Viser resultater 1 til 8 av 8
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

Treningskamp: Start - Vindbjart (Sørlandshallen)

Da var første treningskamp unnagjort og det gikk vel egentlig som forventet. Lite finspill, tendenser innimellom, slurv fra begge lag og et Vindbjart-lag som "ville" mer enn Start. Vindbjart litt bedre enn Start i 1.omg og Start endel bedre enn Vindbjart i 2.omg.

Fra Start-laget vil jeg trekke fram disse:

POSITIVE
    - Solomon Owello: Godt driv og god med ballen i bena. Starts klart beste spiller i dag.
    - Rolf Daniel Vikstøl: Han imponerte i dag. God i begge ender av banen. Er alltid med framover og jobber knallhardt.

NEGATIVE
    - Babacar Sarr: Forferdelig omgang. Mistet ballen farlig flere ganger og fant ikke plassen sin. Jeg vil ikke gi han opp enda siden han fremdeles er ung, men akkurat nå er han langt unna en plass i en startoppstilling. Han har fysikken, han har bra tempo men er ikke fotballklok nok. Veldig skuffende omgang i dag. (Gummi var vesentlig bedre)

- Ernest Asante: Han er mye med framover og kommer til sjanser, men er utrolig "varm og urolig" foran mål... Bommer på de utroligste sjanser. Blir han mer målfarlig kan han bli fantastisk, men i likhet med Sarr så har han ikke fotballforståelse som skal til for å bli virkelig god. Tjener utrolig mye på farten dog så vil alltid vaere en trussel, selv om han ikke scorer nok.

Jeg legger veldig lite i treningskampene nå og er overhodet ikke bekymret etter denne kampen. Om en måned må vi begynne å se litt mer, men nå er det viktist å få kampsituasjoner igjen. Blir spennende å se neste fredag når Bodo/Glimt kommer på besok!

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg synes egentlig Sandnes gjorde det bra i dag :-) Han satt spesielt cornerene bra, synes jeg. Selv om de ikke gikk inn, så det ut som om de gikk akkurat der de var ment å gå.

Jeg må innrømme at på slutten når vi spilte med fire av dem jeg forventer i førsteelleveren, så ble det for mye for meg å prøve å følge med på, men generelt synes jeg ingen av de nye gjorde seg spesielt vekk imot andredivisjonsspillere...
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2012
    Jeg ble ikke veldig imponert over 1. omgangen i går kan man vel si.
    At Vindbjart fikk lede til pause var litt småtragikomisk må en vel kunne påstå om ikke annet.

Solomon Owello skuffet ved skuddforsøkene i likhet med Ernest Asante.
    Er enig med Leifen angående dommen over nykommeren fra Møre og Romsdal: Robert Sandnes. Han spilte ikke noen dårlig kamp på k(n)unstgressbanen. Årsaken til: knustgressbanen er som følger av skadeproblemene Start har fått i oppkjøringen. ;-)

Sarr var den desidert største skuffelsen av alle skuffelser. Han har ikke tatt det steget en skulle ønske, og når han ikke klarer å dominere mer enn det han gjør mot en klubb i 2. divisjon (Adeccoligaen 2015?) så fortjener han heller ikke startplass mot Bodø/Glimt om en ukes tid.
    Her bør nok "Gummi" inn fra start av.
    Jeg synes også at Acosta var sånn noenlunde ok i går, men det er synd at verken Hoff eller Vilhjalmsson presterer å score flere mål i løpet av kampen.
    Her må det også legges til at det var en finfin redning fra "bortelaget" i går på avslutningen fra Matthias (husker jeg rett så hadde han en fin headding som Vindbjart-keeperen reddet på en mesterlig måte).

Ungguttene som kom innpå viste seg å være lovende talenter, og la oss inderlig håpe at noen av de kan slå gjennom i løpet av 2-3 års tid.
    Ny spiss og defensiv midtbanespiller trengs for øvrig før Tippeligaen starter...

Edit: må gratulere deg med prisen, Leifen.
    Sist endret av stoltesoldater : 02-01-2014 kl 14:25

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Synes sandnes også hadde ett par fine innlegg også, tror han kan bli ett viktig offensivt våpen for oss, og jeg tror absolutt at de vante spillerene på venstresiden skal få merke konkuranse fra han.

Vindbjart var overraskende gode synes jeg, håper de klarer å rykke opp i år. Dog, det var litt morsomt å se hvor rådville de ble når start satte presset høyt. det er greit at vindbjart på død og liv skal spille seg ut bakfra, men når motstanderen legger seg på 16-meteren din når keeper har ballen, så bør de ha en Plan B :P

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Asante er nok best og farligst uten ball, ja. Men når han treffer med lykkefoten, ja da snør det i Sahara

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Takk, Stoltesoldater :-)

Asante har scoret 17 de to siste årene, og assist på 12. Det skal sies at han scoret 11 i Adecco, men han spilte betraktelig mindre i Tippeligaen også.

Dersom vi sammenligner våre spisser, vår venstre og høyre kant, får vi faktisk at Asante kommer rimelig greit ut.

Matti: Tippeliga: Scorer hvert 205. spilleminutt. Assist hvert 2260. spilleminutt.
    Adecco: Scorer hvert 149. spilleminutt. Assist hvert 671. spilleminutt.

Hoff: Tippeliga: Scorer hvert 382. spilleminutt. Assist hvert 328. spilleminutt.
    Adecco: Scorer hvert 242. spilleminutt. Assist hvert 283. spilleminutt.

Castro: Tippeliga: Scorer hvert 231. spilleminutt. Fikk ingen assist.

Børufsen: Tippeliga: Scorte ikke. Assist hvert 294. spilleminutt.
    Adecco: Scorer hvert 789. spilleminutt. Assist hvert 1578. spilleminutt.

Asante: Tippeliga: Scorer hvert 273. spilleminutt. Assist hvert 548. spilleminutt.
    Adecco: Scorer hvert 222. spilleminutt. Assist hvert 272. spilleminutt.

Gummi: Tippeliga: Scorer hvert 987. spilleminutt. Assist hvert 1974. spilleminutt.
    Adecco: Scorer hvert 334. spilleminutt. Assist hvert 389. spilleminutt.

Andersen: Tippeliga: Ingen scoringer. Ingen assist.
    Adecco: Scorer hvert 308. spilleminutt. Ingen assist.

Owello: Tippeliga: Ingen scoringer. Assist hvert 1167. spilleminutt.
    Adecco: Scorer hvert 449. spilleminutt. Assist hvert 539. spilleminutt.

Mathisen: Tippeliga: Scorer hvert 954. spilleminutt. Ingen assist.
    Adecco: Scorer hvert 532. spilleminutt. Assist hvert 709. spilleminutt.

De siste her tok jeg med fordi de bidro en del i Adecco, i det minste.

Tippeliga scoringsliste:
    Matti scorer hvert 205. spilleminutt.
    Castro scorer hvert 231. spilleminutt.
    Asante scorer hvert 273. spilleminutt.
    Hoff scorer hvert 382. spilleminutt.
    Mathisen scorer hvert 954. spilleminutt.
    Gummi scorer hvert 987. spilleminutt.
    Børufsen scorte ikke.
    Owello scorte ikke.
    Andersen scorte ikke.

Tippeliga assists:
    Børufsen gir assist hvert 294. spilleminutt.
    Hoff gir assist hvert 328. spilleminutt.
    Asante gir assist hvert 548. spilleminutt.
    Owello gir assist hvert 1167. spilleminutt.
    Gummi gir assist hvert 1974. spilleminutt.
    Matti gir assist hvert 2260. spilleminutt.
    Castro ga ingen assist.
    Mathisen ga ingen assist.
    Andersen ga ingen assist.

Adecco scoringsliste:
    Matti scorer hvert 149. spilleminutt.
    Asante scorer hvert 222. spilleminutt.
    Hoff scorer hvert 242. spilleminutt.
    Andersen scorer hvert 308. spilleminutt.
    Gummi scorer hvert 334. spilleminutt.
    Owello scorer hvert 449. spilleminutt.
    Mathisen scorer hvert 532. spilleminutt.
    Børufsen scorer hvert 789. spilleminutt.

Adecco assists:
    Asante gir assist hvert 272. spilleminutt.
    Hoff gir assist hvert 283. spilleminutt.
    Gummi gir assist hvert 389. spilleminutt.
    Owello gir assist hvert 539. spilleminutt.
    Matti gir assist hvert 671. spilleminutt.
    Mathisen gir assist hvert 709. spilleminutt.
    Børufsen gir assist hvert 1578. spilleminutt.
    Andersen ga ingen assist.

Sammenlagt Tippeliga
    Hoff var involvert i scoring hvert 176. spilleminutt.
    Asante var involvert i scoring hvert 183. spilleminutt.
    Matti var involvert i scoring hvert 188. spilleminutt.
    Castro var involvert i scoring hvert 231. spilleminutt.
    Børufsen var involvert i scoring hvert 294. spilleminutt.
    Gummi var involvert i scoring hvert 658. spilleminutt.
    Mathisen var involvert i scoring hvert 954. spilleminutt.
    Owello var involvert i scoring hvert 1167. spilleminutt.
    Andersen var ikke involvert i scoring.

Sammenlagt Addecco
    Matti var involvert i scoring hvert 122. spilleminutt.
    Asante var involvert i scoring hvert 122.spilleminutt.
    Hoff var involvert i scoring hvert 131. spilleminutt.
    Gummi var involvert i scoring hvert 180. spilleminutt.
    Owello var involvert i scoring hvert 245. spilleminutt.
    Mathisen var involvert i scoring hvert 304. spilleminutt.
    Andersen var involvert i scoring hvert 308. spilleminutt.
    Børufsen var involvert i scoring hvert 526. spilleminutt.

Sammenlagt begge år
    Asante var involvert i scoring hvert 141. spilleminutt.
    Matti var involvert i scoring hvert 146. spilleminutt.
    Hoff var involvert i scoring hvert 154. spilleminutt.
    Castro var involvert i scoring hvert 231. spilleminutt (Bare 1 sesong)
    Gummi var involvert i scoring hvert 269. spilleminutt.
    Børufsen var involvert i scoring hvert 357. spilleminutt.
    Owello var involvert i scoring hvert 387. spilleminutt.
    Mathisen var involvert i scoring i hvert 448. spilleminutt.
    Andersen var involvert i scoring hvert 585. spilleminutt.

Jeg synes det er veldig tydelig her, at våre tre offensive krefter, som rett og slett ligger i Hoff, Asante og Matti, med Castro som en som nærmer seg denne gruppa. Jeg synes rett og slett Hoff og Asante får litt mindre kreditt enn de fortjener. Selv om dette bare er tall, og det ikke tar høyde for andre ting enn kun scoring og assist.
    Sist endret av Leifen : 02-02-2014 kl 20:31 Årsak: La til en bunke statistikk.
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Du er sterk paa statistikken, Leif, det skal du ha! Men om man skulle telle hvor ofte ballen ble mistet i denne treningskampen, hadde nok selv drevne folk revet seg i haaret og supercomputerne frest av overoppheting.

Det er dessverre ikke saa ofte jeg faar med meg norsk fotball herover, men hver gang jeg er hjemme paa ferie eller faar en kamp paa nettet, biter jeg meg merke i hvor ufattelig lett vi mister ballen, og hvor oppjaget og vilt tempoet er. For de som husker engelsk fotball fra den tiden da ingen forsvarsspillere kunne trikse til mer enn femti, vil man nok dra kjensel paa tendensen til aa ville skjule elendig ballteknikk med stor kraft og hektisk hurlumhei. Tempoet staar overhodet ikke i stil med ferdighetene, og filosofien ser ut til aa vaere at jo hoeyere og verre det er, desto mer kan man skjule de himmelropende tekniske manglene.

Det at det skjer forteller meg to ting: 1) At vi kanskje kan slappe av, fordi beina er blytunge av kondistrening og gamping, og dette skjer paa en opprevet plastikkduk midtvinters... eller 2) at vi burde ha fullstendig panikk medmindre det er aldeles normalt i norsk toppfotball aa ha glemt/trent bort basale tekniske ferdigheter siden tidlig november 2013. Et lag som knapt klarer aa sy sammen tre pasninger mot et 2. divisjonslag, driver per definisjon ikke med fotball paa anstendig niveau, slik jeg ser det. Det er mulig jeg tar feil, men jeg har vanskelig for aa se for meg at spillere lenger syd, for eksempel i Danmark, gjemmer bort ballen i flere uker under vinterpausen for aa drive med vekter og oksygensopptak. Det er ikke rart det gaar ad helvede til med norsk fotball hvis dette er normalen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Sitat Opprinnelig skrevet av Raoul Duke Vis innlegg
    Et lag som knapt klarer aa sy sammen tre pasninger mot et 2. divisjonslag, driver per definisjon ikke med fotball paa anstendig niveau, slik jeg ser det.
    Det har nok noe med hvordan laget er skrudd sammen, også. Det er ikke lagt opp til pasningsspill og brodering gjennom midtbanen, slik man kanskje forbinder med et lag som Start. I stedet for å ha mange spillalternativer sentralt, f.eks i 4-3-3, der man improvisorisk kan trille litt ball fordi det er nok medspillere fordelt på tid og rom, blir det litt mer marginalt med Starts 4-4-2. Hvis ikke Owello er ledig, går ballen bakover og på tvers, evt.langt, og når Owello først får ballen skal det føres, gjerne på tvers av hele banen, før det dobles på kant eller møtes i spiss. Dermed blir "lagtempoet" i mine øyne ofte tregt. At man er "oppjaget" med ball skyldes nok den nevnte mangelen på gode spillalternativer.

For at Start skal spille god fotball må bevegelsene gå på skinner langs sidekrittet og rundt 16-meteren. Det krever et godt innøvet system, og ikke minst to drevne sentrale til å orkestrere og utnytte disse begelsene og overtallet skapt av spillerne i "periferien". Men selv mot et lag som Vindbjart kan man bli litt "låst" og stresset fordi man møter en overtallig treer på midten. Vi så jo dette ikke minst i enkeltomganger mot Haugesund, Godset, Alesund og Hønefoss på Sør Arena i fjor der vi nesten ikke fikk låne ballen.

Ikke at det er noe galt med 4-4-2. Vet om et lyseblått lag i England som løser det helt greit.
    Sist endret av SpennEnde : 02-03-2014 kl 09:44

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste innlegg: 02-01-2017, 00:47
  2. Svar: 19
    Siste innlegg: 01-25-2016, 08:58
  3. NM 2.runde: VINDBJART - START (kamptråd)
    By Frankieboy in forum Kamptråder
    Svar: 61
    Siste innlegg: 05-08-2015, 11:32
  4. Svar: 11
    Siste innlegg: 03-08-2015, 23:08
  5. Treningskamp: Start - Viking (Sørlandshallen)
    By Frankieboy in forum IK Start
    Svar: 9
    Siste innlegg: 02-19-2014, 20:51

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •