Vis avstemningsresultater: Hvem tror du Mjelde velger som spiss mot Glimt?

Stemmere
10. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • Robert Sandnes

0 0%
  • Lars-Jørgen Salvesen

3 30,00%
  • Kristoffer Ajer

1 10,00%
  • Sean McDermott

1 10,00%
  • Mons Ivar Mjelde

4 40,00%
  • Annen spiller

1 10,00%
Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 104
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

19.Serierunde: BODØ/GLIMT - START (kamptråd)

TID: Søndag 9.august kl.1800
    STED: Aspmyra

LINKER
    Bodø/Glimt's hjemmeside: www.glimt.no
    Den gule horde's hjemmeside: De har verken hjemmeside eller forum

TABELLEN
    9. Bodø/Glimt.... 18 7-2-9 27-35 23 poeng
    12. Start........... 18 5-4-9 26-31 19 poeng

BODØ/GLIMT
    Den 21 juni lå Bodø/Glimt på 15 plass med 8 poeng etter 13 serierunder og 5 poeng opp til trygg plass. Med et knallhardt kampprogram de neste ukene var det mange som mente at laget fra Bodø ville bli hektet av i bunnen. Så feil kan man ta.
    Etter 0-3 tapet hjemme for Viking den 21 juni har laget til Jan Halvor Halvorsen vunnet 5 strake seire og det mot knallhard motstand. I denne perioden har de vunnet borte mot VIF, Mjøndalen og Molde og hjemme mot Rosenborg og Aalesund. Med nye 15 poeng klatret laget opp på en trygg 8 plass - hele 7 poeng over kvalikplassen. DET er imponerende, selv om laget har hatt mye stang inn i denne perioden.
    Vinner Glimt over Start så setter de klubbrekord med 6 strake seire i Tippeligaen.

Laget hadde spillefri forrige helg og dermed har det gått 2 uker siden forrige kamp og det er nok en ulempe for Glimt som virkelig var i flytsonen, men kanskje enda verre er det at de denne uka solgte sin stjernespiller Papa Badou Ndiaye til Osmandispor i Tyrkia. Badou på sitt beste er nok Tippeligaens beste spiller og dette vil garantert svekke laget.
    Badou var Glimts soleklart beste spiller på VG sin børs med et snitt på 5.53. Han hadde 4 scoringer og 3 assist på sine 16 kamper denne sesongen.
    Toppscorer for Glimt er Trond Olsen med 7 nettkjenninger. Samme mann har også flest (4) målgivende så dette er absolutt en spiller Start må passe på.

Laget har forresten hentet Erik Tønne som har trent med Rosenborg i en periode etter at kontrakten med Sandnes Ulf gikk ut.

Keeper Lasse Staw er fremdeles skadet og dermed fortsetter Pavel Londak i mål men bortsett fra han så kan jeg ikke se at det er noen skader av betydning.

Bodø/Glimt startet med disse i forrige seriekamp mot Aalesund for 2 uker siden:

Pavel Londak

Zarek Valentin
    Brede Moe
    Vieux Sané
    Thomas Jacobsen

Henrik Furebotn
    Dominic Chatto
    Papa Alioune Ndiaye

Fitim Azemi
    Alexander Sørloth
    Trond Olsen

Bodø/Glimt har tatt i mot Start 14 ganger og har vunnet 5 av disse. 5 har endt uavgjort mens Start har reist hjem med full pott 4 ganger. Målforskjellen er 23-22 fordel hjemmelaget.

BODØ/GLIMT'S 5 SISTE KAMPER
    28 juni: Vålerenga - Bodø/Glimt 1-2 (serie)
    5 juli: Bodø/Glimt - Rosenborg 1-0 (serie)
    12 juli: Mjøndalen - Bodø/Glimt 1-2 (serie)
    18 juli: Molde - Bodø/Glimt 1-2 (serie)
    26 juli: Bodø/Glimt - Aalesund 1-0 (serie)

IK START
    Michael Christensen soner karantene i denne kampen og dermed blir det nok De John og Vikstøl i midten bak.

Start savnet Vilhjalmsson mot Aalesund og Mjelde overrasket alle med å vrake Lars-Jørgen Salvesen og heller bruke venstreback Robert Sandnes på topp. Det trekket kan man vel slå fast at feilet. Forhåpentligvis vil Salvesen få sjansen på topp søndag kveld da han er den eneste skadefrie spissen i troppen. Jeg nekter å tro at Mjelde gjør samme feil to ganger og at vi får se unggutten på topp.
    Jon Hodnemyr rapporteres frisk igjen og vil nok gå rett inn på høyrebacken. Vi trenger hans tempo i duellen med Trond Olsen. Da vil nok Gudmundur Kristjansson gå inn sentralt på midten igjen. Usikkert om Hollingen er frisk fra sin skade.
    Jeg ville startet med disse mot Glimt:

Håkon Opdal

Jon Hodnemyr
    Alex De John
    Rolf Daniel Vikstøl
    Ole Martin Rindarøy

Espen Hoff
    Solomon Owello
    Gudmundur Kristjansson
    Espen Børufsen

Kristoffer Ajer

Lars-Jørgen Salvesen

I FARESONEN
    Nå begynner spillerne å samle opp endel kort, så her er en oversikt over hvem fra Start og vår neste motstander som er i faresonen for å miste kampen i neste runde. Vår neste kamp spilles hjemme mot Odd søndag 16 august kl.1530. Denne runden spiller Odd borte mot Molde søndag kl 2000.
    Disse risikerer karantene om de får gult kort denne runden:

Odd:
    Steffen Hagen
    Espen Ruud
    Jone Samuelsen
    Fredrik Oldrup Jensen
    Oliver Occean

Start:
    Rolf Daniel Vikstøl
    Gudmundur Kristjansson
    Andreas Hollingen
    Robert Sandnes
    Espen Børufsen

UKENS SPØRSMÅLSTEGN
    Dagens spørsmålstegn setter jeg med forsvaret til Start. Skal vi ta poeng mot Glimt så må Trond Olsen stoppes. Med Badou borte så er Trond Olsen den klart farligste spilleren og derfor er det viktig at han stoppes. Trolig vil Jon Hodnemyr spille høyreback mens Alex De John og Rolf Daniel Vikstøl vil spille i midten. Ole Martin Rindarøy spiller trolig venstreback og dermed har vi bra med fart på kantene, mens vi har to i midten som ikke har spilt mye der denne sesongen. Vikstøl har spilt rundt i hele forsvaret mens De John ikke er i sin beste kampform etter mange kamper på benken. Vi får helt sikkert noen sjanser i Bodø, og forhåpentligvis kan vi score på noen av disse, men det aller viktigste i denne kampen er å tette igjen bakover. Da må Trond Olsen stoppes.

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Vi spilte en av sesongens svakeste kamper forrige helg i Aalesund, og det var ingen tvil om at målet til Mjelde var å forsvare seg til 1 poeng, og kanskje håpe på et kontringsmål av Robert Sandnes. Den taktikken feilet og når vår eneste skadefrie spiss ikke får sjansen før vi ligger under 0-2 så ble det en umulig oppgave. Jeg synes det var feil taktikk og jeg håper at trenerteamet innser dette og lar Salvesen få sjansen i Bodø. Selvfølgelig var Salvesen skuffet over å bli vraket, og svarte på tiltale da han nok en gang scoret for Start 2 dagen etter. Jeg synes det blir helt feil at Salvesen blir brukt på Start 2 da dette laget ikke kan rykke opp og vi i tillegg mangler spisser på A-laget - uavhengig om han ikke er like god som Vilhalmsson. Han er tross alt en spiss som er vandt til å få ballen foran mål - i motsetning til venstreback Sandnes. Blir Salvesen igjen vraket fra startoppstillingen i Bodø, så blir jeg utrolig skuffet - med mindre klubben har fått inn en ny kvalietsspiss inn mot kampstart.

Dette er en meget viktig kamp. Etter 3 strake tap så er det nå kun 3 poeng ned til direkte nedrykk. Det er 4 poeng opp til Glimt på 9 plass og dermed sier det seg selv hvor viktig denne kampen er. Med seier så vil vi få nytt pusterom fra de nederste lagene og vi vil havne i rygg på Bodø/Glimt.

Hjemmelaget vil merke savnet av Badou og vil også hemmes av at de ikke har spilt kamp på 2 uker. Jeg tror vi har en god mulighet til å ta med oss 3 poeng her. Vi feide over Glimt i treningskampen før sesongstart og vi spilte jevnt med dem i Kr.sand i midten av mai. Hjemmelaget vil ha et klart favorittstempel og publikum på Aspmyra forventer den 6 strake seieren i serien. Fallhøyden er stor og jeg håper og tror at Start kan overraske. Jeg er i utgangspunktet fornøyd med 1 poeng, men har en følelse av at Start kan få med seg noe fra denne kampen..

En ting er sikkert. For hver kamp som Glimt vinner er man en kamp nærmere et tap. La oss håpe det kommer søndag kveld.

Lykke til alle Start-venner!

Bli med i "Den Store Tippekonkurransen" der du kan vinne fine premier:
    http://tigerberget.no/forum/showthre...kurransen-2015

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Superbra Frankieboy.
    Når det gjelder taltikken må vi for Guds skyld ikke tenke at vi skal opp for å holde nullen - da er det garantert å gå i dass. Tenk på å få til eget spill, og angrip med flere folk enn 1 mann. Start kler ikke å skulle ligge lavt å forsvare seg - vi har ingen raske spillere som kan kontre på egenhånd. Vi bør absolutt ha mulighet til å spille jevnt med B.Glimt, men da må vi våge å spille med litt selvtillitt og faktisk tro på at vi kan score mål.Studer Stabekk-kampen til øynene blir våte - den var meget bra. Forrige kamp mot Ålesund var en pinlig tragisk affære, der det er null plan fremover, samt store personlige blemmer som dreper hele kampen.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Med signeringen av Breimyr så tipper jeg han går rett inn på laget og vi holder Gummi på høyreback. Gummis prestasjoner på den plassen må sies å bli stadig svakere, men jeg tviler på at Hodnemyr klarer å danke ham ut.

Opdal

Gummi - DeJohn - Vikstøl - Rindarøy

Hoff - Breimyr - Owello - Børufsen

Ajer

Salvesen

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Viktig å få brutt tapsrekken nå. Hvis vi går på vårt 4 strake nå, så lover ikke dette bra for fortsettelsen. Går fort utover selvtilliten som får konsekvenser for neste kamper.

Er litt vanskelig å være super optimistisk også. For vi så fryktelige ut sist, og frykter at Matthias kanskje var viktigere enn man trodde. Og ergo at laget per dags dato kanskje ikke er bra nok for tippeligaen. Glimt har vært i særdeles god form, men når skal nedturen komme?. De har nok fått med seg at vi har vært svake i det siste, og mista spillere, så kanskje ligger det en undervurdering i lufta?.

Hvis jeg ikke husker helt feil så ble vi nærmest rundspilt i Bodø i fjor, og Glimt var ikke i den formen de er i nå. Starter Sandnes på topp igjen så blir jeg fryktelig skuffet over MIM. Jeg tror jeg ville startet med Hoff på topp, også kan Salvesen komme inn etter hvert utifra hvordan Hoff gjør det. Og eventuelt flytte Hoff på høyre kant.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Alt ligger til rette for at glimt skal ta sin sjette strake seier og ta det endelige steget vekk fra resten av bunnlagene. Start på sin side har sett fryktelig svake ut i det siste. Da er det typisk Tippeligaen at Start vinner!

Glimt kan være veldig gode, men kan også være veldig dårlige. Jeg håper de er i ferd med å bli litt komfortable, for da tror jeg bunnivået deres fort kan komme til syne. Men vi må samtidig klare å utnytte det. Det betyr at vi nå heve oss flere hakk fra sist. Første steget på veien må være at Mjelde sender et lag på banen som ihvertfall har en spiss.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Mjøndalen og Tromsø tapte i går. Start har nå virkelig sjansen til å få en liten luke. Synes trenden ofte har vært at dersom Start får servert muligheten, så griper de den ikke. Blir dette en kamp de skal ri inn til 0-0 orker jeg nesten ikke å se på, for da blir Start ufattelig tamme og det er tilfeldighetene som gjør at de ikke slipper inn mål. Nei, Start må våge å presse litt høyt, og etablere litt spill. Må kunne finne på litt andre ting enn høye baller inn i Glimsforsvaret. Håper Aase kan sette litt liv på kanten. Gi Salvesen sjansen på topp framme. Men han må serves med baller fra kantene, ellers blir det en vrien oppgave.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    I en artikkel i Fevennen, der avisen forøvrig på komisk vis bruker kreativ tallbehandling på et syltynt datamateriale for å dokumentere at Vikstøl må brukes som stopper i Start, står det at Vikstøl antakeligvis danner stopperpar med Gummi mot Glimt. Christensen er suspendert og DeJohn er usikker. Usikker er også Rindarøy og Sandnes, men disse blir trolig klare. Hollingen er definitivt ute.

Jeg er grunnleggende skeptisk til Gummi, og forsåvidt også Vikstøl, på stopperplass. Men fordelen med Gummi er jo at han stort sett alltid spiller en ok kamp hver gang han bytter posisjon, for deretter å falle dramatisk i prestasjoner når han rendyrkes. Og slik sett passer han jo perfekt for Mjeldes bruk.

Spenningen i laguttak knytter seg for min del mest til de offensive posisjonene. Har Mjelde baller til å fortsette å vrake Salvesen, eller bukker han under for presset fra omgivelsene? Det er liten tvil om at Salvesen ikke har noe som helst på dette laget å gjøre om Mjelde får bestemme fritt.

Ajer virker selvskreven fremme, men spørsmålet er om han dyttes helt i front eller fortsetter bak spissen. Om Ajer flyttes frem, er det vel fort duket for Hoff, Aase eller Rasmussen bak ham. Om Ajer fortsetter som hengende, er det vel strengt tatt kun Hoff som rasjonelt sett kan velges før Salvesen. Men om Mjelde mener alvor med ønsket om å parre Ajer med en hardtarbeidende spiss som kan true bakrom, slik begrunnelsen var for å velge Sandnes mot Ålesund, så er jo det åpenbare valget i mine øyne å flytte frem Børufsen. Både fordi han har farten, gjennombruddskraften og arbeidsmoralen Mjelde etterspør, og fordi han i tillegg, i motsetning til Sandnes, vet hvor målet står og hvordan man truer et bakrom. Og dette trekket gir jo også muligheten til å bruke Aase på venstrekanten, noe jeg mener Mjelde burde prioritere sterkt. Å ta nivåspranget fra Oddsen til eliten er tøft nok i seg selv om ikke man må tilpasse seg en ny posisjon i tillegg.

Ellers er det åpenbart at Bodø Glimt fremstår som en tøffere motstander nå enn i vår. Selvtilliten er det neppe noe å si på etter vanvittig sterke resultater. Spillemessig har det imidlertid vært så som så, og Glimt har hatt så mye flaks, marginer og flyt som det er mulig å presse sammen på fem kamper. Det kan ikke fortsette slik. Spiller for spiller er dette laget skrøpelig, og kollektivet er heller ikke mye å skryte av. Jeg tror Start har en god sjanse med forbehold om at Mjelde i det minste plukker spillere fra riktig lagdel.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Men om Mjelde mener alvor med ønsket om å parre Ajer med en hardtarbeidende spiss som kan true bakrom, slik begrunnelsen var for å velge Sandnes mot Ålesund, så er jo det åpenbare valget i mine øyne å flytte frem Børufsen.
    Enig, det kunne vært et spennende alternativ. Ellers må jeg si at det i etterpåklokskapens lys kan virke litt rart at Start slapp Lind. Han slet åpenbart med nivået, men han fikk bare en sesong. Han besitter de ferdighetene Mjelde jakter etter nå, og hadde muligens mer å gå på. Samtidig virker det jo ikke din om Mjelde har særlig tro på Salvesen.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Lind var riktig å slippe. Selv nå er det høyst tvilsomt at han ville taklet TL-nivået og det er med mye god matching i Obos-ligaen. Som benkevarmer i Start hadde han aldri tatt steget.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Tja, man kan jo sette store spørsmålstegn ved hvorfor Lind ble hentet i det hele tatt. Sjansene for å lykkes med hente en såpass voksen spiller fra nivå 3 er ørsmå, og ble trolig vesentlig mindre av at Start lot ham spille et par år i Donn før de hentet ham.

Men når han først ble hentet, synes også jeg det er litt rart at han ble sluppet etter en sesong. Det er liten tvil om at det var et riktig karrieresteg å dra til Jerv, og at sjansene for å lykkes i Start uten særlig spilletid ville vært små. Men for Start hadde jo Lind nå vært en nyttig spiller, og ikke minst en billig spiller. Det er rart at klubben kvittet seg med billige lokale spillere foran en sesong som denne.

Mitt inntrykk er at Mjelde rangerte Lind bak Vilhjalmsson og foran Salvesen og Castro i fjor. Jeg tror Lind hadde blitt med videre på bekostning av Salvesen om Mjelde hadde fått bestemme. Det gikk rykter om at Salvesen var på vei til Jerv i fjor høst. Målet mot Sandnes Ulf utløste et massivt krav om at Salvesen måtte satses på. Jeg tror fort Lind hadde vært Startsspiller i dag om ikke Salvesen hadde scoret det målet.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Godt mulig det stemmer at Salvesen ville gått til Jerv om det ikke hadde vært for målet mot Sandnes Ulf og han burde nok spilt for en Obos-klubb i år, men at selv Lind fremstår som en forsterkning forteller mer om manglende signeringer enn det gjør om dumme spilleravganger.

Når man har trangt budsjett er ikke nødvendigvis løsningen å holde på alt av billig og lokalt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg er ikke uenig forsåvidt, men jeg synes situasjonen er blitt litt paradoksal. Den spilleren vi lot gå besitter de egenskapene Mjelde nå mangler, mens spilleren vi beholdt ikke blir satset på. Jeg synes det er merkelig spillerpolitikk.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Når man har trangt budsjett er ikke nødvendigvis løsningen å holde på alt av billig og lokalt.
    Ikke nødvendigvis. Men har man billige, lokale spillere med eliteserieerfaring, fremstår det underlig å la dem gå foran en sesong der man av økonomiske årsaker også må selge ut alle de beste. Lind, Andersen og Reinertsen kunne nok gitt mye valuta for pengene.

Mitt inntrykk var at Mjelde investerte mye i prosjekt Lind. Lind slet som forventet med å tilvenne seg treningsmengder og tempo, og brukte vel oppkjøringen og vel så det bare på å komme i brukbar fysisk form. Han så aldri ut som noen eliteseriespiss, men fikk jo etterhvert 12 kamper, og kunne sikkert tatt store steg denne sesongen på erfaringen han fikk i fjor. Det ser jo også ut som han har lykkes bra i Jerv. 8 mål på 16 Oboskamper for et gjerrig Jerv-lag virker ganske imponerende.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Dagens sitat fra Mjelde:

"Vi går selvfølgelig for seier..."

Hva mener han med selvfølgelig?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ang. Lind:
    Er nok enklere å være etterpåklok enn når man må ta beslutninger innenfor gitte tidsfrister, og alt fokus er å kutte kostnader.

Rekkefølgen er jo også sentral her. Da Lind gikk var Vilhjalmson førstevalg. Castro var vel kanskje nr 2, og Salvesen talentet med anstendig potensial. Hoff var vel også med i dette bildet til både Tripic og Asante ble solgt.

Med utgangspunkt skjønner jeg at Lind ikke fikk forlenget. Start kunne ikke vite at Brann ville ta Castro som en del av handelen med Acosta, og at Bjørnebye skulle mene at Vilhjalmsson var blant de beste spissene i Norge.

Nå som klubben snart ikke har spillere igjen, er situasjonen annerledes.

Men selv ikke etterpåklokskap er alltid like lett. Det å ha en spiss som en "joker" bak et førstevalg, men foran det lokale talentet, tror jeg er en luksus vi ikke kan unne oss.
    Da tror jeg det er bedre å investere denne kostnaden i det førstevalget på topp som klubben desperat trenger.

Og lokale talenter tror jeg klubben er helt avhengig av i videre drift. Alle må ikke via Vindbjart, Donn og Vigør. Det ville gitt helt gale signaler nedover i systemet.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Frykter det blir et passivt Start lag i morgen i Bodø. Mjelde sier at de må hindre Glimt å kontre. Ja, alle vet at de har en rask angrepsrekke, men Start må nå for Guds skyld produsere noe selv og tørre å presse de litt høyere i banen. Det er jo ikke Real Madrid vi skal møte i Bodø. Gå ut med selvtillitt og jobb som mot Stabæk, så kan vi være stolte. Alle vet at ikke Start kan forsvare seg inn til 0-0. Ajer må heller ikke brukes som ensom spiss, han er mye bedre da han kommer på dype løp, har ikke nok hurtighet som ensom spiss.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Sitat Opprinnelig skrevet av Swans Till I Die Vis innlegg
    Dagens sitat fra Mjelde:

"Vi går selvfølgelig for seier..."

Hva mener han med selvfølgelig?
    Han mener at målet med kampen er 3 poeng, noe som gjelder i alle fotballkamper

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av jbasma Vis innlegg
    Han mener at målet med kampen er 3 poeng, noe som gjelder i alle fotballkamper
    Det var garantert ikke målet mot AAFK, så det gjelder ikke i alle fotballkamper

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Det var garantert ikke målet mot AAFK, så det gjelder ikke i alle fotballkamper
    My point exactly...

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Da var laget klart:

Håkon Opdal

Jon Hodnemyr - Gudmundur Kristjansson - Rolf Daniel Vikstøl - Robert Sandnes

Espen Hoff - Solomon Owello - Henrik Breimyr - Espen Børufsen

Lars-Jørgen Salvesen

Kristoffer Vassbakk Ajer

Ikke akkurat det man kaller en samspilt 11'er!

Lignende tråder

1. 23.Serierunde: START - BODØ/GLIMT (kamptråd)
    By Frankieboy in forum Kamptråder
    Svar: 11
    Siste innlegg: 09-15-2017, 00:30
  2. 5.Serierunde: BODØ/GLIMT - START (kamptråd)
    Svar: 19
    Siste innlegg: 05-03-2017, 03:22
  3. 10.Serierunde: BODØ/GLIMT - START (kamptråd)
    Svar: 98
    Siste innlegg: 05-23-2014, 15:42
  4. 28.Serierunde: Bodø/Glimt - Start (kamptråd)
    Svar: 52
    Siste innlegg: 10-29-2012, 15:15
  5. 28.Serierunde: Bodø/Glimt - Start (kamptråd)
    By Frankieboy in forum IK Start
    Svar: 52
    Siste innlegg: 10-29-2012, 15:15

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •