Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50

Tråd: Sesongen 2015

Junior Member
    Ble medlem
    Jan 2014

Sesongen 2015

Nå er endelig sesongen 2014 over. En ny sesong står for tur. Men hva bør Start gjøre? Jeg har desverre ingen god følelse for neste sesong. Mjelde har dessverre ikke utviklet laget de årene han har vært her, tvert imot. Laget fremstår som ustrukturert og uten noe form for plan i det offensive spillet. Tilfeldigheter har gjort at vi har nok poeng til fornyet tippeligaspill.

Det mest kritiske med Mjelde er at mange av støttespillerne rundt Start har fullstendig mistet troen. Sponsorer og supportere er lei av en trener som snakker ned spillerne sine for å bortforklare sine egne elendige prestasjoner. En trener som gir spillerne fri fra fellestrening etter 3 seire på rad i stedet for å forsette å drille på systemet og utvikle det videre.

Kan vi være bekjent av dette? Kan vi være fornøyd bare vi holder oss i divisjonen? Kan vi tillate oss å ha en trener som allerede nå har varslet at 2015 sesongen blir enda tøffere med tanke på overleve divisjonen? I mine øyne så er slike uttalelser oppsigelsesgrunn. Man snakker ikke ned sin egen bedrift. Nei skal vi få tilbake optimismen blant oss supportere og i næringslivet så ber jeg til høyere makter om at Mjelde er inkludert i kuttplanene til Even og co. Først da tror jeg pendelen vil snu og det kan bli gøy å assosiere seg med Start igjen og vi kan tro på bedre sportslige tider.

Member
    Ble medlem
    Mar 2012

Har vi noe valg ?

Sitat Opprinnelig skrevet av Bob Affe Vis innlegg
    Nå er endelig sesongen 2014 over. En ny sesong står for tur. Men hva bør Start gjøre? Jeg har desverre ingen god følelse for neste sesong. Mjelde har dessverre ikke utviklet laget de årene han har vært her, tvert imot. Laget fremstår som ustrukturert og uten noe form for plan i det offensive spillet. Tilfeldigheter har gjort at vi har nok poeng til fornyet tippeligaspill.

Det mest kritiske med Mjelde er at mange av støttespillerne rundt Start har fullstendig mistet troen. Sponsorer og supportere er lei av en trener som snakker ned spillerne sine for å bortforklare sine egne elendige prestasjoner. En trener som gir spillerne fri fra fellestrening etter 3 seire på rad i stedet for å forsette å drille på systemet og utvikle det videre.

Kan vi være bekjent av dette? Kan vi være fornøyd bare vi holder oss i divisjonen? Kan vi tillate oss å ha en trener som allerede nå har varslet at 2015 sesongen blir enda tøffere med tanke på overleve divisjonen? I mine øyne så er slike uttalelser oppsigelsesgrunn. Man snakker ikke ned sin egen bedrift. Nei skal vi få tilbake optimismen blant oss supportere og i næringslivet så ber jeg til høyere makter om at Mjelde er inkludert i kuttplanene til Even og co. Først da tror jeg pendelen vil snu og det kan bli gøy å assosiere seg med Start igjen og vi kan tro på bedre sportslige tider.
    Jeg fatter ikke at vi engang ansatte Mjelde. Måtte vært bedre å fortsatt med Tørum. Men jeg tror ikke vi har råd til å sparke Mjelde og ansette ny. Vi har jo knapt nok råd til å lønne de som er der i dag ( noen går jo) Så vi får klare oss med Mjelde ut 2015 og håpe at det ikke blir noe ny kontrakt. Men ja jeg frykter neste år.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg håper Mjelde innser at han ikke klarer å utvikle laget noe mer og at han og ledelsen blir enige om en beskjeden kompensasjon for å gi seg en sesong fQr kontrakten er over...

Jeg la merke til på Facebook at Einar Ogrey Bransdal skrev en kommentar på brorens Facebook kommentar om hvor negativt det var at Mjelde gikk ut allerede nå og varslet at det ville bli vanskelig neste sesong. Også Tore Lovland var sterkt kritisk til dette utspillet fra Mjelde.

Jeg tror det er på tide med nye koster og at Mjelde ikke krever altfor mye for å gi seg en sesong fQr tiden.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Piren Vis innlegg
    Jeg fatter ikke at vi engang ansatte Mjelde. Måtte vært bedre å fortsatt med Tørum. Men jeg tror ikke vi har råd til å sparke Mjelde og ansette ny. Vi har jo knapt nok råd til å lønne de som er der i dag ( noen går jo) Så vi får klare oss med Mjelde ut 2015 og håpe at det ikke blir noe ny kontrakt. Men ja jeg frykter neste år.
    Jeg ser virkelig ikke dette "har ikke råd til å sparke Mjelde" argumentet. For da sier man jo indirekte at ny trener ikke vil klare å øke inntektene med mer enn Mjeldes sluttpakke. Det er i så fall en ganske stusselig forbedring. Målet med å ansette ny trener må være å gjøre det vesentlig bedre enn hva Mjelde har levert.

Jeg forventer at Startledelsen er tøffe nok til å ta et valg. Etter 3.5 år skal det ikke være noe problem å vite om de har tro på Mjeldes prosjekt eller ikke.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Er helt enig i at Mjelde må bort, men når det er sagt er det vel på høy tid at man får litt kontinuitet i klubben... Ikke akkurat et kjent ord på Sør Arena

Dog er det trist at sesongen er over, men allikevel er det dødt på forumet. Vitner om total mangel på glød og tro på hva klubben driver med! Bør ringe i alle varsellamper hos ledelsen

Stor fare for at 2015 blir nok et år med en kamp for å unngå avgrunnen.

Vil allerede nå spå at følgende lag vil kjempe i bunnen

Start, Glimt, Sandefjord, Stabæk, Haugesund, Ålesund, S08

Snakkes med en fornyet syltynn optimisme i mars!

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nicholas Giovanni Vis innlegg
    Er helt enig i at Mjelde må bort, men når det er sagt er det vel på høy tid at man får litt kontinuitet i klubben... Ikke akkurat et kjent ord på Sør Arena

Dog er det trist at sesongen er over, men allikevel er det dødt på forumet. Vitner om total mangel på glød og tro på hva klubben driver med! Bør ringe i alle varsellamper hos ledelsen

Stor fare for at 2015 blir nok et år med en kamp for å unngå avgrunnen.

Vil allerede nå spå at følgende lag vil kjempe i bunnen

Start, Glimt, Sandefjord, Stabæk, Haugesund, Ålesund, S08

Snakkes med en fornyet syltynn optimisme i mars!
    Triste, om enn forstaaelige, betraktninger her.

Kontinuitet er viktig, Giovanni, men jeg synes Starts ledelse gjoer klokt i aa ta en lang tenkepause med tanke paa trener og spillere og satsing generelt.

Jeg har sett kun en haandfull kamper fra min utlendighet, saa dere faar ta dette med et spann med salt, men jeg synes det er paa sin plass aa peke paa en god ting alle kan se selv fra Timbuktu: MIM har paa ett vis har gjort en stor jobb ved aa holde en jojo-klubb i eliten. Akkurat der kan man vel vaere enige i at grunnmuren og kjelleetagen naa staar ferdigmuret? Samtidig er det jo fancy katedral og fiffig opera med fantastisk arkitektur man forventer...

Jeg frykter er at klubben ikke er rede for den tolvklubbersserien man naa har foreslaatt fra 2017. Jeg har tidligere advart om at klubben maa bygges med dette langsiktige perspektivet, og da er jo utvikling av egne spillere aa klaske to feide fluer med ett smekk.

Jeg spoer dere andre som i motsetning til meg har bivaanet kampene og innhoppene av de unge: Er det naa for sent aa satse paa at Start blir et lag som unngaar kvalik i 2017 dersom eneste farbare oekonomiske vei tilsier ungt og soerlandsk? Eller er der akkurat nok tid, dersom vi foretar et kulturskifte ifht talenter akkurat nu?

Har MIM den indre motivasjonen og overbevisningen til aa foreta denne kursendringen? Eller er han for monomant opptatt av overlevelse paa kort sikt?

Ingenting ville gledet meg mer enn om han var ydmyk nok til virkelig aa gi fire-fem nye unggutter metodiske, regelmessige muligheter i 2015, slik at de kjenner og etterhvert mestrer niveauet--saa skal jeg heller taale at han "alltid har hatt rett" om det ender med en "skuffende" trettendeplass som resultat. Da tror jeg baade klubben og treneren hadde staatt langt sterkere for fremtiden.

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Hvor mye kan en slik sluttpakke være på? Hvis det er riktig som noen her har sagt, at han har 1,8 mill i årslønn, så ser jeg ikke for meg at den sluttpakka er mindre enn en mill... Sett at den er en mill, må man finne en trener som både er bedre, til samme lønn eller mindre, som trekker mer enn 600 ekstra sesongkort. Hadde feks Borgersen/Pedersen automatisk trukket 500+ sesongkort? Er de et bedre alternativ? De er sikkert billigere...

Hadde Dean kommet til den prisen (gitt at det er det han jobber for?), og ville det vært et bedre alternativ? Ville han trukket de ekstra publikummere som trengs?

Jeg tror ikke det er så lett som det kanskje virker. Jeg tviler for eksempel sterkt på at Dean ville automagisk trukket de ekstra inntektene som er nødvendig.
    Kanskje har Mjelde også ordnet seg skikkelig, så han skal ha hele resterende lønn av kontrakten? Da blir det i praksis som å måtte betale to ekstra trenere. En skal ikke se bort ifra at også Hauge sitter med basically samme kontrakten, om enn noe billigere i drift.

Senior Member
    Ble medlem
    Sep 2012
    Visste ikke helt hvor jeg skulle sette dette lange innlegget. Litt om hva vi trenger av nye spillere, hvordan 2014 sesongen har vært og tanker om 2015 sesongen.

2014 sesongen
    Sesongen 2014 skulle vi heve oss. At vi ble bedre enn 2013 var sikkert. En snakket til og med om at vi kunne være outsidere til medalje. Vi fikk inn spillere som Tripic, Paniagua, Sandnes, Berger, Hodnemyr og Lind. Senere i sesongen også Olofinjana og Ajer. Sesongen ble en stor skuffelse der vi tidvis var veldig involvert i nedrykksstrid frem til trippelseieren. Vi havnet på en 12 plass med 35 poeng og minus 13 mål mot en 9 plass, 38 poeng og minus 3 mål i 2013.
    Vi slapp inn hele 14 mål mer i 2014 enn 2013. Særdeles skuffende tall. Publikumstallet dalte. Supportere snakker om nikjedelig fotball, lite bruk av talenter og et lag uten identitet. Mangel på profiler og lederskikkelser i et grått lag.

Det må sies at Start er særdeles dårlige på å hente inn spillere. Av alle nye i 2014 er det kun Tripic som er en god signering pluss Ajer som de fikk rett opp i fanget.

Jeg kjenner en del av de som sponser Start, men mest interessant var en samtale jeg hadde med en sjef av et selskap som kunne sponset Start stort. Jeg spurte hvorfor de ikke gjorde det. Da kom det et langt og engasjert svar tilbake.

«Nei hvorfor skal vi det. Det blir ikke brukt lokale spillere, klippekort på enkelte elendige spillere, ingen identitet, dårlig organisering av lag, en trener som går ut mot egne supportere og egentlig er på kollisjonskurs med de fleste som støtter laget, uforståelige bytter som at Tripic kunne være blant banens beste å bli tatt ut ved pause eller ikke starte neste kamp. En kunne godt tålt litt Start tap hvis en innimellom virkelig spilte bra, men når i denne sesongen spilte vi egentlig ut motstanderne? Største seier er på 2 mål, vi slipper inn mål i alle kamper osv. Videre ble det trukket frem at Start var elendige på å gi tilbake til sponsorene. Sammenlignet med f.eks Marcussen var det elendig. Merkevaren Start er ikke godt nok. En må jobbe for at sponsorene får noe tilbake så det ikke bare er tap ut. Det må organiseres slik at det blir mersalg for sponsorene og interessant å sponse. En annen ting er det rundt kampene. Hvorfor skal en ha losje. En sitter trangt sammen i et bur og har medført at folk ikke gidder å gå for å sitte der, en får (med all respekt) besøk av Borgersen, mens Mjelde og spillerne kommer til de mindre sponsorene på VIP der det sitter mange.»

Det han sier er vel omtrent det samme som en rekke av oss supportere mener. Vi er inne i en særdeles vond spiral. Jeg kjenner selv på at laget er så fantasiløst og kjedelig at jeg selv vurderer å ikke ha årskort for første gang på all den tid hvis Mjelde fortsetter. Videre opplevde f.eks jeg at ettersom jeg kjøpte årskort så tidlig for 2014 sesongen så kunne ikke jeg få tilbudet om gratis kaffe og pølse til hver kamp som LOS kjørte litt senere for de som kjøpte årskort da. Start kjører av og til enkeltkamper til 50 kroner osv. Sistnevnte brydde ikke meg så mye (men sikkert andre), førstnevnte fant jeg irriterende. Poenget er bare at årskortholderne får gjerne for lite igjen og når det blir slike ting i ettertid slik at det ikke lønner seg å kjøpe tidlig, blir det bare helt feil. Start må bli mye bedre på å ta vare på de trofaste supporterne.

Prestasjon spillere

Ser en videre på hva spillerne har prestert i år syntes jeg personlig det er slik

Vurdert i 4-4-2 som vi har spilt mest denne sesongen

Keeper – Terningkast 1
    Eliteseriens dårligste keeperpar etter min mening. Med en god keeper tipper jeg vi hadde tatt en 10 poeng mer i årets serie

Forsvar Terningkast 2
    Lider av at Mathisen er ute hele sesongen, men uansett har vi et særdeles dårlig og gavmildt forsvar. Acosta begynte bra, men ble etter min mening svakere og svakere utover sesongen. Ved å setter press på Start kan nærmest motstanderne gjøre som de vil. Fort baktunge, glipper i markeringer, kan lett dribles igjennom. Gjennom mange år har vi vært laget som slipper inn blant mest mål. Det er uholdbart.

Midtbane – Terningkast 4
    Her regner jeg med kantene Asante, Børufsen og Tripic. Nesten terningkast 5, men sviktende form av spesielt Solo drar ned. Ajer kan være klippen vi trenger der bak, men er ganske treg.
    Tripic et enormt pluss selv om han falt mot slutten.

Spiss – Terningkast 2
    Vilhjalmsson har vært en gedigen skuffelse. Virker veik og redd for å gjøre feil. Gjør sjeldent de rette valgene for å komme i scoringsposisjon og sentrer der han bør skyte osv. Hoff er for treg og har ikke hatt en god sesong.

Benken – terningkast 4
    Har vært en sterkere Startbenk enn på lenge. Mange unggutter som banker på døra

Trener – Terningkast 2
    Unngår 1 da han har en god evne til å unngå missnøye i gruppa samt at de overlever. God pedagog.
    Får ikke mer pga hans mangel på taktisk forståelse av laget og kampene. Gir klippekort til spillere som Vilhjalmsson mm og setter kun innpå ungdom når han blir presset til det. Spiller kjedelig naiv fotball, er på kollisjonskurs med majoriteten av supporterne. Får ikke til å sette opp beste formasjon av laget ei heller det beste av enkelte spillere (som Asante). Gjør til stadighet uheldige formuleringer i pressen der han snakker ned laget, ambisjoner mm. Er med på å senke publikumstallet på Sør Arena. Nedadgående kurve resultatmessig.

Største skuffelser i år har vært Hoff, Vilhjalmsson, Seyi og Solo. 4 spillere som burde dra opp innsatsen har egentlig gjort det motsatte. Seyi var rett og slett miserabel. Kaptein Opdal har vært veldig dårlig, men det var han jo i 2013 også så sånn sett ikke noen skuffelse.-
    Største lyspunkt Tripic. En spiller som vil, til tider blør for drakta, tør å avslutte og hevde seg blant mange grå mus. Videre også Ajer som spiller såpass bra sin unge alder tatt i betraktning.

Ellers positivt at det er mange på laget som scorer mål.

Hva med 2015 sesongen og fremtiden?

Mye må gjøres. Det føles i dag som en fullstendig krasj mellom supporterne og treneren og hvordan laget drives og fremstår.

Hadde jeg drevet Start hadde jeg satt opp en ambisjon for laget som var en stor rettesnor og som det virkelig ble jobbet etter. En type lag som kunne blitt et vinnerlag, men som også dro opp interessen blant sponsorer og publikum. En må gå en annen vei enn resten av lagene i Norge.
    Jeg hadde ønsket et lag bestående av så mange sørlendinger som overhodet mulig. De skulle gjennomsyret laget. Jeg ville hvis mulig hatt de spredt fra så store deler av Sørlandet som mulig for å få opp interessen i hele regionen. Det hadde også gjort det lettere å samarbeide med klubbene i hele regionen.
    Så hadde jeg sett på de lokale vi fikk inn hva som manglet av både kvalitet, profiler og lederskikkelser. De som manglet og måtte inn hadde jeg passet på var maks kvalitet men i så ung alder som mulig. Disse utenfra (som gjerne kunne komme fra Ghana eller Tromsø) hadde jeg hatt et mye høyere lønnstak på. Dette var spillere som skulle dra opp kvaliteten på de lokale, gi publikum yndlinger og resultater. Antagelig en i hvert ledd. Her måtte ledertyper inn hvis en ikke hadde det blant de lokale osv.
    Jeg hadde brukt mest penger på god målvakt og spiss. Har en det får en så mye gratis. Spillerne en investerte i fra utlandet skulle også kjøpes med tanke på videresalg. Altså spillere en kunne regne med ble så gode at en kunne tjent penger også.

Så hadde jeg hatt en tydelig profil om at de unge må matches. Ikke slik Mjelde gjorde det i siste kampen med flere fra start, men jevnlig. 5-10 minutter her og der når det er mulig.

Jeg hadde ønsket en trener med en klar profil og ønske om en type attraktiv spillestil, men som stod bak hovedprofil. Måtte være en attraktiv publikumsvennlig fotball som ikke ble naiv bakover. Å slippe inn 60 mål er så uaktuelt som det kan bli. Treneren må være en profil og ikke en A4 type som publikum føler kjemper for laget slik som supporterne og med god fotballforståelse. Jeg er overbevist om at Nordlie inn nå hadde medført at rundt 1000 ekstra årskort ble solgt. Da hadde en hatt råd til å sparke Mjelde og en hadde fått opp interessen rundt sponsorer og supportere. Det må noe slike ekstremt til. Nethhandel Øgrey hadde rett i fjor med hensyn til Mjelde og ønsket vel da Nordlie. Kanskje broren hadde fått han med på å sponse et slikt skifte?

Videre hadde jeg hatt en fullstendig evaluering av sponsorene. Hva ønsker de, hva savner de, hvordan kan en gjøre det bedre? Markedsavdelingen måtte også bygge opp hype rundt spillerne. Bygge profiler.

Jeg er klar over at det tar tid å få dette til, men en må gradvis begynne et sted. Etter min mening kunne følgende spillere på Start vært til salgs/bytte eller lignende: Vilhjalmsson, Hoff, Opdal, Solo, Paniagua og Castro. Ingen av de bidrar nok, ingen er lokale og ikke gode nok til å ha de som de som drar opp snittet på de lokale. Spillere som Hoff og Solo har alt for høy lønn (ifølge 2013 tall) kontra hva de bidrar med. Å gi Hoff ny kontrakt slik de gjorde i år var total skivebom (selv om han virker som en knakende fin kar som sikkert er god å ha i gruppa sosialt). Vi har også alt for mange på midten.
    For frigjorte penger hadde jeg fått inn en god keeper, et par gode i forsvar og en spiss.
    Jeg har foreløpig beholdt Acosta, Asante og Gummi av utlendingene.

Slikt kunne et lag sett ut i 2015 (4-1-3-2 formasjon)

Ny keeper (Heigre som reserve)
    Hodnemyr, Mathisen, Acosta, Vikstøl (samt en ny midtstopper og høyreback)
    Ajer (Acosta brukt ved skade eller suspansjon)
    Asante/Tripic, (den som ikke ble solgt av Hoff, Solo, Paniagua)/Rasmussen, Tripic/Børufsen
    Salvesen – Ny spiss

Vi trenger en kanon keeper, midtstopper og spiss.

Videre må de fortsette ungdomsarbeidet som de virker bedre på samt samarbeid med lokale klubber. Dette må bygges opp for at Start har en fremtid.

Jeg hadde hvis mulig blitt kvitt Mjelde før det er helt tomt på stadion. Har en ikke råd må en leve med det 1 år.
    Sist endret av vinne : 11-10-2014 kl 10:04

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Leifen Vis innlegg
    Hvor mye kan en slik sluttpakke være på? Hvis det er riktig som noen her har sagt, at han har 1,8 mill i årslønn, så ser jeg ikke for meg at den sluttpakka er mindre enn en mill...
    Det ble gjort et poeng av at Mjeldes sluttpakke var ferdigforhandlet før han tok jobben. For å sikre en minnelig, avtalt løsning ved skilsmisse etter å ha lært av tidligere tabber. Pakken er neppe allverden.

Jeg tviler forøvrig sterkt på at lønna hans ligger på 1.8 mill. Man kan jo kanskje håpe, for det betyr jo at det er mye å spare på å hente inn en billigere løsning. Men ser man på tidspunktet han ble hentet på og statusen hans som trener, ville det vært sjokkerende om lønna er i nærheten av dette nivået. Han tok vel også et lønnskutt med resten av gruppa første vinteren.

Til Raoul Dukes spørsmål: Starts rammebetingelser er selv idag bedre enn mange andre eliteserieklubber, og spillerstallen er ikke så aller verst. Men så lenge laget ikke fungerer, fremstår spillerne udugelige. Start har ingen tydelig plan eller struktur i sitt offensive spill, og reddes stort sett av enkeltmannsprestasjoner, kontringer og dødballer. Defensivt hagler baklengsmålene inn, og det er heller ingen rød tråd i forsvarsspillet sesongen sett under ett selv om laget har ligget noe dypere etter sommerferien.

Jeg tviler ikke på at Mjelde er villig til å svelge sine kameler og gå til 2015 med ungdomsprofil. Om det er det som skal til for å sitte ut kontraktstiden. Problemet er jo bare at manglende talentbruk bare er et av mange kritikkverdige områder i hans trenergjerning. Hovedproblemet hans er jo åpenbart hans mangelfulle evner til å sette en spillestil, et forsvarsspill, et grunnspill. Og ta taktiske grep underveis. I gårsdagens kamp ble Start rumpekjørt på sin høyreside hele første omgang. Mjelde ser dette i likhet med alle andre, men løfter ikke en finger før lagene går til pause. Med normal uttelling ville kampen da vært tapt. I flere andre kamper denne høsten har hans taktiske grep umiddelbart resultatert i sjanser mot, fordi ikke samtlige berørte spillere virker å være inneforstått med endringene.

Mjeldes hovedproblem er dog at han virker å ha mistet enhver tiltro blant supportere og publikum. Hvordan i alle dager skal Start selge sesongbilletter for 2015 når majoriteten av årets innehavere ikke gidder å benytte sine?

Ledelsen har virkelig fått noe å tygge på. Kontraktsforlengelse virker helt utenkelig. Skal Start gå til sesongen 2015 med en trener på oppsigelse, en trener som publikum har sett seg lei på for lenge siden, og som spillerne trolig også har mistet siste rest av fotballfaglig tillit til? En trener som aldri har benyttet talenter i en sesong der Start skal satse ungt?

Det er bare en rasjonell utgang her.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Da er sesongen over og det er tid for oppsummering og Mjeldes rolle er særlig gjenstand for debatt.

Det er særlig på tre områder det har sviktet:

Defensiv struktur/mål i mot
    Dette har vært et svakt punkt i klubben siden vi rykket opp med Tørum i 2009. Selv med gode defensive spillere som Clay og Priske rant målene inn. Vi slipper fortsatt inn for mange mål. I år ble det nøyaktig to i snitt pr kamp. Det er slikt det lukter nedrykk av. Dette har vært et problem i klubben lenge og er ikke noe Mjelde skal ha skylden for at oppstod. Men han har et ansvar for å endre dette, hvilket han ikke har klart. I tillegg må det være mulig å stille spørsmål om keeperne i klubben holder godt nok nivå. Hverken Håkon eller Terje har vært outstanding i noen av kampene.

Spillerlogistikk
    Foran og i løpet av denne sesongen hentet vi Castro, Paniagua, Olafinjana og Tripiz. Av disse er det bare Tripiz som holder ok nivå pr nå. Når tre av fire nysigneringer må betegnes som fiaskoer, ja da er det åpenbart at scoutingarbeidet har vært for dårlig. Signeringen av Olafinjana var direkte håpløs. Ajer kom med foreldrenes flyttelass uten at klubben hadde gjort noe for det så han regner jeg ikke med.

Taktiske grep
    Omleggingen fra 442 til 451 ga umiddelbar suksess. Men det kom for sent. Mange av oss, samt eksperter i media, har lenge sett at vi ble overløpt på midtbanen og hadde flere typer som kan bekle både ving- og indreløperrollen. 442 burde vært forkastet mye tidligere. Én ukes treningsfri etter seieren i Bergen, var et feilgrep.

Av positive ting vil jeg fremheve:
    Unggutter

Det har vært gøy og se Kristoffer Ajer. Vi har kanskje tippeligaens beste 16åring, og han fremstår som en 30åring utenfor banen. I de siste kampene har også andre unggutter fått muligheten uten å gjøre skam på drakta. Oppfatningen om at Mjelde ikke gir ungguttene sjansen, bør begraves. Også her viser han evne til endring.

Økonomis ansvarlighet
    Ja det er harde tak, og neste år blir det enda hardere. Men vi har en ledelse som tar dette på alvor og kutter der man kan, samtidig som man sparer talentarbeidet. Vi må nok belage oss på mer egenutvikling fremover. Lillebror Netthandel virker som en fornuftig kar. Tilbudene til Nouri og Simon Larsen bar heller ikke preg av økonomisk uansvarlighet, for å si det forsiktig.

Treningsarbeidet
    Spillerne virker godt fysisk trent. Det har ikke alltid vært slik i Start.

Samhold
    Mjelde har klart å samle spillergruppen. Det er ingenting som tyder på oppslag om rekefester i nærmeste fremtid.

Talentarbeidet
    Talentarbeidet er skjermet for økonomiske kutt. Det er bra. Det ble kuttet kraftig i dette under Tørums tid (dog mot hans ønske). Det kan forklare fraværet av lokale startspillere de siste årene.

Lokalt samarbeid
    Det virker som om det samarbeides bedre med klubbene på Agder nå. Det har allerede vært diskusjon med Jerv. Det er bra.

Ang Mjelde
    Ja, han har sine mangler ettersom flere av forholdene jeg kritiserer kan tilbakeføres til han. På den andre siden skal han ha ros for treningsarbeidet og samholdet i gruppa. Han har også vist at han har evnen til å endre seg, noe formasjonsomleggingen og bruken av unggutter viser.

Han er ikke guds gave til mediene, noe en og annen uheldig uttalelse viser. Men han fremstår som ærlig og hardtarbeidende. Men han må tette igjen bakover! Det blir det viktigste i 2015.

Jeg har også vanskelig for å se hvilken aktuell kandidat som skal være klart bedre kvalifisert. Borgersen mangler erfaring på nivået, på samme måte som SIB. Det vil være fryktelig illojalt å hete Steinar Pedersen fra Jerv, og det vil forsure samarbeidet i sør lenge. I tillegg er det forskjell på tredjedivisjon og Tippeligaen. Det vi trenger i vår situasjon nå er en erfaren fagmann. Mjelde er det.

Nordli?– Vær så snill kutt ut køddinga.

Jeg tror fortsatt Mjelde får forlenget kontrakten. Om enn ikke en ny femårskontrakt og med klare krav om resultater og defensiv forbedring.

(Realistiske) Ønsker for 2015:
    En ny midtstopper/høyreback.
    Flere unggutter som tar nye steg.
    Nok en «midt på tabellen plassering».
    Økonomisk ansvarlighet.
    Sist endret av krs : 11-10-2014 kl 10:43
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Klarer ikke lenger å bli overrasket over Mjeldes trauste vurdering av eget lag. Ja, det kan oppfattes som nedsnakking og frigjøring av egen rygg - men i bunn og grunn har han rett i det han sier. Han overtok en klubb i oppløsning og har stabilisert det hele, i en økonomisk turbulent tid. Jeg reagerer mer på medaljeprat før sesongen, men våren er jo som regel tiden for optimisme.

Argumentene for å beholde Mjelde er der, absolutt. Krs oppsummerer godt. Samtidig som tvilen rundt kompetanse og vilje til talentutvikling demper det hele. Spillestil og evne til organisering av laget er et stort spørsmålstegn. Skal vi virkelig spille defensiv 4-5-1 på hjemmebane neste år?

Uansett synes jeg det er greit at Mjelde fullfører kontrakten. Sannsynligheten for at det bærer nok et år er størst under ham, tror jeg. Så får vi håpe at det nå spirer og gror fort nok i klubben nok til at neste trener overtar et bærekraftig prosjekt. Jeg aner et nedrykk om kort tid - men et år eller to på nest øverste nivå skal vi vel uansett tåle? Spesielt hvis det hele er utviklingsorientert?

Vi kommer alltid tebage.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2014
    [QUOTE=krs;15862
    Foran og i løpet av denne sesongen hentet vi Castro, Paniagua, Acosta, Olafinjana og Tripiz. Av disse er det bare Tripiz og Acosta som holder ok nivå pr nå. Når tre av fem nysigneringer må betegnes som fiaskoer, ja da er det åpenbart at scoutingarbeidet har vært for dårlig. Signeringen av Olafinjana var direkte håpløs. Ajer kom med foreldrenes flyttelass uten at klubben hadde gjort noe for det så han regner jeg ikke med. [/QUOTE]
    acosta ble hentet før fjorårs sesongen. han spilte omtrent alle kamper ifjor.

Junior Member
    Ble medlem
    Nov 2014
    En sportslig plan må tilrettelegges før neste sesong er i gang. For meg er det en gåte at en plan som definerer formasjoner og spillemønster ikke er implementert. Spillemønster bør være fastsatt fra guttelaget og oppover. Dette vil gjøre det enklere for yngre spillere til å tilpasse seg og ta steget videre.
    Ser referat fra Start 2 sin siste kamp. Der starter de i en 4-2-3-1 formasjon. Kan selvfølgelig diskutere om dette er en 4-5-1. Men at ikke Mattias og MIM uttaler at de spiller samme formasjon uttad gir inntrykk at det er dårlig kommunikasjon i rekkene. Har ikke sett Start 2 i år, men tar utgangspunkt i: http://www.ikstart.no/team2news/arti.../title/start-2

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Markusbukken Vis innlegg
    acosta ble hentet før fjorårs sesongen. han spilte omtrent alle kamper ifjor.
    Du har selvfølgelig rett.

Rettet nå.

Takk
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Sep 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Da er sesongen over og det er tid for oppsummering og Mjeldes rolle er særlig gjenstand
    Spillerlogistikk
    Foran og i løpet av denne sesongen hentet vi Castro, Paniagua, Acosta, Olafinjana og Tripiz. Av disse er det bare Tripiz og Acosta som holder ok nivå pr nå. Når tre av fem nysigneringer må betegnes som fiaskoer, ja da er det åpenbart at scoutingarbeidet har vært for dårlig. Signeringen av Olafinjana var direkte håpløs. Ajer kom med foreldrenes flyttelass uten at klubben hadde gjort noe for det så han regner jeg ikke med.
    Som en nevnte. Acosta ble hentet året før. Fikk i tillegg inn Berger, Sandnes, Venndølen og Lind før 2014 sesongen. Sjeldent vi har fått inn så mange spillere og allikevel gjort det så elendig.
    Det er mange flere alvorlige ting for hvorfor ikke Mjelde må få fortsette. Han er nok ganske involvert i spillerlogistikk som har vært katastrofe. Han gjør merkelige valg med bytter, bruker ungdommer kun når han blir presset, får ikke satt noen formasjoner og lag, virker handlingslammet underveis i kamper, virker å ha lav spillerforståelse, får ikke satt forsvaret, formasjoner og leddene i laget, lite attraktiv fotball, krangler med supporterne, elendige uttalelser i media som medfører at han snakker ned eget lag og medfører tilskuerflukt osv.

Det er så mye at det er ganske krise. Uansett hva en måtte mene. Resultatene er elendige, spillet er planløst grått og kjedelig, en slipper inn mål konstant og publikum og sponsorer flykter klubben. Noe drastisk må gjøres.

En nevnte om Nordlie var en vits, men nei jeg vil 100 ganger mer ha han enn Mjelde. Jeg er overbevist om at han har endret seg siden han var her sist, han er ledig enn så lenge, han får bedre resultater, ikke redd for å bruke ungdommen, attraktiv og ville alene dratt opp årskortsalget med minst 1000 stk, medieyndling, profil, fotballfaglig dyktig, offensiv og uredd, spillestil som folk liker osv.

En trenger noe radikalt for å snu trenden å få tilbake sponsorer og publikum. Trenger ikke være han, men han er kanskje det billigste alternativet av en profil av en trener.
    Sist endret av vinne : 11-10-2014 kl 10:50

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av vinne Vis innlegg
    Som en nevnte. Acosta ble hentet året før. Fikk i tillegg inn Berger, Sandnes, Venndølen og Lind før 2014 sesongen. Sjeldent vi har fått inn så mange spillere og allikevel gjort det så elendig.
    Det er mange flere alvorlige ting for hvorfor ikke Mjelde må få fortsette. Han er nok ganske involvert i spillerlogistikk som har vært katastrofe. Han gjør merkelige valg med bytter, bruker ungdommer kun når han blir presset, får ikke satt noen formasjoner og lag, virker handlingslammet underveis i kamper, virker å ha lav spillerforståelse, får ikke satt forsvaret, formasjoner og leddene i laget, lite attraktiv fotball, krangler med supporterne, elendige uttalelser i media som medfører at han snakker ned eget lag og medfører tilskuerflukt osv.

Det er så mye at det er ganske krise. Uansett hva en måtte mene. Resultatene er elendige, spillet er planløst grått og kjedelig, en slipper inn mål konstant og publikum og sponsorer flykter klubben. Noe drastisk må gjøres.

En nevnte om Nordlie var en vits, men nei jeg vil 100 ganger mer ha han enn Mjelde. Jeg er overbevist om at han har endret seg siden han var her sist, han er ledig enn så lenge, han får bedre resultater, ikke redd for å bruke ungdommen, attraktiv og ville alene dratt opp årskortsalget med minst 1000 stk, medieyndling, profil, fotballfaglig dyktig, offensiv og uredd, spillestil som folk liker osv.

En trenger noe radikalt for å snu trenden å få tilbake sponsorer og publikum. Trenger ikke være han, men han er kanskje det billigste alternativet av en profil av en trener.
    Vi er enige i at spillerlogistikken er krise. Derifra synes jeg du overdriver kritikken av Mjelde noe fryktelig, og skjønnmaler tjukken fra Romerike noe voldsomt.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Sep 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Vi er enige i at spillerlogistikken er krise. Derifra synes jeg du overdriver kritikken av Mjelde noe fryktelig, og skjønnmaler tjukken fra Romerike noe voldsomt.
    Eller kanskje det er du som gjør det motsatte?
    Ser en helt objektivt på det er resultatene elendige og supportere flykter stadion. Det er realiteten så er nok forferdelig få som mener at Mjelde er en god trener som fører til attraktiv fotball, gode resultater mm. Stadion rømmes

For meg er det helt uforståelig at noen kan være positiv til han som trener, men uavhengig av meg se hva som skjer rundt interessen for klubben.

Dessuten er ikke Nordlie så tjukk for tiden

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Det er mange flere alvorlige ting for hvorfor ikke Mjelde må få fortsette. Han er nok ganske involvert i spillerlogistikk som har vært katastrofe..
    Spillerlogistikken har ikke vært bra, men så er det også et forsømt område fra klubben sin side. Ser vi på klubber som gjør dette bra, så er det nesten alltid et resultat av et godt samarbeid mellom ledelse og trener.

Feilen med vår spillerlogistikk er ikke at Mjelde ikke ser hva laget trenger, men at klubben ikke evner å finne gode alternativer for å fylle de rollene man ønsker. Spillerlogistikk må løftes opp som et klubbansvar, tilsvarende talentsatsningen der man nå jobber målrettet og tildeler ressurser til dette området.

bruker ungdommer kun når han blir presset
    Til Mjeldes forsvar så har klubben nå noen lovende 16-18 åringer. Tidligere har talentene våre vært 20-22 åringer. Han kom også til en klubb uten noe talentarbeid i det hele tatt. Dette er bygd opp under hans tid.

At Mjelde også har vært villig til å gå ned i lønn og godtatt andre endringer i arbeidsvilkårene er en positiv side. Og selv om han ikke er noe fyrverkeri i media så er han langt unna f.eks Jonevret som konstant gnåler. Mjelde er først og fremst litt kjedelig i media. Når ledelsen da også er litt kjipe så blir kontrasten til Nordlie/Solér veldig stor.

Resultatene er elendige
    Av de siste 19 sesongene er det kun 4 stykk som har vært bedre enn 2013-2014.

Senior Member
    Ble medlem
    Sep 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Spillerlogistikken har ikke vært bra, men så er det også et forsømt område fra klubben sin side. Ser vi på klubber som gjør dette bra, så er det nesten alltid et resultat av et godt samarbeid mellom ledelse og trener.

Feilen med vår spillerlogistikk er ikke at Mjelde ikke ser hva laget trenger, men at klubben ikke evner å finne gode alternativer for å fylle de rollene man ønsker. Spillerlogistikk må løftes opp som et klubbansvar, tilsvarende talentsatsningen der man nå jobber målrettet og tildeler ressurser til dette området.
    Og hvordan vet du det? Jeg vil anta at Mjelde er rimelig involvert i dette. Tror du ikke det var han som presset på for å få Seyi, eller Opdal?

Til Mjeldes forsvar så har klubben nå noen lovende 16-18 åringer. Tidligere har talentene våre vært 20-22 åringer. Han kom også til en klubb uten noe talentarbeid i det hele tatt. Dette er bygd opp under hans tid.

At Mjelde også har vært villig til å gå ned i lønn og godtatt andre endringer i arbeidsvilkårene er en positiv side. Og selv om han ikke er noe fyrverkeri i media så er han langt unna f.eks Jonevret som konstant gnåler. Mjelde er først og fremst litt kjedelig i media. Når ledelsen da også er litt kjipe så blir kontrasten til Nordlie/Solér veldig stor.
    Jo men den samme treneren bruker ikke de unge spillerne før hele media og alle tilskuerne forlanger det. Hjelper ikke med ungdomsarbeid hvis en ikke bruker det. Da må en gi de 10 minutter jevnlig når det er mulig. Jeg er ikke tilhenger av det han gjorde mot Vålerenga der han gir 2 stk debut fra Start og det sammen med 2 andre tenåringer der en kun har 30 min spilletid fra før. Det kan mye mer ødelegge. Han må bygge de opp og ser ikke ut til å evne det. Det er all or nothing med han. Ser du ikke hvor feil det er?

Av de siste 19 sesongene er det kun 4 stykk som har vært bedre enn 2013-2014.
    Hvordan tenker du da? Med dobbelsesonger siden du skriver 2013 og 2014? I så fall kan du ikke regne enkeltsesonger i første tall (19). Er det enkeltsesonger du mener tar du vel feil.
    Ser en på 2014 sesongen var det en særdeles dårlig sesong etter et år med mange forsterkninger. En katastrofesesong.
    Men det er så mye mer enn resultater her. Det har vært tilfeldigheter som har gjort at ikke Start rykket ned i fjor og dels også i år. Men det viktigste er at Start slipper inn et utall mål, spiller dørgende kjedelig, fenger ingen, overbeviser ikke omtrent i eneste kamp og publikum og sponsorer flykter laget. De alle aller fleste ser dette, det er derfor vi opplever tilskuerflukten og den utrolige oppgittheten og likegyldigheten rundt laget. Mjelde har nå etter flere år bygget opp et lag som fenger ingen. Ikke de som ønsker godt spill, ikke de som ønsker at vi kjører over motstanderne i enkelte kamper, ikke de som ønsker betydelig lokale innslag. I tillegg snakker han ned eget lag, ambisjoner og supportere og ødelegger kolossalt for både interesse og årskortsalg.

Den uttalelsen han hadde for noen uker siden når årskort ble sluppet må være noe av det mest ødeleggende en trener kan finne på å si.-

Start som lag bør ligge på topp 6. det har vi stadion til, publikum og sponsormuligheter til og når en også tar med at en ikke har konkurrenter på et stort stykke av Norge absolutt mulighet til. Innimellom bør en lukte på medalje slik vi gjorde før. Det virker helt utopisk med Mjelde.

De få som fremdeles favner Mjelde er de som er med å sende dette laget ned i uføret og jeg forstår ikke at det mulig.
    Sist endret av vinne : 11-10-2014 kl 12:52

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Ser en helt objektivt på det er resultatene elendige og supportere flykter stadion. Det er realiteten så er nok forferdelig få som mener at Mjelde er en god trener som fører til attraktiv fotball, gode resultater mm. Stadion rømmes
    Ser en helt objektivt på det er vi klar for vår 3. sesong i Tippeligaen, og det i en periode hvor vi har kuttet (og fortsatt kutter) utgifter til den store gullmedaljen. Det har ikke akkurat vært hverdagskost for klubben dette årtusenet. Ser vi objektivt på det sikret vi ny kontrakt 4 runder før slutt. Men ser vi objektivt på det synker tilskuertallene (noe som for øvrig er tilfelle hos flertallet av klubbene i Tippeligaen, dog ikke like kraftig?).
    Diksusjoner om spillestil, underholdene fotball, riktige bytter osv blir i veldig stor grad preget av subjektive meninger, ikke objektivitet. Det finnes vel ingen definisjon på når et lag spiller underholdene så vidt jeg vet?

Hadde noen før sesongen tilbudt meg fornyet Tippeligakontrakt 4 runder før slutt hadde jeg hoppet på tilbudet uten å tenke meg om. Legg til at vi scoret mer enn halvparten av de andre lagene, havnet mange poeng foran medaljejagende Brann, skulle spillle store deler av høstsesongen med en 16-åring fast på laget, og få en ny profil i Tripic, ja hvem hadde ikke takket ja da? Men nettopp det at vi sikret kontrakten så tidlig er også et av problemene i mine øyne. De siste 4 rundene var kun en transportetappe hvor æren, en plass på øvre halvdel av tabellen, og noen hundre tusen kroner ekstra i sluket av en klubbkasse var den mulige gevinsten. Og alle som har fulgt klubben noen år ante vel at spillerne også tok seg tidlig sommerferie når plassen var sikret? Vi ble vel ikke akkurat overrasket, ble vi? Det gjør mye med engasjementet når klubben ikke har noe viktig å spille for. Se på Brann. Se på Odd. Har man noe viktig å spille for kommer publikum. Det mest spennende i disse siste kampene var vel om en som hadde scoret mye mål i 3.divisjon skulle få spilletid eller ikke. Hvor spennende er egentlig det? Og jeg har tatt meg selv i at mitt engasjement forsvant etter seieren i Bergen.
    Om vi spilte kjedelig eller ikke er opp til hver enkelt å avgjøre, avhengig av hvilken type fotball man foretrekker. Men det viktigste i mine øyne for å øke engasjentet blant publikum er at vi vinner kamper og har viktige ting å spille for. Jeg tviler sterkt at folk flokker til stadion fordi vi har fått en ny trener, eller at vi bytter formasjon. Folk kommer når laget vinner, og når laget kjemper om viktige ting. Lokal tilhørighet er viktig for sponsormarkedet, men jeg tror ikke det er så viktig for publikum. Det er mer en bonus, og så er man litt ekstra glade i de lokale spillerne. Om det er 2 eller 8 sørlendinger på laget som spiller om vi skal komme på 10. eller 12.plass spiller vel liten rolle for folk flest?

Jeg mener Mjelde har lagd fundamentet nå. Men han er ikke den som kan få oss noe særlig høyere på tabellen. Neste sesong kan meget godt bli lik de to foregående, hvor sesongen i praksis er over altfor tidlig. Men jeg frykter den kan ende med nedrykkskamp. Men da vil i det minste engasjementet våkne i landsdelen. Eller vil den det? Ikke lett å vite hva en sørlending ønsker...

Når det gjelder at Mjelde snakker ned eget lag i media, så gjør han vel også det motsatte? Før sesongen var han til og med inne på tanken om medalje (tror dog ikke det var helt seriøst ment), før han nå varsler kamp mot nedrykk.
    Sist endret av jbasma : 11-10-2014 kl 13:10

Lignende tråder

1. Forventninger til 2017-sesongen
    By Stig Hornnes in forum IK Start
    Svar: 4
    Siste innlegg: 04-01-2017, 18:25
  2. Tribunekultur igjennom sesongen
    By Markusbukken in forum Tigerberget
    Svar: 65
    Siste innlegg: 02-13-2015, 19:08
  3. Hva er en forøyd medi 2013 sesongen?
    By vinne in forum IK Start