Viser resultater 1 til 12 av 12
    Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2014

Åpent brev til Mjelde og Start ledelsen

Ja Mr Mjelde du forstod ikke supporterne i dag som buet. Ja det er en uting å bue, men å ikke forstå de er for meg ganske snålt.
    Jeg buer ikke utad, men inni meg var det mer en buing, det var uling som danskebåten.

Du forstår ikke oss Mjelde, men vi forstår virkelig ikke verken deg, sportslig ledelse eller spillerne.

For å begynne med spillerne. Hvordan kan laget kamp etter kamp ha slike elendige perioder? Har aldri opplevd maken til bunnivå. Hvor er spillerne som blør for drakta? Er noen ytterst få. Hvor gøy er det å se på spillere som har så skjør mental helse at supporterne ikke håper de scorer før i det 87 minutt for ellers blir det mål imot og normalt innen noen minutter. I dag ble vi reddet av stolpen minuttet etter vår første scoring.

Vi forstår ikke sportslig ledelse som leier ut Castro (og beholder talentløse Vilhjalmsson men mer om det siden) og selger Sarr og det til 2 av våre argeste nedrykskonkurrenter. Hvor i alle dager er logikken? Ifølge dere selv så var det del av en større plan. Planen bunnet ut i å få en aldrende Olofinjana forstå det den som kan. Mens andre lag med samme økonomiske plattform som oss a la Odd, Stabæk og Strømsgodset leier inn unge spillere fra store klubber eller får spillere som virkelig hever kvaliteten, hauser Start opp en avtale ut året med Olofinjana som om han skulle være en gud. En så jo i dag hvor gud han var. Helt kjørt etter 1 omgang, mange farlige ballmiss og frispark. Kanskje han blir bedre etter litt trening og kamper, men når Start har mistet 3 spillere i sommer, kjemper i nedrykksstrid mm så trenger vi ikke inn en som skal spille seg i form. Etter min mening har overgangsmarkedet i år gjort at Start blir i den desiderte bunnstrid. Haugesund går glatt forbi, Brann spiller bra men har manglet en målscorer slik som oss som de nå har fått, Aalesund spiller også bedre for tiden og er blitt forsterket, Stabæk er virkelig forsterket. Slik det ser ut nå er det kun Sandnes Ulf som spiller dårligere enn oss. Det betyr nedrykk hvis ingenting skjer.

På all den tid du har vært her kan jeg ikke se utvikling en eneste plass, heller tvert imot. Spillerne har den samme frynsete angsten, vi klarer ikke å lede en kamp, utrolig dårlig press på motspillerne, elendig avstander mellom lagdelene, vi er hele tiden i bunnstriden og du tviholder på den patetiske 4-4-2 selv om alle ser hvor lite den passer til vår spillerstall.

På laget er det 3 kanskje 4 spillere jeg ville beholdt av de som spiller for tiden: Tripic, Nouri og Asante (+ Ajer). Hva gjør du med disse Mjelde? Tripic som er vår udiskutable beste spiller benker du gjentatte ganger. Ingen i hele Norge forstår hvorfor. Det er den spilleren på Start med mest målgivende, best innsats, mest publikumsappell og best dødballfot. Den eneste spilleren som virkelig blør for drakta. Kanskje fordi han i klartekst ofte forteller deg at ting ikke er som det skal eller fordi du skal irritere supporterne, eller kanskje fordi ved å gjøre noe så ulogisk så tror du at folk vil tro du vet helt spesielle ting om fotball som vi dødelige ikke forstår? Asante benker du også ofte. I tillegg er det vel ikke en sportsjournalist som forstår hvorfor du bruker han som du gjør. Med hans fart og gode avslutningsegenskaper burde det vært bånn gnu mot mål hver gang Start vinner ballen og motstander er i ubalanse. Han burde trenes i å gå rett mot mål, utfordre og ikke presses mot kanten. I dag daffet han mye etter. Så har vi Nouri. Joda ikke perfekt, men en spennende spiller jeg ville satset på. Offensiv, tålig rask, tør å utfordre osv. Neida som regel i år har han blitt benket for en «pensjonist» som Glenn Andersen. En spiller som ikke har tempo i det hele tatt lenger, glipper markeringer og Starts sett aldri spiller bra. Hva er fremtidslogikken i dette? Er målet at Nouri finner seg ny klubb mens du kan bruke Glenn enda noen år?

Men hva satser du på da? Jo du tviholder med alt du kan på tippeligaens dårligst spiss i Vilhjalmsson. En spiss så vaksinert for å score at å spille med reservekeeper Reinhertsen som midtspiss umulig kunne gitt dårligere resultat. Det sies at det verste stempel en spiss kan ha er at han er så flink til å jobbe bakover. Jeg tror det utsagnet ble skapt av å se på Vilhjalmsson. Jeg tør satse pengene mine på at ingen andre trenere i eliteserien hadde gitt en så dårlig spiss så mange sjanser. Du virker paralysert over at han scoret mye i 1 div og høsten i fjor, men glemmer at 1 div er noe helt annet, mange mål i fjor var straffespark og hele vårsesongen i fjor var han elendig. Når han mislykkes så til de grader må han benkes og ned på 2 laget og få igjen scoringsformen hvis du tror det er håp om at han kan finne den. Mannen er usynlig i stort sett hele kamper. Mot Strømsgodset fikk han gedigen sjanse servert på sølvfat, men til og med den klarer han å plassere langt utenfor. Nå har vi ikke flust av alternativer etter at ledelsen klarte kunststykket å leie ut Castro uten å hente inn erstatter, men både Hoff og Lind fortjener så utrolig mye mer sjansen på bekostning av islendingen. Jo å så bruker du alltid Gummi. Du går til og med ut i avisen og forteller at han har internasjonalt kaliber. Ødegård på Strømsgodset har det og Gummi er så langt fra dette som noen kan bli. Karen klarer ikke å treffe medspiller med pasninger lenger enn 20 meter engang. Han plasserer seg dårligere enn tiggerne i byen.

Så rosinen i pølsa til slutt - Opdal. Vær eneste kamp jeg har sett i år har jeg tenkt: "å tenk om vi bare hadde motstanderens keeper". En dårlige keeper har jeg ikke bare aldri sett i Start, men heller ikke i norsk toppdivisjon. En aldrende kar, men det ser ut som han har 0 års erfaring. Helt grusom i feltet. Det er russisk rulett hver gang ballen kommer. Enten går han ut eller tilbake igjen, eller han bommer på ballen, han glipper ballen eller han bokser den ut i helt feil rom. Det er så dårlig at hadde han vært keeper i en hvilken som helst annen klubb i Norge, hadde det vært fakkeltog med krav om ny keeper. Det er kun fordi vi er beskjedne Sørlendinger at det ikke skjer. I dagens kamp hadde han 3 elendige involveringer før Strømsgodsets første mål. Dette medførte at Strømsgodset fortsatte angrepet som til slutt ble mål. 2 målet burde han tatt og 3 målet tar han først steg ut for så å gå tilbake å stå bom stille. Det er det samme kamp etter kamp.

Når Opdal kom til Start snakket jeg med en Brann supporter som virkelig var lei seg på mine vegne. Du kommer til å bli grå i håret og rive deg i det over alle tabbene han gjør. Han fikk så rett så rett. Men hva gjør du Mjelde? Ingen snakk om ny keeper, ingen Reinhertsen inn (en begynner å lure på hvorfor han er hentet inn når en keeper skal få spille så dårlig uten at noe skjer.) Men nei du har gjort han til kaptein. I tillegg til å være virkelig dårlig er han jo stille som en østers. Det er som et IT firma skulle ansette en som ikke kan Office pakken engang som sjef. Dette er så tragisk at det på et vis blir morsomt. Minner meg om komiske Ali fra Irak.

Er ganske dårlig stilt når vi kanskje har Norges dårligste keeper og spiss på de 2 kanskje viktigste plassene.
    Dette er dine klipper Mjelde. Spillere du freder og aldri tar ut. Spillere hele stadion gremmes over. Er det rart du får hele stadion mot deg?

Så har vi pausetalene til publikum. Hvis du ikke klager over publikum, prøver du å fyre de opp med at nå skal det innsats til, nå skal det kjempes i dueller. Det er positivt osv. Første gang trodde jeg på deg, andre gang tenkte jeg kanskje nå. Den 100 gang var jeg helt likegyldig. Det er prat prat prat og hakk i plata. Ord uten innhold.

Har snakket med 2 tidligere store profiler i Start i sommer. Begge sa følgende: Det er så planløst, det er uten identitet. Det er det det er.

Så har vi alle de andre tingene med at du bruker de gamle, trege spillerne fremfor de unge, lite forandringer underveis i en kamp. Se i dag du beholdt Olofinjana selv om han var en skygge på banen og alle ser han ikke har pust igjen. Du virker paralysert-

Jeg har gått på Startkamper og misset kanskje 6-7 på 30 år. Jeg har fulgt de trofast når de fikk 9 plass i 1 div, men med hånden på hjertet har det aldri vært kjedeligere enn nå. Klippekortene på Opdal og Vilhjalmsson mm, mangelen på lokale spillere, de tomme ordene til publikum, mangelen på å blø for drakta, det feige defensive med å legge seg i forsvar. Det har aldri vært kjedeligere. Selv når Start ledet 1-0 i dag og fra Opdal gjorde første glipp, satt jeg og så på som om det var nyheter på TV fra Irak. En visste at Strømsgodset ville klare å score minst 1 mer på Opdal.

Nei Mjelde som nevnt du forstår ikke oss, men det er snart ikke en sjel på stadion som forstår deg. Jeg syntes du bør tenke på å overlate skuta til nye krefter for fremgang er det mange år siden vi har sett. Så kan du ta med deg alle vestlendingene i Gummi, Vilhjalmsson og ikke mist Opdal. De trengs i hvert fall ikke her.

Men jeg antar jeg snakker for døve ører. Sørlendinger har ikke vinnermentalitet og er alt for beskjedne til å kreve verken Mjeldes, Vilhjalmssons eller Opdal sin avgang.

Det kommer til å tusle i vei. Kanskje de overlever, kanskje ikke. Overlever de kommer Mjelde til å si at vi har tatt store steg siden i fjor og han er stolt av gutta. For min del er det stopp nå etter 30 år. Jeg har brukt utallige timer på noe som bare gjør meg irritert de siste årene. Jeg skal ikke sponse dette laget mer før disse er borte eller har gjennomgått Extreme make over. Mjelde bør begynne med å ta selvkritikk til en forandring.

Mjelde kan mene han har så rett som bare det, men uten publikum hjelper ikke det. Forstår ikke at Start ledelsen ikke skjønner det. En må fri til publikum og ikke jobbe på tvers av de. Det er underholdningsbransjen de er i.

Mvh
    Kjell Hansen
    Kristiansand

Senior Member
    Ble medlem
    Sep 2012
    Halleluja endelig noen som treffer spikeren

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av vinne Vis innlegg
    Halleluja endelig noen som treffer spikeren
    Enig, her var det mye treffende.

Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2014
    fantastisk innlegg støttes 100 p jeg orker heller ikke mer nå

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Godt skrevet, et imponerende stykke arbeid!

Si meg, kunne du tenkt deg trenerjobben i Start? Hadde ikke vært meg imot.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2013
    Spikeren på hodet! Jeg har også sluttet å gå på kamp etter over 30 år på stadion. Ser kampene på tv om jeg gidder, men er møkk kjedelig. Er blitt mer og mer likegyldig siste 3-4 årene. Nå er det mer moro med Jerv!!!!!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2014
    ja her har du virkelig truffet spikeren på hodet. går selv på kamp og støtter laget. men fy så jeg irriterer meg over mjelde og valgene han kan gjør underveis. det at vilhjalmsson får spille er helt ubegripelig. mjelde MÅ gå!. send dette som leserinnlegg i fvn slik at flere får se hva du og andre tenker om mjelde og ledelsen.

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg synes strengt tatt at dette er noe som ikke har noe i avisen å gjøre. Ikke fordi den er negativ, men fordi jeg mener den treffer en spiker, men ikke en fornuftig en. Det man oppnår ved slike innlegg som dette, er å få ut frustrasjon. Det er i og for seg en god ting, men det egner seg ikke for å faktisk ta opp noe, gi kritikk, forklare eller by til diskusjon.
    Jovisst er det flere som føler det slik, men det er lite å hente med dette. I bunn og grunn koker det ned til at Opdal, Matti og Mjelde suger.

Det har vært innlegg her som har fått fram problemene i langt større grad, uten å miste sakligheten. BruerVockid har stått for flere. Også flere av feks Peder A. Sten og krs synes jeg kunne egnet seg langt bedre, med mer refleksjon, og ikke ensidig pjatt.

Det er noe i det som blir sagt her, for all del, og i det minste så kommer det fram at det er frustrerte supportere! Det kan ha en egenverdi. Men jeg må innrømme at jeg ikke kan se for meg at det vil føre med seg noe konstruktivt. Jeg tviler på at Mjelde ville tatt til seg noe særlig fra en slikt utløp av frustrasjon, selv om du sier Tripic er bra.

For all del, det er godt å få ut frustrasjon, og jeg synes for eksempel dette forumet er en optimal plass å få den ut! Men det egner seg ikke til noe særlig mer enn en forumpost, mener jeg.
    Bruer får fram den samme frustrasjonen, men på en måte som kunne egnet seg på trykk.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Helt enig med Leifen.

Flere av innleggene til Bruer og Peder A Sten hadde passet bedre, mens dette blir altfor ensidig og gir inntrykk av en frustrert skribent som ikke evner å se noe positivt. Passer ikke i Fevennen. Helt OK å skrive det her inne synes jeg.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Ser ikke mine meninger i dette.
    Jeg ser derimot en kar som ikke klarer å lede ett lag i match. Ta grep og gjøre bytter i riktig fase av kampene.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2013
    Det verste er vel at Start mister supporter etter supporter når det er blitt så kjedelig å gå på kamp? Det bør ledelsen ta alvorlig. Har snakket med flere som har sluttet å gå på kamp etter å ha hatt sesongkort siden før 2000. De orker ikke gå for å se Start ligge lavt og kontre på hjemmebane. Blir frustrert og irritert av å se på. Gi meg gode gamle Start tilbake!!!! Underholdning, engasjement, lokale helter, fin teknisk fotball, Start-vippen osv. Savner Brede Skistad......

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Leifen Vis innlegg
    Jeg synes strengt tatt at dette er noe som ikke har noe i avisen å gjøre. Ikke fordi den er negativ, men fordi jeg mener den treffer en spiker, men ikke en fornuftig en. Det man oppnår ved slike innlegg som dette, er å få ut frustrasjon. Det er i og for seg en god ting, men det egner seg ikke for å faktisk ta opp noe, gi kritikk, forklare eller by til diskusjon.
    Jovisst er det flere som føler det slik, men det er lite å hente med dette. I bunn og grunn koker det ned til at Opdal, Matti og Mjelde suger.

Det har vært innlegg her som har fått fram problemene i langt større grad, uten å miste sakligheten. BruerVockid har stått for flere. Også flere av feks Peder A. Sten og krs synes jeg kunne egnet seg langt bedre, med mer refleksjon, og ikke ensidig pjatt.

Det er noe i det som blir sagt her, for all del, og i det minste så kommer det fram at det er frustrerte supportere! Det kan ha en egenverdi. Men jeg må innrømme at jeg ikke kan se for meg at det vil føre med seg noe konstruktivt. Jeg tviler på at Mjelde ville tatt til seg noe særlig fra en slikt utløp av frustrasjon, selv om du sier Tripic er bra.

For all del, det er godt å få ut frustrasjon, og jeg synes for eksempel dette forumet er en optimal plass å få den ut! Men det egner seg ikke til noe særlig mer enn en forumpost, mener jeg.
    Bruer får fram den samme frustrasjonen, men på en måte som kunne egnet seg på trykk.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Helt enig med Leifen.

Flere av innleggene til Bruer og Peder A Sten hadde passet bedre, mens dette blir altfor ensidig og gir inntrykk av en frustrert skribent som ikke evner å se noe positivt. Passer ikke i Fevennen. Helt OK å skrive det her inne synes jeg.
    Det kommer alltid noe godt ut av engasjement, og jeg er temmelig sikker på at det blir lest av en god del i Start.
    Så alle som har en hvis mulighet til å fikse;

Det trengs et åpent supportermøte, en plass å stille spørsmål, en plass å høre linjevalgene, en plass å ha direkte kommunikasjon.

Frustrasjonen er bygd opp over tid, og man trenger å slippe ut litt fra ventilen.
    Det kan ikke være så tilslutt at det kun er de vel formulerte som skal kunne uttrykke seg "negativt", Start er avhengig av at alle som har mulighet for det, stiller på Sør Arena hver kampdag.

La oss håpe at det kan arrangeres noe som gjør at avstanden blir mindre.

Lignende tråder

1. Mons Ivar Mjelde
    By Starten in forum IK Start
    Svar: 1030
    Siste innlegg: 10-02-2016, 18:52
  2. Bra uttalelse fra Mjelde angående neste sesong
    By Swans Till I Die in forum IK Start
    Svar: 29
    Siste innlegg: 11-26-2014, 23:24
  3. Svar: 11
    Siste innlegg: 08-20-2014, 03:04
  4. Her er svarene fra Mjelde!