TID: Onsdag 25 november kl.1900
STED: Sparebanken Sør Arena
En kamp igjen - 90 minutter - som vil avgjøre hvilken divisjon Start havner i neste sesong. Vi har alltid ønsket oss en cupfinale i slutten av november. Dette er mye viktigere enn en cupfinale. Det står om utrolig mye penger og det står om hvem som skal få representere Sørlandet i Tippeligaen i 2016.
Bård Borgersen har en viktig oppgave foran seg når han nå skal ta ut laget. Joda, man kommer langt med innsats, men det er usedvanlig viktig at man setter opp riktig lag i en slik kamp som dette, og siden jeg er en kunnskapsrik supporter - bosatt i Minnesota, så skal jeg komme med noen tips foran sesongens viktigste laguttak.
Håkon Opdal står i mål! Ingen over - ingen ved siden.
Med Vikstøl og Hammer ute med skade må det bli Christensen og De John i midtforsvaret. Her håper - og tror jeg at Bård Borgersen er enig med meg. Når det gjelder høyrebacken så har Bård Borgersen fremdeles tro på Gudmundur Kristjansson - til tross for at dette ikke er en plass islendingen vår passer - i det hele tatt. Når han i tillegg ikke er i form, så må vi se etter andre løsninger på denne plassen. Jeg ville valgt Jon Hodnemyr - hvis han er frisk og skadefri. Hvis han er ute, så ville jeg valgt Rindarøy på høyrebacken - selv om han er venstrebent.
Er Hodnemyr spilleklar så ville jeg flyttet Rindarøy over på venstrebacken.
Dersom Hodnemyr ikke er spilleklar ville jeg brukt Rindarøy på høyre og Robert Sandnes på venstre. Da har vi enormt med fart på begge kantene - noe som garantert vil true et ganske tregt Jerv-lag.
På midtbanen må - jeg gjentar må vi bruke Daniel Aase i en slik kamp. Dette er en perfekt kamp for vår fremste tekniker. Han ble i tillegg hvilt i kampen på lørdag og er nok utrolig spillekåt foran denne kampen. Vi husker da vi spilte mot Mjøndalen, og det først var etter at Daniel Aase kom inn - at vi ble farlige. Jeg tror Daniel Aase kan bli helt avgjørende i denne kampen, og da kan han ikke bli sittende på benken. På en strøken matte kan han få brukt sin eminente teknikk og jeg synes Daniel er den første som burde settes opp når Bård Borgersen setter opp laget til onsdagens kamp.
På venstrekanten må Espen Børufsen spille. Han var til tider god forrige gang og en spiller som ofrer seg slik han gjorde da vi gikk opp i 1-0, må få spilletid i en slik kamp. Jeg ser i tillegg gjerne at han og Aase bytter litt plass innimellom.
Sentralt spiller Kristoffer Ajer garantert, og så ville jeg valt Andreas Hollingen som makker. Jeg synes Henrik Breimyr skuffet sist og tror Hollingen passer bedre sentralt enn i en spiss-rolle som han ble brukt i mot Jerv.
Foran ville jeg spilt med Mads Stokkelien - som begynner å få litt selvtillit etter ny scoring mot Jerv. I tillegg ville jeg brukt Espen Hoff. Dette av to grunner. Vi trenger Daniel Aase på kanten, men i tillegg er Hoff en gammel spiss som er fotball-klok og jeg tror han og Stokkelien vil utfylle hverandre bedre enn noe annet spisspar.
Sa står vi igjen med dette laget4-4-2)
Håkon Opdal
Jon Hodnemyr
Michael Christensen
Alex De John
Ole Martin Rindarøy
Daniel Aase
Kristoffer Ajer
Andreas Hollingen
Espen Børufsen
Espen Hoff
Mads Stokkelien
Dette laget mener jeg et det beste vi kan stille med i onsdagens utrolig viktige kamp. Det er dog dessverre liten grunn til å tro at Bård Borgersen vil lytte til en supporter fra Minnesota, men det er lov å håpe at vi har samme syn på endel av dette.
Uansett hvem som får plass på Start-laget, så håper jeg at disse er klar over ansvaret som hviler på deres skuldre. Da kan man ikke sove på en corner slik som et par Start-spillere gjorde da Jerv utlignet på Levermyr. Da må man jobbe til man kjenner krampe i bena og blodsmak i munnen. Jerv-spillerne vet at de kvalitetsmessig ikke er like gode som Starts spillere og de vet at skal de vinne mot storebror fra Kr.sand så må de spille på sine styrker og Starts svakheter. Og svakheter har Start-laget... Til syvende og sist er det det laget som vil mest - som vil gå seirende ut av denne kampen.
Med 1-1 fra Levermyr så må Jerv score, men det er fallgruve for Start. Det kan bety at Bård Borgersen vil ligge dypt og vente på Jerv, og så prøve seg på kontringer.. I utgangspunktet er ikke dette en dum taktikk, men alle som har fulgt Start de siste månedene/årene vet at Start ikke behersker en slik type fotball. De gangene Start har levert best er da man har sendt folk i angrep og prøvd å styre kampene. Jeg vil påstå at dersom vi prøver å ri på det resultatet vi fikk i Grimstad, så vil vi tape..
Derfor håper jeg at Bård Borgersen tør å tenke litt nytt i denne kampen. Jeg håper han velger det vi har av X-faktorer i denne kampen. Daniel Aase er en av disse og i tillegg har vi mye fart på kantene. Ikke la disse bli sittende på benken.. I tillegg håper jeg han tør å angripe. La oss få en tidlig 2-0 ledelse, så vi kan ta litt av motet fra Jerv sine spillere.
Til slutt: Det er allerede solgt 11 000 billetter og mye tyder på at de resterende billettene vil ryke før kampstart. Det vil bli full brakke og enormt med trøkk. Det vil bli skikkelig cupfinalestemning og enormt med nerve. Start har et lite overtak i og med at de har det ene bortemålet, men vi vet veldig godt at Jerv har nok av kvalitet til å straffe Start i denne kampen.
Etter denne kampen er det fotballpause fram til januar for Starts spillere. Jeg håper virkelig at de klarer å yte det lille ekstra i denne kampen. Det har blitt en tung sesong med mye motgang, men klarer vi å få det resultatet vi trenger i denne kampen så har vi klart en bragd. Vi har solgt stjernespillere i hytt og pinne, vi har kuttet kostnader og klarer vi da å beholde plassen, tror jeg ting vil snu i Start.
Det er mye spennende å se fram til:
- Start skal hente en ny trener - som alltid er spennende. Blir det Steinar eller blir det en annen spennende trener? Vi må uansett se utenfor klubbens egne rekker når dette skal avgjøres.
- Kanskje klubben endelig får en sportsdirektør. Det har vi ventet utrolig lenge på - og jeg er helt sikker på at det vil hjelpe klubben i tiden fremover.
- Det florerer av unge og talentfulle spiller i og rundt Kr.sand for tiden. Både Start, Søgne og flere lokale lag har masse kvalitet i lagene med 15 og 16-åringer og disse vil trekke til Start med den rette treneren og økt satsing på unge talenter.
- Kampen mot Jerv blir trolig utsolgt og det viser at det er en interesse for Start på Sørlandet. Får vi kontroll over økonomien og i tillegg begynner å produsere egne talenter, så vil resultatene komme - og da kommer Sørlendingene tilbake til stadion.
- Vi har endelig klart å få et annet Sørlandslag opp blant de beste, og dette er kjempegunstig for Sørlandet. Da kan de som ikke er helt klare for Start få spille seg gode nok i Jerv. Med Start i Tippeligaen og Jerv i toppen av OBOS-ligaen så har vi et godt grunnlag til å få opp nye gode spillere som kan styrke både Jerv og Start.
...men da må altså Start trekke det lengste strået i onsdagens kamp.
Da gjenstår det bare å ønske alle Start-venner lykke til i denne kampen og takke for i år. 90 minutter gjenstår av årets sesong. La oss avslutte med stil - med god hjelp av et fullsatt Sparebanken Sør Arena.
Onsdag kveld håper jeg vi får se 10 000 Sørlendinger danse og feire fornyet Tippeligakontrakt.