Side 7 av 7 FørstFørst ... 567
Viser resultater 121 til 131 av 131
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Styreleder og daglig leder i Start en Drøm trekker seg. Reed sier han må prioritere familie, andre jobber og sånn. Det har tydeligvis gått så raskt at han ikke engang rakk å tenke at det ser dumt ut å gjøre avskjeden til en løgn ...

Hva årsaken er, er ikke så viktig. Men hva skjer videre? Konk om et halvår, eller er det noen som har en plan?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette fremstår som en direkte konsekvens av årsmøtet. Med mindre makt og påvirkning er det vel mindre attraktivt å være med. For min del synes jeg det er på tide.

Investorene skal ha for initiativet og motet, men gjennomføringen har sviktet. De fine ordene fra 2017 om langsiktighet og tålmodighet ble jo raskt erstattet av et forsøk på å kjøpe seg til raske resultater. Og når det siden kommer frem at de har blandet seg langt mer i driften enn de burde gjort, tenker jeg det er på tide å avslutte. Og timingen er sånn sett bra. Utgiftsnivået er omtrent tilbake på 2017-nivå, og investorene er vel blakke. Aasen er sistemann igjen, og ryker vel sikkert ut han også ganske snart.

For Start sin del er utgangspunktet heldigvis bedre enn i 2017. Vi har en bedre spillerstall og en langt bedre avtale med kommunen om Sør Arena. Men det er kjipt å tenke på hva slags mulighet som ble forspilt her. Det er nesten ufattelig at det er mulig å få så lite ut av så mye penger.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Men hva skjer videre? Konk om et halvår, eller er det noen som har en plan?
    Plan finnes nok ikke. Hvem skulle i så fall sitte på den? Klubben er uten daglig leder, og styreleder har fungert en uke.

Mange virker å mene at tiden er inne for å løsrive seg fra investorene. Logikken virker å hvile tungt på Fevennens narrativ om at Start både sportslig og økonomisk er tilbake der de befant seg i før investorene kom inn i 2017. At investorene ikke lenger kan eller er interessert i å bruke penger på Start, og at de blander seg inn i sportslige avgjørelser som er klubbens domene.

Da kan det kanskje være på sin plass å minne om at Start styrte mot konkurs og driftsunderskudd på 10 millioner kroner før investorene reddet stumpene i 2017. Og at førsteelleveren i 2017 neppe tjente mer tilsammen enn Jørgesen, Akinyemi og Deumeland tjener idag.

Med tanke på at investorene er blakke og ikke lenger interessert i å investere i Start, fremstår det svært imponerende at de senest i fjor dekket underskudd på 11 millioner kroner, og for et par uker siden i praksis tilførte ytterligere 9.5 millioner kroner til en bunnskrapt klubbkasse.

Det første investorene gjorde sommeren 2017 var å ansette Tor Kristian Karlsen som sportslig leder, en posisjon som av økonomiske hensyn hadde stått ubemannet siden 2011. Med det fikk klubben en sportslig autoritet med ansvar for treneransettelser og spillerlogistikk. Likevel hevdes det at det var investorene selv som sparket trenere og hentet spillere. Jeg lurer virkelig på hvor dette kommer fra.

Det hevdes dessuten at dette er klubbens domene, fordi dualmodellen gir klubben ansvar for sport, mens aksjeselselskapet har de kommersielle rettighetene. Som om det går et klart skille mellom sport og økonomi i en fotballklubb.

Kontinuitet er viktig i fotball. Også på ledersiden. Start en drøm har brukt fire år på å dykke ned i klubbens økonomi. Om vakuumet etter Reed og MacConnacher skal dekkes av supporterkokken i IK-styret, får vi håpe lykken er bedre enn forstanden.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Logikken hviler vel først og fremst på at klubben etter fire år med investorene på laget knapt har rikket seg en millimeter fra der vi startet. Og den manglende fremgangen må investorene ta ansvaret for selv, da det fremstår som om de har vært særdeles aktive i driften både operativt og strategisk. Selv om de neppe hgar vært direkte involvert i sportslige beslutninger.

At klubben nå er tilbake på omtrent samme kostnadsnivå som i 2017 representerer sånn sett en anledning til å frigjøre seg.

Jeg var positiv da investorene kom inn i 2017. Jeg trodde den gang det var det eneste riktige, og jeg har ikke endret oppfatning siden. Jeg har ingenting vondt å si om initiativet, og jeg ønsker heller ikke å undervurdere hvor viktig det var den gangen. Jeg tror det var avgjørende for klubbens eksistens. Jeg synes da heller ikke at de har gjort alt galt, men det endrer ikke på det faktum at prosjektet har feilet. Det må investorene selv må ta mesteparten av skylden for, spesielt fordi de valgte å gå bort fra det som var den opprinnelige tanken med å tenke langsiktig. De gikk for raske resultater og feilet. Og har siden endret strategi flere ganger.

Men jeg tror vel egentlig at klubben er bedre rustet nå enn før investorene kom i 2017. Og det er takket være investeringene de har gjort. De opplyser selv at klubben er gjeldfri. Samtidig er kostnadene på Sør Arena langt lavere enn før. Når 2021 er over vil også de siste dyre kontraktene være ute (Jørgensen og Deumeland).

Så er spørsmålet selvsagt om investorene kunne bidratt mer positivt de neste fire årene enn de har gjort de første fire, gitt alt de har lært. Det kan hende. Men da burde de muligens innta en litt annen rolle enn å kreve mer makt, når de tross alt ikke har vist allverden hva gjelder klubbdrift så langt.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Men jeg tror vel egentlig at klubben er bedre rustet nå enn før investorene kom i 2017.
    Jeg synes det er vanskelig å vurdere. Jeg er enig i at laget fremstår hakket bedre rustet rent sportslig, og stadionutgiftene er naturligvis en viktig forbedring. Men Starts posisjon har jo tapt seg jevnt og trutt helt siden Tørum forsvant ut portene, og Start en drøm har neppe bidratt til å snu den trenden. Hva er igjen av publikumsgrunnlaget etter ti år med fornedrelse etterfulgt av ett år med stengte tribuner og pandemi? Hvor lenge vil pandemien prege tilskuerkapasiteten? Hvor hardt har det gått ut over sponsormarkedet? Og hvor skadelig er det at klubben står uten daglig leder og har en styreleder som neppe er kvalifisert for oppgaven?

Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Så er spørsmålet selvsagt om investorene kunne bidratt mer positivt de neste fire årene enn de har gjort de første fire, gitt alt de har lært. Det kan hende. Men da burde de muligens innta en litt annen rolle enn å kreve mer makt, når de tross alt ikke har vist allverden hva gjelder klubbdrift så langt.
    Start en drøm blir husket for en pengebruk like reultatløs som den var hodeløs. Men faktum er at Start knapt har brukt en krone på spillerkjøp siden nedrykket i 2018. Start har hentet Obos-spillere og sørlendinger, og latt stjerner som Sigurdarsson og Christensen gå for småpenger. Akkurat slik de gjorde før 2017, og akkurat slik man er nødt til om man skal forholde seg til de økomiske realitetene.

Start kommer til å fortsette akkurat som før om investorene takker for følge. Det blir ingen praktiske endringer av strategi utover at det nå blir andre folk som formelt godkjenner de samme avgjørelsene.

Den eneste reelle forskjellen er jo at Start mister mannen med sjekkheftet, han som sørger for at regningene blir betalt, egenkapitalen er positiv og profflisensen blir gitt når nyåret nærmer seg.

Med tanke på at historien har vist at Start er dønn avhengig av at noen plukker opp regninga, virker det for meg som at løsrivelse innebærer at man betaler en skyhøy pris for en kuriøs oppside.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    SED og Reed "tilbake igjen"

https://www.fvn.no/sport/start/i/wea...a-hjelpe-start

- Reed forteller at investorgruppa var klar for å trekke seg helt ut av klubben.

- Jeg kjenner meg ikke igjen om at ting har fungert godt. Det har vært et elendig samarbeid med det gamle styret, sier Reed.

- Det har kommet inn en ny styreleder som virker å ha positiv energi. Han virker også å være en som får ting gjort, sier Reed.

- Vi gikk inn i det her for å skape toppfotball på Sørlandet basert på lokalt talentutvikling. Det har vi ikke levert på, sier Reed

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    – Det er klart vi har vært uenige i en del av de sportslige disposisjonene, men det er noe som IK Start til syvende og sist beslutter. Vi har stilt oss lojalt bak det selv om man har vært uenig, sier Reed, som ikke vil gå inn på hva de har vært uenige i.
    Dette skulle jeg gjerne visst litt mer om. Hvilke sportslige disposisjoner er det de har vært uenige om? Jeg vet det har vært snakk om tekstmeldinger fra SED til ARH om "hvorfor spiller ikke den og den?" Men hvem spesifikt er det de mener burde ha spilt?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Dette skulle jeg gjerne visst litt mer om.
    Det har vel blitt antydet at Start en drøm mente nedrykksseongen burde vært evaluert, men at Håland avfeide dette og fredet Joey.

Så har det vel vært diskusjon om spillestil. Flopasningen mot Schulze og Robstad har gitt brukbar uttelling i Obos til nå, men man kan jo forstå at investorer med et nostalgisk forhold til makrell-fotballen synes 120 millioner kroner er en høy pris å betale for Drillo-fotball.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jaja. Snakker vi her om at man faktisk skal gi samarbeidet en ny sjanse, eller er det først og fremst avtalen som er vanskelig å komme ut av for investorene? Det virker litt snodig at noe så enkelt som en stillingsutlysning skal vippe dette i den ene eller andre retningen. Det beste for Start er om samarbeidet kan fungere til det beste for alle parter, men jeg har mine tvil.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg tror vi kan slå fast nå at det ikke er snakk om noe samarbeid lengre. Start er helt og holdent avhengig av investorene for å holde skuta flytende, og har i praksis gitt fra seg all makt. Når vi ser hvordan de har styrt skuta siden de kom, sier det vel alt at de for lov å fortsette. Og feilene de har gjort er de i ferd med å gjenta. Kanskje de har mer tålmodighet denne gangen, men dette er vel tredje store retningsforandringen de har gjennomført siden 2018. Blir det bedre denne gangen? Neppe.

Når sportssjefen er på plass har vi på plass en gjeng med kompiser som sikkert er enig om det meste. Og det blir sikkert mange flotte treningsuker. For min del er det nok. Ja takk til konkurs og sjettedivisjon.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Stig Inge Bjørnebye - kom tilbake!

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •