Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013

Latterlig uttalelse fra Mjelde angående neste sesong

Helt på trynet når MIM snakker om at det til neste år vil være en større prestasjon å klare seg i divisjonen, enn prestasjonen de har gjort i år. HVILKEN SIGNALEFFEKT OG MOTIVASJON ER DETTE???

Utgangspunktet beholder de hovedtyngden av årets stall, men her er det jaggu ikke mye tro på egen stall og ferdigheter. Dette er jo dømt på forhånd til å lykkes. Steinrøysa er i full oppløsning!!!!!

Se på lagene som f.eks Stabekk og Sarpsborg. De har utviklet seg med små ressurser, og har en fast filosofi.

Tar Start i tillegg de lange friperiodene igjen, så blir dette bare sorgen til neste år.

Dette er dømt til å mislykkes. MIM har utspilt sin rolle, og har kommet inn i et blindspor, som ingen ende tar. Hvor er entusiasmen og gløden. Snakker bare om å flytte beina hurtigere, men dette går rett vest dersom det ikke tas grep!!!

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Er enig i at han kunne spart seg for den kommentaren da det virker som om han allerede "bortforklarer" manglende sportslige resultater neste sesong med en slik uttalelse. Når Start ligger sist neste sommer, så kan han gå tilbake og si: "Det var det jeg sa i november - at det kom til å bli vanskelig"...

Ellers så la jeg merke til en annen uttalelse i samme artikkel der han sa at laget da måtte trene mere og bedre enn de andre for å kompensere en svakere stall... Med en slik uttalese er det merkelig at laget denne sesongen var et av lagene som trente minst i Tippeligaen - og tok flere dager fri enn de fleste andre!

Nei, jeg tror Start skal takke Mjelde for at han har klart å få laget opp i Tippeligaen og holdt laget der i to sesonger på rad, men at tiden er inne for nye krefter! Men så var det disse pengene da - og da spors det om Start har "råd" til å betale ut Mjelde av kontrakten og så hente ny trener. Jeg håper uansett ikke at kontrakten fornyes og så får vi heller gi Mjelde en siste sesong til å vise om laget kan trene mere og bedre enn de andre og i tillegg begynne å bruke unge og lokale spillere!

Kanskje vi kan hente Steinar Pedersen foran 2016-sesongen - da han har fått et år på seg som trener i 1.divisjon. Det er en spennende og lokal losning som jeg har tro på!
    Sist endret av Frankieboy : 11-02-2014 kl 17:03

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Det var en passiv uttalelse.
    Jeg mener det vil være lettere å holde seg i TL jo lenger man er der.
    Nå har vi mange som har god erfaring med mindre MIM planlegger å kaste alle på dør

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Enig med Frankieboy, selv om jeg ikke har så stor tro på Steinar enda. Er redd han er litt for inngrodd i start og det blir bare mere buisness as usual. Ønsker en utenfra som har kunnskapen og evnen til å rydde litt i klubbkulturen. En som har erfaring utenfor Norge og somkan bidra å utvikle spillet vårt til å omhandle mere enn hurtige overganger i lengderetningen. Selv om vi selvsagt må gjøre det og.
    At Mjelde nå prøver å fjerne alt press på ham selv, og geniforklare seg selv som har klart å holde Start i Tippeligaen er bare et nytt avsnitt i en dessverre alt for lang bok om Mjeldes tid i Start. Og at han står for(evner å levere) det han sier er vel få som tror på med mindre mann bruker søppelsekk som skylapper.

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Steinar Pedersen får vel et år i første divisjon, eller har han meldt en overgang jeg ikke har fått med meg? :-)

Jeg er enig i at signaleffekten på dette, er veldig dårlig. Jeg synes det var skikkelig unødvendig, og virker for meg som et strategisk dårlig valg.

Men... Er ikke dette også bare en slags subjektiv vurdering? Minst to av disse tre rykker ned: Ulf, Sogndal, Brann. De som kommer opp igjen, er Sandefjord og Tromsø, samt potensielt ett av disse fire: Mjøndalen, Kristiansund, Bærum, Fredrikstad.

Samtidig er det jo også vurdering på hvor stram økonomien er, sammenlignet med hvem som går og slikt. To forsvarsspillere som er mye brukt i år, en keeper som er mye brukt, men nok tiltenkt 0 seriekamper i utgangspunktet når serien startet, samt en spiss som er noe brukt, men ganske langt unna en hjørnestein i laget. Det betyr at i mitt hodet er laget per nå svekket med to spillere i forsvar. Og vi trenger minst én inn. Budsjettet er strammere neste år enn i år, ser det ut til, noe som også betyr at det ikke er noen selvfølge at spillerne som går, blir erstattet. Det kan jo altså også tyde på at spillere som ikke har fått sjansen i år, blir nødt til å få sjansen neste år.

Dersom det er et gjennomtenkt utsagn, vil jeg anta det betyr at kvaliteten vi har tilgjengelig, samt potensielt en eller to spillere til, ikke vil gjøre opp for de vi mister, samt at han også kan vurdere lagene som kommer opp, som bedre enn lagene som rykker ned.
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Utsagnet er bare veldig trist, og tyder på At Mjelde er i ferd med å miste troa på at han selv er rett mann som kan levere resultater under de forutsetningene han gis.

Jeg regner med han forsøker å synliggjøre at økonomien er trang og at man ikke kan forvente alverdens. Samtidig; Nå har han fått tid, og han sa selv før sesongen at nå som han går inn i sin tredje sesong så må man kunne forvente at en trener har fått satt sitt preg på troppen og spillet, og resultatene bør begynne å vise seg. Når nå Mjelde kommer med denne uttalelsen så viser jo det at han ikke har troa på klubben, seg selv, eller mannskapet lenger.

Tro på det man holder på med er faktisk vesentlig for å lykkes. Om denne uttalelsen er representativ for hva Mjelde faktisk tenker, og ikke bare et klønete forsøk på å si noe om den økonomiske situasjonen i klubben, så bør man sporenstreks begynne å lete etter frisk blod og et lysere sinn. Er eni i at Steinar P. er spennende for fremtiden, men han ønsker vel neppe å forlate Jerv allerede nå. Hva skjer med Brian Dean? Kunne ikke han vært spennende?

Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av iekksil Vis innlegg
    Utsagnet er bare veldig trist, og tyder på At Mjelde er i ferd med å miste troa på at han selv er rett mann som kan levere resultater under de forutsetningene han gis.

Jeg regner med han forsøker å synliggjøre at økonomien er trang og at man ikke kan forvente alverdens. Samtidig; Nå har han fått tid, og han sa selv før sesongen at nå som han går inn i sin tredje sesong så må man kunne forvente at en trener har fått satt sitt preg på troppen og spillet, og resultatene bør begynne å vise seg. Når nå Mjelde kommer med denne uttalelsen så viser jo det at han ikke har troa på klubben, seg selv, eller mannskapet lenger.

Tro på det man holder på med er faktisk vesentlig for å lykkes. Om denne uttalelsen er representativ for hva Mjelde faktisk tenker, og ikke bare et klønete forsøk på å si noe om den økonomiske situasjonen i klubben, så bør man sporenstreks begynne å lete etter frisk blod og et lysere sinn. Er eni i at Steinar P. er spennende for fremtiden, men han ønsker vel neppe å forlate Jerv allerede nå. Hva skjer med Brian Dean? Kunne ikke han vært spennende?
    "At Mjelde er i ferd med å miste troa på at han selv er rett mann som kan levere resultater under de forutsetningene han gis" Da er han kanskje i ferd med å se det mange andre har sett i mange år. Men kjenner jeg MIM rett så er det viktigere for han at han får noe i lønningsposen, enn hvordan det går med START. Se forskjellen mht Nordie. Han overtar et dødsdømt la, greit han har ikke tryllet her, men føler iallefall at han får dem til å yte. Men START er tafatte.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Jeg ville sett positivt på at vi mister de vi mister, jeg gråter ikke.
    Jeg ville også sett positivt på at vi har sandnes, salvesen og ajer som unge tilskudd som innehar kvalitet nok.
    Om det da jobbes godt i vinter med å fastsette 2-3 varianter av formasjoner og få dette inn i kroppen på spillerene, samt at det jobbes godt med nye tilskudd der skoen trykker mest, keeper og forsvar så ser jeg ikke så mørkt på 2015.
    Jeg tror det kan bli morro og den innstillingen er svært viktig å ha med seg inn i neste sesongs arbeid.
    Dette er ren idrettspsykologi,.
    Det er helt forståelig at det føles som å ro en båt med gafler, vi vet hva vi kan på det beste, det skal være fokuset.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Jeg er ogsaa enig i at dette er en defensiv og nitrist uttalelse, men at den er overraskende kan vel ingen si at den er? Den er vel heller forutsigbart helt i traad med Mjeldes praksis gjennom hele sesongen: Ungdommen faar noen minutter dann og vann, kanskje aller mest for aa skape et syltynt alibi, islandske arbeidshester og afrikanske have-beens foretrekkes og prognosen som gis fra hovedtreneren om at her kan man forvente 14.-16.plass i 2015 er helt logisk--i og med at han og klubben ikke har evnet aa utvikle de unge til aa ta niveauet. Mere bekvemmelig da aa ta en retorisk finte ved aa se bort fra det sistnevnte og remje om flere Ola-fra-Fana'er og etablert skyts.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Om ikke annet så er det en ærlig uttalelse fra Mjelde. Vi må spare inn enda mer, og penger til spillerkjøp er det bare å glemme. De spillerne som forsvinner kan vi med andre ord kun erstatte enten fra egne rekker, eller fra gjenglemtkassa av kontraktsløse spillere. Nå vet vi at det gror godt blant ungdommen i klubben, og at det fort kan komme forsterkninger fra egne rekker, men det har vi ingen garanti for. Når i tillegg lagene som kommer opp muligens er bedre enn dem som rykker ned, så hardner jo kampen for fornyet kontrakt ytterligere. Jeg tror også at neste år blir tøffere enn i år, så innholdet i det han sier kan jeg stille meg bak. Jeg synes derimot ikke at det er så lurt å gå ut og si det i media.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Det er vel aldri noen som har lovprist MIMs pedagogiske evner og det blir vel ikke flere med denne kommentaren heller...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    I den grad han er lovprist, er det vel nettopp for pedagogiske evner...

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av jbasma Vis innlegg
    Om ikke annet så er det en ærlig uttalelse fra Mjelde.
    Nå har Mons uttalt at han ikke engang hadde vurdert å trekke seg som trener om vi rykket ned. Samme sesong han mente laget var godt nok for medalje.

Finnes det fortsatt noen som ikke tror dette er en illojal kødd som setter seg selv foran laget? Alle disse "ærlige" og "realistiske" uttalelsene er bare kalkulerte trekk for å fremstille seg selv i et bedre lys. Det er patetisk.

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Så det er slik at når han snakker om 3. Plass er det noe han virkelig mener, imens når han sier at det blir vanskeligere neste år enn i år, så er det noe han sier for å gi seg selv muligheten til å si "hva var det jeg sa"?

Kan det kanskje tenkes at når han sa Start på 3. Plass den ene gangen, så var det et medieutspill som var mer taktisk, for å skape entusiasme, eller ganske enkelt "for gøy"? Dersom jeg hadde vært trener for Start, hadde jeg nok ikke hatt veldig dårlig samvittighet om jeg hadde sagt at vi kunne ta tredjeplassen når en eller annen spør meg om topp 3 i år, selv om jeg ikke mente det var det aller mest sannsynlige resultatet... Men kanskje det da er kynisk og kalkulerende? Hvordan skal han kunne si "hva var det jeg sa" med et slikt utspill?

Kan det på samme måte tenkes at det er mer tanke bak at neste sesong blir vanskeligere enn denne? Spesielt når vi ser hvilke dramatiske kutt som gjøres. Så langt har vi kuttet 7 spillere og 2 ledere, og her på forumet snakkes det om å få inn tre-fire spillere. Jeg tipper mer to-tre spillere. Vi må nødvendigvis i det kiste ha en backup keeper. Vi trenger en høyreback. Det hadde vært fordelaktig om vi også kunne få en midtstopper og en spiss. Det er veldig lite sannsynlig at vi har mulighet til å dekke alle disse fire, og få god kvalitet samtidig...
    Og til og med om vi får det, har vi fremdeles en syltynn stall.

Personlig synes jeg det høres ut som en ærlig vurdering av neste år. Og at tredjeplass var mer med glimt i øyet. Jeg er fremdeles enig i at det sender helt gale signaler å si det slik, spesielt på det tidspunktet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Sitat Opprinnelig skrevet av BruerVockid Vis innlegg
    Finnes det fortsatt noen som ikke tror dette er en illojal kødd som setter seg selv foran laget? Alle disse "ærlige" og "realistiske" uttalelsene er bare kalkulerte trekk for å fremstille seg selv i et bedre lys. Det er patetisk.
    Ja, vi er fremdeles mange som mener at Mjelde ikke er en illojal kødd som setter seg selv foran laget. Jeg vil heller si at det er patetisk av deg å komme med slike personangrep istedenfor å forholde deg saklig.
    Vi mister spillere som var fast inventar på laget i år, og har ikke penger til å erstatte dem med annet enn talenter som Mjelde i hele år har ment at ikke er like gode. Selvfølgelig mener Mjelde at laget er svekket før neste sesong, og at det dermed blir vanskeligere å overleve. Det er logisk, ihvertfall for meg. Men har man "Hater Mjelde brillene på" så hadde han vel blitt kritisert uansett hva han hadde uttalt om neste sesong. Og hadde han latt være å uttale seg når spørsmålet ble stilt hadde det sikkert vært feil det også. JEG er helt enig med Mjelde i at vi nok stiller svekket til seriestart neste år all den tid vi ikke har penger til å hente inn spillere, samtidig som vi mister mange. Vi er avhengig av at talentene våre tar store steg, og Mjelde er ikke akkurat kjent for å utvikle talentene videre, er han vel? Så jeg har ikke noe problem med innholdet i det Mjelde sier. At han sier det i media på dette tidspunkt derimot er uheldig.
    Sist endret av jbasma : 11-13-2014 kl 18:27

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Ja a. Talentene er pr idag ikke der de skal være for å løfte laget videre. De er ingen Ajer som holder nivået samtidig at han er forutsigbar.
    ( Det kan de jo takke seg selv for da de ikke har brukt de unge og sett at det ble et mannfall mot 2015 ).
    Økonomien spiller en stor rolle i dette.
    Så, en latterlig uttalelse er det neppe, men hard facts som ikke alle klarer å erkjenne og vedta at de er stolte supportere av noe som kan minne om ei full bestemor med wella permanent og rullator

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Leifen: Jeg tror målet om å kjempe om medalje kom av at han trodde høstformen fra 2013 var et gjennombrudd, hvor han undervurderte hvor vanskelig det ville være å erstatte Heikkinen. Da er det stusselig og uredelig å bare to måneder senere skylde på nettopp ressursene og forutsetningene når han innser at han har bommet kraftig.

Jeg mener uttalelsen er for å dekke egen rygg. Nå har han uttalt at han ikke hadde trukket seg ved et nedrykk. Da velger jeg å anta at han gjerne vil bli med videre om vi rykker ned neste sesong. Da er det beleilig å minne alle på hvor vanskelig det er å få til noe med Start.

jbasma: Ligger terskelen for personangrep der? Sa ikke Mons mer eller mindre det samme da han ble konfrontert med kritikk fra supportere i fjor?

Det går på signaleffekt. Vi sliter allerede med lavt engasjement og sviktende sponsorinteresse. Skal man da gå ut og si at neste sesong blir enda kjipere? Og at vi må finne oss i å kjempe med ryggen mot veggen hele sesongen? Det er denne taperholdningen som gjør at folk ikke orker mer.

For øvrig er det i stor grad hans (og Hauges) fotballfaglige svakheter som har tvunget frem kuttene. Hvordan går det an å kjøpe Paniagua som erstatter for Heikkinen? Det var åpenlyst etter nøyaktig 60 sekunder i hans første treningskamp for oss at han aldri ville kunne ta samme rollen. Det er helt vilt at denne spilleren ble kjøpt etter vi hadde sett ham i aksjon. Det er fullstendig krise.

Vil du oppfordre til saklighet, kan du i det minste klare å holde deg på samme linja resten av innlegget. Jeg har ingen briller på.

Er det virkelig ingen av dere som reagerer på at det ikke hadde vært et tema for ham å trekke seg ved nedrykk? Seriøst?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Er det virkelig ingen av dere som reagerer på at det ikke hadde vært et tema for ham å trekke seg ved nedrykk? Seriøst?
    Ikke nevneverdig. Han har kontrakt et år til. Det måtte ha vært en utfordring og fått klubben opp igjen. Men det er hypotetisk; hvordan hadde stemningen vært blandt supportere/presse/spillere/ledelse hvis vi faktisk rykket ned i år? Det vet vi ikke. Mjeldes respons på dette vet vi heller ikke.

Uansett må det være ledelsens ansvar å avgjøre hvem som til enhver tid trener Start.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Jeg reagerer ikke. Vi rykket ikke ned og trenere er ikke interessert i å spekulere i hypotetiske scenarioer. Det er heller ikke vanlig at trenere ønsker å si offentlig at de vurderer egen stilling, derfor får du ofte det typiske "det får andre vurdere" svaret eller noe annet unnvikende. Dette handler om å ikke spre mer uro enn nødvendig.

Sier Mjelde "jeg ville nok vurdert å trekke meg ved nedrykk" så blir FVN-saken "Mjelde vurderer å trekke seg" og det vil umiddelbart bli stilt spørsmål om Mjelde har tro på egne ferdigheter.

Når en trener sier at han ikke vurderer egen stilling så viser han selvtillit og styrke.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    jbasma: Ligger terskelen for personangrep der? Sa ikke Mons mer eller mindre det samme da han ble konfrontert med kritikk fra supportere i fjor?
    Når man kaller en person "en illojal kødd" angriper man person, ikke sak mener jeg. Men det kan godt hende at du er uenig med meg her.

Etter det jeg har fått med meg har aldri Mjelde kalt noen av supporter for en kødd (med forbehold om at jeg har gått glipp av noe), så da er det ikke det samme nei. Det han HAR gjort er å kritisere supporterne for ikke å støtte laget nok underveis i kamper. Men jeg vil ikke si at det er det samme.
    Sist endret av jbasma : 11-15-2014 kl 20:39

Lignende tråder

1. Ønskeliste sesong 17/18
    By Start123 in forum IK Start
    Svar: 73
    Siste innlegg: 01-26-2017, 23:15
  2. Bra uttalelse fra Mjelde angående neste sesong
    By Swans Till I Die in forum IK Start
    Svar: 29
    Siste innlegg: 11-27-2014, 00:24
  3. Svar: 11
    Siste innlegg: 08-20-2014, 04:04