Side 2 av 4 FørstFørst 1234 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 77
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Andreas Vis innlegg
    Liten artikkel som kanskje kan gjøre det litt klarere hvordan det står til. Det er lett å gå litt surr i økonomiske begreper og virkemidler om man ikke har en økonomiutdannelse, selv for journalister. Da bruser lett følelser og panikken kommer.

"Vi styrer ikke mot underskudd..."
    Det interessante er jo hvorfor det har blitt slik.
    Med pluss 8 mill ved utgangen.
    Med Rasmussen, Ingvar inkl EM, sarr( nylig) tilsammen omlag 7-8 mill så ligger man på minus 5.
    ( mine tall)
    Man vet jo at disse 5 mill blir fort til 10 mill til slutt om man skal spille forran 3000 resten av sesongen.
    Det virker jo som Brandsdal skal fortsette å underholde med 2 loff og en brødrister...
    Det jeg ønsker mest er å styrke fagkompetansen

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Jeg forstår at det ikke er vits å dra opp en joker nå.
    Jeg snakker om da alt var på G, pluss i regnskapet og ny giv som det het.
    Brandsdal har klart det selv, bare synd han glemte å vaske hendene ��
    Godt gjort å rote bort ett overskudd, selge Rasmussen for 5+ og få inn litt lommepenger for Ingvar samt uefa gryn for så å si at konkurs spøkelset nok en gang er i korridorene.
    I og med at det er en smal tropp, en syltynn ledelse og ikke gjordt én investering som har vært antydning til noe særlig satsning og pengebruk, hvor forsvinner pengene i Start?!
    Det interessante er jo hvorfor det har blitt slik.
    Med pluss 8 mill ved utgangen.
    Med Rasmussen, Ingvar inkl EM, sarr( nylig) tilsammen omlag 7-8 mill så ligger man på minus 5.
    ( mine tall)
    Man vet jo at disse 5 mill blir fort til 10 mill til slutt om man skal spille forran 3000 resten av sesongen.
    Det virker jo som Brandsdal skal fortsette å underholde med 2 loff og en brødrister...
    Det jeg ønsker mest er å styrke fagkompetansen
    Det reelle overskuddet i fjor var vel på et par hundre tusen, resten var papirpenger for å rette opp egenkapitalen. I tillegg har man (slik jeg har forstått det) gjeld hos leverandører som man har et etterslep på. Slik jeg har forstått det så ligger man an til å gå i balanse også i år, men at man har problemer med likviditeten. Inntektene til en klubb kommer ikke jevnt fordelt fra måned til måned, mens man gjerne har utgiftene mer fordelt (lønn osv), slik at man da går i minus enkelte måneder og at man går i pluss andre måneder. Har man da f.eks. budsjettert med høyere billettinntekter på kampdag enn det man får inn kan man få problemer med likviditeten selv om budsjettet fremdeles går mot balanse.

Inntekter fra salg av spillere er det ikke utenkelig at det er budsjettert med slik at dette er noe av det som gjør at man oppnår balanse i budsjett. Et salg av en spiller betyr ikke nødvendigvis at tilsvarende sum blir tilgjengelig for spillerkjøp...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Her er den rosa elefanten:

https://www.sarpsborg24.no/kommunen-...-sarpsborg-08/

Ingen andre klubber i Tippeligaen er i nærheten av å bruke en så stor andel av budsjette på stadionutgifter....

Her må kommunen få ned leia til hva som er relevant markedsleie for ligaen!

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Her er den rosa elefanten:

https://www.sarpsborg24.no/kommunen-...-sarpsborg-08/

Ingen andre klubber i Tippeligaen er i nærheten av å bruke en så stor andel av budsjette på stadionutgifter....

Her må kommunen få ned leia til hva som er relevant markedsleie for ligaen!
    Veldig synd at AaFK og LSK ikke er med, siden det er veldig relevante klubber å sammenligne seg med. Men jeg delte lista litt opp og sorterte den på stadionkost.

Lag med moderne anlegg:
    Viking - 100 - 17
    Rosenborg 159,5 - 15
    Brann 95,5 - 10
    Start 49 - 9.3
    Molde 107 - 8
    Odd 66 - 6.5
    Vålerenga 62.5 - 4.5
    Sogndal 33 - 0

Lag med eldre anlegg:
    Bodø/Glimt 48 - 6
    Strømsgodset 93,5 - 4
    Haugesund 59 - 4
    Tromsø 52 - 3.5
    Sarpsborg 42,7 - 1.2

Vålerenga er det verd å merke seg at ikke får inntekter fra kiosksalg, tribunereklame eller UBC (vip-område). Det var hvertfall avtalen før 2016. Jeg har også sett vesentlig høyere tall for Enga tidligere.

Men når jeg ser på tallene så ligger vi kanskje litt høyt på utgifter til stadion, men det man virkelig ser er jo at vi ligger veldig lavt nede på inntektssida til å ha et stort og nytt anlegg til dispensasjon. Et så fint anlegg skal normalt gi noe økte inntekter. Når man ikke klarer å tjene ei ekstra sponsorkrone i forhold til hva Sarpsborg gjør på rønna si så er det ikke rart man sliter.

Sør Arena er selvsagt et problem, men da først og fremst fordi de høye faste kostnadene ikke tillater oss å nedskalere driften når det går dårlig. Ikke fordi kommunen tar så urimelig høy leie i forhold til hva de leier ut.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Vil det være ett alternativ å dra tilbake til gamle stadion!? Ved nedrykk. Holder den obos nivå?
    Mener at leia ikke er goodwill fra kommunen side.
    Tenk om evnen hadde vært der å holde på entusiasmen fra oktober november i fjor..

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vil det være ett alternativ å dra tilbake til gamle stadion!? Ved nedrykk. Holder den obos nivå?
    Tenk om evnen hadde vært der å holde på entusiasmen fra oktober november i fjor..
    Kr.sand stadion er vel også kommunens eiendom så det gir ingen mening å flytte kampene der. Den er vel ganske falleferdig på mange områder også..
    Rykker Start ned så har de avtalefestet lavere leie på Sor Arena så det blir ikke like dyrt som nå, men tydelig at leien trolig er i hoyeste laget...

Kan ikke fatte at man ikke bruker Sor Arena til andre arrangementer? Konserter osv? Det må det vaere mulig å hente inn endel inntekter om man får noen bra artister? De har jo stadig konsert på Viking stadion - og det er vel en grunn til det. Etter at SSA ble bygget var det jo konsert både med Elton John og Dolly Parton.. Spesielt den forste var vel en okonomisk suksess?

Bytting til gamle stadion er nok helt uaktuelt, men jeg synes Start burde gjore mye mer ut av kampdagene. Lage mer arrangement rundt kampene for å trekke flere folk. På gamle stadion var det stadig pauseunderholdning, men nå er det jo nesten ikke noe som skjer i pausen... Spesielt når Start sliter på banen, må man tenke nye veier for å få folk inn dorene...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Bytter man til gamle stadion, må man betale på to leiekontrakter. Det vil overraske meg om avtalen på SA er oppsigelig. Det er normalt ikke vanlig i profesjonelle forhold. "Eneste" håpet er en reforhandlet løsning som tar utgangspunktet i hva som er reell markedspris, for denne typen stadioner på Lund. I praksis tilsvarer nok det hva Start klarer å leve med...

Junior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Tipper den goodwill kontoen er oppbrukt for lenge siden, både i kommunen og hos folk flest...

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Kan ikke fatte at man ikke bruker Sor Arena til andre arrangementer? Konserter osv? Det må det vaere mulig å hente inn endel inntekter om man får noen bra artister? De har jo stadig konsert på Viking stadion - og det er vel en grunn til det. Etter at SSA ble bygget var det jo konsert både med Elton John og Dolly Parton.. Spesielt den forste var vel en okonomisk suksess?
    Kristiansandere er elendige konsertgjengere med mindre du regner med "Sommer på torvet" og de kan være ravende dritings mens de synger med på Mods og Postgirobygget. Konserter er en svært usikker bransje som jeg forstår at Start ikke ønsker å nærme seg.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av greipstøl Vis innlegg
    Kristiansandere er elendige konsertgjengere med mindre du regner med "Sommer på torvet" og de kan være ravende dritings mens de synger med på Mods og Postgirobygget. Konserter er en svært usikker bransje som jeg forstår at Start ikke ønsker å nærme seg.
    Konsertene med A-ha og Elton John var store suksesser. Kristiansandere kommer på konsert bare artisten er kjent nok.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Bytting til gamle stadion er nok helt uaktuelt, men jeg synes Start burde gjore mye mer ut av kampdagene. Lage mer arrangement rundt kampene for å trekke flere folk. På gamle stadion var det stadig pauseunderholdning, men nå er det jo nesten ikke noe som skjer i pausen... Spesielt når Start sliter på banen, må man tenke nye veier for å få folk inn dorene...
    Den harde kjerne av supportere kommer på kamp, men det er de 5000 andre man trenger i tillegg, og da blir som du nevner pauseunderholdning osv viktigere. Mange av de nevnte 5000 er ikke altfor opptatt av kampen, men av gelé opplevelsen. Da holder det ikke med en eller to ukjente artister som radbrekker Start-hymnen, og konkurranse blant 5 tilfeldige tilskuere i å sparke ballen nærmest midtstreken. Nå er ikke målet å nå amerikanske tilstander heller når det gjelder pauseshow, men noe bedre bør det være mulig å få til. I tillegg har alle kuttene i utgifter gitt dårligere arrangementer. Dårligere plasser, ikke noen stadionpost (et stort savn for de som ikke kjenner alle spillere utpå matta), dårligere sangere av Start-hymnen, så godt som fraværende underholdning før kampen og i pausa (og under kampen vil nok mange si også), ingenting rundt stadion (bortsett fra en sjelden gang hvor det deles ut voucher til gratis brød eller rabatt på ferga til Danmark). Er man ikke veldig interessert i fotball er en Start-kamp rett og slett rimelig kjedelig...

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Start trenger definitivt en gjennomgang av arrangementet. Nå er det et sammensurium der Starthymen spilles 2-3 ganger (inkl live-varianten), ofte kuttes av midt i osv. Hovedproblemet er selvsagt at kjerneproduktet er elendig for tida, men ramma rundt betyr noe den også.

Personlig vil jeg også hevde at Start godt kan kvitte seg med speaker Bostrøm nå. Greit med relativt nøytral speaker, men litt mer liv kunne vi hatt. Og må man virkelig lese opp "Tippekupongen kamp nummer X"? Det høres ut som vi er stuck på 90-tallet.

Lurer på hva som skjer med øvre halvdel av stadion neste år. Det ser kanskje litt bedre ut på TV, men for oss som er på stadion var det ikke bra. Jeg ville åpnet øvre halvdel igjen og så flyttet Tigerberget til D1. Seter har vi nok av så ingen grunn til at TB ikke skal ha sin historiske plass. Tror jeg kunne blåst litt liv i supportergjengen igjen også.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Tiltak kan være ;
    Showkamp m større lag, dog lag som har en større supporterkjærne i norge.

Barne fotballskole,regi i lag som real madrid, Liverpool og Manchester United etc arrangerer...

Bruce Springsteen kunne vel så godt spilt på sør arena som i trøndelagsalpene.

For å få folk på kamp må det sportslige stemme, jeg tror ikke det hjelper å hyre inn show.
    I pausen må folk ut i kiosken. Jo mer forferdelig pauseunderholdning jo mer i kassa 😉

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Personlig vil jeg også hevde at Start godt kan kvitte seg med speaker Bostrøm nå. Greit med relativt nøytral speaker, men litt mer liv kunne vi hatt. Og må man virkelig lese opp "Tippekupongen kamp nummer X"? Det høres ut som vi er stuck på 90-tallet.
    Synes ikke Bostrøm skal kastes, han er jo den kjente kjære stadion-stemmen, men jeg har også lagt merke til det tippekupong-preiket hans. Akkurat der har tida gått fra ham.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Tror generelt at fotball har mye å lære av håndball når det gjelder speakertjenesten. Alle som har vært på Viperskamp vet hva jeg snakker om.
    Ligger det begrensninger fra NFF på hva som kan sies og gjøres fra speaker under kamp?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Kan ta med ERP i samme slengen, start trenger en fornyelse og modernisering.
    Ikke vits å ha de der til kista bæres ut av sør arena.
    Det er begrensninger for en speaker ja, men LITT inlevelse og supporter er lov.
    Bostrøm burde vært prest

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Harry G Vis innlegg
    Tror generelt at fotball har mye å lære av håndball når det gjelder speakertjenesten. Alle som har vært på Viperskamp vet hva jeg snakker om.
    Ligger det begrensninger fra NFF på hva som kan sies og gjøres fra speaker under kamp?
    "Life Is Life" på hver corner tror jeg vi skal være glad for at det ikke er. Er en pine å gå på håndballkamp.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Siden vi er inne på kamparrangement, hvorfor må pause-intervjuene (som er i Start-regi!) være så sabla negative? Jeg vet FVN får kritikk av og til, men Pål Jørgensen og Co fremstår jo som Frankieboy-optimist i forhold til de sytpeisene som alltid skal klage.

I det hele tatt kunne de godt kuttet disse "ekspertene" som absolutt skal oppsummere.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ang pauseunderholdning så hadde de på gamle stadion et opplegg der dagens kampsponsor hadde ansvaret for underholdningen. Da varierte det fra utdeling av ting langs sidene (ting ble kastet opp på tribunen), til konkurranser og andre ting.

Hva om Start lagde en konkurranse og i god tid fQr seriestart delte ut alle 15 hjemmekamper til 15 av de storste sponsorene. Da får man folk fra 15 forskjellige bedrifter som får ansvaret med å lage pauseunderholdning. Er det utgifter med dette så er det de respektive bedriftene som dekker dette. Premien kunne f.eks vaert en reklamevideo som kunne blitt spilt foran hver kamp og i pausene den påfolgende sesongen (noe som også bedriften hadde ansvar for å lage/produsere)

Jeg tror dette kunne gitt fornying av pauseunderholdningen, en skikkelig konkurransesituasjon som hadde dratt folk til stadion for å se hva dagens kampsponsor hadde stelt i stand og Start hadde sluppet å bruke ansatte til denne delen..

Måten man hadde kåret en vinner kunne vaert at folk på stadion sendte en SMS med terningkast på dagens pauseunderholdning gjennom 2 omgang.

I SuperBowl (som er USA's stortte sportsarrangement) er det alltid et spektakulaert pauseinnslag hvor det brukes mye penger på at det skal vaere tipp-topp.

Jeg tror dette hadde trukket en god del folk ekstra - spesielt hvis disse 15 bedriftene la prestisje i dette. Ikke bare hadde de ansvaret for SIN hjemmekamp. Jeg vil tro at de i tillegg ville prove å få med seg så mange ansatte som mulig?

En liten ting, men som garantert hadde fått fart på pauseunderholdningen. Jeg mener at intervjuene i pausen også kunne droppes..

Ang speaker, så er jeg helt enig i at en fornyelse her kunne vaert på sin plass. Jeg er mange stadioner der speaker er mye mer entusiastisk. Brann Stadion er en av disse og jeg la merke til noe lignende i en av Starts seneste bortekamper (Sarpsborg?) der speaker giret opp publikum etter scoring av hjemmelaget. Han fikk bl.a publikum til å rope ut etternavnet til målscorer. Vet ikke om det skal gjores, men å få en litt yngre og litt mer entusiastisk speaker synes jeg absolutt må til...

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Ang pauseunderholdning så hadde de på gamle stadion et opplegg der dagens kampsponsor hadde ansvaret for underholdningen. Da varierte det fra utdeling av ting langs sidene (ting ble kastet opp på tribunen), til konkurranser og andre ting.

Hva om Start lagde en konkurranse og i god tid fQr seriestart delte ut alle 15 hjemmekamper til 15 av de storste sponsorene. Da får man folk fra 15 forskjellige bedrifter som får ansvaret med å lage pauseunderholdning. Er det utgifter med dette så er det de respektive bedriftene som dekker dette. Premien kunne f.eks vaert en reklamevideo som kunne blitt spilt foran hver kamp og i pausene den påfolgende sesongen (noe som også bedriften hadde ansvar for å lage/produsere)

Jeg tror dette kunne gitt fornying av pauseunderholdningen, en skikkelig konkurransesituasjon som hadde dratt folk til stadion for å se hva dagens kampsponsor hadde stelt i stand og Start hadde sluppet å bruke ansatte til denne delen..

Måten man hadde kåret en vinner kunne vaert at folk på stadion sendte en SMS med terningkast på dagens pauseunderholdning gjennom 2 omgang.

I SuperBowl (som er USA's stortte sportsarrangement) er det alltid et spektakulaert pauseinnslag hvor det brukes mye penger på at det skal vaere tipp-topp.

Jeg tror dette hadde trukket en god del folk ekstra - spesielt hvis disse 15 bedriftene la prestisje i dette. Ikke bare hadde de ansvaret for SIN hjemmekamp. Jeg vil tro at de i tillegg ville prove å få med seg så mange ansatte som mulig?

En liten ting, men som garantert hadde fått fart på pauseunderholdningen. Jeg mener at intervjuene i pausen også kunne droppes..

Ang speaker, så er jeg helt enig i at en fornyelse her kunne vaert på sin plass. Jeg er mange stadioner der speaker er mye mer entusiastisk. Brann Stadion er en av disse og jeg la merke til noe lignende i en av Starts seneste bortekamper (Sarpsborg?) der speaker giret opp publikum etter scoring av hjemmelaget. Han fikk bl.a publikum til å rope ut etternavnet til målscorer. Vet ikke om det skal gjores, men å få en litt yngre og litt mer entusiastisk speaker synes jeg absolutt må til...
    La oss ikke sammenligne Super Bowl med en random Startkamp.. Jeg har ingen tro på at verken bedrifter gidder å stelle i stand dette, eller at det ville ført til flere folk på stadion. Det som får sørlendinger på kamp er gode resultater og attraktiv angrepsfotball. Jeg går definitivt ikke på kamp for å se pauseunderholdning.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •