Side 1 av 11 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 210

Tråd: Sportssjef

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013

Sportssjef

I går skrev FVN at Start vurderer å ansette en sportssjef i 2016, såfremt laget holder seg i Tippeligaen. Føler det fortjener en egen tråd.

Hvem er så kandiater? Noen navn som dukker opp i hodet mitt:

Inge Andre Olsen står opplagt på lista. Har han lyst til å flytte sørover er kandidaturet åpenbart.
    Ole Martin Årst er et navn som vil bli nevnt.
    Tor Kristian Karlsen er også et navn
    Stig Torbjørnsen det samme, men å hente inn en ekspert på afrika-importer passer nok ikke i Starts profil
    Atle Roar Håland er visstnok siviløkonom og spiller/trenerutvikler i Vest-Agder Fotballkrets
    Jesper Mathisen har hjertet i klubben
    Erik Solér hadde vært fantastisk, men trives i nåværende jobb.
    Bård Borgersen kunne kanskje vært en mann?
    Harald Aabrekk har erfaring som speider og er kjent som en utmerket spillerutvikler også.
    Terje Liverød vil kanskje hjem til Norge? Bor visstnok i Uruguay nå.
    Henning Berg er vel ferdig i Polen og vil kanskje ha en jobb der risikoen for sparken er litt mindre?

Å ansette sportssjef er ingen lett oppgave. Blir spennende å se hva Start vil se etter. Hvem vil vi ha? Hva bør klubben se etter?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Erik Soler mangler fotballfaglig kompetanse og alminnelig dømmekraft. Klubben sliter vel på sett og vis fremdeles med arven etter hans forrige periode. Jeg skjønner ikke på hvilket grunnlag du mener han ville vært fantastisk.

Heldigvis er han nok fullstendig uaktuell. Det gjelder nok også de fleste andre. Når man ser i hvilke hyller Start henter personal, virker de fleste eksterne kandidatene urealistiske.

De lokale kan sikkert være aktuelle. Olsen burde være et klart førstevalg om han vil sydover. Borgersen og Håland er sikkert også gode kandidater. Mathisen har sikkert et kjempepotesial, men virker dessverre altfor umoden. Årst er jeg mer usikker på. Når du havner rett i TV2-studio etter endt spillerkarriere, så er vel det et tegn på at du ikke kan brukes til stort annet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Inge Andre Olsen står opplagt på lista. Har han lyst til å flytte sørover er kandidaturet åpenbart.
    - Åpenbart et fornuftig valg. Har noe stort på gang i Stabæk og har åpenbart et enormt nettverk. Har bevist hva han kan få til.

Ole Martin Årst er et navn som vil bli nevnt.
    - Sikkert en trivelig kar, men er kanskje for mye kompis med enkelte av spillerne? Har kanskje ikke så stort nettverk som man bør ha.

Tor Kristian Karlsen er også et navn
    - Åpenbart den beste kandidaten. Rakk vel kun å hente én spiller til FFK, før det skar seg der. Den spilleren gorde det bra i VM(!!) i Brasil. Celso Borges, er fortsatt en av de beste spillerne som har vært i ligaen. Åpenbart "out of our league"....

Stig Torbjørnsen det samme, men å hente inn en ekspert på afrika-importer passer nok ikke i Starts profil
    - Enig. Her blir det mange unge nigerianere. Det er lite forenelig med hva man nå ønsker å bygge.

Atle Roar Håland er visstnok siviløkonom og spiller/trenerutvikler i Vest-Agder Fotballkrets
    - Litt usikker på om han har det nettverket som kreves. Bør åpenbart ha god oversikt over lokale talenter, men en sportsdirekør bør ha bredere kontaktnett.

Jesper Mathisen har hjertet i klubben
    - Om 10-15 år kanskje. For ung og for begrenset kontaktnettverk. Menglende internasjonale impulser og erfaring taler også imot.

Erik Solér hadde vært fantastisk, men trives i nåværende jobb.
    - Slutt å tull Han tjener mye på det han driver med (lederrekrutering) og har nok brent seg kraftig på alt som har med Start og gjøre.

Bård Borgersen kunne kanskje vært en mann?
    - BB er først og fremst trener. Om vi får en annen trener fom nyåret, håper jeg BB går tilbake til stillingen som utviklingssjef.

Harald Aabrekk har erfaring som speider og er kjent som en utmerket spillerutvikler også.
    - Kjent som en trener med "steinalderfokus". Dvs lange baller og døballer. Altså alt annet enn hva Start har, og skal stå for.

Terje Liverød vil kanskje hjem til Norge? Bor visstnok i Uruguay nå.
    - Spennende forslag. Men også han passer dårlig inn i den lokale profilen som nå skal dyrkes.

Henning Berg er vel ferdig i Polen og vil kanskje ha en jobb der risikoen for sparken er litt mindre?
    - Godt forslag, men neppe særlig realistisk frykter jeg. Har sikkert fortsatt store ambisjoner som trener.

Mitt forslag:
    Asbjørn Helgeland gjorde en veldig god jobb i Haugesund. En klubb som har mye til felles med Start ang størrelse og økonomi.Nå er han uten jobb som følge av nedskjæringer i HFK, men får veldig gode skussmål av bla Davy Wathne:

http://www.tv2.no/a/7203665

Start ønsker å bli en klubb som utvikler spillere i stedet for å kjøpe dem. Mange av de som er nevnt er gode på å finne spillere som må kjøpes. Vi har ikke penger til å kjøpe spillere og må også i fremtiden basere oss på bosmannspiller og egenutvikling.

Hjertet sier Inge Andre. Hodet sier Helgeland...
    Sist endret av krs : 11-05-2015 kl 20:02
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Wiggen burde kanskje også være en aktuell kandidat

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Alt er bedre enn Terje Liverød... og tror ikke han vil være interessert i Start heller.

Jeg har tidligere lansert Bård Wiggen som en mulig kandidat. Dette basert på hans nettverk, og antatt gode samarbeidsevner. Usikker på hans økonomiske kompetanse, men dette må jo andre kunne ta seg av.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Da er Wiggen klar for Viking

http://www.fvn.no/100Sport/fotball/e...g-632850_1.snd

Hovedansvar for restitusjon...
    Sist endret av krs : 11-06-2015 kl 13:14
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Da er Wiggen klar for Viking

http://www.fvn.no/100Sport/fotball/e...g-632850_1.snd

Hovedansvar for restitusjon...
    Håper det hjelper hehe
    Start prøvde også å fylle kontoret med folk

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Synes den stillingsbeskrivelsen virker fornuftig. Altså koblingen mellom utvikling og spillerkjøp/-salg.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    http://www.vg.no/sport/fotball/start...ld/a/23567390/

"– Der er jo jeg inhabil. Jeg savner pappa både som pappa og Start-mann. Men det vil komme inn en sportslig leder hvis Start holder seg. Klubben har vært tydelig på at den rollen skal besettes, sier Jesper Mathisen."

Virker som om det allerede er bestemt at det kommer en sportssjef...
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Flere ting tyder på at det kommer en sportssjef:

"Mer sportslig kompetanse

- Vi må ha kontroll på kostnadene. Vi må være nøkterne i budsjetteringen av inntektene. Vi må heve den sportslige kompetansen i klubben.

- Dere vil ansette en sportslig leder?

- Vi må i alle fall ha den kompetansen på huset. En som er flink på spiller logistikk. En som kan finne spillere som er i tråd med den retninga klubben ønsker seg. Vi skal spørre oss selv «Hvem er Start og hvilken profil ønsker vi å ha», sier klubbens direktør."

http://www.fvn.no/sport/xfotball/sta...n-2926585.html
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Håper på Inge Andre eller Jesper jeg

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Flere ting tyder på at det kommer en sportssjef:

"Mer sportslig kompetanse

- Vi må ha kontroll på kostnadene. Vi må være nøkterne i budsjetteringen av inntektene. Vi må heve den sportslige kompetansen i klubben.

- Dere vil ansette en sportslig leder?

- Vi må i alle fall ha den kompetansen på huset. En som er flink på spiller logistikk. En som kan finne spillere som er i tråd med den retninga klubben ønsker seg. Vi skal spørre oss selv «Hvem er Start og hvilken profil ønsker vi å ha», sier klubbens direktør."

http://www.fvn.no/sport/xfotball/sta...n-2926585.html
    Det der kan også leses som "vi ønsker Steinar Pedersen som trener".

Blir spennende å se hva som skjer. For meg er det ikke noe must å ansette sportslig leder allerede nå i vinter.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Da har Jesper Mathisen lagt inn en jobbsøknad som sportssjef..

http://www.fvn.no/sport/xfotball/sta...t-2927044.html

Jeg synes han er for ung og har for tette bindinger til mange av spillerne i gruppa. På den andre side har han nok bra med kompetanse, et ok nettverk og ikke minst et engasjement som er stort..

Edit ---

Har tenkt litt mer på dette og blir mer kritisk til JM som sportsdirektør.

Som sportsdirektør skal du ha overordnet ansvar for trenere og resten av det sportslige apparatet. I praksis innerbærer dette at JM får administrasjons- og kanskje også personalansvar for personer som er inntil 40 år(!!) eldre enn han selv (Erik Rutford Pedersen). Det blir feil på alle måter. En sportsjef spesielt og sjefer generelt, bør ha en mer tyngde enn dette.

JM har ingen formell kompetanse. Det svekker hans kandidatur.

Han har ingen praktisk erfaring fra arbeidslivet utover å sparke ball, og noen medieopptredener. Det er for tynt i alle sammenhenger.

JM kjenner Start veldig godt. Problemet er at han kun kjenner Start. Han har neppe fått mange impulser fra andre steder enn Gimlekollen og startmiljøet. Man kan bli snever av mindre.

Han er vokst opp i en klubb blottet for vinnerkultur, og vet lite om hva som kreves for å nå toppen.

Ordet "innavl" dukker oftere og oftere opp, jo mer jeg tenker på det.

Finner vi ikke den ideelle kandidaten, er det like greit å legge det på is.

Jeg håper fortsatt på IAO eller Asbjørn Helgeland som har sagt opp i Haugesund.
    Sist endret av krs : 11-27-2015 kl 08:26
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Jesper er alt for ung, sekken trenger erfaring, kontakter innogut land og en økonomi utdanning, mener jeg.
    Men skal ikke bli overrasket om klubben biter på et tom krok.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Jesper er alt for ung, sekken trenger erfaring, kontakter innogut land og en økonomi utdanning, mener jeg.
    Men skal ikke bli overrasket om klubben biter på et tom krok.
    Hvor gammel var Inge Andre Olsen da han kom til Stabaek? Kan ikke ha vaert mange årene eldre enn det Jesper er nå. Inge Andre Olsen hadde jo også planer om å spille flere sesonger i Tippeligaen, men ble også rammet av skader og måtte legge opp. Var ikke lenge etter dette at han tok over.
    Jeg tror ikke han hadde noen saerlig flere kontakter enn det Jesper har, og kjenner ikke til hva slags utdanning Olsen har, men kan ikke tro det er allverdens med utdanning da han spilte toppfotball i mange sesonger fQr han ble skadet..

Jeg synes faktisk at situasjonen til Inge Andre og Jesper er ganske like, og så lenge Inge Andre har lykkes såpass i Stabaek er det ikke umulig å tro at Jesper kan få det til han heller.. Faren hadde alderen med seg, men så vidt jeg vet ingen videre okonomi-utdannelse... Jeg tror man kommer langt med engasjement og kunnskap til norsk fotball. Det er ingen garanti for at Jesper vil lykkes, men det var det vel heller ikke da Inge Andre fikk samme rolle i Stabaek...

Når det er sagt så håper jeg fremdeles at Start klarer å lokke til seg nettopp Inge Andre Olsen. Inge Andre er jo fra Sogne og jeg er rimelig sikker på at familien onsker seg hjem - og da får det vaere opp til Start å lage en pakke som frister nok til at Olsen leverer avskjedsoknaden i Stabaek. Tror ikke det er umulig at dette skjer...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Olsen har større profiler i næringslivet over seg, for å si det slik så ser pyramiden med ledermodeller helt annerledes enn her enn på Nadderud.
    Greinene stikker mye lendgre ut fra stammen.
    Derfor gikk Olsen inn til dekket bord, klubben hadde kronasjer og nettverk han kunne bruke umiddelbart.
    Det er ikke slik jesper får det, bare så du vet 😉

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Forsnakket Even ØB seg her?

Fom 13.20

http://www.fvn.no/sport/xfotball/sta...n-2927515.html
    --

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Forsnakket Even ØB seg her?

Fom 13.20

http://www.fvn.no/sport/xfotball/sta...n-2927515.html
    13.20 ut i sendinga snakker Opdal om 2013 sesongen og så går han videre på første halvdel av årets sesong.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    31.20.....

Talla kom i feil rekkefølge...
    --

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Det ble noe annet. Ser ikke det han sa der som noen forsnakkelse. Det er selvsagt pene ord om Mathisen, men å dra det helt til en slags bekreftelse på at Mathisen blir sportssjef er litt langt.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •