Side 10 av 11 FørstFørst ... 891011 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 214
    Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    ... men økonomien er hvertfall ikke blitt bedre...

Det som er mer overraskende er at budsjettet bare er kuttet med 4 mill fra 2016 til 2017 og at man da budsjetterer med å gå i balanse. For meg fremstår det som et rimelig offensivt budsjett. 80% av sponsorbudsjettet er fylt opp, spørsmålet er hvor de resterende 20% skal komme fra.
    På tilskuersiden ser det (med den meget beskjedne informasjonen som er tilgjengelig) bedre ut. Budsjett på 4000 i snitt, kamper mot Jerv og Arendal som definitivt vil trekke folk og flere solgte sesongkort til nå i år enn på samme tid i fjor. Med tanke på at snittet i fjor var 4466, så burde det absolutt være mulig (hvertfall om vi går en god sesong i møte)

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Dette var sensasjonelle tall.

I 2015 ble det vel overskudd på omtrent 8 millioner etter 19 millioner i ekstraordinære inntekter. At Start topper dette for 2016 er overraskende.

Nå hadde de riktignok to spillersalg som ga 10 millioner brutto, men hva klubben satt igjen med var vel mer usikkert. Og veldig flyt med at både Asante og Sarr ble videresolgt, mens Jonsson ga en liten million i EM-kompensasjon. I tillegg til at kommunen frasa seg 1.2 millioner i stadionleie. Men alt i alt betyr vel dette at den ordinære driften gikk sånn nogenlunde i ballanse tross dårlige tilskuertall og elendige prestasjoner. Jeg har virkelig vanskelig å se hvor Start har hentet inn 10 millioner på drift fra 2015 til 2016.

Jeg har aldri forstått hvorfor ikke det skal være mulig å drive fotballklubb i Kristiansand. Og om disse tallene stemmer, så virker det som om det er fullt mulig likevel. Og man må jo lure på hva i himmelens navn klubben har brukt penger på tidligere år. Troppens lønnsbudsjett virker ikke å være dramatisk redusert siden 2012, og leiereduksjonen for Sør Arena utgjør jo ikke all verden sett i forhold til samlede utgifter til drift og leie.

Det skal nok fremdeles mye til å gå i ballanse i 2017, men med gode resultater burde det tydeligvis være innenfor rekkevidde. Nærværet av Jerv og Arendal skaper blest, og om Start leverer vil nok både publikum og sponsorer følge med. Det er vel overføringene fra NFF/TV-avtalen som utgjør det største tapet.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Står litt mer info her enn på fvn. :
    http://www.kristiansandavis.no/?id=2741

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Troppens lønnsbudsjett virker ikke å være dramatisk redusert siden 2012, .
    Jeg tror nettopp dette er en post der vi har spart veldig mye penger. I 2012 hadde vi spillere som Espen Hoff, Glenn Andersen, Ernest Asante, Jesper Mathisen, Solomon Owello og Matthias Vilhjalmsson som vel alle tjente mer enn det den som tjener mest i Start nå tjener..

Var vel flere av disse som lå oppimot (og noen vel også over) millionen - og det er ikke tilfelle nå. Vil tro at lonnsbudsjettet i 2017 i forhold til 2012 er mange millioner lavere.. (uten at jeg har fakta å slå i bordet med)

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Jeg finner ikke tallene for 2012, men i følge denne artikkelen så hadde Start budsjett på 15-16 mill i 2013. I 2012 var nok budsjettet lavere da Start spilte i Adeccoligaen.
    Budsjettet for 2017 er på 10 mill.
    I 2007 var lønnsutgiftene på 38 mill...

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Swans Till I Die Vis innlegg
    I 2007 var lønnsutgiftene på 38 mill...
    Grøss...

Hang nok litt igjen også i årene etter, men vi er heldigvis ferdig med slike tall nå...

Ikke rart vi stadig fikk oppleve at klubben ba spillerne om kollektivt lonnskutt.

Noen som har tall på hva de totale lønnsutgiftene er nå?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Det er lite som tilsier at Start har hatt spesielt høye spillerlønninger siden kuttene i 2012. Den gangen var målet å kutte 6 millioner i sportsbudsjettet, og få spillerlønningene ned til 10.5-11 millioner. Det endte med kutt på 3.8 millioner.

Det er også uklart hva klubben legger i begrepet lønnsbudsjett. Er det kun lønninger, eller er også bonuser og sign-on-fee inkludert? Og hva med arbeidsavgift? Hva med spillere som finansieres av eksterne?

Kuttene i 2012 innebar at spillerne sa fra seg kampbonus mot at halvparten skulle tilbakebetales i 2013 ved et eventuelt opprykk. Dermed inkludere kanskje lønnsbudsjettet for 2013 opprykksbonusen. I tillegg fikk jo Owello en million i sign-on-fee høsten 2012, noe som trolig også ble belastet 2013-budsjettet. I tillegg forsterket klubben med Castro, Acosta, Sarr og Opdal for å være rustet for eliteserien, mens Vilhjalmson og Kristjansson ble hentet permanent. Det er god grunn til å tro at klubbens lønnskostnader var betydelig høyere i eliten i 2013 sammenlignet med Adecco i 2012.

Spillerlønningene er nok en del lavere i dag sammenlignet med 2012, men samtidig er troppen mye større. Kuttforhandlingene som pågikk i 2012 involverte kun 14 spillere hvorav tre forsvant som følge av lønnskuttene.

I dag har Start 21 spillere i troppen i tillegg til Jesper Mathisen, og betaler nok fremdeles lønn til Ikenna.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Brandsdal tok alt fokuset etter årsmøtet, men fikk lyst til å skrive noen ord om årets budsjett. Resultat 2016 vs budsjett 2017

Sponsorinntekter: 21,1 vs 23 mill
    Medieavtalen: 9,7 mill vs 6,8 mill
    Billetter: 6,9 mill vs 9,0 mill

Det blir selvsagt mindre mediepenger og klubben budsjetterer tydelig med andreplass i serien. Jeg vet ikke årets fordelingsnøkkel, men historisk pleier det å være betydelig forskjell på 2.plass og 3.plass i Obos-ligaen. Mener jeg leste et sted at 1.plass vil gi ca halv million ekstra.

Både på sponsorinntekter og ikke minst billettinntekter må jeg si det budsjetteres med ganske solid økning. Start fikk 4466 i snitt i 2016. Det gir snittpris per billett på kun 103kr. Med den summen må vi øke snittet til ca 5800 for å nå budsjett, men trolig ligger snittpris på kjøpte billetter litt høyere så la oss si at vi må opp i ca 5500 tilskuere. I 2012 var tilskuersnitt 4373 i Obos. Saving grace er selvsagt Jerv og Arendal.

Økning på sponsor er selvsagt også tøft, men der kjenner jeg ikke situasjonen.

Klarer Start å innfri her så er altså budsjettert underskudd på 2,76 millioner kroner. Det er beregnet å dekkes inn ved salg av spillerrettigheter for 3 millioner. Her gjorde Brandsdal det klart at det ikke skal være noe problem dersom klubben trenger det.

Totalen gir vel litt inntrykk av at man budsjetterer veldig med stang-inn. Forhåpentligvis finner vi aldri ut hva som skjer dersom Start bare skulle klare f.eks femteplass i år.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    NFF melder at Start er i grønn sone økonomisk, blir som aldri har skjedd før. Jobben som er gjort av Even og resten av klubben har gitt resultater, og for første gang så lenge jeg hatt fulgt klubben ser jeg ordene "Start" og "god økonomisk styring" i samme setning. Alt ligger egentlig til rette for at klubben skal kunne ta nye steg fremover i årene som kommer.

http://www.fvn.no/100Sport/fotball/NFF-med-gladmelding-til-Start-Friskmelder-klubben-okonomisk-235618b.html

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Fjær i hatten for Brandsdal dette, men Brandsdal selv har jo helt rett når han ikke vil friskmelde klubben helt. Dette er jo tall for 2016 og de visste vi var gode. Det er først når vi er tilbake i Eliteserien og samtidig kan drive uten ekstern hjelp at vi virkelig kan kalle klubben friskmeldt.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Fjær i hatten for Brandsdal dette, men Brandsdal selv har jo helt rett når han ikke vil friskmelde klubben helt. Dette er jo tall for 2016 og de visste vi var gode. Det er først når vi er tilbake i Eliteserien og samtidig kan drive uten ekstern hjelp at vi virkelig kan kalle klubben friskmeldt.
    Ja, det blir spennende å se hvordan det går i år.

Tilskuertallene er foreløpig skuffende, men det er de siste ukene blitt hevdet at klubben har budsjettert med 4000, noe som ennå er godt innenfor rekkevidde. Men som avviker sterkt med tidligere opplysninger:

Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Brandsdal tok alt fokuset etter årsmøtet, men fikk lyst til å skrive noen ord om årets budsjett. Resultat 2016 vs budsjett 2017

Sponsorinntekter: 21,1 vs 23 mill
    Medieavtalen: 9,7 mill vs 6,8 mill
    Billetter: 6,9 mill vs 9,0 mill

Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2015
    Da vet vi hvordan samarbeid med Club 21 blir fremover. Slike "gaver" er alltid velkommen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Andreas Vis innlegg
    Da vet vi hvordan samarbeid med Club 21 blir fremover. Slike "gaver" er alltid velkommen.
    Godt at Club 21 fortsatt er med, og at de ikke føler seg tilsidesatt av Start en Drøm AS.

Blant annet i Fredrikstad, ble det en periode etter opprykket for 10-15 år siden, rivalisering mellom bidragsyterne om hvem som skulle gi mest og ha mest av æren. Men i Fredrikstad var (og er?) alt mulig på den tiden, og det er det kanskje fortsatt.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Ja, da er årsmøtepapirene klare. Start gikk 14 millioner minus i 2017, og budsjettere med 57 millioner i inntekter og 87 millioner i utgifter for 2018. Det betyr at de 40 millionene som de nye eierne garanterte for ved overtakelse er brukt opp før året er omme.

Det er liten tvil om at Starts eiere har midlene som kreves for å dundre videre. Samtidig må man vel anta at eierkvintetten gikk til verket med en bindende intensjonsavtale, og det virker vel litt rart om alle fem er like samstemte på å mangedoble innsatsen. For planen var vel at investeringene skulle betale seg tilbake?

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Ja, da er årsmøtepapirene klare. Start gikk 14 millioner minus i 2017, og budsjettere med 57 millioner i inntekter og 87 millioner i utgifter for 2018. Det betyr at de 40 millionene som de nye eierne garanterte for ved overtakelse er brukt opp før året er omme.
    Forsøkte å skrive litt om dette, men mld ble slettet. Kort resymé: Regnskapet (årsmøtepapirene) viser en egenkapital som har sunket med ca 3,5 mill fra 2016 til 2017. Bla annet grunnet overføring av spillerrettigheter til Start en Drøm AS (ca 1,8 mill).

Tallene Brandsdal snakker om får vi nok aldri se. De kommer fra Start en Drøm AS sitt regnskap og budsjett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er et heftig underskudd de budsjetterer med. Om det er problematisk eller ikke er jeg mer usikker på, det kommer litt an på hvor mye som er engangsinvesteringer kontra varige utgifter. Å legge seg på et varig utgiftsnivå på nærmere 90 millioner allerede nå virker som galskap i så fall. Men det er forhåpentligvis og sannsynligvis ikke tilfelle.

Jeg synes det virker som om eierne er betydelig mer utålmodige enn de i utgangspunktet gav uttrykk for at de skulle være. Oppbyggingen av klubben og investeringene har kommet raskere enn jeg fikk inntrykk av at de skulle komme ihvertfall. Og det tror jeg er en god del av grunnen til at den opprinnelige rammen på 40 millioner allerede er sprengt. Samtidig må det bety at eierne må være villige til å bruke mer, for de kan neppe være i mål og tro at klubben går i pluss fra 2019. I tilfelle de ikke er villige til det har Start et problem.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    I tilfelle de ikke er villige til det har Start et problem.
    Om de nye eierne trekker seg ut, har Start et kjempeproblem. Men de ville vel uansett hatt store problemer om ikke de nye eierne hadde kommet inn.

Med inntekter på 57 millioner virker det vel ikke som om Start har fått til de store økningene på inntektssiden ennå. Det er kanskje litt under forventning når man har styrket markedsapparatet og snakker om voldsom økning i lokalt engasjement. Det ser vel heller ikke ut som sesongkortsalget er nevneverdig bedret.

Mye av utgiftssiden er nok varig og knyttet til økte lønninger. Alle de nye direktørene er dyre i drift, og når man henter spillere for 3-4 millioner i kamp med europaligaklubber, er det vanskelig å få dem inn under det gjeldende lønnstaket. I så måte vil nok lønnsnivået bare øke fremover.

Jeg har vanskelig for å se at Start noensinne skal kunne leve bærekraftig med en slik kostnadsside på normal eliteserietilværelse. Om spillersalg skal redde bunnlinja, må klubben drives svært bra.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Jeg tenker å gi seg nå med 40M betyr at klubben ikke har råd til å drifte utgiftene som påløper investeringene.
    Pr idag har ikke klubben evne til å ta dette selv.
    Med seg i dragsuget havner sponsorer og næringslivet.
    Høyt spill men alt går etter planen og nå med Atle Roar tilbake også mener jeg at kompetansen er høy, så høy at skal man legge tall inn i dette er det tilnærmet usannsynlig at vi får oppleve 2006/07 på nytt

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    https://www.hegnar.no/Marked/?s=gig

Aksjekursen til GIG har falt med 80%(!!!) på ett år.

Dette kan umulig være bra.

Lignende tråder

1. Vurdering av Starts overganger siden opprykket
    By EternalSunshine in forum IK Start
    Svar: 14
    Siste innlegg: 08-01-2015, 18:29
  2. Svar: 13
    Siste innlegg: 10-18-2014, 18:51
  3. Starts fineste trener gjennom tidende?
    By Raoul Duke in forum IK Start
    Svar: 9
    Siste innlegg: 12-13-2013, 18:54
  4. Starts målsetting for sesongen 2013
    By Glazer in forum IK Start
    Svar: 245
    Siste innlegg: 11-18-2013, 04:03
  5. Starts styrker og svakheter
    By start05 in forum IK Start
    Svar: 3
    Siste innlegg: 07-11-2012, 22:07

Regler for innlegg