Vis avstemningsresultater: Hva synes du om eventuell Tailgating foran Start-kamper?

Stemmere
9. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • Kjempebra - jeg hadde tatt turen.

5 55,56%
  • Bra - hadde nok kommet av og til.

1 11,11%
  • Usikker på om det hadde funert i Norge

0 0%
  • Dette er en OK ide, men jeg hadde ikke kommet

1 11,11%
  • Glem det! Dette vil ikke fungere i Norge.

2 22,22%
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

Tailgating - noe å vurdere foran Start-kamper på hjemmebane?

Tailgating er utrolig populaert i USA - der mange hundre mennesker samles utenfor stadion foran hjemmekampene spesielt foran fotball og Amerikans Football-kamper. Som oftest skjer dette på en stor parkeringsplass, men det kan også foregå i parker hvis det er i området.
    Her kommer folk veldig tidlig - ofte 4-5 timer før kampstart og så rigger man opp griller og så koser man seg med mat og drikke og prater om dagens kamp og om masse annet. Jeg har vaert med på dette en gang selv her borte og det er utrolig kult og veldig sosialt og det gjør at hjemmekampen ikke kun varer 2 timer, men i stedet varer 5-6 timer.
    Raoul Duke kom med et forslag om å innføre dette foran Start-kampene og jeg synes dette er en genial ide og som jeg synes fortjener en egen tråd.

Sparebanken Sør Arena har jo en fantastisk plassering like ved sjøen, og dermed kan folk komme i båter og i biler og jeg tror absolutt dette kan bli en stor suksess.

Kanskje man kunne startet med et par datoer i sommer? Og hvis det var en suksess så kunne man kanskje hatt noen flere datoer i 2016 og etterhvert kan dette kanskje bli en fin tradisjon - slik det er i USA? Eller i allefall i de fleste kamper? Jeg tror dette kunne hjulpet folk til å få folk til å prioritere Start-kamper da det plutselig er mer enn bare 2 timer med fotball. Da blir det en happening der man bygger opp til kampen med sammenkomst tidligere på dagen. Spesielt på lørdager og søndager burde dette kunne bli en suksess.

Man kunne fått noen sponsorer som noen nevnte i den andre tråden der slakter Frivold og CB og kanskje Hennig Olsen is kunne stilt opp med salg av grillmat, drikke og is? Man kunne kanskje hatt en liten konsert fra lokale artister på stranda eller på parkeringsplassen?

Hva tror dere andre? Jeg tror dette på sikt kunne bidratt til økt interesse rundt Starts hjemmekamper og det ville skapt en veldig hyggelig og fin tradisjon.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Dette skal taes opp i styret! Regner med pubsjefen har noe å si i forbindelse med dette :P Personlig synes jeg det høres veldig fint ut, jeg har vært klar over konseptet i mange år men aldri kommet på at det kan gjøres her i norge. Positivt!

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jhonny Rockstar Vis innlegg
    Dette skal taes opp i styret! Regner med pubsjefen har noe å si i forbindelse med dette :P Personlig synes jeg det høres veldig fint ut, jeg har vært klar over konseptet i mange år men aldri kommet på at det kan gjøres her i norge. Positivt!
    Bra!

Her mener jeg det dog er viktig at man får Start med på laget og at dette er noe man går ut med veldig bredt så folk ikke får inntrykk av at det kun er Tigerberget-greie, men at man inviterer så mange som mulig og at det har et nedslagsfelt så alle kan fQle seg velkommen. Så hvis det blir en realitet håper jeg at dette er noe der IK Start og Tigerberget sammen kan invitere landsdelen til Tailgating foran et par av hjemmekampene

Kanskje den forste kan bli kampen mot Viking den 26 juli med mindre NFF legger den til en fredag eller lordag..?? En annen er hjemmekampen mot Odd den 16 august.. Begge disse vil det nok bli ganske folksomt!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Interessant konsept dette. I USA er man virkelig mye bedre på innhold i og rundt sportsarrangementer. Har selv på ferie vært på flere kamper av både fotball og baseball.

Som Frankie nevner er det kjempeviktig at nedslagsfeltet er stort nok så det ikke blir for spesielt interesserte.

Men er det ikke mer folk selv som rigger seg til på dette i USA, det blir vel ikke i stor grad sponset av det lokale bryggeriet? Som med alle tradisjoner, er det ikke med å skape et visst eierforhold til noe som gjør at det nettopp blir en tradisjon etter hvert? Jeg vet ikke helt sikkert men bare ikke gjør det hele for kommersielt.

Member
    Ble medlem
    May 2012
    Sted
    Belfast
    Enorm interesse for dette. Hele tre personer har stemt at dette ville de stilt opp på.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av BobbySands Vis innlegg
    Enorm interesse for dette. Hele tre personer har stemt at dette ville de stilt opp på.
    Nå er vel nedslagsfeltet på et slikt opplegg langt mere enn de få som er her inne... De fleste her inne går vel på kamp uansett, men målet med tailgating er jo å skape et opplegg som etterhvert kan bli så populaert at det trekker mange nye til Starts hjemmekamper da det å dra på Start-kamp plutselig er mye mer enn bare å se fotball i 2 timer.

Sporsmålet er jo om man kan få til et opplegg som man kan teste ut et par ganger denne sesongen men som etterhvert vil bli en tradisjon og folk gjor det til en vane at man kommer tidlig til stadion. Som DayWalker sier så er det ikke noen som sponsor det i USA, men klubbene henger seg ofte på og åpner opp stadionportene tidlig og gjerne bidrar med salg utenfor stadion også. Men i USA er dette en tradisjon som folk er vandt med. Skal man få dette innarbeidet i Norge så trenger man drahjelp i starten og dermed må klubb, media og gjerne lokale sponsorer bli med slik at folk onsker å teste dette ut. Jeg er helt sikker på at med den beliggenheten og i tillegg at "alt" er stengt på sondager i Norge så er det et stort potensiale.
    Her i Minneapolis spiller Minnesota United på nivå 2 (blir flyttet opp i MLS om 2-3 år) og det normalt kommer ca 6000-8000 tilskuere, så det kan sammenlignes med oppmotet på Sparebanken Sor Arena. Her kommer det allikevel massevis av folk som fyller opp deler av parkeringsplassen allerede 3-4 timer fQr kampstart hvor man sitter i campingstoler og griller og drikker og prater. Med litt drahjelp kan et slikt konsept absolutt fungere i Norge, men man må lage et interessant opplegg som tiltrekker alt fra Tigerberget til småbarnsfamilier...

Junior Member
    Ble medlem
    May 2015
    politiet ville ha vært dær med gang ikke lov og drikke på offentlig plass ,grilling fare for brann,bråke ting det går ikke i norge er det dessverre ikke lov og ha det gøy

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Saa lenge du pimper bayer i baaten, skulle da ikke politiet kunne vise deg bort eller gi deg en mulkt? Eller har jeg overvurdert liberaliteten i Norge? Naar jeg er hjemme tar vi som regel baaten til Torsviga, og der er alltid skuffende god fortoeyningsplass...dog er der ingen snut aa skimte!

Kan det ikke stemme at MK's fans i 2003 (akk, ja...hvilken sesong...) dro mannsterke via sjoeveien til Lund for cupkampen? Ikke vet jeg hvor mye de drakk (sikkert en god del!), men dette var en "one-off"...grunnen til at jeg foreslo dette var at i de tre maanedene man med litt hell har til baatkos i Norge, er der heller skrint fremmmoete paa Stadion.

Om man gjoer det til en "happening" for alle familiene som ikke er interessert i aa drikke ti halvlitere foer kamp paa Kraaga foran familien og naboen, kan man kanskje faa inn fire-fem hundre ekstra folk--og skape det som kunne bli en tradisjon som faar treginger i trebaater opp av sjektene og inn paa stadion, gjerne klin edru!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Dette hadde vært fantastisk å få til på Sør Arena. Jeg husker med glede på de gangene jeg var på College Football i Ames, Iowa. Tailgatingen før kampen var av og til bedre enn selve kampen.
    Problemet, som "tippen" så betimelig bemerker, er at alkoholloven er ekstremt restriktiv og politiet er "dyktige" på å følge det opp. I tillegg har vi NøFF og IK Start som begge ønsker "underholdning for hele familien" og "idrett uten alkohol". En stor del av Tailgating er å fyre opp grillen, ta noen øl med likesinnede, og sparke (kaste i USA) en fotball for morro skyld. To av tre er mulige i Norge, men den i midten tror jeg blir vanskelig i Fedrelandet. Til det er vi altfor pietistiske, som i og for seg er rart all den tid USA har en mye mer restriktiv alkohollov enn Norge (...på papiret, vel og merke).
    Å begrense det til kun tre måneder i året, når båtene er klare og Topdalsfjorden ligger bleiga, vil også sette en demper på det hele. Da blir det vanskeligere å dra i gang hvert år. Dersom dette skal testes er det flere ting som må ligge på plass:
    1. Sted hvor det kan samles flere (utenfor hovedinngangen er ikke egnet på SSA, i motsetning til amerikanske stadioner som er omringet av gigantiske parkeringsplasser). På baksiden hadde vært ideelt, men jeg aner ikke hvordan det ser ut der. Jeg har et bilde i hodet av en bråte gråstein som ikke akkurat fordrer sikkerhet med mange mennesker involvert.
    2. Politiet må "se gjennom fingrene" på drikke av alkohol (øl, og kun på boks takk!). Litt synd kanskje at alkohol må være involvert, men det skaper liksom det lille ekstra med Tailgating.
    3. Det må gjennomføres på ALLE hjemmekamper. Folk på Sørlandet er usedvanlig trege! Er det ikke tradisjon, så nytter det ikke å dra det i gang året etter. Så å begrense det til kun sommeren tror jeg aldri vil fungere fra år til år. Jovisst er det bikkjekaldt på begynnelsen og slutten av sesongen, men det var det jaggu i Iowa også om vinteren. Likevel kom folk! Mange timer før kamp!
    4. Det må aksepteres at det i begynnelsen kun er "kjernen" som gjør det, også av Politi og IK Start. Og de som er der MÅ være ambassadører for opplegget. Det vil si å involvere seg i nye som dukker opp og være forbilder når det gjelder både drikking og oppførsel generelt (flaskeknusing, søppelrydding, lek og spill, grilling og deling av maten, osv osv). Om noen kommer for første gang og møter en rølpefest kan man bare legge ned hele greia. Moderat fyll er normalt, men det er ikke drikkingen som er poenget. Det er det sosiale før kamp!

Klarer dere alt dette blir jeg imponert. Og om det blir organisert Tailgating på SSA skal jeg ta turen fra Tyskland ens ærend for å overvære det. Det hadde vært fantastisk!

Lignende tråder

1. Tippeligaen 2016 - Tabeller, andre kamper, dommere +++
    By EternalSunshine in forum IK Start
    Svar: 7
    Siste innlegg: 08-05-2016, 12:39
  2. Svar: 281
    Siste innlegg: 11-06-2015, 08:12
  3. Kamper mot topp- og bunnlagene i 2013 og 2014
    By stoltesoldater in forum IK Start
    Svar: 10
    Siste innlegg: 11-01-2015, 23:02
  4. Tabell og andre kamper i Adeccoligaen 2012