig under Eggen.
    Dette er et poeng og en refleksjon jeg stiller meg bak. Det er lett å forbli "stuck" i fortidens fotballopplevelser, spesielt for de over 30 som har fått med seg Starts gode epoker. Fotballen blir stadig mer profesjonell, jevnere og det blir i det hele tatt vanskeligere å skille seg ut og forbløffe, slik man gjorde i Start på 90-tallet. Makrellfotballen kommer neppe tilbake i den form vi så den på gamle Kristiansand Stadion. På samme måte som Perry forsøksvis har ymtet frempå om at tiden da to vinger med hockeysveis stormet gjennom 50 meters bakrom er over.

Når det er sagt så tror jeg sørlendingene er relativt nøkterne i forhåpningene til Start, etter gjentatte nedturer de siste tiår. Men det går nok en grense for hvor langt man kan fjerne seg fra "røttene" før folk reagerer. Ihvertfall så lenge det ikke gir resultater.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Stabæk mener det ble ropt rasistiske tilrop. Det er i så fall flaut. Jeg var ikke der men en venn av meg som er stabæk supporter hørte enkelte tilrop sa han i dag tidlig, før saken kom i media.
    Han er ikke dust så velger å tro på han.

Dette kan vedkommende slutte med. Er det virkelig så fantasiløst på tribunen!!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av jbasma Vis innlegg
    Jeg er imponert over at man etter en slik seier presterer å skrive 2 linjer om hva som var bra, før man skriver over 10 ganger så mange linjer om alt som var dårlig. Uansett hvordan man snur og vender på det har man da et negativt fokus, og forsøker etter beste evne å lete etter ting å klage på. Jeg sitter med følelsen av at selv om man rundspilte real Madrid på bortebane og vant tosifret, så ville fokuset da ha vært alt som start var dårlige på, hvor dårlig Mjelde var som trener og hvordan det var real Madrid som var dårlige og ikke vi som var gode. Seiere forklares med at motstanderen var dårlig, mens tap forklares med at vi var dårlige. Merkelige greier...
    Misnøyen har alltid handlet om mye, mye mer enn bare resultater. Jeg hadde vært akkurat like overbevist om at Mjelde var feil mann for Start om vi lå på 8.-plass. Når vi ligger og surrer nede i sumpa mener jeg behovet for å få ham ut er mer prekært enn ellers, men fem poeng fra eller til gjør ingenting for å endre hva jeg mener om Mons.

Det er det ingen som forventer. Jeg er for øvrig ikke i nærheten av å være 30, så nostalgi kan ikke brukes som en billig unnskyldning når det gjelder meg. Ellers smigrende å bli sammenlignet med Kjernen her; deres grunner for å ønske Perry fjernet er veloverveide, saklige og faglige begrunnede. Uten Gamsts venstrefot hadde de ligget rundt Start på tabellen. At du forsvarer Perrys katastrofale stint som Rosenborg-trener er vanvittig. RBK er kanskje den eneste klubben i Tippeligaen som er dårligere drevet sportslig enn oss. Her forleden erkjente Hansen at han som rosenborgtrener hadde vært for dårlig på laguttak, kommunikasjon, treningene og på å bygge opp spillernes fysiske form. Hva er det da han har vært god på? Det er jo hele jobben hans.

Det er billig å avskrive dette som urealistiske fantasitanker. Hvem argumenterer for det du hevder? Strømstad, Hæstad, Stokkelien, Vikstøl, Børufsen og M. Johnsen hadde sannsynligvis aldri blitt noe mer enn Fløy-, Vindbjart- eller Donn-spillere om Mons var hovedtrener da de kom gjennom. Det er problemet. Stabæk selger en tenåring for åtte millioner til Nederland. Vi stiller toppet mot Høllen, Jerv og Vard i cupen, fryser ut tenåringer og henter dyre importer fra utlandet som ikke fører oss noe sted. Den regjerende seriemesteren spiller med en 15-åring fra start; vi har en trener som mener en kamp mot Tromsdalen på hjemmebane burde vært utsatt fordi vi måtte spille med en 20-årig keeper. Acosta går til kamp uten å vite at han skal spille defensiv midt. Å forsøke å vri dette til at vi hadde vært misfornøyde om vi så utspilte større lag på bortebane er så utrolig uredelig, barnslig og usaklig. Om Mjelde gjør en så god jobb som du hevder skal du vel i det minste klare å svare på den reelle kritikken.
    Sist endret av BruerVockid : 06-10-2014 kl 23:02

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av BruerVockid Vis innlegg
    Misnøyen har alltid handlet om mye, mye mer enn bare resultater. Jeg hadde vært akkurat like overbevist om at Mjelde var feil mann for Start om vi lå på 8.-plass. Når vi ligger og surrer nede i sumpa mener jeg behovet for å få ham ut er mer prekært enn ellers, men fem poeng fra eller til gjør ingenting for å endre hva jeg mener om Mons.

Det er det ingen som forventer. Jeg er for øvrig ikke i nærheten av å være 30, så nostalgi kan ikke brukes som en billig unnskyldning når det gjelder meg. Ellers smigrende å bli sammenlignet med Kjernen her; deres grunner for å ønske Perry fjernet er veloverveide, saklige og faglige begrunnede. Uten Gamsts venstrefot hadde de ligget rundt Start på tabellen. At du forsvarer Perrys katastrofale stint som Rosenborg-trener er vanvittig. RBK er kanskje den eneste klubben i Tippeligaen som er dårligere drevet sportslig enn oss. Her forleden erkjente Hansen at han som rosenborgtrener hadde vært for dårlig på laguttak, kommunikasjon, treningene og på å bygge opp spillernes fysiske form. Hva er det da han har vært god på? Det er jo hele jobben hans.

Det er billig å avskrive dette som urealistiske fantasitanker. Hvem argumenterer for det du hevder? Strømstad, Hæstad, Stokkelien, Vikstøl, Børufsen og M. Johnsen hadde sannsynligvis aldri blitt noe mer enn Fløy-, Vindbjart- eller Donn-spillere om Mons var hovedtrener da de kom gjennom. Det er problemet. Stabæk selger en tenåring for åtte millioner til Nederland. Vi stiller toppet mot Høllen, Jerv og Vard i cupen, fryser ut tenåringer og henter dyre importer fra utlandet som ikke fører oss noe sted. Den regjerende seriemesteren spiller med en 15-åring fra start; vi har en trener som mener en kamp mot Tromsdalen på hjemmebane burde vært utsatt fordi vi måtte spille med en 20-årig keeper. Acosta går til kamp uten å vite at han skal spille defensiv midt. Å forsøke å vri dette til at vi hadde vært misfornøyde om vi så utspilte større lag på bortebane er så utrolig uredelig, barnslig og usaklig. Om Mjelde gjør en så god jobb som du hevder skal du vel i det minste klare å svare på den reelle kritikken.
    Du verden. Her var det mye å gripe fatt i.

1 - Jeg sammenlignet ikke hvordan RBK og Start ble drevet sportslig. Jeg sammenliget enkelte supprteres hang til å henge seg opp i fortiden og forvente tilsvarende resultater i dag. I stedet for å innse at det kanskje var en engangsperiode og at virkeligheten kanskje er en annen i dag. Jeg har aldri forsvart Perry på noen som helst måte. Hvor du tar det i fra, er en gåte.

2 - Hva gjelder de spillerne du nevner så blir dette bare spekulasjoner om disse hadde slått i gjennom under andre trenere, så det blir vanskelig å argumentere for den ene eller andre veien. Faktum er at av de du nevner er det kun Doffen som har spillt forholdsvis jevnt i Tippeliagaen de siste årene.I den perioden har det vært et utall trenere i Start, så MIM er i såfall ikke alene om å "gjøre alt galt" når det kommer til talentutvikling.

3 - Vi "fryser ut" tenåringer mot Høllen, Jerv og Vard fordi vi faktisk ikke er så overlegne at vi kan tillate å ta sjansen. Distansen opp til Tippeligaen har aldri vært lavere enn nå. Toppnivået i Norsk fotball er lavt. Hadde vi lekt oss til 8-0 seier i noen av disse kampene, ja så hadde du hatt et poeng. Igjen overvurderer du, i likhet med mange andre her inne, kvaliteten på disse talentene.

4 - Ja SiF er fantastiske på talentutvikling. Det samme kan sies om ODD og dels Stabæk. SiF er i tillegg fantastisk gode til å trekke til seg talentfulle ungutter fra hele Østlandet. De får et rykte på seg for å sats ungt og det trekker unge spiller dit. Jeg tror også at Stabæk har fordelen av å samarbeide med et toppidrettsgymnas (overtok NTG-samarbeidet etter at LYN rykket ned??), og får talenter derifra. Vi har mye å lære av disse.

5 - Mange av argumenten dine er ellers enkelthendelser som i liten grad bygger opp under et mønster, så jeg synes det blir vanskelig å forholde meg til det. Hvor har du det fra at Acosta ikke vet hvor han skal spille? Kom gjerne med dokumentasjon!

6 - Stabæk utviklet en spiller for Æresdivisjonen. Vi utviklet Tronstad for Championship. Det er ikke nødvendigvis så stor forskjell, bortsett fra at vi ikke fikk penger som følge av at Tronstad var bosmanspiller da. Talentutviklingsarbeidet kan vel neppe ha vært så ulikt?

Ja alt er ikke såre vel i IK Start. Men det virker på meg som om gruppa for første gang på mange år står samlet og at vi slipper flere "reker på hytta situasjoner". Talentutviklingen kunne vært bedre, men det er vel lenge siden vi har hatt så mange spillere på div U-landslag, så ting virker å gå sakte men sikkert i riktig retning. Er de gode nok så blir de nok brukt i kamp. Videre synes jeg gutta virker bra trent, spesielt i fjor. Ja jeg skulle gjerne sett en annen formasjon, spesielt sentralt på midtbanen. Men i det store og det hele er det litt flisespikking.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    (..)slipper flere "reker på hytta situasjoner".
    For en som først og fremst forbinder reker på hytta i skjærgården med Brede & gjengen på 90-tallet så må jeg si meg uenig, men skjønner jo hva du sikter til.

Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2012
    5 - Mange av argumenten dine er ellers enkelthendelser som i liten grad bygger opp under et mønster, så jeg synes det blir vanskelig å forholde meg til det. Hvor har du det fra at Acosta ikke vet hvor han skal spille? Kom gjerne med dokumentasjon!
    Denne følte jeg bare at jeg måtte svare på.
    Så du på Start hjemme mot Odd på Sparebanken Sør Arena?
    Fikk du med deg intervjuet med Owello etter kampen, og fikk du med deg hva Acosta gjorde i kampen? Hvem var den mer offensive av han og Owello på midtbanen?

http://www.fvn.no/fvntv/start/Se-Sta...l#.U5eAfSgVemx

15:49 så kommer Marius Johnsen med spørsmål til Solomon Owello om rollefordelingen til han og Acosta, og der svarer Owello klinkende klart på sprøsmålet jeg stiller ovenfor. Her anbefaler jeg deg sterkt å se det intervjuet med Owello.

Og hvorfor måtte da Castro stå og instruere Acosta fra sidelinjen i 1. omgangen?

Her er det jo helt tydelig at Start har en stor jobb foran seg! Dette er så amatøraktig at det ikke ligner grisen...

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Fin analogi. Den gir meg mulighet til å presisere siden jeg åpenbart ikke formulerte meg presist nok.

Det er selvsagt tåpelig om Kjernen krever Perrys avgang fordi RBK ikke kommer til CL. Det virker imidlertid som om du innser at det ikke er derfor Kjernen krever Perrys avgang. De krever Perrys avgang fordi RBK i sesonginnledningen har fremstått som et middelmådig eliteserielag og allerede ser ut til å være hektet av i gullkampen. Til tross for at de i norsk målestokk bruker enorme pengesummer på spillerkjøp og lønn. Cuptapet mot Ranheim, en amatørklubb i nabolaget, var ikke et hendig arbeidsuhell men et utrykk for nivået Rosenborg har prestert på denne våren. Perry får ekstremt lite ut av ekstremt mye. Moyes fremstår som en trollmann i forhold. Derfor er Kjernen misfornøyd.

Og det er jo de samme innvendingene man kan bruke mot Mjelde. Det er ingen som forventer at han skal reprodusere minnene fra Brede Skistads gule hær. Men noen mener det er på sin plass at Start skal være konkurransedyktige med andre klubber med tilsvarende rammebetingelser. Når det gjelder resultater, spillerutvikling, prestasjoner, underholdningsverdi og talentarbeid. Det er der vi legger lista.

Man trenger ikke gå lenger tilbake enn til Knut Tørum for å finne et Startlag som spilte attraktiv, underholdende og moderne fotball. Et Startlag som knapt tapte kamper på eget gress. Et lag som evnet å foredle spillere slik at de ble attraktive for større ligaer. Et lag der talentene fikk sjansen. Stokkelien ble aldri den nye Solskjær. Men han skapte magiske øyeblikk på Sør Arena, og scoret noen av de fineste målene i klubbens historie. Han så ut som en spiller som kunne ta steget ut i verden. Slikt skaper engasjement og entusiasme.

Jeg forventer ingenting annet enn at Start leverer på sitt nivå gitt av rammebetingelsene. Jeg har ingen problemer med å tolerere en sesong eller to på nedre halvdel. Om de bare gir et og annet minneverdig øyeblikk eller et og annet glimt av håp for fremtiden. Det er vel ikke urimelig?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    (...)ikke er derfor Kjernen krever Perrys avgang.
    Kjernen takler ikke at RBK bare tar sølv og taper cupfinalen mot Molde samme år. Der i gården handler det kun om gull og CL, helst i overlegen 4-3-3 go´fot-stil. At det økonomiske forspranget er forvitret er ikke med i ligningen, virker det som.

De er så bortskjemte at de ikke vet hvilket ben de skal stå på.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Fin analogi. Den gir meg mulighet til å presisere siden jeg åpenbart ikke formulerte meg presist nok.

Det er selvsagt tåpelig om Kjernen krever Perrys avgang fordi RBK ikke kommer til CL. Det virker imidlertid som om du innser at det ikke er derfor Kjernen krever Perrys avgang. De krever Perrys avgang fordi RBK i sesonginnledningen har fremstått som et middelmådig eliteserielag og allerede ser ut til å være hektet av i gullkampen. Til tross for at de i norsk målestokk bruker enorme pengesummer på spillerkjøp og lønn. Cuptapet mot Ranheim, en amatørklubb i nabolaget, var ikke et hendig arbeidsuhell men et utrykk for nivået Rosenborg har prestert på denne våren. Perry får ekstremt lite ut av ekstremt mye. Moyes fremstår som en trollmann i forhold. Derfor er Kjernen misfornøyd.

Og det er jo de samme innvendingene man kan bruke mot Mjelde. Det er ingen som forventer at han skal reprodusere minnene fra Brede Skistads gule hær. Men noen mener det er på sin plass at Start skal være konkurransedyktige med andre klubber med tilsvarende rammebetingelser. Når det gjelder resultater, spillerutvikling, prestasjoner, underholdningsverdi og talentarbeid. Det er der vi legger lista.

Man trenger ikke gå lenger tilbake enn til Knut Tørum for å finne et Startlag som spilte attraktiv, underholdende og moderne fotball. Et Startlag som knapt tapte kamper på eget gress. Et lag som evnet å foredle spillere slik at de ble attraktive for større ligaer. Et lag der talentene fikk sjansen. Stokkelien ble aldri den nye Solskjær. Men han skapte magiske øyeblikk på Sør Arena, og scoret noen av de fineste målene i klubbens historie. Han så ut som en spiller som kunne ta steget ut i verden. Slikt skaper engasjement og entusiasme.

Jeg forventer ingenting annet enn at Start leverer på sitt nivå gitt av rammebetingelsene. Jeg har ingen problemer med å tolerere en sesong eller to på nedre halvdel. Om de bare gir et og annet minneverdig øyeblikk eller et og annet glimt av håp for fremtiden. Det er vel ikke urimelig?
    Jeg har full forståelse for at Kjernen er misfornøyd med poengfangsten og cuptapet, spesielt når man ser hvilke resursser de har tilgjengelige.

Start under Tørum slapp inn nesten to mål i snitt pr kamp, da hjelper det ikke om Stokkelien traff på ett eller to brassespark. Det er virkelig ikke "attraktiv, underholdene og moderne fotball"!

Både Stokkelien og Kleiven var gode i noen kamper for deretter å falle helt i gjennom i Start.

De som ble solgt videre var vel kun Fevang og Bola(??). Bola var et lykketreff av de skjeldne og er ikke representativt for noe som helst. Fevang derimot, var en bra spiller over tid og det var flott at han fikk muligheten. Hvem vet hva som skjer i de to neste overgangsvinduene.

Problemene er at nedrykkene har knekt oss mer enn rammebetingelsene skulle tilsi. Gi oss stabilitet i Tippeligaen over noen år til, så tror jeg vi kan ha noe på gang. Mjelde er IMO rett mann til å holde oss flytende i noen sesonger til, og det er faktisk det som bør være fokus. Om han derimot er rett mann for å ta det neste skrittet, vet jeg ikke.
    Sist endret av krs : 06-11-2014 kl 00:31
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av SpennEnde Vis innlegg
    Kjernen takler ikke at RBK bare tar sølv og taper cupfinalen mot Molde samme år. Der i gården handler det kun om gull og CL, helst i overlegen 4-3-3 go´fot-stil. At det økonomiske forspranget er forvitret er ikke med i ligningen, virker det som.

Om vi it slår Dortmund vært år må an Perry gå…….
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Om vi it slår Dortmund vært år må an Perry gå…….
    Who can blame them?

RBK var en gang et fantastisk og ekstraordinært klubblag som Norge aldri kommer til å bivåne igjen. Prestasjonene i TL og CL var relativt sett helt uvirkelige i en periode på godt over et tiår, og dette kommer til å prege supporterne i lang tid fremover.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av stoltesoldater Vis innlegg
    Denne følte jeg bare at jeg måtte svare på.
    Så du på Start hjemme mot Odd på Sparebanken Sør Arena?
    Fikk du med deg intervjuet med Owello etter kampen, og fikk du med deg hva Acosta gjorde i kampen? Hvem var den mer offensive av han og Owello på midtbanen?

http://www.fvn.no/fvntv/start/Se-Sta...l#.U5eAfSgVemx

15:49 så kommer Marius Johnsen med spørsmål til Solomon Owello om rollefordelingen til han og Acosta, og der svarer Owello klinkende klart på sprøsmålet jeg stiller ovenfor. Her anbefaler jeg deg sterkt å se det intervjuet med Owello.

Og hvorfor måtte da Castro stå og instruere Acosta fra sidelinjen i 1. omgangen?

Her er det jo helt tydelig at Start har en stor jobb foran seg! Dette er så amatøraktig at det ikke ligner grisen...
    Jeg bor i Oslo og er ikke så ofte på Sør Arena, så nei jeg så ikke situasjonen. Men i klippet så fremkommer det at Acosta kan ha misforstått hvor han skal spille. Du har helt rett i at slik ikke skal skje…..
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Who can blame them?

RBK var en gang et fantastisk og ekstraordinært klubblag som Norge aldri kommer til å bivåne igjen. Prestasjonene i TL og CL var relativt sett helt uvirkelige i en periode på godt over et tiår, og dette kommer til å prege supporterne i lang tid fremover.
    Jo da. Problemet er bare at det smått latterligere forventningspresset skaper umulige forhold for fremtidige managere...
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Du verden. Her var det mye å gripe fatt i.

1 - Jeg sammenlignet ikke hvordan RBK og Start ble drevet sportslig. Jeg sammenliget enkelte supprteres hang til å henge seg opp i fortiden og forvente tilsvarende resultater i dag. I stedet for å innse at det kanskje var en engangsperiode og at virkeligheten kanskje er en annen i dag. Jeg har aldri forsvart Perry på noen som helst måte. Hvor du tar det i fra, er en gåte.

2 - Hva gjelder de spillerne du nevner så blir dette bare spekulasjoner om disse hadde slått i gjennom under andre trenere, så det blir vanskelig å argumentere for den ene eller andre veien. Faktum er at av de du nevner er det kun Doffen som har spillt forholdsvis jevnt i Tippeliagaen de siste årene.I den perioden har det vært et utall trenere i Start, så MIM er i såfall ikke alene om å "gjøre alt galt" når det kommer til talentutvikling.

3 - Vi "fryser ut" tenåringer mot Høllen, Jerv og Vard fordi vi faktisk ikke er så overlegne at vi kan tillate å ta sjansen. Distansen opp til Tippeligaen har aldri vært lavere enn nå. Toppnivået i Norsk fotball er lavt. Hadde vi lekt oss til 8-0 seier i noen av disse kampene, ja så hadde du hatt et poeng. Igjen overvurderer du, i likhet med mange andre her inne, kvaliteten på disse talentene.

4 - Ja SiF er fantastiske på talentutvikling. Det samme kan sies om ODD og dels Stabæk. SiF er i tillegg fantastisk gode til å trekke til seg talentfulle ungutter fra hele Østlandet. De får et rykte på seg for å sats ungt og det trekker unge spiller dit. Jeg tror også at Stabæk har fordelen av å samarbeide med et toppidrettsgymnas (overtok NTG-samarbeidet etter at LYN rykket ned??), og får talenter derifra. Vi har mye å lære av disse.

6 - Stabæk utviklet en spiller for Æresdivisjonen. Vi utviklet Tronstad for Championship. Det er ikke nødvendigvis så stor forskjell, bortsett fra at vi ikke fikk penger som følge av at Tronstad var bosmanspiller da. Talentutviklingsarbeidet kan vel neppe ha vært så ulikt?

Ja alt er ikke såre vel i IK Start. Men det virker på meg som om gruppa for første gang på mange år står samlet og at vi slipper flere "reker på hytta situasjoner". Talentutviklingen kunne vært bedre, men det er vel lenge siden vi har hatt så mange spillere på div U-landslag, så ting virker å gå sakte men sikkert i riktig retning. Er de gode nok så blir de nok brukt i kamp. Videre synes jeg gutta virker bra trent, spesielt i fjor. Ja jeg skulle gjerne sett en annen formasjon, spesielt sentralt på midtbanen. Men i det store og det hele er det litt flisespikking.
    1. Da er det et merkelig poeng å bringe opp. Det er ingen seriøse rosenborgsupportere som vil ha Perry ut av de grunnene du nevner. Du sammenligner misnøyen som noe som kommer av nostalgi. Misnøyen blant begge klubbers supportergrupperinger stikker dypere enn som så.

2. Det er unge spillere som har fått sjansen. Flere av disse stod frem da Start kjempet om seriegull. Tronstad blir minnet på at han tross alt ikke er 22-23 år ennå, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet.

3. Høllen er i fjerdedivisjon. Vi er overlegne Høllen. Jeg ser ingen automatikk i at unggutter som får sin første sjanse for Starts A-lag nødvendigvis skal være mindre villige til å "blø for drakta"/"gå i krigen" enn klipperkortinnehavende 33-åringer som presterer middelmådig uansett hvem motstanderen er. Du kan si at "cup er cup", og det er et poeng, det, men å bruke det som unnskyldning er tynt når problemet mot disse - som mot alle lag vi møter - er at vi er totalt uten grunnspill.

4. Unggutter går dit fordi de klubbene kjenner sin plass i hierarkiet. Et stortalent går ikke til Godset fordi han drømmer om å samle opp en håndfull tippeligatitler før han legger opp; de velger klubben som gir dem best sjanse til å få spille, utvikle seg og ikke minst dra videre. Tromsø har satset seg ned i førstediv. ved å nekte å selge sine beste spillere når mulighetene har bydd seg fra utlandet, mens Godset har gjort toppklubb av seg nettopp ved å erkjenne at de aldri vil kunne konkurrere med Premier League. Du kan ikke bare si at dette handler om å "lære"; dette handler om filosofi. Det er bevisst fra Mjeldes side å prioritere "vinnerskaller" over 25. Hva skal han "lære"? Han prioriterte Steinar Pedersen og Olufemi Oladapo foran Alexander Jones og Sondre Tronstad etter opprykk i en divisjon vi spaserte oss gjennom. Mjelde må ut om vi noensinne skal satse på talenter.

5. En serie enkelthendelser er et mønster. Mjelde har feilvurdert laget grovt for andre sesong på rad. Han har gjentatte ganger bommet grovt med grep under kamp. Gjentatte ganger etter kamp hører man han si rett ut at han verken vet hvorfor vi vant, spilte uavgjort eller tapte; nølende forklaringer som "kanskje noe sneeeek seg inn i bakhodet på spillerne" vitner om en trener som rent fotballfaglig er milevis under pari. Paniagua avslørte seg som et feilkjøp allerede i treningskampene i vinter, men Mjelde både sa seg fornøyd med prestasjonene og uttalte at dette var en soleklar forsterkning for Start. Selvsagt kan man anta at dette er noe han sier utad for å bygge opp spilleren, men det ble aldri gjort noen justeringer, og nå er FP ute av laget, tilsynelatende av rene sportslige grunner.

6. Spilletid driver opp pris. Langkontrakt driver opp pris. Tronstad gikk fra radaren til PL-klubber til Huddersfield fordi han stagnerte under Mjeldes latterlige regime. Han burde spilt tilnærmet fast gjennom hele året i førstedivisjon. I stedet nektet han å skrive ny kontrakt og gikk til England for småpenger.

"Gutta står samlet". De hadde stått samlet i førstedivisjon igjen i år om ikke vi flakset noe vilt og hentet et strålende midtbaneanker i fjor høst.

Jeg har noen spørsmål.

1. Vi tvinges til å stille redusert mot Vålerenga. Vi presterer over forventning. Mjelde sier som vanlig at han ikke forstår hvorfor. Hans teori er at disse elleve kanskje utfyller hverandre perfekt, på et vis. Vitner dette om en mann som har kontroll? Som har en langsiktig plan?

2. Vi skal "stå sammen", sies det. Han sier vi må ha troen på at trenerteam + stall snur dette med hardt arbeid. En forutsetning for dette er at de har en klar plan for hvordan de skal forbedre lagets prestasjoner. Om én kamp mot Vålerenga er nok til å fullstendig endre Mjeldes oppfatning av hva som er lagets ellever, hva er det da de jobber med? Hadde de en langsiktig plan de jobbet med før denne kampen? Hvor stor tro har de da på denne om én kamp fører til så drastiske endringer? Kjøper du dette?

3. Vårt største problem i fjor var den sentrale midtbanen. Dette ble påpekt allerede før sesongstart her inne. Mjelde så ikke dette. Fair nok. Alle kan gjøre feil. Han så det ikke underveis heller - som tyder på en total mangel på fotballforståelse -, men la oss glemme det også. Vi fikk Heikkinen, det reddet plassen og Mjelde kjøpte seg tid. Vi kjøper Paniagua. Etter Paniaguas første treningskamp uttaler Mjelde at han skal få "frie tøyler". Det er etter én kamp. I posisjonen som i fjor var vår desidert viktigste. Og hva sier det i så fall om Mjeldes grunner til å ha Sarr inne på midten mot Sogndal? Den ordrette uttalelsen da var at Sarr var inne for å bidra på dødballer, og at han ellers hadde en "fri rolle". Starts valg av midtbaneanker i fjor var forskjellen på nedrykk og fornyet kontrakt. I år velger han midtbaneanker basert på kvaliteter på dødball, og lar rollen ellers være "fri". Det er skandaløst. Det er ikke "jaså, rart valg"-nivå på det der; det er en avgjørelse så fotballfaglig ubegrunnet, tynn og sinnssyk at det hadde hevet øyenbryn om den ble gjort av en FIFA-spillende 13-åring. Dette bekymrer deg ikke?

4.
    Men i klippet så fremkommer det at Acosta kan ha misforstått hvor han skal spille. Du har helt rett i at slik ikke skal skje…..
    Ja, og? Mener du det hører hjemme på dette nivået? Hva har de brukt formasjonstreningen på? Har han i det hele tatt kommunisert med Acosta før kamp? Eller setter de opp laget i 4-4-2 på tavlen sin og bruker timesvis på å snakke om hvor viktig det er å være kyniske, intense og villige til å gå i krigen?
    Sist endret av BruerVockid : 06-11-2014 kl 00:59

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012

Rosenborg har knapt forsvarsspillere. De tvinges til å stille med midtbanespillere på backplass, backer på stopperplass, offensive midtbanespillere på ankerplass og indreløpere på vingplass. De vingler mellom formasjoner. De omtales med rette som et "dødballag". De har sløst monstersummer på middelmådigheter. De gir gjentatte ganger fra seg initiativet på hjemmebane mot bunnlag. De er totalt ute av stand til å spille ut motstanderen. De har spillere som sier rett ut i media at nivået på treningene er for svakt. De har spillere som får krampe på hjemmebane etter timen mot bunnlag. De har spillere som nekter å forlenge kontrakten fordi de har null tro på treneren. De fremstår taktisk underlegne mot Orkla og Ranheim. De har en sportsdirektør som sier at de definitivt har tatt store steg, men at det er litt vanskelig si hvor. En trener som innrømmer at han har vært for dårlig på kommunikasjon, har bommet med taktikk, har bommet med treningsnivået og vært for dårlig til å gjøre spillerne fysisk rustet til Tippeligaen. Å avskrive dette som bortskjemt furting er ufint, usant og stygt. Du uttaler deg åpenbart i blinde, uten et snev av innsikt i situasjonen. Rosenborg er et kaos.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Sitat Opprinnelig skrevet av BruerVockid Vis innlegg
    Du uttaler deg åpenbart i blinde, uten et snev av innsikt i situasjonen.
    Takk for tilliten.

Joda, de trøbler sportslig, men "alle" ser at RBK-fansen ennå lever på fordums storhet der kun gull er godt nok. Til og med styre og stell (ja, de trøbler også) sier at dette er kravet. Nå når det butter litt, så klamrer man seg til det man en gang var og fornekter det "nye" som ikke funker. Helt naturlig, RBK er ikke bare et fotballag, det er en stor del av mange trønderes identitet og når dette faller bort blir det slik. Et snev av dette ser vi også hos oss.

Uten innsikt i situasjonen? Jeg leser ihvertfall RBKweb daglig og har gjort det de siste årene.
    RBK tar medaljer omtrent hvert år, men det er ikke godt nok der oppe. Selv ikke gull under By Rise var godt nok, han fikk fyken fordi det var ikke den "rette" fotballen som ble spilt.

Man skal slettes ikke undervurdere den atmosfæren som ble skapt under Eggen og vanskeligheten med å løsrive seg fra denne.

At de er bortskjemte er ikke min synsing, det er et faktum. Nevnte aldri "furting".

Vårt største problem i fjor var den sentrale midtbanen. Dette ble påpekt allerede før sesongstart her inne. Mjelde så ikke dette. Fair nok. Alle kan gjøre feil. Han så det ikke underveis heller - som tyder på en total mangel på fotballforståelse -, men la oss glemme det også. Vi fikk Heikkinen, det reddet plassen og Mjelde kjøpte seg tid.
    Han så det ikke underveis, men hentet allikevel Heikkinen? Good one.
    Sist endret av SpennEnde : 06-11-2014 kl 09:40

Senior Member
    Ble medlem
    Sep 2012
    Jeg syntes det er vanskelig å forstå at folk kan forsvare jobben Mjelde gjør så til de grader.

Mjelde virker på meg som den populære læreren som alle liker fordi de kan bråke i timen og han er så kul, men som ikke lærer elevene noe som helst.

Som person virker han som en traust flott kar, men som fotballtrener ...

Når det er sagt så har ikke Start økonomi til å kvitte seg med han. Det er realiteten. Jeg bare krysser fingrer og tær for at vi klarer oss i ligaen til kontrakten hans går ut og at neste treneransettelse blir mer gjennomtenkt med henblikk på hvor Start vil. Jeg tror fort vi kan rykke ned i år. Aalesund har penger på bok og en ny spiss kommer nok inn så fort vinduet åpner, Haugesund viser klare tegn på bedring, til og med Brann tror jeg vil begynne å karre til seg poeng hjemme. Start må skjerpe seg betraktelig skal dette gå.

Jeg har full forståelse for at Mjelde ikke ønsker å gamble med unggutter når vi ligger der vi ligger, men det har over flere år vært flust av tilfeller der han kunne gjort det uten særlig risiko. I stedet gir han klippekort til spisser som ikke scorer, en Gummi som er jevn men jevnt dårlig, en Sarr som ikke eier spilleforståelser, velger Glenn på høyreback fremfor Nouri selv når en ikke har mange skadet. Topper det med en Asante som aldri brukes rett, spillere som ikke tør å avslutte, et helt lag som går i forsvar ved ledelse (selv om det aldri fungerer for Start å spille slik) i steden for å drepe kampen, en midtbane som ikke vet hvor de skal slå ballen osv.

Jeg mener at Mjeldes største problem er redselen for å mislykkes samt mangel på fotballforståelse. Han er så langt fra en gambler en kan komme. Det er derfor han ikke tør å bruke de unge, det er derfor han stort sett gjør samme bytter og grep kamp etter kamp (før kunne en stille klokka etter byttene hans), tviholder på spisser ute av form fordi han har sett før at de lykkes. Han verner om det gamle som har fungert, så til de grader. Jeg mener at denne redselen har smittet over på spillerne. Det er derfor de blir paralysert når de leder for de er så redde for å tape.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Å diskutere Mjeldes valg av gamle spillere er egentlig patetisk å diskutere. Når vi nå, som ifjor, ligger i bunnen så velger han degamle/rutinerte. Når vi har vært høyt på tabellen velger han de. Og når vi hadde sikret opprykk fra 1ste gjorde han det samme. Uke etter uke.
    Forøvrig synes jeg også debatten om å trenge poeng også er lite meningsfull. Hadde vi ledet serien, skulle vi da valgt de unge? Eller lå vi helt sist? Når er rett tid å eksprementere? Ser man på klubbene som faktisk får frem talenter så gjør de det mere eller mindre kalkulert, uansett? Mens klubber som oss så lever vi fra hånd til munn mens vi håper på litt flaks på overgangsmarkedet.

Dere som støtter Mjelde og er så glad i harmoni. Hvorfor er det så viktig at alle koser seg så mye. Jeg derimot ville heller hatt 120 spillere som alle ville spille. Spillere som faktisk ga klar beskjed når noen ikke presterte og som vil på banen. Ikke gutteklubben grei som fremstår som konfirmantgruppa til frikirka på tur. Gi meg litt temperatur, spiller med hår på børstet og klare meldinger. Litt konflikter og litt temperatur tror jeg faktisk fremhever prestasjonene. Hvis da treneren faktisk har guts nok til å velge de rette, og får lov til å luke ut råtne epler så har vi en prestasjonsrettet gruppe.

Mener bestemt at grunnen til sør Arena sine dårlige besøkstall forteller endel om vanlige folks syn på prestasjonene. Folk betaler ikke for å se en gjeng som har det koselig på jobb. Folk vil se prestasjoner, for de færreste har et syn på Start som Frankieboy. De kjøper ikke et plate fra det lokale bandet fordi de hadde det koselig under innspilling, og de går ikke på kamp fordi de lover å spille bra. Er prestasjonen god nok er stadion full.

Når folk hevder at å bytte trener ikke hjelper siden vi har byttet trener ikke hjelper så undres jeg. At vi har hentet inn diverse trenere uten suksess så skyldes det ene og alene at vi har hentet inn feil trenere. Stabæk hentet inn en kapasitet og plutselig frykter vi den desiderte dumpekandidaten. Vi hentet inn Sibbe, en senile Benny, en gal islending og Arne Sandstø bl.a. Hallo, byttene har alltid vært rett, men kandidaten, med unntak av Tørum vært feil. Et råttent eple må ut, men man bør ikke bytte det ut med et annet råttent ett.

Lignende tråder

1. 30 Serierunde: STABÆK - START (kamptråd)
    By Frankieboy in forum Kamptråder
    Svar: 13
    Siste innlegg: 11-07-2016, 00:47
  2. 29.Serierunde: STABÆK - START (kamptråd)
    Svar: 118
    Siste innlegg: 11-07-2015, 00:41
  3. 15.Serierunde: START - STABÆK (kamptråd)
    Svar: 44
    Siste innlegg: 07-05-2015, 10:02
  4. 23.Serierunde: START - STABÆK (kamptråd)
    Svar: 42
    Siste innlegg: 09-15-2014, 15:15
  5. 23.Serierunde: START - STABÆK (kamptråd)
    By Frankieboy in forum IK Start
    Svar: 42
    Siste innlegg: 09-15-2014, 15:15

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •