Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo

Steinar Pedersen ferdig som trener

Da kom bekreftelsen fra klubben: http://www.ikstart.no/nyheter/slutter-som-start-trener

Det kom ikke som noen stor overraskelse må jeg si. Flere her som har diskutert det i det siste. Et lokalt forankret prosjekt, som ikke har vist seg så fruktbart som man hadde håpet.

Nå er jeg spent på hvem som overtar.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2013
    Synes dette er riktig avgjørelse, Pedersen har ikke fått ut en økning i kvaliteten på spillet som jeg mener han burde fått etter nye signeringer, vi har rett og slett spilt svært dårlig fotball i de senere kampene og det tar seg nok ikke ut når man har presentert slikt spill, spesielt på hjemmebane for de nye eierene.

Pedersen har vært her i snart to år, og jeg mener at vi har fått sett altfor lite progresjon i spillet til at det kan forsvares at han fortsetter. Blir vel Priest som overtar midlertidig, og utifra det jeg ser har man allerede blinket seg ut en ny hovedtrener som vil være klar om ikke så lenge til, er spent på hvem TKK trekker opp av hatten.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Ikke overraskende nei. Jeg sa vel allerede ved ansettelsen at jeg ikke hadde troen. Og fjoråret var jo total katastrofe. Nesten utrolig at han fikk fortsette etter "all time low" uansett liga i fjor. Og man kan vel ikke si at man har sett mye fremgang så langt heller. Hadde ikke økonomien vært så dårlig så hadde han nok aldri blitt ansatt. At du gjør det brukbart et år med Jerv (og de gjorde det vel bedre året etter med svakere stall) skal ikke vært nok for å bli ansatt som hovedtrener i en såpass stor klubb som Start. At han var lokal, spilt i Start i lang tid, og var en hyggelig fyr trumfet nok det at han nesten ikke hadde erfaring som trener.

Å ta over etter Pedersen blir i alle fall ikke som å hoppe etter Wirkola, såpass kan man vel si. Og klubben har ikke så mye å tape føler jeg. Dette kan umulig blir dårligere på sikt. Eneste er kanskje tidspunktet, det kan diskuteres. Men når har det vært svakt over lang tid, og det har toppet seg i de siste kampene, så man kan vel ikke si at det er feil tidspunkt heller. Men hvis man ikke rykker opp, så vil jo alltid noen si at det var feil tidspunkt, men uansett så er det ikke så mye som tyder på at det ville gått bedre med Pedersen ut sesongen.

Men tror nok ledelsen har sett de de fleste andre har sett, og sett at Pedresen ikke er ritkig mann for å få Start tilbake i toppen, og ventet på rett tidspunkt. For hadde de sparket han etter 5 strake seire, så hadde nok beslutningen fått mere motstand fra media etc. Personlig mener jeg tidspunktet var bra.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Ser ut som om det er TK som har hatt en del å si her. Utdrag fra intervjuet med SP i Fvn:
    "Jeg fikk beskrivelse av sportslig leder (Tor-Kristian Karlsen) om at det er en spillergruppe med manglende disiplin og mentalitet, og at jeg er ansvarlig for det. Jeg føler at jeg, sammen med spillergruppen, har jobbet knallhardt i en vanskelig og utfordrende situasjon. Jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen. "

Det er veldig rart at SP ikke kjenner seg igjen i den beskrivelsen, for det er noe som har blitt diskutert titt og ofte blant supportere rundt laget. Man kunne kanskje tilgi det i fjor, da de fremdeles hadde 2015 sesongen friskt i minne. Men når det fortsetter i Obos er det ingenting å "tilgi" lenger. Da er det helt og holdent nåværende personell som er ansvarlige, og SP har etter min mening ikke fått løftet laget tilstrekkelig.

Jeg synes, som bosve, at timing er spesiell, men at det er en riktig avgjørelse.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Tror at det er ganske stor uenighet mellom Steinar og sportslig leder Karlsen. Jeg antar at Karlsen synes han bruker for lite de kreative spillerne, (les Tobias, Adnan, m.m.) Blir kanskje for traust og famlende i de nye ledernes øyne. Når heller ikke spillet fungerer, så gikk det sånn. Hardt og brutalt. Start har ihvertfall ikke fått dårlig betalt utfra spill og sjanser i årets sesong. Desverre er avstanden til Bodø Glimt blitt altfor stort etterhvert både poengmessig og spillemessig. Kan virke også som om spillerne ikke blør hardt nok for drakta ifølge Karlsen. Virket ihvertfall sånn borte mot Fredrikstad!!!

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2013
    Håper det vil komme inn en trener som innfører kadaverdisiplin, noe som etter min mening er det eneste som vil hjelpe på denne spillergruppen, tror det er en del spillere som har hatt det for bedagelig altfor lenge og som trenger et skikkelig spark bak for å få opp prestasjonene.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg er ikke overrasket over at Steinar er veid og funnet for lett. Alle som har fulgt Start tett har sett at ting ikke har fungert som man hadde ønsket. Men jeg er likevel trist. Steinar er en skikkelig Start-gutt, en ærlig og hardtarbeidende person som jeg ønsker alt godt. Det er synd at det ikke fungerte, og det er synd at det måtte ende på denne måten med uenighet. Jeg håper det ikke ender med for mye bitterhet i tillegg, Steinar er en person jeg ønsker at skal være involvert i klubben videre.

At Steinar ikke vurderes som riktig mann fremover skjønner jeg. Men timingen på dette fremstår ganske spesielt. Slik jeg ser det må det enten bety at ledelsen nå er alvorlig bekymret for opprykket, eller så ser de en trenerkapasitet de ønsker inn som er ledig og krever rask handling. Ellers kunne de ventet til etter sesongen.

Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2014
    kan den nye treneren være bradley eller jørn andersen kansje berg eller nordlie

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av nikken saltomortale Vis innlegg
    kan den nye treneren være bradley eller jørn andersen kansje berg eller nordlie
    Tror fvn bekreftet under livesendingen sin at Bradley nettopp hadde blitt presentert som ny trener i en klubb i USA, så han er nok ikke aktuell.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2013
    Beklager Steinar, men dette er strålende nyheter synes jeg. Håper det kommer en trener som engasjerer og får folk tilbake på tribunene igjen. Har troa på at Karlsen har noe stort i ermet.........

Member
    Ble medlem
    Jun 2017
    Tipper Dag-Eilev Fagermo står på blokka til Karlsen. Han har masse autoritet og er veldig tydelig. Ikke mange liker mannen, men det glemmer vi fort når han blir vår drittsekk! Fagermo har ett år igjen av kontrakten, og når man ikke har forlenget med så kort tid igjen, tyder ting på at Odd og/eller Fagermo er gått lei. Minner om at Odd er mye nærmere nedrykk enn seriegull i år. Fagermo har nå vært i Skien i snart ti år, og har tidligere ytret at han har blitt lei av å hele tiden måtte selge spillere og bygge opp laget igjen. Dag-Eilev har også vært frustrert over at han ikke har kunnet matchet konkurrenter på lønn, noe som ikke kommer til å være noe stort problem i Start fremover.

Selv om han opprinnelig er fra Bærum, kan det vel hende at han etter så lang tid i Telemark har slått rot der. Kanskje det teller positivt at Kristiansand ikke er så langt unna? For Start sin del er det også smart å svekke Odd da vi konkurrerer om noen av de samme spillerne i nedslagsfelt som delvis overlapper. Regner det ikke som usannsynlig at Fagermo får overtalt Steffen Hagen til å flytte tilbake til Kristiansand, og det hadde vært en enormt bra signering.

Personlig ville jeg vært veldig fornøyd med Fagermo. Vi får en erfaren trener med pondus, en som setter seg i respekt - og i kraft av dette kan motivere. Han har bevist at han kan tenke og jobbe langsiktig, og jeg tror han selv vil synes at Start høres meget spennende ut.

Member
    Ble medlem
    Dec 2012
    +1 på Fagermo, hadde vært en aldeles strålende ansettelse. Frykter litt at det skal komme inn en utenlandsk trener som trenger tid til å tilpasse seg ligaen. Det har vi ikke tid til nå. Er også skeptisk til at Priest midlertidig styrer skuta frem til neste sesong, når opprykket henger i en såpass tynn tråd. Hadde jo vært en enorm skuffelse med ett år til i Obos med alt det positive som har skjedd i det siste.

Member
    Ble medlem
    Dec 2012
    Morsom liste på Transfermarkt over ledige managere: https://www.transfermarkt.com/traine...tik=125&plus=0

Av de norske er vel Trond Solleid og Henning Berg de mest spennende navnene. Ellers har man Jonevret fra Sverige, som jo kjenner ligaen her godt. Allan Kuhn fra Danmark ledet Malmö til seriegull, men ble sparket i sommer. Alle disse er jo selvsagt veldig store navn for en klubb som Start, men Start en Drøm har hevet listen betraktelig siden de kom inn så det føles som om ingenting er umulig lengre (Ancelotti ble jo f.eks ledig igår...)

Junior Member
    Ble medlem
    Sep 2017
    Så kjedelig Start har fremstått seneste par år så var dette det eneste riktig. Fortsatt tilgode å se noen som helst utvikling med Pedersen bak roret

At enkelte sår tvil om timing er jeg uenig i da man kommer i fra tap i Fredrikstad, og U hjemme mot en fotballstormakt som Levanger!?!? - da fremstår opprykket noe usikkert uansett, og kan således ikke bli verre

Folk kan mene meget om mangel på sjel etc etc... fakta er at dette er business - følger man ikke med i utviklingen, rett kompetanse på rett plass, så blir luka til toppen av norsk fotball enda større. Hvilket forøvrig er skremmende i en tid hvor norsk fotball aldri har fremstått svakere. At personer har lokal forankring, er stjernegutter etc etc, er vel og bra så lenge kvaliteten er god nok til å skape resultater

Det har ikke vært tilfellet seneste årene

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2013
    ifølge Varden åpner Fagermo for å slutte i Odd.....

Min favoritt: Erik Hamren. Tatt gull i to land. Urealistisk?

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Steinar har sikkert arbeidet knallhardt i Start, men desverre så har han ikke klart å sette et lag og prege dette. Det har vært trist fotball der det overhodet ikke skal tas noen sjanser. Hans disponeringer av spillerne kan også absolutt diskuteres. Han har tydelig gått for det safe, fremfor kreativiteten. Noen ganger har det lønt seg, men til syvende å sist var det nok dette som ble hans bane. Er også redd for at han ikke hadde klart dette i TL. Tror han må skaffe seg mere erfaring på dette nivået.

Jeg frykter ellers at sportslig leder Karlsen kan få for mye makt og bli en døgnflue. Håper virkelig jeg tar feil.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012

helt enig franko

TKK burde være den som gikk av nå, muligens sammen med SP. For dette er amatørmessig, vi ligger ann til opprykjk 5 serie runder før slutt, og så skapes denne unødvendige støyen. Nå håper jeg faktisk vi går på en smell i morra nesten slik at man kan forstå at man har gjort feil. Vi har ingenting i eliteserien å gjøre. Så enkelt er det. At man liksom skal kjøpe inn et helt nytt lag, uten penger er jo en fantasi.

Junior Member
    Ble medlem
    Jul 2013

Selvsagt har Tor Kristian Karlsen all langsiktig sporstlig makt

Tor Kristian Karlsen har fått all sportslig makt så lenge han blir sittende, det er det ingen tvil om. Men hvordan kan man være forundret over det? Det er jo like selvfølgelig som at eierne har all makt over han igjen, og at treneren har all makt over treningene og kampene...

Rollene i Start begynner å fremstå som tydelige. Øverste nivå: eierne, er tydelige på hva de vil, og hva de bestemmer. Neste nivå sportslig leder, har tydeligvis all makt over den langsiktige sportslige satsningen hva spillerlogistikk og treneransettelser angår. Treneren skal ha bestemmelse over treningene og kampene.

Med denne rollefordelingen er det helt avgjørende at treneren matcher mange og 90% med sportslig leder. Det sier seg selv.

Mange ble kanskje litt overrasket over tidspunktet, men jeg tror ingen utenom SPs nærmeste vennekrets kan ha blitt overrasket over at dagen Tor Kristian Karlsen ble presentert som sportslig leder, var i praksis siste dagen hans som trener. Etter det har han ventet på første anledning, og den kom nå.

Når vi skal spekulere i hvem som blir trener, er det i praksis bare en mann som avgjør det: Mannen eierne har gitt all makt til dette spørsmålet, Tor Kristian Karlsen.

Mens vi venter er det derfor litt artig å lese hans tidligere blogger, og høre hans podcaster.

At han begrunnet SPs avskjed med for lite disiplin og mentalitet, var nok mer et forvarsel av hvem som skal komme, enn det var kritikk til Steinar Pedersen.

Karlsen har samarbeidet tett med Tom Nordlie, og hans begrunnelse over SP kan muligens peke mot vår 2005-helt.

Jeg synes det pr nå er svært åpent. Personlig er jeg mest spent på om han tenker rent teoretisk på "den beste treneren for pengene", noe som nok vil gi han en utenlandsk trener, bygget på tidligere kontakter. Mener han at kjennskap til kultur og spillere er avgjørende for å få suksess, vil nok treneren ha norsk, eller til nød nordisk pass.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av tigerberget4ever Vis innlegg
    TKK burde være den som gikk av nå, muligens sammen med SP. For dette er amatørmessig, vi ligger ann til opprykjk 5 serie runder før slutt, og så skapes denne unødvendige støyen. Nå håper jeg faktisk vi går på en smell i morra nesten slik at man kan forstå at man har gjort feil. Vi har ingenting i eliteserien å gjøre. Så enkelt er det. At man liksom skal kjøpe inn et helt nytt lag, uten penger er jo en fantasi.
    Hvorfor skal TKK gå av? Jeg mener han har gjort omtrent alt riktig siden han kom. Vi har hentet et par spennende spillere for fremtiden og med videresalgpotensiale. Han har hentet en spiss fra Brann på lån som har levert til de grader.

Joda, vi ligger ann til opprykk, men har tapt poeng til konkurrentene de siste ukene og uten seier på de 3 siste - der vi bl.a spilte årsverste i Fredrikstad var det ingen opprykkstakter over klubben. Vi hadde vel en luke på 6 poeng ned til 3.plass, men nå er den på 2 poeng. Alle vet jo at et trenerbytte veldig ofte gir en umiddelbar effekt da spillere vil vise seg fram. I tillegg har Start nå penger til å betale SP ut av kontrakten i tillegg til å hente en ny god trener. Jeg vil tippe at den nye treneren får forsikringer om at det vil bli stilt midler til rådighet for å forsterke betydelig og med en meget god administrasjon og med kapital - må det vaere en drommejobb for en trener med ambisjoner.

Jeg synes Steinar har gjort en grei jobb med en ganske svak stall, men vi har nok tatt endel mer poeng enn det vi har fortjent. (vi er bl.a det mest effektive laget i divisjonen) Dermed er det bare marginer som gjor at vi hadde hatt en plassering rundt 4-5 plass, så at vi har stQ kurs mot opprykk kan vi vel ikke si.

Rykker vi opp så har vi selvfolgelig noe å gjore i eliteserien å gjore, og selv om dagens stall ikke er god nok til å hevde seg neste år, er jeg helt sikker på at det vil bli hentet inn betydelige forsterkninger og dermed vil forhåpentligvis den stallen som starter sesongen 2018 vaere gode nok til å hevde seg rundt midten eller hoyere i eliteserien.

Du sier at vi ikke har penger, men det er jo helt feil... Disse nye eierne er gode for flere hundre millioner kroner og ansettelsene de har gjort så langt viser at de mener alvor og det er ingen som helst tvil om at man er beredt til å bruke langt mer enn de 40 millionene som var utgangspunktet..

Mye har skjedd i Start på kort tid, men jeg synes det er veldig spennende å ENDELIG slippe å tenke på spillersalg og budsjettkutt. Nå satses det av folk som mener alvor og som har muligheten til å satse.

Lignende tråder

1. Ny trener til 2018
    By Harry G in forum IK Start
    Svar: 80
    Siste innlegg: 12-03-2017, 14:49
  2. Steinar Pedersen ny start trener
    By pelle in forum IK Start
    Svar: 36
    Siste innlegg: 06-12-2016, 20:40
  3. Erik Ruthford Pedersen
    By krs in forum IK Start
    Svar: 16