Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012

Treningskamper 2017

Kanskje en ide å legge inn resultater fra treningskamper til våre konkurrenter ? Iallfall. Arendal slo vindbjart hele 5-1 og etter rapportene så kunne det blitt en mye større seier. Vi vant "bare" 3-1 mot vindbjart og hadde vel ikke stort flere sjansen en de vi scoret på.

Spennende tråd!

Jeg er dog veldig usikker på hvor mye vi bør tolke ut ifra treningskamper - både på et tidlig stadie, og tydeligvis også når det nærmer seg sesongsstart. Ser man på de siste årenes kamper i pre-season, så har de ingen sammenheng med formen til laget når sesongen sparkes i gang og kampene begynner å bety noe.

At Start "kun" vinner 3-1 mot Vindbjart er i seg selv ingen stor prestasjon, men noe av skylda kan nok den harde treningsperioden få. Likevel er det rart å ta del i så mange treningskamper så tidlig i året, hvis gutta skal være så utslitte at det nesten ikke skapes sjanser. Det er der det bekymringsverdige ligger - som du nevner i åpningsinnlegget ditt.

Hvordan treningsuka til Arendal og Vindbjart før kampen deres var, vet jeg ikke. Men det, i tillegg til at Vindbjart har et nærmest nykomponert lag, kan være medvirkende til at kampene mot Arendal og Start fremstår så forskjellige. Men det blir igjen bare spekulasjoner.

Member
    Ble medlem
    May 2014
    "Ingen sammenheng" er vel i beste fall ønsketenkning. Det er vel ikke fullstendig utenkelig at treningskampene gir en ørliten indikasjon på hvor mye potensiale som bor i de enkelte lagene? Det blir spennende å se på styrkeforholdet mellom Vindbjart og Jerv etter treningskampen i dag. Det ville ikke overraske meg om det ble nye kalassifre, ala Vindbjart - Arendal, utifra det jeg så av Jerv i fjor. Kampene mellom Stabæk - Start, og Stabæk - Jerv, viste jo at det var stor forskjell på Jerv og Start i kvalitet, og selv med begge klubbenes spillerlogistikk denne vinteren, så ser jeg ikke noen grunn til at styrkeforholdet er vesentlig endret.

Som jeg har messet om tidligere, så tror jeg denne sesongen blir en ny kamp med ryggen mot veggen for Start, men optimismen i meg sier meg at vi skal klare å unngå nedrykk, og forhåpentligvis en påfølgende konkurs. Det vil i så fall være et mirakel gitt klubbens begredelige spillerstall, svake sportslige ledelse, og det katastrofale økonomiske fundamentet, der potensialet for ytterlige kostkutt er tatt ut, og muligheten for kortsiktig gevinst ikke finnes.

Pessimisten i meg sier dessverre at vi nå er Sørlandets klubb #3, og at vi neste år risikerer å spise kirsebær med Vindbjart og Egersund.
    Sist endret av Hoppalong : 02-08-2017 kl 14:23

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Da vant Jerv 2-1 over vindbjart. Vi står igjen med Arendal sitt sterke resultat 5-1. Etter at vindbjart har spilt mot de 3 OBOS lagene fra Agder. Tidlig i sesongen og vi skal ikke legge alt for
    Mye i disse tidligste kampene.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pedersen har hatt stort sett samme grunnramme i troppen siden han kom.
    Er ikke start blandt kandidater til opprykk så må jeg klype meg i armen...
    Vindbjart har åpnet ballet knalltøft med sterke motstandere. For hardt mener jeg,
    Viktig å bygge selvtillit tidlig på året.
    Nå skal Start møte ett veldig godt lag på La Manga, da bør Start ha ting i orden..

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hoppalong Vis innlegg
    "Ingen sammenheng" er vel i beste fall ønsketenkning. Det er vel ikke fullstendig utenkelig at treningskampene gir en ørliten indikasjon på hvor mye potensiale som bor i de enkelte lagene?
    Det er klart det gir en indikasjon. Men ikke nødvendigvis allerede nå, og kanskje heller dersom man ser treningskampene mer under ett når det nærmer seg seriestart. Man må kunne forvente at man viser frem det man øver på hver dag i treningskampene, og at man sånn sett skal kunne se rammene av hva man skal kunne forvente.

Jeg merket meg forøvrig at Steinar i årets første fotballradio nevnte fjorårets treningskamper, og hvordan vi fikk gode resultater og prestasjoner inn mot fjorårets sesong. Da kjenner jeg at det går litt kaldt nedover ryggen min. For det er riktig at vi fikk gode resultater, men prestasjonene var etter min mening horribelt dårlige. Jeg så flere av kampene, og jeg mener vi stort sett hadde fryktelig flaks de gangene vi fikk et godt resultat. Vi må vise helt andre takter foran denne sesongen dersom jeg skal tro noe som helst på et opprykk.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Pål W. Jørgensen skrev dette etter La Manga i fjor: "Etter to seire på La Manga mot ok motstand kan man fort konkludere med at Start er i rute før seriestart om drøye to og en halv uke. Ser man bak resultatene blir min konklusjon en annen.

Etter å ha sett en rekke eliteserielag og 1. divisjonslag på La Manga den siste uken ser Start fortsatt ut som en soleklar dumpekandidat i eliteserien. Der lag som Lillestrøm og Sarpsborg 08 ser ut til å ha satt et godt grunnspill, både offensivt og defensivt, sliter Start med å få ut i kamp det de øver på i trening."

Så ja, selv om resultatene i fjor var ok så var spillet svakt. Offensivt var det jo helt dødt. Men at en trener i ettertid pynter litt på sannheten er vel ikke mer enn man må forvente?

Men jeg forstår ikke denne negativiteten til årets Start-stall. Den bakre femmeren må være ligaens beste. Litt mer usikkerhet fremover på banen, men hvem er alle disse lagene med sterkere tropp enn oss?

Member
    Ble medlem
    May 2014
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Men jeg forstår ikke denne negativiteten til årets Start-stall. Den bakre femmeren må være ligaens beste. Litt mer usikkerhet fremover på banen, men hvem er alle disse lagene med sterkere tropp enn oss?
    For min del er det så enkelt som at troppen vår er ekstremt svak, og vi har knapt en spiller i stallen som har vist noe som helst på et akseptabelt nivå selv innenfor landets grenser. Dessverre så tror jeg både supportere og klubben selv overvurderer kvaliteten, uten at jeg vet hvorfor, for det er virkelig ingen empiriske data tilgjengelige som tilsier at spillerne våre er bedre enn de som vi skal spille mot.

Jeg tror at fjorårets stall hadde slitt veldig i Obos. Siden den gang har Chidie, Sandnes, Ajer (halv sesong) og DeJohn forsvunnet, og Larsen, Zernichow og Vorthoren kommet inn. Jeg ser ikke at kvaliteten i stallen har blitt snudd opp ned av den grunn. Nå kan man sikkert hevde at vi har fått bedre offensiv styrke i og med at Uduak er tilbake fra skade, men skader får vi helt sikkert denne sesongen også.

Du trekker frem at vi har en bra bakre femmer. Det gjenstår å se. Vi slapp inn flest mål i fjor (59), 64 mål året før, og 60 mål i 2014, så helt trygg på at det er godt nok for Obos, er i hvert fall ikke jeg. Opdal sto for Start alle disse årene, og han har kun hatt en imponerende sesong i Startdrakta. Vikstøl det samme. Han er jo definisjonen både på kontinuiteten i Start og i underprestasjonen. Heikkila ser bra ut, burde være bra, kan bli bra - men er du sikker? Skogmo - trenger jeg virkelig å si noe som helst om ham? Han kan vel ikke karakteriseres som noe annet enn en katastrofe i Startdrakt. Så har vi Larsen da. Jeg tror han kan være en forsterkning, og kanskje et steg opp fra DeJohn, Gummi og Vikstøl i midtforsvaret, men jeg er faktisk ikke overbevist om det heller.

Nivået i Tippeligaen er nok ikke lysår over nivået i Obos (se Sogndal og Brann), og basert på det jeg så av Obosligaen i fjor, så er i mine øyne de fleste lagene bedre forspent de fleste steder på*banen sammenlignet med Start.

Vi får ta foreløpig opptelling om noen måneder, så får vi se om det er ro og harmoni, eller full panikk med tilhørende panikkjøp i Kristiansand, for å redde plassen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    På papiret er stallen blant de beste i ligaen, uten tvil. Vi har mye rutine og mange kamper i Tippeligaen i stallen. Med Larsen inn i midtforsvaret og Antwi inn på topp synes jeg også vi er bedre rustet enn i fjor. Idemokon er jo også en joker som kan bli en forsterkning.

Likevel, vi må prestere for å rykke opp. Og på et høyere nivå enn i fjor vil jeg tro. Jeg klarer ikke å ta for gitt at det skjer, til det var fjoråret for dårlig. Jeg håper vi får se noe som gir grunn til optimisme iløpet av vinteren.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    hvem er alle disse lagene med sterkere tropp enn oss?
    Jeg er enig i at Start fremstår som en soleklar opprykksfavoritt ut fra spillermateriell, og har hatt god tro på et komfortabelt opprykk. Jeg må imidlertid innrømme at overbevisningen fikk seg en ørliten knekk etter treningskampen mot Vindbjart, og at jeg i ettertid har tatt meg selv i å frykte at nedturen skal fortsette.

Man skal naturligvis ikke legge allverden i treningskamper i januar. Men jeg hadde forventet at Start skulle klare å skape noe mer offensivt enn grove pasningsfeil i Vindbjartforsvaret. Jeg hadde håpet å se konturene av en velfungerende strategi. Jeg hadde håpet at spillere som Salvesen og Segberg skulle vise snev av sitt potensial, og at nykommere som Antwi og Verloren skulle vise snev av potensial. Når Steinar P i tillegg er "fornøyd med mye" etter kampen, så blir minnene fra fjoråret litt for nærgående.

For det er vel ikke slik at Steinar P pyntet litt på sannheten om fjorårets treningskamper i ettertid. Han uttalte vel stort sett det samme i løpet av fjorårets forsesong. At treningskampene hadde vist at Start hadde nivået inne. Men det kan selvsagt ha vært et forsøk på å gi laget sårt tiltrengt selvtillit.

For meg fremstår det fremdeles tilnærmet utenkelig at Start skal kunne tape mot Arendal eller Jerv. Men når Arendal feier gulvet med Vindbjart, og Jerv henter en spiller med noe så sjeldent som en imponerende skrytevideo på youtube, samtidig som Start fortsetter ufortrødent videre med håndbrekket på, så begynner man jo å lure.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Viking-start 1-1. Ok resultat men ikke noe særlig å skryte av spillemessig og vi var nok heldige som klarte uavgjort mot viking som var det beste laget. Men vi må ta med oss at forsvarsmessig var det en bra kamp minus målet som var en kjempebrøler av vår nye nederlender. Jerv-fløy 1-2. Ikke særlig tillitvekkende av en av opprykkskandidatene. Når en leser kamprapporten så var ikke jerv på høyde og fløy vant fortjent.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Så litt på Molde-Glimt fra røkkeløkka i dag der Glimt vant 2-0. Fikk ikke med meg første halvtimen, men så siste 60'. Basert på det er Glimt markant bedre enn Start. De har selvsagt noen gode enkeltspillere og Opseth virker å være et smart kjøp for Glimt, men det er som helhet Glimt virkelig viser at de er langt foran Start. De har sikkert noen tunge treningsøkter i kroppen Glimtspillerne også, men pasninger slås med en helt annen presisjon og alt av bevegelser og løp harmonerer på en måte det bare ikke gjør i Start.

Viking-Jerv nå, får vel se om jeg får tittet litt på den også.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Kan jo oppsummere første omgang av Viking-Jerv også siden jeg ikke kommer til å få med meg andre omgang. Viking med full kontroll og leder 2-0, kunne godt vært 3-0 også. Jerv har ikke fått til noe som helst.

Hadde håpt å se mer til denne Danso, men ikke mye han har fått vist seg frem. Blir det liten nedtur på Jerv i år?

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Arendal overrasker stadig. Sterkt resultat mot Sandnes Ulf, 1-1. Jerv kunn visstnok tapt enda mer mot viking 2-0 og var flere hakk dårligere sier rapportene. Start klarte 1-1 mot viking litt heldig der kanskje men ble ikke rundspilt .

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Kommentatoren til Aftenbladet (som overforte Viking - Start og Viking - Jerv) var jo erke-Viking-fan så vanskelig å ta alt han sa seriost. Han mente dog at Viking spilte bedre mot Jerv og at derfor mente han at Jerv var bedre enn Start... Latterlig at man ikke kan innse at kanskje Starts forsvar gjorde det vanskeligere for Viking - og at Start gjorde at Viking spilte dårligere mot oss.

Ellers enig i at Start ikke hadde mye offensivt å vise mot Viking, selv om det defensive var OK.

Jerv skulle jo tapt mye mer og så får den enkelte vurdere om det var pga godt Viking-spill eller dårlig Jerv-spill... Var nok en kombinasjon, men ble ikke skremt av det jeg så av Jerv i den kampen.

Er dog lenge igjen til seriestart... Får vel litt mer pekepinn når spillerne kommer ut på gresset på La Manga...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er fryktelig vanskelig å sammenligne to lag slik Viking-treneren gjør. Men å si at Jerv har fremstått med solid enn Start så langt er jo ikke akkurat kontroversielt.

Kampen idag var imidlertid veldig oppløftende. Endelig kan det virke som om det skjer en utvikling i spillet vårt! Vi får håpe det fortsetter!

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Jerv spilte uavgjort mot Kongsvinger og vinner 3-1 mot ffk på la manga. Særlig seieren mot ffk virker sterkt. God kontroll sier rapportene. Start slår Levanger (bare) 1-0, og som jesper sier det var ikke rare greiene mot et antatt bunnlag i OBOS. Er redd jerv for tiden er et bedre lag, men det er enda tid å spille inn laget. La oss håpe at start snart får spille til å sitte.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    For å ta Jerv litt først. Har sett dem mot Vindbjart, Viking, Kongsvinger og Fredrikstad nå. De virker helt klart å være i rute mot en ny god sesong og viser positiv utvikling i oppkjøringa. Balansert tropp med brukbar bredde, god harmoni i klubben, kontinuitet og økonomisk trygghet. Kommer garantert høyt oppe på tabellen i år også.

Men der Jerv har sluppet inn mål i hver kamp har Start bare sluppet inn 2 mål og er ubeseira så langt. Det er ikke tilfeldig. Ikke at Jerv er direkte dårlige defensivt, men jeg tror Start blir Obos-ligaens gjerrigste lag.

Start forsøker i følge Steinar å booke en ekstra treningskamp siden Rubin Kazan trakk seg. Da er vi i så fall halvveis i treningskampene. Uansett blir kampene mot Sandnes og Jerv veldig spennende siden både Sandnes og Jerv fremstår som to av våre fremste utfordrere. Generalprøven mot Odd blir noe helt annet. Der vet vi det er klasseforskjell.

Jeg er ikke redd for noen 2003-sesong i år. Til det er vi alt for solide. Start blir å finne i opprykkskampen, men kvalik er ikke i nærheten av godt nok. Kvalik gir maks 20% sjanse for opprykk.

Noe av det som gjør meg bekymret er at Steinar har toppet laget ganske så knallhardt, åpenbart med en tanke om å få spilt på laget litt selvtillit. Problemet er at spissparet vårt står med 1 scoring og knapt noen sjanser utenom det. Steinar har virkelig ikke eksperimentert mye denne våren, hverken i laguttak eller formasjon. Ikke noe direkte galt i det, men det hadde jo vært kjekt å få en bekreftelse på at Plan A fungerer.

Det fine er at vi har mange potensielle nøkler for å få det offensive til å gli. Zernichow, Christensen, Ibrahim, Idemokon og Hollingen har alle til gode å virkelig fått vist seg frem for sørlandspublikummet i år og vi trenger bare at en eller to av disse fem slår til for at det skal løsne litt. En skadefri Hollingen og Ibrahim som lever minst brukbart? Vips så har vi et helt annet lag offensivt.

Er vi veldig optimistiske så kan vi vel også si at Vorthoren viser svak stigning. Tross alt vært en halv sesong klubbløs.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Start forsøker i følge Steinar å booke en ekstra treningskamp siden Rubin Kazan trakk seg. Da er vi i så fall halvveis i treningskampene.
    Ja, det er heldigvis fortsatt litt tid å sette laget på. Utviklingen er jo også positiv, selv om det går sakte. Defensivt har vi forbedret oss. Simon Larsen er en solid forsterkning, og Vorthoren viste på mandag at han kan rydde bra unna foran midtforsvaret. Den defensive strukturen virker også bedre. Et solid forsvar blir en viktig nøkkel for å hevde seg i toppen, så det gir grobunn for litt optimisme.

Offensivt lugger det fortsatt. Jeg synes jeg aner noen konturer av hva de ønsker å få til, med spill langs sidene og innlegg. Men de kommer fortsatt for sjelden til innlegg, og de innleggene som kommer holder fortsatt for lav kvalitet. Ut fra rapportene mot MIF kan det virke som om overgangspillet er blitt bedre, noe vi også så et eksempel på ved målet på mandag. Men det spørs vel om ikke vi stort sett kommer til å måtte stange mot en forsvarsmur, og det å angripe mot etablert forsvar er den største utfordringen vår offensivt. Vi må også få i gang angriperne våre, det er foreløpig tynt med prestasjoner derfra.

Så fundamentet er ok, men vi må utvikle oss fremover i banen. Det blir spennende ukerr.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Start sliter enormt mot defensivt sterke organiserte lag.
    Det finnes ikke den med det lille ekstra.
    Mange random spillere.
    Men det er positivt at nivået er jevnt.
    Nøkkelen til det offensive ligger i det defensive. Merkelig nok.

~Et klart tegn er når spissene tar defensive tak langt ned på banen, ved ballgjenvinning finnes det da ikke oppspillpunkt og det blir baktungt.
    ~Midtbanen stoler ikke på forsvaret i enkle situasjoner og blir for baktunge og avstanden mellom spisser og midtbanen øker.
    ~Mangel på aggressiv offensiv førsteforsvarer ( Mykland, Hæstad, Strømstad i si tid).
    ~Mangel på backer med ballferdigigheter og offensiv styrke.
    ~Så står vi igjen med hvor viktig det er med enormt gode Stoppere og defensiv midtbanespiller , defensiv midtbanespiller som faller i sikring når backen forsvinner. Først og fremst god uten ball.
    En spiller som avlaster slik at midtbanen forøvrig kan beholde gunstige posisjoner ved ballgjenvinning.
    Vi så jo i sin tid hva Heikkinen gjorde av umiddelbar virkning på et lag som var blytungt.

Så har man grunnleggende; én god offensiv førsteforsvarer, en defensiv midtbanespiller med høy kvalitet, løpe -villig backer med gode ballferdigigheter samt solide stoppere så er det grunnleggende for attraktiv og skapende angrep spill. Resten blir supplerende.

Nå har Start flere av disse på gang.
    Men de er unge og lite erfaring på høyt nivå.
    Det kan bli bra en gang men da må vi unngå å selge spillere som f.ks M Rasmussen i 2016.
    Han kunne,.. Eller ville vært en attraksjon. Nå spiller han knapt kamper.

Vi vet at laget kan, men sliter mot etablert forsvar. Mjøndalen er ikke kjent for det.
    Blir spennende å se om Start kan få til noen lignende kamper. Mye sitter hos Pedersen og hans offenive eller defensive vilje inn mot kamp.
    Mot Mjøndalen var han tydelig

Lignende tråder

1. Treningskamper 2016
    By EternalSunshine in forum IK Start
    Svar: 18
    Siste innlegg: 01-16-2016, 00:14
  2. Sesongoppkjøring 2015 - treningskamper mm.
    By SpennEnde in forum IK Start
    Svar: 1
    Siste innlegg: 11-15-2014, 14:05
  3. Sesongoppkjøring 2014 - treningskamper mm.
    Svar: 17
    Siste innlegg: 03-14-2014, 15:35
  4. Sesongoppkjøring 2013 - treningskamper mm.
    Svar: 89
    Siste innlegg: 03-05-2013, 16:30

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •