Side 2 av 4 FørstFørst 1234 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 69
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Så godt som en optimal runde for vår del denne gangen. Ranheim surret bort en 2-0 ledelse borte mot Tromsdalen, og tapte til slutt 3-2. Sandnes Ulf og Ull/Kisa delte poengene, og Glimt vant mot Mjøndalen. Det betyr at det kun var Start og Glimt av topp seks lagene som fikk med seg full pott.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Veldig gledelig at Ranheim endelig gikk på en smell. Virkelig svakt å rote bort en 2-0 ledelse mot Tromsdalen. Det betyr at vi med 1/3 av sesongen ferdigspilt ligger akkurat der vi forventa, på en andreplass bak Bodø/Glimt. 24-12 er ligaens beste målforskjell. Ingen scorer flere enn oss. Vi har scort 2 eller flere mot alle andre enn Ranheim. 22 poeng på 10 kamper må vi jo også si oss godt fornøyd med.

Ser Pål W. Jørgensen er ute med en negativ kommentar i FVN. Første avisdag etter at Start vinner lokaloppgjøret mot Jerv så er altså at det "spøker for Start-opprykk" det Jørgensen følte måtte trekkes frem. Snakk om fokus.

Jeg er uenig med Jørgensen i narrativet om at vi trenger en "god dose flaks" for å vinne og det irriterer meg litt. Vi har spilt 10 kamper. Akkurat som at Jerv og FFK ikke kan skylde på uflaks lengre så blir det for simpelt å redusere Starts resultater til flaks.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Opprykket er på ingen måte sikret men en hver med noe interesse ser at Start er i rute.
    Fvn er for meg like lite lest som Her&Nå.
    Rart å se Jerv slite der nede med FFK. Tildels Mjøndalen også.
    Jerv til tross brukbart spill men slik vi så Sandstø i Start.. ubrukelig angrepspill.
    Helt greit å slippe disse i toppen i tillegg til Sandnes Ulf og Ranheim.
    Har en liten følelse om at disse 2 vil få en litt mer rotete sesong enn nå. Betyr at de fortsatt vil være greit høyt på tabellen for det.
    Det vil si at Start og Bodø glimt vil dra i fra når vi kommer til midten av August.
    Min følelse.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Ser Pål W. Jørgensen er ute med en negativ kommentar i FVN. Første avisdag etter at Start vinner lokaloppgjøret mot Jerv så er altså at det "spøker for Start-opprykk" det Jørgensen følte måtte trekkes frem. Snakk om fokus.
    Timingen er merkelig, det er jeg helt enig i. Start har jo også løst spisskrisen over all forventning egentlig. Samtidig deler jeg bekymringen hans hvis vi tenker litt lengre frem. Men å si at vi trenger flaks for å vinne kamper er en drøy påstand.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes
    Samtidig deler jeg bekymringen hans hvis vi tenker litt lengre frem.
    Det er selvsagt helt legitimt å være bekymret for dette lagets evne til å ta steget opp i eliteserien. Selv bautaen vår i forsvaret er vel ikke mer enn terningkast 3 i eliteserien.

Men Jørgensen argumenterer jo for mer enn bare "dette laget vil ikke hevde seg i eliteserien". Han hevder at det må gjøres grep for å berge opprykk. Dessverre vingler han så mye frem og tilbake mellom de to ulike posisjonene at det blir vanskelig å holde følge med ham.

Noe åpenbart her er at denne sportssjefen vår skulle vært på plass nå. Måtte ledelsen ta en runde da Tor Kristian Karlsen forlot Israel? Har kandidater trukket seg pga uklarheten rundt daglig leder? Vi trenger avklaring på begge stillingene snart.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er selvsagt helt legitimt å være bekymret for dette lagets evne til å ta steget opp i eliteserien.
    Det er det også, men jeg tenker først og fremst på lagets sjanser til opprykk. Det er som oftest påkrevd for et topplag å ha en eller flere velfungerende spisser.

Med tanke på at vi ikke har hatt en velfungerende spiss/spissduo så langt i sesongen er det nesten ikke til å tro at vi faktisk er mestscorende i ligaen. Noe av grunnen er at vi har flere å spille på. Spesielt kantene våre har levert bra med mål poeng. En annen grunn er at vi er gode på dødball. Og i tillegg vært vi litt heldige med Vorthoren, som i starten løste spissplassen utmerket.

Men i lengden er jeg veldig usikker på om det holder. Dødball vil vi nok fortsette å være gode på, men vi kan vel neppe forvente at Børufsen og Aase skal leve på nivå med en eller flere toppspisser.

Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2015
    Er en mulighet at det kommer inn en ny spiss i sommervinduet. SP har sagt at han ønsker inn en spiss til i løpet av overgangsvinduet. Samt at i løpet av sommeren/sensommeren er nok noen av de på skadelisten tilbake i kampform. Gi de en til to mnd med trening. De gir i hvertfall flere strenger å spille på.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Stig Hornnes: Men det er jo bare i den oppbyggende delen av spillet spissene våre ikke er særlig velfungerende. Vi har ikke en spissduo som skaper farligheter alene. I målprotokollen er de velfungerende. Målene våre er fordelt slik:

Spisser: 9 (Vorthoren 5, Antwi 4)
    Spissreserver: 2 (Abu, N'Guessan)
    Kanter: 7 (Børufsen 5, Aase 2)
    Sentral midt: 1 (Segberg)
    Backer: 0
    Midtstoppere: 5 (Larsen 3, Tapio 2)

Spisser og spissreserver står altså for 11 av 24 mål, og det uten at de har tatt straffene. Ser vi bort fra Larsens 2 straffemål så er det vel bare Børufsen som har levert over normalen av de andre. Der det virkelig skorter er selvsagt sentral midtbane som kun står med 1 mål.

Men hvorfor er ikke spissene våre med? Tildels må det vel rett og slett tilskrives manglende kvalitet på de to på topp, men det skyldes vel også at vi mangler en sentral midtbanespiller som kan slå boksåpnerpasningene som trengs. Og så har jo Steinar en filosofi der veldig mye fokuseres på kant. Vi skulle gjerne hatt en kreativ kraft sentralt, men det er jo ikke så veldig enkelt kombinert med den defensive jobben som må gjøres.

Andreas: Ny spiss i sommer virker definitivt veldig trolig, så spørs det om Start evner å finne en som er god nok. Jeg håper ikke vi skal ha flere spillere inn som kun skal være med på å sikre opprykk.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Stig Hornnes: Men det er jo bare i den oppbyggende delen av spillet spissene våre ikke er særlig velfungerende. Vi har ikke en spissduo som skaper farligheter alene. I målprotokollen er de velfungerende.
    Jeg tror vi kommer til å lide under savnet av en skikkelig spiss etterhvert. Vorthoren var bra de første kampene som spiss, men har ikke fungert så bra i det siste. Tre av målene hans kom jo også i samme kamp. Antwi har ikke vært i nærheten, selv om han likevel har putta fire mål.

Jeg er enig i at det har vært ok i målprotokollen så langt. Men det spørs hvor lenge det varer. Det er jo også liten tvil om at vi totalt sett blir langt mindre slagkraftig når 2 av 11 spillere på banen ikke fungerer optimalt.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Det er jo også liten tvil om at vi totalt sett blir langt mindre slagkraftig når 2 av 11 spillere på banen ikke fungerer optimalt.
    Nå er det vel mer enn to spillere som ikke fungerer optimalt her...

Jeg synes Start har klart seg meget bra gjennom spisskrisen sin, og synes kritikken mot Antwi og Vorhoren til dels er litt urettferdig. Så lenge Starts hovedstrategi er å angripe på sidene, og pumpe inn flest mulig innlegg også mot etablert forsvar, så blir det litt urimelig å kreve at spissene skal være veldig delaktige i angrepsoppbyningen. Det viktigste er jo at de er i boksen når innleggene kommer. Og der synes jeg Vorthoren har vært god. Antwi passer ikke veldig bra til dette spillet, men han jobber hardt og scorer brukbart med mål.

Start sender frem begge backene, og spiller med brede kanter i 4-4-2. Dette stiller veldig store krav til den defensive jobben som gjøres av de to sentrale midtbanespillerne. Jeg er usikker på om Start står seg defensivt mot bedre motstand, og tror i hvert fall ikke man skal etterspørre flere målpoeng sentralt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Andreas Vis innlegg
    Er en mulighet at det kommer inn en ny spiss i sommervinduet. SP har sagt at han ønsker inn en spiss til i løpet av overgangsvinduet.
    Det er i hvert fall svært sannsynlig at SP ønsker å hente inn spillere i sommervinduet. Det må han jo for å opprettholde snittet på en ny spiller hver måned. Han har vel hentet 16 spillere til nå.

SPs forhold til spillere er som en treårings forhold til leker. Han kan ikke få nok, og han blir fort lei av dem han har. Dette passer jo svært dårlig inn i Starts filosofi som utviklingsklubb og er dessuten er kostbar strategi for en klubb med svært begrensede ressurser. Men foreløpig har han fått det som han vil. Det blir spennende å se hvor lenge han får holde på.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Nå er det vel mer enn to spillere som ikke fungerer optimalt her...

Jeg synes Start har klart seg meget
    bra gjennom spisskrisen sin, og synes kritikken mot Antwi og Vorhoren til dels er litt urettferdig.
    Optimalt var kanskje ikke helt det riktige begrepet å bruke

Antwi har fått mye tyn, stort sett rettmessig i mine øyne. I starten av sesongen var han helt utenfor, men jeg synes han er bedre nå. Vorthoren har vel ikke fått så mye tyn som jeg hatt lagt merke til.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Ser vi på cupresultatene ser vi en pekepinn på Start sitt nivå. Kristiansund vant 2-0 over Ranheim.Kil tapte 4-0 for Sarpsborg.Start pr i dag er dumpekandidat i Eliten.Det nytter ikke å rykke opp med dagens mannskap. Vi trenger påfyll av kvalitet i hvert ledd.Menla oss først gjøre jobben i Obos, så får vi ta neste steg senere!!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Franko Vis innlegg
    Ser vi på cupresultatene ser vi en pekepinn på Start sitt nivå. Kristiansund vant 2-0 over Ranheim.Kil tapte 4-0 for Sarpsborg.Start pr i dag er dumpekandidat i Eliten.Det nytter ikke å rykke opp med dagens mannskap. Vi trenger påfyll av kvalitet i hvert ledd.Menla oss først gjøre jobben i Obos, så får vi ta neste steg senere!!
    Start slo Florø 4 - 1 på bortebane. Florø slo Sogndal 2 - 1 på samme banen, og Sogndal ligger på 12. plass i Eliteserien. Vil det si at vi bør knuse Sogndal, og derfor er mye bedre enn 12. plass i Eliteserien?

Vær så snill å ikke bruke enkeltresultater, spesielt fra Cup'en, som grunnlag for å si hvor gode/dårlige lag er i forhold til hverandre. Det er like dumt som å bruke treningskamper til å bestemme hvor på tabellen man havner.

Vi ligger på 2. plass i Obos. Det vil si direkte opprykk. Normalen er at nyopprykkede lag faktisk beholder plassen første sesongen i Tippeligaen. Det er vel bare Mjøndalen og Sandefjord som har rykket rett ned igjen de seneste årene, og de klarte det i samme sesong. Så, basert på historikk er vi pdd "garantert" minst to sesonger i Tippeligaen
    Statistikk kan brukes til så mangt.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Vær så snill å ikke bruke enkeltresultater, spesielt fra Cup'en, som grunnlag for å si hvor gode/dårlige lag er i forhold til hverandre. Det er like dumt som å bruke treningskamper til å bestemme hvor på tabellen man havner.
    .
    Ja, enig i at man ikke kan bruke cupresultater for å måle hvor gode OBOS-lagene er. Ser at Mjondalen vant fortjent mot Godset - selv om Mjondalen ikke har vunnet en eneste borte kamp i OBOS til nå denne sesongen.

Nei, cup er en dårlig pekepinn. Da kan man vel heller se på hvordan lagene som rykket opp fra OBOS i fjor gjor det i Tippeligaen i år. Sandefjord ligger på 9 plass og Kristiansund ligger på 14 plass. Begge lag har klart seg helt greit synes jeg, så avstanden fra de beste i OBOS til mange lag i eliten er ikke så stor..

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Nå er det ukomfortabelt mange med i toppen.
    BG viser seg solide. Mjøndalen fikk ny optimisme i går.
    Men Start er med.
    Med Strømmen og Levanger i neste kan det bare være 6 poeng som gjelder for disse vil da melde seg på ...
    Jerv og Arendal ser ut som nedrykk lang vei.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Nå er det ukomfortabelt mange med i toppen.
    BG viser seg solide. Mjøndalen fikk ny optimisme i går.
    Men Start er med.
    Med Strømmen og Levanger i neste kan det bare være 6 poeng som gjelder for disse vil da melde seg på ...
    Jerv og Arendal ser ut som nedrykk lang vei.
    Floro slo Sandnes Ulf - det var bra.
    Skulle gjerne sett Glimt få med seg poeng mot Ranheim.

Jerv klarer seg greit, men det blir vanskelig for Arendal tror jeg.

I de fire neste skal Start spille mot Strommen, Levanger, Arendal og Elverum. Tar vi 9-10 poeng her så ligger vi nok på opprykk i sommerpausen. Absolutt ikke umulig at vi kan klare full pott i disse kampene heller. Men vi må opp flere hakk i fra det vi har sett i det siste.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Latterlig at Start skal være så elendige i begynnelsen av kampene. I Mjøndalen var de jo helt fraværende i 1 omgang. Alt av dueller ble tapt, og Start la seg defensivt. Passive greier.

Synes Start sliter mye på midtbanen. Den blir altfor defensivt orientert, og er en dårlig støtte for spissene. Se på Sarpsborg, de fosser frem med flere raske og kreative folk, og spiller hurtig og presist. Start sine midtbanespillere driver hovedsaklig med støttepasninger. Og med to spisser som ikke fungerer, blir det bare tilfeldigheter og surr.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Jeg har vel antydet at Start traff formen alt for tidlig. Det er svært få som anstrenger seg for å være på topp 2 mnd før seriestart 😂
    Hurrapedersen klarte det

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Tørum ferdig i Arendal!

Mathias Anderson går fra Fløy til Arendal.

http://www.tv2.no/sport/9187032/

PS - Må være pinlig for FVN å bli slått av TV2 på sørlandsfotball.....
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Trist for Tørum og Arendal, men fint for Start at Arendal kvitter seg med den eneste som vet hva som kreves på dette nivået.

Arendal har nok lidd under å spille på midlertidig hjemmebane. Borteformen har vært ok, uten tap på tre siste. Med Tørum på benken kunne de kanskje fått noe ut av den fjerde også.

Lignende tråder

1. Tippeligaen 2016 - Tabeller, andre kamper, dommere +++
    By EternalSunshine in forum IK Start
    Svar: 7
    Siste innlegg: 08-05-2016, 11:39
  2. Svar: 281
    Siste innlegg: 11-06-2015, 07:12
  3. Svar: 51
    Siste innlegg: 09-21-2014, 16:36
  4. Tabell og andre kamper i Adeccoligaen 2012
    By Frankieboy in forum IK Start
    Svar: 44