PDA

Se full versjon : Korister?????

jensm
05-10-2013, 09:55
Jeg kan ikke tro det jeg leser. Trustbuddy (supert at de hjelper til med støtte til bortekamper) har leid inn 100 korister som skal synge med TB i kampen mot Viking.

Tigerberget skriver at de setter veldig pris på dette?

Hva skjer??

Jeg husker en god tid, hvor utdelte "klappere" blei utskjelt av oss. Plutselig kom ei tromme, jaja, den lærte vi oss å leve med.

Men korister som betales inn på supporterfeltet? Er ikke det til for supportere som elsker Start?

Plutselig er også Tigerberget blitt et "produkt". Supporterne er ikke bra nok i seg sjøl, altså. Produktet må forbedres, slik at kamprammene blir slik at det behager både sponsorer og tv-tittere.

Tidene forandrer seg. Ikke alltid slik en måtte ønske. Men noen prinsipper er uforanderlige:

En supporter er ekte vare. Den trenger ikke rabatter eller bli betalt for å gå på kamp. Den gjør det av kjærlighet til klubben. En livsstil, om du vil.

Dette er vel ærlig talt å trampe på stoltheten til supportere som har stilt opp kamp etter kamp.

Mulig jeg er aleine om å mene dette, men jeg håper inderlig ikke vi har kommet dit at vi totalt har latt oss kjøpe opp.

Det må være fælt for unge supportere å få denne beskjeden om at "Beklager, dere synger ikke godt og høyt nok. Vi er nødt til å leie inn forsterkninger."

Trustbuddy mente sikkert ikke noe vondt med dette her, men det må da være mulig å ha en dialog med de om hva som passer seg og ikke når en supporterklubb skal sponses.

Gjedden
05-10-2013, 10:09
http://www.ultras1905.com/

Det er helt uakseptabelt for vår del å stå på feltet om dere ikke trekker dette her tilbake sporenstreks. Sør Arena er ikke en opera. Full skjerpings!

Gyldenlöves
05-10-2013, 10:26
Felles uttalelse fra Gyldenlöves hentet fra http://gyldenloves.blogspot.no/

Kor(t)slutning fra Tigerheden

I og med at det verken er 1. april eller hjemmesiden til Stand Up Norge vi har besøkt; har vi ikke annet valg enn å ta nyheten på forsiden til tigerberget.no om korhjelp på alvor.

Vi gidder ikke bruke mye tid for å forklare vårt syn. De fleste mennesker som har noe som helst stolthet og forhold til tribunekultur vil være 100% enig med oss. Og det er for så vidt de menneskene vi håpet Tigerheden bestod av.

Men nå skjønner vi jo at dette ikke er realiteten.

Så når noen faktisk har prestert å komme til enighet med TrustBuddy (som fra før har pisset nok på det fnugget av troverdighet som supporterklubben besitter ved å sponse "gruppebanner" med sponsortrykk) om dette sinnsvake stuntet, er vi nødt til å sette hardt mot hardt.

Det er ikke hyggelig, vi føler nemlig stemningen på feltet har løftet seg i år. Vi føler vi har fått til et samarbeid som kan fungere for alle parter; Tigerheden, Ultras 1905 og Gyldenlöves.

MEN dette kan vi rett og slett ikke leve med. Dette strider mot alle våre prinsipper, meninger, holdninger og syn.

Derfor skisserer vi tre mulige utfall på søndag. Tigerberget velger hvilket alternativ dere ønsker.

1. Gyldenlöves med venner vil gjøre alt i vår makt for å sabotere koret. Vi vil konsekvent starte egne sanger samtidig som koret og eventuelle elementer i TB synger sine. Vi vil også rette sanger mot koret. Om dette ikke har fått dem til å holde kjeft til pause, vil vi be dem forsvinne. Skjer ikke dette, forlater vi feltet.

2. Gyldenlöves med venner boikotter supporterfeltet resten av sesongen og ønsker Tigerberget lykke til videre!

3. Tigerberget takker Trust Buddy for initativet, men forklarer at dette blir for harry, meningsløst og selvutslettende. Så nei takk! ..og vi fortsetter som om ingenting har skjedd.

Vi hører fra dere!

PS! I og med at styret ikke er på forumet (sic!) vil dette innlegget meddeles relevante personer både skriftlig og muntlig. Vi ønsker likevel å sette i gang en diskusjon her, for å få frem galskapen i det hele.

Heia, heia!

- Gyldenlöves, 10. mai, 2013.

rooland
05-10-2013, 10:30
Total skivebom!!!!

Mental
05-10-2013, 11:10
Skandale. Dette burde være avlyst innen dagen og at det i det hele tatt kan tenkes i disse baner vitner om ingen forståelse for Supporterkultur.

Mental
05-10-2013, 11:17
Beklager.
Ingen i Styret uttaler seg her inne så jeg sendte heller en E-post.

stallis
05-10-2013, 12:24
Nå er det også blitt en medie sak i FVN http://www.fvn.no/sport/fotball/start/Intern-krig-blant-Start-supportere-2407893.html

Intern krig blant Start-supportere

KRISTIANSAND: - Målet er jo at det skal bli mer lyd. De har fått utdelt sanghefter og skal det skal ikke bli korsang. De skal synge Start-sanger, sier Torgrim Rygnestad, talsmann i Tigerberget.

Ved hjelp av en sponsor har de leid inn 100 korister, blant annet skal mannskoret Gaasehud bidra i det som blir en svært viktig kamp for Start.

Men det er ikke alle som liker initiativet. En supporterfraksjon rundt Start, som kaller seg Gyldenlöves, varsler boikott av koret søndag.

Truer med boikott

De kaller stuntet sinnsvakt i et innlegg på Tigerbergets forum.

- Dette kan vi ikke leve med. Det strider mot alle prinsipper, meninger, holdinger og syn vi har, skriver de, og gir samtidig Tigerberget tre valg sin uttalelse:

1. Gyldenlöves med venner vil gjøre alt i vår makt for å sabotere koret. Vi vil konsekvent starte egne sanger samtidig som koret og eventuelle elementer i TB synger sine. Vi vil også rette sanger mot koret. Om dette ikke har fått dem til å holde kjeft til pause, vil vi be dem forsvinne. Skjer ikke dette, forlater vi feltet.

2. Gyldenlöves med venner boikotter supporterfeltet resten av sesongen og ønsker Tigerberget lykke til videre.

3. Tigerberget takker sponsoren for initiativet, men forklarer at dett blir for harry, meningsløst og selvutslettende.

Fædrelandsvennen har vært i kontakt med både Kenneth Mayer og Bjarte Bjellås, to av medlemmene i Gyldenlöves. De ønsker ikke å gi ytterligere kommentarer og henviser til uttalelsen.

Lar seg ikke stoppe

- Vi blir ikke skremt av det der. Det forandrer ikke våre planer. Vi gjør det vi har sagt vi skal gjøre. Det er alltid sånn at noen liker initiativene vi tar, mens andre misliker det.

- Hva betyr Gyldenlöves med tanke på stemningen på Sør Arena?

- Det er ikke tvil om at de lager gode sanger, synger og står på. Der bidrar til de grader. Men de vil ikke det ha det som oss, og de får bare mene det de vil, svarer Rygnestad.

Æ kjenner at æ blir så helvetes provosert at æ gidder ikke si noe mer bortsett fra at jeg tok riktig besluttning før sesongen om ikke å være medlem av TB.
Styret i denne "liksom" supporterklubben (ja det er det det er blitt) har et alvorlig problem når det gjelder informasjon og kommunikasjon. Og siste sitatet fra Rygnestad sier jo sitt, snakk om å pisse på sine med supportere.

minibuss
05-10-2013, 12:45
Er dette som er starten på slutten for Tigerheden? Får vi endelig se et uavhengig supporterfelt ?
Jeg håper det.

Men kun et par aktive idioter igjen i Tigerheden vil nye dører åpnes for de som faktisk kan supporterkultur.
Tigerheden pr.dags dato består tydeligvis av sosiale utskudd som ikke kjenner sitt eget beste.

Supporter-Norge ler av Tigerheden. Og det er vell fortjent.

thos
05-10-2013, 13:02
Helt utrolig. Blir dette gjennomført, ryker medlemskapet! PÅ LIVSTID!
Og jeg stiller sammen med Ultras og Gyldenlöves heretter.

Espen K G
05-10-2013, 13:47
Haha! Jeg ler! Joda, Tigerbergets avtale med TrustBuddy er sikkert noe som burde vært vurdert nøye før de takket ja, og diskutert med andre all den tid GL og Ultras er invitert til samlet felt. Men dette her blir jo bare latterlig. "Hvis ikke vi får det som vi vil skal vi gjøre alt for at ingen får en god opplevelse".

Boikott hele kampen om dere vil, men å gå bevisst inn for å sabotere er på barneskolenivå. Hvor gamle er dere i GL egentlig? Var det sånn dere spilte på løkka også; "Hvis vi ikke kan spille med reglene jeg bestemmer så tar jeg med meg ballen min og går hjem"?

Og så kan jo styret i TB ta dette som en direkte tilbakemelding på hvor intenst dårlige dere er til å formidle saker til utenforstående. Når dere inviterer til samlet supporterfelt må dere også gå i dialog med de andre gruppene. Oi, jeg glemte det, dere er ikke her inne og kommenterer nei. På det offisielle(!) forumet til Tigerberget! Jeez!

Frankieboy
05-10-2013, 13:50
Jeg merker at jeg kanskje er blant fåtallet her, men jeg kan ikke se problemet i dette initiativet.

Hvorfor? Fordi jeg mener at terskelen til å stå på feltet skal vaere veldig lav og at jo flere som kommer jo bedre. Jo flere som kommer og BIDRAR med sang - jo bedre stemning blir det. Dette er det som gagner Start og det er det viktigste for meg. Fram til nå er det mange som ikke kommer på feltet fordi det er for få og det virker klikkete (TB/Ultras/GL). Samtidig så er det ingenting som skaper mer interesse for et felt enn at det er mange som står der og at man skaper bra volum.

Hvis ALLE synger mot Viking (GL/Ultras/TB+disse koristene) så vil det bli historisk bra lyd på feltet, og hva er ille med det. Selv om ikke alle disse nye som kommer drar rett på Harveys/Kråga eller hvor man går foran og etter kampen så bidrar de til å skape stemning på Sor Arena. Det er jo glimrende!

JensM sier i åpningsinnlegger her at man her "tramper på stoltheten" til de som har stilt opp kamp etter kamp? Jeg kan ikke forstå det. Folk som har stilt opp kamp etter kamp skal selvsagt vaere stolte av det - med god grunn, men det betyr ikke at man ikke vil ha nye folk på feltet. Det er en god sjanse for at veldig mange av dem som nå kommer allerede går på kamp, men sitter andre steder (bl.a koret Gaasehud vil jeg tro er interesserte) og det er jo mye bedre at disse ressursene kommer og bidrar på feltet enn å sitte andre steder på stadion og klappe hoflig eller bli med på HEIA START et par ganger i kampen?

Samtidig så snakker Jens om rekkruteringen av nye og at man nå henter inn korister fordi de som er der allerede ikke er gode nok. Det handler jo ikke om det i det hele tatt. Man onsker en FEST mot Viking med et enormt volum og trøkk på Start-sangene. Hvorfor deler sponsorer ut gratisbilletter til Start-kamper av og til? Sparebanken Sor gav ut masse billetter for et par år siden. Gjorde de det fordi de som kom på stadion ikke var gode nok? Nei, de gjorde det for å få flere innenfor og for å skape mer stemning på stadion. Samtidig håpte man vel at disse som fikk gratisbillett kanskje likte dette så bra at man ville komme tilbake - og da betale for billettene.

Kanskje en god del av disse som nå kommer mot Viking liker dette så bra at de vil fortsette å komme på feltet. Dette er jo en glimrende rekkutering av nye supportere. Igjen: JO FLERE SOM KOMMER PAA FELTET - JO BEDRE og jo flere som kommer jo mer lyd blir det. Det er det IK Start vil ha, det er det TrustBuddy vil ha og det er det Tigerbergets styre vil ha og det vil jeg også ha!

Kanskje dette stuntet gjor at man mister GL og Ultras, men at man får 50 nye forsangere som elsker Start og som vil bidra i årene som kommer både på feltet og andre steder. Jeg personlig skulle gjerne se at alle kunne bidra sammen for å hjelpe IK Start. For meg er DET det viktigste og ikke om man heter Ultras eller om man kommer fra Gaasehud.

Det går ann å si JA, TAKK - begge deler. Bidrar man på feltet, så er alle velkommen i mine øyne !

Wangel
05-10-2013, 13:53
Vet jo ikke om man skal le eller grine av dette! Tigerheden er historie fra å med idag. Synd, ettersom vi var godt på vei med å bygge et sammarbeid mellom TB 1905 og GL. Har i de seneste kampene vært bedre stemning enn på år på feltet.(sett bort fra en forbanna mandagskamp)! Takk å farvel TB!

minibuss
05-10-2013, 14:16
Jeg har en konspirasjonsteori som går på at TrustBuddy har kommet med dette forslaget eller tilbudet for å fortsette sponsinga av borteturer. For det finnes ikke den supporteren som med stolthet tar i mot et kor som medhjelpere.

Jeg er ganske sikker på at det KUN er Tigerheden og dens styret som ville sagt ja til noe slik.

Korister må gjerne komme på Sør Arena og synge seg hes for klubben - men da helst med fromhed og styrke grunnet sin elsk til klubben, ikke for å drite ut en supporterkultur som vel, allerede er så død som den overhodet kan være i Tigerheden.

Lykke til!

Gyldenlöves
05-10-2013, 14:31
Haha! Jeg ler! Joda, Tigerbergets avtale med TrustBuddy er sikkert noe som burde vært vurdert nøye før de takket ja, og diskutert med andre all den tid GL og Ultras er invitert til samlet felt. Men dette her blir jo bare latterlig. "Hvis ikke vi får det som vi vil skal vi gjøre alt for at ingen får en god opplevelse".

Boikott hele kampen om dere vil, men å gå bevisst inn for å sabotere er på barneskolenivå. Hvor gamle er dere i GL egentlig? Var det sånn dere spilte på løkka også; "Hvis vi ikke kan spille med reglene jeg bestemmer så tar jeg med meg ballen min og går hjem"?

Les hele innlegget før du uttaler deg. Vi har skissert tre alternativer. Hvis Tigerberget ønsker oss på feltet på søndag kommer vi til å sabotere, av den enkle grunn at vi ikke kan stå inne for dette.

Men det skinner vel ganske greit igjennom at dette er enten eller for oss. Enten droppes planen om kor eller så finner vi oss et annet sted på stadion (som foregående år).

Det har aldri vært snakk om å boikotte KAMPEN. Vi drar på kamp, hjemme og borte, uansett. Kjærligheten til emblemet vil alltid være vår drivkraft, og denne kjærligheten er ikke avhengig av Tigerberget, styret eller enkeltspillere.

Heia, heia

Frankieboy
05-10-2013, 15:39
Det har aldri vært snakk om å boikotte KAMPEN. Vi drar på kamp, hjemme og borte, uansett. Kjærligheten til emblemet vil alltid være vår drivkraft, og denne kjærligheten er ikke avhengig av Tigerberget, styret eller enkeltspillere.

Heia, heia

Dette er bra, men hvorfor er det da er problem at det kommer flere folk (uansett hvem de er) på feltet, slik at volumet og stemningen blir enda bedre? Hvis det er det "emblemet" eller IK START vil ha (bedre stemning og mer volum) så må jo det vaere en positiv greie?

Gyldenloves har deres eget område dere står på og disse koristene skal jo ikke stå på dette feltet. Hva er problemet med at Tigerbergets felt blir storre og skaper mer volum? Disse koristene skal jo heller ikke synge andre sanger enn de som har blitt sunget på feltet i hele år.

Jeg kan ikke se hva problemet er!!!

Rebell
05-10-2013, 16:19
Dette er bra, men hvorfor er det da er problem at det kommer flere folk (uansett hvem de er) på feltet, slik at volumet og stemningen blir enda bedre? Hvis det er det "emblemet" eller IK START vil ha (bedre stemning og mer volum) så må jo det vaere en positiv greie?

Gyldenloves har deres eget område dere står på og disse koristene skal jo ikke stå på dette feltet. Hva er problemet med at Tigerbergets felt blir storre og skaper mer volum? Disse koristene skal jo heller ikke synge andre sanger enn de som har blitt sunget på feltet i hele år.

Jeg kan ikke se hva problemet er!!!

Jeg ser vel dette som en pr jippo fra et selskap som ikke har lov å promotere seg i Norge.
http://e24.no/lov-og-rett/finanstilsynet-advarer-mot-facebook-bank/3631694

Så kan man se fordeler og ulemper med det, ,men det er ingen tvil om at TB blir brukt på en måte som skaffer omtale for et selskap på spesielle måter.

Hadde denne jippoen vært at billettene ble delt ut til medlemmer, hadde det vært supert, men dette høres mer ut som 100 stk i trustbuddy t skjorte og caps for å komme mest mulig i tv ruta på hovedkampen på TV2.

Frankieboy
05-10-2013, 16:52
Jeg ser vel dette som en pr jippo fra et selskap som ikke har lov å promotere seg i Norge.

Så kan man se fordeler og ulemper med det, ,men det er ingen tvil om at TB blir brukt på en måte som skaffer omtale for et selskap på spesielle måter.

Hadde denne jippoen vært at billettene ble delt ut til medlemmer, hadde det vært supert, men dette høres mer ut som 100 stk i trustbuddy t skjorte og caps for å komme mest mulig i tv ruta på hovedkampen på TV2.

Hadde ikke sett det med den vinklingen før og trodde ikke det var snakk om at de skulle ha på seg noen trustbuddy effekter.

Da stiller deg seg litt annerledes for meg. Hvis de sponser inngang til disse hundre og at man kun har på seg Start-effekter (og ikke reklameeffekter) så synes jeg det er positivt, men hvis hovedmotivet bak dette er å promotere trustbuddy så er jeg ikke like positiv - selv om det for meg er positivt at det kommer 100 stykker til som kan synge og heie på Start.

Rebell
05-10-2013, 17:07
Hadde ikke sett det med den vinklingen før og trodde ikke det var snakk om at de skulle ha på seg noen trustbuddy effekter.

Da stiller deg seg litt annerledes for meg. Hvis de sponser inngang til disse hundre og at man kun har på seg Start-effekter (og ikke reklameeffekter) så synes jeg det er positivt, men hvis hovedmotivet bak dette er å promotere trustbuddy så er jeg ikke like positiv - selv om det for meg er positivt at det kommer 100 stykker til som kan synge og heie på Start.

All den tid styret ikke svarer for seg eller er interessert i å nyansere inntrykkene, så aner jeg ikke hva man skal ha på seg av utstyr, men skisserer bare hva det KAN være.

jensm
05-10-2013, 17:43
All den tid styret ikke svarer for seg eller er interessert i å nyansere inntrykkene, så aner jeg ikke hva man skal ha på seg av utstyr, men skisserer bare hva det KAN være.

Det sier seg selv, i og med at Trustbuddy sponser det her.

Uansett visste jeg ikke dette om Trustbuddy.

To gale ting:
- Starts supportersang blir solgt bort på anbud.
- Starts supportere reklamerer for et halvsnuskete firma som ikke har lov til å markedsføre seg i landet

Begge deler er vanskelig å identifisere seg med.

Selv om jeg finner Gyldenlöves alternativ om boikott noe strengt (da rammer det Start, og ikke trustbuddy/TB) så skjønner jeg de godt. Håper bare de har baller nok til å ikke velge det verste alternativet.

Uansett er det Start som rammes. Det blir feil i alle tilfeller.

Styret i TB bør ta sine medlemmer på alvor og kutte den barnslige "vi er ikke på forumet" greia. Dere er ikke stortingspolitikere. Så bør de samle seg til et styremøte asap og vurdere på nytt hva de faktisk er i ferd med å la trustbuddy gjøre.

Nå som Ultras, GL og TB endelig var samla igjen... sukk. Latterlige sørlandet. Alltid noe.

Skylden ligger ene og alene hos de som godtok tilbudet om denne vanvittigheden! Rydd opp!

Ser vel ut til at jeg ikke betaler kontingent i år heller.

Smurfen
05-10-2013, 18:20
Hvis ikke STYRET kommer på banen her og svarer sine medlemmer/supportere så er det ganske patetisk! Kan vell stille et mistillitsforslag mot styret....kreve Deres avgang??
At vi skal få hjelp av 100 korister vil gå landet rundt,vil bli mobbet i lang lang tid!
MÅ DERE FAEN MED VÅKNE OPP FØR VI AVLEGGER ET BESØK!!!

Uansett visste jeg ikke dette om Trustbuddy.

To gale ting:
- Starts supportersang blir solgt bort på anbud.
- Starts supportere reklamerer for et halvsnuskete firma som ikke har lov til å markedsføre seg i landet

Begge deler er vanskelig å identifisere seg med.

Selv om jeg finner Gyldenlöves alternativ om boikott noe strengt (da rammer det Start, og ikke trustbuddy/TB) så skjønner jeg de godt. Håper bare de har baller nok til å ikke velge det verste alternativet.

Uansett er det Start som rammes. Det blir feil i alle tilfeller.

Styret i TB bør ta sine medlemmer på alvor og kutte den barnslige "vi er ikke på forumet" greia. Dere er ikke stortingspolitikere. Så bør de samle seg til et styremøte asap og vurdere på nytt hva de faktisk er i ferd med å la trustbuddy gjøre.

Nå som Ultras, GL og TB endelig var samla igjen... sukk. Latterlige sørlandet. Alltid noe.

Skylden ligger ene og alene hos de som godtok tilbudet om denne vanvittigheden! Rydd opp!

Ser vel ut til at jeg ikke betaler kontingent i år heller.[/QUOTE]

EternalSunshine
05-10-2013, 19:38
Jeg må dessverre hive meg på hylekoret. Jeg har problemer med å tro at dette er reelt og ikke en spøk. Korister som "supportere" er noe jeg forventer av 2.divisjonslag som tilfeldigvis har ramlet seg til en kvartfinale i cup'en.

Dette stuntet er ikke bare ekstremt pinlig, det avslører at hva noen betrakter som "god stemning" er fundamentalt forskjellig fra det synet jeg har.

Jeg gir egentlig faen i sang. Det er ikke sang i tradisjonell forstand jeg er ute etter på fotballkamp og god stemning kan ikke måles i desibel, god stemning må kjennes på kroppen. Det handler om et sinnelag som svinger i takt med lagets prestasjoner og et ektefølt engasjement.

Stemning er den følelsen du får i kroppen når du vandrer inn på stadion med vennene dine og ser de vanlige folka som du egentlig ikke har peiling på hvem er, men som alltid er der. De andre folka du vet bryr seg. De som kommer med en morsom kommentar i blant. De som forstår når sanger passer inn og at det av og til må få være dødt på stadion. God stemning er som et turbulent kjærlighetsforhold, ikke en popsang kjørt gjennom femten ganger med normalize.

Om ikke Tigerberget ønsker å drite ut Start for hele fotball-Norge må denne idéen vrakes umiddelbart.

Frankieboy
05-10-2013, 20:12
Da hjalp truslene til GL/Ultras m flere. Det blir ikke noe korsangere da de har trukket seg med tanke på sikkerheten, og dermed forventer iallefall jeg at disse grupperingene VIRKELIG viser seg fram mot Viking. Tror bare folk kan glemme at det blir flere folk på supporterfeltet framover, når det er strenge krav til hvem som kan komme og hvem som kan synge, og man må ty til trusler om sabotasje for å få fram viljen sin. Forventer som sagt enorm innsats fra dem som har klaget på dette initiativet!
__________________________________________________ _______________

Viser til denne kommentaren som ble skrevet på fvn litt tidligere!

Vår eneste intensjon med å sponse Tigerberget er å løfte spillerene til å levere enda bedre resultat. Samarbeidet med Tigerberget og TrustBuddy ble gjort ifjor for å bidra til at Start skulle ha flere tilskuere på sine bortekamper.
TrustBuddy gikk derfor inn for å sponse de kostnadene det var for den enkelte å reise til hver bortekamp med mål om at flere skulle ha anledning til å delta på disse kampenene og samtidig løfte start til nye høyder.

Dette klarte Tigerbergbidrag og som kjent er nå Start i eliteserien. TrustBuddy så på dette som et positivt bidrag til de som virkelig elsker sitt lag og faktisk heier på laget sit i tykt og tynt uansett vær og uansett reisetid. I våre øyne er det disse som fortjener støtte og varme ord.

Søndagens kamp mot Viking ønsket vi å bidra ytterligere for å skape enda bedre stemning på stadion for igjen med den ene målsetting å bidra til at laget vinner sin kamp mot Viking.

Vi trodde det var stemningen og resultatene som var det viktigste og ikke hvem av de to supporter klubber som sang høyest.

På bakgrunn av dagens støy og trusler, velger nå lederen for korene å trekke dem ut på grunn av bekymring for sikkerheten. Trist synes nå vi

Mvh
TrustBuddy, Jens Glasø

Min umiddelbare reaksjon er å gratulere dere som ødelegger det som burde vært en samlende enhet til støtte for start !!! Snakk om å være navlebeskuende !!!

jebbis
05-10-2013, 21:07

Saken du viser til er fra 2010. Det er tre år siden. Det har vel rent litt vann gjennom elva siden da?

Rebell
05-10-2013, 21:09
Saken du viser til er fra 2010. Det er tre år siden. Det har vel rent litt vann gjennom elva siden da?

http://www.forbrukerombudet.no/2012/03/11042195.0

Forbrukerombudet markedsføring av lån fra det svenske selskapet Trustbuddy. Trustbuddy har ikke konsesjon til å drive finansieringsvirksomhet i Norge. Finanstilsynet har derfor pålagt selskapet å stanse all markedsføring rettet til norske forbrukere.

Mars 2012

Ang fvn saken, et jo bare det en sak på at de har fjernet norsk markedsføring og advarselen fjernet.
Tigerberget markedsføringen er jo rettet mot nordmenn, og vil jo sannsynligvis falle under forbudet

Men denne debatten har mistet sitt grunnleggende utgangspunkt, og alle supportergrupperingene sitter igjen som store tapere...

jebbis
05-10-2013, 21:14
Og det gjør de ikke heller. De er flyttet til Sverige;
http://www.fvn.no/okonomi/TrustBuddy-godtar-ikke-palegg-2327054.html#.UY1UrIJ1Pug

jensm
05-10-2013, 21:16
Min umiddelbare reaksjon er at Trustbuddy bør undersøke litt før de foreslår noe såpass kontroversielt. Her ramler de ut i ukjent terreng, og breier seg og turer frem. Fullstendig uakseptabelt.

Ultras og Gyldenlöves stod frem og måtte nå ta støyten. Sannheten er vel at de færreste av Starts syngende supportere synes dette var noen god idé. Men på sørlandet tør ikke en kjeft si fra.

Negativiteten er skapt ene og alene av Trustbuddy og styret i TB som lot dette skje. De bør ta sitt ansvar og beklage korttenktheten.

Vi snakker kultur, og respekt av andres kultur.

Her ble det trampet hardt på ildsjeler som gir sitt for Start, hjemme som borte. De fikk denne i fleisen som en "dere er ikke gode nok, så vi trenger forsterkning".

Trusler hører ikke hjemme noe sted, men jeg skjønner godt at det kokte hos de mest ivrige supporterne.

Dette kan vel sammenlignes med om Ikea hadde pynta Christianssand med svenske flagg til 17.mai, for å sørge for enda mer flott flaggpreg på dagen. Flagget var dessverre helt feil.

Dette har altså skapt enormt mye negativitet ovenfor U og GL. Helt unødvendig. Dette trengte vi virkelig ikke.

Tigerbergets styre, som godkjente idéen til Trustbuddy, bør stå frem og beklage at denne saken i det hele tatt ble noen sak. Ultras og Gyldenlöves gjorde ikke noe annet enn hva en hvilken som helst supporterklubb i ligaen ville gjort: Protestert.

Trustbuddys svar her viser at de har null respekt for miljøet de ønsker å støtte. Selv om intensjonen er god, så er det greit med litt forarbeid. Såpass burde de skjønne, istedenfor å sutre over negativitet.

Hva hvis vi foreslo at de burde bytte til en lovlig forretningsmodell, for så å fremstille de som idioter fordi de ikke ville høre på oss? Det var jo positivt ment fra vår side?

Det som overrasker meg mest av alt: Hvordan kan folk ha vært så naive som trodde dette ville bli godt mottatt?

Disse korene er forøvrig garantert hjertelig velkomne av både TB, Ultras og Gyldenlöves. Men de må komme fordi de selv tar initiativet, fordi de elsker Start.

IKKE fordi en sponsor ordner billetter og spør om de kan.

NSA burde kanskje sett på denne saken, for å høre hvordan andre supporterklubber ville reagert. Tror det ville blitt ganske ensidig respons.

jensm
05-10-2013, 21:33
"- Når vi opplever så mange utsagn om at vi ikke er ønsket, så vil ikke vi trenge oss på, sier André Waaler. Han understreker at de ble spurt av Tigerberget, og ikke kom med forslaget selv." (fvn.no)

1. Hvorfor i all videste verden vinkles saken på denne måten? INGEN har sagt at noen er uønsket. Det som derimot er uønsket, er at sponsorer, sammen med et fåtall personer i styret, går inn med et såpass kontroversielt forslag som å gjøre dette - uten å spørre medlemmer, ultras og gyldenlöves først.

2. Er dette Tigerbergets initiativ??? Hvem er Tigerberget? To-tre personer som har vært aktive og dratt i noen tråder?

3. FVN må virkelig ta seg sammen. Her har de åpenbart en agenda om å sverte Ultras og Gyldenlöves. Vinklingen er ekstremt partisk, og virker søkt.

Her er det mye dårlig kommunikasjon ute og går!

Frankieboy
05-10-2013, 21:55
"- Når vi opplever så mange utsagn om at vi ikke er ønsket, så vil ikke vi trenge oss på, sier André Waaler. Han understreker at de ble spurt av Tigerberget, og ikke kom med forslaget selv." (fvn.no)

1. Hvorfor i all videste verden vinkles saken på denne måten? INGEN har sagt at noen er uønsket. Det som derimot er uønsket, er at sponsorer, sammen med et fåtall personer i styret, går inn med et såpass kontroversielt forslag som å gjøre dette - uten å spørre medlemmer, ultras og gyldenlöves først.

2. Er dette Tigerbergets initiativ??? Hvem er Tigerberget? To-tre personer som har vært aktive og dratt i noen tråder?

3. FVN må virkelig ta seg sammen. Her har de åpenbart en agenda om å sverte Ultras og Gyldenlöves. Vinklingen er ekstremt partisk, og virker søkt.

Her er det mye dårlig kommunikasjon ute og går!

Mine kommentarer:
1. Det er skrevet mange steder at disse korene ikke var onsket på feltet, bl.a fordi de ikke har den rette fotballkulturen. Det ble jo sagt at "hvis korene var der ved pause" så ville GL forsvinne fra feltet sitt. Er ikke det å vaere uonsket så vet ikke jeg.
Jeg forstår ikke hvorfor dette er så kontroversielt, og det er nok derfor ikke TB tok det opp i masse organer - Det var kun snakk om å hente inn flere som kunne bidra på sangene. De fikk sanghefter med sangene som normalt blir sunget på feltet og dette var ment som en kjempepositiv greie som skulle hjelp IK Start. Jeg hadde heller aldri trodd at noen få skulle reagere på denne måten. Tigerberget og U/GL har ikke noen krav om å si fra hvem som kommer til å stå og synge på feltet. Hva om Ultras hadde fått inn 50 mann fra Elkem (som fikk gratisbilletter fra Elkem fordi en fra Ultras var i ledelsen der). Jeg hadde synes det hadde vaert kjempebra om Ultras hadde fått inn 50 ekstra mann som kunne gi mer liv, men jeg tror neppe de måtte ha gått en runde med Tigerberget og GL om det var OK for dem at Elkem sponset billetter til 50 mann som kunne bli med på feltet..

2. Har det noe å si hvem sitt initiativ dette er. Målet var noe som ville gagne hele stadion og ikke minst IK Start. For en stund siden diskuterte vi hvem som kunne stå på feltet til Tigerberget, og da var det mange som mente at så lenge disse åpnet kjeften og sang/heiet så var det det viktigste. Nå er ikke dette nok tydeligvis. Nå må man også BETALE billetter selv, for blir man sponset så er det feil...

3. Fevennen formidler det som den noytrale mann i gate ser/leser. De las brevet som GL offentligjorde om at Tigerberget hadde 3 valg. Enten så skulle GL/U sabotere alle sanger som dette koret var med på, eller så skulle de (GL/U) forsvinne fra feltet for alltid eller så måtte Tigerberget avlyse dette iniativet. Dette er fakta og dermed sverter vel GL seg selv i denne saken - i allefall i folge de mange kommentarene fra noytrale lesere på fvn.no og Facebook.

Du snakket i forrige innlegg om at dette forslaget tråkker på dem som er med i disse grupperingene og som har gitt alt for start fram til nå... Samtidig sier du at alle disse korene garantert er velkommen på feltet om de onsker dette selv. Dette var noe disse korene onsket - å komme å bidra for å få en bedre stemning. Selv om de ble sponset med billetter kunne de takket nei, men de ville dette. Hva om de hadde kommet og de hadde likt det såpass at de ville gjore dette resten av sesongen. Hadde ikke det vaert fantastisk? Da hadde man fått oppimot 100 nye på feltet og vi kunne fått en rekordbra stemning... Jeg forstår bare ikke hvorfor dette var et problem i det hele tatt. ELSKER VI IK START, så VIL VI DET SOM ER BEST FOR IK START. Eller?

BobbySands
05-10-2013, 23:23
Her har styret i Tigerberget klart å ødelegge for seg selv, for Gyldenløves og Ultras og ikke minst for koret som tross alt er en uskyldig part oppe i dette. I tillegg har de klart å skape mer negativitet rundt klubben de skal støtte. Dette er en svært uheldig sak for alle parter.

Jeg har selv snakket med noen i koret i dag og prøvde å forklare mitt syn på saken. Da forklarte jeg at alle er velkomne på supporterfeltet, og ingen har noe imot at det kommer flere syngende og engasjerte supportere. Det vi protesterer mot er at denne støtten ikke kommer i form av ekte engasjement, men i form av penger og et pr-stunt. *****buddy har i alle fall fått god omtale på grunn av dette. Da fikk de vel kanskje det de var ute etter.

Gusern
05-10-2013, 23:24
Hva er tigerheden ? Gl for en j..... gjeng med bortskjemte femåringer dere er. På grunn av dette er det mange som dropper kampen pga disse lavmålstruslene:) er det f.... mulig å synke så lavt? Er ikke alle på feltet for å lage liv? Ta dere en lykkepille!! ;)

BobbySands
05-10-2013, 23:32
Frankieboy: At du nok en gang ikke evner å se hvor dårlig dette forslaget er viser bare hvor lite vi er på bølgelengde når det gjelder supporterkultur. Disse diskusjonen har vi hatt siden 2005, og vi kommer nok aldri til å bli enige. At den vanlige mannen ikke evner å se at dette ødelegger supporterkulturen istedenfor å styrke den kan ikke vi gjøre noe med. Men vi kan ikke bare stå og se på at det vi kjemper for og tror på blir pisset på av en kommersiell aktør som ønsker litt reklame for sitt suspekt produkt. Gyldenløves og andre kunne sikkert ha ordlagt seg annerledes, men av og til må ting settes på spissen for å vekke folk opp. Er det noen som fortjener kritikk etter denne saken er det styret til Tigerberget. Jeg tror de fleste medlemmene synes dette var flaut.

BobbySands
05-10-2013, 23:33
Gusern: Har du ikke noe bedre å bidra med i debatten burde du vel bare holde deg unna.

jensm
05-11-2013, 00:56
Frank: hvis de var så interesserte i å synge for Start, hvorfor har de ikke forlengst blitt med på feltet på eget initiativ? Dette er noe de gjør for å vise frem koret sitt, betalt av en høyst tvilsom sponsor.

Fotballkulturen er skakkjørt nok som den er. Hvordan tror du the Kop ville reagert hvis en sponsor satte inn 1000 korister midt i deres felt, fordi en sponsor mente at Kop ikke sang nok?

Hele greia er oppkonstruert. Ultras osv ville aldri latt seg kjøpe inn av Elkem eller hvem det måtte være.

Drar vi denne strikken fullt ut, så kan vi erstatte supportere med profesjonelle sangere og skuespillere som skaper liv. Da kan vi sitte trygt foran skjermen alle mann og nyte det gode, betalte produktet, hvor alt er gjennomkommersialisert.

Jeg har forøvrig ingen tro på at disse 100 ville fulgt med videre på hjemme og bortekamper. Det ville blitt en engangshappening. Til det har vi korkonserter og festivaler. Det nytter ikke å blande disse verdener, det vet du.

Frankieboy
05-11-2013, 03:06
Frank: hvis de var så interesserte i å synge for Start, hvorfor har de ikke forlengst blitt med på feltet på eget initiativ? Dette er noe de gjør for å vise frem koret sitt, betalt av en høyst tvilsom sponsor.

Fotballkulturen er skakkjørt nok som den er. Hvordan tror du the Kop ville reagert hvis en sponsor satte inn 1000 korister midt i deres felt, fordi en sponsor mente at Kop ikke sang nok?

Hele greia er oppkonstruert. Ultras osv ville aldri latt seg kjøpe inn av Elkem eller hvem det måtte være.

Drar vi denne strikken fullt ut, så kan vi erstatte supportere med profesjonelle sangere og skuespillere som skaper liv. Da kan vi sitte trygt foran skjermen alle mann og nyte det gode, betalte produktet, hvor alt er gjennomkommersialisert.

Jeg har forøvrig ingen tro på at disse 100 ville fulgt med videre på hjemme og bortekamper. Det ville blitt en engangshappening. Til det har vi korkonserter og festivaler. Det nytter ikke å blande disse verdener, det vet du.

For at folk skal komme på feltet så må det kanskje en slik "happening" til. Det er ikke bare for en enslig type å komme opp, men det er mye lettere hvis det kommer mange samtidig. Selvsagt så kunne de enkelte korene ha bestemt seg for å ta turen, men samtidig så er det ikke så lett å komme når man ikke kan sanger og rop heller. Her fikk alle utdelt sanghefter slik at de var forberedt.

Hvordan kan du si at de gjor dette for "å vise fram koret sitt"? Hva om det er en genuin interesse for å bidra til et bedre trQkk på stadion og på Supporterfeltet. Andre Waaler fra Gaasehud (som bl.a skrev Hymnen) er jo også blogger for ikstart.no og hvis du leser bloggene hans så ser du med en gang at det er ekte lidenskap for klubben. Han er leder for Miniheden der barn får bidra til stemning på sitt eget felt. Jeg er ikke i tvil om at han hadde andre motiver enn å vise fram koret sitt. (hvem som betaler og sponser er uvesentlig i denne saken)

Det eksempelet du nevner med The Kop kan jo selvfolgelig ikke sammenlignes. Der er det stufullt med syngende tilskuere hver uke - noe helt annet enn på Starts supporterfelt. Hadde feltet vårt vaert fullt av folk og med bra stemning så hadde jo ikke dette tiltaket blitt foreslått. Og som jeg har sagt flere ganger: Det er ikke noen sponsor som mener at folk ikke synger nok - det handler om å skape ENDA bedre stemning på feltet og få ENDA mer volum - noe som er en selvfolge med 100 mann mer som synger! Jeg synes stemningen til tider har vaert bra i flere av de siste kampene, men det er ingen som helst tvil om at den kan bli ENDA bedre med flere folk. Vi har lang vei å gå for å komme opp mot supporterne til VIF, LSK, Brann, RBK etc
Det er sikkert du også enig i... Hvordan tror du man skal komme dit? Hvordan skal man få nye til å komme på feltet? Tror ikke den reaksjonen som kom i kjolvannet av dette akkurat har hjulpet til med at noen som helst vil naerme seg Supporterfeltet til Start...

Til slutt: Du sier du ikke har noen tro på at disse koristene ville fulgt med videre, men hva om 25 % av dem fortsatte? Det hadde betydd 25 ekstra som kunne bidra? 25 ekstra som ikke bare står på feltet med hendene i lomma, men som virkelig bidrar med sang og stemning. Og hva i heiteste har det å si om folk drar på bortekamper eller ikke. Er det noe krav om at man må gå på så og så mange bortekamper for å få stå på feltet?

Du sier også at man har korkonserter og festivaler for disse korene og at man ikke kan blande disse verdenene... Jeg selv har sunget i flere kor oppigjennom, men har også bidratt mye på feltet til Tigerberget. Jeg har sunget meg hes i flere tiår blant supporterne, og har i mange år kombinert dette med korsang. Det går helt fint. Så vidt jeg vet Jens har vel du også bidratt både i kor og i Supporermiljo så selv du vet vel at dette fint kan kombineres... Jeg hadde ikke forventet at alle 100 hadde kommet tilbake, men en god opplevelse mot Viking kunne gjort at kanskje 25 av disse bestemte seg for å bidra resten av sesongen.

Den sjansen går man uansett glipp av nå!

Gusern
05-11-2013, 07:37
Bobbysands , det er hardt å få sannheten i trynet. Vi lever ikke i 1940 lenger, husk på det. U/gl må gå i seg selv å spør hvorfor de selv egentlig er på feltet. Er det for å støtte start eller for å vise makt ovenfor tb? Når en kan svare meg på det er mye gjort!

Paxe
05-11-2013, 09:37
Er vel slik at på GL så taler hver mann for seg. Jeg har i år valgt å stå på den delen av feltet som GL står på. Dette fordi det er her jeg føler jeg finner engasjerte supportere på tilnærmet egen alder (med mine 40 er jeg vel eldst) la det være INGEN tvil, disse gutta er der for å støtte Start. Å påstå noe annet blir bare vas, ferdig prata!

Jeg var en av de som før sesongen tok til orde for at GL og U skulle stå på samme felt og "jobbet hardt" for at det skulle skje. Syntes det har fungert bra de fleste kampene i år stemningen begynner å bli bra (- en mandags kamp) den må nok eksamener og jobb ta noe skyld for.
Poenget mitt er at vi trenger ikke disse betalte koristene, vi klarer å lage stemning på vår egen hjemmebane uten sponsorhjelp fra et firma som lever av 18% rente fra folk som er for blakke til å få lån i vanlig bank.

Mulig GL har gått litt hardt ut med ultimatumene men når noen går så langt utenfor sunn supporter fornuft så må det kraftig kost til for å våkne verden. Takk Gud for at det virket.

Her må nok styret i TB snarest komme på banen og beklage at denne tåpelige saken i det hele tatt er blitt til. Ihvertfall beklage at det ikke ble nevnt for de andre fraksjoner på feltet før det ble satt i gang, da hadde vi unngått mye.

PS! At styret ikke kommenterer her inne er så tåpelig at jeg finner ikke ord. Hva er det dere gjemmere dere for?

Espen K G
05-11-2013, 10:13
Jeg må ærlig innrømme at jeg enda ikke skjønner problemet, utover at det er TrustBuddy som har sponset dette (så kan valget av disse som sponsor diskuteres ved en senere anledning).

Er det et problem at de er korister? Om det hadde vært 100 gratisbilletter til hvermannsen hadde det da vært helt ok? Hvilke andre "folkegrupper" er uønsket på supporterfeltet, dersom de har fått sponset billetten sin? Er korister velkomne om de betaler selv?

Eller er det stoltheten det går på? De er jo ikke ordentlige supportere, så da har de ingenting her å gjøre! Dette er jo en holdning som ikke akkurat fremmer rekruttering. Kanskje det burde opprettes et spørreskjema til alle før de stiller seg på feltet. Dersom du ikke har vært på alle hjemmekampene siden sist seriegull har du med å innfinne deg med resten av barnefamiliene andre steder på stadion, for her er det ikke plass til deg.

Mitt forslag til ny supportersang fra TB-feltet er "Ingen Adgang" med Raga Rockers. Passer bra i denne sammenhengen.

Paxe
05-11-2013, 10:27
Probleme Espen er jo nettop det at de er sponset/lønnet for å stå på feltet og synge. Min forståelse er at alle som er gla i Start er velkomne på feltet, så lenge du kommer fordi du ønsker det. Ikke fordi noen betaler deg for å komme.

Trustbuddy bruker TB for alt det er verd her, det må folk snart fatte.

Espen K G
05-11-2013, 10:53
Probleme Espen er jo nettop det at de er sponset/lønnet for å stå på feltet og synge. Min forståelse er at alle som er gla i Start er velkomne på feltet, så lenge du kommer fordi du ønsker det. Ikke fordi noen betaler deg for å komme.
Så, er problemet at de ikke betaler selv? Altså kan ingen komme gratis inn på supporterfeltet. Eller er problemet at de også skal synge? Så dersom man har fått en gratisbillett må man holde kjeft, eller så kan man betale selv og synge av full hals. Hva hadde reaksjonene vært dersom koristene ble plassert på langsiden helt nede ved supporterfeltet og ble med på alle sangene derfra? Det er jo dette spørsmålet dreier seg om; hvem kan gjøre hva på supporterfeltet. Slik det er nå har ikke TB, GL og Ultras en felles oppfatning av hva dette er. Det bør kanskje ryddes opp i først.
Deretter bør hver enkelt gruppering gå litt i seg selv og tenke over hvorfor reaksjonen deres er som den er. Dersom man er purist til sin hals, og det er det eneste man aksepterer av andre, er man dessverre en veldig vanskelig samarbeidspartner.

jensm
05-11-2013, 12:29
Hele problemet er at dette er et kommersielt gimmick; en happening. Det var aldri snakk om at enkeltpersoner skulle komme på feltet, men kor som organisasjoner skulle betales inn på feltet. Det hjelper fryktelig lite at sponsoren driver i et marked hvor økonomisk vanskeligstilte flås for heftig rente for å låne noen få kroner.

Implisitt i ethvert supportermiljø ligger også dypt forankrede idéer om at politisk ståsted, religion og andre utenomsportslige grupperinger skal bli igjen utenfor stadion. Det er nøytralt. En møter opp som seg selv, ikke som en høyrepolitiker, humanist eller kormedlem. Denne nøytraliteten er fundamentalt viktig dersom et supportermijø skal kunne stå samlet. Når den tråkkes på, så blir det konflikt.

Når man er gjest, som vi fikk inntrykk av at korene skulle være, så behandler en vertskapet med respekt. Respekterer kulturen som er der. Og alle vet at fotballen er i ferd med å raseres av kommersialismen. Dette er et betent tema; et problem som mange kjemper i mot. Da er det ganske respektløst å trampe midt i salaten med et konsept som det her. Som om ikke det er nok å måtte kjempe mot tvselskapenes spredning av kamper til mandager osv.

Med litt research og god kommunikasjon, så hadde dette gått smertefritt.

Dette har dessverre blitt en veldig kjip sak med bare tapere.

De ansvarlige, som må rydde opp, er de som har tatt et initiativ. Det er litt motstridende meldinger om hvem som har spurt hvem, men det tyder veldig på at det er noen svært få personer som har fått en idé på impuls. Dessverre uten å tenke seg om før det ble realisert.

Så kommer mitt forslag - og jeg lurer på hvorfor det aldri kommer til å bli noe av. (Jeg lurer ikke på det egentlig.)

De som skulle vært med på dette kommer på TBs felt som enkeltpersoner. De melder seg inn i TB, og kommer fast på kampene fremover. Ikke fordi de er et kor. Ikke fordi noen spurte de om det. Men fordi de sjøl vil støtte Start. (Det var jo det de ville, ikke sant?)

En oppnår en økning i antall som synger, men holder sponsorer langt unna.

Og alle er fornøyde.

Så enkelt kunne det vært gjort.

De siste årene så har Ultras og GL stått for det som har vært av liv rundt Starts kamper. Den negative omtalen de får nå er så hinsides ufortjent!

Paradokset:

Noen kor vil inn for å lage stemning i én eneste kamp. De blir invitert av et lite fåtall i TB, og sponsa av en tvilsom aktør.
Ting blir som de blir, og disse får all sympati.

Ultras og GL har sørget for det som har vært av stemning i årevis, ofte nesten aleine. Hjemme som borte. Den ene gangen noen tråkker de på tærne ift å bryte prinsipper, så henges de ut på verste måte i media.

Forslag til TB:
Legg dere flate og påta dere skylda for dette her. Gå ut i FVN og beklag på det sterkeste at dere ikke tok hensyn til at mange supportere ikke ønsker kommersielle happenings i et miljø som kun eksisterer på grunn av ekte følelser for klubben IK Start. Beklag dere også ovenfor korene, som helt uskyldige ble dradd inn i dette her, og Ultras/GL, som nå har fått ufortjent pepper.

Frankieboy
05-11-2013, 14:20
De som skulle vært med på dette kommer på TBs felt som enkeltpersoner. De melder seg inn i TB, og kommer fast på kampene fremover. Ikke fordi de er et kor. Ikke fordi noen spurte de om det. Men fordi de sjøl vil støtte Start. (Det var jo det de ville, ikke sant?)

De siste årene så har Ultras og GL stått for det som har vært av liv rundt Starts kamper. Den negative omtalen de får nå er så hinsides ufortjent!

Det er da litt av et krav du stiller her - at for at folk skal teste hvordan det er å stå på feltet, så må de melde seg inn i TB og forplikte seg til å bli med fast på kampene framover? Du vet jo svaret på dette selv...
Kan jo sammenlignes med at når Sparebanken Sor delte ut gratisbilletter til kundene sine, så skulle man forlangt at disse hadde forpliktet seg til å komme på Starts kamper videre - og meldt seg inn i Start?

Dette var et opplegg for å lage en fest i årets kamp - som Viking-kampen er, et forslag for å få enda bedre stemning enn det har vaert tidligere i år.

Hvorfor kunne ikke bare GL/U latt dette gå gjennom og så kunne man tatt evaluering etterpå. Da hadde sponsoren fått mye mindre omtale enn det de har fått nå og det kunne blitt en kjempestemning på feltet mot Viking. Som jeg har gjentatt flere ganger: Hva gagner IK Start i denne saken? Hva ville vaert det beste for klubben vår her? Selvsagt vil de ha best mulig stemning. De har jo selv gått ut og sagt at de er lei seg for at omtrent hele Supporterfeltet går hjem fQr de får kommet bort og takket for kampene. De verdsetter stQtten bak mål og jo mer folk og jo bedre stemning - jo mer vil spillerne verdsette dette.

Til slutt: Jeg synes det er merkelig at du frikjenner U/GL totalt i denne saken og kun har disse som et offer. Har man ikke seg selv å takke med reaksjonen som kom og som ble offentliggjort på hjemmesidene deres? Der det ble skrevet at man gav Tigerberget 3 alternativer hvor ett av dem var å sabotere for dette koret - samt at man ville forsvinne fra feltet om ikke koret hadde forsvunnet til pause. Synes du virkelig at dette var en OK reaksjon? Fortjener man ikke bittelitt kritikk for dette? Media har gjengitt disse punktene, og folk kunne selv danne seg et bilde av hvem som var offer i denne saken. Jeg mener at GL/U har seg selv å takke med måten de reagerte på. Strengt tatt har vel heller ikke GL/U noe med hvem som kommer på Tigerbergets side av feltet? Man står hver for seg, selv om man står ved siden av hverandre. Om resultatet av dette hadde vaert at Tigerbergets del hadde bidratt mye mer, så hadde jo det bare vaert bra - iallefall i mine oyne.

Nei, her synes jeg du er veldig partisk Jens og mener du at GL/U reagerte på en fair og real måte så er i allefall jeg veldig uenig med deg. Jeg er enig med deg at GL/U gjor en fantastisk jobb når det gjelder sang og stemning på feltet og de siste kampene har det vaert mye bedre enn det har vaert de siste to årene, men måten det ble reagert på i dette tilfellet var helt feil og det er derfor de får kritikk.

Dette var ment som et positivt innslag og Tigerberget hadde de beste intensjoner med dette - intensjoner som var til IK Starts beste. Og det er det som er det viktigste for meg - og ser man på kommentarer på Facebook/Fvn så er det mange som ikke forstår at GL/U ikke vil hva som er det beste for IK Start i denne saken!

Store Tå
05-11-2013, 17:01
Nei fysj. Ikke prøv noe nytt.
Fortsett med det som har fungert fantastisk de siste årene...

jensm
05-11-2013, 17:24
Vi blir nok aldri enige om denne saken, Frank. ;-)

Men det jeg ikke skjønner, er hvorfor det i det hele tatt var snakk om å gjennomføre dette. En skal ikke være rakettforsker for å skjønne at dette ville ende med bråk.

Jeg trodde GL, Ultras og TB hadde fått orden på samarbeidet, og begynt å kommunisere. Byen er ikke så stor at det burde være noe problem. Hvis denne idéen er et år gammel, som det kom frem nå, så kunne noen kanskje vært smarte nok til å drøfte påfunnet også med GL og U. Så kunne de diskutert seg frem til en løsning som IKKE innebar sponsing og cheesy organisering.

Gode, velmente forslag er alltid bra. Men det er lurt å sondere terrenget for hvordan det vil bli mottatt først. Ikke minst være litt taktiske i gjennomføringa, for å sikre at det ikke blir tråkka på noen.

Ingen ville vel overraska en gjeng muslimer med kotelettgrillfest? Selvsagt ikke, fordi alle vet at de ikke kan spise det. Om intensjonen var god eller ikke, spiller ingen rolle. Av respekt så unngår man den brøleren.

På samme måte vet alle rundt TB at sponsede happenings ikke er noe Ultras, GL og mange i TB vil identifisere seg med. Da skulle en tro at styret i TB respekterte dette. Men det gjorde de ikke. De lot idéen modne i et år uten å forhøre seg med noen andre enn de involverte. Respektløst ovenfor både medlemmer og samarbeidspartnere.

Men ang. sabotasjepunktet til GL: Det er ikke noe jeg står inne for. Jeg tok det aldri seriøst heller.

Nuff said for min del. Burde gitt meg lenge før.

Gyldenlöves
05-11-2013, 17:35
Men ang. sabotasjepunktet til GL: Det er ikke noe jeg står inne for. Jeg tok det aldri seriøst heller.

Nuff said for min del. Burde gitt meg lenge før.

Takk for mange gode innlegg i denne tråden. Når det gjelder sabatosjepunktet, så ser man jo at det er dette folk har hengt seg oppi. Den burde vi sett komme. Poenget her var rett og slett bare å synliggjøre at det for vår del vil være totalt uaktuelt å stå på feltet i samarbeid med et sponsorplassert kor. Men vi ga Tigerberget tre valg; og vi regner jo med at det ville bli et av de to andre alternativene de gikk for. Og det var det jo også, de valgte koret. For oss har det hele tiden vært enten eller.

Når det er sagt, så er jo dette en smule spesielt. Koker vi det ned så har vi ytret en mening om dette stuntet. Vi har sagt at dette blir vi ikke med på. At det nå har blitt til "fotballtrusler", "vi skal ikke la oss styre" osv. er jo helt hinsides. Kjør på med kor og macarena-dans dere, men det blir uten oss. Så enkelt er det.

Når det er sagt blir vi en smule betenkt når Magne Kristiansen mener det å være en god supporet er å ukritisk hive seg på alle sponsorstunt. De som er uenig er "såkalte supportere". Snakk om pisse i eget bedd, grave sin egen grav osv. Men vi lar oss ikke stoppe. Magnetypene kommer og går, supporterne består.

Vi limer inn vårt siste innlegg her også, for ordens skyld: http://gyldenloves.blogspot.no/2013/05/det-store-korslaget-arendalsjournaliste.html

Glede, glede, glede!

Paxe
05-11-2013, 17:47
Dette var ment som et positivt innslag og Tigerberget hadde de beste intensjoner med dette - intensjoner som var til IK Starts beste. Og det er det som er det viktigste for meg - og ser man på kommentarer på Facebook/Fvn så er det mange som ikke forstår at GL/U ikke vil hva som er det beste for IK Start i denne saken!

Her er du nok litt naiv Frankieboy. At TB hadde gode intensjoner er godt mulig men det er samtidig ingen tvil om at de visste det ville bli dårlig mottatt av GL og U.
Det var en lang og skjør prosess å få samlet til et felt. Det er ingen tvil som du selv skriver at stemningen som et resultat av felles felt nå er bedre enn på lenge.
At styret i TB så velger å kjøre dette uten å informere de andre fraksjonene på feltet er under all kritikk. Det er derfor etter min mening de som må legge seg flate fordi de visste hvordan dette ville bli mottat av GL og U. Det er TB som har ødelagt feltet igjen.

Fordi : når man vet hvordan de andre vil reagere og allikevel kjører på så er man ansvarlig for resultatet. Ihvertfall når man ikke gidder å ta tlf og informere på forhånd.

Men kanskje krefter i TB nå har fått det som de vil. Et eget felt hvor de kan gjøre som de vil uten GL og U? Velkommen tilbake til et felt uten det store engasjementet og mye mindre trøkk i sangene.

jensm
05-11-2013, 18:09
Gyldenlöve:
Bra skrevet på GL-siden.
Jeg ville forøvrig ikke tatt saken med Magne for tungt. Han er nok oppringt av FVN, og fremlagt saken på verst tenkelige vis, for å fremprovosere harde utsagn. Som FVN som vanlig har gjort enda hardere. (Hørte rykter om at dere var i krig? Haha.)

Paxe:
Håper inderlig ikke Ultras og Gyldenlöves trekker seg unna Tigerberget på grunn av denne saken.

Start trenger ikke at supporterne splittes nok en gang.

Til nå i sesongen har det vært mer trøkk fra feltet enn på flere år. Ikke la det daue ut igjen!

Jeg vil tro styret i TB har skjønt nå, at sponsorhappenings på feltet ikke var noen god idé. Og at de skal forhøre seg med sine samarbeidsfraksjoner på forhånd om mulige kontroverser.

rooland
05-11-2013, 19:04
Men kanskje krefter i TB nå har fått det som de vil. Et eget felt hvor de kan gjøre som de vil uten GL og U? Velkommen tilbake til et felt uten det store engasjementet og mye mindre trøkk i sangene.[/QUOTE]

Der vet jeg du tar kraftig feil, det har vært jobbet kraftig og diskutert hvordan vi skulle få de tilbake når de ikke var på feltet.
Slik jeg oppsummerer det hele er:
- TB burde visst på forhånd at dette ville skape rabalder, og vurdert dette NØYE og evt komfrontert andre på feltet før de evt sa ja til dette
- Slik det ble skrevet på TB sin side virket som sponsing med overskriften "Trustbuddy slår til igjen"
- Gyldenløves burde unnlatt ett av de 3 punktene på lista si: 1. Gyldenlöves med venner vil gjøre alt i vår makt for å sabotere koret.
- Vendinga til fvn mener jeg er lite heldig
- Kristiansen burde holde seg vekke fra debatten

Håper alle kan legge dette bak seg å synge sammen for å KNUSE Viking i morgen..

Nicholas Giovanni
05-11-2013, 22:54
"Dette var et opplegg for å lage en fest i årets kamp - som Viking-kampen er"... Frankie?? Finn en feil...

Årets kamp, 100 korister!?!? Hvor er logikken? Blod, svette, og tårer er fotball. Ikke korister som nynner salmer, med all respekt for dem. Men dette er ikke arenaen for nettopp det!

Jeg har beundret optimismen din tidligere, men det er muligens noe naivt og tro at 100 korister blir hardbarkede fans av Start, om de ikke er det allerede!

Hvis det er slik tankegangen for ledelsen er for fremtiden, så er det bare å legge ned sjappa. For dette er det mest idiotiske forslaget jeg kan huske.

Ledelsen bør ta et kraftig oppgjør med seg selv, for tilsynelatende famler dere godt i blinde!!

Clicker
05-12-2013, 01:01
Håper alle kan legge dette bak seg å synge sammen for å KNUSE Viking i morgen..

Helt enig der. Nå har de forskjellige supportergrupperingene mulighet til å vise at joda, vi kan faktisk lage stemning på Sørlandet. Selv uten innleide korister.

Jeg kan skjønne det om GL og u velger å flytte til andre felt etter dette. Men jeg håper virkelig ikke det ender slik. Det ødelegger jo mest av alt for Start, med dårligere stemning på kampene.

Frankieboy
05-12-2013, 02:26
Det er tydelig at vi er uenige her, men jeg hiver meg veldig på oppfordringen til JensM, rooland, Clicker m flere - la denne saken ligge dQd og så må alle - for IK Starts del - komme og bidra på feltet mot Viking. Som jeg har nevnt tidligere har det i år vaert mye bedre stemning på feltet enn jeg hadde trodd/fryktet, og det er veldig bra. Nå blir det ikke noe kor og så får vi håpe at alle kan komme sammen og fokusere på et veldig liv mot Viking.

Jeg vil tro at hele stadion, media og andre kommer til å folge noye med på livet som skapes på feltet, og hvis det er vellykket mot Viking så viser man at man har klart å legge dette bak seg og at man kan se fremover. Jeg håper inderlig at man kan få det til - til tross for det som stå på GL sin hjemmeside.

I morra er det seier både på banen og tribunen som gjelder!

Gjedden
05-12-2013, 03:04
Vil bare minne på alle sammen at dere er hjertelig velkomne på Kråga i morgen for å lade opp til kampen, og håper så mange som mulig stiller der - og senere på supporterfeltet for å lage så mye liv som mulig!

Heia Start!

Sindre_BB
05-12-2013, 17:39
Er det egentlig bare alder som burde vært et kriterium for å være myndig? Tror ikke det.