Viser resultater 1 til 12 av 12
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

Treningskamptråd: Start - Vindbjart (Sparebanken Sør Arena)

Da var det klart for ny treningskamp, og denne gangen uten de fleste profilene hos Start. Det laget som starter for de gule og svarte er en kombinasjon av fremtiden i laget, samt noen av de som trolig forsvinner om ikke altfor lang tid.
    Jeg gleder meg til å se denne kampen og håper vi får endel svar både ang gutta fra Costa Rica samt våre unge spillere. Kampen spilles på Sparebanken Sør Arena kl.1500 og vises hos fvn.no

Her er laget vi starter med:

Ingvar Jonsson

Erlend Skagestad - Philip Aukland - John Olav Norheim - Nikolai Harris

Ernest Asante - Matias Rasmussen - Fernando Paniagua - Joachim H. Eriksen

Lars-Jørgen Salvesen

Alejandro Castro

Innbyttere:

Adi Markovic, Erlend Segberg, Eirik Wichne, Hans Petter Rolke

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    2-2nå.

Rar kamp dette her... Daniel Aase er det vel bare å hente (om vi hadde hatt råd)

Edit - OK hva skedde nå nettopp?? Greit at vi stiller med tredjelaget, men VFK stilte (i følge de som kjenner laget) ikke med sin beste tropp.

Skal dette være de som skal erstatte rutinerte spillere ved skade og karantener, er vi virkelig helt avhengig av at så ikke inntreffer....
    Sist endret av krs : 03-04-2015 kl 16:49
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Er jo Ødegaard takter fra unge Aase, med noe desorienterte unge startspillere men morro å se på.
    Det positive er at fotballen lever på sørlandet.
    Det skal være nivå forskjell på disse lagene i favør Start. 2-4 er alt for mye og med et forsøk på å balansere laget med 35%ish rutine og TL spillere er dette et svært mislykket forsøk av MIM.
    Om det faktisk var bevisst å se om de klarer å heve laget, seg selv og gå i bresjen så var det kun Asante som prøvde på noe som kunne ligne et løft for laget. Trist

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Nå er vel unge Aase 9 år eldre enn unge Ødegård, og ikke i nærheten av et talent i samme kaliber. Kan vel strengt tatt ikke kalles talent i den alderen lenger.. Aase imponerte likevel i dag, men når backrekka er Erlend Skagestad, Philip Aukland, John Olav Norheim og Nikolai Harris kan han egentlig gjøre som han vil. Det han mangler er fart, noe som kanskje er den største forskjellen mellom divisjonene.

Vindbjart har vært gode i sesongoppkjøringen, og når Start da mangler sine beste menn er det ingen overraskelse at Vindbjart kan utfordre. Tror ikke det blir mange i den forsvarsrekken som får tippeligakamper i år for å si det sånn. Unntaket er vel Nordheim, men veien hans til førsteelleeren ble lengre med DeJohn inn dørene.

Uansett er selvfølgelig 2-4 altfor dårlig!

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Jeg synes generelt slike kamper forteller veldig lite. Det er enorm forskjell på å erstatte en A-lagsspiller på et ellers toppet og samspilt lag og å spille sammen med reserver og B-lagsspillere.

Synd at den godeste Aase aldri har fått prøve seg i 1.divisjon. Han mangler opplagt farten, men det gjorde også Raymond Kvisvik.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Jeg synes generelt slike kamper forteller veldig lite. Det er enorm forskjell på å erstatte en A-lagsspiller på et ellers toppet og samspilt lag og å spille sammen med reserver og B-lagsspillere.
    Dette er jeg helt enig i. Som Mjelde sa så finner man positive og negative ting i en slik kamp som mest av alt gav litt kamptrening til dem som trolig ikke får spille mye. Jeg synes Salvesen og Rasmussen igjen viste gode takter og det er ingen tvil om at begge disse kommer til å få bra med spilletid i Tippeligaen. Jeg synes Paniagua skuffet, men det er kanskje ikke så rart når han vet at han ikke har en fremtid i klubben. Om ikke han havner i Ygor/Bruno-klassen så er nok dette en av de dårligste investeringene Start har gjort på transfermarkedet.
    Håper det er en klubb her i USA som er interessert i spilleren fra Costa Rica!

Ellers så merket jeg meg at Jarle Borrestad (som kommenterte) lurte på hvor Tigerberget var... Jeg vet ikke om han hadde fått med seg at det var Start 2 som var på banen og det er ikke ofte Start 2 drar mange fra Tigerberget, så ikke rart at mange ble hjemme...
    Nå er det vel bare solide motstandere framover og dermed blir det litt mer interessant å se kampene. Uansett så var kampen i dag en kamp ihvertfall ikke jeg legger mye vekt i..

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Treningskamper er kun trening, og gir i liten grad grunnlag for å mene noe særlig. Spesielt i kamper som i går hvor det i realiteten var en forsterket utgave av Start 2 som var på banen. Man skulle selvfølgelig ønske at kampen var noe jevnere, men det er mange faktorer som spiller inn på prestasjoner i resultat i starten av mars.

Det som er litt mer interessant er å se hvordan det har gått i treningskampene sett under ett. Så langt er fasiten at vi presterer svært variabelt, fra solide kamper mot Midtjylland, Brann og Aalesund til bånn i bøtta mot Aalborg og Jerv. Men det er fremdeles for tidlig, det gjenstår kamper mot Odd, Glimt og Viking før serien sparker i gang om rett over en måned. Og det er først når det nærmer seg seriestart at vi vil se konturene av det laget som skal kjempe om poeng. Så det er nok verdt å følge litt ekstra nøye med de neste ukene, og heller glemme litt det som har vært tidligere i vinter.
    Sist endret av Stig Hornnes : 03-05-2015 kl 07:34

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Ellers så merket jeg meg at Jarle Borrestad (som kommenterte) lurte på hvor Tigerberget var... Jeg vet ikke om han hadde fått med seg at det var Start 2 som var på banen og det er ikke ofte Start 2 drar mange fra Tigerberget, så ikke rart at mange ble hjemme...
    Mjelde omtalte laget sitt som Start 2 etter kampen. Børrestad ga uttrykk for at han var uenig i dette.

Start startet med åtte spillere med profesjonell kontrakt som tilhører klubbens A-stall. Start 2 har de senere årene vært forbeholdt spillere utenfor A-stallen uten profesjonell kontrakt. Bare fordi Start har fylt opp A-stallen med unggutter, er ikke Start blitt Start 2. Om Start mener alvor med at de skal kutte A-stallens lønnskostnader med 35 %, er det nok mange av gårsdagens spillere som vil være aktuelle for førsteelleveren.

Børrestad omtalte på sin side kampen som en kamp mellom Starts nest beste og Vindbjarts nest beste. Det ble hevdet at Vindbjart i likhet med Start manglet mange av sine antatt beste spillere. Om dette stemmer, må man vel si at Vindbart har en oppsiktvekkende stor bredde. Mot slutten var det jo rått parti i favør Vindbjarts guttunger, og det var først og fremst på det kollektive at divisjonsforskjellene kom klarest til uttrykk. Spiller for spiller var nok Start på høyde.

Noen enkeltspillere utmerket seg dog for Vindbart. Jeg fulgte bare avslutningen med et halvt øye, og fikk dessverre ikke sett mye til Repstad og Aase før de ble byttet ut. Mot slutten var Preben Skeie banenes gigant, og så definitivt ut til å ha egenskaper som kan komme til nytte på et høyere nivå.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Det som er litt mer interessant er å se hvordan det har gått i treningskampene sett under ett. Så langt er fasiten at vi presterer svært variabelt, fra solide kamper mot Midtjylland, Brann og Aalesund til bånn i bøtta mot Aalborg og Jerv.
    Enig i at vi var elendige mot Jerv, men mot Aalborg var vi gode - bortsett fra en periode på 15 minutter der vi slapp inn 3 kjappe mål. Vi produserte massevis av sjanser og var fullt på hoyde med danskene i den kampen. Ellers er jeg enig i at Jerv-kampen var fryktelig.

For å svare litt på Peder sitt innlegg over her: Det er ingen overraskelse at Vindbjart vinner mot et såpass redusert Start-lag, selv om også Vindbjart var redusert. Her er noen av grunnene til at det ble som det ble:

** Hos Start er det flere spillere som er på vei bort (eller onsket bort) og det var lett å se at ikke motivasjonen til Paniagua og Castro var den beste. Hos Vindbjart er det ingen som er på vi ut, og alle var motiverte for kamp

** Start hadde en helt ny forsvarsfirer med kun unge gutter - som trolig ikke har spilt mye sammen tidligere. Dette var det enkelt å se. Uten at jeg kjenner til Vindbjarts stall, så vil jeg tro at flere av de som spilte bak der også vil spille når serien starter.

** Uten at jeg vet hvor mye og hvordan Vindbjart trener, så vil jeg tro at Starts spillere har vaert gjennom en mye toffere mengdetrening enn det Vindbjarts spillere har. Jeg synes vi så mot slutten at Vindbjart hadde mye mer sprut i bena. Forskjell i treningsmengde kan absolutt ha noe å bety her.

** Selv om det er innslag fra Starts forstelag som f.eks Asante så er det aldri lett å plutselig spille med helt nye medspillere. Dette "problemet" har ikke Vindbjart

** Det er også klart at motivasjonen til Vindbjart er storre i en slik kamp enn for Start. Start-gutta skal spille mot RBK, Viking og Molde, mend Vindbjart skal spille mot Arendal, Donn og Floy. Når Vindbjart får spille på Sorlandets fineste stadion, så lofter dette laget. Start-guttene trener her daglig så ikke den samme opplevelsen for dem.

Når vi vet at 2.div lag som Vindbjart jevnlig slår ut Tippeligalag i cupen, så er det ikke overaskende og heller ikke altfor urovekkende at et av topplagene i 2.div i fjor vinner mot et helt nytt og veldig redusert Start-lag. Start hadde vel flere spillere som aldri har spilt hoyere enn 3.divisjon også...

Det er det som skjer de neste ukene som betyr noe. Denne kampen var en god treningsokt - og kun det.

Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Frank, godt å se at du er like positiv uansett:-), det er bra.bare et par ting, enig, mot jerv så var start dårlig. Syns du virkelig at Start var god mot Ålborg !! Jeg syns Ålborg var i et helt annet division mtp ballbehandling, teknikk, kontroll osv.

Motivasjon hos noen i går var nok en faktor, der er vi enig:-)

Start hadde en helt nytt forsvars fire, enig der, men så hadde Vindbjart , vb Nesset er en ung lovende spiller som kom opp fra Vindbjart 2 i år, stopperene var Jones og Buchner, Jones er en høyre back og Buchner kom til Vindbjart i år. Høyre backen var Gimmestad, det var hans første 90 min etter han fikk et alvorlig øye skade for over et år siden.helt nytt forsvar fire!!

Mengde trening, jeg vet at mange spillere i Vindbjart trener 2 ganger om dagen, de har også hatt en tøff pre season, med mange kamper, treningsleir i Tyrkie( med 2 kamper der) kamp igjen til søndag mot Arendal.

Enig i neste punkt, men det var tross alt 8 a lags spillere som startet kampen

Å spill på Sør Arena er selvfølgelig stort for Vindbjart, men det er hjemmebanen til Start, vindbjart spille til vanlig på gress, de er ikke vant å spille på kunstgress, for et lag som trener der daglig , så bør de vite hvordan ballen oppføre seg osv , det kunne du ikke se på kampen i går!!
    Dette var bare et par ting jeg ville ta opp med deg.
    GLORY GLORY TO THE HIBEES. HIBERNIAN FC - THE PRIDE OF EDINBURGH.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    ** Selv om det er innslag fra Starts forstelag som f.eks Asante så er det aldri lett å plutselig spille med helt nye medspillere. Dette "problemet" har ikke Vindbjart.
    Asante startet kampen som en av åtte spillere med proffkontrakt og plass i Starts A-stall. Dette er altså spillere som trener sammen hver dag på profesjonell basis. Likevel velger både du og Mjelde å påpeke at man ikke kan forvente at relasjonene sitter med så stort innslag av andrevalg.

Vindbjart mangler i likhet med Start mange av sine antatt beste spillere. De bytter halve laget utover andre omgang. Likevel hevder du at Vindbart ikke har dette "problemet."

Og du har jo helt rett. Vindbjart virker upåvirket av alle endringene. De spiller sitt spill uavhengig av mannskap.

Hvorfor er dette mindre problematisk for Vindbjart enn for Start? Sannsynligvis fordi Vindbart har forankret en spillestil og en fotballfilosofi som ligger til grunn for hele klubben. Slik at alle spillerne kjenner rollene og arbeidsoppgavene sine.

Videre stusser jeg altså på omtalen av dette Startlaget som Start 2. Asante, Castro, Paniagua og Jonsson er definitivt ikke Start 2-spillere. Hva er Start 1 om dette er Start 2? Start 1 er vel A-stallen, eller i det minste kamptroppen til eliteserien? Er ikke Salvesen, Eriksen, Norheim eller Rasmussen aktuelle overhodet?

Når det er sagt, er jeg først og fremst dypt imponert over Vindbjart. Starts prestasjon forteller ikke allverden om hva som venter når sesongen starter.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Støtter meg til deg Peder..

Det er ihvertfall ikke Start2, med flere av de mest kjente ansiktene til stede samt at de unge vil representere De 16 som blir tatt ut hver helg.
    Med Asante salget så får vi en påminnelse om at det nettopp vil skje og jeg tror det er flere på vei ut i form av lån først og fremst.
    Det er ikke representativt å måle treningskamper og resultatene opp mot hva sesongen vil bli.
    RBK hadde opsjon på gullet før, de startet aldri sesongen før det var gått 5 kamper med sin vante standard. Det er også et kjennetegn for andre storlag uten å dra absurde sammenligninger
    Start har spilt sambafotball før de fra januar til mai ..
    Gidder ikke å bekymre meg før nødvendig for treningskamper og Stabæk ble tippet ned i fjor med en stall svært tynn og ung, vi kan også klare dette.
    Det som bekymrer meg er at spillere går for lommerusk, skal man selge seg til fant! Tripic og Asante dekker tapet klubben har hatt med å selge sesongkort til halv pris. Klubben tjente ikke mange nye verv på dette, de som kjøpte ville uansett ha kjøpt, 90% av Dem.

Lignende tråder

1. Svar: 9
    Siste innlegg: 03-20-2017, 12:56
  2. Svar: 6
    Siste innlegg: 02-01-2017, 00:47
  3. Svar: 19
    Siste innlegg: 01-25-2016, 08:58
  4. Svar: 12
    Siste innlegg: 03-26-2015, 11:15
  5. Svar: 16
    Siste innlegg: 03-24-2015, 16:36

Regler for innlegg