Viser resultater 1 til 6 av 6
    Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013

Hvor gode/dårlige er egentlig Start?

Ser vi på tabellen så er vi 2 beste laget i Adecco. Men hva ligger bak resultatene i år?

At Bodø Glimt er det suverent beste laget er hevet over enhver tvil. De har et fast grunnspill, hurtige vinger som får lagt inn gode innlegg. Alt går mye fortere enn de andre lagene.

De har hatt mange storseiere og er klart de beste. I eliteserien hadde de nok trolig vært i bunnstriden, så stor er nivåforskjellen.

Start derimot har hatt mange siere som har hengt i en tynn trå. Har ofte ledet, og deretter er det å legge seg bak for å sikre. Alternativt har de spilt mot lag som er defensive,og de klarer ikke å spille seg gjennom.

Pr i dag virker Mjøndalen akkurat eller bedre enn Start. Det samme kan sies om Sandne Ulf.

INGEN i Start kan si at de har vært uheldige/uflaks med årets resultater. Tvert imot har de hatt større lykke enn ulykke.

Start har variert voldsomt i prestasjonene. Kan spille tåli 30 min, for deretter å vise elendig spill. Ballen går seint, mye støttepasniinger, svak fart på vingemne og få folk i boksen- midtbanen holder igjen.

Hadde vi ikke hatt Skålevik i høst, hadde vi ikke ligget der vi ligger nå.

Må si at Steinar Pedersen har fått lite ut av mannskapet han har til disp. Skal dog sies at mange av spillerne er altfor ustabile og endel har rett og slett ikke nivået inne.

Skal vi snakke om Eliteserien, kan vi ikke holde på med dette surret mere. Synes de har gjort gode signeringer i det siste, men mye mangler fremdeles.

Hva mener dere andre om tingenes tilstand?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    De nye eierne er gamblere, noe jeg tror er positivt. De vet at det er lettere å få tak i gode spillere etter et opprykk, og vil derfor ha is i magen inntil videre.
    Tror derfor ikke vi kan regne med noen flere spillere i høst, selv om vinduet fortsatt muligens er åpent for free agents.
    Dermed er trenerbytte neste grep hvis opprykket ser ut til å glippe.

Uansett hentet de ikke TKK for å hente spillere til OBOS. Blir spennende å se hva han henter inn til vinteren og sommeren hvis Start rykker opp. Da først får vi se hvilke ambisjoner de nye eierne har - altså om de er høye eller svært høye.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Etter min mening er Start omtrent på nivå med Mjøndalen og Sandnes Ulf, som du er inne på. Grunnen til at vi ligger over dem på tabellen er vel delvis at vi har vært mer stabile og delvis fordi vi har hatt marginene med oss. Jeg synes forøvrig begge de to har vist et høyere toppnivå enn oss denne sesongen.

Bodø Glimt har vært ligaens suverent beste lag denne sesongen. Med den flyten de har nå er jeg sikker på at de kunne fått ok resultater også i Eliteserien, de var tross alt med å kjempet hele veien om å holde seg i fjor. Likevel synes jeg det er skremmende stor forskjell på Start og Glimt per nå. Det både kan og vil jevne seg ut iløpet av vinteren dersom vi rykker opp tror jeg, men for det sittende regime er det ingen god attest å ta med seg.

Spørsmålet er hvorfor det har blitt slik. Spillerne vi besitter har åpenbart sine begrensninger, og har samtidig ikke levert på topp denne sesongen. Spillere som Robstad, Larsen og Opdal har ikke vært så bra som jeg hadde håpet for eksempel. Men jeg vil ikke egentlig legge skylden på enkeltspillere, jeg synes først og fremst det er det kollektive som har sviktet. Og det er Steinar Pedersen sitt ansvar. Etter min mening har han aldri lyktes med å sette et skikkelig grunnspill i Start. Han vet sikkert hva han ønsker å oppnå, men enten har han ikke spillermaterialet som skal til eller så når han ikke gjennom med budskapet sitt. Hvis det er førstnevnte som er problemet er det en svak vurdering å fortsette å i samme spor, er det det andre sier det dessverre litt om evnen til å lede.

Steinar ønsker en ballbesittende stil hvor vi skal ha mye ball og komme rundt på kantene. Problemet med dette er når vi ikke samtidig besitter evnen til fremdrift og gjennombrudd. Da fremstår Start sitt spill som planløst og kjedelig, hvor mye går på kryss og tvers istedet for fremover. Og når vi også har altfor dårlig kvalitet på innlegg og dødballer blir det ikke så mye sjanser. At Start er ligaens mest effektive lag er for meg ikke bare positivt, det er et tegn på at vi skaper for lite. At spillet ikke fungerer er Steinar sitt ansvar. Jeg hadde forventet meg at Steinar klarte å få noe mer ut av spillerne, men spesielt at han klarte å sette et kollektivt grunnspill. Derfor er jeg spent på hva som skjer etter sesongen, uavhengig av om vi klarer opprykket eller ikke.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Et meget godt innlegg og en dekkende beskrivelse av dagens Start. Desverre tror jeg at flere av spillerne og annet publikum tror at vi er rett bak Bødø Glimt, men det er vi ikke. Helt riktig som du skriver at både Sandnes Ulf og Mjøndalen har vist høyere toppnivå enn oss. Vi har stort sett vunnet jevne kamper og sliteseiere. Har skapt lite og mistet monentet i kampen. Grunnspillet som Steinar tenker sitter ikke.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Og det er Steinar Pedersen sitt ansvar. Etter min mening har han aldri lyktes med å sette et skikkelig grunnspill i Start. Han vet sikkert hva han ønsker å oppnå, men enten har han ikke spillermaterialet som skal til eller så når han ikke gjennom med budskapet sitt. Hvis det er førstnevnte som er problemet er det en svak vurdering å fortsette å i samme spor, er det det andre sier det dessverre litt om evnen til å lede.
    Lagets akilleshæl ser ut til å være SP dessverre. Spillerstallen i seg selv har mer enn nok kvalitet i seg til å kunne dominere kamper i Obos, men det har ikke skjedd. Mye på grunn av hva du nevner; SP ønsker en type spill som ikke passer spillerene. Det er en svakhet hos en trener dersom han tviholder på en taktikk, selv om materialet han har til rådighet ikke passer den taktikken. Det er som å presse en trekantet kloss i et rundt hull. Etter hvert bør man finne ut at man skal prøve det trekantede hullet i stedet. MIM hadde mye av det samme problemet; manglende evne til å omstille seg.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Jeg tenker mest på hvor forferdelig det var. Alt fra spillerlogistikk til økonomi.
    Dette gikk litt i sammenheng.
    Rent poengmessig i TL nå ville det pr idag stått 28 -33 poeng.
    Men det vil skje mye gøy fremover

Lignende tråder

1. Hvor på tabellen ender vi i år?
    By Fish in forum IK Start
    Svar: 31
    Siste innlegg: 11-02-2016, 16:15
  2. Hvor dårlige (gode) er egentlig Start
    By Franko in forum IK Start
    Svar: 11
    Siste innlegg: 09-24-2016, 23:29
  3. Gode nyheter-tråden
    By Swans Till I Die in forum IK Start
    Svar: 7
    Siste innlegg: 02-06-2016, 19:02
  4. Hvorfor har aldri Start gode keepere?
    By vinne in forum IK Start
    Svar: 22
    Siste innlegg: 06-17-2014, 13:55
  5. Hvor ender Start på Tippeligatabellen 2013?
    By Frankieboy in forum IK Start
    Svar: 93
    Siste innlegg: 03-17-2013, 01:08

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •