Viser resultater 1 til 20 av 20
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

5.Serierunde: BODØ/GLIMT - START (kamptråd)

TID: Tirsdag 2.mai kl.1900
    STED: Aspmyra

TABELLEN (før runden startet)
    1. Start........ 4 3-1-0 10-3 10
    1. Bodø/Glimt 4 3-1-0 10-3 10

BODØ/GLIMT
    Bodø/Glimt ble stiftet i 1916 og har i de senere år hoppet litt mellom eliteserien og 1.divisjon. De rykket som kjent ned sammen med Start i fjor, og er definitivt en av de store favorittene til å komme seg rett opp igjen. Laget har en solid historie med 2 cupgull, 3 tapte cupfinaler og 3 sølvmedaljer i toppserien. Spesielt i 2003 hadde de en god sesong der det ble både cupfinale (tap) og seriesølv.

Glimt har fått en god start på sesongen og er delt serieleder med Start foran denne runden. Den eneste gangen de har avgitt poeng var i kampen mot Mons Ivar Mjelde's menn - der de til gjengjeld var heldige som fikk med seg poeng etter at de utlignet sent i kampen.

Trond Olsen er lagets store profil, men de har også mange andre gode spillere. Forsvarspiller Martin Bjørnbakk er absolutt en av disse og er en stor grunn til at Glimt bare har sluppet inn 3 mål så langt. Trener er Aasmund Bjørkan.

Start har slitt voldsomt med Glimt de senere år og har f.eks tapt de tre siste kampene med en målforskjell på 2-11. Sist Start vant på Aspmyra var 5 juli 2000 da vi vant 4-3 etter to scoringer av Andreas Ottosen og to scoringer av Ousman Nyan. Det er absolutt på tide å pynte på denne statistikken.

BODØ/GLIMT'S 5 SISTE KAMPER
    4 april: Bodø/Gimt - Tromsdalen 3-2 (serie)
    9 april: Åsane - Bodø/Gimt 1-1 (serie)
    17 april: Bodø/Gimt - Elverum 5-0 (serie)
    23 april: Fredrikstad - Bodø/Gimt 0-1 (serie)
    26 april: Fauske/Sprint - Bodø/Gimt 0-7 (cup)

IK START
    Hos Start er det endelig noen gode nyheter foran kamp. Håkon Opdal er frisk igjen og starter i mål. Dennis Antwi stod over cupkampen, men også han er spilleklar igjen. I tillegg til disse har vi fått inn Dany N'Guessan, men med lang tid uten kamper, så er det vel kun et innhopp mot slutten vi kan forvente av vår nyeste spiller. Abu venter fremdeles på å bli klarert for spill så han må nok en gang bli hjemme når Start skal spille kamp.

Det er nok gode sjanser for at vi starter med samme mannskap som mot Tromsdalen (bortsett fra på keeperplassen). Da starter vi med disse: (4-4-2)

Håkon Opdal

Eirik Wichne
    Simon Larsen
    Tapio Heikkila
    Henrik Robstad

Daniel Aase
    Gummi Kristiansson
    Erlend Segberg
    Espen Børufsen

Niels Vorthoren
    Dennis Antwi

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Uten å imponere veldig, så fortsetter Start å vinne kamper. Det er en god egenskap. Mot Tromsdalen var vi best og skapte de største sjansene, men slet med å få uttelling foran mål - helt til Tobias Christensen ble felt inne i TUIL-feltet og det dermed ble straffespark som kaptein Larsen satte sikkert. Dermed fikk vi med oss 3 poeng på en vrien bortearena og står med 10 av 12 mulige poeng etter at 4 runder er unnagjort. Akkurat samme poengfangst har tirsdagens motstander og faktisk har lagene helt lik målforskjell - så det er definitivt et topp-oppgjør som blir spilt på Aspmyra.

I forrige uke ble det spilt cup-kamper og begge lag kom seg greit videre. Glimt vant enkelt 7-0, mens Start slet littegrann mer mot Randesund - uten at det egentlig var så mye tvil om hvem som skulle vinne..

Nå er det dog en helt annen type kamp - en mye viktigere kamp. Cupen i år er en bonus og ikke er en prioritet. Om jeg kan velge mellom cupgull og opprykk er det et enkelt valg. Opprykk er det eneste som virkelig teller, og skulle vi gjøre det bra i cupen så er det selvsagt hyggelig, men det må ikke komme på bekostning av det vi gjør i serien. Derfor er det nå viktig at vi får kampen mot Randesund ut av hodet og kroppen og innstiller oss på det som trolig er den vanskeligste kampen denne sesongen. Kommer vi oss gjennom denne med 3 poeng, da har vi fått en fantastisk start på sesongen - i allefall resultatmessig.

Glimt har som oss - levert gode resultater - men ikke imponert spillemessig. Mot KIL var det en helt jevn kamp som laget vant 3-2. Mot Åsane var de veldig heldige som fikk med seg 1 poeng. I neste kamp brant Elverum straffe på 1-0, og etter det raknet det. Mot FFK ble det også en litt heldig 1-0 seier i en kamp der FFK hadde flest sjanser. Så vi reiser opp til et lag som resultatmessig har gjort det bedre enn det de har vist spillemessig.

I denne kampen er det utrolig viktig at vi jobber steinhardt og er fokuserte i begge boksene. Vi må passe på Trond Olsen og så må vi straffe Glimt når vi får sjansen med raske kontringer og overganger. Jeg ser for meg at vi blir liggende litt lavt, både for å unngå kontringer mot (som Glimt er gode på), men også for at vi kan få til vårt kontringspill som vi var gode på i treningskampene. Får vi dette til, kan det absolutt bli poeng i Bodø.

Dette blir trolig en veldig jevn kamp - som kan bli avgjort av tilfeldigheter. Det blir uansett utrolig spennende og så får vi håpe at vi kan stoppe den elendige statistikken vi har i Bodø, og få med oss 3 poeng hjemover. Jeg er i utgangspunktet fornøyd med 1 poeng her, men tror vi har alle muligheter til å få med oss full pott.

Etter denne kampen er vi også ferdige med reiser til Nord-Norge, og det er jo også positivt...

Lykke til i en av sesongens viktigste (og vanskeligste) kamper alle Start-venner!

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Jeg er enig i at cupgull vs opprykk er et enkelt valg. Hadde selvsagt tatt cupgull.

Gleder meg til denne kampen, spesielt duellen mellom Wichne og Trond Olsen. Det blir skikkelig manndomsprøve for Wichne som jo har vært meget god så langt. Forventer at Steinar velger laget du har satt opp, men det er kanskje en mulighet for at Aase blir satt ut og Skogmo inn? Håper ikke, men virker ikke utenkelig.

En som definitivt er ute er Thomas Zernichow. Ser han har mistet plassen i kamptroppen nå som N'Guessan skal med. Tidlig i sesongen, men det ser ikke lyst ut for Zernichow. Han har allerede Aase og Christensen foran seg i køen og konkurransen blir enda tøffere når Ibrahim blir klar. Føler Zernichow er litt avhengig av å lykkes i år dersom han skal være med i fremtidsplanene.

Statistikken vår på Aspmyra er definitivt elendig. Helt utrolig hvor mange stygge smeller vi har gått på der oppe. Frykter litt at det bli en ny smell i morgen. Heldigvis har vi satt oss i en posisjon der vi fortsatt er i rute selv med tap.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vi har råd til et tap imorgen. Men jeg håper og tror at vi har gode muligheter, dersom vi finner frem til det vi vet vi kan. For første gang i år er vi underdogs, og vi møter et lag som ikke kommer til å legge seg lavt. Vi viste i vinter at overgangsspillet tidvis var meget bra, så det blir spennende.

Glimt sin sesongåpning er ellers veldig lik vår. Itillegg til at vi har samme antall poeng, har vel heller ikke Glimt imponert voldsomt. Vi har hatt hver vår storseier og begge har slitt med Kongsvinger. Alt tyder på en jevn kamp imorgen etter min mening.

Jeg håper Daniel Aase starter. I utgangspunktet er det kanskje ikke en kamp for han, men i den formen han er i nå kan jeg ikke skjønne annet enn at han må spille. Han jobber jo også mer begge veier enn det som har vært tilfelle tidligere.

Ellers er det smått utrolig at Ibrahim fortsatt ikke er spilleklar. Dette er femte serierunde, Ibrahim ble signert i februar. Håpløst.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Ganske utrolig med Ibrahim ja. Jeg forstår ikke hvordan FIFA fungerer her. Start skrev på ikstart.no at FIFA har dømt den tunisiske klubben til å frigi spilleren. FIFA burde da i det minste kunne gi en midlertidig tillatelse. Det er jo helt utrolig at en spiller skal kunne rammes så hardt.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Ganske utrolig med Ibrahim ja. Jeg forstår ikke hvordan FIFA fungerer her. Start skrev på ikstart.no at FIFA har dømt den tunisiske klubben til å frigi spilleren. FIFA burde da i det minste kunne gi en midlertidig tillatelse. Det er jo helt utrolig at en spiller skal kunne rammes så hardt.
    FIFA er en gjeng med overbetalte pamper som ikke bryr seg om små klubber. Har like lite tillit til dem som med NFF og de fleste andre ledere i idrettsorganisasjoner i Norge. Helt latterlig at det ikke kan fikses ganske enkelt som EternalSunshine sier. Start og Abu sitter her som uskyldige tapere i en tvist som ikke burde hindre Abu å spille for sine nye klubb.

Helt utrolig!!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Start og Abu sitter her som uskyldige tapere i en tvist som ikke burde hindre Abu å spille for sine nye klubb.
    Nå er det vel kanskje ikke helt sikkert at vi kjenner alle detaljene i denne saken. Abu ble oppgitt å være kontraktløs da han prøvespilte, men Brandsdal uttalte senere at Start måtte betale overgangssum. Om ikke jeg husker helt feil uttalte vel også Abu at han sa opp kontrakten med sin tunisiske klubb da "muligheten til å spille i Europa dukket opp." Så dette har kanskje ikke gått helt etter boka.

Håper det løser seg snart. Det er fryktelig synd for Abu, og gjør overgangen veldig mye vanskeligere. For Start sin del kan det jo bety at klubben henter inn en erstatter for å ha bedre dekning i vårsesongen.

Gleder meg til kveldens kamp. Start har veldig flyt for tiden, så dette tror jeg går veien. Det blir spennende å se om Daniel Aase holder nivået også i en slik type kamp. Jeg er litt skeptisk, så det spørs om ikke det er venstresiden som må stå for målpoengene denne gangen.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Dagens Glimt lag tror jeg er blant de svakeste årgangene vi har møtt på en stund, så det bør være mulig å få med seg noe. Men så langt i Obos, er det vel ingen lag der som viser at de har noe i Tippeligaen å gjøre. Kisa som var en hårsbredd fra å rykke ned i fjor er plutselig på topp, og det sier nok også noe om nivået i denne ligaen.

Member
    Ble medlem
    May 2014
    Sitat Opprinnelig skrevet av bosve Vis innlegg
    Men så langt i Obos, er det vel ingen lag der som viser at de har noe i Tippeligaen å gjøre. Kisa som var en hårsbredd fra å rykke ned i fjor er plutselig på topp, og det sier nok også noe om nivået i denne ligaen.
    Det tror jeg du har rett i, og det forklarer vel også hvorfor Start ligger der de ligger til tross for at de også har tidenes dårligste kombinasjon av stall og hovedtrener. Start har hatt mye flaks hittil i år, og vi får håpe det fortsetter helt til Pedersen klarer å få på plass en ellever og et spill som er en Obos-toppklubb (for ikke å snakke om en Eliteserieklubb) verdig.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Så langt har dette vært en skuffende opplevelse. Vi har ballen mye, men vi klarer ikke omsette spill til sjanser. Vi har skapt noen farlige situasjoner når vi har kommet til dødlinjen og lagt ut, pluss et par ok forsøk fra distanse. Ellers er kvaliteten på det som skjer i og rundt Glimt sin 16-meter for dårlig.

Begge baklengsmålene bør jo også unngås, ihvertfall det siste som ikke er patent av Opdal.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2013
    Utrolig at man ennå ikke har greid å luke ut slike juniortabber som dette laget gjør gang på gang, det må treneren ta på sin kappe, ellers er vi fullt på høyde med Glimt og spiller nokså bra frem til 16meteren, så viser mangelen på spisskompetanse seg gang på gang. Er redd for at mangelen på giftighet i boksen og juniortabber er det som feller opprykksambisjonene.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Nå må vi klare å utnytte det dårlige forsvarsspillet til Glimt bedre!. 3 baklengs nå. Håpløst å lage frispark rett utenfor 16m på slutten. Et ganske dårlig Glimt lag etter min mening, likevel blir det tap. Stusselig.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2013
    Opdal har dessverre rotet for mye i denne kampen, det frisparket skal ikke gå inn, vi burde kanskje hatt et straffespark, men uansett roter man vekk poeng her helt unødvendig.Synd, for jeg synes vi var bedre enn Glimt og hadde fortjent minst et poeng her, kanskje tre.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Takk Opdal. Skudd midt i mål er vanskelige, vi skjønner det
    Jeg har kritisert Opdal i flere år, fordi han har under gjennomsnittlige kvaliteter på alt annet enn refleksredninger. Han er dårlig på feltarbeid og treg i sidelengs bevegelse. Av en eller annen grunn har alle sett seg blinde på refleksene hans, mest sannsynlig fordi de redningene er spektakulære når de skjer. Dersom man følger Opdal i en hel kamp derimot, så gjennomsyres det av kommunikasjonsfeil, dårlig plassering, og manglende evne til å dominere i feltet på høye baller. Måtte dette være siste kontrakten han får med Start

At Tapio går undøvendig hardt inn og lager frisparket behøver ikke kommenteres engang.

Dette var virkelig skuffende, ikke fordi spillet var så dårlig, men fordi laget virkelig reiste seg i andre omgang. Og så avgjøres det på et frispark helt på slutten av kampen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette var bittert, for idag var vi det beste laget. Jeg synes vi så skikkelig bra ut til tider i andre omgang. Vi klarte å få høyt tempo i spillet vårt, og kom til mange gode muligheter fra begge sider. Kampen blir desverre avgjort på en markeringsmiss og to dårlige innvolveringer fra Opdal, som også holdt på å gi fra seg enda et mål tidligere i omgangen.

Et tap i Bodø er ingen krise. Gutta bør ta med seg videre at de faktisk var det kvalitetsmessige beste laget på bortebane mot vår største konkurrent.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Kjipt tap det her, men spillet varmer litt
    Oppdal er jo elendig i feltarbeid (og utspark!?!). Kult at debutanten scorer.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Helt enig med Espen K G. Oppdal er suveren på refleks og på strekenredninger, men desverre har han et feltarbeid som er meget svakt. Gud bedre vet hvor mange poeng Start har tapt p.g.a. en udugelig eller passiv Opdal på streken i mål. Og så gjør han en refleksredning og folk glemmer alle svakhetene. Utsparkene havner også veldig ofte utenfor banen.

Tapio er solid i gjennom hele kampen, men har en uvane med å lage tåpelige frispark av og til.

2 omgangen var bra for Start. Ballen gikk hurtigere og de traff med pasningene. Fornøyd med det, men bittert tap.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg synes det er litt urettferdig å korsfeste Opdal etter en svak kamp når han har vært lagets beste spiller i to sesonger.

Forøvrig er jeg litt uenig i at Start hevet seg i andre omgang. Første omgang var i mine øyne enveiskjøring selv om laget ble brutalt straffet, og ikke klarte å foredle det store overtaket.

I andre omgang fikk Glimt bedre kontroll over banespillet sitt når de byttet ut den dysfunksjonelle Jurado. Da var Start litt heldige som reduserte litt mot spillets gang i en periode da Glimt hadde vesentlig bedre kontroll enn i første. Og når Start utlignet på sin andre sjanse i kampen, var det plutselig Start som så ut til å ha marginene på sin side. I mine øyne var andreomgangen relativt jevn i spill og sjanser. Det var i første omgang Start burde tatt føringen etter massivt spillovertak.

Det er mye positivt å ta med seg fra Aspmyra. Start fremsto som det klart førende laget mot det antatt beste laget i Obos. Jeg er overrasket over at Start klarte å dominere midtbanen tross undertall, og synes Glimt hadde urovekkende mange svakheter. Men de gjorde jo litt som Start har gjort tidligere denne sesongen. De vinner på en dårlig dag, og viser at de har mer kvalitet i boksene enn de andre lagene Start har møtt denne sesongen.

Til tross for tre baklengs synes jeg Start spilte en ok forsvarskamp i kveld. Det er høyt nivå over målene glimt scorte selv om man selvsagt kan sette spørsmålstegn ved forsvarsspillet på det første og keeperspillet på de to siste. Men grove keepertabber er det vel ikke. Og Glimts målvakt inviterer jo Start inn i kampen på Vorthorens redusering, så det var ingen topp dag for noen av keeperne.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Jeg synes det er litt urettferdig å korsfeste Opdal etter en svak kamp når han har vært lagets beste spiller i to sesonger.
    Var han virkelig så god de siste to sesongene, sett under ett? Joda, han hadde noen fantastiske kamper, men felles for dem alle er at han ble utfordret på det han kan aller best; refleksredninger fra nært hold. Jeg kan faktisk ikke huske sist Opdal steg opp i feltet under press og holdt ballen, men slike ting blir som jeg sa lett glemt når det kommer feberredninger på rekke og rad.

Forøvrig er jeg litt uenig i at Start hevet seg i andre omgang. Første omgang var i mine øyne enveiskjøring selv om laget ble brutalt straffet, og ikke klarte å foredle det store overtaket.
    Start hevet seg der det var størst behov for de i andre omang, på siste del av banen. De klarte å skape noe i nærheten av målet til B/G, noe de ikke klarte i første omgang.

Og Glimts målvakt inviterer jo Start inn i kampen på Vorthorens redusering, så det var ingen topp dag for noen av keeperne.
    Jeg håper du kødder hvis du sammenligner målene Opdal knoter til med det første målet til Start. Vorthoren plasserer headingen bort fra B/Gs keeper og den er ikke i nærheten av en keepertabbe. Markeringsproblemer til forsvaret er det, men det er virkelig ikke en ball keeperen skal ta. To av målene Start slipper inn er derimot klare resultater av Opdals inngripen. På det ene er han helt på bærtur i feltet og bommer i sin helhet på ballen han skal bokse. På den andre skytes det nærmere keeperhjørnet enn motsatt og ballen går rett over hodet på Opdal. Jovisst er det hardt, men det er ikke godt plassert. Begge disse kan til en viss grad klandres Opdal, men den til Vorthoren? Ikke planer om det er nærheten av en keepertabbe. Du må ha sett på en annen kamp.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    men den til Vorthoren? Ikke planer om det er nærheten av en keepertabbe. Du må ha sett på en annen kamp.
    Aftenposten skriver at det så ut som om Glimts keeper skled. Så det var kanskje mer et uhell enn en keepertabbe. Men Vorthorens heading er en lompe i keeperhøyde som går inn fordi keeper ligger og spreller på bakken. Den hadde moren min reddet enkelt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Aftenposten skriver at det så ut som om Glimts keeper skled. Så det var kanskje mer et uhell enn en keepertabbe. Men Vorthorens heading er en lompe i keeperhøyde som går inn fordi keeper ligger og spreller på bakken. Den hadde moren min reddet enkelt.
    Jeg tror du skal se den scoringen en gang til her: http://www.ikstart.no/video
    Joda, det er riktig at han sklir, men headingen er plassert et godt stykke unna keeper. Hadde han ikke sklidd tviler jeg sterkt på at han hadde tatt den. Den er uansett ikke i nærheten av de to til Opdal.

Lignende tråder

1. 23.Serierunde: START - BODØ/GLIMT (kamptråd)
    By Frankieboy in forum Kamptråder
    Svar: 11
    Siste innlegg: 09-15-2017, 01:30
  2. 19.Serierunde: BODØ/GLIMT - START (kamptråd)
    Svar: 103
    Siste innlegg: 08-11-2015, 16:22
  3. 10.Serierunde: BODØ/GLIMT - START (kamptråd)
    Svar: 98
    Siste innlegg: 05-23-2014, 16:42
  4. 28.Serierunde: Bodø/Glimt - Start (kamptråd)
    Svar: 52
    Siste innlegg: 10-29-2012, 16:15
  5. 28.Serierunde: Bodø/Glimt - Start (kamptråd)
    By Frankieboy in forum IK Start
    Svar: 52
    Siste innlegg: 10-29-2012, 16:15

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •