Vis avstemningsresultater: Hvem håper du blir Start-trener i 2016?

Stemmere
15. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • Tom Nordlie

7 46,67%
  • Steinar Pedersen

2 13,33%
  • En annen trener

6 40,00%
Side 3 av 3 FørstFørst 123
Viser resultater 41 til 46 av 46
    Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Nå har vi 16 poeng og det er like stor avstand til direkte nedrykk som det er til medalje. Det gir oss pusterom og ikke like mye press framover. Neste helg kommer Stabaek på besok. Det kan fort bli tap, men samtidig så har vi fått endel ekstra selvtillit etter den siste uka med 4 poeng mot Odd borte og Aafk hjemme.
    Ja, dagens seier var utrolig viktig og et langt skritt i retning fornyet kontrakt. 16 poeng på 14 kamper er bestenotering under Mjelde. Selv om rammebetingelsene utvilsomt er dramatisk forverret sammenlignet med foregående år.

Samtidig har Start i følge VG LIVE tapt sjansestatistikken i 12 av 14 kamper. Det er et aldri så lite statistisk under at Start stadig plukker poeng tross underlege i spill og sjanser. I dag fremsto Ålesund tidvis som Barcelona, og med normal uttelling ville Mos alene sørget for komfortabel borteseier.

Det virker som om det gjøres en stor motivator- og psykologjobb på Startbenken for tiden. Laget har en imponerende evne til å bikke marginene i riktig retning. Fullt så imponerende er ikke laguttaket som stadig må korrigeres. Dagens defensive sentrallinje med Owello og Hollingen som fraværende midtbanespillere og Christensen og Vikstøl som temposvakt og ryggende stopperpar var skivebom og kunne tapt kampen før pause. Det hjalp naturligvis når Ajer ble trukket ned og DeJohn kom inn. Jeg forstår ikke helt hvorfor Ajer til stadighet starter offensivt, mens Vikstøl prøves sentralt. Det er kanskje ikke så dumt å matche Vikstøl litt på stopperplass når troppen har tre venstrebacker og null dekning sentralt. Men det er i mine øyne liten tvil om at DeJohn og Christensen er Starts overlegent beste stopperpar.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ingen fantastisk hjemmekamp. Men vi vinner greit, og det skyldes noen enkeltprestasjoner i verdensklasse. Målet til Matti og redningene til Opdal på slutten. Gud bedre....

Eller skjønner jeg ikke hvorfor fvn hauset opp Hollingen etter forrige kamp. Gøy å se unge Rasmussen..
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Så i dag på chatten til fvn.no at kommentatiren sa at IK Start for en gangs skyld var effektive. Det var vi i dag, men "for en gangs skyld" stemmer absolutt ikke.
    Statistikken fra vglive.no er interessant:

Vi skaper soleklart færrest målsjanser: 3,71 pr.kamp, og slipper til tredje mest: 6,50 pr.kamp (bare ålesund og Sandefjord slipper til mer).

Samtidig: Vi er elitseriens mest effektive lag: med 40,4% utnyttelse! Vålerenga, Molde, Stabæk og Rosenborg følger på plassene bak med 37,8-32,5 %.

Når det kommert il avverging ligger vi på en 3.plass med 74,7 % avverging.

Hva skal man så lese av denne statistikken?
    Når målforskjellen i tilegg er 21-23 etter 14 serierunder koknluderer iallefall jeg med at vi er langt bedre defensivt enn tidligere. I 2014 slapp vi inn 60 mål og hadde en avverging på 59,5 %, dårligst i eliteserien, mens vi i 2013 avverget 69;3 % av sjansene, noe som gav oss en plassering midt på tabellen.

Offensivt sprudler vi ikke, men merkelig nok er det bare seks lag som har scoret mer enn oss. Ser til min forbauselse at vi også var eliteseriens mest effektive lag i 2014 med en utnyttelse på 39,5. I 2013 hadde vi bare fire lag bak oss på denne statisitkken med 30,3% utnyttelse, men med langt flere sjanser skapt.

Så, er effektiviteten et tegn på at vi overpresterer? Tilfeldig? Eller har vi bedret de offensive individuelle ferdighetene?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Tilfeldig er det nok ikke. Jeg føler Start har vært svært effektive under Mjelde, og det handler til en viss grad om kvalitet foran mål. Samtidig sliter laget på siste tredjedelen og skaper veldig lite åpne sjanser. Dermed brenner man heller ikke stort. Og mange av målene som scores er dødballmål eller enkeltmannsprestasjoner som ikke ville funnet veien til sjansestatistikken om ikke de hadde gitt tellende resultat.

Defensivt har Start økt avvergingsprosenten betraktelig. Det må nok Opdal ta mye av æren og skylden for. Samtidig som stopperduoen DeJohn og Christensen holder et helt annet nivå enn Mathisen og Acosta når det kommer til kollektivt forsvarsspill.

Administrator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Tilfeldig er det nok ikke. Jeg føler Start har vært svært effektive under Mjelde, og det handler til en viss grad om kvalitet foran mål. Samtidig sliter laget på siste tredjedelen og skaper veldig lite åpne sjanser. Dermed brenner man heller ikke stort. Og mange av målene som scores er dødballmål eller enkeltmannsprestasjoner som ikke ville funnet veien til sjansestatistikken om ikke de hadde gitt tellende resultat.

Defensivt har Start økt avvergingsprosenten betraktelig. Det må nok Opdal ta mye av æren og skylden for. Samtidig som stopperduoen DeJohn og Christensen holder et helt annet nivå enn Mathisen og Acosta når det kommer til kollektivt forsvarsspill.
    Mathisen og acosta har vel ikke spelt sammen siden åpningskampen mot godset hvor mathisen måtte ut med skade etter 5 minutter. Grunnen til at Mjelde benytter vikstøl sentralt er at han er en bedre ballspiller enn de John og start har mer possesion med vikstøl sentralt. Ellers er det en fantastisk deilig seier !!!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Deilig seier over AAFK i går! Etter sjanser (noen gigantiske) burde nok AAFK scoret et par mål til, men den levende veggen bakerst fortsetter å imponere!

Et par ting som skiller seg ut fra kampen i går:
    1. Rindarøy har vært god noen kamper, men han holder ikke stabilt høyt nivå. Ikke at det er forventet at han skal, men han gjør noen juniorfeil til tider som ikke går ustraffet hen i Tippeligaen. De har vi ikke råd til så mange av om vi skal fortsette å sanke poeng i andre halvdel av sesongen. Per nå bør han vurderes som backup for Vikstøl, så får ledelsen vurdere om han kan sendes hjem i sommer. Jeg må innrømme at så lenge Vikstøl er spilleklar og Rindarøy sitter på benken, er det ett fett for meg om han blir eller drar, så lenge utgiftene på han er minimale. Jeg aner ikke hvor mye han koster oss på lån, men noen stor utgift ser jeg ikke for meg at det er, så da er han ok å ha som backup, men IKKE i førsteelleveren.

2. Med Owello og Hollingen bakerst blir det altfor store rom mellom forsvaret og det sentrale midtbaneleddet. Ajer har spilt veldig bra som hengende spiss, men jeg føler det i stor grad går på bekostning av det defensive. Jeg ønsker Ajer tilbake i den defensive midtbanerollen, og heller flytte Owello høyere opp på banen. Hollingen blir vel sendt hjem om ikke så lenge, og jeg kommer ikke til å savne han. Owello mangler en god del i det defensive og passer derfor ikke i det bakerste leddet på midtbanen. Han er dyktig på å få kontroll på ballen i dueller, og det mener jeg passer mye bedre høyere på banen. Bakover må vi han noen som binder sammen midtbane og forsvar, og det gjør ikke Owello. Gummi kunne ha passet rollen, men det han har vist på midtbanen i år har ikke vært på et høyt nok nivå.

3. Opdal, som nevnt, redder nok en gang poeng. De siste årene hadde jeg aldri trodd jeg ville si dette, men gi den mannen en ny kontrakt. Det beste ser ut til å være å gi han ett år av gangen, for når han er på utgående kontrakt hever han seg til et landslagsnivå

4. Morsomt å se Rasmussen komme innpå. Han blir litt liten i forhold til motspillerene, men om han fortsetter utviklingen og viser stabilt det vi så litt av i går, kan han puste Strømstad og Myggen i nakken. Han kan bli virkelig god med den rette utviklingen og godt med spilletid. Håper han overtar en av midtbaneposisjonene når Hollingen og Dahle drar hjem til sine klubber. Gleder meg til å se han spille mye mer i år!

Lignende tråder

1. 11. Serierunde: AALESUND - START (kamptråd)
    By Frankieboy in forum Kamptråder
    Svar: 31
    Siste innlegg: 05-17-2016, 12:01
  2. 18.Serierunde: AALESUND - START (kamptråd)
    Svar: 61
    Siste innlegg: 08-03-2015, 10:37
  3. 27.Serierunde: START - AALESUND (kamptråd)
    Svar: 40
    Siste innlegg: 10-21-2014, 10:18
  4. 21. Serierunde: Aalesund - Start (kamptråd)
    Svar: 38
    Siste innlegg: 08-26-2013, 13:44
  5. 14.Serierunde: Start - Aalesund (kamptråd)
    Svar: 56
    Siste innlegg: 07-02-2013, 12:37

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •