TID: Søndag 9.august kl.1800
STED: Aspmyra
LINKER
Bodø/Glimt's hjemmeside: www.glimt.no
Den gule horde's hjemmeside: De har verken hjemmeside eller forum
TABELLEN
9. Bodø/Glimt.... 18 7-2-9 27-35 23 poeng
12. Start........... 18 5-4-9 26-31 19 poeng
BODØ/GLIMT
Den 21 juni lå Bodø/Glimt på 15 plass med 8 poeng etter 13 serierunder og 5 poeng opp til trygg plass. Med et knallhardt kampprogram de neste ukene var det mange som mente at laget fra Bodø ville bli hektet av i bunnen. Så feil kan man ta.
Etter 0-3 tapet hjemme for Viking den 21 juni har laget til Jan Halvor Halvorsen vunnet 5 strake seire og det mot knallhard motstand. I denne perioden har de vunnet borte mot VIF, Mjøndalen og Molde og hjemme mot Rosenborg og Aalesund. Med nye 15 poeng klatret laget opp på en trygg 8 plass - hele 7 poeng over kvalikplassen. DET er imponerende, selv om laget har hatt mye stang inn i denne perioden.
Vinner Glimt over Start så setter de klubbrekord med 6 strake seire i Tippeligaen.
Laget hadde spillefri forrige helg og dermed har det gått 2 uker siden forrige kamp og det er nok en ulempe for Glimt som virkelig var i flytsonen, men kanskje enda verre er det at de denne uka solgte sin stjernespiller Papa Badou Ndiaye til Osmandispor i Tyrkia. Badou på sitt beste er nok Tippeligaens beste spiller og dette vil garantert svekke laget.
Badou var Glimts soleklart beste spiller på VG sin børs med et snitt på 5.53. Han hadde 4 scoringer og 3 assist på sine 16 kamper denne sesongen.
Toppscorer for Glimt er Trond Olsen med 7 nettkjenninger. Samme mann har også flest (4) målgivende så dette er absolutt en spiller Start må passe på.
Laget har forresten hentet Erik Tønne som har trent med Rosenborg i en periode etter at kontrakten med Sandnes Ulf gikk ut.
Keeper Lasse Staw er fremdeles skadet og dermed fortsetter Pavel Londak i mål men bortsett fra han så kan jeg ikke se at det er noen skader av betydning.
Bodø/Glimt startet med disse i forrige seriekamp mot Aalesund for 2 uker siden:
Pavel Londak
Zarek Valentin
Brede Moe
Vieux Sané
Thomas Jacobsen
Henrik Furebotn
Dominic Chatto
Papa Alioune Ndiaye
Fitim Azemi
Alexander Sørloth
Trond Olsen
Bodø/Glimt har tatt i mot Start 14 ganger og har vunnet 5 av disse. 5 har endt uavgjort mens Start har reist hjem med full pott 4 ganger. Målforskjellen er 23-22 fordel hjemmelaget.
BODØ/GLIMT'S 5 SISTE KAMPER
28 juni: Vålerenga - Bodø/Glimt 1-2 (serie)
5 juli: Bodø/Glimt - Rosenborg 1-0 (serie)
12 juli: Mjøndalen - Bodø/Glimt 1-2 (serie)
18 juli: Molde - Bodø/Glimt 1-2 (serie)
26 juli: Bodø/Glimt - Aalesund 1-0 (serie)
IK START
Michael Christensen soner karantene i denne kampen og dermed blir det nok De John og Vikstøl i midten bak.
Start savnet Vilhjalmsson mot Aalesund og Mjelde overrasket alle med å vrake Lars-Jørgen Salvesen og heller bruke venstreback Robert Sandnes på topp. Det trekket kan man vel slå fast at feilet. Forhåpentligvis vil Salvesen få sjansen på topp søndag kveld da han er den eneste skadefrie spissen i troppen. Jeg nekter å tro at Mjelde gjør samme feil to ganger og at vi får se unggutten på topp.
Jon Hodnemyr rapporteres frisk igjen og vil nok gå rett inn på høyrebacken. Vi trenger hans tempo i duellen med Trond Olsen. Da vil nok Gudmundur Kristjansson gå inn sentralt på midten igjen. Usikkert om Hollingen er frisk fra sin skade.
Jeg ville startet med disse mot Glimt:
Håkon Opdal
Jon Hodnemyr
Alex De John
Rolf Daniel Vikstøl
Ole Martin Rindarøy
Espen Hoff
Solomon Owello
Gudmundur Kristjansson
Espen Børufsen
Kristoffer Ajer
Lars-Jørgen Salvesen
I FARESONEN
Nå begynner spillerne å samle opp endel kort, så her er en oversikt over hvem fra Start og vår neste motstander som er i faresonen for å miste kampen i neste runde. Vår neste kamp spilles hjemme mot Odd søndag 16 august kl.1530. Denne runden spiller Odd borte mot Molde søndag kl 2000.
Disse risikerer karantene om de får gult kort denne runden:
Odd:
Steffen Hagen
Espen Ruud
Jone Samuelsen
Fredrik Oldrup Jensen
Oliver Occean
Start:
Rolf Daniel Vikstøl
Gudmundur Kristjansson
Andreas Hollingen
Robert Sandnes
Espen Børufsen
UKENS SPØRSMÅLSTEGN
Dagens spørsmålstegn setter jeg med forsvaret til Start. Skal vi ta poeng mot Glimt så må Trond Olsen stoppes. Med Badou borte så er Trond Olsen den klart farligste spilleren og derfor er det viktig at han stoppes. Trolig vil Jon Hodnemyr spille høyreback mens Alex De John og Rolf Daniel Vikstøl vil spille i midten. Ole Martin Rindarøy spiller trolig venstreback og dermed har vi bra med fart på kantene, mens vi har to i midten som ikke har spilt mye der denne sesongen. Vikstøl har spilt rundt i hele forsvaret mens De John ikke er i sin beste kampform etter mange kamper på benken. Vi får helt sikkert noen sjanser i Bodø, og forhåpentligvis kan vi score på noen av disse, men det aller viktigste i denne kampen er å tette igjen bakover. Da må Trond Olsen stoppes.
NOEN TANKER TIL SLUTT
Vi spilte en av sesongens svakeste kamper forrige helg i Aalesund, og det var ingen tvil om at målet til Mjelde var å forsvare seg til 1 poeng, og kanskje håpe på et kontringsmål av Robert Sandnes. Den taktikken feilet og når vår eneste skadefrie spiss ikke får sjansen før vi ligger under 0-2 så ble det en umulig oppgave. Jeg synes det var feil taktikk og jeg håper at trenerteamet innser dette og lar Salvesen få sjansen i Bodø. Selvfølgelig var Salvesen skuffet over å bli vraket, og svarte på tiltale da han nok en gang scoret for Start 2 dagen etter. Jeg synes det blir helt feil at Salvesen blir brukt på Start 2 da dette laget ikke kan rykke opp og vi i tillegg mangler spisser på A-laget - uavhengig om han ikke er like god som Vilhalmsson. Han er tross alt en spiss som er vandt til å få ballen foran mål - i motsetning til venstreback Sandnes. Blir Salvesen igjen vraket fra startoppstillingen i Bodø, så blir jeg utrolig skuffet - med mindre klubben har fått inn en ny kvalietsspiss inn mot kampstart.
Dette er en meget viktig kamp. Etter 3 strake tap så er det nå kun 3 poeng ned til direkte nedrykk. Det er 4 poeng opp til Glimt på 9 plass og dermed sier det seg selv hvor viktig denne kampen er. Med seier så vil vi få nytt pusterom fra de nederste lagene og vi vil havne i rygg på Bodø/Glimt.
Hjemmelaget vil merke savnet av Badou og vil også hemmes av at de ikke har spilt kamp på 2 uker. Jeg tror vi har en god mulighet til å ta med oss 3 poeng her. Vi feide over Glimt i treningskampen før sesongstart og vi spilte jevnt med dem i Kr.sand i midten av mai. Hjemmelaget vil ha et klart favorittstempel og publikum på Aspmyra forventer den 6 strake seieren i serien. Fallhøyden er stor og jeg håper og tror at Start kan overraske. Jeg er i utgangspunktet fornøyd med 1 poeng, men har en følelse av at Start kan få med seg noe fra denne kampen..
En ting er sikkert. For hver kamp som Glimt vinner er man en kamp nærmere et tap. La oss håpe det kommer søndag kveld.
Lykke til alle Start-venner!
Bli med i "Den Store Tippekonkurransen" der du kan vinne fine premier:
http://tigerberget.no/forum/showthre...kurransen-2015