Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012

Gjone trekker seg fra styret

http://gjone.blogg.no/1455534287_15022016.html

Gjone terkker seg fra styret, fordi han mener han ikke får tilstrekkelig gjennomslag for sitt syn på talentsatsingen.

Hvem er "bremesklossene"?
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Når man leser disse avsnittene:

Jeg har mange gode venner i IK Start - og her er jeg nok ved kjernen i det hele: Jeg har ikke den nødvendige «klubbpondusen». Jeg ønsker ikke- eller har ikke et personlig behov for å ta den nødvendige fighten med sentrale mennesker for å få til en diskusjon, en nødvendig (i mine øyne) endring av hvordan man på styrenivå jobber med utvikling i IK Start. Dårlige forutsetninger for å gjøre en god jobb med andre ord.

Svært mange mennesker bruker «et halvt liv» for klubben sin. De «gir gjerne venstrearmen» for å være i posisjon. For å mene. Disse er norsk idrett avhengig av. De som bidrar - med ulik motivasjon. Men disse meningsbærerne, ofte uten særlig substans - tar gjerne mye plass og blir på en måte en dominerende klubbkultur. For de har gjort seg tilgjengelige. De synser, og de mener. Fordi det er en del av idrettens natur. De er livsviktige på tribunen og i organisasjonen, og tar gjerne plass også i sportslig del av klubben. Har du sett filmen «Moneyball» så vet du hva jeg snakker om.

Denne kulturen er utbredt i klubben og jeg ønsker ikke å konfrontere den. Jeg tror ikke jeg er den rette/har den rette posisjonen til å ta denne diskusjonen. Og jeg har ikke noe behov for å risikere å gjøre meg til uvenn med folk rundt IK Start, noe som høyst sannsynlig hadde vært et av resultatene dersom jeg skulle stått på det jeg trodde på - og som jeg ønsket da jeg gikk inn i styret til IK Start.

Legg også merke til at han skryter av styreleder Magne og Even. Noen er utelatt...

Hvem har "klubbpondus", "synser og mener" og "tar plass"???
    --

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    "Min påstand er at dersom det skal etableres nye sørlendinger på A-laget er vi avhengige av at IK Start har dårlig råd over tid."

At man ikke har mye penger å svi av er kanskje gunstig selv om jeg tviler på at det stemmer, men det kan umulig være gunstig med økonomisk krise slik det har vært i år.

Start trenger en sunn og stabil økonomi, ikke nødvendigvis så stor, men stabil og sunn. Det virker jo også som at Gjone innser den realiteten når han senere skriver

"Nå kan man godt finne unnskyldninger og si at 80-85% av tiden som er brukt til styremøter er brukt til økonomirelatert arbeid. Brannslukking og annet nødvendig for å overleve i en økonomisk nedgangstid på Sørlandet"

Man må gjerne ivre for talentutvikling, men brannslukking er tross alt enda viktigere. Sitatet over viser også hvor ødeleggende det er for klubbutviklingen å være i økonomisk og sportslig krise.

Gjone skriver også "Da(når klubben har dårlig råd, min anm.) tvinges klubben til å «ta det man har» fremfor å handle spillere som man tror kan hjelpe - utenfra. Slik som tendensen er nå."

Sier Gjone her at Start igjen er i ferd med å bruke penger vi ikke har(Tapio, Uduak)?

Det Gjone skriver er litt skremmende, men blir også lite matnyttig når han ikke sier noe konkret om hvilke idéer han ikke får gjennomslag for.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Hvem har "klubbpondus", "synser og mener" og "tar plass"???
    De fleste vil vel tenke Pål Lydersen og Tom Edvardsen i styret, men akkurat personjakten er vel ikke det mest spennende her?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    De fleste vil vel tenke Pål Lydersen og Tom Edvardsen i styret, men akkurat personjakten er vel ikke det mest spennende her?
    Til en viss grad. Klubben er en medlemsklubb, og medlemmene stemmer over styre. Da bør disse motsetningene være kjente slik at medlemmene har et best mulig beslutningsgrunnlag..
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    "
    Gjone skriver også "Da(når klubben har dårlig råd, min anm.) tvinges klubben til å «ta det man har» fremfor å handle spillere som man tror kan hjelpe - utenfra. Slik som tendensen er nå."

Sier Gjone her at Start igjen er i ferd med å bruke penger vi ikke har(Tapio, Uduak)?
    Tja - Samtidig så skryter han jo voldsomt av den jobben Even gjør, så jeg tviler litt på det...
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette er jo virkelig ikke gode signaler. Men jeg synes ikke at måten Gjone ordlegger seg på akkurat bidrar til klar forståelse av hva som er problemet.

- Er problemet at vi ikke har en klar strategi for talentutvikling?
    - Gjelder det i så fall internt, eller gjelder også hvordan vi rekrutterer eksternt?
    - Er problemet manglende forståelse for at talentutvikling er viktig, eller mangler vi kompetanse til å gjøre den jobben som trengs?

Jeg klarer ikke å få helt tak i hva han sikter til. Og så ser jeg han avslutter med følgende: "Det er ikke mange som driver med toppidrett i IK Start. Og man driver ikke - og kommer heller ikke til å drive med utvikling av toppidrettsutøvere i klubben på lang, lang tid dessverre." Dette kan vel ikke bety annet enn at han mener hele klubben drives amatørmessig, eller?

Dette er jo ikke akkurat det man ønsker å høre som supporter. Men jeg håper det kan komme en klargjøring av hva i all verden det er han egentlig sikter til.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Jeg klarer ikke å få helt tak i hva han sikter til. Og så ser jeg han avslutter med følgende: "Det er ikke mange som driver med toppidrett i IK Start. Og man driver ikke - og kommer heller ikke til å drive med utvikling av toppidrettsutøvere i klubben på lang, lang tid dessverre." Dette kan vel ikke bety annet enn at han mener hele klubben drives amatørmessig, eller?
    Odd Berg sa langt på vei det samme. Sitat "jeg kommer fra en klubb der det er en helt annen prestasjons- og toppidrettskultur. Jeg skulle ønske at klubbens ledelse skulle se at dette var noe de kunne ha benyttet seg av". I videointervjuer erkjenner Odd Berg at det økonomiske var en utfordring som tar energi og fokus vekk fra der det burde være. Det er vel også noe Even Brandsdal innser og har vært åpen om.

Så jeg lurer jo litt, har Gjone rett og slett vært litt for utålmodig? Om han hadde fortsatt ville han kanskje opplevd at det ble større muligheter til å diskutere andre ting en økonomisk krise.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Så jeg lurer jo litt, har Gjone rett og slett vært litt for utålmodig? Om han hadde fortsatt ville han kanskje opplevd at det ble større muligheter til å diskutere andre ting en økonomisk krise.
    Det er nok ikke utenkelig. Selv synes jeg sett fra utsiden at Start i mye større grad enn tidligere har tatt på alvor de tingene Gjone nå kritiserer. Det er nok antakelig et stykke å gå enda, men jeg er enig med Magne Kristiansen at det året hvor man sliter så ekstremt økonomisk som Start gjorde i fjor antakelig ikke er det året man har størst fokus på dette.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Det er nok ikke utenkelig. Selv synes jeg sett fra utsiden at Start i mye større grad enn tidligere har tatt på alvor de tingene Gjone nå kritiserer. Det er nok antakelig et stykke å gå enda, men jeg er enig med Magne Kristiansen at det året hvor man sliter så ekstremt økonomisk som Start gjorde i fjor antakelig ikke er det året man har størst fokus på dette.
    Enig i at dette kan virke utolmodig. Det får meg til å spekulere i om det også er noe mer personlig enn han våger å skrive.

Samtidig; Er det ikke naturlig å tro at Gjone har hatt forhåpninger om sportsdirektør-stillingen det kom signaler om i november i fjor? Enten å selv få stillingen, eller være med på å ansette riktig person som styre kunne meisle ut sportslig plan i samarbeid med?
    Kan det ikke da være skuffende at denne stillingen ikke blir opprettet, og at klubben tar litt lett på det ved å la en "ung mann med karisma, medietekket og riktig navn" få tillit til å løse oppgaver, på områder hvor Gjone har lang erfaring og formell kompetanse, på fritida?
    Gjone bruker jo deler av innlegget til å beskrive egen CV.
    Han klandrer ikke Even og Magne personlig for at situasjonen har blitt slikd, men mener det er et symptom på en uprofesjonelt drevet klubb. Kan det være slik?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av iekksil Vis innlegg
    Samtidig; Er det ikke naturlig å tro at Gjone har hatt forhåpninger om sportsdirektør-stillingen det kom signaler om i november i fjor? Enten å selv få stillingen, eller være med på å ansette riktig person som styre kunne meisle ut sportslig plan i samarbeid med?
    Kan det ikke da være skuffende at denne stillingen ikke blir opprettet, og at klubben tar litt lett på det ved å la en "ung mann med karisma, medietekket og riktig navn" få tillit til å løse oppgaver, på områder hvor Gjone har lang erfaring og formell kompetanse, på fritida?
    Gjone bruker jo deler av innlegget til å beskrive egen CV.
    Han klandrer ikke Even og Magne personlig for at situasjonen har blitt slikd, men mener det er et symptom på en uprofesjonelt drevet klubb. Kan det være slik?
    Her tror jeg du er inne på noe sentralt.

Gjone ble jo i sin tid kastet/ofret for at Svein Mathisen skulle få overta rollen som sportssjef... Det å bli "dumpet" til fordel for sønnen Jesper Mathisen føles nok ikke godt....
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Gjone fremhever på FB Esbjerg som det store forbildet. Det kan jeg godt forstå. Sjekk dette:

http://www.efb.dk/fodbold/samarbejds...rategi-vision/
    --

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Ser Magne Kristiansen går ganske hardt ut mot Gjone.

Beskyldningene om uheldig kontakt med Solbakken angående Ajer er ganske alvorlig. Hvem som har gjort hva er ikke lett å si, men at Kristiansen velger å gå offentlig ut med de opplysningene forteller oss jo at Gjones arbeidsforhold i styret kan ha vært problematisk rett og slett på grunn av mistillit.

Det mest skuffende i artikkelen er alikevel svaret Gjone gir på spørsmålet "Hva bør Start gjøre nå?" Gjone sier altså at "Det vil jeg ikke mene noe om. Da blir det så feil ende. Da blir det feil fokus."

Svaret til Gjone gir ingen mening for meg. Dersom du ikke vil si noe om hva Start bør gjøre fremover, hvorfor si noe i det hele tatt? Jeg forstår ikke at hva Start bør gjøre fremover er feil fokus. Først sier han at Start trenger strukturelle endringer og så vil han ikke si et pip om hva disse er?

Jeg tok en svipp innom Facebook-gruppa hvor Lars Martin Gimse stilte noen meget aktuelle spørsmål Gjone, deriblant dette

"Punkt 5: Hva så med de spillerne som nå er på vei inn på a-laget. Sigurdse, Rasmussen pluss pluss. Er de bare utslag av flaks og tilfeldigheter? Er de ikke gode nok. Det er nesten det inntrykket jeg sitter igjen med etter ha lest innlegget."

Gjones svar:
    "Hei Lars Martin. Sitter på mobil på vei ut, så litt vanskelig å være utfyllende. Jeger gjerne med og diskuterer utvikling. Jeg har ikke fasit, men forslag. Blir litt vanskelig på nett. Til agentkontakt: Jeg har aldri vært illojal og svarer gjerne på det jeg har gjort hvis det er ok for klubben. Til spillerne på vei inn: De er på rett plass til rett tid: nå satses de på og får optimal utvikling
    Gode trenere og gode forhold. Men jeg mener vi kunne fått til utvikling av flere. Et bedre tilbud. Et eksempel er hvordan man driver i Esbjerg.
    Dette er ikke konkrete punkt for forbedring. Min blogg var en forklaring på hvorfor jeg satt min plass til disposisjon.
    Heia Start!
    "

Her kommer han hvertfall med et konkret eksempel med å henvise til Esbjerg. Det er dog synd at han velger å bare vise til Esbjerg for det fordrer at leserne har godt over snittet kunnskap om dansk fotball. Han kunne med fordel ha delt sin kunnskap om Esbjergs modell.

Men jeg stusser på "Til spillerne på vei inn: De er på rett plass til rett tid: nå satses de på og får optimal utvikling
    Gode trenere og gode forhold
    "

Så da var ikke tingenes tilstand så ille da? Dette rimer ikke særlig godt med "Og man driver ikke - og kommer heller ikke til å drive med utvikling av toppidrettsutøvere i klubben på lang, lang tid dessverre" som han skrev i bloggen.

Tror jeg Gjone bare preiker tull? Nei, men når han insisterer på å ikke komme med den matnyttige delen så får det hele bare ett sukk fra meg.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jo mer jeg leser, jo merkeligere synes jeg kritikken til Gjone er. Det virker helt unødvendig å si noe som helst dersom han ikke kan være mer konkret. Når det gjelder fokuset på økonomi synes jeg han er helt på bærtur, der hadde ikke klubben noe valg ifjor.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    La merke til at Magne Kristiansen sier at Gjone har provd å selge Ajer til Molde via Solbakken. Det synes jeg er litt spesielt siden Ajer har vaert krystallklar på at han ikke ville spille for noen andre lag i Norge enn Start...

Ellers kudos til Gjone for å svare på sporsmål og vaere åpen rundt dette via Facebook. Det er mange som hadde gjemt seg bort men han gjemmer seg ihvertfall ikke bort.. Det er bra.

Jeg har ikke satt meg veldig inn i dette, men jeg tror det er mye positivt på gang rundt Start og det sier vel også Gjone, men som andre sier så er han kanskje litt utålmodig og vil ha ting i gang kjappere enn det Start klarer. Virker også som han ikke helt forstod alvoret ang okonomien i fjor..

Det er bra med debatt og så får vi håpe at det kommer noen solide tilvekster i Start-styret...

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Ser Magne Kristiansen går ganske hardt ut

Jeg tok en svipp innom Facebook-gruppa hvor Lars Martin Gimse stilte noen meget aktuelle spørsmål Gjone, deriblant dette

"Punkt 5: Hva så med de spillerne som nå er på vei inn på a-laget. Sigurdse, Rasmussen pluss pluss. Er de bare utslag av flaks og tilfeldigheter? Er de ikke gode nok. Det er nesten det inntrykket jeg sitter igjen med etter ha lest innlegget."

Gjones svar:
    "[I]Hei Lars Martin. Sitter på mobil på vei ut, så litt vanskelig å være utfyllende. Jeger gjerne med og diskuterer utvikling. Jeg har ikke fasit, men forslag. Blir litt vanskelig på nett. Til agentkontakt: Jeg har aldri vært illojal og svarer gjerne på det jeg har gjort hvis det er ok for klubben. Til spillerne på vei inn: De er på rett plass til rett tid: nå satses de på og får optimal utvikling
    Gode trenere og gode forhold. Men jeg mener vi kunne fått til utvikling av flere. Et bedre tilbud. Et eksempel er hvordan man driver i Esbjerg.
    Dette er ikke konkrete punkt for forbedring. Min blogg var en forklaring på hvorfor jeg satt min plass til disposisjon.
    Heia Start![/
    Hvilken fb-side er det snakk om?
    Kan noen gjengi hovedbeskyldningene som Magne K kommer med i fvn? Har Gjone faktisk forsøkt å selge Ajer til Molde?

Interessant er det også å høre at Gjone informerte valgkomiteen om at han stilte plassen sin til disposisjon for en mnd siden, og at han trolig kommer med dette utspillet nå fordi valgkomiteen har innstilt en annen, sluk Magne K hinter til i intervjuet med krs24/7. Gjone kommer vel rett og slett litt dårlig ut dette.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Hvilken fb-side er det snakk om?
    Kan noen gjengi hovedbeskyldningene som Magne K kommer med i fvn? Har Gjone faktisk forsøkt å selge Ajer til Molde?
    Det er snakk om FB-gruppa "Vi som bryr oss om fremtiden til Start".

Det Magne K. sier til FVN er

"- Det har vært en problemstilling knyttet til Trond Ares styrearbeid. Det har vært at han har hatt kontakt med fotballagenter og ytret «private meninger» om spillerverdier i Start uten at Even (Øgrey Brandsdal, adm.dir., red.anm.), jeg eller resten av styret visste om det. Det har ikke vært bra for klubben og er uansvarlig. Det er ikke slik et styremedlem bør opptre. Vi lot saken ligge fordi vi hadde blitt informert om at han ikke ville fortsette i styret, sier Kristiansen."

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Kan ikke bare være tilfeldigheter at vi har en boost av unge lovende på a laget nå, så jeg forstår ikke 1 cm av dette.
    Økonomien har bremset, det bør han være inneforstått med, men det er jo i år man virkelig kan se fremover, 2016 kan bli året til start der man kan får en roligere ramme og at styremøtene kan handle om det sportslige.
    Jeg forstår at det har vært en tøff kamp, en kamp mot motivasjonen, men timingen er merkelig. Kun vissvass.

Jeg har vært overbevist om at den delen som forstyrrer komponentene befinner seg i kontorlokale, om det er Gjone selv eller andre aner ikke jeg. Men jeg fikk enda mer tro på at spøkelset finnes ....eller nå har dratt.
    Synes dette var litt guffent, men ikke overraskende.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Gjone kommer vel rett og slett litt dårlig ut dette.
    Gjone kritiserer talentutviklingen i Start, og Magne Kristiansen imøtegår kritikken med å kritisere Gjones oppførsel som styremedlem i Start, og antyde at han ville blitt kastet pga illojalitet om ikke han hadde trukket seg frivillig. Det er klart at Gjone kommer dårlig ut. Samtidig kan man vel sette et ørlite spørsmålstegn ved Kristiansens reaksjon her. Han tar jo åpenbart mannen i stedet for ballen. Og anklager Gjone for å ikke følge med i timen og få med seg Starts rivende utvikling på talentfeltet. Samtidig er jo Gjone regnet for det sportslige alibiet i ledelsen, mens Kristiansen selv knapt er klar over at ballen er rund.

Jeg tror jeg deler Gjones vyer for talentutvikling på Sørlandet. Om kritikken hans er rimelig har jeg ikke grunnlag for å mene så mye om.

I mine øyne ser talentsituasjonen lysere ut enn på lenge. Spillere som Salvesen, Segberg, Rasmussen, Sigurdsen, Wichne og Markovic har alle vist at de kan bidra i eliten i ung alder. Men dette er jo primært spillere som er hentet til Start i relativt moden alder, så det kan jo være Gjones kritikk er mer rettet mot det som skjer i yngre aldersklasser. Og det har jo også vært lite bruk av lokale talenter på A-laget de siste normalårene.

Forutsetningene for å utvikle et nytt lokalt førstevalg fremstår bedre enn på lenge. Samtidig signerte Steinar P fem spillere første måned i jobben, og vi vet at Start ønsker å hente Antwi fra Jerv og ønsket dialog med Annan tidligere i vinter. Om pengene strekker til, kommer det nok et par forsterkninger til før sesongstart. Så med mindre Pedersen bommer grovt på overgangsmarkedet eller klubben får store skadeproblemer, så blir det nok fint lite lokale ungutter å se på Sør Arena denne sesongen. Slik sett har nok Gjone ordene sine i behold.

Lignende tråder

1. Tilbakemeldinger til styret
    By Esben in forum IK Start
    Svar: 54
    Siste innlegg: 03-15-2018, 20:11
  2. Skryt til styret
    By rooland in forum Tigerberget
    Svar: 1
    Siste innlegg: 02-12-2015, 12:05
  3. Tilbakemeldinger til styret
    By Esben in forum Tigerberget
    Svar: 10