Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

30.Serierunde: VÅLERENGA - START (kamptråd)

TID: Søndag 9.november kl.1800
    STED: Ullevaal Stadion
    __________________________________________________ ___________________
    LINKER
    Vålerenga's hjemmeside: www.vif-fotball.no
    Klanen's hjemmeside: www.klanen.no
    Klanen's kamptråd: http://forum.klanen.no/showthread.ph...ag-9-nov-kl-18
    TABELLEN
    16. Vålerenga..... 29 10-9-10 58-53 39 poeng
    12. Start............ 29 10-5-14 47-59 35 poeng
    VÅLERENGA
    Laget til Kjetil Rekdal imponerte i den første halvdelen av sesongen og var i medaljekampen da 18 runder var spilt. Etter dette har man slitt betraktelig mer og har siden 14 september tapt 5 av de siste 6 kamper. (Den eneste seieren kom hjemme mot Sogndal)
    Laget har scoret hele 58 mål (2 i snitt) og det er kun to scoringer mindre enn RBK/Molde som begge har 60 nettkjenninger.
    Det er en spiller som virkelig har imponert i hovedstadsklubben og det er Vidar Örn Kjartansson som har scoret imponerende 25 mål på de 28 kampene han har spilt. Om ikke Christian Gytkjær scorer 12 mål hjemme mot Brann, så blir Kjartansson årets toppscorer.
    Christian Grindheim har 8 målgivende pasninger og dette er en duo Start må passe godt på i denne kampen.

Daniel Fredheim Holm soner karantene og spiller ikke mens Rasmus Lindkvist nettopp ble operert og dermed ikke er med mot Start. Rekdal har dog noen spennende unggutter og det er mulig noen av disse får sjansen her.

VÅLERENGA'S 5 SISTE KAMPER
    26.september: Sandnes Ulf - Vålerenga 2-1 (Serie)
    5.oktober: Vålerenga - Sogndal 2-1 (Serie)
    19.oktober: Rosenborg - Vålerenga 3-2 (Serie)
    26.oktober: Vålerenga - Odd 1-2 (Serie)
    2.november: Aalesund - Vålerenga 4-1 (Serie)

IK START
    Om Mjelde har vegret seg for å gi de unge sjansen denne sesongen, så ser det ut som flere kan få sjansen i denne kampen. Uten at noe er bekreftet i skrivende stund, så blir det flere unge spillere som får sjansen fra start i denne kampen. Både Heigre og Hodnemyr ser ut til å få debutene sine i Start-drakta, mens Lars-Jørgen Salvesen trolig starter på topp. Tar man så med 16-årigen Ajer, så vil det definitivt bli sesongens laveste gjennomsnittsalder.
    Jeg tipper at vi starter slik i en 4-5-1 formasjon:

Pål Vestly Heigre

Jon Hodnemyr
    Bismark Acosta
    Glenn Andersen
    Rolf Daniel Vikstøl

Ernest Asante
    Solomon Owello
    Kristoffer Ajer
    Espen Børufsen
    Zlatko Tripic

Lars-Jørgen Salvesen

UKENS SPØRSMÅLSTEGN
    Denne uken var det ikke vanskelig å plukke ut denne, for mye tyder på at Start stiller med 4 unge spillere i denne kampen og det kan selvfølgelig slå ut begge veier. Jeg er dog 100 % enig i at dette er en kamp der vi må gi de unge etterlengtet spilletid. Reinertsen forsvinner og Heigre kan fort bli Håkon Opdal's utfordrer neste sesong så da er det helt riktig at Heigre får sjansen.
    Hodnemyr fikk sjansen foran sesongstart, men leverte ikke bra nok da, men nå har han visstnok tatt store steg, og jeg gleder meg til å se den raske backen få prøve seg på den store Ullevaal-matta. Ajer er selvskrevet, mens Salvesen har levert inn gode søknader om spilletid hele sesongen, og når han først fikk sjansen, så leverte han absolutt varene i forrige kamp. Mjelde innrømmet etter Sandnes Ulf-kampen at han muligens burde gitt Salvesen sjansen tidligere i sesongen - noe undertegnede også har etterlyst i flere uker.
    Blir utrolig spennende å se hvordan de klarer seg - og spesielt om alle fire får sjansen samtidig. Dette er nok fire spillere som blir sentrale i 2015, og så får vi håpe de får en god opplevelse på Ullevaal.

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Da var vi kommet til siste runde og det er utrolig deilig at vi ikke har hatt det samme presset som Brann har hatt i det siste. Jeg unner ingen i Bergen det dramaet de skal gjennom i siste serierunde, og godt er det at Start i flere uker har visst hvor man skal spille neste sesong. MEN, når det er sagt - så har det variert enormt denne sesongen og selv om vi KAN klare en plassering blant topp-8 så tror jeg verken trenere, spillere eller supportere er spesielt godt fornøyd med sesongen.

Bortsett fra Ajer, så har de unge fått veldig få sjanser og det har frustrert mange - spesielt i de kampene der de eldre spillerne ikke har fått det til. Nå er det historie, og mye tyder på at flere av de unge får sjansen i siste kamp. Jeg gleder meg enormt til å se hvordan disse gutta klarer seg i denne kampen og spesielt så er Salvesen på topp noe jeg har tro på. Skal jeg komme med et råtips, så tror jeg Salvesen vil bli Starts toppscorer i 2015 og da er spilletid i disse kampene utrolig verdifult for unggutten.

Vi møter et lag som har scoret enormt mye mål, men som har slitt veldig bakover i de siste ukene så mye tyder på mål begge veier i denne kampen. Start har sluppet inn flest, men Vålerenga har faktisk sluppet inn tredje flest mål denne sesongen.
    Framover er begge lagene mye bedre, hvor VIF har scoret tredje flest i årets Tippeliga med sine 58 fulltreffere, mens Start med sine 47 ligger på en delt 5.plass over scorede mål.

Start har scoret i 18 kamper på rad, så spennende å se om man får nettkjenning også i serieavslutningen.

Det er mange som sier at ingen av lagene har noe å spille for, men ser vi på tabellen så er det utrolig jevnt rundt disse lagene. Vinner Start, kan man faktisk klare en 8.plass, men skulle det bli tap, kan man ende helt nede på 13.plass og for en klubb i økonomiske vanskeligheter, vil det bety mye om vi kommer så høyt som mulig. Vålerenga kan ikke komme høyere, og kan kun ramle ned en plass om de taper denne kampen så økonomisk betyr det lite hvordan det går her. Der i gården er nok motivasjonen mer at man vil avslutte med en seier etter tre strake tap de siste kampene.

Dette er som sagt siste kamp denne sesongen, og dermed blir det ikke noen flere stykker fra meg på en stund, så derfor vil jeg benytte anledningen til å oppfordre alle lesere til å sikre seg sesongkort for 2015. Det er så utrolig mye spennende som skjer. Alt tyder på at laget skal bygges opp rundt unge og lokale spillere og det er som vakker musikk i de fleste Sørlendingenes ører, og jeg håper at folk respondere på dette med å sikre seg sesongkort for neste sesong. Jeg tror det vil bli en mye bedre sesong med mye mer entusiasme enn det vi har sett i år. Jeg synes vi skal berømme Starts nye strategi med å satse på unge og lokale spillere og den beste måten dette kan gjøres på er at mange sikrer seg sesongkort.

Jeg er i skrivende stund i Oslo og tar turen til Ullevaal for å se det (forhåpentligvis) yngste laget Start har stilt med på mange år - og jeg håper mange andre gjør det samme.

Til slutt: Takk til alle dere som trofast har kommet på hjemmekamper, og ikke minst til dere som også har reist på bortekamper. La oss avslutte 2014 med en Start-seier på Ullevaal, og så håper vi at Jesper blir skadefri og at vi får en spennende stall med unge og lokale spillere foran 2015-sesongen.

"Ullevaal - Ullevaal - Vi er de berømte IK Start og vi ska te Ullevaal...."

Bli med i "Den Store Tippekonkurransen" der du kan vinne fine premier:
    http://tigerberget.no/forum/showthre...kurransen-2014
    Sist endret av Frankieboy : 11-08-2014 kl 00:22

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2014
    noen som vet hva det koster for billett på bortefeltet?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Markusbukken Vis innlegg
    noen som vet hva det koster for billett på bortefeltet?
    nja 122,- er det vel inkl avg.

En kamp man burde ta seriøst uten for mange forandringer.
    Her er gevinsten av å komme på høyest 7 plass større en å kaste inn ungdommen.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    nja 122,- er det vel inkl avg.

En kamp man burde ta seriøst uten for mange forandringer.
    Her er gevinsten av å komme på høyest 7 plass større en å kaste inn ungdommen.
    Helt uenig. Synes du de faste har imponert i kampene det siste (Aafk, LSK og Sandnes Ulf)? Jeg tror sjansen for at vi får bank er storre om vi spiller med de faste enn om vi bruker noen sultne unggutter. Hoveddelen av laget vil jo vaere etablerte, men synes det er helt OK at spillere som Reinertsen og Nouri byttes ut da de trolig ikke har allverdens motivasjon da de ikke skal spille her neste år. Salvesen fortjener sjansen på topp etter et godt innhopp og enormt med mål for Start 2. Den siste unggutten er Ajer - som har spilt fast i det siste. Bortsett fra disse er jo alle etablerte og rutinerte.

Og ellers så kan vi ikke komme hoyere enn 8 plass. Aalesund kan i teorien passeres, men da må Start vinne med 10 mål og Aafk tape med 5 mål.. og det skjer ikke.

Nei, dette er en ypperlig anledning til å vise folk som vurderer sesongkort for neste sesong at vi vil satse på de unge. Får de en god opplevelse mot Enga så vil det bety veldig mange flere solgte sesongkort!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Vi får se da ;-)

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    To debutanter…

Pål Heigre

Jon Hodnemyr - Gummi Kristjansson - Bismark Acosta - Robert Sandnes

Ernest Asante - Solomon Owello - Kristoffer Ajer - Espen Børufsen - Zlatko Tripic

Lars-Jørgen Salvesen

Innbyttere: Terje Reinertsen, Amin Nouri, Glenn Andersen, Espen Hoff, Mathias Rasmussen og Rolf Daniel Vikstøl

http://www.ikstart.no/news/article/1...laget-mot-enga

Spennende - Håper bare ikke de pådrar seg noen alvorlige tabber. Det kan være vondt for unge spillere og keepere og forsvarsspillere er jo mer utsatt enn andre.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Skeptisk til at så mange sendes utpå samtidig, men nå får de ihvertfall sjansen til å vise seg fram

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Snittalderen på laget nå, er 22,1 år. Det er jo spennende :-)
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Synes synd på Salvesen der fremme uten noen verdens ting å jobbe med.

Så utrolig defansivt..

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av jbasma Vis innlegg
    Skeptisk til at så mange sendes utpå samtidig, men nå får de ihvertfall sjansen til å vise seg fram
    Ja, Effekten uteblir ved så mange uerfarne, vi ser jo bakre ledd skjelver med en trio som ikke har spilt sammen før.
    Noen mener jo dette er spennende og er helt uenige
    Jeg tipper MIM ser dette og finner på noe sprell i riktig rettning

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vi blir spilt fryktelig lave og ligger fortjent under, selv om målet var et godt skudd.

Så langt opprettholder vi snittet med to mål i sekken pr kamp… 60 and counting….
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Problemet her er at den godeste Mjelde skulle testet ut unge spillere sesongen igjennom.

Blir jo en smule kleint å hive innpå en haug samtidig. Hva er sjansen for at de skal prestere da?!?

Samtidig er det andre rutinerte også som er tatt ut.

Pokkeren da! Hoff inn og Salvesen ut? Offret pga trenerers udugelighet!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ofres vel heller for å poengtere at Mjelde har rett. Setter han inn de unge så taper vi er hans mantra og han vil bevise det. Så hevder nok alle oss som mener at han er en trener med meget begrensede evner. Og at han bruker ethvert eksempel på å skjule det.
    De som hevder at han er ok trener og opp til guddommelig tror på han.
    Men å plutselig la alle spille mere enn hele året er i mine øyne et forsøk på å gå på en smell. Samtidig er jeg mere fornøyd med dette enn at han fortsatte med klippekort spillerne som er ferdige i Start.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Skjønner lite her nå...

Ut med 2 vinger. Inn med 2 backer.
    Giftigste spissen vår tatt ut ved pause.
    Ene backen har ingen fremtid i klubben.
    Hvorfor startet vi ikke med Vikstøl?

Fra en defansiv første omgang til en ultradefansiv andre omgang selvom vi ligger under!!

Mjelde tenker nok å sikre 12 plassen sånn at Glimy ikke tar oss på målforskjell.

Godt jobba MIM!

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    MIM trekker i hvert fall ikke ned de unge spillerne, på noen måte. Han trekker dem snarere opp. Han sier at Salvesen på ingen måte var dårlig, men at laget ikke klarte å spille ham god. Hodnemyr sier han slet litt til å begynne med, men kom seg stadig mer iløpet av kampen, når han fikk kjent mer og mer på nivået. Pål gjør en god profil. Utenom de unge, trekker han bare fram én spiller, Gummi. Så det er i hvert fall på ingen som helst måte slik noen mente at han nå kunne "legge skylda på" og "vise at han fikk rett" og slik, selv om vi tapte. Jeg vil si snarere tvert om.
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Da fikk vi endelig se de unge få sjansen, og hvordan gikk det?
    Salvesen: Får jammen ikke enkle arbeidsforhold i denne kampen (akkurat som Vilhjalmsson har hatt det). I mine øyne er Salvesen en spiller som ikke kommer til sin rett i en defensiv 451, men som heller bør satses på i en 442 eller en offensiv 451. Som enslig spiss i dag viser han absolutt ingenting, men han brukes også feil, så vanskeligå legge altfor mye i prestasjonen hans i denne kampen.
    Heigre: Bør ta baklengsmålet, eller et par ok redninger, men også en farlig retur. Ikke imponert, men kanskje hakket bedre (og ihvertfall yngre) enn Reinertsen? Tror Opdl er førstevalget
    Hodnemyr: Den som kommer best ifra debuten, selv om han sliter voldsomt i første omgang. Spiller seg opp utover i kampen. Likevel er nok behovet for en ny høyreback stort, men han fungerer veldig bra som back-up (og førstevalg en gang i fremtiden?)

Nok en gang gjør Mjelde bytter jeg skjønner lite av, og han imponerer ingen. Likevel pluss for at han (endelig) gir de unge sjansen. Men neppe noen god ide å bytte så voldsomt på laget som han gjør. Bra han roser de unge etter kampen, istedenfor å bruke dem som "unnskyldning" for at vi tapte.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vi tapte fortjent mot et bedre lag. Ullevaal er vanskelig arena i år. Selv om vi ble spilt lave hadde vi noen sjanser, selv om ViF hadde klart flest.

Når vi tar ut Zlatko og setter inn Nouri er det for å legge om til 442, med Hoff og Assante på topp, Nouri på høyrekant og Børufsen på sin vante venstrekant. RDV kommer inn fordi Børufsen "har gjort sitt" og Sandnes flyttet da frem. Så vi bytter fra 451 til 442. Det kan vel ikke kalles et defensivt bytte?

Ellers synes jeg Hodnemyr (med trøya godt nede i buka) gjorde en bra figur. Man ser han har fart, og løp opp mange VIFspillere. Vår nye keeper gjorde heller ingen store tabber. Frisparet er godt plassert om enn ikke så veldig hard.

Salvesen fikk lite til som enslig spiss. Få spisser i verden hadde fått til noe særlig når resten av laget ligger igjen så langt bak. Det å legge om til 442 funket bra i dag synes jeg.

Offensivt skaper vi for lite. Manglende kreativitet i midtbaneleddet er en av grunnen og når vi slipper inn nøyaktig to mål i snitt, blir det vanskelig. 2015 blir et tøft år…

Mange (ikke denne tråden eller forumet spesielt) har jo konspirasjonsteorier ut av en annen verden. Tror de virkelig at Mjelde bevisst sender utpå unge spillere for å håpe de mislykkes for deretter å kunne retferdiggjøre manglende spilletid tidligere i sesongen???
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Når de har så liten tro på noe kan konspirasjonsteori komme ut av svært lite og i svært unike sammensetninger.

Salvesen alene på topp er dømt til å mislykkes, Han trenger mye mere tid med laget for å tjene den posisjonen og rollen godt.
    Jeg synes dette var en grusom taktisk kamp, Amin og RDV har ihvertfall offensive takter, i dag med denne varianten ble det ultra defensivt. Backer er viktig i det offensive oppbyggende. Vi så jo alle at det gikk den veien inngang er forbudt i mange land.
    Fiasko kamp med så mange nye unge. De skulle ha blitt utprøvd i små doser fra sesong start, da hadde jeg sett mening i dette.

Junior Member
    Ble medlem
    Jan 2014
    Flott at unggutta får følt litt på tempoet. 2015 kan bli en spennende sesong, dog er jeg svært skeptisk til enda en sesong med Mjelde. Har dessverre null tro på at han er rette mannen til å lede et lag fullt av yngre spillere. Han fremstår i mine øyne som eliteseriens fotballfaglige svakeste trener og er redd at 2015 kan bli rene katastrofen. I mine øyne bør Start forhandle frem en sluttpakke med han og tenke nytt. Det vil bidra til ny optimisme, lettere sponsormarked og flere solgte sesongkort, Amen.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Skuffende kamp i tråd med de siste betydningsløse. Start var ferdigspilt da kontrakten var sikret. Nå venter evalueringen. Det blir spennende.

Jeg synes det var fint å se noen nye, unge fjes, og er ikke helt enig i at Mjelde overdrev ungdomsprofilen på sesongens siste dag. Femmeren på midten var den sterkeste han kunne stille, og stopperparet var førstevalg i sommer. Å spe på med noen andrevalg på backene, en unggutt i mål og på spissplass burde ikke påvirke det spillemessige altfor mye når størstedelen av sentrallinjen var intakt.

Og det var jo ganske naturlig at Heigre fikk debuten all den tid Reinertsen er ferdig og ikke har imponert nevneverdig. Salvesen avgjorde sist, og med Vilhjalmsson ute ga spissplassen seg selv, mens Sandnes spilte en god kamp mot Brann, og fortjente spilletiden. Det er vanskelig å se at Start på papiret ble nevneverdig svekket av disse tre omrokkeringene, så det eneste spørsmåltegnet var vel Hodnemyr.

Ellers fikk Salvesen som ventet en håpløs oppgave alene på topp. Han kunne kanskje fått til noe om han hadde fått spille mot slutten av andre omgangen da Start omsider klarte å komme litt høyere i banen, men etter å ha blitt ofret til pause, er det vanskelig å gi Salvesen kredit for noe som helst.

Heigre ga et ganske positivt inntrykk. Målet var vanskelig og ingen direkte tabbe i mine bok. Han så ut som en keeper, i motsetning til førstevalget. Og har virket ganske trygg og rolig.

Hodnemyr led kraftig under en fullstendig dysfunksjonell høyreside i første omgang. Owello og Asante ble overspilt i hvert angrep, og Hodemyr måtte rygge inn i egen boks hver gang Zahid fikk ballen. I mine øyne er det langt i overkant dristig å gå til 2015 med Hodnemyr som førstevalg på backplass.

Sandnes klarte seg greit, men så angrep Vålerenga stort sett på motsatt side og så møtte han tross alt Berre. Sandnes virker som en ok spiller, men har nok en vei å gå før han er habil eliteserieklasse.

Øvrige spillere imponerte heller ikke stort. Asante og Tripic var mistet gnisten de siste kampene, Ajer har også møtt hverdagen med et smell, og stopperparet må vel takke tverrligger for at ikke det ble 3-4 i sekken. Owello er bare en skygge av seg selv, og bør vel se seg om etter nye utfordringer for å redde karrieren.

Det er naturligvis vanskelig å spille bra på et lag som ikke fungerer og ikke har noe plan eller grunnspill. Slik sett blir det kanskje litt urimelig å vurdere enkeltspillere.

Lignende tråder

1. 17.Serierunde: START - VÅLERENGA (kamptråd)
    By Frankieboy in forum Kamptråder
    Svar: 21
    Siste innlegg: 07-25-2016, 15:55
  2. 7 Serierunde: VÅLERENGA - START (kamptråd)
    Svar: 48
    Siste innlegg: 04-25-2016, 11:23
  3. 4.Serierunde: START - VÅLERENGA (kamptråd)
    Svar: 74
    Siste innlegg: 04-28-2015, 13:34
  4. 19.Serierunde: Vålerenga - Start (kamptråd)
    Svar: 95
    Siste innlegg: 08-13-2013, 22:15
  5. 5.Serierunde: Start - Vålerenga (kamptråd)
    Svar: 39
    Siste innlegg: 04-22-2013, 18:44

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •