Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jo mer jeg har fordøyd dette desto dårligere kommer Gjone ut av det.

Han har gått bak ryggen til styret og daglig leder og vært i dialog med agenter om prisen på Ajer. Agenten er "sjefsskurken" Solbakken. Videre går han ut å "blåser" styrets interne diskusjoner på egen blogg. Det er utrolig lite profesjonellt styrearbeid, og ville aldri blitt akseptert andre steder heller. Det strider med alle prinsipper for selskapsledelse og styrearbeid.

De ankepunktene han har mot klubben, synes jeg heller ikke treffer med dagens situasjon. For 2-3 år siden, ville det nok vært en presis beskrivelse, men ting har bedret seg, slik også andre har påpekt. Videre virker det som om han ikke har klart å holde fokus på økonomi, til tross for at klubben hadde vært konkurs om vi ikke hadde solgt Vilhijamson.

Jeg synes dette bærer preg av at Gjone ønsker å plassere sin versjon i media og fremstå som den som trekker seg fordi han ikke fikk med resten av styret på å gjøre populære tiltak, når han i realiteten blir kastet for å ha gått bak ryggen på styret og daglig leder. Han forsøker å fremstå som offer og ikke "kjeltring", men lykkes dårlig. I tillegg svir det nok litt eksta at Jesper dels har en rolle som sportsdirektør, om enn i en 20%-stilling. Gjone skulle nok gjerne hatt tilbake denne jobben, som han mistet i 2006.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg synes Gjones utspill, med tanke på mangelen på substans i innholdet, og en merkelige timingen, mer og mer virker som en krampeaktig kritikk for å "eie og skrive historien" om hvorfor han trekker seg.

Utolmodigheten virker rett og slett påklistret og underlig: Endelig er det tid for å bygge klubb og se fremover, den nye hovedtreneren får skifte ut spillere som er på utgående kontrakt med noen nye fjes, samtidig som han ser ut til å innvolvere unge lovende fra egne rekker, og resultatet er at Gjone trekker seg? Det virker hverken rasjonet eller rimelig i min verden, når vi blant annet har en ungutt som gerjer for U-19-andslaget og en annen tenåring som blir solgt til Celtic for nærmere 10 mil (og han er ikke bare et LSK-produkt! Han har utviklet seg i IK Start.).

Da tror jeg mer på Magne Ks versjon. Om påstandene om agentkontakt bak styres rygg stemmer, er det grovt tillitsbrudd. Kan han ha lekket informasjon i andre overganssaker som har ført til for lav pris? Start prøvde jo frebrislkt å skjule hvor desperat den økonomiske situasjonen var ovenfor mulige kjøpere, for å ikke måtte kvitte seg med alt på billigsalg. Om en med innsikt i den økonomiske situasjonen har vært kilde til andre klubbers/spileres agenter er det hårreisende!

Dette er nok den egentlige grunnen til valgkomiteens innstilling, men denne versjonen tjener selvfølgelig ikke Gjone, og han ble derofr mannen som åpnet denne kampen om sannheten med sitt bloggutspill, hvor det meste av innhold vel er blottet for substans.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    [QUOTE=krs;22842]Jo mer jeg har fordøyd dette desto dårligere kommer Gjone ut av det. [/QUOTE

Fikk ikke lest dette før jeg postet, men der var vi veldig enige gitt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Bra at klubben var raskt ute å fikk snudd dette til seier. Start - Gjone 1-0

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    I tillegg svir det nok litt eksta at Jesper dels har en rolle som sportsdirektør, om enn i en 20%-stilling. Gjone skulle nok gjerne hatt tilbake denne jobben, som han mistet i 2006.
    Dersom Jesper er Starts nye sportsdirektør, er vel det alene en rasjonell grunn til å trekke seg fra styret.

At Gjone bærer nag til Mathisen-klanen fordi ansettelsen av Matta skviset ham ut av klubben for ni år siden, og mister besinnelsen når Mattas sønn tar jobben han sikler på, kan vel i beste fall kalles konspirasjonsteorier.

At Gjone har snakket privat med agenter og sågar gitt sine vurderinger av Startspilleres markedsverdi kan vel neppe karakteriseres som noe høyforræderi i en situasjon der Start hadde lagt ut alle spillerne sine for salg.

Start hentet nær førti spillere på fire år under Mjelde, og Pedersen har fortsatt i samme stil. Det er ikke forenlig med å utvikle egne spillere.

Man kan sikkert sette spørsmålstegn ved Gjones motiver for å gå ut som han gjør. Men han kritiserer primært klubbens manglende evne til å utvikle egne spillere, noe som åpenbart er å slå inn en åpen dør. Og han påpeker at han kritiserer struktur og fokus, men har stort sett gode ting å si om personene. Så bitterheten er ikke slående.

At klubben har noen mil å gå når det gjelder holdninger, seriøsitet og toppidrettsfokus, er vel åpenbart for alle som hører fotballradioen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Dersom Jesper er Starts nye sportsdirektør, er vel det alene en rasjonell grunn til å trekke seg fra styret.
    Jeg skrev ikke at han var sportsdirektør, noe han heller ikke er foreslått som. Jeg brukte 20%-stilling ironisk. I følge han selv bruker han nettverket til å sjekker spillerer og går gjennom utallige videoopptak av aktuelle spillere. At Gjone skulle hatt lyst på denne jobben, tviler jeg ikke på.

At Gjone bærer nag til Mathisen-klanen fordi ansettelsen av Matta skviset ham ut av klubben for ni år siden, og mister besinnelsen når Mattas sønn tar jobben han sikler på, kan vel i beste fall kalles konspirasjonsteorier.
    Om du leser bloggen til Gjone, er det en klar henvisning til "klubbpondusen". Jeg tolker dette som et stikk til Jesper. Det blir enda mer tydelig når han i samme innlegg fremhever sin store sportslige kompetanse. Ergo, han har hva andre mangler.

At Gjone har snakket privat med agenter og sågar gitt sine vurderinger av Startspilleres markedsverdi kan vel neppe karakteriseres som noe høyforræderi i en situasjon der Start hadde lagt ut alle spillerne sine for salg.
    "Høyforæderi" er dine ord. Men dette hadde man fått fyken for i det private næringsliv. Ja, jeg vet det med sikkerhet. At han i tillegg "spiller med så åpne kort" overfor konkurrenter, om vår økonomiske situasjon er grovt. Slike sensitive opplysninger vil fort karakteriseres som forretningshemmeligheter, all den tid konkurrenter kan benytte disse til å presse ned prisen på Ajer.

Start hentet nær førti spillere på fire år under Mjelde, og Pedersen har fortsatt i samme stil. Det er ikke forenlig med å utvikle egne spillere.
    Du kan ikke forvente at en tippeligaklubb ikke skal hente eksterne spillere. Skulle vi kun hatt sørlendinger på laget, hadde vi i beste fall spilt i OBOS. Vi må hente spillere. Forskjellen nå er at jeg synes det er mer plan over innkjøpene. Man henter til roller, i stedet for enkeltspillere. Steinar har IMO hentet tre eksterne spillere Tapio, Skogmo, og Ikemokon. Robstad er mer "hentet hjem". Alle fremstår som fonuftige signeringer.

Utvikling tar tid og det er. Vi har ingen aktuelle høyrebacker i klubben unntatt Wichne. Man kan ikke forvente at en tennåring skal være førstevalg i sin første "ordentlige" sesong i klubben. Vi kan heller ikke forvente at en tennåring, som nettopp er kommet tilbake etter en korsbåndskade, skal være klubbens eneste raske bakromsspiss. Nordheim har tydeligvis ikke nivået inne og måtte erstattes. Han har vært i klubben en god stund og har hatt gode muligheter til å utvikle seg, både her og i Nest-Sotra. Ikke alle klarer å ta det siste steget, og finnen ble hentet. Det betyr ikke at Start gjør noe feil. Det er ikke alle som "vil det nok", eller har tilstrekkelig talent, til å ta det siste steget.

Og han påpeker at han kritiserer struktur og fokus, men har stort sett gode ting å si om personene. Så bitterheten er ikke slående.
    Dette oppfatter jeg som taktisk spill. Han roser sine motstandere. Underforstått - de er flinke, jeg er flinkere. Klassiker det der.

At klubben har noen mil å gå når det gjelder holdninger, seriøsitet og toppidrettsfokus, er vel åpenbart for alle som hører fotballradioen.
    Jo da. "Tusse" Tønnesen og Bernt Nicolay Hulsker, fremstår ikke som Ole Einar Bjørndalen. Men mange av eksemplene er gamle. Man skal heller ikke glemme at Hulsker var en ok tippeligaspiss når han var hos oss, så han kan umulig ha vært helt useriøs. Han gikk på en "smell", når han ble langtidsskadet og mistet nok litt motivasjonen da. På den andre siden er det flere av spillerne i troppen som virker dønn seriøse. Gummi, Vikstøl, Ajer, Opdal, Rasmussen og "mr. 140-i-benk-Sigurdsen".
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det eneste vi vet så langt er at flere av de unge har fått mye spilletid så langt i treningskampene, og at flere ser ut til å være veldig nærme førstelaget. Hvordan du da klarer å konkludere med nå at Pedersen fortsetter i samme spor som Mjelde er for meg uforståelig.

Uten forsterkninger foran årets sesong er ville jeg ment at vi var sjanseløse allerede før sesongen hadde kommet i gang. Den manglende kvaliteten kunne vi ikke rettet opp bare med å fylle på med unggutter fra Start 2. For Pedersen sin del handler det nå om å få inn den kvaliteten som trengs, og samtidig finne balansen mellom ungt og gammelt. Jeg tror han kommer til å klare det helt fint, og jeg ser ihvertfall ikke noen grunn til å kritisere han for manglende balanse nå.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Valgkomiteens innstilling er som følger:

Leder Geir Tønnesland 1 år (ny)
    Nestleder Sjur Eftevaag 2 år (ny)
    Styremedlem Tom Helge Henriksen 2 år (ny)
    Styremedlem Gøran Herlovsen 2 år (ny)
    Styremedlem Fredrik Strømstad 1 år (ny)
    Styremedlem Lisbeth Andersen 1 år

I tillegg kommer ytterligere tre styremedlemmer valgt av IK Starts håndballavdeling, IK Starts junioravdeling og Seniorklubben
    http://www.ikstart.no/news/article/1...aere-offensive

En styreleder som har vært daglig leder li et såpass stort selskap som LOS, gir troverdighet.
    http://www.los.no/los/Privat/Kundese...adm.dir-i-los/

Ellers er det mange har med tung styreerfaring. Våre alles Fredrik, er vel det sportslige alibiet her.
    http://www.proff.no/rolle/geir-t%C3%...%B8gne/139993/
    http://www.proff.no/rolle/asbj%C3%B8...sand-s/974009/
    http://www.proff.no/rolle/thom-helge...sand-s/456444/
    http://www.proff.no/rolle/g%C3%B8ran...and-s/1293192/
    http://www.proff.no/rolle/fredrik-st...sand-s/131347/
    http://www.proff.no/rolle/lisbeth-an...sand-s/297715/

Generelt er jeg skeptisk til å skifte ut fem av seks styremedlemmer. Jeg skulle gjerne sett litt mer kontinuitet. Om ett år vil derimot tre av seks byttes ut.

Alt i alt er dette litt som tidligere. Flinke styremedlemmer men kun ett medlem med tung fotballerfaring.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Det eneste vi vet så langt er at flere av de unge har fått mye spilletid så langt i treningskampene, og at flere ser ut til å være veldig nærme førstelaget. Hvordan du da klarer å konkludere med nå at Pedersen fortsetter i samme spor som Mjelde er for meg uforståelig.
    Pedersen fortsetter i samme spor som Mjelde når man ser på antall spillere som hentes inn. Han har signert fem spillere siden han kom, og ønsker tydeligvis flere før seriestart.

Jeg har ikke kritisert ham for det. Jeg er ikke kritisk til kjøpene han har gjort, og situasjonen etter fjorårets krise krever naturligvis mer tilvekst enn et normalår. Men Start henter forhåpentligvis ikke spillere med mindre de er tiltenkt plass på førstelaget, og nye spillere trenger i likhet med talentene tillit og spilletid for å vokse seg inn i laget.

En slik ekspansiv spillerlogistikk er ikke forenlig med å utvikle egne A-lagsspillere.

"Høyforæderi" er dine ord. Men dette hadde man fått fyken for i det private næringsliv. Ja, jeg vet det med sikkerhet. At han i tillegg "spiller med så åpne kort" overfor konkurrenter, om vår økonomiske situasjon er grovt. Slike sensitive opplysninger vil fort karakteriseres som forretningshemmeligheter, all den tid konkurrenter kan benytte disse til å presse ned prisen på Ajer.
    Gjone har jobbet i fotballen i mange år, og har sikkert kontakter over hele landet både blant agenter og klubber. At han åpent gir prisvurdering av spillere i en klubb han har styreverv i kan naturligvis ses på som illojalt, men alle som er vagt interessert i norsk fotball vet jo omtrent hvor prisnivået ligger. I en situasjon der Start desperat ønsket bud på alle sine spillere, er det vel naturlig å se på Gjones handlinger som et forsøk på å generere interesse. Jeg har litt vanskelig for å se hvordan dette kan skape problemer. Starts økonomiske situasjon kan vel knapt kalles forretningshemmeligheter eller sensitiv informasjon. Brandsdal har jo malt fanden på veggen i hvert intervju siden bomben smalt i fjor på denne tid.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Gjone har jobbet i fotballen i mange år, og har sikkert kontakter over hele landet både blant agenter og klubber. At han åpent gir prisvurdering av spillere i en klubb han har styreverv i kan naturligvis ses på som illojalt, men alle som er vagt interessert i norsk fotball vet jo omtrent hvor prisnivået ligger. I en situasjon der Start desperat ønsket bud på alle sine spillere, er det vel naturlig å se på Gjones handlinger som et forsøk på å generere interesse. Jeg har litt vanskelig for å se hvordan dette kan skape problemer. Starts økonomiske situasjon kan vel knapt kalles forretningshemmeligheter eller sensitiv informasjon. Brandsdal har jo malt fanden på veggen i hvert intervju siden bomben smalt i fjor på denne tid.
    Omfanget og innholdet i samtalene med Solbakken, var tydeligvis av en slik karakter at Magne Kristiansen og resten av styret, ga han et ultimatum om å bli sparket eller å trekke seg. Slik forstår jeg Magnes uttalelser til krs247. Fra ca 2.10 til 3.10.

http://krs247.no/lokal-fotball/magne...oggpost-18740/

Se ellers diskusjonen i facebookgruppen "Vi som bryr oss om fremtiden til Start".

At alle var kjent med at vi hadde en vanskelig økonomisk situasjoner har du rett i. Men kun de i den innerste kretsen viste (nok) at om vi ikke hadde solgt Vhlijamson, så hadde vi ikke klart å betale neste lønning, og da vært konkurs. Om denne "desperasjonen" blir kjent, vil det presse ned prisen på Ajer og andre spillere betraktelig. Hadde RBK hatt denne kunnskapen da de la inn budet på Vhlijamson ville det antagelig vært lavere. En annen ting er at Jim Solbakken er en av de mest kontroversielle agentene på det norske markedet. Det er ikke en person man "småprater om løst og fast" med.

At Gjone "stiller plassen til disposisjon", er igjen et dårlig forsøk på å skrive historien.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Dersom et styremedlem avslører klubbens reelle priskrav til en agent samtidig som daglig leder forsøker å skvise litt ekstra ut av potensielle kjøpere er selvsagt det skadelig.

Men nå benekter jo Gjone at han har gjort noe galt.

Styremedlem Fredrik Strømstad 1 år (ny)

Alt i alt er dette litt som tidligere. Flinke styremedlemmer men kun ett medlem med tung fotballerfaring.
    Hehe. Man må jo se humoren i at Gjone kritiserer Start for manglende toppidrettskultur og for omtrent å understreke Gjones poeng anbefaler valgkomiteen Strømstad.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg har ikke kritisert ham for det. Jeg er ikke kritisk til kjøpene han har gjort, og situasjonen etter fjorårets krise krever naturligvis mer tilvekst enn et normalår.
    Nettopp dette er også mitt poeng. Jeg er enig i at en ekspansiv spillerlogistikk normalt ikke er forenlig med spillerutvikling, men situasjonen i Start da Steinar overtok var kritisk mangel på kvalitet. Det laget som avsluttet sesongen i fjor ville aldri vært godt nok til å overleve i Tippeligaen i 2016.

Spørsmålet som gjenstår er jo om spillerlogistikken vi ser nå vil få en betydning for talentenes utviklingsmuligheter i Start. Det mener jeg er for tidlig å konkludere på. Det er åpenbart at det vil føre til mindre spilletid, all den tid spillere som Wichne, Sigurdsen og Markovic omtrent hadde stått uten konkurranse. Men det er ikke ensbetydende med at det ikke kan bli lagt til rette for utvikling gjennom en strategisk satsning på disse spillerne til tross for større konkurranse. Det er det som er nøkkelen her, og det vil overraske meg stort dersom dette ikke blir tilfellet i år. Jeg har oppfattet dette som et viktig kriterie i ansettelsen av Steinar som hovedtrener, og forventer at det blir gjort i praksis. Og så langt har altså flere unge spillere fått bra med spilletid, og attpåtil vist at de holder nivået og vel så det.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Det ligger en grei porsjon antagelse i det jeg nå skriver, men jeg fornemmer at Gjone med dette innlegget implisitt peker på Gutteklubben Grei-mentaliteten i Start. Den har vært der i flere tiår, akkurat som i deler av byens næringsliv. Dette går i så fall muligens direkte inn på "(...) strukturelle problemer og en kultur (...)" som har rådet i kamerat-klubben. I en helproff, veldrevet organisasjon bør strukturene være så tydelige og internt akseptert at det ikke skal være nødvendig med synsing i stor grad blant lederne. Jeg spør meg selv om klubbens visjoner og mål er mer enn fine ord i businessplanen deres.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Gutteklubben grei ja, å signere JM på 4 årskontrakt nyopperert og er ute resten av sesongen. Det er Gutteklubben sin det.
    Mange andre snodige avgjørelser i klubben også.
    Å ha jesper aktivt i roller i klubben tror jeg fremmer gutteklubben ytterligere.
    Man må slutte å drive veldedighet.
    RBK hadde mye av det samme og sleit godt en stund med dette, en rekke trenerbytter måtte til selv om problemet lå på brakka.
    Cl pengene forsvant.
    Var mange som ville være Mr Rosenborg.
    Jesper er definitivt en som vil kalle seg Mr Start, uten å ha gjort mye sportslig for dette.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Når det gjelder Jesper, så fikk jeg veldig sansen for han gjennom fjorårssesongen i sin TV-rolle. Eneste er at han er overdrevent skråsikker i en del uttalelser, noe som ikke lenger kan skrives på ung og ivrig-kontoen. Når det gjelder rollen hans i Start, så kan èn sterk personlighet (med ditto meninger) være langt "farligere" i en organisasjon enn to eller fler. Nå får vi se hvilken rolle i klubben JM vil få på sikt, men en fremtredende posisjon blir det nok. Håper i så måte at det kommer inn en person som kan utfordre han. Det blir tydeligvis ikke Gjone.

Så er det dette med kulturer hvor det råder skjulte/tause bindinger og nykommere som møter en vegg av innarbeidete og fastgrodde meninger og usynlige hierarkier. Håper klubben ikke er veldig preget av dette, men som tidligere nevnt aner jeg at slike uhumskheter til en viss grad gjelder.

Lignende tråder

1. Tilbakemeldinger til styret
    By Esben in forum IK Start
    Svar: 54
    Siste innlegg: 03-15-2018, 19:11
  2. Skryt til styret
    By rooland in forum Tigerberget
    Svar: 1
    Siste innlegg: 02-12-2015, 11:05
  3. Tilbakemeldinger til styret
    By Esben in forum Tigerberget
    Svar: 10