Side 2 av 11 FørstFørst 1234 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 214
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Nuvel, vi er i Gul sone for andre halvår på rad. Det er ikke helt friskmeldt, men på bedringens vei. Det er kun 5 klubber i Tippeligaen i grønn sone; Strømsgodset, Haugesund, Molde, Sarpsborg og Bodø/Glimt.
    http://www.fotball.no/Documents/Bild...201h2014-1.pdf
    Du har helt rett. Leste at vi trer ut av handlingsplanen til NFF etter 2 perioder i gul sone. Det er er selvfølgelig ikke det samme som å rykke opp i grønn sone. Likevel viser det at klubben drives fornuftig når det gjelder økonomi. Hadde sørlendingene kommet på kampå hadde vi nok kommet oss opp i grønn.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Jeg kjenner ikke kriteriene for rød/gul/grønn sone, men dette er jo basert på tall innrapportert i sommer. Etter den tid har vi fått vite at klubben styrer mot 5 millioner i underskudd så vi bør vel være litt forsiktig med å si at klubben styres fornuftig økonomisk.

Årets underskudd er vesentlig større enn det som kan forklares med litt skuffende tilskuertall.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Tenk om vi hadde en rik onkel.... som Molde!

Molde er i gronn sone, men jeg er sikker på at de hadde slitt mye mer uten alle de millionene Rokke/Gjelsten har spyttet inn i klubben for ikke å snakke om å gi dem en stadion uten noe gjeld. Tenk om Sor Arena hadde blitt betalt og gitt til Start eller om en rik onkel hadde spyttet inn 10-20 millioner i klubben..

Nå virker det som om Molde drives så godt og fornuftig, mens historien trolig hadde vaert helt annerledes om de hadde samme rammevilkår som de andre klubbene.

Tenk om Rasmussen familien hadde vaert fotballinteresserte og hadde en kjaerlighet til IK Start.... oh well

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er lov å drømme om en rik onkel, men særlig realistisk er det ikke Men det er mulig å drive fornuftig innenfor de rammevilkårene som ligger der. Hvis vi ser bort fra Molde finner vi Godset, Haugesund, Glimt og Sarpsborg i grønn sone. Glimt har vært i grønn sone siden sommeren 2011, mens Godset har vært der siden høsten 2011. Dette er klubber vi kan sammenlikne oss med, og som klarer å drive fornuftig.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Jeg kjenner ikke kriteriene for rød/gul/grønn sone, men dette er jo basert på tall innrapportert i sommer. Etter den tid har vi fått vite at klubben styrer mot 5 millioner i underskudd så vi bør vel være litt forsiktig med å si at klubben styres fornuftig økonomisk.

Årets underskudd er vesentlig større enn det som kan forklares med litt skuffende tilskuertall.
    Godt poeng.

Jeg kjenner heller ikke kriteriene, men får jo en følelse av at dette handler mye om egenkapital versus kostnader. Start har hentet inn midler i løpet av året, mens LSK og VIF sliter med å få investormillionærene til å signere regninga.

Det er jo et godt tegn at Start evner å hente inn penger. Men samtidig sies det vel at denne egenskapitalen i stor grad vil ryke for å dekke årets underskudd.

Jeg vil vel i utgangspunktet tillegge driftsresultatet større betydning. Årets underskudd er ekstremt stort gitt ytre faktorer som resultateter vs forventninger, lønnskostnader, tilskuertall etc. Start har gått dundrende underskudd mange ganger tidligere, men da gjerne som følge av Adeccoligaspill, nedrykk, stormannsgale eiere på fylla med klubbens visakort i Brasil eller sekkeposten gammel moro.

Nå har Start blitt drevet nøkternt over tid, men går likevel på en solid smell. Det er alvorlig fordi det er vanskelig å se hvor klubben kan kutte.

Mitt inntrykk er at Magne Kristiansen har kuttet kostnader til et tilnærmet minimumsnivå. Men for hvert år, opplever han at inntektene synker tilsvarende. Når ikke det er mer å kutte, er eneste løsning å øke inntektene. Og får man ikke til dette, er det åpenbart ikke rom for et eliteserielag på Sørlandet.

Skal man øke inntektene, må man øke entusiasmen rundt laget. Man må spille mer underholdende fotball, vinne mer, bruke flere unge, lokale spillere eller flere profiler. Mjelde har skapt et lag kun en mor kan elske. Resultatet er tomme tribuner og total likegyldighet til laget. Det kunne vært enda verre - nedrykk. Men det er åpenbart ikke bærekraftig, og da er det i mine øyne behov for å ta grep.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg

Nå har Start blitt drevet nøkternt over tid, men går likevel på en solid smell. Det er alvorlig fordi det er vanskelig å se hvor klubben kan kutte.

Mitt inntrykk er at Magne Kristiansen har kuttet kostnader til et tilnærmet minimumsnivå. Men for hvert år, opplever han at inntektene synker tilsvarende. Når ikke det er mer å kutte, er eneste løsning å øke inntektene. Og får man ikke til dette, er det åpenbart ikke rom for et eliteserielag på Sørlandet.

Skal man øke inntektene, må man øke entusiasmen rundt laget. Man må spille mer underholdende fotball, vinne mer, bruke flere unge, lokale spillere eller flere profiler. Mjelde har skapt et lag kun en mor kan elske. Resultatet er tomme tribuner og total likegyldighet til laget. Det kunne vært enda verre - nedrykk. Men det er åpenbart ikke bærekraftig, og da er det i mine øyne behov for å ta grep.
    Saerdeles godt oppsummert og argumentert.

Jeg har selv hevdet at der ikke er grunnlag for en type proffotball i Jammerdalen som kan love gode tider for tatoveringssjapper og bilbutikker selv i grisgrendte stroek. Spoersmaalet er om Start kan leve med forventningene unge spillere har om aa gjoere levebroed av sporten--jeg tror svaret er dulgt og tvetydig, med mange provisos.

Kankje er nonamateurfotballen paa full fart tilbake fra slutten av 80-tallet, for klubben kvitter seg naa med to ringrever og to lokale proffer, mens man fyller paa med 17-aaringer fra distriktet. Inntill inntektene stiger, kan man nok forvente mere av det samme.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Når utgiftene reduseres, og det likevel ikke er nok, må inntektene opp. På markedssiden har Start en del å gå på, men må da velge en ny kurs som markedet identifiserer seg med. Satser Start bevisst på lokale talenter så kommer næringslivet på banen, det er jeg helt overbevist om. Tiden er overmoden for å satse fullt ut på en lokal profil som både næringsliv og supportere kan identifisere seg med, er det så j...vanskelig å forstå? Disse signalene har kommet jevnt og trutt, særlig dette året, og er noe Start må ta på høyeste alvor. Det sies en del fint fra Brandsdal og co, men det gjenstår å se i handling. Folk er nokså desperate etter tydelige signaler på hva Start vil, og det er sannelig ikke rart. Strategien Start lander må kommuniseres krystallklart til alt og alle, og gjennomsyre hele organisasjonen - der ligger nøkkelen, slik jeg ser det. Skjer ikke dette er jeg redd Start graver sin egen grav....
    Sist endret av Esben : 10-31-2014 kl 19:58

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Godt poeng.

Jeg kjenner heller ikke kriteriene, men får jo en følelse av at dette handler mye om egenkapital versus kostnader. Start har hentet inn midler i løpet av året, mens LSK og VIF sliter med å få investormillionærene til å signere regninga.
    Jeg tror også det er der det ligger. Jeg har ikke Start er friskmeldt for å si det slik. Men som flere andre påpeker, er utfordringene til Start anderledes nå enn tidligere. Magne Kristiansen har gjort en solid jobb med å kutte kostnader, og det spørs hvor mye mer man kan kutte uten at driften ligner mer på en amatørklubb. Nå handler det i større grad om å øke inntektene.

Men samtidig med kuttene som er gjort har Start blitt mindre og mindre interessant som klubb. Jeg kan ikke huske at det har vært mindre entusiasme rundt klubben enn nå på mange år. I tillegg har nok fallet i inntekter vært større og pågått over lengre tid enn de fleste hadde sett for seg. Men jeg tror vi hargode forutsetninger for å snu trenden dersom de riktige grepene blir tatt. Og de grepene må være at det skapes et prosjekt som folk kan tro på. Det må satses på flere loale unge spillere blant annet. Da tror jeg publikum i større grad vender tilbake, og jeg tror ikke minst at Start vil være mer attraktive blant potensielle sponsorer.

Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Nye nedskjæringer i Start nå, på adminstrativ side. Rune Jakobsen er ferdig i Start.

http://www.fvn.no/100Sport/sportfvn/...t-472910_1.snd
    Sist endret av Clicker : 11-07-2014 kl 12:56 Årsak: Typo

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Det er helt greit. Rune har ikke levert.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Synes det er helt ok faktisk.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Det er helt greit. Rune har ikke levert.
    Tja. Det kommer vel litt an på stillingsinstruksen. Rune Jakobsen har vel de senere årene først og fremst hatt administrative oppgaver og ikke veldig mye makt. Det er vel ikke han som er hjernen bak Starts nysigneringer fra Island og Costa Rica, eller bestemmer hvem som skal få ny kontrakt.

Men det er vel Rune Jakobsen som sørger for at papirarbeidet er i orden, som ordner slik at nye spillere lander på Kjevik og innlosjeres i riktig by.

Selv om Jakobsen muligens ikke fremstår som noen fotballeder av ypperste eliteserieformat, har han åpenbart opparbeidet seg mye kompetanse på lover og regler knyttet til sportslig drift. Det er et aldri så lite minefelt, og man leser stadig om klubber som kjøper spillere som ikke kan brukes fordi de allerede har spilt for maks antall klubber inneværende sesong, klubber som kjøper fetteren til George Weah eller klubber som ryker ut av Champions League fordi de benytter en spiller som ikke var meldt inn til troppen ved karantene.

Jeg frykter Jakobsen vil etterlate seg et kompetansetomrom. Det er mulig klubben er for liten for både Brandsdal og Jakobsen når økonomien er presset, men selv om Brandsdal muligens er sterkere på visjoner, er han vel neppe like bevandret i jungelen av skrevne og uskrevne regler.

Dessuten er jo Jakobsen en kontinuitetsbærer, som lojalt har jobbet hardt for Starts beste, sannsynligvis til en svært beskjeden lønn arbeidsinnsatsen tatt i betraktning.

Jeg vil oppfordre Tigerberget til å brenne den stupide MIM- i tykt og tynt-plakakten sin, og heller gi Jakobsen et banner til kampen mot Vålerenga. Som takk for innsatsen.

Junior Member
    Ble medlem
    Jan 2014
    Kanskje vi skulle vurdere å gi bort treneren vår i stedet for spillere. Så vidt jeg vet så har han en lønn på 1,8 mill i året. Her kan vi vel få inn en vesentlig forsterkning for en billigere penge, eller?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2014
    start kutter neste års budsjett med ca 8 mill i forhold til årets.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2014
    http://www.fvn.no/100Sport/fotball/e...t-486562_1.snd
    start har fått 1mill i gave av colorline. dette kommer godt med i dagens tøffe økonomiske situasion

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Da er det økonomisk krise igjen. Denne gang er det nok fallet i oljeprisen (som hindrer tunge sponsorer å bidra) som gjør utslaget. Man kan uansett ikke drive en fotballklubb med støtte av slike aktører som underliggende premiss, selv om de største klubbene i Europa er basert på nettopp dette.

Bra at man tar tak allerede nå. Det blir spillersalg, smalhans og knalltøft å overleve i år - men vi blir vel nødt til å se på det som langsiktig sunt.

9 mill. nedjustering på sponsor- og billettinntekter i 2015.
    Sist endret av SpennEnde : 02-17-2015 kl 16:45

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av SpennEnde Vis innlegg
    Da er det økonomisk krise igjen. Denne gang er det nok fallet i oljeprisen (som hindrer tunge sponsorer å bidra) som gjør utslaget. Man kan uansett ikke drive en fotballklubb med støtte av slike aktører som underligende premiss, selv om de største klubbene i Europa er basert på nettopp dette.

Bra at man tar tak allerede nå. Det blir spillersalg, smalhans og knalltøft å overleve i år - men vi blir vel nødt til å se på det som langsiktig sunt.

9 mill. nedjustering på sponsor- og billettinntekter i 2015.
    Ja, dette var kjiipe nyheter, men jeg er rimelig sikker på at dette er problemer mange av klubbene har - bortsett fra Molde som er Norges Chelsea/Man City som ikke trenger å bekymre seg for noe.

Det er iallefall ikke grunn til å kritisere ledelsen her. Jeg synes de har jobbet godt over lang tid og oljeprisfallet var det ingen som kunne forutse. Er bra at de tar tak allerede nå så man ikke risikerer å miste lisensen. Om konsekvensen er at vi må ned en divisjon så er ikke det krise det heller - med så mange spennende unggutter på vei opp og fram. Selvfolgelig kan vi utmerket godt holde plassen, selv om et par spillere forsvinner - da jeg vil tro at lignende problemer finnes i mange av de andre klubbene i Tippeligaen..

Jeg vil tro at Castro og Acosta (og kanskje Owello) er de som er naermest salg.. En ting som er viktig er å beholde Ajer for enhver pris, for han kan bli gull verdt om ett år eller to...

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Utrolig trist. Nå må de selge rett. Ikke acosta men vilhjalmsson, solo og paniagua.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Veldig uenig i at ledelsen har jobbet godt over lang tid og at de griper inn tidlig. De bommet grovt på sponsormarkedet i fjor og har brukt alt for mye penger over lang tid. Signeringer som Olofinjana fremstår som helt horrible.

Det ser ut som Start fikk sjokk da de plutselig innså alvoret utover høsten 2014. Resultatet er at man nå tvinges gjennom en enda tøffere operasjon hvor laget får alt for mange urutinerte spillere som man er avhengig av at slår til.

Spørsmålet er om Start noensinne vil klare å få en sunn drift med dagens rammebetingelser. Sør Arena er alt for dyr hjemmebane for oss.

Litt på siden. Det er stadig innlegg her på forumet som refererer til en eller annen nyhet. Veldig fint om folk inkluderer linken til saken snakker om.

Lignende tråder

1. Vurdering av Starts overganger siden opprykket
    By EternalSunshine in forum IK Start
    Svar: 14
    Siste innlegg: 08-01-2015, 19:29
  2. Svar: 13
    Siste innlegg: 10-18-2014, 19:51
  3. Starts fineste trener gjennom tidende?
    By Raoul Duke in forum IK Start
    Svar: 9
    Siste innlegg: 12-13-2013, 19:54
  4. Starts målsetting for sesongen 2013
    By Glazer in forum IK Start
    Svar: 245
    Siste innlegg: 11-18-2013, 05:03
  5. Starts styrker og svakheter
    By start05 in forum IK Start
    Svar: 3
    Siste innlegg: 07-11-2012, 23:07

Regler for innlegg