Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

Spillertråd: Alex De John

Welcome Alex!!

Dette var utrolig bra. En hardtarbeidene og ambisiøs spiller som kan spille både høyre back og midtstopper. Meget gledelig og vi har hatt gode erfaringer med amerikanere tidligere!!

Ble finanansiert av en investorgruppe så ingen kostnader for Start. GLEDELIG!

http://www.ikstart.no/news/article/1...klar-for-start

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette er bra! En OK (+?) minstopper/høyreback er noe vi har stort behov for. At han i tillegg ikke kostet noe er veldig bra.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg håper dette blir bra. På papiret at det lovende ut ihvertfall. Ny keeper og midtstopper tyder ihvertfall på at de nå tar det defensive på alvor.

Men hvor mye kan DeJohn ha kostet? Han var på free transfer fra Finland. Det kan neppe ha kostet mye i lønn og eventuelt sign on fee. Står det virkelig så dårlig til at vi ikke klarer dette selv? Dette er urovekkende.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Lovende dette. Særlig siden Tripic reiser. Håper dette medfører at vi nå kan være litt mere moderate ift baklengs. Det er bare å takke investorene som har gjort det mulig!.

Junior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sted
    Kristiansand
    noen som har fått med seg at han spilte for TPS som rykket ned, og slapp inn 60 mål eller? kan umulig være noe særlig god da. ser for meg typisk Amerikaner som ruser ut i taklinger, og bommer, blir rundlurt, og ja osv...

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Keano85 Vis innlegg
    noen som har fått med seg at han spilte for TPS som rykket ned, og slapp inn 60 mål eller? kan umulig være noe særlig god da. ser for meg typisk Amerikaner som ruser ut i taklinger, og bommer, blir rundlurt, og ja osv...
    Har ingenting å si at han spilte på TPS som slapp inn 60 mål. Det er mange grunner til dette. Hvis resten av forsvaret og/eller keeperen er dårlig så hjelper det lite at en spiller har kvalitet.

Jeg vet ikke om du husker Clarence Goodson som vel er en av de beste forsvarerne Start har hatt det siste tiåret. I 2010 spilte han hele sesongen for Start - som da slapp inn 60 mål i serien. Allikevel ble han plukket opp av Brondby. I folge din tankegang, burde han jo floppet fullstendig i Brondby, men i 2011 var han kaptein for det danske laget - faktisk den eneste kapteinen i dansk toppfotball som ikke var dansk. Jeg synes det er sterkt for en spiller som kom fra et lag som slapp inn 60 mål en sesong tidligere...

Hvis du har fulgt med litt så ble De John kåret til Starts beste mot Midtjylland i forrige treningskamp (mot det laget som har scoret klart mest i dansk toppfotball) og han fikk hoyest karakter av Starts spillere som spilte i 1.omg i dag.

Jeg synes han har mange gode kvaliteter og tror det blir en god tilvekst - og ikke minst - han er en ung og ambisios spiller som jobber hardt for å bli bedre. (brukte bl.a ferien til å jobbe med en egen trener for å bli bedre på enkelte områder)

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Finnes det noen som kan forklare hvordan det har seg at Start trenger ekstern hjelp for å finansiere en spiller som ikke koster én krone i overgang? Han kommer attpåtil fra et bunnlag i Finland, og bør i utgangspunktet ikke være en dyr spiller i drift. Når klubben i tillegg har solgt Tripic fremstår dette enda merkeligere.

Det viktigste er at vi har fått på plass en ny midtstopper, men prinsipielt mener jeg klubben ble eie sine egne spillere. Men enda mer interessant akkurat i dette tilfelle er hva dette sier om økonomien i klubben. Jeg kan ikke tenke meg at annet enn at klubben hadde fullført denne overgangen uten hjelp om de kunne. Derfor er dette skremmende i mine øyne.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    En annen ting å tenke på er at ingen ting er gratis.
    Investorer er nettopp det, investorer. Tipper de nå har andeler i våre unge up and coming ungdommer som senere kan bli verdt mye penger.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av DayWalker Vis innlegg
    En annen ting å tenke på er at ingen ting er gratis.
    Investorer er nettopp det, investorer. Tipper de nå har andeler i våre unge up and coming ungdommer som senere kan bli verdt mye penger.
    Det er vel ingenting som tilsier at de har kjøpt seg inn i andre spillere. Dette har klubben vært åpen om tidligere og det er ingen grunn til at klubben ikke skal være åpen til det nå. Samtidig er det ingen tvil om at skulle De John selges, så vil ikke Start sitte igjen med et rødt øre...

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Finnes det noen som kan forklare hvordan det har seg at Start trenger ekstern hjelp for å finansiere en spiller som ikke koster én krone i overgang? Han kommer attpåtil fra et bunnlag i Finland, og bør i utgangspunktet ikke være en dyr spiller i drift. Når klubben i tillegg har solgt Tripic fremstår dette enda merkeligere.
    At man sitter med 5 mill i minus før budsjett for 2015 settes opp, har nok sitt å si. Samme har nok faktum at budsjettet kuttes med 8-9 millioner fra i fjor til i år. Så uansett om man f.eks. har fått 5 mill NOK for Tripic så skal fremdeles budsjettet tynes godt, ergo henter man inn penger der man kan...

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Derfor er dette skremmende i mine øyne.
    Alle vet at økonomien er pill råtten. Start taper masse penger hvert år, og har ingen reell kapital å snakke om.

Årets budsjett er kraftig barbert, og det gjelder nok også A-stallens lønnsbudsjett. Når klubben ikke har evnet å tynne troppen i ønsket grad, er nok lønnsbudsjettet sprengt, og da er det ikke mulig å hente inn nye spillere innenfor budsjett.

Salget av Tripic endrer nok ikke på det. Han var neppe blant de best betalte, og den beskjedne overgangssummen går nok bare inn i det store sluket.

Ressursmessig er ikke Start dårligere stilt enn mange av sine eliteseriemotstandere, men vanstyre over tid har satt klubben i en vrien posisjon. Klubbens best betalte spillere er ikke lenger selvskrevne på førstelaget, de største signeringene er overflødige. Halve lønnsbudsjettet går ut til en håndfull spillere som av ulike grunner i forsvinnende liten grad har bidratt til å heve laget den siste tiden, og overbetalte spillere er praktisk talt umulige å bli kvitt.

Ved å henvende seg til eksterne investorer, kan man forsterke troppen uten å øke kostnadene. DeJohn er nok en billig investering, men en 24 år gammel bosmann fra finsk jumbolag blir aldri en eksportartikkel, så dette handler nok utelukkende om et ønske om å hjelpe klubben i en vanskelig situasjon.

Vi vet at Magne Kristiansen har penger. Fordelen med å ha en investor som eier, er at klubben alltid har et valg. Det er alltid rom for forsterkninger om behovet blir stort nok. Det har vi sett med Heikkinen, Berger og Olofinjana. Problemet til Kristiansen er at han ikke ser forskjellen på gode og dårlige forslag. Derfor bruker Start masse penger på resultatløse tiltak. Men tar seg ikke råd til de billige, smarte virkemidlene.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er altså virkelig ikke, enda verre enn jeg så for meg. Og desto viktigere at man klarer å kvitte seg med spillere som ikke forsvarer lønna. Slik som owello og paniagua , kanskje Castro.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er altså virkelig ikke, enda verre enn jeg så for meg. Og desto viktigere at man klarer å kvitte seg med spillere som ikke forsvarer lønna. Slik som owello og paniagua , kanskje Castro.
    Det internasjonale vinduet stenger i morgen? I såfall haster det. IMO vil jeg faktisk helst ha vekk Owello. De to andre har jeg litt mer tro på, etter gårsdagens kamp. Men Owello
    --

Junior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sted
    Kristiansand
    jeg husker goodson ja, og jeg så kampen mot Midtjylland. han var helt ok, ikke noe revolusjonerende. vi for se hva han kan bringe inn av kvaliteter.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    jeg husker goodson ja, og jeg så kampen mot Midtjylland. han var helt ok, ikke noe revolusjonerende. vi for se hva han kan bringe inn av kvaliteter.
    Poenget mitt var at det ikke har noe å si om KLUBBEN man kommer fra har sluppet inn mange mål. Det kan fremdeles vaere gode spillere på et slikt lag. Når det er sagt så hadde jo Start De John på et ganske langt provespill og sett han på treninger hver eneste dag. Det er vel nettopp her De John har imponert og spilt seg til kontrakt - ikke på det han leverte i fjor. Uansett så bringer De John inn flere muligheter i forsvaret, og det er bra.

Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2015
    Hei. Jeg er ny her inne på forumet. Har fulgt med en stund her inne på det som har vært skrevet da Start er laget i mitt hjerte.

Slik jeg har oppfattet det så ble overgangen til De John sponset av eksterne investorer og ikke kjøpt av de. Det kom en ny regel fra FIFA ang. eksterne eiere den 1 januar 2015. Det det ikke lenger er lov for eksterne investorer å eie spillere. Det er en kort overgang for de nye reglene i 2015, men de gjelder kun for kjøp som gjelder for 1 år og De John ble signert for 2 år. Legger ved en link som forklarer det bedre enn det jeg kan.

http://www.dagbladet.no/2015/01/16/s...dnes/37213148/

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2014
    Sitat Opprinnelig skrevet av Andreas Vis innlegg
    Hei. Jeg er ny her inne på forumet. Har fulgt med en stund her inne på det som har vært skrevet da Start er laget i mitt hjerte.

Slik jeg har oppfattet det så ble overgangen til De John sponset av eksterne investorer og ikke kjøpt av de. Det kom en ny regel fra FIFA ang. eksterne eiere den 1 januar 2015. Det det ikke lenger er lov for eksterne investorer å eie spillere. Det er en kort overgang for de nye reglene i 2015, men de gjelder kun for kjøp som gjelder for 1 år og De John ble signert for 2 år. Legger ved en link som forklarer det bedre enn det jeg kan.

http://www.dagbladet.no/2015/01/16/s...dnes/37213148/
    slik jeg har oppfattet det eier start spilleren mens det er investorer som betaler lønnen hans. men kan være jeg tar feil.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Alle vet at økonomien er pill råtten. Start taper masse penger hvert år, og har ingen reell kapital å snakke om.
    Ja. Men likevel, å ikke ha råd til en gratis spiller fra Finland med moderate lønnskostnader er et alvorlig lavmål. Da er situasjonen verre enn det klubben har rapportert i media.

Det må skje noe i klubben om videre drift skal være mulig. Mer enn bare å gi bort noen drakter. Og det er svært viktig å kvitte seg med spillere som er for dyre i drift uten å levere på banen.

Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2012
    En ting jeg vil bruke mot deg her er at det også var like mange baklengs som hos oss i fjor, men på flere spilte kamper.
    Dessuten var Tripic vår desidert beste spiller, men vi scoret ikke flere mål enn det vi slapp inn (for å bruke en viss terminologi).

Dvs. Tripic gjorde en god jobb for laget som førte til at de overlevde, men det var offensivt. Defensivt tok hah en del returløp, men gjorde også rare ting til tider.

DeJohn er en spiller som kan bedre kommunikasjonen i sammen med en klar og tydelig keeper som går for å være vårt klare 1. valg i de bakre rekker. Han er klar og tydelig i feltet i motsetning til Opdal som ikke klarer å holde et innlegg, men bokser det til kast/hjørnespark. Keeperen jeg snakker om er Ingvar Jónsson.

Forhåpentligvis kan de to nysigneringene hjelpe på lekkasjen vår!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Ja. Men likevel, å ikke ha råd til en gratis spiller fra Finland med moderate lønnskostnader er et alvorlig lavmål. Da er situasjonen verre enn det klubben har rapportert i media.
    Situasjonen er nok ikke stort annerledes enn den har vært de siste årene.

Start har høyere kostnader enn inntekter. Magne Kristiansen prøver å ta konsekvensen av det ved å kreve at spillere forsvinner før nye kommer inn. Det finnes ikke rom i budsjettet til å hente inn DeJohn.

Men det handler om prioriteringer. Start har hatt råd til å forlenge med en rekke middelmådigheter i løpet av 2014, de hadde råd til å hente Olofinjana foran høstsesongen, og en islandsk landslagskeeper etter sesongslutt. Det er uker siden Odd Berg pakket kofferten og flyttet fra Molde til Start.

Lignende tråder

1. spillertråd : john olav nordheim
    By Markusbukken in forum IK Start
    Svar: 13
    Siste innlegg: 05-16-2016, 19:41
  2. Alex Lind
    By Harry G in forum IK Start
    Svar: 8
    Siste innlegg: 08-20-2014, 12:07

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar