Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    ...Den alminnelige oppfatningen er imidlertid at god økonomi sier noe om ressurser, kjøpekraft, sårbarhet osv. Bakgrunnen for denne diskusjonen er jo at Frankie synes det er bra at Start har råd til å takke nei til millionbud, og tar dette som en bekreftelse på en oppfatning om at Starts økonomi er bedre enn på mange år...
    Og du mener fremdeles at en bedrift ikke kan ha ressurser, kjøpekraft osv. (dvs. god økonomi) med et budsjett på 10mill?
    Kunne Start ha takket nei til tilsvarende bud for ett eller to år siden? Nei, det kunne de ikke fordi da var økonomien dårligere enn den er nå. Jeg skjønner forøvrig ikke hvordan du kan mene at det er god økonomi i å drive med mangfoldige millioner i underskudd hvert år (et sted mellom 120 og 150 mill siden år 2000)

Diskusjonen om god økonomi er forsåvidt en avsporing, for som du sier så var spørsmålet om økonomien er bedre eller ikke.

Ref. rentebærende gjeld så setter du strek under poenget mitt med at det ikke er så enkelt som du først framstilte det. Du kan jo bo hos din mor...
    Fra spør til alvor så er jo spørsmålet hvordan forholdet mellom tidligere renteutgifter og nåværende leieutgifter er. Om kommunen tjener penger eller ikke er jo revnende likegyldig.
    Det er nok riktig at Start aldri har hatt mindre penger til å drive fotballklubb ila de siste 15 år, men et særdeles viktig poeng er jo at klubben aldri har hatt lavere utgifter heller.

Så fra ditt ståsted er det ser det bedre ut om man budsjetterer med spillesalg? Da har man jo ikke ekstraordinære inntekter lenger så da er vel alt greit..
    Rettighetene som ble solgt i 2015 ble vel kjøpt tilbake for Ajer-pengene.

PS! I følge denne var det 210 mill, ikke 110 i gjeld..

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stormchaser Vis innlegg
    Start måtte ha hjelp av pensjonistene for å få råd til å sende alle fire juniorene med til La Manga. Hvis ikke hadde de bare hatt råd til to.
    Sånn er det når ansvarlige mennesker velger å faktisk følge et budsjett...

Sitat Opprinnelig skrevet av Stormchaser Vis innlegg
    Blid og blid fru Blom. Viktig med godt humør.
    En bitteliten skrivefeil som snek seg inn der ja...

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Swans Till I Die Vis innlegg
    Og du mener fremdeles at en bedrift ikke kan ha ressurser, kjøpekraft osv. (dvs. god økonomi) med et budsjett på 10mill?
    Jeg har aldri ment at en bedrift ikke kan ha ressurser og kjøpekraft med et budsjett på 10 millioner. Jeg har påpekt at ressurser i stor grad følger budsjettstørrelse for profesjonelle fotballklubber. 10 millioner i budsjett er naturligvis et håpløst utgangspunkt for en profesjonell fotballklubb i Norge.

Norske klubber har ikke som sitt primære mål å tjene penger. Målet er sportslig suksess. Derfor bruker man de pengene man har til rådighet for å oppnå best mulige sportslige resultater. Lave utgifter er således langt på vei synonymt med dårlig råd.

Jeg har heller aldri ment at spillersalg skal inn i budsjett. Du stilte spørsmål om når spillersalg ble ekstraordinære inntekter. Og svaret på spørsmålet ditt er altså at spillersalg ble ekstraordinære inntekter når klubbene sluttet å budsjettere med dem.

Jeg tror vi alle er skjønt enige om at nyhetssaken om at Start trengte pensjonisthjelp for å sende to hospitanter til La Manga viser at klubben har ekstremt dårlig råd - og ikke bedre økonomi enn på mange år.

Min påstand er at en klubb som ikke har råd til å sende to hospitanter til LaManga, heller ikke har råd til å takke nei til millionbud på spillere med sterkt fallende markedsverdi. Eller for den del bruke en halv million pluss lønnskostnader på spillere som kommer vederlagsfritt etter sesongen når det likevel ikke er mer å spille for. Men nå vet vi vel heller ikke størrelsen på Moldes bud.

Når det gjelder salget av spillerrettighetene høsten 2015, var det ukjent for meg at dette var identisk med "lånet" som ble tilbakebetalt da Ajer dro til Celtic. Sannsynligvis har du rett i det.

Lignende tråder

1. Håkon Opdal
    By SpennEnde in forum IK Start
    Svar: 118
    Siste innlegg: 05-31-2015, 21:13
  2. 1. Keeper
    By Harry G in forum IK Start
    Svar: 9
    Siste innlegg: 09-30-2013, 16:31

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar