Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Senior Member
    Ble medlem
    May 2013

21. Serierunde: IK Start - Sogndal Fotball

Ny kamp, nytt nederlag, eller?

Nok en gang møter vi et lag med litt svak formkurve. Sogndal har som kjent også mistet Babacar Sarr til Molde i løpet av sommeren. Inn har Henrik Furebotn fra Glimt og Vegard Moberg fra Åsane kommet. Begge midtbanespillere.

Sogndal fikk bank på Lerkendal i forrige runde, da stilte de slik:

Mathias Dyngeland
    Taijo Teniste - Hannu Patronen - Christophe Phsyché - Jukka Raitala
    Gilbert Koomson - Eirik Birkelund - Lars Kjemhus - Henrik Furebotn
    Martin Ramsland - Ole Amund Sveen

Det er vel mange som ser på den lagoppstillinga og tenker "hvordan i svarte kan vi være underdogs på hjemmebane mot den gjengen der???", men det er vi altså. Betbrain sier 30% - 28% - 42%.

En rask sjekk viser at Sogndals ellever kom fra følgende klubber:

Dyngeland - Fana
    Teniste - Levadia Tallinn, Estland
    Patronen - Helsingborg, Sverige
    Phsyché - Hamkam
    Raitala - Aalborg, Danmark
    Koomson - BEC Tero Sasana, Thailand
    Birkelund - Brann
    Kjemhus - Fana
    Furebotn - Bodø/Glimt
    Ramsland - Strømmen
    Sveen - Hødd

Vi kan trygt si at Sogndal ikke henter spillere fra øverste hylle. Litt vestlendinger, litt vrakgods og litt fra lavere divisjoner. Det er vel omtrent den oppskriften Sogndal har fulgt i lang tid + noen utlendinger i større eller mindre grad.

Whoscored melder om at dødball er en av Sogndals farligste våpen, og en av Starts største svakheter. Ellers er det to lag som pleier å ha ballen mindre enn motstanderen, men der Start har flere klareringer, skuddblokkeringer og skudd mot så klarer Sogndal å bryte ballbanen oftere.

Sist kamp mot Sogndal endte 2-2 etter at vi klarte å komme tilbake med DeJohn og Hoff. Nå stiller vi med annen formasjon har forhåpentligvis forbedret oss vis-a-vis Sogndal.

FVN melder om følgende lag:

Opdal
    Wichne - Heikkilä - Vikstøl - Robstad
    Johnson - Hollingen - Nwakali
    Bojang - Antwi - Børufsen

Ingen store overraskelser der. FVN melder også at Aase trolig går glipp av kampen fordi han har slitt med vondt i øynene.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Aase klarer vi oss godt uten, kun bunnfall som ikke tilfører vinen karakter.
    Det blir seier mot SIL, jeg setter tro til antwi og bojang og en ny god kamp av Opdal og kollektiv seier som ved forrige kamp.
    Denne kampen har jeg lakt inn en kupong med H, det er lenge siden

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    TID: Søndag 21.august Kl. 1800
    STED: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    9. Sogndal.... 20__ 6-8-6___23-24__26 poeng
    16. Start...... 20__ 0-8-12___16-41__8 poeng

SOGNDAL IDRETTSLAG
    Sogndal og Eirik Bakke har hatt en god sesong og har en god margin ned til nedrykkstiden. Samtidig så skal det ikke mer til enn et par kjappe tap og den luken vil bli spist opp. Akkurat nå er det 7 poeng ned til kvalik.

Laget spilte borte mot Rosenborg forrige kamp og lå laget under 0-3 til pause men skjerpet seg og vant andreomgangen med 1-0. Det skal dog sies at Rosenborg stilte med et redusert lag i denne kampen.

Midtbanespiller Ole Amund Sveen er lagets toppscorer med 5 mål så langt. Gilbert Koomson har 6 målgivende og leder den statistikken i tillegg til at han er Sogndals beste på Alt-om-fotball's spillerbørs.

Laget har ingen spesielle skader og heller ingen karantener og dermed kan Eirik Bakke stille med sitt sterkeste lag mot Start.

Sogndal startet med disse i forrige seriekamp borte mot Rosenborg: (4-4-2)

M. Dyngeland

T. Teniste
    H. Patronen (C)
    C. Psyché
    J. Raitala

G. Koomson
    E. Birkelund
    L. Kjemhus
    H. Furebotn

M. Ramsland
    O. Sveen

SOGNDAL's 5 SISTE KAMPER:
    15 juli: Vålerenga - Sogndal 1-1 (serie)
    24 juli: Sogndal - Bodø/Glimt 2-2 (serie)
    31 juli: Haugesund - Sogndal 0-1 (serie)
    7 august: Sogndal - Viking 1-2 (serie)
    14 august: Rosenborg - Sogndal 3-1 (serie)

PASS PÅ DENNE SPILLEREN
    Her ville jeg nevnt Babacar Sarr, men han ble solgt til Molde så vi slipper heldigvis å tenke på det. Skal jeg plukke ut en spiller vi må passe på så vil jeg si Gilbert Koomson. Kanspilleren kommer fra Ghana og er bare 21 år gammel. Han deburte for litt over 3 år siden og blir stadig bedre. Denne sesongen har han en scoring og 6 målgivende i Sogndal-trøya, og er absolutt en mann vi må passe på i denne kampen.

IK START
    Hos Start tyder det meste er Uduak fremdeles ute, og Daniel Aase sliter litt med øynene og vil nok måtte stå over denne kampen. Trolig kommer Jibril Bojang inn på høyre kantrolle, mens Eirik Wichne fortsetter på høyrebacken. Trolig starter vi med disse mot Sogndal:

---------------------------------Håkon Opdal------------------------------

Eirik Wichne------Tapio Heikkila-Rolf Daniel Vikstøl------Henrik Robstad

Chide Nwakali-------------Andreas Hollingen--------------Dulee Johnson

Jibril Bojang------------------Dennis Antwi-----------------Espen Børufsen

I FARESONEN
    Nå har vi spilt endel kamper og spillerne begynner å samle opp gule kort. Her er en oversikt over hvem fra Start og vår neste motstander som er i faresonen for å miste kampen i neste runde. Vår neste kamp spilles borte mot Bodø/Glimt søndag 28 august kl 1800. Bodø/Glimt spiller denne runden hjemme mot VIF fredag kl.1900. Disse mister Bodø/Glimt - Start om de får gult kort denne runden:

Bodø/Glimt:
    Thomas Jacobsen
    Daniel Edvardsen
    Rusland Babenko
    Morten Konradsen
    Trond Olsen
    Jens Petter Hauge

Start:
    Robert Sandnes
    Gudmundur Kristjánsson
    Rolf Daniel Vikstøl
    Dulee Johnson

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Som så mange ganger tidligere denne sesongen kommer vi hjem til Kr.sand etter et sterkt uavgjortresultat. De fleste gangene har det gitt oss et sterkt håp om sesongens første seier og hver gang har vi blitt skuffet. Denne gangen tok vi et meget sterkt poeng borte mot Strømsgodset som er Norges nest-beste hjemmelag. Faktisk kunne vi også ha tatt alle tre poengene etter at vi skapte noen solide sjanser i tillegg til Lars-Jørgen Salvesens utligning.

Side sist har Start også hentet en ny spiller som blir klar fra og med 2017 sesongen. Thomas Zernichow vil avslutte sesongen i Vindbjart og er med Start fra og med 2017. Det er en spennende tilvekst og jeg tror Zernichow kan bli en nøkkelspiller i de neste sesongene.

Men nå er det Sogndal som gjelder og jakten på den utrolig etterlengtede 3-poengeren. Den kan absolutt kunne komme søndag kveld, men jeg vil ikke tillate meg å bli for optimistisk. Jeg har brent meg på det altfor mange ganger denne sesongen og Sogndal er et godt lag som kan spille jevnt med de beste, men som også er betydelig svekket uten Babacar Sarr.

Hos Start så er det meget positivt at vi har begynt å skape ganske mye framover. De siste kampene har vi produsert større og farligere sjanser enn det vi klarte i begynnelsen av sesongen. Formasjonskiftet og noen nye spiller har gitt oss et løft framover på banen og dersom vi klarer å skjerpe spillet bakover på banen så er en seier absolutt innenfor rekkevidde.

Ser man på ikstart.no så kan vi se Håkon Opdal dra inn en makrell da Start-gutta var på Brandsdals hytte på Flekkeroy. Kan det gi oss håp om skikkelig makrellfotball - og skikkelig feiring av sesonges første hjemmeseier på Sparebanken Sør Arena?

Det er absolutt lov å håpe!

Lykke til søndag kveld alle Start-venner!

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Ja, i dag er jeg faktisk optimistisk med tanke på seier. Håper ikke vi blir skuffet igjen, som så mange ganger før.

Tror Steinar og spillerne nå er skikkelig sugne på seieren, og tror dette har bygd seg opp gjennom uka. Laget har utvilsomt mere å by på nå enn tidligere, for nå klarer de ihvertfall å produsere sjanser. De har fått noen tilvekster som har slått bra ut. Klarer forsvaret å unngå blemmer og juniorfeil, kan seieren være et faktum. Var du på kampen da Start vant mot Sogndal kan vi kanskje si søndag ettermiddag. Det begynner å bli latterlig lenge siden 4 juli 2015. Det er en ekstrem negativ rekord. Grenser til skandale spør du meg. NÅ MÅ DETTE TA SLUTT I DAG!!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Enig Franko, idag er også optimismen tilbake.
    Om Start skal nok en gang bomme hjemme etter nok en godkjent bortekamp hviler det en stor forbannelse.
    Sogndal er høyest overkommelig

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2013
    Er vel bare Startsupportere som tror på seier før Start skal spille. Men i dag tror jeg det snur. Start har vel allerede rykket ned, så nå er det null press, og supportere er jo begynt å bli fornøyd bare det ikke blir store tap....

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Nok engang møter vi et svakt lag ute av form og som har mista sin kanskje viktigste spiller i Sarr. Men likevel går det ikke mer enn 7 min før Start ligger under. Laget er så dårlig at du nesten ikke tror det før du ser det. Noen snakker om at hvis Start vinner 3 på rad så har de muligheter......det er vel omtrent like realistisk som at Eddie The Eagle skulle vinne hoppuka 3 år på rad i sin tid

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2013
    Soleklar straffe

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg har sett min siste kamp for året etter at TV2 bundlet TL og PL og satte opp prisen. Ikke orker jeg å ser mer heller egentlig, skulle vel strengt tatt ønsket at sesongen vært ferdig allerede så vi kunne sluppet flere pinlige forestillinger. Idag virker ikke å være noe unntak.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Gjeeesp...

Etter at TV2 "sa opp" abonementet mitt, så jeg ikke kampen. Men basert på raportene, var alt som det pleier. Vi er for dårlige på alt, og er for fysisk lette i alle dueller. M

ed unntak av Antwi, og Robstad er det vel ikke en eneste spiller som veier over 80kg. Det blir gutter mot menn i en veldig fysisk liga.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2013
    Da gikk det ikke veien denne gangen heller... Men vi scoret mål nr 17 på 21 kamper, så er vel ikke annet å vente

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Nå har jeg fått nok av Steinar Pedersen. Laget står på stedet hvil i forhold til de første treningskampene inne i Sørlandshallen i vinter. Jeg ser ærlig talt ikke noe poeng i å gi ham mer tid. Ingenting tilsier at han plutselig skal begynne å få sving på sakene.

I dag får vi med oss en heldig uavgjort hjemme mot Sogndal. Eneste grunn til at (de få gjenværende) publikum aksepterer det er at alle har resignert.

Vi skaper knapt noe som helst. Antwi skulle hatt straffe i 1.omgang, Hollingen burde skutt og så har vi målet til Salvesen. Det er alt. Sogndal har egentlig full kontroll, bør sette 2-0 og er naturlig nok veldig skuffa over å ha rotet bort seieren.

Alt at det vi foretar oss holder sjokkerende lav kvalitet. Greit nok at Hoff vet av gammel rutine hvor han skal løpe, men når treneren ikke klarer å coache andre så er det nytteløst. Det går i sirup fremover. Det var forsåvidt litt tema i Jerv også, men forstod aldri at det skulle bli så ille.

Mareritt å se hvor lite Steinar får ut av spillerne. Nei her er det bare å stikke fingeren i jorda og innse at Steinars trenerevner ble grovt overvurdert.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Mareritt å se hvor lite Steinar får ut av spillerne. Nei her er det bare å stikke fingeren i jorda og innse at Steinars trenerevner ble grovt overvurdert.
    Prestasjonen hans har vært elendig. Og måten laget har fremstått på har vært sensasjonelt dårlig. Når vi itillegg ser hva Arne Sandstø får til med Jerv kan man vel slå fast at han ikke tryllet der heller. Jeg må innrømme at jeg også har mistet troen nå.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Pedersen har hatt 0 utvikling fra han tok over Start til nå. Start var vel egentlig litt bedre i de første kampene på sesongen enn det de er nå.

Men kunne man forvente noe annet?. Pedersen har 0 erfaring på tippeliganivå, og nesten ikke erfaring på nest høyeste nivå heller. Han ble valgt fordi han har tilknytning til Start og fordi han gjorde det ganske så godt med Jerv. Men Obos er bingo der omtrent alle slår alle og han hadde et ganske godt lag, med flere spillere med tippeligaerfaring og det er grunnen til at han gjorde det ganske bra. At Jerv ser ut til å gjøre det enda bedre uten han sier vel også sitt, selv uten sin kanskje beste spiller fra i fjor Oji.

Men han gjorde det ikke bedre der heller enn at han tapte for Start. For Start var elendige også på slutten i fjor og tapte for nesten alle. Selv Mjøndalen var bedre enn Start på høsten i fjor, og de klarte ikke å holde seg.

Pedersen er kanskje ikke dårligere enn Borgersen, men ser ikke bort i fra at Borgersen kunne fått til noe bedre, hvis han hadde fått muligheten over såpass lang tid. Start har ikke så dårligere spillere heller. Neppe noe særlig dårligere enn lag som Sogndal.

Jeg er i alle fall rimelig sikker på at MIM hadde hadde vesentlig flere poeng hvis han hadde vært trener. Om han hadde klart å holde laget oppe er en annen sak, men er hundre prosent sikker på at han hadde vært vesentlig nærmere i alle fall.

Men det er jo ikke Pedersen sin skyld at han ble valgt. Det er jo styret i Start som er den største synderen. De gamblet og årsaken til at de valgte Pedersen var nok 90% at han er en lokal mann og en likanes kar. Alle skjønner i alle fall at det ikke var på grunn av Pedersen sin CV eller erfaringen hans på tippeliganivå, for den var lik 0.
    Sist endret av bosve : 08-21-2016 kl 22:38

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Merkverdig at folk sitter trygt i denne klubben etter 36 kamper uten seier.
    Bare det er en rekord.
    Morro at Salvesen gjør det godt, han har etter mitt syn vært god lenge men kun manglet den siste finishen.
    Ellers redder vel Opdal start fra fiasko

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Bare det er en rekord.
    Morro at Salvesen gjør det godt, han har etter mitt syn vært god lenge men kun manglet den siste finishen.
    Problemet til Salvesen er at Antwi fremstår som et prestisjeprosjekt for SP, og vil nok bli foretrukket.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Bare det er en rekord.
    Tja, styret er jo en gjeng lettvektere hvor styreleder attpåtil har uttalt at han ikke ønsker å involvere seg noe særlig. Men her må jo supportere skylde litt på seg selv da som lar gutteklubben styre.

For Brandsdal vil det jo være en gigantisk innrømmelse av egen inkompetanse å måtte erkjenne at det var en brøler av dimensjoner å svi av rekordbeløp på å hente Steinar Pedersen. Strengt tatt kan han vel ikke sparke Steinar uten å levere egen avskjedssøknad. Selv med Brandsdals manglende selvinnsikt ser han vel det.

Brandsdal har vist seg å ha noen mangler som gjør ham totalt uegnet som daglig leder, men som sagt. Uten et styre med guts så får han surre videre.

Kanskje kan et nei fra kommunen til å hjelpe Start tvinge frem endringer?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Tja, styret er jo en gjeng lettvektere hvor styreleder attpåtil har uttalt at han ikke ønsker å involvere seg noe særlig. Men her må jo supportere skylde litt på seg selv da som lar gutteklubben styre.

For Brandsdal vil det jo være en gigantisk innrømmelse av egen inkompetanse å måtte erkjenne at det var en brøler av dimensjoner å svi av rekordbeløp på å hente Steinar Pedersen. Strengt tatt kan han vel ikke sparke Steinar uten å levere egen avskjedssøknad. Selv med Brandsdals manglende selvinnsikt ser han vel det.

Brandsdal har vist seg å ha noen mangler som gjør ham totalt uegnet som daglig leder, men som sagt. Uten et styre med guts så får han surre videre.

Kanskje kan et nei fra kommunen til å hjelpe Start tvinge frem endringer?
    Mye bra her.
    Jeg tror klubben trenger ett nei fra kommunen.
    Sparebanken har vært på gosia, kommunen har reddet skinnet. Så nå er det vel på høy tid at Start gjør noe tilbake.
    Selvfølgelig er leia med driftskostnader tungt å bære, men da må man på-se at satsningen er i tråd med nivået som trengs.
    Man må faktisk satse litt for å skape.
    Vi snakker ikke om store beløp men personer som kan trekke i riktige tråder fra overganger til talentutvikling.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Hovedproblemet etter min mening er at han ikke har noen ved sin side som kan styre det sportslige. Da kunne han konsentrert seg om det han har kompetanse til. Så hans største feil er at det ikke har blitt prioritert.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Jeg er sterkt uenig i at det er riktig å sparke SP. Alle viste at det ville bli en vanskelig sesong. De økonomiske midlene som var tilgjengelige var små. Selvfølgelig hadde det vært mye gøyere å satse over evne, men det har vel strengt talt denne klubben gjort i så mange år nå at den tid er forbi (selv om enkelte ser ut til å nekte å innse dette). Selv om det nå går mot nedrykk så vil likevel SP og spillerne ha med seg uvurderlige erfaringer i bagasjen. Det er ikke slik at alle trenere slår til med en gang, til og med Alex Ferguson slet i sine første år i Man Utd. Man lærer ufattelig mye mer av motgang enn av medgang. Jada, kanskje viser SP seg å være en flopp på lang sikt, men jeg mener at den erfaringen han får med seg nå kan gi oss mye glede 1-3 år fram i tid. Samtidig sliter jeg med å se gode alternativer. Start er vel neppe en klubb som er særlig attraktiv for gode trenere nå. Man kan alltids resirkulere og gå for en av de som har fått sparken i andre tippeligaklubber, men da tar vi da minst en like stor risiko som vi gjør om vi beholder SP.

Men jeg skjønner jo at folk her inne begynner å bli desperate. Når man faktisk ønsker at klubben ikke skal få sårt tiltrengte midler så har det gått rimelig langt...

Forøvrig så har vel Brandsdal vært en av de bedre daglige lederne vi har hatt i denne klubben på mangfoldige år. Han har noen egenskaper som passer fortreffelig med jobben og har gjort en fantastisk jobb med å rette opp i økonomien vår. Han er uten tvil rette mann for jobben. Det jeg savner er en som kan jobbe mer mot spillerlogistikk. Slik det er nå så legges altfor mye ansvar på den som til enhver tid er trener og man får dårlig kontinuitet i spillerrekrutteringen.

Når det gjelder MIM så var vel de aller flest rimelig lei han når han slutta. Om han hadde fornyet kontrakten tror jeg sesongkortsalget hadde blitt enda dårligere enn det gjorde, noe som hadde ført til ennå mindre midler tilgjengelig til nye spillere...

Forøvrig kan det også nevnes at om det er slik at enhver daglig leder som ansetter en trener som ikke slår til må trekke seg, så hadde det vært dårlig med daglige ledere rundt om i fotballnorge. Selv en med manglende selvinnsikt ser vel det...

Lignende tråder

1. 21. Serierunde: IK Start - Sogndal Fotball
    By EternalSunshine in forum IK Start
    Svar: 26
    Siste innlegg: 08-23-2016, 09:44
  2. 12. Serierunde: SOGNDAL - START (kamptråd)
    By Frankieboy in forum Kamptråder
    Svar: 49
    Siste innlegg: 05-23-2016, 23:31
  3. 22.Serierunde: START - SOGNDAL (kamptråd)
    Svar: 79
    Siste innlegg: 09-01-2014, 18:39
  4. 24.Serierunde: Start - Sogndal (kamptråd)
    Svar: 26
    Siste innlegg: 09-24-2013, 13:57
  5. 12. Serierunde: Sogndal - Start (kamptråd)
    Svar: 62
    Siste innlegg: 05-27-2013, 10:33

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •