Side 3 av 11 FørstFørst 12345 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 208
    Administrator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Synes virkelig synd på klubben å dem som jobber der nå. De har jobbet hardt med nedbemanning i mange år nå. Helt fra Sveinung sin tid som leder har det blitt jobbet med lønnskutt, det er kuttet over 50 mill på utgiftene i løpet av 4-6 års periode og er nå nede i 50-60 mill. At inntekter også fra Nov og andre oljebedrifter på Sørlandet også skulle forsvinne synes jeg virkelig er tragisk!! Positivt det blir tatt tak i tidlig på sesongen, så får vi håpe på tross av at publikum stiller oppnå støtter laget for at ikke de inntektene også forsvinner.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    En del uheldige faktorer og kombinasjoner som kjøligere økonomi, manglende ungdomssatsning, en trener ingen liker og ikke minst gammel moro.

Alt dette tar tid og slår dårlig ut. Samtidig som det tas grep så går det utover noe annet. Kutter man i sport får man passet påskrevet om manglende satsning og selger muligens mindre årskort.

Alt henger isammen og dessverre er det litt dominobrikker når noe begynner å røre på seg i en ende.

Redningen må være å stå løpet ut. Sats på de unge lokale som er billigere i drift samt mulighet for salg. Eneste kriterie må være å holde seg i Tippeliga.
    Etterhvert vil publikum omfavne klubben i større grad når situasjonen snur.
    Treneren bør erstattes når kontrakt går ut med noen som ikke angriper egne hjemmesupportere, som er mer engasjerende enn en gråstein og samtidig ønsker å satse ungt. Ikke bare blir tvunget til det!
    Til sist vil jeg tro når alt dette begynner å bli innarbeidet at Start igjen er et hetere sponsorobjekt.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Noe start ledelsen ikke har forstått og som jeg har nevnt mange ganger, er at de ikke forstår betydninger av et lag /trener med profiler. Det å ikke ha et grått lag med kjedelige arbeidere. De har mistet utrolig mange tilskuere og sponsorer på det. Det med sponsorer vet jeg 100% sikkert. Som sponsorer ønsker en ikke et lag med spillere a la vilhjalmsson/gummi . Det er dødens sett fra et sponsor øyemed.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Trist nyhet, men ikke overaskende desverrre. Klubben har vært langt mer fokusert på å få spillere ut enn spillere inn den siste tiden, og har langt på vei sagt at spillerne som er borte skal erstattes av unge talenter fra egen stall. Og da er det vel slått fast en gang for alle at klubben utelukkende skal ha en målsetning i år, nemlig å overleve. Det tror jeg vil bli ekstremt avgjørende for klubbens videre fremtid. Dersom vi klarer det går vi til tippeiligaen 2016 med mange unge talenter med litt erfaring, samtidig som en ny hovedtrener skal på plass. Da finnes det gode muligheter til å få tilbake optimismen og troa på klubben. Et nedrykk kan fort bli fatalt.

Jeg tror ikke vi skal avskrive klubben riktig enda. Men vi er avhengige av å treffe på alle de grepene som nå skal gjennomføres. Spillere som Solo, Castro og Paniagua er mulig å erstatte uten at det svekker oss i noen særlig grad. Det er faktisk helt mulig å komme styrket ut av det. Hvis klubben treffer. Vi får krysse fingrene.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av start05 Vis innlegg
    Noe start ledelsen ikke har forstått og som jeg har nevnt mange ganger, er at de ikke forstår betydninger av et lag /trener med profiler. Det å ikke ha et grått lag med kjedelige arbeidere. De har mistet utrolig mange tilskuere og sponsorer på det. Det med sponsorer vet jeg 100% sikkert. Som sponsorer ønsker en ikke et lag med spillere a la vilhjalmsson/gummi . Det er dødens sett fra et sponsor øyemed.
    Himmel og hav start05. Du drar Vilhjalmsson inn i hvert eneste innlegg du har. Vilhjalmsson har en bindende kontrakt med Start og var vår toppscorer (i offisielle kamper) både i 2013 og 2014. Det er da ikke kun pga Vilhjalmsson at Start ikke får sponsorhjelp. Det er mange ting som påvirker det.. Treneren har nok noe å si. Okonomien generelt/oljepris har tydeligvis endel å si.

Jeg tror klubben er inne på rett spor med stor satsing på unge og lokale spillere. Hvis dette lyktes også sportslig vil jeg tro at sponsorene kommer tilbake. Får man et lag som vinner kamper på innsats - slik som vi til stor grad gjorde i 2005 - så vil det inspirere folk til å komme på kamper og det vil få sponsorene til å bruke penger på Start - og da har det ingenting å si om vi har Gummi/Vilhjalmsson på laget. Jeg vet Castro er en av dine favoritter, men jeg tror ikke han heller skaper så mye interesse blant sponsorer/supportere.

Du vil ha profiler men utelukker tydeligvis at mange av de som er i stallen nå har potensiale til å bli profiler. Salvesen, Rasmussen, Ajer er tre av dem jeg har stor tro på denne sesongen. Så får vi bare håpe at vi får beholde dem alle, for jeg tror alle tre kan bli verdifulle på banen - og med tanke på videresalg..

Håper hele gjengen er villige til å gå med på redusert lQnn - og kanskje bedre bonusvilkår hvis man klarer et visst antall poeng.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Jeg tror ikke vi skal avskrive klubben riktig enda. Men vi er avhengige av å treffe på alle de grepene som nå skal gjennomføres. Spillere som Solo, Castro og Paniagua er mulig å erstatte uten at det svekker oss i noen særlig grad. Det er faktisk helt mulig å komme styrket ut av det. Hvis klubben treffer. Vi får krysse fingrene.
    Solomon Owello ja. Det fremstår som totalt uforståelig at ikke Start var villige til å slippe ham til Belgia, om så gratis.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ajer blir her i 2015:
    http://www.fvn.no/100Sport/fotball/e...5-492726_1.snd

Jeg kan heller ikke fatte at de ikke lot Owello gå til Belgia. Hadde de fått muligheten i dag, hadde han nok blitt satt på første flyet.

Ellers frykter jeg at Acosta og Assante er mulige salgsobjekt. Det hadde vært et stort tap.

Jeg skjønner ikke hvorfor man går ut å krisemaksimerer nå etter at det inernasjonale vinduet har stengt. Vi hadde hatt bedre muligheter til å bli kvitt spillere før det stengte.

I ledelsen har de i mange år jobbet fornuftig med å kutte kostnader. Problemet er at kuttene ikke holder tritt med nedgangen i inntekter...

Det er først og fremst på sponsor- og billettinntekter og spillersigneringer vi har feilet monumentalt.

Signeringene av Paniagua, Castro og ikke minst Olafinjana fremstår som fullstendig hjelpeløse....
    --

Administrator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Noen som har oversikt over hvor mange som finnes på lønningslisten til start? Tilveksten fra Amerika er fullt lønnet av private aktører, er det flere ?

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2013
    Det jeg lurer på er, hvor er Kristiansands eller Sørlandets svar på Trond Mohn, i disse tider kunne vi virkelig trengt en slik rundhåndet riking som delte ut et par titalls millioner hvert år.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Frankieboy ja jeg vil ha vekk de spillerne vi ikke trenger på bekostning av de vi trenger. Jeg nevner flere spillere men som vanlig henger du deg opp i vilhjalmsson. Han er etter min mening en av starts svakeste spillere og dårlig og utlending er ikke det vi trenger, så han blir selvfølgelig nevnt sammen med flere andre. Det er viktigere enn noengang for å unngå nedrykk. Hvis det er muligheter for det. Videre må start forstå hvordan en bygger opp et lag som kan selges inn til sponsorer. Utenom dette må jeg si at jeg er imponert over hvordan Mjelde takler alt dette.
    Sist endret av start05 : 02-18-2015 kl 00:18

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Det overrasker meg litt at klubben må kutte 8-9 millioner for å lande et budsjett på 54. Det tyder på at overforbruket har vært vesentlig høyere enn det som er kommunisert de siste par årene.

All den tid forrige krise kom våren 2012 og den før der kom våren 2009, så gir vel timingene mening. I 2012 varte forhandlingene om lønnskutt i ukesvis, og alt annet ble lagt på is. Dagen etter at papirene var undertegnet, dro Start til Island og hentet Vilhjalmsson og Kristjansson. Et halvt år senere fikk Owello sign on fee på en million, mens Hauge dro til Costa Rica og hentet Castro og Acosta etter en enslig kamps livescouting. Og det er vel det som er kjernen i problemene i denne bambusklubben. Det er business as usual så fort krisen er avverget.

Jeg synes dagens kommentar i Fevennen er inne på noe viktig. Ledelsen mangler åpenbart fingerspissfølelsen som kreves for vellykket drift av fotballklubb, og de senere tids spillerkjøp fremstår bisarre med krisen som bakteppe. Det kan jo ikke akkurat kommet som noe sjokk på ledelsen at økonomien var pill råtten. Likevel prioriterte man altså dobbel dekning på keeperplassen som sitt aller siste transferstunt før pengene tok slutt, og hentet en ny assistenttrener fra Molde. Man må jo klype seg i armen for å tro at det er sant.

Og gjennom vinteren har man altså avvist henvendelser på Vikstøl, Asante, Owello og Acosta. Muligens også Castro. Før man nå tydeligvis har kommet så langt at man neppe kan avvise noe som helst.

Det gledelige i denne mørke situasjonen, er jo at man har svært lite å tape. Man har pisket en død hest i mange år. Publikum har vendt klubben ryggen og all entusiasme er blåst bort. Spillerstallen har netto negativ markedsverdi. Leiekontrakten på Sør Arena er også så dyr for klubben at den spiser opp store deler av kampdaginntektene.

Lønnsforpliktelsene for de høytlønnede og markedsmessig verdiløse spillerne overstiger verdien på de ytterst få man kan få penger for. Om en investor skulle kjøpe klubben i dag, ville han trolig betalt mer om han kunne få kjøpt den uten spillerne. Slik sett fremstår rasering av spillerstallen, som tidligere har vært noe å frykte, som en liten velsignelse.

Det er tøffe tider for profesjonelle fotballspillere i Norge. Bare de aller beste kan velge og vrake. Middelmådighetene ender på bosmannlaget og må spille auditionkamp i Valhall etter sesongen. Da er veien kort til 4.divisjon kombinert med studier. Start har dessverre aldri forstått dette.

Hva om Start ender opp som Follo? Mister klubblisensen og starter 2016 i andredivisjon. Uten leieavtale på Sør Arena, og uten alle sine profesjonelle spillere. Uten Magne Kristiansen. Men med merkenavnet, tradisjonene og historien som gjør at det forsatt kommer 1000 mennesker til Sørlandshallen i januar. Hvor er klubben da om tre år?

Sammenlignet med om lisens reddes, dog ikke eliteseriekontrakten, og Start starter 2016 i Adecco med i hovedsak dagens spillestall?

Denne krisen står for meg som et monument over Magne Kristiansens fiasko. Han har redusert klubben til en kjedelig utgave av Sogndal uten å få bukt med de økonomiske problemene. Da er det ingen vei utenom å erkjenne nederlaget. Gi oss blanke ark!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Solomon Owello ja. Det fremstår som totalt uforståelig at ikke Start var villige til å slippe ham til Belgia, om så gratis.
    Det kom aldri noe på Owello, agentsnakk, ellers hadde han forsvunnet.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ser ut som Start er på god vei med besparelsene. Tripic-pengene var ikke med i 2015-budsjettet så det man fikk for han og det man sparer i lønn, gjør at klubben er godt på vei.. Kutter man 2 årsverk og sparer 10 % i lQnnskostnader så er det mulig at man er nesten i mål. Blir man i tillegg kvitt en eller to spillere skal nok dette gå veien.

http://www.kristiansandavis.no/?id=922

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Likevel prioriterte man altså dobbel dekning på keeperplassen som sitt aller siste transferstunt før pengene tok slutt, og hentet en ny assistenttrener fra Molde.
    Det med keeperplassen fremstår mer og mer merkelig ja, selv om jeg (og de fleste andre her inne tror jeg) har ønsket oss en ny keeper lenge. Det at vi hentet en ny assistenttrener var naturlig all den tid Robert Hauge sluttet. Jeg tror ikke Odd Berg er en større utgift enn Hauge var, og dette valget kan vise seg å være klubbens største kupp på overgangsmarkedet i år.

Uansett var det i mine øyne på tide at klubben lettet på sløret og lot oss faktisk få vite de faktiske forhold i klubben. DET skal de ha takk for (selv om det burde vært gjort for lenge siden i mine øyne)

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Igjen er jeg stort sett helt enig med deg Peder. Men dersom våre to nye spillere ikke er hentet å kontrakter som tåler dagens situasjon er det helt krise. Det forventer jeg at de har tatt hensyn til.

Og ellers litt skryt for at de nå er ærlige. Selv om det et en mager trøst.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Morsomt at kritikere som mente Mons som trener ville føre til stadig dårligere økonomi og stadig svakere spillerstall ble anklaget for å ikke ville klubbens beste.

Dette er hva blind "støtte til laget, i tykt og tynt, UANSETT!" fører til. Klubben har blitt kjørt i grøfta, og akkurat på den måten som har vært spådd i lang tid.

Blir Mons-banneret hengt opp i år også?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Sitat Opprinnelig skrevet av BruerVockid Vis innlegg
    Klubben har blitt kjørt i grøfta...
    Tja, sikkert mye man kan si om både ledelse og treners innflytelse på inntekter og utgifter - men jeg tror nå at om det makroøkonomiske bildet hadde vært omtrent som i fjor på denne tiden og Norge gikk "så det suste" så hadde vi nok ikke hatt denne krisesituasjonen.

Og vi er ikke alene. VIF-leder Sandnes påpeker jo også at det sannsynligvis vil være 5-6 TL-klubber i rød sone ved neste oppsamling. Det henger sammen med strengere krav fra NFF, men trenden er lik for mange klubber. Brann, RBK, LSK, VIF - alle sliter voldsomt. MFK og TIL hadde vel ikke vært oppe å gå uten rike onkler.

Men det er mange som driver fornuftig - de MÅ vi forsøke å lære av.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av BruerVockid Vis innlegg
    Morsomt at kritikere som mente Mons som trener ville føre til stadig dårligere økonomi og stadig svakere spillerstall ble anklaget for å ikke ville klubbens beste.

Dette er hva blind "støtte til laget, i tykt og tynt, UANSETT!" fører til. Klubben har blitt kjørt i grøfta, og akkurat på den måten som har vært spådd i lang tid.

Blir Mons-banneret hengt opp i år også?
    Jeg stotter laget i tykt og tynt - UANSETT! (Det er derfor jeg kaller meg Start-supporter)

Ellers så er det utrolig at du ikke ser at det er langt flere årsaker til den dårlige okonomien enn Mjelde. SpennEnde beskriver deg greit under her. Det at VIF sliter med okonomien - er det Rekdal sin feil? Eller er det Skulleruds fortjeneste at Molde har så bra okonomi?
    Som du vet så har Start et altfor dyrt stadion, som kommunen tok over og som nå Start må leie. Det er da ikke Mjelde sin feil.. Det er vel mer Soler/Ravnaas sin feil? Start betaler ennå dyrt for feil som ble gjort for mange år siden.
    Jeg sier ikke at Mjelde er feilfri og ikke har noe ansvar, men det er langt flere grunner til at okonomien er elendig enn Mjelde.

Jeg håper at flest mulig her inne (og på resten av Sorlandet) virkelig viser sin stotte til Start nå. Klubben trenger det - og ikke folk som vender dem ryggen fordi man er uenig hvem som er trener og hvem som spiller!

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Hva om Start ender opp som Follo? Mister klubblisensen og starter 2016 i andredivisjon. Uten leieavtale på Sør Arena, og uten alle sine profesjonelle spillere. Uten Magne Kristiansen. Men med merkenavnet, tradisjonene og historien som gjør at det forsatt kommer 1000 mennesker til Sørlandshallen i januar. Hvor er klubben da om tre år?
    Godt innlegg Peder A. Sten.

Våre eierinteresser i Sør Arena er uansett tapt for mange år siden og klubben er kronisk skakkjørt. Start burde gått konkurs for mange år siden, men som du sier har man fortsatt å piske den døde hesten.

Det skumle i situasjonen er at vi ikke lengre har et AS som kan gå konkurs. Leieavtalen på Sør Arena er ikke avhengig av at vi har profflisens (svjv). Alle klubbens kreditorer har også sine krav mot selve Idrettsklubben. Det er derfor en mulighet for at hele klubben går konkurs og da snakker vi 6.divisjon.

Jeg tror ikke klubben vil bli slått konkurs selv om vi mister lisensen, men det er ikke opplagt at vi ender opp med en levelig leieavtale på Sør Arena.

Og så er jo spørsmålet da, eksisterer det overhodet noen mennesker i byen som evner å drive en toppklubb?

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Trist at Cato trekker seg etter så kort tid i klubben. Hvem skal få inn inntektene nå?

Joda det går an å drive Start, men de må jobbe planmessig med blant annet talentutvikling. I mange år nå har ikke talentene fått spilletid og dermed er resultatet panikkjøp av halvdårlige islandske og Costarikanske spillere.
    Videre har de som har drevet med spillersigneringer helt siden Mjelde begynte, bommet fælt på omtrent det meste utenom Acosta og Heikkinnen (de 2 i år ser jo dog lovende ut).

Nå er de jo på gang med ungdomsatsing, men de kan heller ikke pøse på med de i førstelaget for da rykker Start ned.
    Etter min mening er det både trener/hjelpetrener og ledelsen som har bommet grovt med både spillerkjøp og laget som tas ut. Mjelde har også vært elendig i å matche de unge riktig. Han burde gitt de 5 minutter her og der og gradvis mer.

I tillegg til dette må en tenke Sørlandsk spillersammensetning så en får opp interessen i hele landsdelen og en må tenke profiler. En må ha en plan rundt laget og spillersammensetting.

Har en et lag med god blanding av lokale unge, lokale fra hele Sørlandet, profiler og meget gode enkeltspillere (de kan gjerne være fra utlandet) og et godt nok lag til å klare seg i eliten, så får man et relativt billig lag som appellerer til publikum og sponsorer og et lag med spennende unge spillere som også kan være potensielle salgsobjekter. I tillegg må en ha en trener av høyt kaliber som får ut det beste av de og som forstår hvordan de skal matches og settes sammen. En bør også finne en person som en virkelig stoler på med tanke på å finne nye spillere. Som i enhver bedrift. Feilansettelser koster enormt mye.

Jeg vill brukt en stor del av utgiftene til lønninger på en meget god trener og 3-4 virkelig gode klassespillere (en i hvert ledd). Deretter hatt volumet på mange lokale billige spillere.

I dag har Start et lag som verken er hummer eller kanari. De har ingen virkelig gode profiler som kan selges eller trekker publikum med unntak av Ajer. De har begynt å få unge lokale, men det tar antagelig tid før de er gode nok til å prege matcher. Start har ingen offensiv driv som appellerer til publikum. Start har derimot et antatt førstelag med grå mus som holder under gjennomsnitt tippeliganivå og som verken appellerer til publikum, sponsorer eller for kjøp fra andre klubber.

I tillegg er leien på stadion for høy uten at jeg vet om den kan reforhandles. Hvis en ikke kan reforhandle det, bør en forhandle frem at Start kan leie ut stadion mer selv for å få inntekter. Konserter, turneringer osv.
    Sist endret av start05 : 02-19-2015 kl 10:16

Lignende tråder

1. Vurdering av Starts overganger siden opprykket
    By EternalSunshine in forum IK Start
    Svar: 14
    Siste innlegg: 08-01-2015, 19:29
  2. Svar: 13
    Siste innlegg: 10-18-2014, 19:51
  3. Starts fineste trener gjennom tidende?
    By Raoul Duke in forum IK Start
    Svar: 9
    Siste innlegg: 12-13-2013, 19:54
  4. Starts målsetting for sesongen 2013
    By Glazer in forum IK Start
    Svar: 245
    Siste innlegg: 11-18-2013, 05:03
  5. Starts styrker og svakheter
    By start05 in forum IK Start
    Svar: 3
    Siste innlegg: 07-11-2012, 23:07

Regler for innlegg