Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

30 Serierunde: VÅLERENGA - START

TID: Tirsdag 22 desember kl.1800
    STED: Intility Arena

TABELLEN
    3. Vålerenga...29...14-10-5..47-33...52 poeng
    14. Start........29....6-9-14...33-52...27 poeng

VÅLERENGA FOTBALL
    Vålerenga fikk som kjent Dag Eilef Fagermo som ny trener foran sesongen og selv om han er den mest usmaklige treneren i Norge, så har han evnen til å få resultater og derfor er det ingen overraskelse at Vålerenga kjemper om medalje når det gjenstår en serierunde. Med sine 52 poeng er laget garantert europacupspill i 2021, og vi får håpe at det er viktigere enn å henge bronsemedaljer rundt halsen..

Hjemmelaget har ikke tapt siden slutten av september da man tapte 0-2 borte mot suverene Glimt. Etter dette har Oslo-laget vunnet 5 kamper og spilt 5 uavgjorte. Det må nevnes at man i 4 av sine 5 siste kamper har spilt uavgjort, mens den ene seieren kom mot Rosenborg (1-0)på Intility. I den perioden har man blant annet spilt uavgjort mot Aalesund, Sarpsborg og Stabæk, så dette er absolutt ikke noe uslåelig lag, selv om VIF er gode hjemme (9-5-0).

Toppscorer for VIF er Aron Dønnum, Bård Finne og Bidar Örn Kjartansson - alle med 8 scoringer. Aron Dønnum er også den spilleren med flest målgivende (5).

Vålerenga har ingen karantener og lite skader. Kun Sam Adekugbe er utilgjengelig med en lårskade.

Vålerenga har tatt i mot Start 32 ganger i toppdivisjonen og har vunnet 18 av disse. 7 kamper har endt med poengdeling mens Start har vunnet 7 kamper. Målforskjellen er 64-37.

Her er laget Vålerenga stilte med I forrige kamp mot Viking (4-3-3):

13 Kristoffer Klaesson

2 Christian Dahle Borchgrevink
    3 Johan Lædre Bjørdal (k)
    22 Ivan Näsberg
    23 Felix Myhre

7 Henrik Bjørdal
    14 Fredrik Oldrup Jensen
    6 Herolind Shala

9 Aron Dønnum
    10 Matthías Vilhjálmsson
    26 Osame Sahraoui

INNBYTTERE
    1 Kjetil Haug
    29 Oskar Aron Opsahl
    31 Brage Skaret
    15 Odin Thiago Holm
    11 Bård Finne
    24 Vidar Örn Kjartansson
    20 Benjamin Stokke

VÅLERENGA'S 5 SISTE KAMPER
    21 november: Aalesund - Vålerenga 1-1
    29 november: Vålerenga - Sarpsborg 1-1
    2 desember: Stabæk - Vålerenga 1-1
    7 desember: Vålerenga - Rosenborg 1-0
    10 desember: Viking - Vålerenga 2-2

IK START
    Hos Start er Mohamed El Makrini skadet, mens Erlend Segberg soner karantene. Dermed blir det nok utfordrende for Joey å ta ut en midtbanetreer. Espen Børufsen og Mikael Ugland er også skadet og ikke med til Oslo. Jeg tror jeg ville satt Eman Markovic ned sentralt på midten, og satt inn Ramsland på topp - men det er mange andre muligheter som Joey nok vurderer. Jeg tipper vi starter med dette laget: (4-3-3):

Jonas Deumeland

Eirik Wichne
    Jesper Daland
    Joackim Jørgensen
    Kristoffer Tønnessen

Eirik Schulze
    Eman Markovic
    Kasper Skaanes

Christian Bolanos
    Martin Ramsland
    Kevin Kabran

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Kampen mot Brann utviklet seg som mange andre av våre kamper denne sesongen. Vi spiller til tider bra fotball, skaper sjanser og har ballen mye - men klarer ikke å score mål. Vi burde ledet 3-0 til pause, men mangelen på en målfarlig spiss var merkbart nok en gang. Etter 60 minutter scoret Brann på et direkte frispark - men kun 9 minutter senere utlignet toppscorer Schulze - veldig fortjent. Etter dette kom det noen sjanser begge veier, før Bamba smalt et straffespark over mål helt på slutten. Til slutt ebbet derimot kampen ut med 1-1 og to tapte poeng for Start.

Etter kampen mot Brann har Start måtte vente på at andre kamper skulle bli gjennomført, og dessverre gikk de fleste resultater mot oss. Når vi nå drar til Oslo er det kun to mulige utfall: Direkte nedrykk eller kvalik mot enten Sogndal eller Ranheim. (disse lagene spiller mot hverandre tirsdag ettermiddag)

Hvert år har vi Start-supportere håpet at vi kunne dra til Oslo og spille cupfinale som avslutning på sesongen. I år er det ikke cupfinale, men noe enda viktigere. Det dreier seg om hvorvidt vi skal spille i eliteserien eller OBOS-ligaen i 2021. Vi har alt i egne hender. Mot Vålerenga må vi ta minimum 1 poeng (dersom Mjøndalen vinner med 3 eller flere mål i Drammen). Tar vi poeng - eller får hjelp av Aalesund, så ender vi på kvalik - og får muligheten mot Ranheim/Sogndal i romjula. Også den kampen spilles på Intility.

Vålerenga spiller for bronsemedalje og i tillegg har de en trener som ikke er spesielt glad i Start, så at vi møter et motivert hjemmelag, det er det ingen tvil om. Når vi i tillegg vet at Mjøndalen spiller hjemme mot et Aafk-lag som kun har tatt 5 poeng på bortebane i år, så er det nok til å få de mest hardbarka optimistene til å tvile.

Samtidig så er det absolutt ingen grunn til å gi opp før kampen spilles. For det første så har vi spilt bra i mange kamper denne sesongen. Vi slo blant annet Vålerenga hjemme i Kristiansand - og det var uten El Makrini og Segberg. Da spilte vi med en midtbane med Jørgensen, Markovic og Schulze. Det er ikke helt utenkelig at det blir samme trio denne gangen, selv om jeg ikke synes vi skal rote med forsvarsfireren som har fungert bra i det siste.
    Vi er også et av få lag som har tuktet suverene Bodø/Glimt denne sesongen. Faktisk er vi det eneste laget Glimt har scoret mindre enn 2 mål på i en kamp, og det sier litt om at det er kvalitet i dette Start-laget.

I tillegg tror jeg fort vi kan få hjelp fra Aalesund. Mjøndalen har et veldig press på seg, mens Aalesund her har muligheten til å bestemme hvem som blir med dem ned i OBOS. Jeg tror de heller vil ha med seg Mjøndalen enn Start - og om ikke det er nok, så tror jeg de ønsker å avslutte med litt verdighet etter fadesen hjemme mot Godset.

Uansett, så blir dette en thriller og det blir garantert mye neglebiting både i Drammen og i Kristiansand. Jeg håper vi får se et Start-lag som jobber som de gjorde mot Glimt. At vi får se 11 mann med bein av stål som kriger gjennom samtlige 90 minutter.
    Vi er ikke avhengige av hjelp, og kan avgjøre dette selv. Det er nå vi har sjansen til å vise at vi er gode nok til å spille med de beste. Jeg både gruer og gleder meg til kamp - og så får vi håpe at vi kan juble for en kvalik-plass når vi feirer jul om noen få dager.

Lykke til med årets siste seriekamp alle Start-venner! Måtte vi få årets første julegave fra Intility Arena!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg har en dårlig følelse for dette. Men det er kanskje vanskelig å unngå når man har levd med Start i 25 år. Historien forteller at vi ikke vinner denne typen kamper som idag. Vi tapte lignende kamper i 2000 (VIF på Ullevål), 2007 (Lyn på Ullevål) og i 2018 (Haugesund borte). Vi klarte oss i 2015, men vi tapte den avgjørende siste kampen.

Jeg klamrer med likevel til håpet. Jeg synes Start anno 2020 har fremstått som et bedre lag enn på flere år, og det er ting å bygge videre på. Med bare litt bedre uttelling tidligere i sesongen kunne vi vært på sikker plass. Jeg er redd for at et nedrykk fører til at man nok en gang må starte litt på nytt.

Vålerenga har vært solide i år, men det er mulig å ta poeng om man leverer en toppprestasjon. Vi må gjenskape prestasjonen mot Odd, da er det mulig. Men i utgangspunktet holder jeg Mjøndalen som favoritter til å klare kvalikken idag.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Ser på Aafk forumet at de tror Kongshavn står i mål. Det er vel en fordel vil jeg anta, uten at jeg kjenner kvaliteten til den andre keeperen som har stått litt. Får ikke Aafk poeng i dag, setter de verstingrekord med nedrykk på kun 11 poeng i serien med 14 lag. Sandefjord har 2 plassen med 12 poeng.
    Får inderlig håpe at Aafk kan gå ut på banen med guts for å slå sin tabellnabo. En viss stolthet håper jeg ennå finnes. Så får Start prøve å gjøre sin del av jobben, men jeg er desverre av den oppfatning at vi må stole mere på Ålesund enn Start i kveld. Alt kan skje, men rykker vi ned kan vi ikke skylde på annet enn egen udyktighet og ineffektivitet gjennom årets sesong. For matchballer har vi hatt nok av den siste tida. Nå ser vi feks hvor mye 4-1 nederlaget mot Viking betyr. Tragisk å tenke på.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Jeg regner med at Jørgensen trekkes opp i El Makrini sin posisjon. Schulze, Skaanes og Markovic blir en litt for veik midtbane i en kamp vi må forvente å ha trykk mot oss i lengre perioder. Markovic ender nok derfor som bevelig spiss, og Ramsland på benken. Ramsland har virkelig ikke formen inne. I fjor hadde han skåret mål "i bøtter og spann" tidligere i sesongen før de magiske minuttene på Åråsen. Det er virkelig ikke tilfellet i år.

Dette er en kamp som det er vanskelig å bestemme for hva man skal føle under. En skikkelig neglebiter er ikke godt for helsen, men dersom det ikke blir en neglebiter er jeg redd det blir en enveiskjørt kamp hvor vi taper klart og Mjøndalen ordner sin kamp helt greitt. Så, neglene er det ikke vits i å klippe i dag. Jeg satser på at de er kortspiste når klokken nærmer seg 20.00 i kveld

Måtte vi få kamp i romjulen!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Håper inderlig Aafk er mere proffe enn det Start har vært i katastrofe sesongene.
    Uansett synes jeg Skaanes stort sett alltid er litt for veik, uansett offensivt eller defensivt. Veldig bevegelig, men enten er han litt for forsiktig i duellene defensivt, eller når han sparker ei lompe mot mål. Flott driv med ball, men det blir liksom ingenting ut av det. Håper derfor at Ramsland får lov å spille, og at Markovic trekkes ned.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av DelPiero Vis innlegg
    Håper derfor at Ramsland får lov å spille, og at Markovic trekkes ned.
    Ser ut som du fikk viljen din. Ålesund virker også toppet. Mens Mjøndalen vraker Twum, så da slipper vi forhåpentligvis at han blir avgjørende.

Dette blir vanvittig spennende. I slike typer kan tre mål komme på et kvarter, så her blir det neppe hvilepuls før dommeren blåser av.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    1-0 til VIF ette 5 minutter....Gud bedre. Sørger for å gi Mjøndalen 300% økt motivasjon omtrent før kampen har kommet i gang....

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Der stod det 2-0 til VIF og 2-0 til Mjøndalen allerede etter 20 min. Dette ser bra ut..not. Men Start er ikke bedre, enkelt å greit. De er et Obos lag per nå.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jaja.
    Litt trist å tenke på poengene som ble gitt bort i vår når Deumeland satt på benken.
    Og at vi har gått en hel sesong med bare ett spissmål.
    Og at laget ikke har nerver til å holde på en ledelse.

Trøsten må være at nedrykket i hvert fall ikke er ufortjent.
    Men ennå er det håp. Kanskje Castro kan filme seg til et straffespark?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Etter første 45 er jeg ganske sikker på at start spillerne prioriterer juleferie over eliteserie spill. Trodde at Ramsland kunne stå frem når det gjaldt som mest, men etter dette lurer jeg mest på om det hadde vært bedre om hele laget lot være å stille til kamp...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Tar for gitt at Ramsland er ferdig for i dag. Ser ut som medspillerne ikke vil sentre til ham. Who can blame them ...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette er over, selv om det er en omgang igjen. Spillerne har ikke taklet anledningen, og der ikke ut som de er tilstede. Da blir det nok en gang Obosliga, og nok en gang må man begynne litt på nytt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Hvilke spillere håper dere blir med videre i Start?
    Hvis Daland, El Makrini, Segberg, Tønnesen, Schultze og Markovic fortsetter, er jeg godt fornøyd.
    Kabran og Deumeland er urealistisk å håpe på.
    Robstad og Børufsen må gjerne bli om de vil. Det samme med unguttene.

De andre synes jeg bør nok se seg om etter andre klubber.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Man får som fortjent, og verken spillere og trenere ga ett ærlig forsøk idag. De kan sutre om ledelse og rammebetingelser og start en drøm, men ingen av de valgte å stå som statister idag.
    Skrytet Joey har fått i media mot Odd og Bodø fikk han nok til å tro at han kunne gjøre underverker med formasjon. Spillerne for ikke engang å gidde å prøve.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Det var jaggu Jeckyl & Hyde i dag også. En første omgang med lua i hånda og spillere med hodet i julemiddagen.
    Joey må ha kjefta i pausen for de gikk umiddelbart i strupen på VIF, uten at de klarte å få uttelling for det. Da går det som det må, trykket faller, og vi taper andre omgang også.
    Hvorfor kan ikke dette laget spille jevnt? To omganger, flere kamper på rad? Hvorfor er det helt umulig?

Nå skal det sies at vi ikke rykket ned i dag. Vi rykket ned når vi stod med lua å hånda i Mjøndalen for noen uker siden. Det var kampen som skulle sikre at vi ikke rykket ned. Kampen i dag var utopi å tro at vi skulle få poeng i, og AAFK visste vi jo hvilken motstand de ville gi til MIF.

Nå er det juleferie. Så får vi se om det ser lyst ut med kamper på Grorud, Ekeberg, i Ullensaker og på Strømmen neste år

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Det var en opptreden helt uten ryggrad. Start spilte for livet, men de hadde ingenting å komme med. Men vi fikk et lite forvarsel mot Mjøndalen i matchball 1. Og på Matchball 2 når du det gjelder som mest har gutta 0 å komme og blir knust. Nedrykket er så fortjent så fortjent. Hadde ikke Mjøndalen vunnet så tror jeg ikke engang Start hadde slått Sogndal heller om jeg skal være ærlig.

I tillegg skulle vel aldri Start ha rykket opp heller. Går nesten ikke an å ha så flaks som Start hadde i kampen mot LSK. Eller nærmere sagt Ramsland, for han vant i lotto mot LSK og det skjer nok aldri igjen. Fikk ikke sett kampen i dag mot VIF men hørte Hulsker si i studio at det er noe av det værste han har sett av Start og det sier i så fall alt når du spiller om eksistensen og du spiller elendig.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Start har totalt mangel på vinnerkultur og ryggrad. I dag blir de fanget av alvoret, og får ingenting til. Akkurat det samme har skjedd før når vi har hatt virkelig matchball. Som gruppe er de mentalt svake, der ingen tar ansvar. Og pr nå, hadde vi Eliteseriens svakeste trener, som endrer formasjon fra kamp til kamp.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Det er naturligvis skuffende at Start klapper fullstendig sammen i avgjørende øyeblikk. Men laget har jo spilt under press hele høsten, og vunnet flere avgjørende kamper underveis. Så kampen mot Vålerenga var nok ikke nødvendigvis veldig representativ for årets Start-lag selv om den fremstår erketypisk for Start som klubb.

Så lenge Mjøndalen gjorde jobben mot Ålesund spilte det jo heller ingen stor rolle. Skulle Start tatt poeng mot Vålerenga, måtte de ha overgått seg selv. Det var ikke i denne kampen eliteserieplassen gikk tapt. Det er andre tapte poeng som virker mer nærliggende å gremme seg over. Men slik er det jo for alle lag. Det gir lite mening å tenke slik.

Salget av Isaac Twum til Mjøndalen har man imidlertid all mulig grunn til å gremme seg over. Der solgte Start eliteserieplassen for 200 000 norske kroner.

Men hovedårsaken til Starts nedrykk er jo som forventet mangel på eliteseriekvalitet. At Ålesund gikk på en kjempesmell etter å ha permittert hele stallen i oppkjøringen, og Mjøndalen ble rammet av omfattende skadeproblemer etter en positiv sesonginnledning, gjorde jo at kravene var lavere enn forventet. Og når i tillegg Jesper Daland gikk fra null spilletid i Obos til 30 starter i eliteserien, mens nykommer Erik Schulze prikket inn ni scoringer fra midtbaneposisjon, så ble det jo spennende helt inn. Til tross for at Start var det svakeste laget som rykket opp i 2019, og mistet tre av opprykkets største bidragsytere på veien. Samtidig som potensielle nøkkelspillere som Ramsland og Aremu aldri kom i form.

At Start har "investert" 120 millioner kroner siden sommeren 2017 gir ingen grunn til forventninger. Disse pengene forsvant i 2017 og 2018, og de eneste sporene av satsingen er lønnskostnadene til de spillerne som floppet så kapitalt at de fremdeles er i klubben. Start har drevet på sparebluss siden nedrykket i 2018, og det blir urimelig å hevde at Start underpresterer veldig sett i forhold til dagens rammebetingelser.

Dette faktum virker å ha blitt litt borte i analysene etter nedrykket. Fevennen, som for tiden virker ganske preget av at journalistene er mer supportere enn journalister, mener tydeligvis at klubbens hovedproblem er at daglig leder Christopher MacConnacher er ansatt i Start en drøm og ikke i klubben. Mens Jesper Mathisens kjærlighet til Robin Reed tydeligvis har gått over i hat. Men det kan vel ikke være ledernes folkelighet og karisma som avgjør Starts fremtid?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Men det kan vel ikke være ledernes folkelighet og karisma som avgjør Starts fremtid?
    Tja. Start trenger en samlende figur som klarer å trekke med seg folk både i og utenfor klubben. Det har de per i dag ikke. Og det er jo faktisk litt vanskelig å peke på hvem som egentlig styrer klubben. Det er ingen god situasjon, og jeg tror det skader klubbens muligheter til å utvikle seg i riktig retning.

Men det er klart viktigst med kompetanse og kunnskap. Og det skorter åpenbart der også. Ganske spesielt å se hvordan klubben fortsatt ønsker å samarbeide med Lillejord for eksempel.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg synes hovedpoenget er at det er vanskelig å se hvem som styrer. Kanskje er det blitt så ille at Start-ledelsens eneste unnskyldning er at den ikke finnes.

Hvem er det som vil rekke opp hånda og si at ansettelsen av Lillejord var hans beslutning, basert på anbefaling fra administrasjonen uten føringer fra Drøm en start?
    Hvem var det som bestemte at det var lurt å selge Twum til Mjøndalen?
    Hvem var det som konkluderte med at vi hadde de riktige spissene?
    Og var det bare sportslige grunner, altså skade, som gjorde at Deumeland ikke spilte de første kampene?

Eller bare ble det slik?

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •