Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Senior Member
    Ble medlem
    May 2013

Kroken på døra, et attraktivt alternativ?

Start har en stolt historie, men en stadig større andel av den historien er rekorder i elendighet. Er du under 20 år så kan du ikke huske sist Start var et godt lag og med mindre du er så gammel at pensjonssparing begynner å bli tema i vennegjengen så er det bare den ene sesongen med Nordlie du husker.

Kort sagt, Start skaper ikke historie lenger. Det begynner snart å bli pinlig å snakke om de to gode kampene klubben spilte i 1991. Og dersom klubben uansett ikke skaper historie så er den vel i praksis død?

På IK Starts hjemmesider kan vi lese visjonen til klubben. Den består av tre punkter:

- Vi skal jevnlig være i posisjon til å kvalifisere oss forspill i Europa
    - Vi skal være stabile og alltid være på øvre halvdel av tabellen
    - Vi skal være i kontinuerlig utvikling

Videre på samme side står det litt om underholdende fotball og å samle og engasjere Sørlandet. Dette er årsaken til at Start eksisterer som toppklubb. Den brutale sannhet er at Start ikke er i nærheten. Visjonen er så totalt i det blå at den har null påvirkning på klubbens virke.

I dag har vi fått nyheten om at Start har solgt Rasmussen til FC Nordsjælland og akkurat som tidligere salg truer Brandsdal med den store busemannen Konkurs. Kroken på døra. Skifteretten.

Hva så? Er konkurs så ille da? For klubben er jo uansett ikke kapabel til å fylle den rollen vi vil den skal fylle.

Det virker som vi i realiteten holder liv i en hjernedød pasient fordi vi ikke vil gi slipp. Så er spørsmålet til hvilken grad dette hindrer oss i å gå videre i livet, men det er et betimelig spørsmål om det egentlig er verdig klubben at den skal ligge i respirator til evig tid. Kanskje bedre å trekke ut støpselet. Lukka boka og gå videre. Minnene fra de gamle tidene vil vi jo fortsatt ha.

FC Nordsjælland er som mange andre klubber ganske ung. Stiftet i 1992, men allerede rukket å både vinner gull og spille Champions League. De skaper altså ny historie og spiller de minneverdige kampene som unge barnesinn husker resten av livet.

På tide med FC Kristiansand? Nytt liv, ny giv. Det er hvertfall på tide å innse at en konkurs i Start ikke frarøver oss noe og således ikke er noe å frykte.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Hva så? Er konkurs så ille da? For klubben er jo uansett ikke kapabel til å fylle den rollen vi vil den skal fylle.
    For meg finnes det ingen andre som kan fylle den rollen, så nei takk. Men jeg innser at konkurs rykker stadig nærmere. Vi er inne i en negativ spiral som det er vanskelig å se en ende på. Vi fikk muligheten etter kvalikken i fjor, men organisasjonen er rett og slett ikke dyktige nok. Etter salget av Rasmussen er jeg redd selv de siste ihuga supporterne hopper fra rekka. Og tilslutt er det ikke flere spillere som kan selges for å redde stumpene. Det er bare uendelig trist for alle som er glad i start.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Måten man har prøvd ( eller har man prøvd!) å skape entusiasme er total manglende.
    Med en monoton trener, ingen publikumsmagnet ( Rasmussen kunne blitt). Ingen sportlig mann ved roret, ingen mediemagnet.
    Hvordan skal man få solgt en vare.
    Vi kan kjenne vår besøkelsestid, men hvem sitter å ser på ett dårlig skuespill med fri vilje!?
    Det var blanke ark, det ble det sakt. Da regner jeg med det ikke hang ett økonomisk etterslep i de blanke arkene!
    Grunnstammen ble lagt, men bærebjelkene uteble, de som skulle løfte ett ungt lag frem. Det finnes 2 spillere over 30.
    Lykketil Rasmussen, god lærearena i vente

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    "Blanke ark" med en rask konklusjon på minimum -3 mill ift budsjett på sviktende publikum.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Det er vanskelig aa se for seg hva du faktisk oensker: Snakker vi om en fusjon av Start og andre klubber i byen? Det er mulig jeg tar feil, men jeg tviler paa om et plastic-fantastic "produkt" skal kunne forbedre rammene som gjoer at vi kjemper en desperat, langvarig kamp mot de roede tallene.

Jeg har tidligere luftet ideen om at klubben maa satse nedover, mot edruelige budsjetter, mot tilnaermet non-amatoerkontrakter for hovedsakelig unge og lokale spillere. Denne realitetsorienteringen ser ledelsen ut til aa ha tatt innover seg, og hvis det er riktig at vi har faatt fem millioner for unge Rasmussen, er det nok eneste riktige modell aa satse paa for fremtiden. Har du en flaske Chateau LaTour fra 1958 staaende i kjelleren, men mangler mat og penger til stroemregningen, maa nok vinen selges.

Jeg nevnte ogsaa tidligere at det muligens kunne ha vaert bedre aa rykke ned ifjor, men da kom snakket om "kroken paa doera," akkurat som om ett usselt aar mer i Tippeligaen, naermest uansett resultater, var eneste alternativ til konkurs og misere i sjettedivisjon. Hadde det vaert saa forferdelig, i ettertidens lys, aa vaere i Sandefjords situasjon idag?

I mellomtiden er klubben avhengige av at publikum stiller opp, naturligvis, ikke for fin vin (eller brasiliansk brennevin?), men for kjip melk og slankekost. Gidder de? Hvor gaar grensen for det soerlandske publikum, for sponsorer, og hva er den nedre grensen for at klubben kan gaa rundt med synkende inntekter? Er vi i det hele tatt administrativt og kulturelt skikket til aa bli like "slanke" som Jerv, eller blir fansen bare blodfattige og dorske av minnene om festene som var, mens de bygger muskler i Grimstad med glede over det de har faatt til?

Jeg tror, som sagt, at klubbens fans maa innse at vi er en naturlig kandidat for Obos' oevre sjikt, og at man maa sikte mot aa bli like flinke som Sogndal og Odd.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Hvor mange ganger må man ned i 1 div for å bli ett lag som gjør det ok i TL!?!
    Det ufattelige nå er at med 0 seiere og vill målforskjell er alt som før, bare at klubben tappes for ytterligere en spiller.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Hvor mange ganger må man ned i 1 div for å bli ett lag som gjør det ok i TL!?!
    Det ufattelige nå er at med 0 seiere og vill målforskjell er alt som før, bare at klubben tappes for ytterligere en spiller.
    Rosenborg har jo hatt god nytte av de mange turene ned på nivå to.....

For å sitere Holte (på hælen) - Det å hevde at Start har godt av å rykke ned, er omtrent like dumt som å dumpe kjæresten for å få mer tid til å onanere....
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    😂 kan jo ikke sies bedre

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Artig metafor! Holthe har sine spissfindigheter, men glemmer at Tippeligaen er en masete dame, en som aldri lar typen ta seg en kristen bajer eller fem, en som krever Hotel Caesar på TV, sjeldent byder på sex, gnåler og griner...ikke er hun mye å se på, heller, når man tenker seg om... Ikke er ett helt år uten seier mye å runke etter, og da er det vel helt på sin plass å glede seg over en hyggeligere dame som iallefall ikke tar livslysten fra oss?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Raoul Duke Vis innlegg
    Jeg nevnte ogsaa tidligere at det muligens kunne ha vaert bedre aa rykke ned ifjor, men da kom snakket om "kroken paa doera," akkurat som om ett usselt aar mer i Tippeligaen, naermest uansett resultater, var eneste alternativ til konkurs og misere i sjettedivisjon. Hadde det vaert saa forferdelig, i ettertidens lys, aa vaere i Sandefjords situasjon idag?
    Inntektsforskjellen mellom elite og obos er større enn Starts lønnsbudsjett. Det er ikke gitt at Start vil overleve et nedrykk. Derfor kjemper man imot. Om nedrykket er uunngåelig, kan det naturligvis føles bedre å få det unnagjort raskt. Jeg tror imidlertid Start vil være noe bedre forberedt på nedrykk nå enn hva tilfellet var etter fjoråret. Salg av spillere for ti millioner hjelper nok også litt på. Slike summer får man ikke om man må selge, og aldri fra obos.

I min verden er Start en storklubb etter norske forhold og ingen naturlig kandidat for Obos' øvre sjikt. Der er Jerv. De har kommet dit med Tusse Tønnesens gamle svirebror som sportslig leder, trener hentet fra Starts utviklingsavdeling og spillere hentet fra andredivisjonslag i Vest-Agder eller direkte fra Starts eget overskuddslager. Budsjettet på 5 millioner kroner (2015) er omtrent 10% av Starts.

Start har et sponsorbudsjett på 22 millioner kroner, identisk med Vålerengas sponsorinntekter for inneværende sesong. Til tross for at nær halvparten av tilskuerne har vendt klubben ryggen siden sist Start spilte attraktiv fotball og ga stabilt gode opplevelser på eget gress, er det bare ti norske klubber som har høyere tilskuertall. Som landsdelsklubb har Start en unik posisjon omgitt av svært dyktige utviklingsklubber, og kan hente store talenter uten konkurranse. Start har et kjempepotensial og burde vært stabile på øvre halvdel.

Men tiår med vanstyre og overforbruk har ødelagt mye. Kristiansand er kjent som en kremmerby der folk er flinke til å tjene penger, men når man bruker andres penger lar man tydeligvis alle hemninger fare. Dette har resultert i 15 år med røde tall, og når man endelig får en leder som klarer å bikket regnskapet over på den riktige siden av streken, får han huden full og anklagelser om at man sparer seg til fant, som om man noen gang har kunnet tjene penger på å satse i norsk eliteserie.

Jeg mener det skjer mye positivt i Start for tiden. Brandsdal virker å gjøre en kjempejobb. Han tar økonomien på alvor, og har forstått den helt avgjørende betydningen av å bygge gode relasjoner til utviklingsklubbene i nabolaget. Årets sportslige fiasko er etter mitt skjønn på ingen måte en varslet katastrofe, men mer et resultat av en ulykkelig treneransettelse.

Det er vanskelig å bebreide klubbledelsen for å ha ansatt Steinar Pedersen. Det fremsto som et opplagt og fornuftig valg. På samme måte som da Brann ansatte Rikard Norling hentet man en trener som hadde oppnådd stor suksess, men som åpenbart var fartsblind på egen fortreffelighet og feilberegnet oppgaven fullstendig. For Branns del burde vel varsellampene blinket da Norling begynnte å snakke om seriegull før sesongstart. For Starts del burde man kanskje sett faren da Pedersen begynte å bruke sine begrensede ressurser på backer til et lag uten sentrallinje.

Men jeg tviler ikke på at Pedersen er en dyktig trener på feltet, og dersom han på mirakuløst vis klarer å beholde garderoben og klubben kommer seg helskinnet gjennom inntektstørken fra hans fatale resultater, så er det jo ikke helt utenkelig at man kan komme styrket ut på den andre siden.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Jeg er enig i at Bransdal gjør eneste riktige ved å selge.

Interessante oplysninger for øvrig om sponsorinntekter og publikum. Det er nok riktig at spill i flere år i Obos ville ha redusert velviljen fra byens VIP-stand, og jeg baserer min optimisme vis-à-vis driftighet på ønsketenkning om at sponsorene kan få like mye for pengene som Netthandelen gjorde i 2003-2004, bare så det er sagt.

Men de gode opplevelsene og den egentlig veldig usørlandsk flammende optimismen blandt sponsorer såvel som folk flest, kommer tilsynelatende kun i opprykksår.

Problemet, i konteksten av denne åbenbare Jekkyll and Hyde-mentaliteten i vår kjære jojo-klubb, var at Mjelde maktet å styre skuta mot niende, tiende, ellevte og tolvte plass med søvndyssende fotball og åtteogtredve nye spillere ingen har et forhold til idag. Stabilt? Joda. Seriøst? Heller gravalvorlig. Og dette har ført til at publikum, som mest av alt ønsker gode øyeblikk, holder seg borte.

Erik Myklands comeback i 2008 var den lille, store kongstanken for å få utløst et helt vilt potentsiale på publikumssiden, og dette visste Svein dengang. Det samme kan sies om tiden under Nordlie og Erik Soler.

Klubben trenger renselse i form av Bransdalsk bakkekontakt, men karismaen hos klubbens ressurspersoner (Mykland, Jesper, Viggo Strømme) må være en kulturbærer på banen i form av spillestil. Da tror jeg folk--familiefedre som husker 1991--kommer tilbake med ungene på slep, selv i Obos.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Jeg mener det skjer mye positivt i Start for tiden. Brandsdal virker å gjøre en kjempejobb. Han tar økonomien på alvor, og har forstått den helt avgjørende betydningen av å bygge gode relasjoner til utviklingsklubbene i nabolaget.
    Det er riktig, Brandsdal har gjort en god jobb på det han har kompetanse til. Både økonomi og relasjonsbygging har vært veldig vellykket. Men jeg forstår ikke hvorfor han ikke har sørget for å bemanne opp adminstrasjonen med mer kompetanse på sport. Til syvvende og sist er det et godt fotballlag som får butikken til å gå rundt. Løsningen er ikke å byte ut Brandsdal, men å supplere han med en som har den riktige kompetansen på sport.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Hva skal med en leder som ikke ser behov?!?
    Til og med en fysisk trener mangler vi.
    2 trenere og en keepertrener, hva er det? Hvordan skal man få trent ut i fra behov!
    Noen trenger faktisk å legge tyngde på ulike ferdigheter. Har registrert at det foregår mye fellestrening, det er ikke det alle trenger.
    Økonomien velykket? 😂
    Vel, Brandsdal må bort, det kjapt

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Hva skal med en leder som ikke ser behov?!?
    Til og med en fysisk trener mangler vi.
    2 trenere og en keepertrener, hva er det? Hvordan skal man få trent ut i fra behov!
    Noen trenger faktisk å legge tyngde på ulike ferdigheter. Har registrert at det foregår mye fellestrening, det er ikke det alle trenger.
    Økonomien velykket? ��
    Vel, Brandsdal må bort, det kjapt
    Jeg trodde vi hadde Rostrup som hadde ansvar for den fysiske biten. En verdensmester i orientering har vel litt kunnskap på det området...

Ang ekonomien så har vel Start kuttet enormt både i administrasjon og i lonnskostnader under Brandsdal, så utgiftene er betydelig redusert. Ang inntektene så sliter vel Start som alle andre med "finanskrisa" der mange bedrifter ikke har så mye å bruke på sponsormidler i tillegg til at publikum svikter som aldri fQr.. Dette er jo ikke noe Brandsdal kan skyldes for. Det har kommet inn endel millioner på salg av Ajer og Rasmussen og det er nok derfor brukbar kontroll over okonomien nå. Jeg er helt sikker på at det kommer noen forsterkninger de neste dagene, MEN Brandsdal ser jo det samme som oss når han ser på tabellen. Det er meget store sjanser for at vi spiller OBOS-liga i 2017 og da vil inntektene rase (spesielt TV-penger) og det er nok dette man tar med i betraktingene nå. Jeg tror Start onsker å stille så sterkt som mulig lag neste sesong, slik at vi kan gjore et evt opphold i OBOS så kort som mulig.

Jeg tror okonomien i Start er bedre enn på veldig mange år nå, og det skal Brandsdal ha ros for. Det jeg mener er hans storste feil er at man ikke har hentet inn en sportslig leder - en som kunne ta seg av det sportslige. Det burde vaere okonomi til å betale en person i en slik stilling, for som mange sier så har ikke Brandsdal sine styrker i det sportslige.

Det tar ikke bort det andre positive som Brandsdal har gjort i klubben og er helt uenig i at han må bort. Det er lenge siden tonen har vaert så god i forhold til f.eks Vindbjart og Steinar Skeie og det er positivt!!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Å, kan ikke Brandsdal skyldes for publikumsvikten?
    Jeg velger å ha en fiende i byen og være nummer 1,enn å være venner i 2 divisjon.
    Helt enkelt

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Den berømte kroken på døra nærmer seg.

http://www.fvn.no/100Sport/fotball/e...n-785993_1.snd

Jeg vil mene det er ulidelig trist dersom det skjer. Prestasjonene de siste årene har vært for dårlige, sportslig og administrativt. Men klubben er på riktig vei, selv om det er et stykke frem enda. Går vi konkurs er vi borte fra toppfotballen for uoverskuelig fremtid. Kanskje for alltid.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Den berømte kroken på døra nærmer seg.

http://www.fvn.no/100Sport/fotball/e...n-785993_1.snd

Jeg vil mene det er ulidelig trist dersom det skjer. Prestasjonene de siste årene har vært for dårlige, sportslig og administrativt. Men klubben er på riktig vei, selv om det er et stykke frem enda. Går vi konkurs er vi borte fra toppfotballen for uoverskuelig fremtid. Kanskje for alltid.
    Veldig enig, synes spillerene har dog prøvd tross kladdeføre utstedt av ledelsen.
    Tross salg av uendelig mange spillere siste året og penger fra Island triumfen til Ingvar samt evnen til å blåse liv i entusiasmen har vært på nivå null.
    Vi vet at engasjement er der, det er ikke tilfeldig at man fikk tilnærmet tilskuerrekord mot Jerv for 9 mnd siden.
    Det skjedde noe, folk ble engasjerte og det finnes potensiale ser vi.
    Man valgte å stikke hodet i sanden igjen...
    Brandsdal er en udugelig fjott, man må satse for å vinne. Vi vet at folk kommer på kamp når det byder opp til vals. Det er garanti nok

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    ...Brandsdal er en udugelig fjott, man må satse for å vinne. Vi vet at folk kommer på kamp når det byder opp til vals. Det er garanti nok
    Ja seff, la oss nå for all del virkelig få kjørt økonomien skikkelig ned i dass...

Husk å dra opp etter deg....

Og vask henda...

Og lukk lokket....

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Swans Till I Die Vis innlegg
    Ja seff, la oss nå for all del virkelig få kjørt økonomien skikkelig ned i dass...

Husk å dra opp etter deg....

Og vask henda...

Og lukk lokket....
    Jeg forstår at det ikke er vits å dra opp en joker nå.
    Jeg snakker om da alt var på G, pluss i regnskapet og ny giv som det het.
    Brandsdal har klart det selv, bare synd han glemte å vaske hendene 😂
    Godt gjort å rote bort ett overskudd, selge Rasmussen for 5+ og få inn litt lommepenger for Ingvar samt uefa gryn for så å si at konkurs spøkelset nok en gang er i korridorene.
    I og med at det er en smal tropp, en syltynn ledelse og ikke gjordt én investering som har vært antydning til noe særlig satsning og pengebruk, hvor forsvinner pengene i Start?!

Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2015
    Liten artikkel som kanskje kan gjøre det litt klarere hvordan det står til. Det er lett å gå litt surr i økonomiske begreper og virkemidler om man ikke har en økonomiutdannelse, selv for journalister. Da bruser lett følelser og panikken kommer.

"Vi styrer ikke mot underskudd..."

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •