Side 5 av 11 FørstFørst ... 34567 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 214
    Member
    Ble medlem
    May 2014
    Jeg håper inderlig Start tar lærdom av denne prosessen, og bruker anledningen til å gjøre Start til en foregangsklubb i Norge, der man faktisk setter profitt og bærekraftighet foran sportslig suksess. Det høres kynisk ut, men jeg er overbevist om at det er det beste for klubben og supporterne. Dersom Start mot all formodning skulle levere et solid år sportslig, så håper jeg inderlig ikke at man faller tilbake til gamle synder med overbudsjettering, dyre og dårlige spillerkjøp og nedprioritering av talentarbeidet.

Det vi ser nå er muligheten for å bygge stein på stein, med en konservativ økonomi selv i gode tider (det krever et gutsy styre når ledelsen og trenerne maser om mer mer mer), og en viderebygging av ungdomssatsningen som klubben ble tvunget til å prioritere før denne sesongen.

Det er kanskje søkt og drømmende å sammenligne Start med Lyon, Ajax og Southampton, men jeg tror at the sportslige kommer (selv om vi må ta et par år på nest øverste hylle) dersom man er trofast mot en strategi om å levere sorte tall hvert eneste år (koste hva det koste vil), og allokere de pengene man har på gode trenere, fasiliteter og talentarbeid forøvrig. De nevnte klubbene er eksempler på det.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Husk at Start sender ut spillere til Europa 1 gang pr 5 år MAX.
    Jeg ser ikke helt at dette skal snu, men sesongen i år vil fortelle en hel del.
    Da Ajax gjestet Start hadde de 4 talenter som banket på A landslags døra. snaue 2 år etter så de 4 i EM 2008. Fast på laget.
    Dette skjer ikke i Start, fint ønske Hoppalong men Lyon, Ajax og vi kan sikkert nevne flere. Det må være en samhandling mellom sportslig suksess til en viss grad og talent utvikling.
    Ajax hadde Sneijder, vi hadde doffen. Sistnevnte klarte ikke en gang å prestere i WIGAN og ble henvist til VIF som dog hadde ambisjoner om å være Nordens beste lag innen 2012, Førstnevnte har vært fast på laget i Real og Inter, scoret 12 CL mål.
    Der har vi Norsk talent utvikling på 2000 tallet.

Ingen kan være bærekraftig uten en viss grad av sportslig suksess
    Dessuten så er ikke MIM den beste stein leggeren på Norsk jord
    Sist endret av Steinar Lindgren : 03-09-2015 kl 00:57

Member
    Ble medlem
    May 2014
    Jeg er enig i det du sier, men det er nok mye å gå på fra dagens nivå, til man blir en ny Ajax eller Lyon. Som for eksempel å være i en posisjon der man kan slippe å selge de to beste spillerne sine for til sammen under NOK 2 mill. Får man frem talenter i, skal vi si 1-2 i året i 10-millionersklassen, så er jo mye gjort? En av grunnene til at eksporten har vært ikke-eksisterende, er jo nettopp bortprioriteringen av ungdomssatsningen.

Nå gjaldt heller ikke innlegget mitt kun talentutvikling-til-salg, men også at man må vise karakterstyrke nok til å holde kostnadsveksten under kontroll selv om både inntektssiden og sportslig suksess skulle komme, og prioritere ungdomsarbeidet i klubben over alt annet, inkludert spillerinnkjøp. Der har norske fotballedere, og de i Start spesielt, vært ekstremt dårlige.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vi er snart midt i mars, det er 3 uker til seriestart og klubben er fremdeles ikke ferdige med den økonomiske opprydningen. Det ble sagt fra klubben at man skulle spare 8-9 millioner.Så er spørsmålet, hvor langt har vi igjen?

*Siden nyheten ble kjent har 2,5 årsverk (2x100 prosent, 1 50 prosent) forsvunnet ut av administrasjonen. Ifølge SSB kostet et årsverk i Norge i 2012 i snitt rett under 700 000. Da har Start spart noe over 1,5 millioner her.
    *To spillere er solgt. FVN erfarer at Start med overgangssum og lønnskostnader sparer rundt 1,5 millioner på salget av Assante. Det inkluderer lønnskostnader på 6-700 000 og en overgangssum på 8-900 000. Det er foreløpig ukjent av vi fikk for Tripic, men det er antakelig ikke urimelig å legge til grunn den samme summen som et minimum. Da har vi spart 3 millioner her.
    *I tillegg har et halvt årsverk forsvunnet fra sport (fysio Knut Walde). Legger vi til grunn samme årsverkkostnad kan vi plusse på 350 000 her.

Totalt er vi på rett under 5 millioner i så fall, muligens noe høyere alt ettersom hva vi reelt fikk for Tripic. Da mangler det fremdeles 3-4 millioner dersom mine regnestykker er riktige.

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det kommer jo helt an på hvor mye de forskjellige tjente. Det at de har spart 2,5 årsverk sier lite... At snittet på et årsverk var 700 000 i 2012, har vel lite med noe å gjøre? Hvis de som er gått hadde over snittet, har de spart mer, hvis de var under snittet, har de spart mindre. Og var det snittet i alle årsverk i hele Norge? Det hadde i det minste vært mer relevant innenfor det administrative fotballnorge...

Walde tjente 350k i 2013.
    Asante tjente 575k i 2013.
    Tripic tjente 450k i 2013 (altså i Molde, og det er såvidt jeg husker kjent at han måtte gå ned i lønn da han kom til Start?)
    Kari Wælgård og Marit Mykjåland finner jeg ikke.
    Cato Larsen tjente 275k i 2013, men jobba da ikke i Start, men det kan i det minste tyde på at han ikke akkurat var ekstremt dyr i drift.

Nå kommer vel snart tall for 2014 også, som vil hjelpe enda litt til, men ting tyder jo på at de som har gått ikke var særlig høyt lønnet heller...

For videre referanse, siden jeg først er inne, tjente de øvrige spillerene disse summene, rundet av til nærmeste 25 000:

Hoff, 1 175k
    Andersen, 975k
    Vilhjalmsson, 750k
    Vikstøl, 675k
    Børufsen, 625k
    Nouri, 600k
    Gummi, 600k
    Asante, 575k
    Opdal, 550k
    Tripic, 450k
    Mathisen, 250k
    Hodnemyr, 20k
    Sandnes, 20k

Dette er alle jeg finner... Jeg er overrasket over å ikke finne spesielt Owello, men heller ikke Castro.
    Det som popper aller mest her, er jo da Hoff..... Kan det tenkes at han tjener noe penger ved siden av på noe vis? Men også Mathisen overrasker meg. Hodnemyr var den eneste unge jeg fant noe på, men det er jo også lite relevant... Og Sandnes spilte vel i Island på denne tiden.
    Men utenom Hoff og Andersen, synes jeg kontraktene ser ganske så edruelige ut. I hvert fall hvis Vilhjalmsson har noen form for prestasjonsbasert lønn, da han strengt tatt scoret 11 mål det året (Hvis det for eksempel er 10 000 per mål, uten at jeg har noen som helst referanse på om det er mye eller lite, er han helt på nivå).

Tenkte jeg skulle ta samme runda når de nye skattelistene kom ut, men siden jeg er lei av å vente, så gjorde jeg det med 2013-tallene :-P
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Leifen Vis innlegg
    Det kommer jo helt an på hvor mye de forskjellige tjente. Det at de har spart 2,5 årsverk sier lite... At snittet på et årsverk var 700 000 i 2012, har vel lite med noe å gjøre? Hvis de som er gått hadde over snittet, har de spart mer, hvis de var under snittet, har de spart mindre.
    Selvfølgelig. Gjennomsnittet i Norge gir kun en indikasjon. Det et er vel greit å bruke så lenge man ikke har eksakte tall. Jeg tror ikke sannheten ligger så langt unna.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Start legger kollektivt lønnskutt på is

At dette ikke var så enkelt å få igjennom er ingen overraskelse. Så spørs det hvor mye det er å hente på individuelle forhandlinger da.

Videre er det jo kjent at klubben ønsker å kvitte seg med Paniagua og Castro, men pga den ikke-eksisterende interessen for disse spillerne må de jo da kjøpes ut av kontrakten og det er neppe mye penger å spare her.

Når det gjelder hvor mye som allerede er kuttet så høres 5 millioner realistisk ut. Mulig kostnaden for årsverk i Starts administasjon er under 700k i snitt, men samtidig er anslaget om 1.5 mill i besparelse på Tripic veldig nøkternt. Det er hvertfall opplagt at det er endel millioner igjen til de 8-9 klubben ønsker å kutte.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Spillere er jo som aksjer. Aldri sett deg i situasjonen at du må selge når markedet er på bunnen. Men det er akkurat det Start nå gjør. Start selger nå sine to beste spillere, og sitter igjen med skjegget og begge armene i postkassa.

Men har de noe valg?. Nei, fordi budsjetteringen virker å være gjort i en rus av alkohol og lykkepiller.

Og hvis lønna til Hoff stemmer(ca 1,2 mill), så tror jeg vi må legge til noen enda sterkere stoffer, da den kontrakten ble inngått. Hoff er vel i beste fall verdt halvparten.
    Sist endret av bosve : 03-09-2015 kl 18:31

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Noen som vet om vi har fått inn mer penger i form av sponsorer? Mer sponsorpenger inn må vel resultere i mindre kutt? FVN og Telenor har jo inngått/fortsatt samarbeid i det siste. Har dette resultert i penger inn?

Administrator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Kan ikke en bedrift kjøpe opp stadion til første hjemmekamp så er kuttene i boks ? Må da vitterlig finnes noen bedrifter igjen på Sørlandet som fortsatt er interessert i klubben selv etter mange års overbydsjettering.

Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Leifen Vis innlegg
    Tenkte jeg skulle ta samme runda når de nye skattelistene kom ut, men siden jeg er lei av å vente, så gjorde jeg det med 2013-tallene :-P
    Interessant med forsøk på å finne ut hvor mye folk tjener. Men for informasjonens skyld, hvordan kom du frem til disse tallene ?Er det nettotall fra skatteligningen 2013? Må hvertfall økes/regnes om til bruttotall. Og så må inntekt fra andre enn Start tas vekk. Til slutt må arbeidsgiveravgift, ca 14%, legges til. Da kan man komme frem til en reell kostnad.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ole-Bernt Vis innlegg
    Interessant med forsøk på å finne ut hvor mye folk tjener. Men for informasjonens skyld, hvordan kom du frem til disse tallene ?Er det nettotall fra skatteligningen 2013? Må hvertfall økes/regnes om til bruttotall. Og så må inntekt fra andre enn Start tas vekk. Til slutt må arbeidsgiveravgift, ca 14%, legges til. Da kan man komme frem til en reell kostnad.
    I tillegg er det vel slik at halve kampbonusen som spillerne frasa seg i kuttrunden vinteren 2012, ble omgjort til opprykksbonus og utbetalt i 2013. Noe som blåser opp lønnstallene for 2013.

Når det gjelder Espen Hoff så var han vel ligaens mest attraktive bosmannspiller da han signerte for seriemester Stabæk i 2009, og naturlig nok en dyr mann for Start da han kom hit halvannet år senere. Han er vel fremdeles den yngste spilleren som har nådd 100, 200 og 300 kamper i eliteserien. Dessuten jobber han vel også for markedsavdelingen?

Glenn Andersen skal angivelig ha gått ned i lønn da han kom fra Godset, og lønningene i Drammen er ikke allverden. Om skattelistene kun inneholder inntekter fra Start, må det nok ligge noen bonuser her som ikke var kjent.

Og Jesper Mathisens 250 000 virker vel ikke veldig realistisk. Tidligere tall har vist nær millionen på Jesper, som også har forklart sin voldsomme omsetning som gambler med gode lønnsbetingelser og mye fritid som ung, skadet fotballspiller i Start.

Summatra, summatra er nok mange av disse tallene tvilsomme. Men hovedinntrykket er at lønnsnivået i Start generelt sett er moderat. En klubb med 54 millioner i inntekter, bør kunne bruke 15 på spillerlønninger. Det er ikke spillerlønningene som er problemet i Start, men de 40 andre millionene ingen helt vet hva går til.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Skattelistene kan ikke vise så mye annet enn en del av hva de i hvert fall koster.
    Det er mye fratrekk.

Videre som arbeidsgiver pleier jeg å gange 1.44 på bruttolønn for hva det ca koster med alt rundt for firmaet.

Syntes det virket som spesielt Hoff, men videre også Vilhjalmsson var veldig overbetalt. Jeg hadde ikke trodd de hadde så mye. Opdal har også veldig mye kontra at vi ikke trenger han. Bedre å få inn en lokal billig 2 keeper.

Er det ikke 2 spillere og 3 årsverk (2 hele og 2 halve) i adm som er borte nå?

I så fall tipper jeg.

Adm Brutto 550 000 * 3 * 1.44 = 2,37 mill
    Salg Tripic 2 mill
    Salg Asante 1 mill
    Lønn Asante / Tripic 2*500 000 *1,44 = 1.44 mill

Ca besparelse = 6,81 mill. Tipper de mangler 2 - 2.5 mill

Husk også videre at de mistet en del spillere fra fjorårssesongen før dette begynte også. Blant annet Andersen og Nouri som en ser hadde høy lønn.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    2013-tall:

http://www.proff.no/regnskap/idretts...nd/-/Z0ILRESG/

Lønnskostnader på 25,7 mill og inntekter på 31,2.

Om man har budsjettert med 54 mill i inntekter når regnskapet for 2013 viste 31,2 i reelle inntekter, er det den komplette dumskap.

Vi har kun hatt over 50 mill i inntekter en gang, det var i 2009....
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    2013-tall:

http://www.proff.no/regnskap/idretts...nd/-/Z0ILRESG/

Lønnskostnader på 25,7 mill og inntekter på 31,2.

Om man har budsjettert med 54 mill i inntekter når regnskapet for 2013 viste 31,2 i reelle inntekter, er det den komplette dumskap.

Vi har kun hatt over 50 mill i inntekter en gang, det var i 2009....
    Start budsjetterer med 54 millioner. Sponsorbudsjettet er nedjustert med 7 millioner til 27. Tilskuerbudsjettet er nedjustert med 2 millioner til 12. I tillegg kommer TV-inntekter og annet fra forbundet.

http://www.kristiansandavis.no/?id=922

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Start Toppfotball står for endel av den kommersielle omsetningen, man hadde vel første hele driftsår uten Start Toppfotball i 2014

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rebell Vis innlegg
    Start Toppfotball står for endel av den kommersielle omsetningen, man hadde vel første hele driftsår uten Start Toppfotball i 2014
    Ja det har du rett i. Det var vel bare adm og styret som var lønnet av Idrettsklubben i 2013?
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2015
    Link til årsmøtet som følges av Fvn.

http://www.fvn.no/sport/xfotball/sta...--2780191.html

Samt link til årsmøte-papirene.

http://www.ikstart.no/news/article/x...smote-papirene

Interessant lesning.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    For de som ikke vil lese gjennom hele livereferatet kan vi jo ta ut nøkkeltallene:

6 årsverk som jobber med utvikling opp fra 1.5 for noen år siden. Viser talentsatsningen vi nå har fått igang.

2014:
    Driftsinntekter 52.6 millioner
    Driftskostnander 59.2 millioner
    Resultat - 6.5 millioner

Negativ EK på 4.43 ved utgangen av 2014. Klubben klar over at man vil få handlingsplan fra NFF pga dette. Pga rapporteringsregler til NFF så mangler vi "bare" 1.3 mill der. Positiv EK må på plass innen 31/10 for å få lisens. Nytt ansvarlig lån aktuelt.

Budsjett 2015:
    Inntekter 55.09 millioner
    Utgifter 55.06 millioner

27 mill i sponsorbudsjett hvorav 23 mill allerede er i boks!
    Start har solgt 3400 årskort!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Interessant å få nøkkeltallene her! Jeg legger merke til at det oppgis 3400 solgte sesongkort, men oversikten fra norsk toppfotball viste 2500 for bare noen dager siden. Er det noen forklaring på forskjellen?

Lignende tråder

1. Vurdering av Starts overganger siden opprykket
    By EternalSunshine in forum IK Start
    Svar: 14
    Siste innlegg: 08-01-2015, 19:29
  2. Svar: 13
    Siste innlegg: 10-18-2014, 19:51
  3. Starts fineste trener gjennom tidende?
    By Raoul Duke in forum IK Start
    Svar: 9
    Siste innlegg: 12-13-2013, 19:54
  4. Starts målsetting for sesongen 2013
    By Glazer in forum IK Start
    Svar: 245
    Siste innlegg: 11-18-2013, 05:03
  5. Starts styrker og svakheter
    By start05 in forum IK Start
    Svar: 3
    Siste innlegg: 07-11-2012, 23:07

Regler for innlegg