Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Senior Member
    Ble medlem
    May 2013

Cool 13. Serierunde: IK Start - Stabæk IF

Så gjenstår det bare én kamp i det tette vårprogrammet. Mye kan sies om oppgjøret som venter på Sør Arena på søndag. Ajers siste (for nå) og det nærmeste man kan komme skjebnekamp i mai.

Seier er det som gjelder på søndag. Ikke bare vil det gi oss tre livsviktige poeng, men å avslutte med to uavgjort og så en seier inn mot EM-pausen vil gi en viss troverdighet til håpet om at Start er i ferd med å begynne klatringen på tabellen. Da passerer vi også Stabæk og holder lagene foran innen rekkevidde.

Skulle vi derimot tape blir drømmen om Tippeligaspill i 2017 like teoretisk som Bernie Sanders presidenthåp. Tror veldig mange ser på denne kampen som siste sjanse. Mislykkes vi nå også blir resten av sesongen preget av resignasjon, håpløshet og fortvilelse.

Heldigvis møter vi et skikkelig elendig lag på søndag. På bortebanen har de kapret 1 stusselig poeng og står med 4-12 i målforskjell. Dårlige på dødball er de også så kanskje Tapio kan få sitt tredje for sesongen? Usikkerhet rundt trenerens fremtid er også kjekt.

Stabæk stilte med følgende lag i ondagens cupkamp mot Strømsgodset:

Gurpeet Singh Sandhu
    Birger Meling - Morten Skjønsberg - Nicolai Næss - Jeppe Moe
    Kamal Issah - Luc Kassi
    Giorgi Gorozia - Ohi Omoijuanfo - Moussa Njie
    Agon Mehmeti

Regner med at Sayouba spiller mot oss selv om Sandhu visstnok gjorde en god opptreden for Stabæk. Ernest Asante og Cole Grossman er vel også veldig aktuelle i elleveren.

I starten av sesongen var det mye snakk om at Stabæk fikk dårlig betalt. De har faktisk 55% ballbestittelse i Tippeligaen mot vår 45%, men de har knapt skapt flere sjanser enn oss og når vi har spilt 12 serierunder allerede så er det selvsagt ikke tilfeldig hvor lagene ligger.

Til slutt må jeg jo takke Ajer for det han har bidratt både på banen, treningsfeltet og i lommeboka. Utrolig spesielt at en så ung spiller kan gå rett inn og bli en bærebjelke på laget. Skal bli spennende å følge ham i Skottland.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Regner med full tenning, mye taler for at stb manageren har å vinne denne. Ellers sparken.
    Stb spiller godt, gode statistikker uteom ett lekk forsvar og en gråtende lengsel etter Diomande.
    Stb er litt som Start, ikke så aller verst og deler IKKE skikkelig elendig, men mangler den lille balansen i laget.
    En matchvinner og en fryktet midstopper.
    Er kampen levende ved 60-70 minutter, da tror jeg ett innhopp av hoff og Salvesen er gull.
    Om i det minste én av de begavede afrikanske er friske kan fks idemokon starte for å slite ut stb.
    Suksessen i fjor var tenning og tidlig press og bruk av bredden.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det føles rart å snakke om skjebnekamper i mai, men dette føles som en skjebnekamp. Poengmessig er vi på ingen måte kjørt av lasset med uavgjort eller tap, men troverdigheten vår vil være ødelagt dersom vi ikke tar tre poeng hjemme mot nærmeste nabo på tabellen. Og jeg tror det vil forplante seg innover i organisasjonen, og jeg tror vi i realiteten kan belage oss på nedrykk. vi får bare håpe det ikke blir en realitet når klokken viser 19.45 på søndag.

Det er ellers en kamp mellom to lag som har vist seg å være omtrent like dårlige frem til nå. I likhet med oss slipper Stabæk til mye sjanser samtidig som de ikke skaper allverdens offensivt. Jeg har ikke sett veldig mye av Stabæk i år, men inntrykket er vel at de likelve har et noe høyere maksnivå. De har også enkelte spillere som har ferdigheter som fint kan avgjøre kampen, slik som Assante.

Utviklingen vår har vært positiv i det siste. Vi viste gode takter i perioder mot både Ålesund og Sogndal som vi må klare å bygge videre på. Det som mangler er å holde nivået gjennom en hel kamp, foreløpig klarer vi det bare i perioder. Jeg er forsiktig optimist.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Poengmessig er vi på ingen måte kjørt av lasset med uavgjort eller tap, men troverdigheten vår vil være ødelagt dersom vi ikke tar tre poeng hjemme mot nærmeste nabo på tabellen.
    Samme tenker jeg. Taper vi mot denne motstanderen, tror jeg mange som følger Start mer eller mindre gir dem opp denne sesongen. Men jeg tror vi vinner 1-0 i en elendig kamp ingen av lagene klarer å slippe seg løs.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    De har også enkelte spillere som har ferdigheter som fint kan avgjøre kampen, slik som Assante.
    Om Asante avgjør blir jeg ganske så irritert for selv om han har ekstremkvaliteter så er han jo også en begrenset spiller. En spiller vi kjenner og som vi skal klare å ta ut av kampen slik vi effektivt gjorde i fjor.

Ser FVN spår følgende lag:

Opdal
    DeJohn, Tapio, Gummi, Robstad
    Wichne, Ajer, Rasmussen, Børufsen
    Nwakali, Salvesen

DeJohn holder altså fast på backplassen og Sandnes må igjen godta benken. Lurer på om Gummi nok en gang vil spille en solid kamp i ny posisjon. Han har jo gjort det for vane å spille flott i nye posisjoner og så la prestasjonene falle.

Man må også smile litt av Steinars "spillerne skal spille i sine beste posisjoner"-filosofi. Kan vel trygt si at den er vraket

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    TID: Søndag 29.mai Kl. 1800
    STED: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    15. Stabæk... 12__ 2-1-9___9-21__7 poeng
    16. Start...... 12__ 0-6-6___8-20__ 6 poeng

STABÆK FOTBALL
    Det har vist seg vanskelig å fylle skoene til trener Bob Bradley som Stabæk overraskende fikk hentet som trener i 2014 og 2015. Under amerikaneren ble det en 9 plass og en 3 plass i Tippeligaen i tillegg til to semifinaler i cupen. MEGET sterkt for et lag som for få år siden rykket ned og måtte selge alt av profiler. Under Petter Belsvik og etterhvert Bob Bradley kom det dog opp mange profiler som virkelig spilte bra fotball og klubben var med i kampen om seriegullet til langt utpå høsten i fjor.
    Med elendig økonomi måtte de dog fortsette å selge flere profiler. I fjor solgte klubben spillere for over 20 millioner kroner, og dette gjorde at klubben nylig gikk inn i grønn sone hos NFF.
    Foran denne sesongen forsvant Bradley til nye trenereventyr mens skotske Billy McKinley tok over. Det har ikke gått veldig bra og det har virkelig begynt å murre iblant supporterne til Stabæk.

Laget er i svak form og det kulinerte med svake 0-3 hjemme mot TIL i forrige hjemmekamp. I midtuken forsvant laget ut av cupen etter at laget nesten ikke skapte sjanser mot Drammenslaget.

Laget sliter i begge ender av banen. De har sluppet inn ett mål mer enn Start og har kun scoret en gang mer enn søndagens motstander. Toppscorer for laget er midtbanespilleren Luc Kassi som har 3 nettkjenninger. Ikke overraskende er det at Ernest Asante har flest målgivende. Den tidligere publikumshelten i Start har vAErt nest-sist 3 ganger så langt. Best på VG sin børs er backen Birger Meling, med et snitt på 5.30.

Laget fikk to skader i cupkampen mot Godset. Både Agon Mehmeti og Luc Kassi måtte forlate banen med skade. Er usikkert om disse blir spilleklare. Daniel Granli er også skadet og blir ikke med til Kr.sand.

Laget har ingen karantener i denne kampen.

Stabæk startet med disse i forrige seriekamp hjemme mot Tromsø: (4-2-3-1)

M. Sayouba

D. Granli
    M. Skjønsberg
    N. Næss
    J. Moe

K. Issah
    C. Grossman

E. Asante
    L. Kassi
    M. Njie

A. Mehmeti

STABÆK's 5 SISTE KAMPER:
    8 mai: Rosenborg - Stabæk 3-1 (serie)
    12 mai: Stabæk - Viking 1-0 (serie)
    16 mai: Brann - Stabæk 1-0 (serie)
    21 mai: Stabæk - Tromsø 0-3 (serie)
    25.mai: Strømsgodset - Stabæk 1-0 (cup)

PASS PÅ DENNE SPILLEREN
    Sikkert ikke uventet at jeg her vil dra fram en gammel kjenning - nemlig Ernest Asante. Lynvingen hadde en fantastisk god sesong i fjor, men har i likhet med resten av laget slitt mer denne sesongen. Allikevel har det blitt en scoring og 3 assist og ghaneseren har dermed vært inneblandet i nesten halvparten av Stabæk sine scoringer. Vi vet godt om farten til Asante og derfor blir venstreback Henrik Robstad en viktig spiller i denne kampen. Holder vi Asante i sjakk (som vi gjorde sist han var i Kr.sand) så har ikke Stabæk så mye å by på offensivt.

IK START
    Uduak er fremdeles ute med skade og det samme er Andreas Hollingen. I tillegg ble også Rolf Daniel skadet i forrige kamp og dermed blir det rokkeringer på laget.
    Det meste tyder på at Gummi Kristjansson går ned i midten sammen med Heikkila - noe jeg tror er et godt valg. Gummi har levert gode kamper bak tidligere og jeg tror han kan gjøre en god jobb her.
    Fevennen antyder at følgende starter mot Stabæk søndag kveld: (4-4-2)

---------------------------------Håkon Opdal----------------------------------

Alex DeJohn----Tapio Heikkila--Gudmundur Kristjansson----Henrik Robstad

---------------------Matthias Rasmussen--Kristoffer Ajer---------------------

Eirik Wichne--------------------------------------------------Espen Børufsen

---------------Lars- Jørgen Salvesen---Chidiebere Nwakali-------------------

I FARESONEN
    Nå har vi spilt endel kamper og spillerne begynner å samle opp gule kort. Her er en oversikt over hvem fra Start og vår neste motstander som er i faresonen for å miste kampen i neste runde. Vår neste kamp spilles borte mot Haugesund lørdag 2 juli kl 1530. Haugesund spiller borte mot Brann søndag kl.1800. Disse mister Haugesund - Start om de får gult kort denne runden:

Haugesund:
    Vegard Skjerve
    Nemanja Tubic
    Filip Kiss
    Sondre Tronstad
    Haris Hajradinović
    Derrick Mensah

Start:
    Chidiebere Nwakali

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Det er lenge siden vi har spilt en viktigere kamp enn dette og søndag kveld handler det om så mye mer enn 3 poeng. Søndag kveld handler det om å vise Sørlandet og fotball-Norge at vi ikke har gitt opp. De fleste eksperter har slått fast at tipset om at Start ville rykke ned ser ut til å slå til. Media blåser opp at en ny kamp uten seier vil gi Start en ny rekord med Tippeligakamper på rad uten seier. Publikum har vendt klubben ryggen og velger å heller se kampen på TV/internet eller rett og slett droppe å se Start spille og en fersk trener og en ung spillerstall føler mer og mer press. Et tap mot Stabæk vil bety en solid luke mellom Start og alle andre lag - og det vil bli tungt med en 5 ukers pause med et slikt utgangspunkt.

Men noe er på gang i Kristiansand... og jeg tenker da ikke bare på de unge lokale spillerne, men denne uka har det blitt mobilisert fra folk i og rundt klubben og dette KAN fort bli årets vendepunkt i positiv forstand. 4 juli 2015 var et vendepunkt i negativ forstand da vi vant vår siste kamp i Tippeligaen. Vi viste en fotball som vi ikke så verken før eller etter Stabæk-kampen.

Som sagt så er det noe på gang. Joda, vi står ennå uten seier så langt denne sesongen, men det er mange ting som tyder på at ting kan snu:

** Vi har spilt to uavgjorte kamper på bortebane - begge kamper der vi kunne vunnet - spesielt etter gode 2.omganger.
    ** Det selges masse billetter og lokale klubber tar med seg junioravdelingene sine - og det meste tyder på ny publikumsrekort for sesongen på Sparebanken Sør Arena.
    ** Det mobiliseres også når det gjelder stemning og det ser ut til å komme 300-400 korister som har øvd på Start-sanger og som vil bidra til mer enn bare HEIA START - HEIA START et par ganger. Dette vil trolig og forhåpentligvis også motivere Tigerberget og andre grupperinger til å bidra enda sterkere med sang og rop.
    ** Vi spiller mot et lag som sliter veldig sportslig og der mange tror at det går mot trenerbytte etter søndagens kamp.
    ** Det er meldt fint vær - men ikke FOR fint vær og det betyr kanskje at mange av dem som sitter på gjerdet - tar turen for å oppleve folkefest og forhåpentligvis 3 utrolig viktige poeng.

Klarer vi å levere i denne kampen og får en god opplevelse så vil det ha utrolige ringvirkninger inn i EM-pausen. Da har gutta vist at de KAN vinne en fotballkamp. Vi har klatret bort fra sisteplassen og mange tusen Sørlendinger har fått sett at det kan være gøy på Start-kamp..

Så oppfordringen er klinkende klar. Få med deg familien, venner og kjente til denne kampen. La oss vise at Sørlendingene ikke er trege og typiske medgangsupportere. La oss vise at vi stiller oss bak laget og at vi tar oppgaven som Starts 12.mann seriøst søndag kveld. La oss vise ekspertene at vi ikke har gitt opp 2016-sesongen.

Og bli med å lag stemning! Hvis Tigerberget, Gyldenløves/Ultras eller koristene starter en sang eller rop i nærheten av deg - så bli med. Jo flere som blir med å skape stemning søndag kveld - jo bedre er det.

Jeg tror vendepunktet for 2016-sesongen kommer 29 mai - og utfordrer deg til å bli med å bidra.

La oss gjenta det vi gjorde sist Stabæk var i byen - nemlig å sende dem hjem til østlandet med 0 poeng og en leksjon av herlig makrellfotball!

HEIA START!!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Bare det at vi har Gudmundur som nærmeste alternativ på midstopper er å lukte nedrykk.
    Må være bedre å ha DeJohn der og skogmo på back.
    Jeg skal ihvertfall satse antall straffer på oddsen...
    Kampen således kan ikke sammenlignes fra ifjor.
    Vi mangler hjertet i laget

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Bare det at vi har Gudmundur som nærmeste alternativ på midstopper er å lukte nedrykk.
    Eller Wichne.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Er mildt sagt skeptisk til at Gummi flyttes ned som midtstopper. Mannen kompenserer manglende teknikk og hurtighet med tildeles grisesipll og strake armer. Det henger et straffespark/frispark i lufta hver gang den mannen er involvert.

Fatter ikke at ikke De John kan inn der, og så bruke Skogmo eller Wichne på høyrebacken. Som nevnt, meget lav odds for at det blir surr og straffespark med Gummi i midtforsvaret. For Gummi sin del også, må det være mye bedre å kun konsentrere seg om en posisjon. Synes nå Steinar snart er en blåkopi av Mjelde. Før sesongen sa han at spillerne skulle ha dedikerte faste plasser, men dette ser mere ut til å rakne fullstendig. Dette betegner et lag i motgang og panikk!!!!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Franko Vis innlegg
    Dette betegner et lag i motgang og panikk!!!!
    Så, så. Selv om jeg synes DeJohn og Heikilla fremstår som stopperparet med best forutsetninger, så er det vel ikke nødvendigvis så dumt å trekke ned Gummi. DeJohn har storspilt på høyrebacken den siste tiden, og kan ha godt av å fortsette der. Og vedrørende straffespark, så har jo også DeJohn vist seg som en tikkende bombe til tider. Det viktigste er i mine øyne å unngå Skogmo på backplass.

Ellers er det alltid guffent å gå til viktig kamp med nytt stopperpar. Selv om Vikstøl har vært et bedrøvelig syn og neppe har allverdens potensial som stopper.

Dersom laget som antydes er korrekt, blir det spennende å følge Rasmussen sentralt. Det er et tøft valg i en skjebnekamp, men et logisk valg etter prestasjoner i de siste kampene. Med Salvesen og Nwakali på topp, er det vel også håp om at Start skal kunne skape litt fremover. Dessuten viste vel Børufsen glimt av sitt gamle jeg på tampen mot Sogndal, så kanskje kan vi få en vintage forestilling på venstrekanten også.

Alt i alt synes jeg dette er et av de bedre laguttakene under Pedersen selv om jeg er litt forundret dersom Sandnes nok en gang vrakes fra høyrekanten. Det er Sandnes som har prestert best i denne posisjonen til nå i år, og han burde i mine øyne vært et klart førstevalg selv om han muligens har falmet litt det siste.

Det er mulig at Pedersen ønsker en bredere kantspiller all den tid DeJohn i liten grad bidrar fremover, og det er jo moro for Wichne om han får sjansen. Han fortjener spilletid han også. Men jeg hadde nok foretrukket Sandnes i dag, for jeg er redd Stabæk har mest å tjene på en åpen fotballkamp.

Ellers blir vel dødballene fort like viktige som sist. Men forhåpentligvis er det de offensive dødballene som blir utslagsgivende.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Jeg skal ihvertfall satse antall straffer på oddsen...
    Kampen således kan ikke sammenlignes fra ifjor.
    Vi mangler hjertet i laget
    Hadde Gummi vært i formen han var i tidligere i vår hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å sette han som midtstopper. Han gjorde det bra der i "preseason". Om det er så mye bedre å ha De John der med sine hodeløse taklinger er jeg ikke sikker på. Da kan du ihvertfall satse på antall straffer på oddsen... Fra spøk til alvor så virker det som at De John har skjerpet seg noe med taklingene sine og han har jo gjort det veldig bra på høyrebacken. Samtidig er det jo ikke gitt at han kan ta med seg den gode formen inn på midtstopperplassen. Jeg kommer sikkert til å måtte spise i meg disse ordene, men jeg mener SP gjør rett om han setter Gummi som midtstopper og De John på backen. Jeg er litt mer bekymret for midtbane og spissplassene hvor Børufsen drar opp alderssnittet fra 18,8 til 20,3 dersom fvn får rett i sine antakelser....

Forøvrig så er det klart ikke kampen kan sammenlignes fra i fjor. I fjor var det et midt-på-tabellen-Start som møtte et gulljagende Stabæk. Nå er det to bunnlag som møtes. Store deler av begge førsteelleverne er byttet ut.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Hvis vi forsetter å bruke Nwakali i feil rolle mister vi han.
    Ei er heller ikke start en utviklingsarena for hans nivå så jeg tror det er på vippen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg er ganske på linje med Peder idag. Et av de mer spennende uttakene på en stund, selv om det gjenstår å se det bekreftet. Virker som om det blir bra med folk i dag også, det er ekstra gledelig! Nå må bare gutta levere!

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Så ble det Hoff og Nwakali på topp, ikke Salvesen. Blir artig med nesten "fullsatt" stadion.

Stabæk stiller slik:

Gurpreet Singh Sandhu
    Birger Solberg Meling, Morten Skjønsberg, Nicolai Næss, Jeppe Arctander Moe
    Kamal Issah, Cole Grossman
    Ernest Asante, Giorgi Gorozia, Ohi Omoijuanfo
    Agon Mehmeti

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Jeg er ganske på linje med Peder idag. Et av de mer spennende uttakene på en stund, selv om det gjenstår å se det bekreftet. Virker som om det blir bra med folk i dag også, det er ekstra gledelig! Nå må bare gutta levere!
    Positivt at Vikstøl er skadet, ingen vei utenom. Gudmundur / DeJohn er relativt likt utfall, førstnevnte er litt for aktiv med armer, den andre på etterskudd i taklinger. Men Gudmundur holder konsekvent for mye.
    Håper inderlig at rekka storspiller slik at Vikstøl benkes.

Jeg føler at hoff gjør mer av seg siste 30 enn første 70.
    Tatt ut nå fremfor Salvesen, og afrikanerne er naturligvis ute.. Jaja bare å returnere asap

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Første 15 minutter.
    38-68 i ballinnehav.
    52 % vellykkede passninger mot
    86 % Hos stb

Er det borte mot Barcelona vi spiller?
    Direkte svakt

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Hmm...corner, heading rett i mål. Deja Vu? To slike sist kamp, og jaggu kommer det ikke samme greia imot i dag igjen. Øver de på defensive cornere? Eller øver de kanskje mot 3.div laget?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Halvtime gått og stb har 95 passninger mer enn oss, kun 30% feilpasninger og 68% ballbesittelse.
    Dette har vært melodien i stb i år, de er svært ineffektive i spillet.
    Sørgelig av start hittil

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette er svakt...

Får håpe scoringen til Stabaek kan tenne gutta litt. Ser ut som det er litt mer fart nå. Har skapt mer de siste 5 minuttene enn de forste 30...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Hmm...corner, heading rett i mål. Deja Vu? To slike sist kamp, og jaggu kommer det ikke samme greia imot i dag igjen. Øver de på defensive cornere? Eller øver de kanskje mot 3.div laget?

Nytter ikke å lage god marengs med first price egg vettu 😉
    Er du duellsvak så er man det, jeg har har en bønn om en ny Borgersen, kippe, Håland type i midtforsvaret

Lignende tråder

1. 30 Serierunde: STABÆK - START (kamptråd)
    By Frankieboy in forum Kamptråder
    Svar: 13
    Siste innlegg: 11-07-2016, 00:47
  2. 29.Serierunde: STABÆK - START (kamptråd)
    Svar: 118
    Siste innlegg: 11-07-2015, 00:41
  3. 15.Serierunde: START - STABÆK (kamptråd)
    Svar: 44
    Siste innlegg: 07-05-2015, 10:02
  4. 23.Serierunde: START - STABÆK (kamptråd)
    Svar: 42
    Siste innlegg: 09-15-2014, 15:15
  5. 23.Serierunde: START - STABÆK (kamptråd)
    By Frankieboy in forum IK Start
    Svar: 42
    Siste innlegg: 09-15-2014, 15:15

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •