Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012

Bryr vi oss ikke om hvor spillerne kommer fra?

Med fare for at det er tatt ut av sin sammenheng, uttalte Bjarne Molnes forleden at supporterne ikke bryr seg om hvor spillerne kommer fra. Med all respekt, dette er jeg veldig uenig i. Jeg klarer også å se at økonomi og kvalitet i perioder gjør at man må velge import kontra lokale spillere, men ingenting ville glede meg mer enn om spillere i talentgruppa eller andre lokale spillere var gode nok til å være med å prege Start. Jeg er derfor veldig glad for at klubben har tatt grep i forhold til satsing på talenter, og forventer at det vil ta to-tre år før man ser resultater av dette, men å si at vi ikke bryr oss synes jeg er drøyt. Så jeg spør meg hvilken legitimitet dette har, jeg tviler på at Molnes har flertallet med seg i denne uttalelsen.

Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ut i fra tidligere erfaringer med fvn.no, så stoler jeg ikke helt på at alt som skrives der er helt riktig gjengitt.

Når det er sagt kan jeg si for egen del at jeg jo bryr meg noe om hvor de kommer fra, men det er absolutt ikke det viktigste. Det er for meg viktigere å få inn spillere som presterer. Selvsagt hadde det vært artig med et lag kun bestående av sørlendinger, men da er jeg redd Start fort hadde vært en til to divisjoner lenger ned i systemet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det jeg ønsker meg aller mest er et stabil Start i norgestoppen (øvre halvdel) år etter år, og da må det her være en kombinasjon. Dagens stall er greit komponert ut ifra den labre satsingen som har vært på talentutvikling de seneste årene. De aller fleste klubber er nå i ferd med å innse at de må satse på talentutvikling hvis kontinuiteten skal opprettholdes. De fleste utlendinger som kommer, har et uttalt ønske om å etter hvert komme seg videre der de virkelig pengene er. Det har vært historisk tørke på overgangsmarkedet for norske klubber i vinter. Uten påfyll fra egen avdeling som har gått gradene og kjenner klubben må man stadig komponere nye lag, og det går selvfølgelig ut over stabiliteten.

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette er vel i forbindelse med kommentaren i Fvn om at det nå er like mange spillere fra Costa Rica, som fra Kristiansand.

For det første så mener jeg at vi ikke burde skille på Kristiansand og Sørlandet. For det andre er jo dette også feil. Fra Costa Rica har det vel ikke kommet flere enn Acosta, Castro og Fernando? Og vi har da virkelig Vikstøl, Børufsen, Mathisen og Lind. Med mindre han mener førsteelveren. Da er det like mange, hvis Castro er i den, og ikke Lind.

Uansett ser jeg ingen grunn til å ikke regne alle sørlendingene. Og av de vi har i talentgruppa, er det strengt tatt 3/3 sørlendinger (ryktes vel også at Joakim Edvardsen kommer inn i denne gruppa).

Slik jeg ser det, er det ikke så ille. Vi har tre fra Costa Rica, tre fra Afrika og to fra Island. Resten er norske. Åtte av disse er sørlendinger. Og jeg må jo si at jeg nesten regner feks Hoff som sørlending snart, han også.
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    I en perfekt verden hadde samtlige spillere vært fra Sørlandet på Start og alle talenter kom kun til oss. Dessverre er det ikke slik. For å klare seg i fotballoppen må man ha spillere fra resten av landet og utlandet også.
    Sist endret av Ole Gilboe Hermansen : 03-15-2014 kl 19:19 Årsak: Var ikke tydelig.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ole Gilboe Hermansen Vis innlegg
    I en perfekt verden hadde samtlige spillere vært fra Sørlandet på Start og alle talenter kom kun til oss. Dessverre er det ikke slik. For å klare seg i fotballoppen må man ha spillere fra resten av landet og utlandet.
    Hvis klubben i ditt hjerte spiller i Premier League eller i La Liga, er kanskje svaret at antall poeng er viktigere, men naar laget er fra norsk Tippeliga, er lokal tilhoerighet og patriotisme nesten det eneste vi har.

Jeg husker ikke helt navnet paa klubben, men mener der var en belgisk toppklubb som spilte med elleve afrikanere for noen aar siden. Det er et fryktelig signal til de unge, og vi skal passe oss godt for ikke aa havne i en lignende situasjon.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Raoul Duke Vis innlegg
    Hvis klubben i ditt hjerte spiller i Premier League eller i La Liga, er kanskje svaret at antall poeng er viktigere, men naar laget er fra norsk Tippeliga, er lokal tilhoerighet og patriotisme nesten det eneste vi har.

Jeg husker ikke helt navnet paa klubben, men mener der var en belgisk toppklubb som spilte med elleve afrikanere for noen aar siden. Det er et fryktelig signal til de unge, og vi skal passe oss godt for ikke aa havne i en lignende situasjon.
    Misforstå meg rett jeg vil selvsagt at det skal være flest Sørlendinger på laget,men jeg vil også at laget skal gjøre det bra.
    Og jeg mener at pr nå så har vi dessverre ikke nok Sørlendiger som er gode nok og ikke er for dyre.

Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det viktigste er ikke hvor spilleren kommer fra, men hvor mye vedkommende brenner for å klubben. Er jo nok av sørlendinger som ikke kan komme seg fort nok vekk fra klubben dersom det rasles med sedler fra utlandet.

Member
    Ble medlem
    Dec 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Esben Vis innlegg
    Det jeg ønsker meg aller mest er et stabil Start i norgestoppen (øvre halvdel) år etter år, og da må det her være en kombinasjon. Dagens stall er greit komponert ut ifra den labre satsingen som har vært på talentutvikling de seneste årene. De aller fleste klubber er nå i ferd med å innse at de må satse på talentutvikling hvis kontinuiteten skal opprettholdes. De fleste utlendinger som kommer, har et uttalt ønske om å etter hvert komme seg videre der de virkelig pengene er. Det har vært historisk tørke på overgangsmarkedet for norske klubber i vinter. Uten påfyll fra egen avdeling som har gått gradene og kjenner klubben må man stadig komponere nye lag, og det går selvfølgelig ut over stabiliteten.
    ENDELIG en som har forstått det. Dette har jeg forsøkt å få frem utallige ganger nå. Det nytter ikke å hive inn talenter hvis de ikke er gode nok, og grunnen til at antallet utlendinger har steget i været er pga. kvaliteten på talentene våre! That's the fact!

Personlig synes jeg vi dessverre har en del middelmådige utlendinger i troppen. Sarr, Gummi, Castro f.eks. Men når det ikke kommer talenter og tar de sin plass, og heller ikke kan forsvare en plass, så blir det slik.

Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Leifen Vis innlegg
    Dette er vel i forbindelse med kommentaren i Fvn om at det nå er like mange spillere fra Costa Rica, som fra Kristiansand.

For det første så mener jeg at vi ikke burde skille på Kristiansand og Sørlandet. For det andre er jo dette også feil. Fra Costa Rica har det vel ikke kommet flere enn Acosta, Castro og Fernando? Og vi har da virkelig Vikstøl, Børufsen, Mathisen og Lind. Med mindre han mener førsteelveren. Da er det like mange, hvis Castro er i den, og ikke Lind.

Uansett ser jeg ingen grunn til å ikke regne alle sørlendingene. Og av de vi har i talentgruppa, er det strengt tatt 3/3 sørlendinger (ryktes vel også at Joakim Edvardsen kommer inn i denne gruppa).

Slik jeg ser det, er det ikke så ille. Vi har tre fra Costa Rica, tre fra Afrika og to fra Island. Resten er norske. Åtte av disse er sørlendinger. Og jeg må jo si at jeg nesten regner feks Hoff som sørlending snart, han også.
    Men det er ingen fra Tinnheia, eller Skippergata for den saks skyld.

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ole-Bernt Vis innlegg
    Men det er ingen fra Tinnheia, eller Skippergata for den saks skyld.
    Ja, jeg vurderte det, men tenkte jeg skulle la være :-D Jeg mener... Når jeg allerede har sagt jeg synes det blir dumt å skille Kristiansand og Sørlandet, blir det i hvert fall dumt å trekke frem bydeler :-D
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Altså, vær ærlig nå, jeg har lyst til å utfordre hver enkelt, betyr det ingenting for deg hvor Start sine spillere kommer fra?

Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Hvor startspillerne kommer fra er ikke underordnet. Men de bør være med og bidra til at laget vinner. Flest mulig fra Sørlandet er ok, men taper et lag med alle fra Kristiansand er det noen som bør skiftes ut. Selv gullaget på slutten av 70-tallet hadde en sunnmøring i stallen!

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg prøver heller ikke å si at det er ubetydelig. Jeg synes også Start burde ha sørlendinger i stallen. Jeg kan også si at jeg ville foretrukket om det var klar overvekt av sørlendinger på laget. Men jeg vil på ingen måte rykke ned fordi vi absolutt skal prioritere sørlendinger.
    Men sånn som at de har hentet Tripic, er virkelig helt topp! Og det at det er bare sørlendinger i talentgruppa, er også veldig bra. At vi satser mer og mer på ungdom, er veldig bra.

Men jeg ville ikke sett oss forkaste en spiller som var vesentlig bedre, fordi han ikke var sørlending, eller Normann for den saks skyld.

Junior Member
    Ble medlem
    Feb 2014
    Se det.

Nå er kommentarene til Molnes tatt ut av en lengre setning der han sier "Om vi vinner serien eller cupen så..."

Uansett så har styret valgt å kommentere debatten HER.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Styret2014 Vis innlegg
    Se det.

Nå er kommentarene til Molnes tatt ut av en lengre setning der han sier "Om vi vinner serien eller cupen så..."

Uansett så har styret valgt å kommentere debatten HER.
    Jeg synes det blir feil når styret setter Kristiansandere i en annen stilling enn andre sørlendinger.

Edit - Skal det bli stort nok, må vi være Sørlandets lag.

Ja det er stor stas med lokal tilhørighet, men det hjelper ikke en skit om vi forblir et Adeccolag.
    Sist endret av krs : 03-16-2014 kl 08:28
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette er en interessant diskusjon. Jeg tror samtlige har et ønske om at det er flertall av Sørlendiger på laget,men pr nå er det dessverre ikke mulig fordi det ikke er nok spillere som er gode nok,har lyst til å spille for Start og vi har råd til å ha på laget.
    Jeg håper at de tiltak som klubben nå gjør med talentarbeidet kan bære frukter.
    Men må også være klar over at det er også den enkelte talents ansvar å bli god.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ole-Bernt Vis innlegg
    Selv gullaget på slutten av 70-tallet hadde en sunnmøring i stallen!
    Ikke bare èn, men hele to sunmøringer (i 1980)!

Og sper man på med et par bergensere, et par østlendinger og en nordfra så ser vi at gulloppskriften ikke var tuftet på blaude konsonanter alene, men også med impulser utenfra. Men stammen i laget var sørlandsk, og jeg er jo enig med dem som mener dette er litt viktig.

Men hadde vi tatt gullet i 1980 uten en bergenser med navn Steinar? Neppe.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg er av dem som mener det er viktig at laget har en lokal profil, og profiler fra Sørlandet. Norsk fotball handler i stor grad om lokal tilhørighet, og derfor tror jeg det er mange som bryr seg om hvor spillerne kommer fra. Lokal profil bør derfor være hovedregelen, men så må vi nok måtte akseptere at det ikke kan være slik alltid. Uten at det er et problem. Så lenge talentsatsingen i klubben har vært såpass dårlig som den har vært de siste årene kan vi ikke forvente annet enn at klubben må se utenlands for å fylle opp stallen. Norske spillere er jo i hovedsak overpriset ut fra kvalitet, både unge lovende spillere og mer etablerte. Nå som talentarbeidet styrkes forventer jeg at stallen i årene fremover i større grad kommer til å inneholde lokale spillere.

Senior Member
    Ble medlem
    Sep 2012
    Det viktigste er at spillerne er gode nok til å unngå nedrykk og at det er stabilitet rundt de og gradvis forbedret gruppe.
    Deretter at de spiller leken og offensiv fotball.
    Så tilhørighet (som jeg regner som bonus).

Nå kom det jo en ny sørlending så jeg klager ikke. Hvis de ikke er Sørlendinger er det litt uvesentlig for meg om de er norske eller utenlandske. Økonomien her spiller jo også inn mye. Hva kan vi få for pengene vi har til rådighet.

Ønsker ikke ungdommer eller sørlendinger fordi de er det, men ønsker de voldsomt hvis de faktisk er gode nok.

Ungdommer må matches forsiktig og i steden for å alltid klage på Mjelde når de ikke får sjansen, bør en tenke om de faktisk fortjener sjansen. Jobber de så hardt som det kreves eller er dessertgenerasjonen rett og slett litt for slappe? Det er ikke bare i fotballen det de siste årene har kommet inn mange utlendinger i diverse jobber i Norge. Se på hele serviceindustrien. Ofte gjør de en bedre jobb enn slappe nordmenn. Trenerteamet har et helt annet innblikk enn oss på dette. Mjelde har i 2 år trengt opprykk og å overleve i eliten. Et enormt press. Dette er pri en. Å matche spillere som per dags dato svekker første elveren, er ikke prioriteten i situasjonen vi har vært i. Dog er det selvfølgelig kamper en i etterpåklokskapens ånd kan se at han med letthet kunne matchet de litt mer.

I år har vi hentet 3 sørlendinger av 5 nye til A laget. Kjempebra hvis Zlatko "Zlatan" Tripic lykkes. Det vil også generere flere tilskuere fra vest og kanskje mer tilføring av spillere fra grenseområdet mellom vest og Sør. Husk bare i Kvinesdal vil minst halvparten holde med Viking.

Hele denne debatten er like mye en debatt om økonomi og helhet. Hva enn Mjelde gjør vil han få pepper. Bruker han for mange unge og de mislykkes er det slakt. Gjør han det ikke er det slakt. Jeg registrerer at vi får flere fra Sørlandet nå, at det gjøres grep for å få opp en elitegruppe med unge, at det samarbeides noe bedre med lokale klubber og at vi endelig fikk en Venndøl. Vi er på rett vei og jeg tror vi vil få flere innhopp av disse unge lokale hvis Start ikke ligger og kjemper for livet i nedryksgjørma.

Jeg mener at Start har fått et særdeles ugunstig serieoppsett. Mange tøffe kamper i begynnelsen med overvekt av bortekamper. Start kan fort ende opp i bunnen grunnet dette og jeg tror det tar tid før det kommer inn så mange unge eller lokale i kampene.
    Sist endret av vinne : 03-17-2014 kl 10:08

Lignende tråder

1. Svar: 68
    Siste innlegg: 12-03-2017, 14:53
  2. Hvor på tabellen ender vi i år?
    By Fish in forum IK Start
    Svar: 31
    Siste innlegg: 11-02-2016, 16:15
  3. Bryr vi oss ikke om hvordan Start spiler fotball?
    By Peder A. Sten in forum IK Start
    Svar: 15
    Siste innlegg: 03-30-2014, 14:11
  4. Svar: 10
    Siste innlegg: 07-21-2013, 19:25

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •