Viser resultater 1 til 17 av 17
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

24 Serierunde: START - SARPSBORG 08

TID: Søndag 8 november kl.1800
    STED: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    9. Sarpsborg..23...8-4-11...27-30...28 poeng
    14. Start.......23...4-7-12...25-42...19 poeng

SARPSBORG 08
    Sarpsborg har stort sett kjempet rundt midten av tabellen denne sesongen - med god klaring til bunnstriden og uten å ha muligheten til medalje eller E-cupspill. Etter en god periode i september der de tok 10 av 12 mulige poeng, har laget slitt mere i det siste. I likhet med Start har det blitt 2 tap og 1 uavgjort på sine 3 siste kamper og skulle det bli tap i Kristiansand er det kun 6 poeng ned til kvalikplassen.
    Sarpsborg 08 er det fjerde verste bortelaget med 2 seire, 3 uavgjorte og 6 tap på sine 11 bortekamper så langt. Målforskjellen er 9-19.

Toppscorer for gjestene er Mos med 6 scoringer mens Jonathan Lindseth har flest målgivende (4).

Kaptein Joackim Thomassen må stå over med gule kort. Jørgen Horn er også skadet (korsbånd) mens Eurosport rapporterer at Mos og Molins er usikre med småskader, men trener Micke Stahre sier at de kan stille fulltallig bortsett fra Horn og Thomassen.

Lagene har spilt mot hverandre 6 ganger i toppdivisjonen siden 1948/49 og Start har vunnet 3 av disse, 1 har endt uavgjort mens Sarpsborg har vunnet 2 ganger. Målforskjellen på disse kampene er 8-8.

Her er laget Sarpsborg 08 stilte med I forrige kamp mot Odd (3-4-3):

33 David Mitov Nilsson

5 Magnar Ødegaard
    4 Bjørn Inge Utvik
    22 Mikael Dyrestam

2 Sulayman Bojang
    6 Nicolai Næss
    20 Anton Salétros
    16 Joachim Thomassen (k)

11 Jonathan Lindseth
    28 Alexander Ruud Tveter
    14 Tobias Heintz

INNBYTTERE
    12 Simon Thomas
    21 Jordan Adéoti
    24 Anwar Elyounoussi
    18 Sebastian Jarl
    27 Aboubacar Konté
    8 Mohamed Ofkir
    17 Joachim Soltvedt

SARPSBORG'S 5 SISTE KAMPER
    26 September: Strømsgodset - Sarpsborg 0-0
    3 oktober: Sarpsborg - Stabæk 4-0
    18 oktober: Haugesund - Sarpsborg 2-0
    25 oktober: Sarpsborg 08 - Rosenborg 1-2
    31 oktober: Odd - Sarpsborg 1-1

IK START
    Hos Start er det usikkert om Jonas Deumeland blir spilleklar fra sin skade. Hvis han ikke er klar, blir det nok en gang Amund Wichne som vokter Start-buret. El Makrini fikk rødt kort på Lerkendal og må stå over denne kampen. Erstatter blir enten Erlend Segberg eller Joackim Jørgensen. I og med at vi må framover og score, håper jeg det blir Segberg som får plassen.
    Ellers så tror jeg Espen Børufsen kommer inn igjen på bekostning av Bringaker, men at vi ellers stiller som vi gjorde mot RBK. Da starter vi med dette laget (4-3-3)

Jonas Deumeland

Eirik Wichne
    Jesper Daland
    Vegard Bergan
    Kristoffer Tønnessen

Eirik Schulze
    Erlend Segberg
    Espen Børufsen

Christian Bolanos
    Martin Ramsland
    Kevin Kabran

I FARESONEN
    Her er spillerne hos Start og vår kommende motstander som er i faresonen for å måtte sone karantene neste runde. Vår neste motstander er Odd. Her er spillerne som må unngå kort om de skal få spille kampen neste helg.

Start:
    Erlend Segberg
    Kevin Kabran
    Eirik Wichne

Odd
    Birk Risa
    Elbasan Rashani

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Som forventet ble det for vanskelig i Trondheim. Vi var OK bakover i denne kampen og RBK skapte ikke veldig mange store sjanser, men framover på banen var vi utrolig tafatte. Vi skapte omtrent null og niks før vi på overtid fikk en stor sjanse. Det ble etterhvert en fullt fortjent hjemmeseier mot et Start-lag som skuffet veldig - spesielt offensivt.

Kampen mot RBK var en "bonus-kamp" der vi ikke kunne kalkulere med poeng, men kampen mot Sarpsborg 08 er derimot en kamp der vi må ta poeng i. Dette er et lag vi skal ha alle muligheter til å vinne mot. De mangler kapteinen sin og de har egentlig ikke allverdens å spille for - så her har Start alle muligheter til å ta 3 uhyre viktige poeng.

Men da er det viktig at vi tør å spille vårt eget spill. At vi stoler på egne ferdigheter. Vi har gode nok spillere til å skape sjanser og score mål - uten å måtte tenke på hva Sarpsborg gjør. Men skal vi ha muligheten til noe som helst må 100% innsats ligge i bunn. Vi må løpe med og uten ball - og kan ikke forvente å få noe gratis. Mot Sandefjord i forrige hjemmekamp var det altfor stillestående - spesielt i 2.omgang da Sandefjord hadde tatt ledelsen.
    Når jeg prater med spisser på lagene jeg har trent oppigjennom, så forteller jeg at hvis man tar et løp og ikke får ballen, så drar man ofte med seg forsvarere ut av posisjon som kan gi rom for andre medspillere. Jeg vil se Start-spillere som "løper som gale" og når man mister ballen, så skal den vinnes tilbake så fort som mulig. Vi har muligheten til å bytte hele 5 spillere og dermed er det ingen grunn til at ikke spillerne skal løpe til krampa tar dem.

Dette er en av kampene som må vinnes om vi skal ha noe som helst håp om å klatre en plass eller to på tabellen. Da holder ikke uavgjort eller et hederlig tap. Vi må ha 3 poeng - og jeg håper virkelig at Joey klarer å tenne gutta nok til å innse alvoret! Det er det skal avgjøres om vi neste sesong skal spille mot Rosenborg, Brann og Viking - eller om vi skal spille mot Fredrikstad, Jerv og KFUM.

Vi har 7 kamper igjen. 7 cupfinaler. Det ligger 21 poeng i potten og Start har muligheten til å avgjøre dette selv.

Da må de 3 første poengene kommer mot Sarpsborg 08.

Lykke til alle som har Start i hjertet!

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Etter Mjøndalen seier i dag, er det kun 3 poeng som teller. Blir det tap, tror jeg det er 90 % sjanse for nedrykk. 1 poeng tror jeg det er 70 % sjanse for nedrykk.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Huff! 3-0 til Mjøndalen var et skikkelig skudd for baugen i dag.

3p i morgen, dra forbi Godset på vei oppover, så snakker vi....men den drømmen virker et lite stykke unna i dag.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Etter en lang sesong, så tenker jeg det ender med Start nedrykk og LSK opprykk. For å være ærlig så er nok det mest rettferdig også. Og Mjøndalen står PR nå med 6 seire og Start med 4 på alle disse kampene. Mange uavgjorte på Start, men me av det må de enten ta på kappa for personlige feil og udyktighet, samt mannen på kynisme og sleiphet. Der er Mjøndalen mye bede tror jeg. Og de har tatt altfor lang tid før Start har havnet ned på 4-3-3 formasjon. Samt et skademareritt på vktge spillere, samt en litt for utydelig trener, gjør vel at vi må ta heisen ned igjen. Trist men trolig sant!!!!!!!!!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    En imponerende andreomgang idag. Uten denne seieren hadde det sett bekmørkt ut. Nå er det fortsatt plausibelt å holde seg.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Hva er det med dette laget og deres fasinasjon for Jeckyl & Hyde. Det skjer nesten hver kamp; en god og en dårlig omgang. Det imponerende i dag var at det var de siste 45 som var veldig gode!
    Ett lag på banen i første (minus de 5 første og 5 siste kanskje). I andre var det også ett lag på banen, men det andre!

Deilige tre poeng, selv om de satt langt inne! Vi ble kastet ut av Eagle Pub da det var 20min igjen av kampen fordi barkeeperen ikke hadde barnevakt lenger enn Liverpool kampen. Da ble vi sittende to stykker og se kampen på telefonen på en bussholdeplass. Jeg har aldri smilt så mye på en bussholdeplass noen gang som da dommeren blåste i fløyta!

Fremdeles litt bismak at Joey sender ut en taktikk som fremstår helt håpløs og at han behøver 45min og en pauseprat for å endre på det. De siste 45 er derimot imponerende. Godt spill, flotte pasninger på deres halvdel som åpner dem opp, og solid i forsvar! Kunne godt lagt på et mål eller to fra banespill, men bortsett fra det var det tilnærmet perfekt gjennomførte 45min + tillegg!

Nå må de holde på denne følelsen og det spillet og ikke la den forestående pausen ødelegge for dem. Med spill som de siste 45min har vi en reell mulighet til å holde oss oppe og klatre til sikker plass. Med spill som de første 45min rykker vi ned med et brak!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Nydelig historie fra Espen K G 😷

Jeg synes Joey fungerer kred for denne kampen. Segberg fortalte om en liten justering i pausen som endret hele kampbildet. Det viser både evne til å justere planene (selv om dette ikke er noe vi har sett ofte) og at det er små marginer mellom helt håpløst og svært bra. Altså at han traff nesten med utgangspunktet.

Gøy at Segberg og Kabran scoret.

Og kanskje Markovic kan utvikle seg til å bli en god spiss?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Fremdeles litt bismak at Joey sender ut en taktikk som fremstår helt håpløs og at han behøver 45min og en pauseprat for å endre på det.
    Du har stor tro på betydningen av pauseprat.

Jeg tror nok det handler mer om kamputvikling. Start virket preget i første omgang. De fikk aldri til presset sitt, og ble overspilt av bevegelig og ballsikre Sarpsborgspillere. Samtidig skapte jo ikke Sarpsborg allverden. De virket mest opptatt av å ha ballen.

I andre omgang virket det som om de klarte å senke skuldrene og gå all in. De hadde jo ikke så mye å tape. Så fikk de jo i tillegg ekstremt tidlig og godt betalt denne kampen med scoring på sine to første avslutninger etter vedvarende spillemessig underlege. Det ga naturlig nok mye energi til Start, og virket tilsvarende ødeleggende for Sarpsborg. Når Sarpsborg heller ikke var interessert i å kontre, kunne jo Start bruke medgangsbølgen til å pøse på med lav risiko .

Alt i alt var vel ikke seieren ufortjent selv om straffen var en komplett skandale og jeg fremdeles ikke har sett bilder som viser at utligningen var over streken. Det var rett og slett en av de dagene der man føler at det vil ende bra til slutt uansett. At Segberg reddet Start med to mål forteller jo det meste om hvor ekstraordinært heldig dette var.

Nå ser tabellen lysere ut. Samtidig er det jo ikke veldig mange gode vinnersjanser igjen. Men håpet lever.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Nå ser tabellen lysere ut. Samtidig er det jo ikke veldig mange gode vinnersjanser igjen. Men håpet lever.
    Nei, det er det som er hovedutfordringen nå. Av de seks kampene som gjenstår ser jeg egentlig bare hjemmekampen mot Brann som en helt klar mulighet. Fire av de seks siste er borte, og den siste hjemmekampen er mot Glimt. Selv om vi skulle klare en seier borte mot MIF, må vi antakelig vinne en til utenom kampen mot Brann. Det er en bratt oppoverbakke...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Nydelig historie fra Espen K G ��
    Smittevern er viktig! I 2 varmegrader var det ikke så mange folk som tuslet rundt der vi satt og skalv på en benk på en holdeplass i sentrum, men maske er viktig! I slike temperaturer varmer den faktisk litt også. Hanskene hadde jeg derimot glemt, så hånda som holdt telefonen fikk kjørt seg i kulda!

Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Jeg synes Joey fungerer kred for denne kampen. Segberg fortalte om en liten justering i pausen som endret hele kampbildet. Det viser både evne til å justere planene (selv om dette ikke er noe vi har sett ofte) og at det er små marginer mellom helt håpløst og svært bra. Altså at han traff nesten med utgangspunktet.
    Jeg er helt enig med det her. Jeg bare savner at det kommer på et tidligere tidspunkt. Det var ikke så mye tvil om at noe måtte gjøres tidlig i kampen, men ingenting (synlig) blir gjort før i pausen.
    Nå klarte jo Joey å prestere å sammenligne Sarpsborg med Real Madrid i første omgang. En liten justering viste at det var vi som var dårlige, ikke motsatt. Håper han ser dette tidligere i fremtidige kamper og ikke behøver 45min på å endre kampplanen. De 45 kan bli skjebnesvangre mot bedre lag som vi skal møte i kampene fremover.

Du har stor tro på betydningen av pauseprat.
    Jeg har tro på en endring når det er behov, uavhengig av når i kampen det er snakk om. Tidligere kamper har vi spilt bra i første og blitt regelrett rævkjørt i andre. Er det da pausepraten til Joey, til motstanderens trener, det mentale hos de enkelte spillerene, eller noe annet som gjør det? En del kamper endres i pausen, så kan man diskutere hva det er. At hva treneren sier i pausen har jeg tro på at i hvert fall påvirker andre omgang. Om det kan snus totalt hvis det er rævva er ikke sikkert i alle tilfeller, men kampen i går viste i hvert at ting kan endres

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Bola som spiss var ikke smart i 1 omgang, det kan vi være enige om. Stusser mye på at han ikke starter med Ramsland eller Bringaker. Eman var svak i 1 omgang, som resten av laget. I andre omgang var alle gode, og Eman er spesielt god på små flater, men han gjør endel feilvalg, med feks å skyte fra alle mulige og umulige posisjoner. Ja han er god til å holde på ballen, men rager jo ikke akkurat høyest i lufta heller. Så å satse på han som spiss fremover, tror jeg ikke vil være det smarteste. Nå ble det seier og full jubel, men med ei like dårlig 2 omgang, hadde kritikken med rette kommet. Og var justeringen han snakker om, å bytte plassen med Bola og Eman? Og ellers tror jeg det er viktig å få satt en 11 og trene denne inn de neste 14 dagene. Og den tror jeg må bli med Ramsland som spiss.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    En liten justering viste at det var vi som var dårlige, ikke motsatt. Håper han ser dette tidligere i fremtidige kamper og ikke behøver 45min på å endre kampplanen. De 45 kan bli skjebnesvangre mot bedre lag som vi skal møte i kampene fremover.
    Nå er det nok ikke bare Start som setter premissene for kampene i eliteserien. Hverken på Lerkendal eller Sør Arena. Uansett om det er Rosenborg borte eller Sarpsborg hjemme er ikke dette Start-laget bedre enn at det kreves en god dag, full innsats og gjerne litt flyt og marginer for å krige hjem tre poeng.

Det er nok ikke slik at Joeys justering er forskjellen på å bli pissa på og å løpe motstanderne i senk. Dette handler nok primært om enkel fotballpsykologi. Sarpsborg fremsto som et vesentlig bedre fotballag enn Start, men denne kampen betydde ufattelig mye mer for Start enn for Sarpsborg. I første omgang spilte Sarpsborg leken fotball med lavere skuldre, mens Start virket preget av stundens alvor og tappet for energi. I andre omgang klarte Start å få utløp av sin desperasjon trigget av en heldig scoring på et perfekt tidspunkt. Utover omgangen ble det veldig tydelig at Start ville veldig mye mer enn Sarpsborg, og selv om evnene ikke strakk helt til og man trengte en håndsrekning av en udugelig dommer og årets pinligste øyeblikk fra Martin Rivaldo Ramsland, ble dette nok et klassisk eksempel på at vilje trumfer klasse i fotball.

Og her ligger jo Starts håp i avslutningen. I møte med bedre lag uten noe å spille for, kan man utligne det normale styrkeforholdet, og få seg noen heldige poeng når mostanderne mest av alt ønsker at sesongen skal avsluttes.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Franko Vis innlegg
    Og var justeringen han snakker om, å bytte plassen med Bola og Eman?
    Det også, men i intervjuene etter kampen pratet de om press på motstander. Spesielt at Wichne skulle ligge tettere på Heintz og hindre at han fikk gjøre som han ville på venstrekanten til SA08. Det må man jo kunne si at fungerte ganske så bra

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    I denne kampen er jeg uenig Peder. Jeg synes Start var bedre i andre enn det Sarp var i første, noe også sjansestatistikken viser. Jeg synes heller ikke straffen er så grusom, og minner feks om Aalesund kampen. Evt viking rbk...
    Jeg mener det her er en smart spiller og en uklok spiller. Noe kontakt og Martin kaster seg, noe jeg mener man må om man skal få usikre straffer. Men jeg hadde vært harnisk og irritert om jeg var sart fan. Irritert på dommer for å dømme, harnisk over spilleren som setter ut beinet og skaper situasjonen.
    Hadde start spilt dom de gjorde i andre omgang resten av sesongen hadde vi vært en helt annen plass en der vi er nå. Men om sarp spilte som i første, hadde de og hatt en annen tabell posisjon. Dette gir ingen grunn til friskmelding av et lag som stabilt har raknet i de fleste kamper. Men for en gangs skyld klarte start å snu til egen favør og da fortjener de kred for det.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av DelPiero Vis innlegg
    I denne kampen er jeg uenig Peder. Jeg synes Start var bedre i andre enn det Sarp var i første, noe også sjansestatistikken viser. Jeg synes heller ikke straffen er så grusom, og minner feks om Aalesund kampen. Evt viking rbk...
    Jeg mener det her er en smart spiller og en uklok spiller. Noe kontakt og Martin kaster seg, noe jeg mener man må om man skal få usikre straffer.
    Jeg er enig i at Start var bedre i andre enn Sarpsborg var i første, og at Sarpsborgs imponerende førsteomgang i stor grad kom som følge av at Start ikke fungerte overhodet. Samtidig synes jeg man så nivåforskjeller på de to lagene både når det gjelder kollektiv og individuell kvalitet. Det er kun Start, Ålesund og Mjøndalen som har dårligere bortestatistikk enn Sarpsborg, og når de heller ikke har stort å spille for, blir viljen veldig avgjørende. Jeg er imidlertid usikker på om Starts andreomgang hadde holdt mot annen motstand - for den handlet i mine øyne mest om vilje og energi drevet av en ganske stor porsjon flaks.

Når det gjelder straffesparket, virker ekspertenes dom for en gangs skyld å sammenfalle med min. Dette var etter mitt skjønn helt åpenbart en feil avgjørelse. Ramsland konstruerer situasjonen, og løper bevisst inn i en motstpiller for skape kontakt, og kaster seg deretter ned for å få straffe. Så kan man naturligvis mene at det er smart å filme seg til straffespark. Jeg blir ikke veldig moralsk indignert av Ramslands juks, men synes det er litt flaut både på lagets og ikke minst Ramslands vegne. Dette har jo blitt Ramslands bidrag denne sesongen. Filmingsforsøk og en håndfull rasshøldueller der han fullfører med stor kraft selv om han vet han er altfor sein bare for å plage motstpillerne. Det er mulig det har en viktig signalverdi, men du verden som jeg savner en spiss med elementære basisferdigheter.

Så blir det ytterst spennende å se om Ramslands filming får avgjørende betydning. Nå som byråkratene i Helsedirektoratet skal ha tatt initiativ til å stanse internasjonal fotball, kommer det vel neppe som noen stor overraskelse om ikke også eliteserien blir satt på vent snart. Her gjelder det å spille hver kamp som om det er den siste.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Her gjelder det å spille hver kamp som om det er den siste.
    Og det er det Ramsland gjør Kun tre poeng som betyr noe!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Enig Peder at Start fremstår ganske dårlige, og at de vant på innsats og litt flaks. Borteformen er også helt borti natta dårlig, men er ikke det ganske enkelt å se hvorfor vi ligger der vi ligger? Og få lag klarer å vinne regelmessig uten vilje og energi, samt litt flaks/flyt. Jeg mener dette var en kraftig opptur fordi vi endelig klarte å snu en kamp, spill og resultatmessig. Kan knapt huske at vi har klart det tidligere iår, og det mener jeg er meget viktig.
    Når det gjelder straffe synes jeg du koker suppe på en spiker. Eksperter har uttalt seg ulikt, og det er i min bok et sikkert tegn på tvilstilfelle. Det jeg har registrert er denne heller ikke veldig fokusert på, i motsetning til de grusomme straffene i Stavanger og Aalesund. Jeg mener du mere vil bekrefte noe, enn at du ser nøytralt på situasjonen.
    Og i motsetning til denne, burde viking eller Aalesund gjort som Arne Larsen Økland og innrømmet katastrofal avgjørelse og blitt historisk. For det er der du burde legge energien ang straffen mener jeg.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •