Opprinnelig skrevet av
krs
Økonomien er dårlig, ingen tvil om det. Men når Mjelde først kom var vi farlig nærme konkurs, så ille forstår jeg ikke at det er i dag. Det har altså gått i fra håpløst elendig til dårlig. Det er en fremgang. Club21 er også positive og det er et godt tegn.
"Straks" det kom en talentfull 16åring til klubben, så ble han kastet utpå. Mjelde er altså ikke redd for å gi unge spillere tillit om han mener de er gode nok. Hva gjelder sørlandske talentene, har disse "alltid" vært for dårlige. Vi har ikke produsert en ok tippeligaspiller siden Doffen, så det skal ikke Mjelde ha skylden for. Derimot er det nå mye spennende på gang med 15- og 16-åringene i klubben. Ajer får spilletid og flere er på landslag. Det er en klar forbedring. Mjelde har til nå hatt to tenåringer på banen, og Salvesen får garantert flere muligheter denne sesongen. Situasjonen er faktisk ikke så ille.
Mjelde har klart forbedringspotensiale på det å vurdere spillere ved evt kjøp. Her har det vært litt for mange bomkjøp. Han trenger nok flere og bedre folk å sparre med. En sportsdirektør er fortsatt savnet. I tillegg synes jeg han har lagt om til 4-5-1/4-3-3 for sent. Mjelde er ikke feilfri, men jeg har vanskelig for å se hvilke andre realistiske kandidater som vil kunne gjøre en bedre jobb? Mourinho kommer aldri til å trene Start, og Philip Lahm kommer heller aldri til å bli vår nye høyreback.
Jeg sitter også med et inntrykk om at samarbeidet med lokale klubber går bedre nå. Overgangen til Hodnemyr gikk "smooth" uten at Venndølene denne gangen saboterte, jf Simon Larsen saken.
Det viktigste er uansett at han har samlet klubben og det blir neppe noen rekefest på hytta til Mathisen med det første.