Opprinnelig skrevet av
Hoppalong
Jeg tror nok at manglende kvalitet i norsk talentarbeid over mange år har en større betydning for kvaliteten i norsk fotball enn antall lag i øverste serie. Når man ikke teller mål eller fører tabeller før ungene er 12 år, så frykter jeg at mange norske barnetalenter stiller med en handicap i forhold til mange andre land. Jeg har liten erfaring med talentarbeid i Norge, men er tett på barne- og ungdomsfotballen i USA, der veldig mange klubber har tilbud om "competitive soccer" fra 6-årsalderen, og alle de store klubbene tilbyr det fra det året ungene fyller 8 år. MLS-klubbene tilbyr dessuten drafting til akademiene deres fra fylte 10 år (men har draftede Schools of Excellence ned i 6-årsalderen gjennom hele året). Jeg har to gutter som spiller fotball, der den ene passer godt til den konkurranseorienterte varianten, mens min andre sønn er såpass laidback at han spiller "recreational soccer" et par ganger i uken. Poenget mitt er at det i USA finnes forskjellige typer programmer som er tilpasset hver enkelt unge. I Norge er det lenge siden det var en tradisjon for å forskjellsbehandle barn basert på talent, grad av interesse, etc, og mer fokus på at alle skal delta på helt like vilkår sammen med alle de nærmste vennene sine. Man kan synes hva man vil om begge ideologiene, men basert på det jeg har sett, så er jeg ikke i tvil om hva som er til det beste på lang sikt hva gjelder talentbygging.
Jeg vet at dette ikke er en tråd om barnefotballen i USA, og jeg kunne gjerne skrevet mye mer om de positive aspektene ved et sunt konkurranseelement og MYE trening for barn helt ned i 6-årsalderen (og da tenker jeg i første rekke på for ungene). Det som derimot er relevant for tråden er Tjernås' tanker om en serie med sluttspill. Etter å ha bodd her borte i snart 10 år, så er det klart at en blir litt farget, men jeg har utrolig sansen for playoff-strukturen i nært sagt alle idretter her borte. Det skaper et vanvittig engasjement hos klubb, spillere og ikke minst publikum. Om RBK havner på 3. plass i gruppespillet før sluttspillet, og allikevel vinner til slutt, driter jeg egentlig i så lenge man i mellomtiden ser en økt entusiamsme for norsk fotball. Det vel til syvende og sist det som gjelder, er det ikke? Jeg hadde ikke hatt noe problem med å se Start spille mot et godt lag tre ganger ila en sesong, dersom alternativet var å se 10 uinteressante kamper sammen med 3500 andre tilskuere. Jeg så en nevne at den tredje kampen ville være urettferdig med tanke på hvem som spiller hjemme. Hele poenget med et sluttspill, er jo at de beste lagene i gruppespillet vil ha hjemmebanefordel i sluttspillet, og dermed er det hele tiden noe å spille for.
Løsning på problemet: Tippemidler øremerkes til utvikling av trenere fokusert på talentarbeid ned i 6-årsalderen. Kan organiseres av de ulike fotballkretsene. Tippeliga med 16 lag, der de 8 beste spiller sluttspill. Hva som skjer med de 8 siste, er jeg usikker på, men utvidet serievariant er vel det eneste som gir mening ift nedrykk og mangel på noe å spille for for de beste lagene (annet enn kanskje en ecup-kvallik?). Øk norskekvoten!