Vis avstemningsresultater: Hvor ender Start denne sesongen?

Stemmere
10. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • Seriemester

4 40,00%
  • Nummer 2

3 30,00%
  • Nummer 3

1 10,00%
  • Nummer 4

0 0%
  • Nummer 5

0 0%
  • Nummer 6

1 10,00%
  • Nummer 7-16

1 10,00%
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

1 Serierunde: START - FREDRIKSTAD (kamptråd)

TID: Søndag 2.april kl.1500
    STED: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    1. Start......... 0 0-0-0 0-0 0
    1. Fredrikstad 0 0-0-0 0-0 0

FREDRIKSTAD FOTBALLKLUBB
    Den gamle stormakten Fredrikstad Fotballklubb har slitt i vår nest-øverste divisjon i noen sesonger nå, og var i 2015 bare sekunder unna et nedrykk til 2.divisjon, men ble reddet av Glenn Andersen hos Jerv som utlignet mot Follo hele 6 minutter på overtid.
    Det hadde blitt veldig tungt for klubben med hele 9 seriegull og 11 cupgull i premieskapet. Laget kjempet også i bunnstriden i 2005, og kom til et feststemt Kristiansand stadion den 29 oktober. Laget lå da på kvalikplass, mens Start med seier ville ta seriegull. Alle som har fulgt Start husker hva som skjedde denne kvelden. Start traff stolpen 4 ganger i 1.omgang, mens FFK scoret på omtrent det de hadde av sjanser. Marginer avgjorde tilgangs og Fredrikstad kunne reise hjem med 3-1 seier og fornyet kontrakt - mens Start måtte ta til takke med sølvmedaljer.
    Dette er ikke siste gang Fredrikstad har stukket kjepper i hjulene til Start. I sesongen etter (2006) møttes lagene til semifinale i cupen og Start hadde en eventyrlig sjanse til å endelig komme til cupfinalen. Kampen gikk til ekstraomganger, hvor Fredrikstad vant 3-2 etter en høydramatisk kamp der Start fikk keeper Rune Nilsen utvist og dagens Start-trener Steinar Pedersen måtte stå i mål i ekstraomgangene.
    Det er nok ikke mange Start supportere som er leie seg for at FFK har slitt sportslig de senere år.

Trener for laget fra plankebyen er Andrea Loberto etter at Mons Ivar Mjelde ble hentet inn underveis i fjorårssesongen.
    Laget er tippet som outsidere i Obos-ligaen, men har levert begredelige treningskamper og i generalprøven klarte de ikke å få ett eneste skudd på mål i kampen mot Sarpsborg 08 - i en kamp som endte med 0-4 tap.

FREDRIKSTAD'S 5 SISTE KAMPER
    25 februar: Sandnes Ulf - Fredrikstad 3-1 (treningskamp)
    28 februar: Fredrikstad - Jerv 1-3 (treningskamp)
    12 mars: Fredrikstad - Ljungkile 2-2 (treningskamp)
    19 mars: Fredrikstad - Elverum 3-3 (treningskamp)
    26 mars: Sarpsborg 08 - Fredrikstad 4-0 (treningskamp)

IK START
    Hos Start ble kontrakten til Uduak Idemokon terminert denne uka, og dermed ble det et trist kapittel preget av skader for den begavede spissen som kom foran 2016-sesongen.
    Bortsett fra han, så er det vel bare Andreas Hollingen som er uaktuell pga skade. Steinar har stort sett spilt med samme mannskap de siste kampene og jeg tror ikke det blir noen spesielle endringer på laget som starter mot FFK. De to plassene jeg kan se at det er litt usikkerhet er på midtstopperplassen der Vikstøl og Heikkila kjemper om plassen ved siden av Simon Larsen. Det er nok også litt kamp om den sentrale plassen ved siden av Gummi men jeg tipper at Vorthoren får tillit. Jeg tipper vi starter med disse: (4-4-2)

Håkon Opdal

Eirik Wichne
    Simon Larsen
    Tapio Heikkila
    Henrik Robstad

Abubakar Ibrahim
    Gummi Kristiansson
    Niels Vorthoren
    Espen Børufsen

Dennis Antwi
    Lars-Jørgen Salvesen

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Start har imponert mer og mer i løpet av vinterens treningskamper og etterhvert som motstanderen har blitt sterkere og sterkere - jo mer har Start-laget imponert. Jeg kan ikke huske å ha sett Start spille en bedre treningskamp enn det de leverte mot Odd forrige helg. Odd Grenland er et lag som trolig vil bli den største konkurrenten til Rosenborg om gullet og Dag Eilev Fagermo sier at han rår over den beste Odd-stallen han noensinne har hatt. At Start da (uavhengig om det er en treningskamp) går bort og vinner fullt fortjent - det er både oppsiktsvekkende og imponerende.

Gjennom de siste treningskampene har vi sett en spillegruppe som sprudler framover og som er vesentlig bedre defensivt enn det vi har sett de senere år. Alt tyder på at Lars-Jørgen Salvesen virkelig går mot et gjennombrudd og bakover er det ingen tvil om at Simon Larsen er en spillertype vi har manglet i lang tid. Ellers så er det gledelig at en spiller som Gummi virkelig har vist seg fram i det siste. Etter å ha blitt flyttet rundt om i de fleste posisjoner de senere år, så er han nå der han ønsker å spille. Sentralt på midten der han kan vinne dueller, og ta med seg ballen framover når muligheten byr seg. Ellers er Espen Børufsen i form og både scorer og serverer sine medspillere. Jeg tror Børufsen og Salvesen vil bli en beryktet duo i årets OBOS-liga og spår både tosifret antall målgivende fra Børufsen og tosifret antall scoringer fra Salvesen!

Men det blir nesten litt feil å trekke fram enkeltspillere, for akkurat nå virker vi solide over hele linja og klarer vi å få til samme spill nå som alvoret begynner, ja da blir det veldig vanskelig å ta poeng fra Start denne sesongen.
    Vi har spilt 7 treningskamper og har 6 seire og 1 uavgjort. Vi har 21-7 i målforskjell og vi er gode både før og etter pause. (Før pause har vi målforskjell på 9-2 - mens vi etter pause har en målforskjell på 12-5 i kampene vi har spilt)

Det er ingen tvil om at dette har gitt selvtillit, MEN ser vi på tabellen så står vi ennå med 0 poeng og derfor er det bare å nullstille!

For det er NÅ alvoret starter!

Selv om Start er klare favoritter til å rykke opp igjen, kreves det enorm innsats i hver eneste duell, takling og spurtduell. Er vi ikke skjerpet i hver eneste kamp, vil vi slite mot samtlige lag. Vi kommer i enkelte kamper til å spille på elendige baner for tomme tribuner og det er i DE kampene vi må hente det lille ekstra som gjør at vi vinner 1-0 eller 2-1, i stedet for å tape viktige poeng.

Første test kommer søndag klokka 1500. Da kommer Fredrikstad på besøk og som nevnt tidligere, så tror jeg Steinar Pedersen er ekstra motivert foran denne kampen. Steinar var sentral i begge kampene da Start tapte gullet og tapte cupfinaleplassen i 2005 og 2006. Disse kampene er smertefulle, men heldigvis bare historie nå. Søndag klokka 1500 så starter Starts ferd mot toppen av norsk fotball igjen. Denne sesongen SKAL vi opp igjen, og da skal vi ikke se oss tilbake igjen.

Om du gjennom de siste par sesongene har mistet gløden og troen på Start, så håper jeg du virkelig gir gutta sjansen til å motbevise dette denne sesongen. Vi har en lokal trener, vi har mange spennende unge spillere og vi har et lag som har imponert enormt i treningskampene. Sponsorene er med oss, og en av disse spanderer hamburgermeny til sesongkort-holdere. Jeg tror Start hadde gjort lurt i å innføre mål-bonusen igjen, for jeg tror det blir mange nettkjenninger denne sesongen.

Håper mange tar turen søndag ettermiddag og at man har blitt inspirert av det Vipers har fått til. De har god økonomi, fulle tribuner og et lag som er i Norgestoppen. Start kan selvfølgelig klare det samme, og det starter med 3 poeng mot Fredrikstad søndag ettermiddag!

Bli med på oppturen!!

HEIA START!

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Forstår ingenting om Steinar begynner å rote med laguttaket nå etter å ha drillet de samme elleve i mange kamper på rad med gode resultater.

Vil være en skikkelig nedtur om vi ikke får tre poeng mot søndag. FFK kan nok bli ok utover i sesongen, men de er jo langt bak skjema per i dag. Joacim Jonsson sa i F-B sin podcast at han tror FFK starter i 451 for å demme opp for Start. Mye fordi denne kroaten Trebotic mangler løpskraft og da må de ha 3 sentralt.

Salvesen skal bli spennende å følge i år. Jeg tror også at han vil få sitt endelige gjennombrudd, men det er litt skummelt hvor mye forventninger som nå legges på en 21-åring som scorte 4 mål i fjor. La oss nå virkelig håpe at dette blir en jubelsesong. Det trenger vi.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Positivt at Bojang og Uduak er borte for godt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg har troa i morgen. Troa på tre poeng og en god kamp fra Start. Seriekamper er noe helt annet enn treningskamper, men selvtilliten gutta har fått i vinter tror jeg er gull verdt. Derfor tror jeg på en overbevisende start, mot et FFK som har levert elendige resultater gjennom hele vinteren. Det blir godt å komme i gang!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    3 poeng, alt vil være overraskende.
    Historisk sett vil det bli som før,. en jevn kamp, men etter vinterens resultater å dømme må start sees som klare favoritter.
    Har Pedersen timet toppformen for tidlig!!
    Slik at start får ett fall i seriestarten..

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg føler meg trygg på at Start feier over Fredrikstad i morgen. Jeg har riktignok bare sett bruddstykker av de siste treningskampene, men resultatene taler for seg. Start er meget godt forberedt på seriestart, og Fredrikstad bør ikke være noen målestokk.

Så blir det selvsagt spennende å se om Fredrikstad kommer for å parkere bussen og rane med seg poeng, eller om de byr opp til dans mot overmakten. Og så blir det spennende å se hvor mye premiærenervene spiller inn. Men dette er og blir en tur i parken.

Jeg tror Start vinner Obosligaen i år. Det er bare Glimt som kan måle seg. Og de fremstår svekket fra i fjor, og har dessuten er yngre og mer urutinert stamme i laget sitt.

Ankepunktet mot Start er at de kanskje er i overkant avhengige av Børufsen for tiden, og at de har dårlig dekning mot skader i angrepet sitt. Etter vinterens etniske rensning på spissplass, har Start bare tre spisser i troppen. Et forfall her, og Start stiller benk uten spissalternativ. To forfall vil gi Start alvorlige problemer. Det er merkverdig at klubben har valgt å sette seg i en slik sårbar situasjon.

Defensivt virker det tryggere selv om klubben også bare har tre rene stoppere. Både Gummi og Verloren kan vikariere bak om det må til. Keeperplassen er kanskje mer sårbar. Jeg er usikker på om Start er så overlegne at de tåler å spille med Boujar i målet.

Start har ikke hatt et godt forsvar siden Tom Nordlie, og årets sesong blir neppe noe unntak. Det er et sikkert vårtegn at Fevennen hyller klubbens nye forsvarsspiller, og slår fast at Start har fått orden på det defensive. Men det er absolutt ingenting fra Simon Larsens fortid i Vålerenga og Hønefoss som tilsier at han er krumtappen og kapteinstypen han hausses opp til. Det er heller ingenting i treningskampene som tyder på at Start har fått orden på forsvarsspillet sitt. Bortsett fra resultatene da. Som sier at Start slipper billig mot tunge obosbein. Starts forsvar er mer enn godt nok til å sikre opprykk, men ikke i nærheten av god eliteseriestandard. Selv ikke nå som Vikstøl er ute med skade.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Ibrahim signerte for Start i slutten av februar, nå kommer det frem at han ikke er spilleberettiget enda. Her har noen dummet seg ut, men enda godt de fant det ut før han faktisk startet.

Uansett artig for Christensen som får debuten sin i dag!

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Her er laget som starter:

(4-4-2)

1. Håkon Opdal

27. Eirik Wichne
    6. Simon Larsen
    3. Tapio Heikkilä
    15. Henrik Robstad

20. Tobias Christensen
    17. Gudmundur Kristjansson
    7. Niels Vorthoren
    14. Espen Børufsen

8. Lars-Jørgen Salvesen
    33. Dennis Antwi

Benken: 45. Benjamin Boujar, 2. Jens Kristian Skogmo, 9. Daniel Aase,
    23. Erlend Segberg , 29. Philip Aukland, 30. Lasse Sigurdsen, 32. Thomas Zernichow

__________________________________________________ ___________________________

Kjiipt at ikke Abu er klar, men spennende med Christensen.. Håper han får en god opplevelse. En ny publikumsyndling er noe vi trenger..

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sarp møtte FFK nylig, og FFK ble totalt avkledd av dem. Nei, vi er nok ikke på nivå med Sarp, men forventer at vi slår FFK greit på hjemmebane.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Vi har ikke lært mye siden sist....vi scorer, men så går det 1min?, så scorer motstander umiddelbart. Er så lei.

Member
    Ble medlem
    Dec 2012
    Fytti. Så får vi kranglet inn 2-2. Uansett skuffende resultat, hadde kampen under total kontroll og så roter vi det til.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Da var pressekonferansen til Pedersen reddet 😉
    Det er vel slik at prestasjonene svinger mer enn før.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Vi har gjort det bra på trening/treningskamper, men det er ikke kamp. Så fort alvoret starter er vi tilbake på det gamle gode sporet;vi får med en nødskrik med oss 1 poeng mot et drittlag som FFK.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2013
    Håpløst at en ikke greier å punktere denne kampen før FFK kontrer inn sitt andre mål, man hadde vel tre-fire gode målsjanser i andre omgang før dette skjedde, blir litt for tannløst foran mål. FFK imponerte virkelig ikke, så dette var et lag man absolutt burde slått med noen mål. Hvis man skal ha forhåpning om direkte opprykk, så er tre poeng på hjemmebane et must. Det er fortsatt mye å jobbe med på dette laget, etter en noe skuffende åpningskamp.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Siste sparket på ballen redder oss fra en katastrofal start på sesongen. Ut fra både spill og sjanser burde vi vunnet, men når FFK parkerer bussen foran egen boks i andre omgang hatt vi rett og slett ikke nok kvalitet til å bryte gjennom. Nettopp det scenarioet har vi fryktet lenge, men i sesongoppkjøringen viste vi takter som skulle tilsi at vi var i stand til å håndtere dette. Vi kan slå fast at trening og kamp er to veldig forskjellige ting.

Mange avgjørende situasjoner synes jeg var et gufs fra tidligere. På utligningen kom vi aldri oppi motstanderen, flere opplagte sjanser ble misbrukt og vi tapte altfor mange dueller i boksen. Gummi og Vorthoren blir avslørt både på tempo og kreativitet.

Det er selvsagt positivt at vi berger et poeng på overtid. Men dette var fortsatt en svært skuffende kamp tatt forventningene kan betraktning. Jeg håper det skyldes premierenerver.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Ja, dette var et lite antiklimaks.

Det så lovende ut etter en litt forsiktig innledning, og om Start hadde satt en av gigantsjansene de brant før Fredrikstad hadde passert midtstreken, ville de trolig vunnet komfortabelt. Det ville gitt stor selvtillit, og tvunget FFK til å endre kampplanen sin.

I stedet scoret FFK på sitt første ærlige forsøk. En utålmodig Vorthoren satte seg ut av spill, og overlot forsvaret til seg selv. Og forsvaret var på ingen måte moden for oppgaven.

Derfra og ut var det FFK som skapte de fleste sjansene, selv om Start hadde bra trykk en periode midtveis i andre omgang. Det var imidlertid lite å si på at FFK snudde kampen. Heldigvis ble laget spart for den verste ydmykelsen med Heikkilas utligning.

Det er skuffende at Starts rutinerte nøkkelspillere presterer under pari når alvoret starter. Børufsen var ikke like toneangivende idag, og kaptein Simon Larsen er tydeligvis betydelig bedre til å snakke om å ta ansvar enn å faktisk gjøre det. Det var ikke mange etablerte spillere som fortjente ros idag selv om Heikkila selvsagt skal ha skryt for målene sine.

Beholdningen var i mine øyne Wichne og Christensen. Wichne klarte å sette sitt preg på kampen og var god offensivt, selv om det glapp defensivt ved enkelte anledninger. Christensen var hjernen bak to av Starts fem store målsjanser, og de to eneste sjansene som Start skapte utenom dødball. Det spørs hvor lenge Start får beholde ham.

Ellers er det jo positivt at Start viser stor styrke på offensiv dødball, og åpenbart har et mye mer innarbeidet grunnspill enn hva tilfellet var i fjor. Men det er litt skremmende at ikke de individuelle prestasjonene holder høyere nivå.

Member
    Ble medlem
    May 2014
    Dette var jo helt som forventet fra et Start som kommer til å kjempe rett over midten denne sesongen. For å være ærlig, så var denne forestillingen mye bedre enn jeg hadde forventet, så jeg er i hvert fall rimelig fornøyd. Vi får et poeng i en jevn kamp, helt på slutten, mot et lag som matcher oss fra start til slutt på vår hjemmebane.

Nå frykter jeg at det ikke blir mange poeng fremover i tøffe kamper mot Tromsdalen og Kongsvinger borte. Kanskje vi kan klare en trepoenger mot Åsane, men jeg er ikke sikker med den komplett udugelige sportslige ledelsen som er i ferd med å kjøre Start i grøfta.

Igjen har de bommet på overgangsmarkedet. Verloren kan herved trygt erklæres som en flopp. Det er jo ikke rart de ikke lykkes med utlendinger, når de ikke en gang klarer å scoute de beste spillerne i sin egen bakgård. Det er jo beskrivende å se Antwi fomle rundt for Start, når ex-Jerv'erne Brockmann og Ohi briljerer på Nadderud. Brockmann var i dag en revolusjon, og Ohi puttet ballen i Aalesunds mål seks ganger, dersom jeg telte riktig. Når man i tillegg ser ex-Starteren IAO med et mindre lønns- og overgangsbudsjett enn Start, gang etter gang dra inn gratis klassespillere som El-Hadji Ba og Lumanza på luselønn, og ser hva Pedersen & Co leverer i sør, så er det vanskelig å finne noen lyspunkter i hvordan klubben drives. Jeg har allerede sagt flere ganger hva jeg mener om resigneringene av Vikstøl og Børufsen, og jeg endret ikke akkurat synspunkt på sistnevnte etter dagens kamp. Han er er den samme gamle når det gjelder.

Pedersen viser i dag at han ikke bare er udugelig på overgangsmarkedet, men han er fortsatt like hjelpesløs på kampledelse. Dagens Startmann hadde etter alt å dømme ikke spilt dersom Vikstøl hadde vært kampklar. Gummi og Verloren, den verste midtbaneduoen som noensinne har ikledd seg Startdrakt, får plass foran fjorårets yndling, Segberg. Han skal ha ros for å starte Christensen og Wichne, men disse forsvinner vel kjapt ut når han høyrebacken med det gode høyrebeinet og han andre nye som skal være så god, er spilleklare?

Ingenting har forandret seg. Velkommen til sesongen 2017/18. Den blir ikke den Obosseilasen som folk her inne synes å tro. Pedersen må gå.
    Sist endret av Hoppalong : 04-02-2017 kl 21:28

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Jeg tror vi skal ha litt is i magen 😉
    Små grå dag for sørlandet, Arendal tapte, og Jerv uavgjort som er godkjent.

Start skapte sine sjanser, men kreative kilden Abu var savnet, Børufsen er som vanlig vårt angrepspor, det blir nærmest forhåndsopplyst før hver kamp. Forutsigbart. Gudmundur har ingen verdi, som vanlig. Bruk ungdommen

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Nå er det vel ikke sånn at Start ikke ønsket Ohi eller Brochmann da.

Men Start savnet Vikstøl i dag. Satser på at Vikstøl er kjapt tilbake i forsvaret igjen sånn at vi får inn en venstrebeint stopper og en som er litt bedre i det oppbyggende spillet enn Tapio og Larsen.

Member
    Ble medlem
    May 2014
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Nå er det vel ikke sånn at Start ikke ønsket Ohi eller Brochmann da.

Men Start savnet Vikstøl i dag. Satser på at Vikstøl er kjapt tilbake i forsvaret igjen sånn at vi får inn en venstrebeint stopper og en som er litt bedre i det oppbyggende spillet enn Tapio og Larsen.
    Og det tror du vil styrke Start? Det er jo ikke rart folk her inne har urealistiske forventninger dersom dette er representativt for hva folk mener.

Lignende tråder

1. 24.Serierunde: FREDRIKSTAD - START (kamptråd)
    By Frankieboy in forum Kamptråder
    Svar: 16
    Siste innlegg: 09-18-2017, 14:53
  2. Start-Fredrikstad 2005 - DVD eller VHS?
    By cthorkildsen in forum IK Start
    Svar: 7
    Siste innlegg: 12-27-2014, 14:58

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •