Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo

Post Spillertråd: Gudmundur "Gummi" Kristjansson

Fant ingen tråd til denne mannen, så da lager jeg en ny en like godt

Gummi har fått en del (for det meste) velfortjent kritikk de siste sesongene, og kanskje særskilt i fjor. Han har blitt flyttet rundt på stort sett hele banen og spilt alt bortsett fra Keeper. Dette har han nok lidd under, all den tid han ikke har hatt en fast posisjon over lengre tid.
    Nå ser det ut til at det muligens kan endre seg:
    "Treneren har i en samtale med meg sagt at det ikke har vært bra verken for meg eller laget at jeg er flyttet til så mange forskjellige posisjoner. Det er noe jeg har tatt til meg, sier Gummi Kristjansson som får skryt av Start-treneren:

- Han ser ut som en helt ny spiller, sier Pedersen. "
    http://www.ikstart.no/news/article/1...-med-ny-trener

Så nå er spørsmålet, dersom han ikke skal brukes som potet; hvilken posisjon er det Steinar har planer om å benytte han fast i?
    Jeg mener han bør dyrkes i en av de to defensive midtbaneposisjonene. Som bakerste mann, om det er back eller midtstopper, blir feilene hans straffet i mye større grad enn om de skjer ett hakk lenger opp. Noen offensiv spiller blir han nok aldri, men en habil defensiv midtbanespiller tror jeg han kan klare.
    Som midtstopper hadde han noen gode kamper, som faktisk fikk Mjelde til å slenge rundt seg med superlativer. Det varte derimot ikke lenge. Og på høyreback har han til tider vært helt håpløs.

Dessverre blir det nok midtstopper, siden det er der vi er tynnest akkurat nå.

Er det noen som har vært på treningene som har sett hvor han hovedsaklig har blitt plassert?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Tillegg: Her ser det forresten ut som om han spiller Høyre Midtstopper på det "rosa" laget, men det er litt dårlig kvalitet på videoen så det er vanskelig å se skikkelig: http://www.ikstart.no/latest-news/ar...rste-11-mot-11

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Forskjellen på å bli drillet en hel pre-season i en posisjon kontra det å bli kastet inn sporadisk midt i sesongen er drastisk. Satser på at konkurransen mellom Gummi/Alex/Norheim (hvis det blir disse) gir positive utslag. Rolf er vel bankers bak der.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Jeg ser også for meg han som en av to på midten, evt at Steinar tenker midtstopper. Han var faktisk den av spillerne våre som hadde prosentvis mest vellykkede innlegg, men jeg tror ikke han har løpskraften som trengs på kant.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Nå virker det som om Start trenger ekstern hjelp for å hente inn ytterligere forsterkninger. Da får vi håpe og tro at spillerne som er hentet inn til nå er tiltenkte førstevalg. Det ville være merkelig om Start bruker sine begrensede ressurser på spillere som ikke forventes å gå rett inn på førstelaget i de rollene Pedersen definerer.

Dermed er det vel naturlig å anta at Skogmo og Robstad tar backene, mens Hollingen tar den ene plassen sentralt på midtbanen. Dette virker også sannsynlig all den tid Pedersen brukte Jan Jenssen i en slags dirigentrolle sentralt på midten i Jerv, og Hollingen vel er den eneste etablerte midtbanespilleren i Start som har litt tilsvarende stil og ferdigheter.

I så fall fremstår det praktisk talt umulig for Gummi å etablere seg som førstevalg sentralt på midtbanen, i alle fall så lenge Ajer blir i klubben, og stopperplassen er trolig den posisjonen han har størst sjanse for å bli et førstevalg.

Ferdighetsmessig er det i mine øyne helt opplagt at Gummis største potensial ligger på høyrebacken. Men det er mulig at Steinar P stiller så store krav til tekniske ferdigheter og trygghet med ballen på backplass at Gummi blir for primitiv i det oppbyggende spillet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Gudmundur forsinker spillet og bør brukes som midtstopper,.. Eller benkes

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Gudmundur forsinker spillet og bør brukes som midtstopper,.. Eller benkes
    Helt enig. Utrolig viktig at alle offansive spillere har litt tempo i spillet. Gummi vil ødelegge de fleste angrep han er involvert i. Med god skolering fra Steinar kan han bli en OK stopper. Aldri back eller midtbane

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Fullstendig enig. Gummi blir avkledd på teknikk og fart ved å sette han på høyre back eller kant. Han bør kun konkurere om midtstopperplassen og def.midtbane, men tror han kommer litt bak i køen nå.

Det er jo ingen tvil om at Mjelde byttet plasser som en full sjømann. Sandnes som spiss tok kaka, da trodde jeg det virkelig hadde klikket for monsemann!!! Tror ikke vi vil se slike rariteter under Steinar.

Member
    Ble medlem
    May 2014
    Sitat Opprinnelig skrevet av Franko Vis innlegg
    Han bør kun konkurere om midtstopperplassen og def.midtbane, men tror han kommer litt bak i køen nå.
    Jeg håper inderlig ikke at han vurderes som defensiv midtbane. I en 4-2-3-1-formasjon er det ekstremt viktig at den defensive duoen på midtbanen er pasningssterke, med tanke på brudd i mot. Det ligger i formasjonens natur at vingbackene er offensive, og derfor er kvaliteten på kortpasningsspillet hos de på midten deres viktigste bidrag i tillegg til å være en ekstra forsvarsmur. Det er en grunn til at en spiller som Jon Obi Mikel i det hele tatt har fått spilletid hos Chelsea til tross for at han er begrenset som fotballspiller, og det er at han er en utrolig sikker kortpasningsspiller.

Gummi hadde ikke klart å*treffe langsiden av banen fra midtsirkelen om det stod om livet, og sånn sett er han helt uaktuell i den rollen. Hollingen er den eneste åpenbare kandidaten vi har, Ajer kan kanskje bli det, og jeg mener at Vikstøl faktisk ville vært et spennende alternativ ved siden av Hollingen. Han har faktisk ikke så gale basisferdigheter.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hoppalong Vis innlegg
    ...Gummi hadde ikke klart å*treffe langsiden av banen fra midtsirkelen om det stod om livet, og sånn sett er han helt uaktuell i den rollen...
    Og til tross for det så hadde altså Gummi høyest treffprosent på innlegg i 2015...

Member
    Ble medlem
    May 2014
    Sitat Opprinnelig skrevet av Swans Till I Die Vis innlegg
    Og til tross for det så hadde altså Gummi høyest treffprosent på innlegg i 2015...
    Nå er vel ikke treffprosent på innlegg det viktigste kriteriet for utvelgelse av en defensiv midtbanespiller, så hva er poenget ditt?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Hehe nei man må se det i en helhet.
    Kan ikke bruke en maler fordi han maler fort men faller i bakken 3-4 gager i uka.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Nå er vel ikke treffprosent på innlegg det viktigste kriteriet for utvelgelse av en defensiv midtbanespiller, så hva er poenget ditt?
    Poenget mitt er at han hadde klart å treffe langsiden av banen fra midtsirkelen uansett om det stod om livet eller ikke

Member
    Ble medlem
    May 2014
    Poenget mitt er at han hadde klart å treffe langsiden av banen fra midtsirkelen uansett om det stod om livet eller ikke
    Siden det sannsynligvis tar meg mindre tid å svare på ditt meningsløse bidrag enn det tar deg å feste borrelåsene på skoene dine, så gjør jeg det, selv om det kanskje er ufortjent. Utrdaget du siterte var et slags språklig virkemiddel for å fremheve et poeng, og samtidig gjøre teksten en smule humoristisk.

Debatten dreide seg forøvrig om hvorvidt Gummi egner seg som defensiv midtbane.

Jeg håper det var oppklarende.

Junior Member
    Ble medlem
    Jul 2013
    Jeg får kanskje prøve å oppklare enda mer:

Jeg tror Swans brukte akkurat samme språklige virkemiddel, for å få fram at Gummi ikke har så dårlig pasningsfot som en del skal ha det til..

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Comeback Vis innlegg
    Jeg tror Swans brukte akkurat samme språklige virkemiddel, for å få fram at Gummi ikke har så dårlig pasningsfot som en del skal ha det til..
    Swans er tydeligvis glad i å bruke statistikk for å underbygge sitt syn.

I følge statistikken er Gummi spilleren med høyst treffprosent på innlegg. Han er også spilleren med flest taklinger. Han er nest best når det gjelder å vinne dueller. Både på bakken og i luften. Han har nest mest ballberøringer pr kamp og har tredje mest vellykkede driblinger. Statistikken kan sikkert brukes til å kåre Gummi til årets Starter. I skarp konkurranse med Alex DeJohn. Men de fleste som har sett kampene, og ikke bare statistikken, vet nok at statistikken i så fall gir et svært misvisende bilde.

Gummi har en treffprosent på innlegg på 29,63. Han bommet altså på 38 av sine 54 innlegg. Jeg vet ærlig talt ikke om dette kan brukes til å dokumentere gode pasningsferdigheter. Han er jo ikke topp fem på vellykkende pasninger. Ikke har noen av innleggene hans vært målgivende heller, så selv om de har vært vellykkede, har de kanskje ikke vært spesielt gode.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Siden det sannsynligvis tar meg mindre tid å svare på ditt meningsløse bidrag enn det tar deg å feste borrelåsene på skoene dine, så gjør jeg det, selv om det kanskje er ufortjent. Utrdaget du siterte var et slags språklig virkemiddel for å fremheve et poeng, og samtidig gjøre teksten en smule humoristisk.

Debatten dreide seg forøvrig om hvorvidt Gummi egner seg som defensiv midtbane.

Gratulerer med tidenes mest saklige innlegg...

Sitat Opprinnelig skrevet av Comeback Vis innlegg
    Jeg får kanskje prøve å oppklare enda mer:

Spot on...

Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Swans er tydeligvis glad i å bruke statistikk for å underbygge sitt syn.
    Definitivt. Jeg burde kanskje være flinkere til å se nøytralt på statistikken, men den er mye mer interessant enn synsing...

I følge statistikken er Gummi spilleren med høyst treffprosent på innlegg...

Gummi har en treffprosent på innlegg på 29,63. Han bommet altså på 38 av sine 54 innlegg. Jeg vet ærlig talt ikke om dette kan brukes til å dokumentere gode pasningsferdigheter...
    Innlegg er selvfølgelig ikke det samme som pasning. Pasninger finnes i alle former og varianter og innlegg er bare en av dem, så om noe så gir det kun en indikasjon.
    Ellers kan jo en treffprosent på 29,6 høres lite ut. Men det er ingen som har 70, 80 eller 90 % treff på innlegg. Faktum er at kun 12 spillere hadde bedre innleggsprosent i Tippeligaen i fjor. Den beste på 37,9.

...Han er jo ikke topp fem på vellykkende pasninger...
    Det stemmer. Men bortsett fra Ajer så er ingen andre sentrale midtbanespillere det heller.. DeJohn, Christensen, Ajer, Hoff og Børufsen var de som traff på flest pasninger (prosentmessig) i 2015.

...Ikke har noen av innleggene hans vært målgivende heller, så selv om de har vært vellykkede, har de kanskje ikke vært spesielt gode.
    Da lurer jeg fælt på hva du definerer som vellykket...

I følge statistikken er Gummi spilleren med høyst treffprosent på innlegg. Han er også spilleren med flest taklinger. Han er nest best når det gjelder å vinne dueller. Både på bakken og i luften. Han har nest mest ballberøringer pr kamp og har tredje mest vellykkede driblinger. Statistikken kan sikkert brukes til å kåre Gummi til årets Starter. I skarp konkurranse med Alex DeJohn. Men de fleste som har sett kampene, og ikke bare statistikken, vet nok at statistikken i så fall gir et svært misvisende bilde..
    Statistikk gir bare et misvisende bilde om man bruker det feil. Statistikk gir et veldig godt bilde om man bruker det riktig. F.eks. er det helt klart at det blir feil å sammenligne vellykkede pasninger på en midtstopper og en spiss. Det er klart det vil være forskjell og det skal være forskjell.

Når det er sagt så scorer Gummi høyt på mange egenskaper man ønsker hos en defensiv midtbanespiller eller hos en midtstopper, f.eks å vinne dueller.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Statistikk gir bare et misvisende bilde om man bruker det feil. Statistikk gir et veldig godt bilde om man bruker det riktig.
    Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Denne statistikken er nok lite egnet til å gi et veldig godt bilde av noe som helst fordi datamaterialet som ligger til grunn er for mangelfullt.

Men bortsett fra Ajer så er ingen andre sentrale midtbanespillere det heller.. DeJohn, Christensen, Ajer, Hoff og Børufsen var de som traff på flest pasninger (prosentmessig) i 2015.
    At Ajer er den eneste sentrale midtbanespilleren som scorer høyere enn Gummi på pasningskvalitet skyldes jo i dette tilfellet at ingen av de andre sentrale midtbanespillerne i Start har nok spilletid til å bli inkludert i statistikken. Owello, Hollingen, Breimyr og Segberg har simpelthen ikke nok spilletid.

Statistikken omfatter kun spillere med mer enn 1350 spilte minutter. Vilhjalmson er også utelatt. Dette innebærer at kun de syv utespillerne DeJohn, Christensen, Vikstøl, Gummi, Hoff, Ajer og Børufsen er med i utvalget som disse topp5-listene plukkes fra, noe som forklarer at det stort sett er de samme navnene som figurerer på alle statistikker, og at man kun har klart å skrape sammen fire spillere som har gått i offside i løpet av 2015.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    kun har klart å skrape sammen fire spillere som har gått i offside i løpet av 2015.
    Dette sier vel også en del om hvor liten trussel vi utgjorde i fjor når det gjaldt å true bakrommet, og hvor lite gjennombruddshissige vi var...

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Kan noen si meg om hvorfor De John ikke er i startoppstillingen. Stiller han virkelig bak Gummi i køen, så skjønner jeg ingenting. De John har rå fysikk, og hadde to kjempekamper i kvaliken. Regner med at det er skade eller liknende som gjør at han nå er bak Gummi. Har noen et vetug svar?

Lignende tråder

1. "Oppskriften på et helhjertet forsøk"?
    By Andreasland in forum IK Start
    Svar: 4
    Siste innlegg: 08-11-2016, 01:11
  2. Svar: 3
    Siste innlegg: 06-11-2015, 22:15
  3. "Vesterveien" (Christianssandsvisa) på Stadion?
    By ikstart in forum Tigerberget
    Svar: 7
    Siste innlegg: 01-14-2015, 09:53
  4. "Heia Start" sangen
    By FIL99 in forum Sang
    Svar: 0
    Siste innlegg: 08-07-2014, 16:39
  5. Svar: 47
    Siste innlegg: 09-28-2013, 07:51

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar