PDA

Se full versjon : Tribunekultur igjennom sesongen

Markusbukken
04-02-2014, 21:58
er det noen som vet om start/suporterne har søkt om bruk av pyro denne sesongen. med tanke at nff har endret regler for bruk av pyro kan klubben nå søke for en hel sesong av gangen. da hadde dette vært rått å fått kunne bruke på hjemmekampene mot viking og vålerenge hvertfall.

PrimitivAlternativ
04-03-2014, 09:21
er det noen som vet om start/suporterne har søkt om bruk av pyro denne sesongen. med tanke at nff har endret regler for bruk av pyro kan klubben nå søke for en hel sesong av gangen. da hadde dette vært rått å fått kunne bruke på hjemmekampene mot viking og vålerenge hvertfall.

Tror man stadig er i dialog med Start om dette, men etter hva jeg har hørt gjemmer de seg bak brannvesenet som nekter. Skal ha noe med brannvarslingsanlegget på stadion å gjøre. Personlig er jeg helt sikker på at det er gjennomførbart, dette handler ene og alene om velvilje fra klubbens side. Vil man så får man det til.

Stabæks pyro i forrige runde var lovlig, det samme var Enga mot Lillestrøm og Godset mot Start i fjor høst. Vil nok se mange flere eksempler i år (og vi snakker ikke om tinnsoldatblussing på indre bane).

Leifen
04-03-2014, 11:57
Jeg tipper også det er gjennomførbart, og jeg antar at styret er på saken, og hører med brannvesenet, hvis Start skylder på dem, og hører på hvem brannvesenet skylder på, og når det er blitt en sirkel, burde man ta et møte med dem alle sammen samtidig, og få en orden på det.

ikstart
04-03-2014, 21:54
Det har i hvert fall blitt fyrt av en røykbombe i 2007 uten at det ble noe trøbbel med brannvarslingsanlegget!
Godt det er snakk om annet enn tinnsoldat, for det er så flaut at man heller kan la være å blusse. Det er jo ikke farlig hvis blusseren står med blusset i hånda, verre er det hvis blussene blir kastet rundt på tribunen og evt mot banen.
Bluss er fedt når spillerne kommer inn, men enda bedre om det fyres opp rett etter scoring!
JA til pyro, det skaper bedre stemning og mere trøkk, noe vi sårt trenger!

Steinar Lindgren
04-06-2014, 21:45
Det har i hvert fall blitt fyrt av en røykbombe i 2007 uten at det ble noe trøbbel med brannvarslingsanlegget!
Godt det er snakk om annet enn tinnsoldat, for det er så flaut at man heller kan la være å blusse. Det er jo ikke farlig hvis blusseren står med blusset i hånda, verre er det hvis blussene blir kastet rundt på tribunen og evt mot banen.
Bluss er fedt når spillerne kommer inn, men enda bedre om det fyres opp rett etter scoring!
JA til pyro, det skaper bedre stemning og mere trøkk, noe vi sårt trenger!

Og bedre sikt.. du imponerer

Organisert pyro før kamp er ok, alt annet blir kun ville tilstander

ikstart
04-07-2014, 07:25
Steinar Lindgren, har vi noen gang opplevd "ville tilstander" de gangene et bluss har kommet opp under en kamp? Det er høyt under taket og ikke mange mennesker på feltet i forhold til de få som faktisk kunne fyrt opp noen bluss, så ser ikke hva som er negativt med det (annet enn bøter fra NFF)

Leifen
04-07-2014, 11:01
Tja, med mindre man regner selve blusset blant publikum i seg selv som ville tilstander, selvfølgelig.

Frankieboy
04-07-2014, 13:36
så ser ikke hva som er negativt med det (annet enn bøter fra NFF)

Bare det at Start garantert får bot fra NFF er grunn nok til å droppe det.
(skjer det så er det forresten helt riktig at den som tenner blussen må betale bota som garantert kommer og ikke Start)

Bluss i organisert form i forkant av kamp er kult og det tror jeg alle er enige i, men uorganisert bluss midt i kamp (etter scoring e.l) vil ikke bli godtatt av Start, NFF eller politi. Dessuten mener jeg at vi ikke har kultur til at dette blir kult i Kr.sand. Vet at det gjores i bl.a Sor Amerika, Tyrkia og andre steder, men det er en helt annen supporterkultur der - som vi aldri vil få i Norge - uansett hvor mange bluss som fyres opp etter scoring.

Nå er det ikke lov med noen blussing, og skal vi få gjennomslag for organisert bluss i forkant av kamp (som mot FFK i 2005) da vil vi garantert gjore den muligheten mindre hvis man begynner med ulovlig og tilfeldig blussing under kamp.

Mental
04-07-2014, 15:25
Dessuten mener jeg at vi ikke har kultur til at dette blir kult i Kr.sand. Vet at det gjores i bl.a Sor Amerika, Tyrkia og andre steder, men det er en helt annen supporterkultur der - som vi aldri vil få i Norge - uansett hvor mange bluss som fyres opp etter scoring.

Totalt skivebom.

Steinar Lindgren
04-07-2014, 18:30
Steinar Lindgren, har vi noen gang opplevd "ville tilstander" de gangene et bluss har kommet opp under en kamp? Det er høyt under taket og ikke mange mennesker på feltet i forhold til de få som faktisk kunne fyrt opp noen bluss, så ser ikke hva som er negativt med det (annet enn bøter fra NFF)

Den dagen det blir lovlig, uten risiko for bøter til den som blusser og klubben. Da vil vi oppleve ikke ett enkelt bluss men mange. Da får vi en ukontrollert situasjon med banner, flagg, klær og personskader.
Dagen etter det tragiske i Sverige nylig måtte det evakueres en hel stadion pga bluss som tok fyr i bannere.
Er ikke overbevist om at blussing er sunt i den settingen. Men før kamp er røykgranater mm. noe som får stemningen til topp :)

Markusbukken
04-07-2014, 18:54
Den dagen det blir lovlig, uten risiko for bøter til den som blusser og klubben. Da vil vi oppleve ikke ett enkelt bluss men mange. Da får vi en ukontrollert situasjon med banner, flagg, klær og personskader.
Dagen etter det tragiske i Sverige nylig måtte det evakueres en hel stadion pga bluss som tok fyr i bannere.
Er ikke overbevist om at blussing er sunt i den settingen. Men før kamp er røykgranater mm. noe som får stemningen til topp :)

uenig i det du sier. første gang på lenge at noen ble skadet av bluss i sverige nå. som du ser i andre land er bluss vanligt uten at det skjer skader av det.

Mental
04-07-2014, 20:13
Det dagen det blir lovlig, uten risiko for bøter til den som blusser og klubben. Da vil vi oppleve ikke ett enkelt bluss men mange. Da får vi en ukontrollert situasjon med banner, flagg, klær og personskader.

Det er jo lovlig, man må bare søke og få den godkjent først!
Det har faktisk vært mange fyringer med mange bluss involvert på stadioner i Norge etter at det ble lovlig på tampen av sesongen i fjor. Selvfølgelig må man være skikket til å holde et bluss med tanke på at det er flere hundre grader varmt men kommer ikke til å bli slik du beskriver.
Ukontrollerte farlige situasjoner kan man oppleve daglig. Alt fra hente posten til å kjøre på butikken kan forbindes med en viss grad risiko og fare. Handler bare om å være skikket og ta viktige forhåndsregler.
Bluss hører hjemme på tribunen,ikke på indre bane. (var fett i 05 på indre så finnes noen unntak men)

Her følger den siste fyringen til Stabæk forrige helg:
https://www.youtube.com/watch?v=3se9Py3bjgI

Steinar Lindgren
04-07-2014, 21:45
Det er jo lovlig, man må bare søke og få den godkjent først!
Det har faktisk vært mange fyringer med mange bluss involvert på stadioner i Norge etter at det ble lovlig på tampen av sesongen i fjor. Selvfølgelig må man være skikket til å holde et bluss med tanke på at det er flere hundre grader varmt men kommer ikke til å bli slik du beskriver.
Ukontrollerte farlige situasjoner kan man oppleve daglig. Alt fra hente posten til å kjøre på butikken kan forbindes med en viss grad risiko og fare. Handler bare om å være skikket og ta viktige forhåndsregler.
Bluss hører hjemme på tribunen,ikke på indre bane. (var fett i 05 på indre så finnes noen unntak men)

Her følger den siste fyringen til Stabæk forrige helg:
https://www.youtube.com/watch?v=3se9Py3bjgI

Er jo kult å se litt av kampen og da ;) Vil altid være en som ikke er skikket og kaster den på banen. i ren skjær frustrasjon

ikstart
04-08-2014, 10:53
Du nevner ett eksempel på en gang det gikk galt! Det er naturligvis ikke bra, men det er også episoder av personskader når fans hopper på tribunen (enten ved slagskader ved uhell og i noen få tilfeller en tribunekollaps).
Hvis det blir fyrt opp 6-7 bluss etter en scoring, vil feltet være røykfullt i 5 minutter, så da får du jo sett litt av kampen også ;-)
Det er ikke kun i Tyrkia og i Sør-Amerika blussing foregår, det foregår i store deler av Øst-Europa og ikke minst ofte i Sverige og Danmark!
Jeg kan jo også kaste andre ting på banen som jeg har i lommene, og det er jo heller ikke greit?
Forstår ikke hvorfor folk har slik frykt for romerlys, når det bare er å sørge for at sidemannen ikke veiver med et flagg og at man sørger for å holde hånden høyt under blussingen.
Mange Start-fans ønsker bedre stemning, men er negative til de nødvendige tiltakene (pyro, tvungen sangkontrakt for å stå på feltet, ingen innleide kor osv.).
Virker som om folk ønsker at vi skal stå i samtlige 90 minutter å rope "Heia Start" med 70% styrke og samtidig alltid stille oss bak ledelsens beslutninger og ikke minst klappe for spillerne etter et 0-3 tap...

Rebell
04-08-2014, 11:58
Mange Start-fans ønsker bedre stemning, men er negative til de nødvendige tiltakene (pyro, tvungen sangkontrakt for å stå på feltet, ingen innleide kor osv.).
Virker som om folk ønsker at vi skal stå i samtlige 90 minutter å rope "Heia Start" med 70% styrke og samtidig alltid stille oss bak ledelsens beslutninger og ikke minst klappe for spillerne etter et 0-3 tap...

Når jeg leser innleggene her, så ser man jo fort hvorfor det blir som det blir.
Først må man lage seg en oversikt over alt man har kontroll på:

1. Hva slags personer har man på tribunene?
- Hva er poenget med sangkontrakt, hvorfor kan man ikke bruke et eget felt med sangkontrakt?
- Hvorfor skal man blande alle type supportere?`
- Noen vil ha aldersgrense, noen vil bare ha syngende, noen vil ikke ha gamlinger, noen vil se kamp og ønsker ikke flagg og så videre.

Man kan ikke gjøre alle fornøyd, men hva kan man gjøre for å få flest mulig fornøyd?
Du kan gjerne innføre sangkontrakt, men da forsvinner samtidig 2/3 av de som var der mot Haugesund

2. Kasting på banen
Selvsagt er all kasting på banen fornøyd, og flere er utestengt for blant annet snusboks og lighter kasting o.l.

3. Bluss
Man kan ikke bruke argumentet om at man kan ha tribune kollaps, og derfor bør ha ukontrollert blussing?
Ei heller at man kan kaste andre ting på banen.

Du må heve nivået på argumentene dine hvis du skal komme noe vei med dette, for saken er vinnes kun med slagkraftige argumenter!

Leifen
04-08-2014, 15:10
Ja, jeg er veldig enig med Rebell her. Hvis man skal overbevise noen, er det ganske nytteløst å ikke underbygge argumentene sine, og argumenter som angår helt andre ting, er ikke gode argumenter heller.

Forøvrig er det første gang jeg har hørt om en slik sangkontrakt, er dette en diskusjon som har vært tidligere? Uansett synes jeg det er rimelig ironisk å skrive i samme parentes at man skal ha tvungen sangkontrakt, samtidig som man ikke skal ha innleide kor. For hva er egentlig forskjellen på de? Koret er profesjonelt, og derfor uaktuelt? :-P

Apropos koret, så forstod jeg det slik at det største problemet var hvordan pengene tok veien i denne saken. Hvordan stiller styret, GL og U seg til å ganske enkelt invitere start-interesserte fra forskjellige kor (eller for den saks skyld bedrifter, eller hva som helst) til å komme og stå på sangfeltet? En direkte henvendelse kan ofte være effektivt :-) Men etter forrige eskapade, skjønner jeg jo at folk ikke vil føle at de er velkomne, med mindre det spesifiseres at dette er noe supportergrupperingene er enige om å gjøre.

Selv er jeg aktiv på å synge på feltet, men en slik sangkontrakt høres ganske bingo ut for meg. Jeg tipper at de fleste jeg går med utenfor kamp, som også er på kamp og synger og står i, ikke ville signert, eller tolerert, en slik kontrakt. Det blir ganske enkelt for dumt.
Hva skulle en slik kontrakt inneholdt? "Jeg forplikter meg til å synge så stemmen min er ubrukelig dagen etterpå, på hver eneste kamp jeg er på"? Jeg kan ikke se for meg at man skal klare å skrive én kontrakt som det både er hensiktsmessig å ha, óg samtidig faktisk er mulig å holde folk ansvarlig for. Og hvis ikke man kan holde folk ansvarlig for den, så er den jo ganske enkelt fullstendig poengløs.

Og avstanden fra en kontrakt til at det skal være stor takhøyde på supporterfeltet, er rimelig gigantisk.

Forøvrig synes jeg det er rart du mener dette er nødvendig for bedre stemning. Spørsmålet mitt vil være: Tror du det fungerer slik at med en sangkontrakt, så blir alle som er på feltet værende, men at alle synger for full hals? Tror du at alle som allerede synger, vil skrive under en slik kontrakt? Tror du det innbyr til flere folk på feltet, hvis man må skrive en kontrakt for å komme inn?
Tror du ikke det er mer effektivt å få flest mulig på feltet i utgangspunktet, og deretter få flere av de gamle og nye til å lære sangene, så det blir lettere å bli med i utgangspunktet, og underveis igjennom hele prosessen oppmuntre alle til å bli med å synge?
Tror du det er mest effektivt å ha en høy terskel for å komme inn, eller lav terskel for å komme inn?

Frankieboy
04-08-2014, 18:26

Det finnes andre måter å skape stemning enn de du nevner over her. Se til England! Der er det verken pyro eller sangkontrakter, men der er kjaerligheten til laget sitt så stort at de fleste blir med på sanger og rop - iallefall nok til at det blir sinnsyk bra stemning (og JA, det går ann å lage bra stemning uten pyro).

Se på et lag som Stoke. Ikke den storste tribunen, ikke noe lag som kjemper i toppen, men som har en rå stemning på hjemmekampene sine.

Vi må få flere og flere som ser viktigheten av at mange synger. At man får inn en kultur der det er kult å bli med på sanger og at man får et forhold til klubben der man ser at det faktisk hjelper at folk er med på sanger/rop.

En annen viktig ting er valg av sanger/rop. Jo flere som kan bli med på disse uten at man må ha teksten foran seg - jo bedre. I 2005 var dere flere rop/sanger som folk ble med på rundt om på stadion. En av disse var "IK Start - te æ dør - te æ dør - te æ døør". En enkel sang som folk ble med på mange steder rundt forbi på stadion. Får vi til flere slike gode og enkle sanger som folk kan bli med på så kan det bli bra stemning - også i Kr.sand. Det vil aldri bli som i England, men der er iallefall beviset at man kan få bra stemning uten pyro og andre effekter.

Som sagt er det helt OK med pyro i organiserte former når lagene kommer inn på banen, men er helt i mot at det brukes på tribunen underveis. Da tror jeg faktisk at man "tar to steg bakover" og at mange dropper å bli med på feltet og/ved å synge.

Bruk stemmen, flagg og skjerf, og det kan bli utrolig kult på stadion. Bare det å ha et par hundre mennesker som veiver skjerf rundt og rundt samtidig ser kult ut fra andre steder på stadion - og slike tiltak tror jeg vil dra folk ned på feltet!

Det er i allefall min mening!

Mental
04-08-2014, 20:47
Apropos koret, så forstod jeg det slik at det største problemet var hvordan pengene tok veien i denne saken. Hvordan stiller styret, GL og U seg til å ganske enkelt invitere start-interesserte fra forskjellige kor (eller for den saks skyld bedrifter, eller hva som helst) til å komme og stå på sangfeltet? En direkte henvendelse kan ofte være effektivt :-) Men etter forrige eskapade, skjønner jeg jo at folk ikke vil føle at de er velkomne, med mindre det spesifiseres at dette er noe supportergrupperingene er enige om å gjøre.

Det var ikke bare pengene (trustbuddy) men hele pakka og for å svare på spørsmålet ditt om å invitere forskjellig start fans fra forskjellige kor er dette totalt uaktuelt så lenge vi står på feltet. Feltet er for alle nå og folk som vil stå på feltet bør komme av fri vilje og ikke for å få en gulrot.

Det finnes andre måter å skape stemning enn de du nevner over her. Se til England! Der er det verken pyro eller sangkontrakter, men der er kjaerligheten til laget sitt så stort at de fleste blir med på sanger og rop - iallefall nok til at det blir sinnsyk bra stemning (og JA, det går ann å lage bra stemning uten pyro).
" SE TIL ENGLAND! SE TIL ENGLAND! " Man hører det så ofte og så får mangt. Det er ikke noe god tribunekultur i England, særlig ikke hos slike lag som alle anglofile nordmenn følger som Liverpool,Man Utd etc... Finnes noen oppgjør der det er god kok men se heller til sør-europa. Og jo det er pyro i England. Både bluss og røykbomber har fått en oppsving i England, nå sist i helga som var (nettopp fordi de vil ha skape god stemning med de virkemidlene man kan ta i bruk).

PS: Snakker ikke på vegne av styret men personlig. Mange gode synspunkter her så hadde vært flott om en moderator klistret denne trådet og kanskje endret navn på tråden så den kan brukes til å diskutere tribunekultur på feltet gjennom sesongen.

jbasma
04-08-2014, 21:58
Både bluss og røykbomber har fått en oppsving i England, nå sist i helga som var

Etter det jeg vet er det ulovlig med bluss og røykbomber på kamper i England, og det forekommer uhyre sjeldent. Eller tar jeg feil?

Ellers så kan man jo diskutere hva som er "god tribunekultur". Bluss? Røykbomber? Synging? Roping? Banning? Urinering? Kasting av gjenstander? Slåssing? Applaus? Hopping opp og ned? Bølgen? Buing?

Leifen
04-08-2014, 22:59
Det var ikke bare pengene (trustbuddy) men hele pakka og for å svare på spørsmålet ditt om å invitere forskjellig start fans fra forskjellige kor er dette totalt uaktuelt så lenge vi står på feltet. Feltet er for alle nå og folk som vil stå på feltet bør komme av fri vilje og ikke for å få en gulrot.

Jeg ser ikke hvilken gulrot du sikter til? Med mindre du regner det å faktisk bli invitert som en gulrot? Jeg tenkte i hvert fall ikke på noen gulrot, men bare en direkte henvendelse, ikke noe mer..

Og ja, hva som er god tribunekultur er det veldig tydelig at det er delte meninger om.
Personlig er nok jeg av den mer ekstreme typen, men i retning støtte laget. Jeg mener selv det er ukultur å bue generelt, både på motstander og eget lag. Jeg har full forståelse for at dette er mer ekstremt enn de fleste mener.

Jeg mener en god tribunekultur består av:

- Masse sang og rop, men alltid positivt ladd (i det minste til egne spillere og lag).
- Prøve å likestille spillerne i størst mulig grad (selv om jeg også forstår at yndlinger vil være helt naturlig, og jeg sikter nok mer til at det ikke skal komme i negativ forstand).
- Tiltak som hopping med armene over skuldra, alle setter seg ned, og andre lignende tiltak.
- Å synge sangen til hver enkelt spiller når vedrørende forlater banen, for så å skifte til spilleren som kommer på banen. Samt å synge sangen til hver enkelt spiller som første respons etter at vill jubel har lagt seg ved målscoring.
- Å få hele stadion til å delta, være seg på "Hele stadion", bølgen eller Sørlandsvisa, for min del.

Jeg mener dårlig tribunekultur består av:

- Buing og piping (I hvert fall ikke på egne spillere eller lag).
- Å bli personlig imot motspillere (Altså grove fornærmelser, som rett og slett er stygge, av personlig art).
- Å bryte regler.

Jeg mener at sånn som pyro egentlig ikke har så mye med god eller dårlig tribunekultur, å gjøre. Jeg mener at det er hjelpemiddel til å få god stemning. Jeg er i utgangspunktet for, og håper blant annet at vi får muligheten til å søke etter pyro, etter å ha tatt en runde med alle som har noe de skulle sagt i den saken. Det gir god stemning, men jeg skiller for eksempel ikke så mye på pyro, klappere og flagg. Noen slenger ut om at klappere gir kunstig stemning, for eksempel. Men de synes ofte at flagg er helt topp. Jeg mener flagg også er "kunstig stemning", i form av at det er noe som bidrar til å øke stemninga, mer enn hva kroppen og stemmen gjør. Men det virker som om det er noen typer kunstig stemning som er helt fantastisk, og andre ting som ikke er godtatt. Jeg skjønner ikke helt hvor dette skillet går. Hvis klappere får det til å bli mer stemning på hele stadion igjennom hele kampen, synes jeg det er mer konstruktivt enn hvis det blir bedre stemning rett bak mål fordi vi brukte pyroteknikk i et minutt...

Jeg hadde satt veldig pris på om noen kunne forklart meg hvor denne grensa går, da jeg aldri har diskutert dette med noen. For meg virker det mer som om det handler om tradisjoner og slikt, som i praksis betyr at det ikke er lov til å tenke nytt, men at man er tvunget til å bare bruke de virkemidlene som ble brukt akkurat når denne kulturen ble dannet. Det høres rart ut for meg.

Gjorde denne til klistret og endra tittel :-)

Jeg synes forresten en uttalelse som "Feltet er for alle nå og folk som vil stå på feltet bør komme av fri vilje og ikke for å få en gulrot" faller på sitt eget grunnlag. "Feltet er for alle, så lenge de følger disse kriteriene". Jeg har sett denne typen uttalelser flere ganger. Det virker mer som det er slik at feltet skal ha én type A4-supporter, men den supporteren er da ikke den typen som gjerne blir trukket fram i slike sammenhenger, som sannsynligvis jeg havner under. Det blir litt á la "Det skal ikke være deres type A4 som skal passe, men vår type".

Mental
04-09-2014, 11:32
Jeg ser ikke hvilken gulrot du sikter til? Med mindre du regner det å faktisk bli invitert som en gulrot? Jeg tenkte i hvert fall ikke på noen gulrot, men bare en direkte henvendelse, ikke noe mer..
Tenkte på den direkte henvendelsen som en "gulrot".

Jeg synes forresten en uttalelse som "Feltet er for alle nå og folk som vil stå på feltet bør komme av fri vilje og ikke for å få en gulrot" faller på sitt eget grunnlag. "Feltet er for alle, så lenge de følger disse kriteriene". Jeg har sett denne typen uttalelser flere ganger. Det virker mer som det er slik at feltet skal ha én type A4-supporter, men den supporteren er da ikke den typen som gjerne blir trukket fram i slike sammenhenger, som sannsynligvis jeg havner under. Det blir litt á la "Det skal ikke være deres type A4 som skal passe, men vår type".
Henger ikke helt med på hva du mener nå. Feltet er nå mer et felt som vi gjerne kunne ha døpt "supporterfelt" eller "Startfansen". Det er nå alle sitt felt, verken et offisielt Tigerberget felt eller noen andre sitt. Uansett syntes jeg det var bra kok til tider på feltet på søndag til å være første hjemmekamp samlet. Særlig 2 omg.
Har virkelig troa at feltet vil ta enda mer fyr neste hjemmekamp mot V*king. Nå skal vi bruke påska til å få i stand noe tifo til denne kampen så dette blir bra!!

Mental
04-09-2014, 11:38
Etter det jeg vet er det ulovlig med bluss og røykbomber på kamper i England, og det forekommer uhyre sjeldent. Eller tar jeg feil?

Det stemmer at det er ulovlig. Enda strengere straffer i England for slikt enn hvilket som helst annet land. Man kan fort risikere fengselstraffer for pyroteknikk i England.
Men det forekommer oftere og oftere også i England for tiden men tv er flinke til å styre unna med å filme dette etter scoring feks.
Når det er sagt hadde jeg ikke turt å håpe på at det faktisk skulle bli lovlig i Norge som nå. Dette er et resultat av mye fyring av grupperinger i Norge og ikke minst god jobbing av NSA.

Leifen
04-09-2014, 11:47
Det har vel vært et supporterfelt i flere år, ingenting er forandra.

Hvordan mener du at man skal kunne nå ut til folk, hvis man ikke kan ta kontakt? Er ikke det en litt vanskelig holdning? Jeg antar at det vi rett og slett bare skal gjøre det så bra på feltet, at folk bare ønsker å komme, eller noe slikt?

Hvis man sier at feltet er åpent for alle, men hvis noen kommer der for å få en gulrot, så stikker vi, så sier man i praksis at feltet overhodet ikke er for alle. Da er det bare visse folk som er velkommen, men slettes ikke alle. Hvis for eksempel NOV finner ut at de vil sponse en billett til alle som jobber hos seg, og disse da går på supporterfeltet, er de noe mindre velkommen, bare fordi de fikk et spark i rumpa for å komme seg dit? Det høres rart ut for meg. Spesielt når man plutselig har et veldig behov for å understreke at nå er ALLE velkommen, i motsetning til tidligere. Jeg vet ikke helt hvor dette kommer fra, om det kanskje er noe som sitter igjen fra for mange år siden, da man faktisk sjekka medlemskap, eller hva det er. Men det er i hvert fall rimelig mange år siden feltet ikke var åpent for alle som ville komme der.

PrimitivAlternativ
04-09-2014, 13:53
Det har vel vært et supporterfelt i flere år, ingenting er forandra.

Hvordan mener du at man skal kunne nå ut til folk, hvis man ikke kan ta kontakt? Er ikke det en litt vanskelig holdning? Jeg antar at det vi rett og slett bare skal gjøre det så bra på feltet, at folk bare ønsker å komme, eller noe slikt?

Hvis man sier at feltet er åpent for alle, men hvis noen kommer der for å få en gulrot, så stikker vi, så sier man i praksis at feltet overhodet ikke er for alle. Da er det bare visse folk som er velkommen, men slettes ikke alle. Hvis for eksempel NOV finner ut at de vil sponse en billett til alle som jobber hos seg, og disse da går på supporterfeltet, er de noe mindre velkommen, bare fordi de fikk et spark i rumpa for å komme seg dit? Det høres rart ut for meg. Spesielt når man plutselig har et veldig behov for å understreke at nå er ALLE velkommen, i motsetning til tidligere. Jeg vet ikke helt hvor dette kommer fra, om det kanskje er noe som sitter igjen fra for mange år siden, da man faktisk sjekka medlemskap, eller hva det er. Men det er i hvert fall rimelig mange år siden feltet ikke var åpent for alle som ville komme der.

Huff. Nesten så jeg ikke orker begynne her, men et par ting:

Merker det er en utrolig lang vei å gå med slike tanker som du skisserer i denne tråden. Disse holdningene er ikke gjengs noen steder i noe land som vi forbinder med god supporterkultur.

Invitere inn bedrifter? Kor? På det "hardeste" feltet på stadion? Tror du man bygger et sangfelt på den måten?

Selvsagt er det åpent for alle, men folk må komme av egeninteresse. Det er jo liten tvil om at man er et ekstra hakk gira om man velger å stå 2 x 45 minutter å synge på en stadion, den pasjonen man tar med seg på feltet kan ikke kjøpes. Folk må stå på T1 fordi de VIL - ikke som et stunt. Om det kun dreier seg om volum kan man jo like gjerne sette opp noen høytalere.

Den eneste måten å vokse på er å vise at man leverer kamp etter kamp, med synging, tifo og ekte følelser. Det er det som fascinerer og bygger supportere for livet. Husker selv som drittunge at vi ofte stod å glana på klanen hele kampen når de var på besøk på stadion. Tror de hadde mer med å gjøre at jeg selv stilte meg i Tigerberget på slutten av 90-tallet som fjortis enn Tigerberget hadde. Og der ble jeg stående. Og 14 år etter reiser jeg fremdeles land og strand rundt og aper meg på diverse tribuner. Blir man først bitt av basillen blir man aldri kvitt den.

Hype, kampanjer og fjas gir kanskje kortsiktig effekt, men da må man regne med å begynne på nytt gang etter gang. Bygg en solid grunnmur og man har et glimrende grunnlag for et byggverk som kan bygges etasje for etasje i evig framtid.

KORMEDLEMMER er like velkomne som alle andre. Som enkeltindivider. Hvor vanskelig er dette å forstå?

PS! Uttaler meg også som enkeltperson og ikke på vegne av Gyldenlöves

Leifen
04-10-2014, 09:30
Huff. Nesten så jeg ikke orker begynne her, men et par ting:

Merker det er en utrolig lang vei å gå med slike tanker som du skisserer i denne tråden. Disse holdningene er ikke gjengs noen steder i noe land som vi forbinder med god supporterkultur.

Invitere inn bedrifter? Kor? På det "hardeste" feltet på stadion? Tror du man bygger et sangfelt på den måten?

Ja, det tror jeg faktisk. Jeg tror overhodet ikke at samtlige som kom på besøk den dagen, blir hardcore fans. Men jeg mener det er en ekstremt mye større sjanse for at du blir med en gang til, om du har vært der én gang, enn om du aldri har vært der.
Og jeg synes ikke det gjør noenting å putte dem rett inn i det "hardeste" feltet. Jeg mener nemlig at det faktisk er bedre stemning på supporterfeltet, enn for eksempel på VIPen. Jeg mener at du må være mye mer hardcore for å gå på VIPen enn på feltet, fordi der får du ingenting ekstra i det hele tatt. Samtlige jeg har snakka med som har vært på feltet, men prøvd VIPen, har nærmest syntes det var uutholdelig. Det er ikke akkurat så ekstremt stor forskjell på å sitte på VIPen, og å se på TV hjemme. Du hører jo også på TVen at det er stemning der borte på Stadion, akkurat som på VIPen.

Uansett har jeg en liten anekdote i meg selv, da vi hadde én person i vår familie som faktisk var fotballinteressert. Og det var i hvert fall ikke meg. Mora mi syntes at broren min skulle få lov til å oppleve en Start-kamp en gang, siden han hadde så lyst, og jeg som eldst, gikk fremdeles på barneskolen. Mora mi tenkte som så, at når han først skulle på kamp, så kunne han like gjerne få en ordentlig opplevelse ut av det den ene ganga han skulle få gå. Da de kom hjem, lurte hun på om ikke vi to andre ville være med neste gang, og det var vi selvfølgelig ikke interessert i, i det hele tatt. Men det endte allikevel med at vi alle fire dro på Startkamp på neste hjemmekamp. Siden har vi vært på godt over 95% av alle hjemmekamper, hvis man kan se bort i fra et år i militæret på to av oss.
Det var KUN eksponering til noe som vi overhodet ikke var interessert i, i utgangspunktet, som gjorde at vi har stått på og hjulpet supporterklubben og Start i snart 15 år. Og vi har også fått fire supportere som ganske enkelt ikke bryr oss om fotball utenfor Start. Ingen av oss følger med på andre lag, hverken i Tippeligaen eller i andre land. Vi er Startfans, og ferdig med det. Det betyr også at jeg har svært lite kunnskap om hvordan supporterkulturer fungerer i utlandet. Jeg får med meg når noen forteller om hvordan det fungerer her inne på forumet, for eksempel. Jovisst kan du si at jeg lever i en naiv liten boble, men jeg tror i aller høyeste grad at hvis man blir eksponert for feltet, er det langt mer sannsynlig at man forblir der, enn hvis man aldri går dit i utgangspunktet. Uavhengig av om man er litt nysgjerrig, eller fullstendig uinteressert, eller blodhard Liverpool-fan eller hva det skulle være.

Selvsagt er det åpent for alle, men folk må komme av egeninteresse. Det er jo liten tvil om at man er et ekstra hakk gira om man velger å stå 2 x 45 minutter å synge på en stadion, den pasjonen man tar med seg på feltet kan ikke kjøpes. Folk må stå på T1 fordi de VIL - ikke som et stunt. Om det kun dreier seg om volum kan man jo like gjerne sette opp noen høytalere.

Jeg er enig i at de burde ville. Men hvorfor kan de på død og liv ikke få et spark bak, for å komme seg på kamp? Og jeg skjønner ikke denne stunt-greia. Hvis man ikke formidler det til noen, og GJØR det til et stunt, er det da et stunt? Hvis man bare ganske enkelt tar kontakt via mail, eller noe, bare for å rett og slett få rumpa deres i gir. For det første vil det vise en veldig inkluderende holdning, og vise at vi FAKTISK er åpent for alle, og at ikke det bare er en ny kjælefrase som er kul å slenge rundt seg, fordi det høres bra ut.
Og hva er forskjellen på om jeg går til en kompis og spør om han kanskje vil prøve å være med en gang, og at supporterene faktisk når ut til flere personer på en gang? Vil kompisen min noe mer, hvis han aldri hadde tenkt å gå i utgangspunktet? Vil dem som blir kontakta noe mindre, bare fordi de måtte få en påminnelse for å komme seg på en kamp de har hatt lyst til lenge?

Jeg tror det er minst like naivt å mene at det plutselig skulle skje at mange folk kommer av seg selv, uten noen innflytelse fra venner eller kjente. Som rett og slett kommer bare fordi de har så sinnsykt lyst, slik som min lillebror gjorde. Men også han hadde venner som gikk på kamp fra før, og det var dét som hadde gjort ham interessert. Og det endte med at i en periode var alle vennene hans på feltet også. Ja, de forsvant etterhvert. Gjør det noe? Er det bare de som virkelig forblir gjengangere som er velkomne? Jovisst er det ønskelig! Men slik jeg ser det, gjør det ikke noe om vi har en folkemasse som også bare er der i et år eller fem. I tillegg til de som forblir livet ut.

Den eneste måten å vokse på er å vise at man leverer kamp etter kamp, med synging, tifo og ekte følelser. Det er det som fascinerer og bygger supportere for livet. Husker selv som drittunge at vi ofte stod å glana på klanen hele kampen når de var på besøk på stadion. Tror de hadde mer med å gjøre at jeg selv stilte meg i Tigerberget på slutten av 90-tallet som fjortis enn Tigerberget hadde. Og der ble jeg stående. Og 14 år etter reiser jeg fremdeles land og strand rundt og aper meg på diverse tribuner. Blir man først bitt av basillen blir man aldri kvitt den.

Hype, kampanjer og fjas gir kanskje kortsiktig effekt, men da må man regne med å begynne på nytt gang etter gang. Bygg en solid grunnmur og man har et glimrende grunnlag for et byggverk som kan bygges etasje for etasje i evig framtid.

KORMEDLEMMER er like velkomne som alle andre. Som enkeltindivider. Hvor vanskelig er dette å forstå?

Jeg er enig i at vi må levere kamp etter kamp. Jeg mener at for at vi skal vokse, må vi også vise at vi er inkluderende. For å vise det, kan vi for eksempel strekke ut en arm. Hvis de tar imot, så VIL de ta den imot. Når var sist gang du fikk en invitasjon fra en eller annen bedrift eller menighet, eller hva det skulle være, på Markens, og gikk dit imot din vilje, fordi du rett og slett følte at du bare måtte, men ikke hadde lyst...?
Jeg mener bare at det ikke er en negativ ting å strekke ut armen, rett og slett for at flere skal få muligheten til å bli bitt av basillen. For hvis ingen nye kommer til feltet, så er det ingen nye som vil bli bitt heller. Da er det mer sannsynlig at de kommer til resten av Stadion, og så blir de heller sittende der.

Rebell
04-10-2014, 11:25

Min påstand er at man ikke klarer bygge en grunnmur som vil vare i evig tid, så lenge den er tuftet på dugnad, frivillighet, enkeltpersoner og begrenset økonomi.

Ønsker man en kontinuitet må man ha solid struktur i bunn som binder alt sammen i en felles organisasjonen.
Slik supporterklubbene i Norge er bygd opp, forsvinner kunnskap og kontinuitet ut med de personene som drar lasset.
Supporterklubben kan ingenting om å lage tifo, det er kun personene som har gjort det.

Ellers går det i bølgedaler i Ålesund, Trondheim, Lillestrøm, Stabæk og Stavanger.

Et lite unntak kan være Klanen som har endel økonomiske midler og eiendeler som gir de tilgang til lokaler, ansatte og økonomiske tilskudd.

Frankieboy
04-10-2014, 14:01

Selvsagt er det åpent for alle, men folk må komme av egeninteresse. Det er jo liten tvil om at man er et ekstra hakk gira om man velger å stå 2 x 45 minutter å synge på en stadion, den pasjonen man tar med seg på feltet kan ikke kjøpes. Folk må stå på T1 fordi de VIL - ikke som et stunt.

Jeg var ganske aktiv i debatten rundt invitasjonen til korene i fjor og kaster meg inn igjen... :)

Du sier PrimitivAlternativ at du stilte deg på feltet på slutten av 90-tallet, og etter det ble bitt av basillen. Jeg vil tro at du hadde en god opplevelse på feltet og at det er grunnen til at du fortsatte å komme. Trolig hadde det ikke blitt samme effekt om du satte deg på et annet sted på stadion..

Hva om 50 personer fra et kor hadde blitt invitert til feltet, og 10 av disse fikk samme opplevelse som du hadde for 14 år siden? Hva om 10 av disse ble "hardbarka" supportere som reiste land og strand rundt for å hjelpe Start. Hva om feltet fikk 10 ekstra hardcore supportere pga et slikt stunt?
Hadde ikke dette vaert positivt? Jeg mener 100 % at det hadde vaert fantastisk for både Start og for supportermiljoet om det kom 10 personer som begynte å komme fast - av egen fri vilje på feltet. Da betyr det for meg INGENTING at den forste opplevelsen kom fordi de ble invitert som et kor.

Det er lettere å komme et nytt sted som en del av en gruppe enn at man dukker opp alene, og jeg er overbevist om at DERSOM de korene hadde fått lov til å komme i fjor, så hadde flere av disse kommet tilbake - enten alene eller sammen med andre fra koret (eller venner) FORDI de hadde en god opplevelse! En opplevelse de ikke hadde fått om de ikke hadde blitt invitert som kor.

Som flere sier så skal feltet vaere for ALLE, og da må dette inkludere folk som går i kor også, og jeg mener en slik invitasjon hadde bidratt til et potensielt bedre supporterfelt. Du sier at de måtte komme av egen fri vilje, og det hadde de jo også hatt. Ingen kan tvinge noen til å gå på feltet, og jeg er sikker på at det er flere i disse korene som ikke hadde kommet. Det hadde kun vaert de som var villige/interesserte i å synge på feltet som hadde kommet, så man kan jo si at det var av egen vilje.

Sier man at man kan invitere naboer/kamerater men ikke et kor/bedrift/fotballlag så er jo ikke feltet for ALLE. Da sier man at feltet IKKE er åpent for spesielt inviterte.

Jeg skulle onske at flere fokuserte på hva som er best for IK Start, og ikke vaere så opptatte av hvem man står sammen med på feltet. Det beste for Start er om feltet blir storre og skaper bedre stemning, men da må det rekrutteres flere folk. Da hadde forslaget med å invitere folk som allerede er glade i å synge/rope/skape steming vaert glimrende, og som sagt: Hadde man endt opp med 10 nye solide supportere som PrimitivAlternativ, så hadde jo det vaert fantastisk!

PrimitivAlternativ
04-10-2014, 14:16
Min påstand er at man ikke klarer bygge en grunnmur som vil vare i evig tid, så lenge den er tuftet på dugnad, frivillighet, enkeltpersoner og begrenset økonomi.

Ønsker man en kontinuitet må man ha solid struktur i bunn som binder alt sammen i en felles organisasjonen.
Slik supporterklubbene i Norge er bygd opp, forsvinner kunnskap og kontinuitet ut med de personene som drar lasset.
Supporterklubben kan ingenting om å lage tifo, det er kun personene som har gjort det.

Det er et poeng. Og det er soleklart avhengig av enkeltpersoner. Men om man bygger en kultur vil man forhåpentligvis stadig får tilfang av nye medlemmer som tar opp arven. Jeg vil påstå at en hel generasjon (mellom 24 og 35 år) forsvant, da supporterklubben ikke lenger appelerte. De aller fleste som stod på store stå fra slutten av 90- til midten av 2000-tallet forsvant enten inn i det alternative miljøet eller andre steder på stadion. Så kan man diskutere hvorfor dette skjedde. Har mine teorier, men liten vits i å rippe opp i det.

Ellers går det i bølgedaler i Ålesund, Trondheim, Lillestrøm, Stabæk og Stavanger.

Et lite unntak kan være Klanen som har endel økonomiske midler og eiendeler som gir de tilgang til lokaler, ansatte og økonomiske tilskudd

Helt klart at det går i bølgedaler over hele landet. Men kulturen er der. Si meg en sesong de siste 15 årene at Lillestrøm, RBK eller Stabæk ikke har levert på TIFO-fronten? Eller hatt solide bortefølger? Stavanger er dritt og Ålesund er en gjeng tanter i strikkegenser uten historikk.

Klanen har knapt være en skygge av seg selv de siste 5-10 årene. Den gamle kjernen forsvant mer og mer etterhvert som det ble en "motesak" å være medlem i Klanen, i motsetning til glansdagene på slutten av 90- og begynnelsen av 2000-tallet hvor det var litt unity og samhold. Ingen slo Klanen da, selv på en dårlig dag. Det er ikke tilfelle lenger, har ikke vært mye å imponert de siste gangene jeg har vært på Ullevaal.

Kjerneproduktet ble vannet ut og tilbake står en gjeng mindre begavede "NTF-korrekte" bønder fra Mjøndalen, Gjøvik og Toten og synger om at alle andre er bønder. Det eneste stedet det har vært litt puls og trøkk de siste årene har vært blant de alternative, som har flyttet seg vekk fra Vestbredden (først til Gaza og nå et eller annet sted). Skjønte det funket bra i første hjemmekamp, hvor de alternative dro lasset, mens Vestbredden (klanen) hang seg på.

I stedet for å trekke frem Klanen som et godt eksempelt, vil jeg heller se til RBK. Kjernen har stort sett hatt jevn stigning både i kvalitet og medlemmer siden begynnelsen av 00-tallet. På 90-tallet var "Fragleberget" (forløperen til Kjernen) ikke mer imponerende enn Tigerberget (på samme tid). Men de har gjort noen smarte grep. Først og fremst har de fra et tidlig tidspunkt inkludert Ultras Nidaros, som har stått i front som forsangere og på TIFO-fronten. Sakte men sikkert, har kjernen i Kjernen utvidet seg. Det har utviklet seg en kultur hvor alle på feltet synger og det ligger stolthet og dedikasjon bak hvert eneste TIFO-show. Kjernen er forøvrig en uavhengig supporterklubb, som også har organisert seg som medlemmer i RBK, og på den måten påvirker avgjørelser som blir tatt sentralt i klubben. Blant annet fikk man nylig gjennom en fredning av stadionavnet Lerkendal Stadion i x antall år.

Bygg en kultur som folk ønsker å være en del av. Denne må nødvendigvis være "hardere" enn resten av hva som er gjengs ellers på stadion. Dette tiltrekker folk som faktisk kan føre videre det som er etablert.

Leifen: Jeg orker faktisk ikke diskutere. Vi er for fundamentalt uenige til at det er noe poeng.

Markusbukken
04-28-2014, 09:04
må gis ros til dem som lagde tifo til kampen igår! godt jobba.

Mental
04-29-2014, 18:49
Godt å høre! Kun Ultras gutter på denne så håper at de som virkelig har mast om mer tifo og mer engasjement virkelig stiller allerede til neste mekking!

Markusbukken
04-29-2014, 19:08
Godt å høre! Kun Ultras gutter på denne så håper at de som virkelig har mast om mer tifo og mer engasjement virkelig stiller allerede til neste mekking!
må vel prøve å få til noe til kampen mot enga? da skal jeg være med.

Mental
05-01-2014, 09:12
Tribunefilm

https://www.youtube.com/watch?v=u8EYy1KkxI8

Jhonny Rockstar
05-01-2014, 15:05

Jeg er en av de som har mast, men har ikke blitt invitert til no mekking enda.

Legger forøvrig merke til at Vikinghordene bruker det samme banneret mot Aalesund som de hadde mot oss.

Mental
05-02-2014, 11:19
Greit nok. Men var informasjon ute på både Ultras og TB tifo sin side på facebook. Men kommer informasjon også her på siden heretter da!

Sees

Jhonny Rockstar
05-02-2014, 18:54
Var ikke klar over at det var en tifoside på facebook. Men tifomekking på gamlestadion med mulighet for grilling hørtes jo knallkos ut :D

Markusbukken
05-12-2014, 09:07
blir det corteo fra kråga før start - vif?

Mental
05-13-2014, 15:16
blir det corteo fra kråga før start - vif?

Ja! Vi håper dette kan bli en god trend så vi satser på å gå samlet fra Londskråga ca 17:30 fredag!

Markusbukken
05-13-2014, 15:20
flott. syns det er ett bra tiltak for å forbedre suporterkulturen! :)

Jhonny Rockstar
05-13-2014, 22:32
Absolutt! det bidrar også til å synliggjøre oss supportere før kamp og det kan kansje friste flere til å hive seg på.

Forøvrig lurer jeg på om det hadde vært en idè å stille opp på siste trening før engakampen og synge? Jeg tror kansje spillerne vil få en liten ekstra motivasjon til å blø for drakta hvis vi sender ett såpass tydelig signal om at vi fremdeles støtter dem selv om det har buttet i mot i det siste. Hvis de ser at vi virkelig bryr oss, så vil kansje de også bry seg?

Markusbukken
05-14-2014, 09:15
det syns jeg høres ut som en god plan. men jeg har ikke mulighet til å stille opp på torsdagen siden jeg ikke er hjemme da. men dette støtter jeg deg på og tror det vil gi en "boost" til spillerene hvis de ser det at fansen bryr seg og stiller opp også på treninger.

Leifen
05-14-2014, 11:31
Det høres ut som en kjempeidé! Jeg jobber dessverre dagtid i morgen...

Markusbukken
05-14-2014, 18:34
så på fvn at treningen idag var stengt. så bør vel høre om den er det imorgen også før dere stiller opp.

Jhonny Rockstar
05-15-2014, 09:19
Det er jo noe som styret kunne tatt tak i, postet en oppfordring med oppmøte tid i gruppa på facebook, jeg stiller gjerne opp, men kansje litt stusselig med bare meg :P

Mental
05-15-2014, 12:56
Nå så jeg ikke dette selv før nå men det er en flott tanke. Slike tiltak er positivt og bygger kultur samt vi viser spillerene hvor mye enkelte kamper betyr. Få til et slik arragement før Viking borte feks der man møter opp dagen før avreise (Lørdag). I fjor når vi slet som mest var det 15-20 stk fra Ultras/GL som samlet seg på en trening og da fikk vi både spillerene og Mjelde i tale etter endt trenings økt.

Når det gjelder corteo (marsj) til stadion i morgen satser vi på å gå samlet ca 17:20.
Håper folk som leser og folk som er på Kråga i morgen hiver seg på.

Kanskje blir det litt gule farver i luften også ;)

Jhonny Rockstar
05-15-2014, 14:59
Jeg er meget klar for corteo fra kråga, har dratt med meg en 10-15 stykker som alle er veldig gira på å marsjere. De syntes videoen fra vikingkampen var veldig kul og følte at dette var noe de ville være med på. Kansje vi kunne fått låne ett av de store flaggene fra stadion også hvis vi hadde spurt pent?

Mental
05-15-2014, 20:35
Jeg er meget klar for corteo fra kråga, har dratt med meg en 10-15 stykker som alle er veldig gira på å marsjere. De syntes videoen fra vikingkampen var veldig kul og følte at dette var noe de ville være med på. Kansje vi kunne fått låne ett av de store flaggene fra stadion også hvis vi hadde spurt pent?
Fantastisk! Bra å høre!

Har ikke tid selv til å få det ned på Kråga. Men om du kontakter Kenneth (styremedlem) eller noen andre så skal du nok få lov til det om du vil ta intiativ til det ene store flagget. Mulig også å ta kontakt på PM på Startfansen eller TB på facebook.

Markusbukken
05-15-2014, 20:35
dere som har tilgang til kontoen til ultras og startfans på facebook bør legge ut info der om corteo ;)

Jhonny Rockstar
05-15-2014, 22:24
Da har jeg sendt melding på face i alle fall, så får vi se hva de sier :)

Jhonny Rockstar
05-16-2014, 20:54
Note to self: Ikke ta det tyngste flagget neste gang... sår i armene enda jo :P

Markusbukken
05-19-2014, 16:29
var deili med mye trøkk på feltet på fredag!synging gjennom hele kampen og mange i corteo. hadde det vært noe å gått i corteo på bortekamper også for å vise hjemme suporterne at vi er der?

PrimitivAlternativ
05-20-2014, 15:57
var deili med mye trøkk på feltet på fredag!synging gjennom hele kampen og mange i corteo. hadde det vært noe å gått i corteo på bortekamper også for å vise hjemme suporterne at vi er der?

De alternative går så godt som alltid i corteo til stadion, også borte. Positivt bidrag til stemningen rundt kampen, så håper dette blir innarbeidet hjemme som borte.

Jeg er litt spent på hva folk mener om stemningen på feltet i år kontra i fjor? Både dere som står på feltet og dere som sitter andre steder på stadion.

Har man merket noen bedring? Hvordan trives folk på feltet i år kontra i fjor?

For min del virker det som supportermiljøet er blitt mer sammensveiset på tvers av grupperingene, til tross for forskjellene (noe som bare er fint!). Men dette er ukvalifisert synsing.

Frankieboy
05-20-2014, 16:19
De alternative går så godt som alltid i corteo til stadion, også borte. Positivt bidrag til stemningen rundt kampen, så håper dette blir innarbeidet hjemme som borte.

Jeg er litt spent på hva folk mener om stemningen på feltet i år kontra i fjor? Både dere som står på feltet og dere som sitter andre steder på stadion.

For min del virker det som supportermiljøet er blitt mer sammensveiset på tvers av grupperingene, til tross for forskjellene (noe som bare er fint!). Men dette er ukvalifisert synsing.

Jeg bor i USA og får bare med meg det jeg ser på web-tv, men mitt inntrykk er at det er mange år siden det har vaert så bra stemning og mye positivitet på feltet. Bra volum, mange flere folk og veldig positivt at det hele startes med felles parade fra pub til stadion.

Veldig bra i forhold til de siste sesongene!! Keep up the good work!

Markusbukken
05-20-2014, 16:30

syns selv at stemningen er noe helt annen i år en det den har vært andre år. mye bedre trøkk og synging gjennom hele kampen.
viste ikke at det har vært noe corteo før det som startet i år. så hvis det kunne bli sagt ifra enten her eller sidene på facebook før avgang både på borte og hjemmekamper hadde det vært konge :)

Mental
05-21-2014, 10:37
https://www.youtube.com/watch?v=e3_unCPNxIg

Markusbukken
05-25-2014, 19:54
siden jeg ikke fikk noe svar i tråden om turer prøver jeg meg her.
lurer på hvorfor det er satt 18 års aldersgrense på borteturer. hvis jeg ikke tar feil var det lov å dra på tur ifjor hvis du var under atten og hadde fullmakt av foreldrene. kunne tenkt meg selv å få dratt på bortekamper og kjenner flere som også vil dra på kamper men som ikke kan dette da vi ikke er gamle nok. tror at det hadde vært flere som hadde benyttet dette og at det ville vært med på å øke stemningen på bortekamper.

PrimitivAlternativ
05-27-2014, 08:36
siden jeg ikke fikk noe svar i tråden om turer prøver jeg meg her.
lurer på hvorfor det er satt 18 års aldersgrense på borteturer. hvis jeg ikke tar feil var det lov å dra på tur ifjor hvis du var under atten og hadde fullmakt av foreldrene. kunne tenkt meg selv å få dratt på bortekamper og kjenner flere som også vil dra på kamper men som ikke kan dette da vi ikke er gamle nok. tror at det hadde vært flere som hadde benyttet dette og at det ville vært med på å øke stemningen på bortekamper.

Nå skal ikke jeg svare for TB-styret, men tror nok dette har sammenheng med en del tidligere episoder. Det er veldig vanskelig å kontrollere at 17-åringer ikke heller i seg en bøtte sprit, med mindre man sitter oppå personen hele turen. Da jeg selv var 16-17 var det stort sett fritt frem for å dra på bortetur med Tigerberget. Ingen kontroll og man ble vel nesten regelrett skjenket, et under at det gikk bra hver gang (Ørn-Horten borte var det vel 5-10 mildt sagt brisne 16-17 åringer på Lystlunden).

Poenget her er ansvaret som følger med om det skulle skje noe med folk under 18 år. Derfor krever man verge. Tipper jeg.

Markusbukken
06-06-2014, 20:15
hvis det blir corteo før kamp mandag. kan tidspunkt og sted legges ut her?

Mental
06-08-2014, 02:00
hvis det blir corteo før kamp mandag. kan tidspunkt og sted legges ut her?

Det blir det ikke dessverre. Få organiserte som reiser i regi TB så blir vel ikke annet enn en liten pub samlig i bærum før kamp. Vi får heller prøve å ta ut det vi har på tribunen vi som reiser. Håper en del tar turen privat for var virkelig dårlig med påmeldte til Stabæk...

Markusbukken
06-16-2014, 16:05
er det noen som er gira på å møte opp før siste trening før cupkampen mot sarpsborg og synge? ser det var foreslått før en kamp før i sesongen og syns dette er noe vi kan gjøre for å gire opp spillerene og vise dem hvor mye en cupfinale betyr for oss.

Jhonny Rockstar
06-18-2014, 07:26
Jeg er klar :)

Fish
06-18-2014, 16:20
I en tid der laget ikke leverer, drar jeg meg selv ut fra IK Start-forumet for en gangs skyld og inn hit for å si at dere som står på feltet leverer så det holder!!! Blir stolt og imponert når jeg ser kampene på TV her i Oslo og hører at dere synger tett, hardt og kompromissløst. Keep on going!

11

Markusbukken
07-06-2014, 13:22
bra av dere som var med å sang på feltet idag. men det er alt for dårligt at vi blir songe ut av lsk fansen. hva med å innføre en sang-kontrakt på feltet slik at alle må være med å synge slik at vi ikke blir songe ut av motstandernes suportere? syns nesten det er flaut.

Markusbukken
07-16-2014, 19:30
noen som vet om det blir corteo nå te lørdag?

Markusbukken
11-24-2014, 14:08
vil det bli jobbet med lovliggjøring av pyro fram mot neste sesong?

Leifen
02-12-2015, 23:28
Ja, det jobbes med akkurat nå, på flere fronter.

I morgen etter kamp, skal vi ha et møte angående TIFO 2015, så hvis noen her inne har forslag til hva vi kan gjøre iløpet av sesongen, er det bare å komme med dem! :-)
Vi har noen planer allerede, men de kan forbedres, forkastes eller brukes :-) Vi er åpne for forslag :-)

Rebell
02-13-2015, 19:08
Ja, det jobbes med akkurat nå, på flere fronter.

I morgen etter kamp, skal vi ha et møte angående TIFO 2015, så hvis noen her inne har forslag til hva vi kan gjøre iløpet av sesongen, er det bare å komme med dem! :-)
Vi har noen planer allerede, men de kan forbedres, forkastes eller brukes :-) Vi er åpne for forslag :-)

Gjør det enkelt, ordspill, humor, noe folk husker.
I en oppbygging er det greit med ting som kan brukes flere ganger, spillerbannere, egne bannere, Start bannere.
Ting som taes vare på.