Side 27 av 31 FørstFørst ... 172526272829 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 606
    Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    I følge http://www.nrk.no/video/PS*204391 så har Tromsø 15 millioner i lønnsbudsjett på spillere for 2015. Start har jo sagt at målet var å kutte fra 15 til 10 millioner dette året, men det var vel inklusive lønnskuttet som det ikke ble noe av.
    Ryktene sier at Bob Bradley personlig dekker deler av lønna til klubbens fysiske trener. Stabæk skal visstnok ha svært få spillere med anstendige lønninger.

Ellers viser vel Starts regnskap for 2014 at klubben brukte 35 millioner på lønn. Så de 15 som skal bli til 10 er nok tydeligvis bare fastlønnen. Det virker som om bonuser, signonfee o.l. utgjør mye, men holdes utenfor når man snakker om lønnsbudsjett. Så denne myten om at Start har minst å rutte med når man trekker fra kostnadene for Sør Arena bør vel skrotes en gang for alle. Det er reelt sett 5-6 lag i eliten som har mindre budsjetter enn Start også etter vårens kutt og når man kompenserer for Sør Arena.

Sitat Opprinnelig skrevet av SpennEnde Vis innlegg
    Paradoksalt nok er dette i ferd med å bli klubbens redning, på sikt. Det har fremskyndet en kursendring som er positiv og bærekraftig. Muligens blir 2015 et nedrykksår, men folk bør støtte laget gjennom en utfordrende sesong, gjerne med noen langsiktige tanker om hvordan ting kan se ut i 2020.
    Dette er et faktisk et prosjekt man kan identifisere seg med og tro på.
    Dette prosjektet har klubben satt igang en håndfull ganger tidligere bare i min tid som supporter. Og de økonomiske utfordringer klubben sto ovenfor denne våren blir en mild bris sammenlignet med hva som venter neste år om klubben rykker ned.

Det er selvsagt prisverdig at klubben prioriterer bærekraft. Men skadevirkningene er jo fryktelig mye større når klubben dumper førstevalg etter oppkjøringen sammenlignet med hva de kunne vært om Start hadde tatt tyren ved hornene etter 2014-sesongen. Underskuddet var velkjent da klubben sikret dobbel dekning på keeperplassen november 2014. I dag fremstår dette direkte latterlig.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ang bonuser for 2014 så mener jeg å huske at dette slo inn ved 40 poeng. Vi endte på 35..
    --

Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Ellers viser vel Starts regnskap for 2014 at klubben brukte 35 millioner på lønn. Så de 15 som skal bli til 10 er nok tydeligvis bare fastlønnen. Det virker som om bonuser, signonfee o.l. utgjør mye, men holdes utenfor når man snakker om lønnsbudsjett.
    Litt mye synsing uten rot i realiteten her, synes jeg. Vet du at det er slik du sier det er eller tror du?

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    De 35 millionene, eller nærmere bestemt 34 075 812 kronene deles i årsmøtepapirene opp slik:

Lønn og bonus 28 072 548
    Folketrygdavgift 3 962 871
    Pensjonskostnader 407 270
    Andre lønns og personalkostnader 1 633 123

Det var ansatt 42 årsverk ifølge samme dokument.

Dette beløpet er altså for hele klubben. De 15 millionene Brandsdal snakker om er jo spillerlønn for A-laget.

Og om ryktet om Bradley stemmer så viser vel det bare at Stabæk ikke vil klare å holde kostnadsnivået så lavt dersom de etablerer seg i Tippeligaen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Dette prosjektet har klubben satt igang en håndfull ganger tidligere bare i min tid som supporter.
    Mulig, men for meg er dette et vannskille. Sist vi så et lignende opplegg var vel i 2003, men da tok det ikke lang tid før suksess med et hardtarbeidende lokalt lag eskalerte og man etterhvert skulle kjøpe seg til Norden-dominans.

Nøkternheten kommer nok til å vare lenger denne gangen. Men sier ikke at det blir en dans på roser, heller...

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ole-Bernt Vis innlegg
    Litt mye synsing uten rot i realiteten her, synes jeg. Vet du at det er slik du sier det er eller tror du?
    Starts resultatregnskap for 2014 ligger på ikstart.no. Det viser nær 35 millioner kroner i lønnskostnader.

Jeg antar dette innebærer at spillerstallen koster mer enn de nevnte 15. Alternativet er vel at administrasjon og støtteapparatet koster 20.

Du kan kanskje forklare hvordan dette henger sammen siden du åpenbart insinuerer at jeg er på bærtur?

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Det er ikke lett å se for seg hvilken midtstopper Start har mulighet til å hente. Overgangssum er selvfølgelig helt uaktuelt, og det er ikke mange klubber i Norge som har spillerstaller som er store nok til å låne bort spillere til andre tippeligalag. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle savne Glenn så mye som jeg gjør nå. Det finnes ikke akkurat mange klubbløse spillere heller. Kanskje er en spiller som Kristian Flittie Onstad aktuell? Vil tro han fortsatt holder OBOS-nivå, noe som kanskje er nivået Start har råd til å hente? Jeg er helt enig med alle som mener at Start i utgangspunktet bør hente bedre spillere, men slik situasjonen er nå har man ikke så mye å velge i. Onstad har i det minste hatt et brukbart nivå inne, selv om han har et noe frynsete rykte og sikkert ikke er matchfit etter lang tid på sidelinjen. At han er en ekstrem vinnerskalle og en verbal type er det vel ingen tvil om, og det er det manko på i Start. I tillegg er han virkelig i utfordrerposisjon etter alt han har vært i gjennom! Det er ille at man må så langt ned på lista over aktuelle kandidater, men jeg ser ikke hvem i fotballnorge som er aktuelle. Hva tror folk? Helt uaktuelt? Med internasjonale overgangsvinduer er det ikke lett å hente inn utlendinger heller... Noen som har noen andre gode forslag?

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Ser for meg at det kan bli aktuelt med et nytt lån alla Gummi og Vilhjalmsson, men tiden er jo i ferd med å renne ut. Jeg håper de jobber effektivt med dette, for vi MÅ han en spiller til får å få lov å spille i Tippeligaen 2015.

Sånn umiddelbart kan jeg ikke se mange potensielle kandidater i Norge, så sannsynligheten er stor for at man må til utlandet og da er vel Island mest sannsynlig...

Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2015
    Så lenge det norske overgangsvinduet er åpent kan man hente spillere fra andre land selv om overgangsvinduet er stengt i det landet. Ser start har kun 5 utlendinger i A-stallen nå. Om de ikke har endret reglene i år så er det kun lov med maks 9 utlendinger i A-stallen. Så det er heller ikke noen begrensning nå lenger. Det beste hadde vært en ung, lokal midtstopper med masse erfaring fra eliteserien eller tilsvarende nivå. Mest realistisk sportslig er nok å finne noen i utlandet. Økonomisk er nok en helt annen sak. Men vi vet jo ikke hva som jobbes i kulissene med økonomiske løsninger i klubben og eksternt med tanke på å få inn en spiller til. Reglene sier de må ha minst 20 i A-stallen. Veldig viktig for denne sesongen (og den neste, med tanke på om de holder seg i eliteserien) at de treffer godt på løsningen, sportslig og økonomisk. Velger å være forsiktig optimist til det motsatte er bevist på at de klarer å få til noe som funker.
    Sist endret av Andreas : 03-28-2015 kl 11:49

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Kravet om 20 a-langspillere er ikke en grunn til å hente inn nye spillere. Selv om Starts stall nå bare teller 19 mann er det ikke vanskelig å "oppgradere" en fra toppspillergruppa, og dermed være innenfor. Dette har blitt uttalt som en mulighet fra Start sin side. Jeg håper selvfølgelig som alle andre at det likevel blir hentet en midtstopper. Men selv om det norske vinduet er åpent er det vanskelig å hente spillere på lån fra utenlandske klubber som ikke har mulighet til å erstatte dem. Island er selvfølgelig en mulighet, men tipper det blir vanskeligere for hver dag som går. I tillegg må det være en enormt gunstig økonomisk avtale for at det i det hele tatt skal være aktuelt.

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Da er det økonomiske nødt til å være i orden i hvert fall... For nå må vi uansett ha inn to personer.
    Da er alle costarikanerne ute av troppen.

Jeg likte egentlig Paniagua godt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Helt greit at Paniagua forsvinner. Han har ikke vært den spilleren vi trengte, og var dyr i drift. Med mindre sluttpakken var stor regner jeg med at dette markerte slutten på hestekuren.

Forøvrig en nydelig kommentar i dagen Fædrelandsvennen. http://www.fvn.no/mening/kommentar/D...r-2786438.html

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Helt greit at Paniagua forsvinner. Han har ikke vært den spilleren vi trengte, og var dyr i drift. Med mindre sluttpakken var stor regner jeg med at dette markerte slutten på hestekuren.

Forøvrig en nydelig kommentar i dagen Fædrelandsvennen. http://www.fvn.no/mening/kommentar/D...r-2786438.html
    Ja med Paniagua er vi nok i mål med kuttene - samt at vi muligens har rom for å få inn et par-tre andre. Paniagua hadde 700 000 i året og kan vi da erstatte han med 3 stk til 200 000 i året har vi spart penger. Helt riktig og nodvendig å ende avtalen med Paniagua - selv om han virket som en OK spiller.

Nå har vi ikke flere spillere fra Costa Rica og det er jeg fornoyd med. Selv om Bolanos (og til dels Acosta) var en suksess så viser vi nå at vi onsker en mer lokal forankring. Det er bedre i forhold til kultur, språk og rett og slett trivsel. Jeg tror en lokal gutt som er vokst opp med dette vil trives bedre og trekke flere tilskuere enn en relativt ukjent spiller fra Costa Rica.
    Start må ha inn 2-3 nye spillere i stallen. Det blir nok minst en fra egne rekker, men alle vet at vi nå trenger en solid midtstopper, så det jobbes nok hardt med å få inn en på lån - eller evt en bosmanspiller som ikke krever allverdens betalt.

Det er en usikker framtid vi har i vente, men du verden hvor spennende den er.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Ja med Paniagua er vi nok i mål med kuttene - samt at vi muligens har rom for å få inn et par-tre andre. Paniagua hadde 700 000 i året og kan vi da erstatte han med 3 stk til 200 000 i året har vi spart penger. Helt riktig og nodvendig å ende avtalen med Paniagua - selv om han virket som en OK spiller.

Nå har vi ikke flere spillere fra Costa Rica og det er jeg fornoyd med. Selv om Bolanos (og til dels Acosta) var en suksess så viser vi nå at vi onsker en mer lokal forankring. Det er bedre i forhold til kultur, språk og rett og slett trivsel. Jeg tror en lokal gutt som er vokst opp med dette vil trives bedre og trekke flere tilskuere enn en relativt ukjent spiller fra Costa Rica.
    Start må ha inn 2-3 nye spillere i stallen. Det blir nok minst en fra egne rekker, men alle vet at vi nå trenger en solid midtstopper, så det jobbes nok hardt med å få inn en på lån - eller evt en bosmanspiller som ikke krever allverdens betalt.

Det er en usikker framtid vi har i vente, men du verden hvor spennende den er.
    Spørs hvor stor innsparing vi har på Paniagua når det kommer til stykke. Start har jo vært i forhandlinger med han en stund om en sluttpakke. Så det kan ikke være noe særlig en har igjen i år etter at sluttpakke er utbetalt.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Jeg er ikke overbevist om at man sparer så veldig mye på at Paniagua forsvinner. Det er opplagt at en utlending kan fryses ut på en helt annen måte enn f.eks Mathisen, men han hadde fremdeles 2 år igjen av kontrakten og gikk neppe helt gratis.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Paniagua hadde 700 000 i året og kan vi da erstatte han med 3 stk til 200 000 i året har vi spart penger.
    Så du mener altså at Paniagua har sagt opp kontrakten med Start uten kompensasjon? Til tross for at han har nær to år igjen av kontrakten og er dømt til klubbløs tilværelse neste tre måneder til vinduet åpner?

Er dette noe du virkelig tror på, eller bare et resultat av din positive innfallsvinkel?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Paniagua hadde 700 000 i året og kan vi da erstatte han med 3 stk til 200 000 i året har vi spart penger.
    Paniagua har nok blitt kjøpt ut av kontrakten, derfor er neppe besparelsen så stor. Og at klubben skal kunne hente tre spillere et ergarantert helt uaktuelt. Kanskje vi kan hente én, ellers blir det vel påfyll fra toppspillergruppa slik at vi har nok spillere i troppen.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Paniagua har nok blitt kjøpt ut av kontrakten, derfor er neppe besparelsen så stor. Og at klubben skal kunne hente tre spillere et ergarantert helt uaktuelt. Kanskje vi kan hente én, ellers blir det vel påfyll fra toppspillergruppa slik at vi har nok spillere i troppen.
    "Besparelse" ja. Er vel egentlig tap vi snakker om. Vi betaler nå for en spiller som ikke kan brukes. Som gjør stallen enda tynnere. Hvis han har 2 år igjen og tjener 700k så snakker vi om at han egentlig skal få 1,4 mill i løpet av disse to årene. Han ble nok betalt ut med ca. 700 000 vil jeg tro.(kanskje noe mindre kanskje noe mer). Og hva får vi igjen for disse pengene?. Absolutt ingenting!.

Pan var heller ingen dårlig spiller etter min mening. Problemet er at han ble brukt feil. Han var mer en sm enn dm.
    Sist endret av bosve : 03-28-2015 kl 17:20

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Så du mener altså at Paniagua har sagt opp kontrakten med Start uten kompensasjon? Til tross for at han har nær to år igjen av kontrakten og er dømt til klubbløs tilværelse neste tre måneder til vinduet åpner?

Er dette noe du virkelig tror på, eller bare et resultat av din positive innfallsvinkel?
    Nei Peder. Selvsagt vet jeg at Start måtte betale en kompensasjon.

Men jeg er helt sikker på at Start ikke har betalt full lQnn for resten av kontraktstiden. (dvs ca 1.4 mill hvis han har 2 år igjen)
    Som bosve sier så vil jeg tippe at vi ikke har betalt mer enn maks 1 års lQnn. Kanskje heller litt mindre. Jeg tipper vi har betalt ca 500 000 for å avslutte kontrakten, og hvis det stemmer så har vi spart 900 000 kr over disse to sesongene.
    Poenget mitt med innlegget var at dersom vi kan hente 3 spillere som vi betaler 200 000 i året for, så er det mer lonnsomt enn å ha Paniagua i stallen. Da tenker jeg KUN lQnnsmessig og holder det vi betaler for å kjope han ut utenom.

Start hadde aldri gjort dette hvis ikke man sparte penger på det, og hvis Paniagua nå får (eks) 500 000 og i tillegg finner seg en ny klubb i neste vindu (mulig vinduet er annerledes i Costa Rica) så tjener han jo bra på det i tillegg til å få spille fast. Nå spiller han jo ikke kamper og skal han bli bedre så hjelper det lite - selv om han tjener bra med penger.

Et riktig valg av klubben synes jeg!

Lignende tråder

1. Overgangsvinduet - sommeren 2017
    By krs in forum IK Start
    Svar: 124
    Siste innlegg: 10-14-2017, 12:59
  2. Overgangsvinduet vinter/vår 2016
    By krs in forum IK Start
    Svar: 293
    Siste innlegg: 03-16-2016, 19:11
  3. Overgangsvinduet sommeren 2014
    By Frankieboy in forum IK Start