Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012

Bud på Keeper Opdal

Molde har lagt inn bud på Opdal.

Vet ikke hva de ville betale, men Start var ikke fornøyd, så de må nok høyne.

Hvor mye bør de evt få for sin beste spiller, før de lar han gå?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Det har jeg spådd en stund nå, Opdal forsvinner.
    Mfk vil nok prøve seg frem i sum, start får problemer med å avfeie 2 mill som i såfall er en god overpris.

http://www.aftenposten.no/100Sport/f...e-229281b.html

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det blir viktig for oss å beholde Opdal. De siste to sesongene har han vært veldig god, og han blir garantert en viktig spiller i kampen om opprykk. Boujar er spennende, men neppe klar for å være førstekeeper i 2017.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Han blir helt avgjørende.
    Mfk burde grepet sjansen i 2015 da hadde ikke start noe særlig valg mtp økonomisk krise.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Mulig Opdal er en viktig mann utenfor banen. Men selv har jeg vanskelig for å se at han vil bli avgjørende for Starts muligheter til å rykke opp. Jeg tror ærlig talt ikke keeperplassen får stor betydning i 2017. Starts forsvar holder ikke eliteserienivå, men kommer til å rydde greit unna i Obos. Utfordringen der blir å få det offensive spillet til å fungere og score nok mål. Jeg tviler på at Opdal får veldig mye å henge fingrene i kommende sesong, og tror Start bør sikre et komfortabelt opprykk med en middels Obos-keeper.

Fevennen skriver at Start og Molde har vært i forhandlinger, men at Start krever 3-4 millioner. En ganske latterlig sum med tanke på klubbens situasjon og spillerens alder. Vi får tro det dreier seg om forhandlingsutspill. Start er vanligvis flinke på salg.

Selv om jeg prinsipielt mener klubben har all rett til å diktere pris og fremtid for kontraktsfestede spillere, fremstår det litt råttent å torpedere en overgang dersom Opdal er sugen og Molde tilbyr halvparten av det Start forlanger. En kontrakt med Start er knapt verdt papiret den er skrevet på. Sportslig satsing er neppe i nærheten av det Opdal ble forespeilet da han signerte, og skal vi tro agenten hans har han også akseptert lønnskutt.

I tillegg blir det jo litt hult når Brandsdal og styreleder neste gang står med alvorlig mine og snakker om klubbens økonomiske situasjon og ber om almisser fra privat og offentlig sektor dersom klubben takker nei til millioner for spillere som nærmer seg pensjonsalder.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det kan hende førstekeeperen vår får lite å gjøre i 2017, men personlig tviler jeg på det. All erfaring tilsier at nest øverste nivå langt i fra er en transportetappe på vei tilbake til Eliteserien, men heller en tøff kamp for å møte forventningene. Opdal har vært svært viktig de siste par sesongene, og kommer etter all sannsynlighet til å være det også i 2017 dersom han blir værende. Per i dag har vi heller ikke en middels Obos-keeper i stallen, vi har en ustabil andredivisjonskeeper som antakelig trenger tid til å ta nivået.

Da Opdal signerte for Start er det likevel verdt å huske at han kom som vrakgods fra Danmark. Det var flere år siden han hadde prestert, og fikk likevel muligheten til å spille seg i form igjen i Start. Jeg synes heller ikke han leverte de to første årene i klubben.

3-4 millioner for Opdal er selvsagt alt for mye. Det er vel et uttrykk for at klubben ikke ønsker å selge.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg synes det er positivt at Start nå har "råd" til å takke nei til milliontilbud på spillerne sine. For et par år siden hadde man takket ja på flekken, men nå har man tilsynelatende ganske god kontroll på okonomien. Jeg tror faktisk at det er veldig lenge siden Start har hatt bedre okonomi enn nå. Utgiftene har gått kraftig ned, sponsorene synes å vaere med videre - og det kommer nye til. Man har begynt å selge "enkeltspillere til sponsorer" som er et meget bra tiltak... og man selger bra med sesongkort. Klubben er gode på profilering via Facebook og hjemmesiden og man virker til å ha en god og solid spillerstall - uten å ha sprengt banken.

Derfor kan ma ta seg råd til å takke nei til Molde og jeg synes det er helt greit. Start SKAL opp igjen denne sesongen og da blir det for spett med Boujar som forstekeeper synes jeg. Med Opdal har man rutine og erfaring - og han kan helt klart redde flere poeng i den kommende sesongen om han fortsetter det spillet han har vist de 2 siste sesongene.

Samtidig har alle spillerne en pris, men i og med at Start ikke må selge - og man vet at Molde vasser i penger, så er det helt greit å prise Opdal i 3-4 millionersklassen. Om Molde virkelig vil ha Opdal, så har de mulighet til å bla opp de pengene.

I tillegg så trives vel Opdal godt i Kr.sand så ikke sikkert at han vil til Molde heller...

Jeg synes Start-ledelsen gjor alt riktig her, og det er utrolig behagelig at vi er ferdig med den tiden der vi måtte selge spillere for knapper og glansbilder..

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Jeg tror faktisk at det er veldig lenge siden Start har hatt bedre okonomi enn nå.
    All den tid ironi aldri har vært din stil, antar jeg du har funnet tilbake til boblen din, Frankie.

Styreleder Tønnesland truet med konkurs så sent som i høst. Start overlevde 2016 grunnet store ekstraordinære inntekter fra spillersalg og ettergivelse av stadionleie. Neste sesong tørker inntektene ytterligere inn som følge av nedrykket, og det ryktes om et budsjett på i størrelseorden 40 millioner, antakelig det laveste siden 2004 før realprisjustering. Så faktum er vel snarere at Start har svakere økonomi enn på veldig lenge.

Member
    Ble medlem
    May 2014
    Start SKAL opp igjen denne sesongen
    Jeg har problemer med å forstå hvor optimismen kommer fra, og at risikoviljen til Starts ledelse faktisk gjenspeiler den til de mest ukritiske supporterene. Min oppfatning er at Start har tidenes dårligste stall, til og med kraftig svekket fra sesongstart forrige sesong, med tidenes laveste verdi på den gjenværende spillergruppen. Start har tidenes laveste oppslutning, og har ikke lenger status som Sørlandets klubb. Kanskje vil de aldri bli det igjen. De har også tidenes dårligst presterende sportslige ledelse, og er kun et nytt ubudsjettert underskudd unna konkurs.

Det er galskap at ikke de kvitter seg med Opdal nå, om så noen vil ha ham gratis, slik at de kan få inn 3 unge, sultne spillere innen de samme økonomiske rammene. Start kommer ikke til å rykke opp i år, og de har et sportslig opplegg som etter tredje serierunde ikke engang vil være konkurransedyktig nok til å kjempe om sjetteplassen når sesongen er over. Dersom det går troll i mine ord, så er vi sannsynligvis konk etter sesongslutt, og det vil ikke lenger være en klubb i Kristiansand som tilbyr toppfotball. Dette er et realistisk scenario, og det virker som om sceneariet ikke engang har blitt vurdert i valg av klubbens strategi for denne sesongen og videre.

Men, når det er sagt så kan det jo selvsagt hende at:
    - Verloren viser at nomadetilværelsen ikke er sammenfallende med hans kvaliteter som fotballspiller;
    - Pedersen sier at "Gummi er islandsk landslagskvalitet", og at det denne gangen viser seg å stemme;
    - Simon Larsen leverer betydelig bedre enn sitt rykte blant de som vinket ham farvel i Oslo Øst;
    - Den sterkeste førsteelleveren denne sesongen velges utifra andre forhold enn skader og andre tilfeldigheter;
    - Segberg får spilletid, og fortsetter å prestere konsistent over all forventning, til tross for sin unge alder;
    - De afrikanske målgarantistprøvespillerne holder seg skadefrie denne sesongen, og skyter hull i motstandernes keepere;
    - Opdal viser 2015-takter, og redder oss fra nok et nedrykk;
    - Vikstøl og Børufsens viser seg de nye kontraktene verdig, og beviser for verden at det aldri er for sent å slå igjennom;
    - Beveren, Utrecht og Viborg kjøper henholdsvis Segberg, Antwi og Heikkila for til sammen 2,8 mill, som med litt hjelp fra investorer og kommune, er nok til å sikre Start enda et år borte fra skifteretten.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    All den tid ironi aldri har vært din stil, antar jeg du har funnet tilbake til boblen din, Frankie.

Styreleder Tønnesland truet med konkurs så sent som i høst. Start overlevde 2016 grunnet store ekstraordinære inntekter fra spillersalg og ettergivelse av stadionleie. Neste sesong tørker inntektene ytterligere inn som følge av nedrykket, og det ryktes om et budsjett på i størrelseorden 40 millioner, antakelig det laveste siden 2004 før realprisjustering. Så faktum er vel snarere at Start har svakere økonomi enn på veldig lenge.
    Mye har skjedd siden i hQst, og den kommentaren til Tonnesland var vel også litt taktisk i en periode der kommunen skulle avgjore hva som skulle skje med leien.

Til tross for nedrykket - og mindre inntekter, så virker det uansett som om man har ok kontroll over okonomien nå. Jeg sier ikke at okonomien er god, men at den er bedre på mange år - der man har skjovet gammel morro/gjeld foran seg - det tror jeg uansett. Om ikke annet, så virket det uansett som man har god kontroll, og jeg tror ikke utgiftene har vaert lavere på lang lang tid. De fleste med store lonnsposer er vel enten borte eller har fått redusert den kraftig, og samtidig virker det som om mange sponsorer kommer til eller fortsetter sine bidrag til klubben. Jeg tror uansett ikke at det er fare for noe konkurs, samtidig som det virker som det jobbes godt med å forbedre inntektene...

Du får si fra Peder om du ser noe annet utenfor boblen som jeg sitter i....

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Antyder du Frankieboy at Tønnesland smurte godt på skiva for å få med Kommunen på redusert leie?

Jeg tror tallene var rimelig klare på at dette ikke ville være bærekraftig 😊

Vi får bli butikk slik rbk er blitt, investerer og selger til 4 ganger innkjøp 😉

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Det er vel ikke budsjettets størrelse som avgjør om økonomien er god eller ikke? To år på rad med sorte tall taler vel for en forbedret økonomi, gjør det ikke? (2016-tallene har vel ikke kommet ennå, men skal også være sorte). Og at vi har gått fra 110 mill i rentebærende gjeld til å være uten rentebærende gjeld, ha positiv egenkapital og ikke minst være ute av rød sone er vel også noe som taler for at økonomien stadig er i bedring.

Jeg er helt enig i at økonomien ikke er friskmeldt ennå, men man kan jo umulig nekte for at økonomien nå er bedre enn på lenge?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Vi hadde neppe re signert Børufsen og Vikstøl, samt fått inn Simon og Niels om økonomien var skral.
    Samtidig avslått ett mest sannsynlig millionbud på Opdal.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Antyder du Frankieboy at Tønnesland smurte godt på skiva for å få med Kommunen på redusert leie?

Jeg tror tallene var rimelig klare på at dette ikke ville være bærekraftig ��

Vi får bli butikk slik rbk er blitt, investerer og selger til 4 ganger innkjøp ��
    Det var ingen tvil om at Start betalte altfor hoy leie for stadion (klart mest i hele Tippeligaen), men samtidig så hadde det jo vaert et dårlig forhandlingskort å gå ut og si at okonomien var så veldig god og at man hadde full kontroll. Jeg tror ikke at Start har flust med penger, men jeg tror man har ganske god kontroll på okonomien - og det skyldes bl.a kommunes redusering av leia. Virker også som om mange sponsorer fremdeles ser Start som attraktive - da det stadig kommer nye til.

Ang forhandlingene med kommunen så var vel Kr.sand Vipers litt i samme båt. De ba om kraftig redusering av leien av Aquarama om ikke jeg husker feil. Kommunen gav vel litt stotte, men med massevis av solide sponsoravtaler så har vel Vipers kanskje beste okonomi i kvinnehåndballen akkurat nå..
    dere
    Ellers så er det selvfolgelig et mål å kunne investere spillere og selge med stor fortjeneste - slik som RBK gjor, men samtidig så er det oppsiktvekkende hvilke lonninger man deler ut i RBK. De har vel 15 mann som har bedre betalt enn Starts beste spiller hvis jeg husker riktig fra da skattelistene ble brettet ut i media.. De har vel råd til det da, med slike fortjenester og med 10-15 000 på hver hjemmekamp..

Jeg tror Start må satse på en ting om gangen - og det er i forste omgang å komme seg tilbake til Tippeligaen.. Så kan vi heller spise kirsebaer med de store i 2018..

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Swans Till I Die Vis innlegg
    Det er vel ikke budsjettets størrelse som avgjør om økonomien er god eller ikke? To år på rad med sorte tall taler vel for en forbedret økonomi, gjør det ikke?
    Budsjettets størrelse sier det meste om klubbens forventede inntekter. Klubbens inntektsgrunnlag er dramatisk forvitret siste ti år, med fjoråret som et bunnpunkt i eliteseriesammenheng når man snakker drift.

At Start har levert positive regnskapstall siste to sesonger er naturligvis gledelig. Men når overskuddet ene og alene skyldes ekstraordinære inntekter, og driften i seg selv er blodrød, så er det ikke nødvendigvis et uttrykk for forbedret økonomi.

At Start har eliminert 110 millioner rentebærende gjeld høres imponerende ut. Jeg kan eliminere millioner i rentebærende gjeld i morgen om jeg selger leiligheten min. Men jeg får ikke bedre økonomi av det.

Start har hatt ekstraordinære inntekter på i underkant av 30 millioner kroner siste to sesonger. I dette perspektivet er nok ikke samlet overskudd veldig imponerende. Og resultatet av denne økonomiske hestekuren er jo tidenes fiaskosesong og tilskuersvikt i fjor med påfølgende tapte inntekter som følge av nedrykket i år. Spillerstallens verdi må jo også åpenbart anses å ha sunket dramatisk selv om det er nærmest umulig å verdsette spillere.

Hvorvidt Starts økonomi er bedre eller dårligere enn tidligere handler nok mest om hvilket perspektiv man har. Siden Soler og Ravnås overtok høsten 2001, har Start hatt eiere som i stor grad har garantert for videre drift. Dette gjorde vel Magne Kristiansen en slutt på for et par år siden, noe som medfører at klubben nå må stå til ansvar for egen økonomistyring. Dette innebærer at klubben i mine øyne fremstår langt mer sårbar.

Dersom man kan telle til hundre og har vag kjennskap til klubbens historie, fremstår det fullstendig urealistisk at Start kan gå i overskudd i 2017 uten spillersalg. Pr i dag er det vanskelig å se for seg at noen spillere i Starts tropp har reell markedsverdi. Opdal er åpenbart Starts beste spiller, men ingen mann man kaster penger etter med mindre man faktisk mangler førstekeeper og har rompa full. Slik sett er det pr i dag vanskelig å se hvem Start skal kunne selge i løpet av sesongen om man velger å takke nei til Molde.

Dette kan selvsagt endre seg i løpet av sesongen. Men Obos er et dårligere utstillingsvindu for etablerte spillere, og mange av Starts spillere forblir nok uomsettelige grunnet status og alder. Så håpet ligger vel i at talenter som Ugland, Byklum og Christensen er interessert i å gå direkte fra Start 2 og ut i den store verden.

Til helvete på første klasse har alltid vært Starts mantra. At klubben priser Opdal ut av markedet forteller like lite om klubbens økonomi som at Vipers hentet Linn Jørum Sulland eller at Quart booket David Bowie.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Risør
    Virker også som om mange sponsorer fremdeles ser Start som attraktive - da det stadig kommer nye til.
    Noen som vet hvordan man ligger an med tanke på sponsorbudsjettet. I fjor fikk man jo plutselig slengt i trynet at man manglet 10 mill. Det offentliggjøres stadig nye sponsorer, men aldri om det er snakk om store beløp, eller om de bare stiller med ketchup til pølsesalget. Sponsormarkedet er jo vanskelig for tiden, så jeg kan ikke annet enn å være skeptisk, spesielt med tanke på fjorårets sprekk.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    At budsjettet sier noe om forventede inntekter (og utgifter) er jeg jo enig i, men det er vel en liten avsporing. Man kan ha god økonomi både med et budsjett på 100 mill og på 10 mill og så sett så er vel budsjettets størrelse irrelevant. God økonomi er mer et resultat av god økonomistyring og riktig budsjettering. Jeg sier ikke med dette at Start har god økonomi (økonomistyring og budsjettering har vel ikke vært helt på topp), men jeg vil våge å påstå at man må være tilnærmet blid for å ikke se at økonomien er BEDRE enn for kun få år siden.
    Ang. rentebærendegjeld så er det jo selvfølgelig ikke så enkelt som du skriver. Når man kvitter seg med gjeld på 110 millioner kroner som man må betale renter for så har det selvfølgelig masse å si for økonomien. Det ville det også hatt for deg.

Start har hatt det som kalles "ekstraordinære inntekter" (når ble spillersalg ekstraordinære inntekter i fotball?). Dette er jo hovedsaklig grunnet "ekstraordinære utgifter" eller grunnet "ekstraordinære omstendigheter" så da går det vel opp i opp?

Det var også flere i fjor som ikke klarte å se hvem som kunne bli aktuelle for spillersalg...

Er det noe jeg ikke håper, så er det at vi får inn en ny Soler og Ravnaas!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Man kan ha god økonomi både med et budsjett på 100 mill og på 10 mill og så sett så er vel budsjettets størrelse irrelevant. God økonomi er mer et resultat av god økonomistyring og riktig budsjettering.
    Det virker som om du har din helt egne fortolkning av begrepet god økonomi, og sidestiller dette med orden i økonomien. Den alminnelige oppfatningen er imidlertid at god økonomi sier noe om ressurser, kjøpekraft, sårbarhet osv. Bakgrunnen for denne diskusjonen er jo at Frankie synes det er bra at Start har råd til å takke nei til millionbud, og tar dette som en bekreftelse på en oppfatning om at Starts økonomi er bedre enn på mange år.

Om jeg kvitter meg med rentebærende gjeld ved å selge leiligheten min, så flytter jeg jo bare utgiftene mine fra gjeldsrenter til husleie. Ett sted må jeg jo bo. Da Start hadde 110 millioner i rentebærende gjeld eide de sitt eget stadion, med kontorlokaler og eiendomsselskap. Da kommunen overtok stadion, måtte Start begynne å betale stadionleie, en leieavtale som kommunen til nå har tjent gode penger på. Fordi Start har betalt vesentlig mer enn kommunens renteutgifter. Derav høstens vedtak i kommunestyre om å gi Start midlertidig reduksjon i stadionleie.

Jeg betviler ikke at Start kom styrket ut av stadionoverdragelsen. Men de siste års økonomiske opprydning har kostet dyrt. Inntektsgrunnlaget er helt rasert, og produktet og merkevaren er devaluert. Dette har direkte følger for klubbens økonomi. Faktum er vel at Start har mindre penger til å drive fotballklubb i år enn de har hatt på 15 år, og da blir det i mine øyne litt spesielt å hevde at økonomien er bedre enn på mange år.

Det er ellers slik at spillersalg ble ekstraordinære inntekter da klubbene sluttet å budsjettere med det. Det kan alltids dukke opp nye salgsobjekter, men Start solgte jo også unna rettighetene på spillerne sine for å redde stumpene i 2015, så man er nok avhengig av en god porsjon flaks for å tjene store penger på spillersalg på kort sikt.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Start måtte ha hjelp av pensjonistene for å få råd til å sende alle fire juniorene med til La Manga. Hvis ikke hadde de bare hatt råd til to.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Jeg sier ikke med dette at Start har god økonomi (økonomistyring og budsjettering har vel ikke vært helt på topp), men jeg vil våge å påstå at man må være tilnærmet blid for å ikke se at økonomien er BEDRE enn for kun få år siden.
    Blid og blid fru Blom. Viktig med godt humør.

Lignende tråder

1. Håkon Opdal
    By SpennEnde in forum IK Start
    Svar: 118
    Siste innlegg: 05-31-2015, 21:13
  2. 1. Keeper
    By Harry G in forum IK Start
    Svar: 9
    Siste innlegg: 09-30-2013, 16:31

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar