Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012

Bra uttalelse fra Mjelde angående neste sesong

"Vi skal ikke se begrensninger, men muligheter. Det er jeg - og vi - nødt til. Det er ikke snakk om at vi skal senke målsettingen neste år." er Mjelde sitert på i fvn. Han går dermed tilbake på de tidligere kommentarer om neste sesong.
    "Hvis det å løpe tre timer i skogen i kaldt høstvær er et problem, har vi et problem. Jeg ville ta dem litt ut av komfortsonen og gi dem en liten smakebit på hva som venter: Knallhardt arbeid."

"Mer trening i 2015 enn i 2014. Vi skal legge et opplegg, der spillerne blant annet skal klare å gjennomføre flere sprinter i kamp enn de har gjort i år."

Jeg ser mye positive endringer og ser en klart forbedret utgave av Mjelde nå, kontra for ett år siden. Med denne holdningsendringen og tanken på talentarbeidet begynner jeg å se positivt på neste sesong.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Denne uttalesen er i det minste mer positivt rettet enn hans utspill om at neste sesong ble mye vanskeligere. Her ser han ihvertfall muligheter, ikke problemer

Senior Member
    Ble medlem
    Sep 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av jbasma Vis innlegg
    Denne uttalesen er i det minste mer positivt rettet enn hans utspill om at neste sesong ble mye vanskeligere. Her ser han ihvertfall muligheter, ikke problemer
    Vel når han et par uker tidligere går ut med det motsatte i media mister det jo all troverdighet. Er nok ledelsen som har presset på her. Joda Mjelde sier mye riktig i det intervjuet, men det har han gjort en rekke ganger før. Når han ikke evner å sette sammen lag, ta ut det som er best for klubben, få til at laget fungerer sammen og gjøre riktige bytter underveis hjelper det ingenting hva han sier. Jeg tviler ikek på at han vil og ønsker, men han evner ikke.

Hvis Mjelde virkelig fortsetter er det kun en ny kanonkeeper og midtstoppere + spiss som kan redde oss. Ellers spår jeg ny publikumsrekord i negativ forstand på Sør Arena og nedrykk.

Jeg frykter det verste scenario. Opdal fortsetter som førstekeeper. Mjelde fortsetter som trener. Det skal satses på Vilhjalmsson som spiss (han har jo liksom vist at han kan i 1 div) og det satses på at Mathisen blir skadefri og en får inn kun en ung reserve. Huff huff.
    Nå er jeg negativ, men frykter for klubbens fremtid nå.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Husk at i den grad Mjelde sier eller gjør noe positivt så er utelukkende og kun fordi han er tvunget til det, enten av media, ledelsen eller supportere.

--

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Er flott at det trekkes fram positive ting Mjelde gjor, og ikke bare det negative. Det har vaert mye negativt - men er enig i at disse uttalelsene er bra - og det at han tar gutta med på en hard lopetur på siste trening synes jeg er bra - og i sterk kontrast til alle "feriene" Mjelde har gitt gutta i lopet av sesongen.

Selv om jeg synes et trenerbytte hadde vaert bra nå, er det kanskje greit at han får fram til sommeren for å se hvordan det går. Jeg synes det gjores noen gode grep i disse dager, så er vel lov å vaere litt optimistisk.. Vi får se. Håper uansett at ledelsen ikke kaster seg over en ny kontrakt med Mjelde fQr tidligst til sommeren... Mye skal endre seg for å overbevise meg at han er rett mann for Start i tiden som kommer...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Sitat Opprinnelig skrevet av vinne Vis innlegg
    Vel når han et par uker tidligere går ut med det motsatte i media mister det jo all troverdighet. Er nok ledelsen som har presset på her.
    Ja, de to siste uttalelsene han har hatt om neste sesong er veldig ulike, og man kan spørre seg om det virkelig er slik at Mjelde har skiftet fokus, eller om ledelsen har gitt beskjed om å fokusere på det positive. Vi får nok aldri svar på dette, men jeg velger som deg å tro at det siste er tilfelle. Uansett er denne uttalesen den han burde kommet med forrige gang også

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Jeg er enig i at denne uttalelsen er påfallende ulik det forrige intervjuet. Det er selvfølgelig godt mulig at ledelsen ikke var fornøyd med det forrige sitatet og ønsket en uttalelse som hele klubben kunne stå innenfor. Mjelde sier her alle de "riktige" tingene, som også er den eneste fornuftige inngangen til neste sesong. Det er imidlertid litt vanskelig å tro at Mjelde mener dette 100% såpass kort tid etter at situasjonen i hans øyne var en helt annen. Likevel tror jeg at Mjelde sitter trygt inntil videre.

Sitat Opprinnelig skrevet av vinne Vis innlegg
    ...

Jeg frykter det verste scenario. Opdal fortsetter som førstekeeper. Mjelde fortsetter som trener. Det skal satses på Vilhjalmsson som spiss (han har jo liksom vist at han kan i 1 div) og det satses på at Mathisen blir skadefri og en får inn kun en ung reserve. Huff huff.
    Nå er jeg negativ, men frykter for klubbens fremtid nå.
    Dette er i mine øyne det absolutt mest sannsynlige scenarioet! Jeg ønsker meg mer, men forventer det ikke.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Husk at i den grad Mjelde sier eller gjør noe positivt så er utelukkende og kun fordi han er tvunget til det, enten av media, ledelsen eller supportere.

Kritikken mot Mjelde kan sikkert være ensporet og urimelig til tider.

Men her snakker vi om to motstridende uttalelser med en ukes mellomrom. Og det er jo ikke første gang. Det er bare et par uker siden han skulle spille Reinertsen, Andersen og Nouri fordi de var gode nok, og uka etter vraket dem med tanke på fremtiden. Så med mindre Mjelde er rammet av kraftig Alzheimers, så må man vel anta at det er noen som hvisker ham i øret hva han skal si.

For øvrig synes jeg det noe taperaktig over folk som sier vi må være offensive, eller vi må se mulighetene og ikke begrensningene. For når man må uttrykke slike fraser, viser man vel nettopp at man er defensiv og ser begrensningene.

Og jeg setter også et lite spørsmålstegn ved treningsiveren. Fordi Start ikke kan hente sine 5 forsterkninger for 2015, og mister flere førstevalg fra troppen, så skal man altså kompensere med å trene mer. Hva er logikken i dette? At Start har en stor ubenyttet reserve i forhold til fysisk trening som man ikke har benyttet fordi man har hatt ok økonomiske rammer. Som man nå er tvunget til å bruke fordi kvaliteten på troppen reduseres?

Forhåpentligvis er disse uttalelsene bare floskler og politikk. Noe annet vil være tegn på grov tjenesteforsømmelse.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Peder, ofte enig i dine betrakninger. Delvis også her. Jeg forsvarer ikke Mjelde, men vi må vel være enig i at det ikke er lett å være Mjlde heller. ALT han sire blir veid og brukt mot han. Nå får han kritikk for å tenke offensivt vedr neste år. I tillegg kommer kritikken når han sier at det skal trene mere. Ja ja, glad jeg ikke er i Mjeldes sko ...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    JEG tolker Mjelde sine uttalelser slik at siden vi ikke har ressurser til å hente inn erstattere på overgangsmarkedet, må vi fokusere på å utnytte de mulighetene vi har enda mer. Vi må bli enda bedre trent, og utnytte det vi har på en enda bedre måte. Man kan alltid bli enda bedre trent, kan man ikke? Dette er ikke det samme som at vi gjør en dårlig jobb på området fra før, men at vi må fokusere på det vi kan gjøre noe med og ikke det vi ikke kan gjøre noe med. Vinnere ser alltid på detaljer og søker å utnytte det man har best mulig. Jeg er derfor helt uenig med deg Peder som kaller denne innstillingen "taperaktig" (hvis jeg da har forstått deg rett). Det er mer en anerkjennelse av at rammebetingelsene er blitt dårligere, men at dette kan man ikke gjøre noe med. Og så heller fokusere all energi og oppmerksomhet på det man kan gjøre noe med, og gjøre ting enda bedre og smartere. Det er vel ingen her inne som mener at Starts rammebetingelser er bedre før neste sesong enn de var før årets sesong? Eller?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjusken Vis innlegg
    Peder, ofte enig i dine betrakninger. Delvis også her. Jeg forsvarer ikke Mjelde, men vi må vel være enig i at det ikke er lett å være Mjlde heller. ALT han sire blir veid og brukt mot han. Nå får han kritikk for å tenke offensivt vedr neste år. I tillegg kommer kritikken når han sier at det skal trene mere. Ja ja, glad jeg ikke er i Mjeldes sko ...
    Det er da helt legitimt å kritisere noen som kommer med to sprikende uttalelser i løpet av én uke. Det er ikke første gang.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Helt klart legitimt å kritisere sprikende uttalelser. Ville bare nyansere det litt. Han blir målt og veid på hver uttalelse. Dersom han ikke sier noe, så er det også galt... Her endrer han sine uttalelser til det bedre, så blir også det galt. Når det er sagt så var de første uttalelse av en slik art at han må finne seg i å få litt pepper.

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Er det virkelig så mye sprik? Han sa ikke at vi kom til å slite i sumpa neste år. Han sa at det blir en større prestasjon å holde seg neste år. Jeg kan ikke finne selvmotsigelser i det, og at man må ha ambisjoner og trene for å bli bedre. For meg ser det ut som om han sier i stor grad det samme denne gangen, men det får en annen tittel. Her kan jeg sammenligne hva han faktisk er sittert på å si i fvn, så alle kan se det, istedenfor å bare tro at han har dømt klubben nedenom og under.

Fra den første saken:

- I forhold til ressursene vi har, vil det være en enda større prestasjon om vi holder oss i eliteserien neste år enn i år

- Ressursene blir mye mindre, det vet vi, og er ikke noe å snakke om. Det går nedover. Vi må være knallgode på det som er gratis, og det som er billig. Det er ikke noen hemmelighet, sier Mjelde.

- Men det er fullt mulig å skape gode resultater, selv om man har mindre å rutte med, sier vestlendingen.

- Vi har levert i tråd med målsettingen de to foregående sesongene, og vi er ikke langt unna i år heller. Vi er i det sporet vi hadde regnet med å være, og har i forhold til det gjort en god jobb med få ressurser, sier Mjelde, og fortsetter.

- Så er spørsmålet: Hvordan tar man nye steg når ressursene blir mindre? Det blir en utfordring, men vi liker utfordringer.

Fvn spør om det er mulig å utvikle laget uten særlig forsterking:
    - Ja, det er mulig å skape utvikling, og det er mulig å få både energi og kraft av å jobbe med en gruppe. Men det er viktig å ha disse tingene klare før nyttår, slik at man vet hva man har å jobbe med, og hva som blir målsettingen. Det er en jobb som må gjøres nå, sier Mjelde.

Om talentarbeidets utvikling:
    - Det tar litt tid, men jeg synes vi har tatt sjumilsskritt de siste to-tre årene. Jeg er veldig glad for at klubben tenker at den ikke skal kutte i talentsatsingen. Uansett hva man har å rutte med rundt A-laget, så skal man verne om utviklingsavdelingen. Det er viktig, og helt avgjørende for å få fram egenproduserte og ha en utviklingsavdeling man kan være stolte av, sier Mjelde.

Dette er ALT Mjelde blir sitert på. Dette er den latterlige uttalelsen. Dette er det som er sterk kontrast, sprikende og motsatt av hva han sier denne uka.

Det han sier denne uka er:

- Jeg tror vi har mistet litt av det vi hadde i 2012 da vi rykket opp. Jeg tror ikke vi har vært like flinke til å holde trøkket oppe. Vi har ikke gjort jobben godt nok. Jeg har ikke vært god nok, spillerne har ikke vært gode nok, sier Start-trener Mons Ivar Mjelde når han skal oppsummere 2014-sesongen.

- Ja. Det kan være vi har hatt det litt for komfortabelt - at vi ikke har snudd alle steiner for å bli bedre - men ubevisst tenkt at vi har gjort en god jobb fordi sliter med økonomien eller fordi vi har vunnet noen kamper. Vi må bli flinkere til å holde et skarpere fokus, og det skal vi ta tak i inn i 2015. Det fokuset er viktig i en klubb, og det begynner i spillergruppen og trenerteamet, sier Mjelde, som de siste dagene har tenkt på hvordan han skal angripe sesongen som kommer.

- Vi skal ikke se begrensninger, men muligheter. Det er jeg - og vi - nødt til. Det er ikke snakk om at vi skal senke målsettingen neste år

- Vi skal vise hva vi er lagd av og gjøre det bra, sier mannen som tok spillerne med på en tre timer lang joggetur på den siste treningen torsdag.

- Det skulle være en test. Hvis det å løpe tre timer i skogen i kaldt høstvær er et problem, har vi et problem. Jeg ville ta dem litt ut av komfortsonen og gi dem en liten smakebit på hva som venter: Knallhardt arbeid, sier Mjelde.

- Mer trening i 2015 enn i 2014. Vi skal legge et opplegg, der spillerne blant annet skal klare å gjennomføre flere sprinter i kamp enn de har gjort i år. Når vi møtes igjen i januar, skal vi være konkrete på hvilke endringer som kommer, for vi skal ikke være redde for å endre på en del ting. Kanskje blir det flere økter med ball på ettermiddagene for å få tid til andre ting på formiddagene, sier Mjelde.

- Vi skal terpe. Jeg synes vi var skrekkelig gode på etablert angrepsspill i 2012. I de to siste sesongene synes jeg spillet vårt har båret preg av at vi har måttet redde skinnet - at vi har vært tvunget til å gjøre endringer vi kanskje ikke står 100 prosent inne for. Vi ønsker å begynne litt på nytt igjen i januar, sier Mjelde.

Fvn spør om det betyr 4-4-2:

- Det betyr forhåpentligvis et velfungerende lag. Vi må bli bedre til å styre kamper hjemme. Vi må underholde mer enn vi har gjort, spille mer publikumsvennlig. Samtidig kan vi være mer kyniske enn vi har vært borte.

Så er det litt om kontrakten videre og slikt, men ingenting spennende, annet enn at det kommer fram et ganske tydelig tegn på at Mons blir med videre, og at han har 100% tillitt fra Øgrey, etter å ha tatt en samtale med alle spillerne som blant annet har vurdert Mons.

Så... Hva her er motsetninger? Hvor er alle selvmotsigelsene? Han kan kanskje virke mer positiv til framtiden i siste intervju, men også i det første er han tydelig på at det må jobbes mot neste år, akkurat som han er tydelig på det i dette intevjuet som får skryt.

Eller har jeg funnet feil intervju? For jeg kan ikke finne noen andre hvor han sier at det blir nedrykkskamp neste år.
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Sitat Opprinnelig skrevet av Leifen Vis innlegg
    Er det virkelig så mye sprik?
    Jeg har ikke lest intervjuene (ikke FVN abonnent), bare fått det gjenfortalt via andre. Hvis det du skriver er direkte sitater er jeg enig med deg i at forskjellen på det han sier er mye mindre enn det man skulle tro ut ifra overskriftene og det folk hevder her inne. Kanskje er hovedforskjellen hvordan FVN valgte å legge frem saken? Uansett er det vel tidspunktet å gå ut med de uttalesene han gjør i det første intervjuet som gjør det uheldig. Klubben prates jo ikke akkurat opp i det intervjuet, selv om det nok er en ærlig uttalese om ståa og fremtiden

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    De to intervjuene ikke er fryktelig ulike, men Mjelde tar to vidt forskjellige utgangspunkt i de to. Det er klar det har noe å si for hvordan budskapet blir oppfattet. Og jeg synes det er merkelig å uttale seg slik han gjør med en ukes mellomrom. Det samme gjelder for det han har uttalt om bruk av spilere på utgående kontrakter vs unge talenter. Det er spesielt å si så forskjellige ting med så kort mellomrom. Det er ikke til å unngå at man begynner å spekulere i om han har fått enkelte føringer fra oven.

Men om han skulle ha forandret seg, hva gjør det med hans posisjon i Start? Jeg er usikker. Mjelde må snart skape entusiasme. Start har kuttet alt det er mulig å kutte av kostnader virker det som. Det eneste som kan sørge for at økonomien går i balanse er økte inntekter. Det betyr at publikum og sponsorer må få troa igjen.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjusken Vis innlegg
    Nå var det ikke ment som kritikk mot Mjelde.

Poenget mitt var at flere påfallende motstridende uttalelser på kort tid tyder på at noen instruerer ham.

Det siste var et generelt hjertesukk. Fordi folk som er offensive i hodet, aldri føler et behov for å poengtere det. Og fordi logikken i Mjeldes utsagn om økt trening, implisitt kan tolkes som om dette har vært for dårlig. Uten at jeg tolket det slik, men mer som tomme floskler.

Nå ser jeg jo derimot at Mjelde faktisk tar solid selvkritikk, og erkjenner at det har blitt lagt ned for dårlig jobb på treningsfeltet siste to år. At spillerne har hatt det for komfortabelt, og at han selv ikke har vært flink nok. Det er altså ikke fordi rammene er vanskeligere at laget skal øke treningsmengdene, men fordi laget ikke har lagt ned godt nok arbeid på treningsfeltet siste to år, og at dette er årsaken til årets svake sesong.

Og så leser jeg at Arild Sandvik kommenterer denne helt plutselige selvkritikken, som står i sterk kontrast med det selvtilfredse godkjent-stemplet Mjelde satte på sesongen bare for et par uker siden, som et siste desperat forsøk fra Mjelde på klore seg fast i klubben.

Mjeldes dilemma er åpenbart. Ledelsen er misfornøyd med spill og resultater. De vet at neste år blir tøffere når det gjelder rammebetingelser. Om Mjelde står på at årets sesong er godkjent, er det vanskelig å se at Mjelde skal kunne føre klubben helskinnet gjennom neste. Dermed blir han på sett og vis tvunget til å ta selvkritikk, for å vise at han har forbedringspotensial. Men ender vel opp som taper uansett hva han gjør.
    Sist endret av Peder A. Sten : 11-15-2014 kl 22:03

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Synes dette retorikk-fokuset begynner å utarte.

Mjelde sa ditt, Mjelde sa datt. Supporterne jakter brist i logikken, mens Fvn spinner sine historier på uvisst grunnlag. Mjelde forsøker visstnok å oppnå ting, klamrer seg fast - og kritikerne på sin side har tydeligvis en egen agenda.

Er det det som står i lokalavisa som avgjør situasjonen og stemningen i Start? Leser supportere og ledelse i Start avisa som bibelske steintavler? Irettesettes og pålegges Mons føringer ut ifra dagens vinkling i Fvn? Uten en dypere dialog i korridorer og møterom på SSA? Håper ikke det.

Personlig setter jeg en fot i bakken. Mjelde har ifølge ledelsen 100% tillit. Det pleier å bety en av to ting i fotballmiljøet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av jbasma Vis innlegg
    Ja, de to siste uttalelsene han har hatt om neste sesong er veldig ulike, og man kan spørre seg om det virkelig er slik at Mjelde har skiftet fokus, eller om ledelsen har gitt beskjed om å fokusere på det positive. Vi får nok aldri svar på dette, men jeg velger som deg å tro at det siste er tilfelle. Uansett er denne uttalesen den han burde kommet med forrige gang også
    Det er to kliss like meninger med litt mer utdypende og velvalgte ord.
    Det å si at 2015 blir enda hardere for klubben, for nå å si hvordan man skal jobbe mot et hardt 2015 er kun en forlengelse av den uttalelsen. MIM er All-in neste år, det er bra

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    MIM er All-in neste år, det er bra
    Det synes virkelig ikke jeg etter null fremgang på 3,5 år. Men meg om det.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fish Vis innlegg
    Det synes virkelig ikke jeg etter null fremgang på 3,5 år. Men meg om det.
    Vi klarer oss neste år også, da går vi inn i 4 år på rekke i TL. Det har ikke skjedd på over 20 år
    Målet var å etablere seg, jeg tror man er på god vei der.
    Jeg tror det er vanskelig å få nok fremgang i økonomisk motvind, der spillere blir lånt ut og solgt til tabellrivaler..

Lignende tråder

1. Ønskeliste sesong 17/18
    By Start123 in forum IK Start
    Svar: 73
    Siste innlegg: 01-26-2017, 22:15
  2. Svar: 21
    Siste innlegg: 11-18-2014, 21:09
  3. Svar: 11
    Siste innlegg: 08-20-2014, 03:04
  4. Oppklaring og siste uttalelse
    By Gyldenlöves in forum Tigerberget
    Svar: 2