Side 3 av 6 FørstFørst 12345 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 120
    Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Fint at NRK gjør jobben sin når andre medier svikter.

Interessant at Brandsdal ikke vil opplyse om når han fikk kjennskap til saken. Da får vi kanskje aldri svaret på om det var bakgrunnssjekken som sviktet, eller om han bare ikke hadde tenkt å informere styret og medlemmene før årsmøtet.

Som tidligere nevnt har jeg hatt stor respekt for Brandsdal. Det har jeg ikke lenger.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Fint at NRK gjør jobben sin når andre medier svikter.

Interessant at Brandsdal ikke vil opplyse om når han fikk kjennskap til saken. Da får vi kanskje aldri svaret på om det var bakgrunnssjekken som sviktet, eller om han bare ikke hadde tenkt å informere styret og medlemmene før årsmøtet.

Som tidligere nevnt har jeg hatt stor respekt for Brandsdal. Det har jeg ikke lenger.
    Mener du at Start/Brandsdal burde takket nei til dette - OM de visste om denne saken? Jeg kan ikke se hvorfor dette er en sak som skal ha noe som helt betydning for Start.
    Den aktuelle saken skjedde for tre år siden... Alt er blitt gjort opp og han har beklaget det som skjedde. Hva mer kan man gjore? Han gjorde en feil, som vel de fleste av oss har gjort. Noe er selvsagt verre enn andre ting, men det betyr vel ikke at man ikke kan gå videre uten å måtte lide for tabben som er gjort.

For meg er dette helt uproblematisk og skal selvfolgelig ikke ha noen betydning for hans rolle i Start. Her er det også snakk om 4 andre personer, så om Brandsdal visste dette eller ikke - så synes jeg ikke det er noen grunn til å klandre verken Even eller resten av Start-ledelsen for dette.

Jeg har masse respekt for Even, og synes dette er en ikke-sak så lenge alt her blitt gjort opp og avsluttet for flere år siden.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Ja, så var vi kommet til kjernen av fit-and-proper-persons-testen. Debatten går om spillavhengighet og Norsk Tippings monopol, og dette er viktige saker.

For meg er allikevel noe av det viktigste at klubben er en demokratisk styrt enhet som har bredde og forankring i sørlandske tilskuere og fans. I en ideell verden skulle jeg gjerne sett fem tusen medlemmer som stemte og kranglet og brydde seg noe helt vilt--og de ti tusen de kunne ha dratt med seg på kamp, som tilfellet er i Tyskland.

Slike tilstander er selvsagt helt rørende urealistiske om vi så hadde hatt 2004/5-sesonger ti år på rappen, så folk--ja, meg selv inkludert, forsåvidt--er villige til å fire på de demokratiske kravene/ønskene for håpet om at en opplyst elite skal garantere økonomi og satsing.

Men: Er det helt iorden at klubben oversigneres til fire, fem hurragutter på bakrommet i Filadelfia, eller hvor nå rike pokerfjes mest naturlig treffes? Hva vil disse herrene ha av sportslig makt, innflytelse og ansettelser?

Jeg mener, praten om kroken på døren og konkurs har gått siden 1996, og når noen kommer inn med store vyer, skal der handles dyre spillere over en lav lakksko og brasiliansk brennevin.

Jeg legger merke til at jeg bråvåkner fra min utenlandske dvale når slike saker skjer, og jeg tenker: kan denne klubben aldri ha tålmodighet nok til å skynde seg langsomt?

Member
    Ble medlem
    Dec 2012
    Dere som rynker på nesen av at pengene som investeres er tjent i gamblingbransjen må roe sine pietistiske, sørlandske moralreflekser helt ned.

Tror dere virkelig penger fra andre bransjer er så mye renere? F.eks fra oljebransjen, som i årtier har kjempet mot utviklingen av renere drivstoff, støttet totalitære regimer etc? For å ikke snakke om Pharma, fiskeoppdrett osv. Forskjellen er at disse, godt hjulpet av lobbyisme og PR-byråer, fremstår bedre enn de er. Det klarer ikke gamblingbransjen i Norge, da de har enormt mektige motparter i Norsk Tipping og idretten.

Dessuten. Beggars can't be choosers. Et norsk fotball-lag er aldri et godt business case, så at noen vil investere sine hardt tjente kroner i å løfte Start fra nåværende nivå så syntes jeg vi supportere bare skal være takknemlige. Uten eksterne penger forblir vi et jojolag med en god generasjon hvert 20. år. Vi burde ha ambisjoner om mer enn det.

Håper dessuten investorene satser på å profesjonalisere organisasjonen, signeringen av Reo-Coker er et tydelig tegn på at nåværende ledelse ikke aner hva de holder på med.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Skulle det virkelig så lite til for å miste respekten for Brandsdal?

Sitat Opprinnelig skrevet av Raoul Duke Vis innlegg
    Jeg legger merke til at jeg bråvåkner fra min utenlandske dvale når slike saker skjer, og jeg tenker: kan denne klubben aldri ha tålmodighet nok til å skynde seg langsomt?
    Av det som er blitt sagt utad så langt er det ingenting som tyder på at man har hastverk med å få klubben opp i norgestoppen. Avtalen som er inngått er på 10 år, og de første fem skal brukes til å bygge opp klubben til å bli selvdrevet økonomisk.

Junior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette har med omdømme å gjøre.
    Gamblingbransjen generelt og de som driver fra utlandet spesielt har et dårlig omdømme. Lik det eller ikke, men Norsk Tipping har stort sett greid å beholde et rimelig greit rykte, så dårlig omdømme hefter ikke ved dem i like stor grad.
    Så er det kommet frem at en av de potensielle investorene har vært involvert i en (i beste fall) uryddig omgang med grasrotandel, i verste fall kan man kalle det svindel og personlig vinning.
    Vil IK Starts medlemmer applaudere at klubben overleveres en håndfull enkeltpersoner som a) har bakgrunn og penger fra en belastet bransje, og b) har vært involvert i det som ligner forbrytersk virksomhet (en av dem)?
    Et dårlig omdømme sverter over, klubben vil fra dag 1 bli forbundet med de mulige nye eieres dårlige omdømme.
    Nå er det viktig at det ekstraordinære årsmøtet får alle opplysninger på bordet. Forventer at den nåværende ledelsen ikke har latt seg blinde av pengesekken der framme, men har foretatt en grundig due diligence av de potensielle investorene. For det har de gjort av Start, helt sikkert. Og uansett motiv, om de oppriktig ønsker å "svi av" noen kroner på å hjelpe Start opp og fram, eller om de har en skjlut agenda som antydet av NFF, man gir ikke bort klubben uten å vite til hvem og hvorfor.
    Penger er ikke alt, noen ganger er det viktig å kunne stå rakrygget og velge bort de dårlige mulighetene.
    Kanskje klubben står ved et slikt valg nå?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av vestergabet Vis innlegg
    Penger er ikke alt, noen ganger er det viktig å kunne stå rakrygget og velge bort de dårlige mulighetene.
    Kanskje klubben står ved et slikt valg nå?
    Penger er ikke alt nei. Jeg forventer at dersom årsmøte sier ja til avtalen, så må det følge med en forpliktelse fra investorene om at man jobber ut ifra de verdiene norsk idrett representerer. Og det innebærer blant annet at vi har et spillmonopol hvor Norsk Tipping er den eneste lovlige aktøren. Noe annet må være helt uakseptabelt, uansett hvor mye penger eller ambisjoner disse fem gutta kommer drassende med. Start har tross alt eksistert i 112 år uten deres hjelp, og jeg vil heller fortsette å være fattig enn å selge sjela.

Saken med misbruk av grasotpenger er ikke bra. Sett i sammenheng med investorenes bakgrunn tegner det et lite lystig bilde av Start i media akkurat nå. Men en tre år gammel sak som er ordnet opp i må man jo også kunne legge bak seg. Folk kan ikke dømmes i evig fremtid for gamle feilgrep.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Sitat Opprinnelig skrevet av fonzie Vis innlegg
    Dessuten. Beggars can't be choosers. Et norsk fotball-lag er aldri et godt business case, så at noen vil investere sine hardt tjente kroner i å løfte Start fra nåværende nivå så syntes jeg vi supportere bare skal være takknemlige. Uten eksterne penger forblir vi et jojolag med en god generasjon hvert 20. år. Vi burde ha ambisjoner om mer enn det.
    Start er ikke beggars og dette er ikke veldedighet fra investorene.

Prisen de skal betale for all makt er ekstremt lav når vi sammenligner med hva andre klubber i skandinavia er solgt for.

Junior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Start er ikke beggars og dette er ikke veldedighet fra investorene.

Prisen de skal betale for all makt er ekstremt lav når vi sammenligner med hva andre klubber i skandinavia er solgt for.
    Enig.
    Mindre en et årsbudsjett OBOS. Fordelt på 10 år...
    Om dette går igjennom OG opprykket sikres er det ikke mange som kommer til å juble om 2-3 års tid når investorene, etter krav fra publikum og presse om mer penger, minner om hva de har forpliktet seg til i 2020 - 4 millioner.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Personlig synes jeg det er bra at det ikke skal kjøres inn 100 millioner for å kjøpe klubben opp til toppen av norsk fotball. Da hadde jeg vært helt sikker på at det hadde endt med mageplask og sannsynligvis en konkurs ikke så veldig langt nede i veien. Det er jo gjerne slik at det er de ekstra 3-5 millionene årlig som utgjør forskjellen på om at slipper å sjekke bankkontoen daglig for å vite om man kan utbetale lønn eller ikke. Ihvertfall har det vært slik for Start de siste sesongene. Det er den tryggheten klubben nå skal få, og som skal gjøre det mulig å tenke litt lenger frem i tid enn neste lønnsutbetaling.

Bi-effekten av disse rammene håper jeg er at klubben kan tiltrekke seg sårt tiltrengt kompetanse. På flere viktige områder har det vært en mangelvare lenge, og noe som er en viktig grunn til at vi er der vi er idag. Hvis investorene mener det som så langt har blitt kommunisert, og lykkes med å få klubben selvfinansiert iløpet av de neste fem årene, da ser vi konturene av noe som er bærekraftig over tid. Jeg er ikke mer enn forsiktig optimist enda, men jeg synes det som er blitt sagt utad så langt høres veldig riktig ut selv om det fortsatt er mye vi ikke vet enda. Jeg ser ihvertfall ikke noen grunn til å være veldig negativ, med mindre man er det av prinsipielle grunner.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Det er saktens et godt poeng, Stig...ikke at det ser ut til å dempe forventningene hos enkelte fans hvis første impuls er "kjøp!" med ølbrillene godt festet. Som hos en virkelig spillebajas eller hekta stoffmisbruker, for hvem lykken alltid er et veddemål eller en pulverdose unna, ser "Lykken" for visse fans alltid ut til å være en ny spiller hver måned, med det resultatet at de unge spillerne blir satt til side. Det er ikke bærekraftig.

Jeg vet ikke hva slags konkrete visjoner de har, disse fem karene. For min egen del, har mitt ønske vært å gjenoppleve 1991-
    1994 og 2004/5, masse folk på kamp, engasjement og en type fotball, spilt primært av unge lokale gutter, som gjør oss stolte. Kanskje er fire høvdinger i året garantien for at den tålmodige strategien som gjør dette mulig faktisk kan gjennomføres.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2013
    Jeg synes de nye investorene bør få en sjans til å vise hva de står for, klart den saken med Nesset trekker ned førsteintrykket endel, det er en lite heldig sak for hans del, og det er rimelig nylig. Men, det er som sagt ingen straffesak og fyren må få lov til å gå videre i livet. Jeg ønsker også at klubben ikke binder seg til disse investorene uten forbehold, her må man tenke seg nøye gjennom før man går videre og jeg forventer at man blir en enig om en avtale som gavner begge parter.

Det ville ikke være heldig om vi blir en kjøpeklubb som bare kjøper spillere for å oppnå kortvarig suksess. Håper heller på at vi kan få inn et par tre helt nødvendige forsterkninger nå i sommervinduet av bra kvalitet som går rett inn og hever førsteelleveren og at investorene deretter bruker en god porsjon av pengene de skyter inn til å heve nivået på ungdomsrekrutteringen og talentutvikling slikt at klubben kan utvikle bedre talenter enn vi har gjort i de senere år. At vi får inn en kapabel sportsdirektør nå tror jeg vil være veldig gunstig og forhåpentligvis kan man satse mer på speiding enn man fått gjort tidligere da dette arbeidet som er blitt utført her de siste 10 år ligger langt under pari.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    De må få en sjanse. 4 mill i året over 10 år er ingen halleluja selv i norsk fotball.
    Men nok til å gjøre avgjørende investeringer til å skape stabilitet.
    Jeg kunne tenkt meg en styrking i trenerteamet. En trener med kunnskap på offensivt spill.
    Få spissene til å ha en god læremester for god utvikling av Christensen og Salvesen spesielt.
    Neste år ser jeg for meg å få inn ny
    1. Keeper
    Ny midtbane general etter Gummi.
    Ny høyre back etter Skogmo.
    Får vi inn sterke spillere på disse posisjonene blir det fantastisk.
    Så håper jeg Antwi, Christensen, Nguessan og Salvesen får en læremester av klasse. Slik at disse vokser frem til mye morro.
    Det vil nok bli en liten startboost i kapital innskudd og så vil behovet for midler flate ut etter år 2 med guttakrutt. Forhåpentligvis ☉

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    De må få en sjanse. 4 mill i året over 10 år er ingen halleluja selv i norsk fotball.
    Men nok til å gjøre avgjørende investeringer til å skape stabilitet.
    Jeg kunne tenkt meg en styrking i trenerteamet. En trener med kunnskap på offensivt spill.
    Få spissene til å ha en god læremester for god utvikling av Christensen og Salvesen spesielt.
    Neste år ser jeg for meg å få inn ny
    1. Keeper
    Ny midtbane general etter Gummi.
    Ny høyre back etter Skogmo.
    Får vi inn sterke spillere på disse posisjonene blir det fantastisk.
    Så håper jeg Antwi, Christensen, Nguessan og Salvesen får en læremester av klasse. Slik at disse vokser frem til mye morro.
    Det vil nok bli en liten startboost i kapital innskudd og så vil behovet for midler flate ut etter år 2 med guttakrutt. Forhåpentligvis ☉
    Keeper - Har ikke Opdal og Bojar lenge igjen av kontrakten? I så fall er det lite sannsynlig at en av dem forsvinner, hvilket må skje, da vi uansett ikke kan sitte med tre keepere. Jeg tror kanskje heller Bojar kommer til å få flere sjanser fremover.

Enig ang Gummi. Vi har ikke hatt en skikkelig dirigent siden finnen var der.

Skogmos kontrakt går vel snart ut? Samtidig synes jeg Wichne klarer seg ok. Her vil jeg heller hente opp nok en ungdom. I bakhånd kan vi skyve ut Larsen.

Ellers blir jeg ikke overrasket om Zlatko kommer inn nå i sommervinduet..

http://www.fvn.no/100Sport/fotball/T...l-237967b.html
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Jo Opdal fikk en lang kontrakt, litt for lang.
    Men jeg ser ikke bort fra at han kan forsvinne til Åsane og Mjelde.
    Sant det.. Wichne har nok gode odds for å bli en solig back .

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Ellers blir jeg ikke overrasket om Zlatko kommer inn nå i sommervinduet..
    Jeg har sansen for Zlatko. Men Start har ti posisjoner som bør forsterkes før venstrekanten.

Om Start ønsker å hente Zlatko understreker det bare hvor hjelpeløst vanstyrt denne klubben er, og hvor latterlig planløst klubben opererer på overgangsmarkedet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg har sansen for Zlatko. Men Start har ti posisjoner som bør forsterkes før venstrekanten.

Om Start ønsker å hente Zlatko understreker det bare hvor hjelpeløst vanstyrt denne klubben er, og hvor latterlig planløst klubben opererer på overgangsmarkedet.
    Du har selvfølgelig helt rett. Børufsen har nok vært vår beste spiller så langt i år. Alternativet er å flytte Zlatko over på høyre, eventuelt Børufsen ned som indreløper i 433.

Håper uansett at sportsdirektør er på plass før man begynner å bruke disse pengene..
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Du har selvfølgelig helt rett. Børufsen har nok vært vår beste spiller så langt i år. Alternativet er å flytte Zlatko over på høyre, eventuelt Børufsen ned som indreløper i 433.

Håper uansett at sportsdirektør er på plass før man begynner å bruke disse pengene..
    I teorien er det selvsagt en mulighet å flytte Børufsen til en annen posisjon for å rydde plass til Zlatko. Om det er så lurt i praksis er jeg mer usikker på. Dersom vi legger om til 433 kan han fint bekle en indreløperrolle, men vi mister de relasjonene som er bygd opp på venstresiden. Men samtidig er Zlatko en profil, noe vi ærlig talt må si at vi ikke har for mange av. Og han er en spiller som har et høyt nivå inne. Det hadde vært bra om det var på plass en sportsdirektør før den avgjørelsen blir tatt, men jeg frykter vel at så ikke blir tilfelle.

Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2015
    Jeg ville ikke regne med en sportsdirektør som kan jobbe for Start til sommervinduet. De fleste har en oppsigelsestid der de jobber. F.eks. Inge André Olsen har 3 mnd oppsigelsestid hos Stabæk. Aller først må avgjørelsen ang. Start En Drøm bli tatt på årsmøtet Torsdag 6 Juli før de på nytt ser på alternativene til hvem som kan bli sportsdirektør. Start trenger å forsterke spillerstallen i sommer så noen kommer nok inn. Vi vet at de ser etter ny spiss. Er nok først til vintervinduet en sportsdirektør får satt sitt preg på den prosessen.

Ang. Zlatko så er han uten kontrakt 1 Juli. Om ikke Start slår til i dette sommervinduet så snapper garantert en annen klubb han opp. Da blir det mye dyrere å få ham senere. Er han fremdeles på høyt nivå så er han en forsterkning, selv om vi har grei dekning på venstrekanten. Signerer de ham så går det nok ikke på akkord ang. å forsterke med ny spiss, ev. andre possisjoner. Mye avhenger uansett på Årsmøter neste uke.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Hvis IAO får jobb i Start, vil sikkert Stabæk bli kvitt ham så raskt som mulig. Så ikke umulig med sportsdirektør på plass tidlig hvis oppkjøpet/kuppet lykkes ...

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •